Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Vastaus: Xbox One [Hype]

Tilaapa joskus jotain brittien Amazonilta tai Saksan Nierleltä, niin näet miten homma KÄYTÄNNÖSSÄ toimii. Ostoskoriin vietäessä näytetään yhtä hintaa (alkuperämaan hintaa), mutta siinä vaiheessa kun kirjaudut sisään ja alat pistää tilausta vetämään, sinulle isketään parin prosenttiyksikön verran lisäveroa hintaan.

Uskoisin, että niille, jotka harkitsevat Xboxin tilaamista ulkomailta, on enemmän hyötyä tästä kertomastani TODELLISESTA laskutustavasta kuin siitä, miten homman pitäisi ehkä TEORIASSA mennä jonkun tulkinnan mukaan. Sinänsä tosin uskon, että Amazon on sen verran iso pulju, että siellä homma hoidetaan pilkulleen lain mukaan. Onneksi ne lopulliset, maksettavaksi tulevat hinnat näkyvät kuitenkin aina ostoskorissa ennen lopullista hyväksymistä. Kannattaa kuitenkin aina olla tarkkana ja katsoa, mitä lopullisena hintana pyydetään. Isoissa kaupoissa se harvemmin on sama hinta kuin nettikaupan etusivulla.

Amazonista tilannut ehkä tusinan kertaa, Nierlestä hoitanut kavereiden kanssa kimppatilauksia myös tusinan kertaa. Amazonista tavara on aina tullut joltain pikkufirmalta, ei itse Amazonista. Ulkomaalaisen kaupan kuuluminen Suomen arvonlisärekisteriin on hyvin harvinaista, sillä se tulee kaupalle aika kalliiksi. Kaupalla pitää olla Suomessa oma veroedustaja (käytännössä paikallinen lakimies tai kirjanpitäjä), joten suurin osa kaupoista jättää tuon velvollisuuden käyttämättä jos vain mahdollista. Itse tilasin Xboxin Englannista ja todellakin UK:n 20% ALVilla. Asia ei ole mitään teoriaa vaan ihan käytäntöä. Eli tämä oli tarinan juju, älä sano faktana että ulkomaalainen nettikauppa lisää automaattisesti alvierotuksen myynnin loppusummaan kun näin ei yksinkertaisesti ole poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xbox One [Hype]

Amazonista tavara on aina tullut joltain pikkufirmalta, ei itse Amazonista.
Ja juuri tämän takia sinulla on väärää tietoa. Sinä olet oikeasti tilannut pikkufirmoilta ja sitä kautta onnistunut kiertämään veroja. Jos tilaat itse Amazonin toimittamia tuotteita, niin ALV:n erotus peritään. Minä olen koko ajan todennut, että isoilla firmoilla homma hoidetaan lain mukaan. Lue ylhäältä: Näin toimivat mm. Amazon ja Nierle. Pienemmät kaupat eivät tällaista tosin tee.

Myös Nierle toimii nykyään näin (on toiminut jo useamman vuoden), mutta tuostakaan sinulla ei siis omakohtaista kokemusta ollut muuta kuin kaverien kautta. Älä yritä selittää faktoina asioita, joista sinulla ei ole oikeata tietoa. Väärällä informaatiolla aiheutat korkeintaan harmia niille, jotka oikeasti olisivat tilaamassa ulkomailta. Minä kerron todellisista kokemuksista, koska tilaan jatkuvalla syötöllä tavaraa ulkomailta useilta eri firmoilta. En siis puhu mistään kaverien kautta hoidetuista yhden käden sormilla laskettavista tilauksista vuosien takaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xbox One [Hype]

Ja juuri tämän takia sinulla on väärää tietoa. Sinä olet oikeasti tilannut pikkufirmoilta ja sitä kautta onnistunut kiertämään veroja. Jos tilaat itse Amazonin toimittamia tuotteita, niin ALV:n erotus peritään. Minä olen koko ajan todennut, että isoilla firmoilla homma hoidetaan lain mukaan. Lue ylhäältä: Näin toimivat mm. Amazon ja Nierle. Pienemmät kaupat eivät tällaista tosin tee.

Myös Nierle toimii nykyään näin (on toiminut jo useamman vuoden), mutta tuostakaan sinulla ei siis omakohtaista kokemusta ollut muuta kuin kaverien kautta. Älä yritä selittää faktoina asioita, joista sinulla ei ole oikeata tietoa. Väärällä informaatiolla aiheutat korkeintaan harmia niille, jotka oikeasti olisivat tilaamassa ulkomailta. Minä kerron todellisista kokemuksista, koska tilaan jatkuvalla syötöllä tavaraa ulkomailta useilta eri firmoilta. En siis puhu mistään kaverien kautta hoidetuista yhden käden sormilla laskettavista tilauksista vuosien takaa.

Ei kyllä mä olen itse hoitanut ne Nierlen kimppatilaukset. Kaikkiaan tilaan ulkomailta kymmenien tuhansien eurojen edestä tavaraa vuosittain ja hoidan ALV juttuja lähes päivittäin.
Muutama poikkeus vahvistaa säännön! Kuten tuossa aiemmin kerroin miten laki menee, niin 99.9% Eurooppalaisista verkkokaupoista ei mene tohon sinun kategoriaasi, jossa kauppa myy tavaran Suomen ALV:llä, vaan kauppa hoidetaan kaupan kotimaan arvonlisäveron mukaan. Et varmaankaan lukenut niitä linkkaamiani verohallinnon sivuja?

edit: Eikä se ole verojen kiertämistä jos verkkokauppa maksaa alvit kotimaassaan. Se on Eurooppalainen käytäntö! Suomen valtio vain asettaa suomalaiset verkkokaupat heikompaan asemaan vaatiessaan täällä suurempaa alvia kuin eurooppalainen keskitaso.
 
Vastaus: Xbox One [Hype]

Ei kyllä mä olen itse hoitanut ne Nierlen kimppatilaukset.
No siinä tapauksessa et ole joko ymmärtänyt mitä olet joutunut maksamaan, tai sitten tilauksestasi on jo niin monta vuotta että käytännöt ovat muuttuneet. Suosittelen siis sinua päivittämään tietosi nykypäivään ennen kuin alat esittää asiantuntijaa. Nierlessä (kuten muissakin isoissa kaupoissa) joudut nykyään maksamaan lisäveroa.

Tosin, Amazonin ja Nierlen hinnat ovat sen parin prosenttiyksikön nostonkin jälkeen nykyään yleensä halvempia kuin muut. Brittien runnoma verouudistus tuhosi aiemmin halpojen Jerseyn saaren kauppojen hintaedut lähes täysin. Eli eiköhän se enemmistö ostoista nykyään mene nimenomaan noille lakia noudattaville kaupoille eikä niille pikkukaupoille, vaikka pikkukauppoja lukumääräisesti enemmän onkin. Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan. Amazonin myynnit yksinään peitonnevat lähes kaikkien pikkukauppojen yhteenlasketunkin myynnin. Tuskinpa täälläkään kovin moni on edes harkinnut tilaavansa uutta xboxia muualta kuin Amazonilta.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Nyt joutui ensimmäistä kertaa yritys omalle mustallelistalleni.

Coolshop ei olekkaan niin cool mesta.

Ostin PS3 ohjaimen kyseisestä verkkokaupasta.

Noin kuukauden jälkeen ohjain tuntui kummalliselta pelatessa.
Hieman vikaa tutkittuani havaitsin että vasemman tatin ollessa tietyssä asennossa (oik.yläviisto) pelaaja ei liikkunut oikein vaan nykäyksin.
Vika oli helppo havainnollistaa pelaamalla NHL peliä ja menemällä harjoittelu tilaan, sieltä näkee tattien liikkeen.

Vasen tatti käännettynä yläviistoon, ohjain näyttää liikuttelevan tattia kolmeen eri suuntaan tolkutonta vauhtia (Keskelle,ylös,oikealle, oik, ylös). Pelaaja jäällä liikkuu hitaasti, koska koittaa mennä kolmeen eri suuntaan samaan aikaan, samaa käy muissakin peleissä.

No otin yhteyttä coolshoppiin puhelimitse, vastattiin englanniksi, että laita sähköpostia (nyttemmin coolshop on parantanut asiakaspalveluaan ja poistanut soittamisen mahdollisuuden)
Laitoin sähköpostia ja käskettiin ohjain postittaa tutkittavaksi Tanskaan. Coolshopilla ei ole postin kanssa sopimusta, joten maksoin kulut ja sain ne usean ruinaamisen jälkeen takaisin (sekin oli tehty todella hankalaksi). Mukaan pyydettiin laittamaan vikakuvaus. Kirjoitin ylläolevan tekstin hieman eri muodossa. Englanniksi, sekä suomeksi.

Ohjain oli huollossa 2kk, mitään ei kuulunut vaikka asiasta kysyin. Eräässä viestissä mainitsin että tässä on jo 2kk odoteltu, niin samantien tuli viesti että ohjain on lähetetty takaisin.

Siinä sitten 2 viikkoa odotin ja sain paketin matkahuoltoon. Ohjain tuli kirjekuoressa, ilman mitään suojaa!!! Itse postitin sen paketissa käärittynä kuplamuoviin.

Ohjain testiin ja vika tuntui jopa vielä selvemmältä, mukana tuli korjausraportti "Controller tested, Test Pass, No error found", raportti oli kirjoitettu samana päivänä kun sen perään kyselin, eli luultavasti siellä on kaveri ottanut ohjaimen vasta silloin käsittelyyn ja laittanut vain takaisin tulemaan.

Kysymällä jatkotoimenpiteistä sähköpostitse en ole enään saanut vastauksia lainkaan. Otin yhteyttä coolshoppiin Chatin kautta jossa käskettiin toimittamaan ohjain takaisin, chatti toimii englanniksi.

Päätin olla postittamatta ohjainta, coolshop ei suostu kaupan purkuun eikä vastaa myöskään sähköposteihin.

Aikaa meni yhteensä 3kk, joten 6kk huoltoreissurumbaan ei ole enään kiinnostusta.

Julista kyseisen yrityksen viralliseksi paskapuljuksi.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Hieman vikaa tutkittuani havaitsin että vasemman tatin ollessa tietyssä asennossa (oik.yläviisto) pelaaja ei liikkunut oikein vaan nykäyksin.
Vika oli helppo havainnollistaa pelaamalla NHL peliä ja menemällä harjoittelu tilaan, sieltä näkee tattien liikkeen.

Ohjain testiin ja vika tuntui jopa vielä selvemmältä, mukana tuli korjausraportti "Controller tested, Test Pass, No error found"

Jos haluat tehdä tästä periaatekysymyksen, voisit ottaa lyhyen videoklipin missä havainnollistat ongelman ja lähetät tämän Coolshopin aspalle. Tähän ratkaisuun päädyin reilu vuosi sitten kun jouduin vääntämään kättä Sonyn huollon kanssa viallisesta läppäristä.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Jos haluat tehdä tästä periaatekysymyksen, voisit ottaa lyhyen videoklipin missä havainnollistat ongelman ja lähetät tämän Coolshopin aspalle.


Siinävaiheessa kun aspa ei enään vastaa minkäänlaiseen kysymykseeni, luulet että heitä ei myöskään video kiinnosta.

Tuota videota ehdotin chatissa, mutta kaveri ei siihen vastannut mitään.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Coolshopista on täälläkin huonoja kokemuksia. Kaikki tilatut tavarat kyllä saapuvat perille nopeasti mutta auta armias kun pitää alkaa takuuasioita käsittelemään. Ensimmäisellä kerralla saatiin taistella yli puoli vuotta todella surkeiden yhteydenottojen ja mukamas usean lähetetyn takuu ohjaimen kanssa ja lopulta piti ottaa yhteys kuluttajaneuvontaan ja he saivat asian hoidettua. Toisella kerralla aloitin yhteydenpidon tämän vuoden huhtikuussa ja sain sen päätökseen elokuun alussa kun rahat vihdoin viimein olivat tilillä. Tämän jälkeen päätin, että en enää asioi kyseisen firman kanssa oli hintataso mikä tahansa.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Coolshopista on täälläkin huonoja kokemuksia.

Mulla jäi tilauskokeilu k.o. paskalafkasta yhteen kertaan.

Postittivat mulle 2 kappaletta pinkkejä DS3 ohjaimia ja 2 kappaletta yhtä PS3 peliä. Laskutus vain yksistä kappaleista (toki olin yhdet vain tilannutkin). Kuuliaisen kansalaisena (kaikki suomalaisethan tähän opetetaan exje) en avannut ylimääräisia kappaleita vaan jäin odottamaan yhteydenottoa k.o. puljulta, aikomuksena olla heihin päin yhteydessä jos ei mitään ala kuuluun.

No CS lähetti meiliä ja palautusohjeet (ilmainen palautus toki) + ilmoituksen että tulee hyvitys erillisellä ilmoituksella 10e koodi heidän webbikauppaan. Palautin kamat mutta hyvityskoodia ei ole näkynyt, mitään en ole k.o. puljusta tilannut tämän (2 vuotta sitten) jälkeen.

En suosittele kauppaa.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Itselläni on toistaiseksi vain hyviä kokemuksia CoolShopista mutta tosiasia on, että joidenkin kauppojen hyvyys/huonous paljastuu viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan raplaamaan takuuasioita/palautuksia. Zavvista tilasin StarFox Commandin NDS:lle ja sehän paljastuikin piraatiksi itse pelikasettia lukuunottamatta. Kannet ja muut sälät olivat huonolaatuisia tulosteita ja paketti oli selvästi erilaisessa muovissa, ei virallisesta nintendo-sealed muoveissa. Ohjeetkin puuttuivat. Vajaa kymmenen euroa sain hyvitykseksi mutta muuten hoitivat homman olankohautuksella. Minusta piraattituotteiden myyminen on melko härskiä toimintaa, enkä ole jättämässä asiaa tähän.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Itselläni on toistaiseksi vain hyviä kokemuksia CoolShopista mutta tosiasia on, että joidenkin kauppojen hyvyys/huonous paljastuu viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan raplaamaan takuuasioita/palautuksia. Zavvista tilasin StarFox Commandin NDS:lle ja sehän paljastuikin piraatiksi itse pelikasettia lukuunottamatta. Kannet ja muut sälät olivat huonolaatuisia tulosteita ja paketti oli selvästi erilaisessa muovissa, ei virallisesta nintendo-sealed muoveissa. Ohjeetkin puuttuivat. Vajaa kymmenen euroa sain hyvitykseksi mutta muuten hoitivat homman olankohautuksella. Minusta piraattituotteiden myyminen on melko härskiä toimintaa, enkä ole jättämässä asiaa tähän.

Mitä HELVETTIÄ :D Tuohan on aika iso pulju kaiketi. Surulliseksi mennyt tää touhu. Ja surullista on tietää itse olevansa osa ongelmaa, kun ostaa aina melkein vain sieltä mistä halvimmalla saa.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Mitä HELVETTIÄ :D Tuohan on aika iso pulju kaiketi. Surulliseksi mennyt tää touhu. Ja surullista on tietää itse olevansa osa ongelmaa, kun ostaa aina melkein vain sieltä mistä halvimmalla saa.

Luulen, että peli on tullut jostakin muualta suoraan minulle, Zavvi on vain myynyt sitä sivuillaan. Ottivat ne ainakin sen pelin pois myynnistä yhteydenottoni jälkeen.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Sain tuossa hieman perspektiiiviä, kuinka takuun täytyisi toimia. Edellinen huono kokemukseni perustui siis Coolshoppiin, josta voi lukea ylempää.

Nyt kyseessä oli enemmänkin PC-maailmaan perustuva verkkokauppa/myymälä nimeltään Jimm´s
Vajaa pari vuotta vanha poweri rupesi pitämään mekkalaa, takuu olisi mennyt umpeen 2kk kuluttua. Otin asiasta yhteyttä asiakaspalveluun. Sain linkin jossa täytetään vikailmoitus ja sain sähköpostiini tarkat ohjeet kuinka toimia.

Vein virtalähteen postiin ja jo seuraavana päivänä sain ilmoituksen, että virtalähteeni on korvattu uudella ja sain seurantakoodin toimitukselle. Virtalähde oli noudettavissa postissa jo kahden päivän kuluessa siitä kun olin ilmoituksen heille tehnyt.

Olin varautunut jo ostamaan uuden powerin takuurumban ajaksi, mutta ei ollut tarvetta. Todella huikeaa toimintaa ja olen aivan myyty.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Onko porukka viime aikoina tilaillut Zavvista/TheHutista? Onko mennyt miten pitkään? Kesällä tilasin Zavvista ja kesti sen pari-kolme viikkoa, kaveri tilannut tässä parin kuukauden sisällä pariin kertaan TheHutista ja hänellä myös kesti sen kolmisen viikkoa toimitus. Onko ollut huonoa säkää vai kestääkö tuolla nykyään noin hemmetin pitkään? Oon aika tiiviisti joskus 2011 tilaillut ja maksimi mitä tuolloin kesti oli sen 7 arkipäivää, yleensä tuli 5:ssä päivässä.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Onko porukka viime aikoina tilaillut Zavvista/TheHutista? Onko mennyt miten pitkään? Kesällä tilasin Zavvista ja kesti sen pari-kolme viikkoa, kaveri tilannut tässä parin kuukauden sisällä pariin kertaan TheHutista ja hänellä myös kesti sen kolmisen viikkoa toimitus. Onko ollut huonoa säkää vai kestääkö tuolla nykyään noin hemmetin pitkään? Oon aika tiiviisti joskus 2011 tilaillut ja maksimi mitä tuolloin kesti oli sen 7 arkipäivää, yleensä tuli 5:ssä päivässä.
Riippuu tuotteesta. Sen taitaa nähdä vasta mennessäsi tilisi tietoihin ja sieltä kattomaan viimeistä tilaustasi ja kohtaa arvioitu lähetyspäivä. Jos tuo päivä on sama tai seuraava kuin tilauspäivä, oli kyseessä Zavvin/TheHutin hyllytuotteesta, muissa tapauksissa tuote on myyty suoraan tukkurin/valmistajan varastosta.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Riippuu tuotteesta. Sen taitaa nähdä vasta mennessäsi tilisi tietoihin ja sieltä kattomaan viimeistä tilaustasi ja kohtaa arvioitu lähetyspäivä. Jos tuo päivä on sama tai seuraava kuin tilauspäivä, oli kyseessä Zavvin/TheHutin hyllytuotteesta, muissa tapauksissa tuote on myyty suoraan tukkurin/valmistajan varastosta.

Siis lähinnä tarkoitin, et miten pitkään on kestänyt tuotteen saapuminen postilaatikkoon siitä kun tila muuttuu Despatched:iksi. Että käyttääkö ne nykyisin jotain halvempaa toimitustapaa ku on kestänyt suhteellisen kauan viime kerroilla vai onko tuo ollut vain huonoa tuuria?
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Siis lähinnä tarkoitin, et miten pitkään on kestänyt tuotteen saapuminen postilaatikkoon siitä kun tila muuttuu Despatched:iksi. Että käyttääkö ne nykyisin jotain halvempaa toimitustapaa ku on kestänyt suhteellisen kauan viime kerroilla vai onko tuo ollut vain huonoa tuuria?
Empä ole kirjaa pitänyt, mutten ole huomannut toimitusajoissa mitään erikoista muutosta. Yleensä tilaan sieltä vähän vanhempia titteleitä.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Empä ole kirjaa pitänyt, mutten ole huomannut toimitusajoissa mitään erikoista muutosta. Yleensä tilaan sieltä vähän vanhempia titteleitä.
Sama. Tosin "vanhemmat tittelit" tarkoittavat tapauksessani muutaman kuukauden ikäisiä pelejä, jotka ovat tippuneet jo alle 15 euroon.

Viimeksi viime viikolla tuli neljä peliä kahdesta eri tilauksesta, kummassakin toimitusaika noin viikko.
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Eli saattanut olla vain jotain Royal Mailin sekoilua kun on kestänyt satunnaisilla tilauksilla pidempään? Muistelisin vähän samanlaista ilmiötä, kun tilailin loppukesästä Ebay.co.uk:sta tavaraa ja yksi paketti ei koskaan saapunut ja yhdellä paketilla kesti niin pitkään, että Kiinasta, viikkoa myöhemmin lähtenyt, paketti saapui viikkoa aiemmin minulle. 10pv meni edellisellä uk:n ebay paketilla, että ehkäpä se tosiaan oli huonoa säkää. Eiköhän nämä kaikki pääsääntöisesti Royal Maililla tule?
 
Vastaus: Yhteenveto ja kysymykset verkkokaupoista (kotimaa/ulkomaa)

Eli saattanut olla vain jotain Royal Mailin sekoilua kun on kestänyt satunnaisilla tilauksilla pidempään? Muistelisin vähän samanlaista ilmiötä, kun tilailin loppukesästä Ebay.co.uk:sta tavaraa ja yksi paketti ei koskaan saapunut ja yhdellä paketilla kesti niin pitkään, että Kiinasta, viikkoa myöhemmin lähtenyt, paketti saapui viikkoa aiemmin minulle. 10pv meni edellisellä uk:n ebay paketilla, että ehkäpä se tosiaan oli huonoa säkää. Eiköhän nämä kaikki pääsääntöisesti Royal Maililla tule?
Pakko mainita tähän väliin, että mun kokemuksen mukaan Royal Mail on ehdottomasti Euroopan paras postilaitos. Hinnoittelussa ylivertainen Suomeen verrattuna ja toimitusnopeudessa on huvittavaa että monesti UK:sta tulee nopeemmin paketti kuin Suomesta lähetettynä. Italian posti on varmastikin heikointa, mulla on tullut sieltä 5-6 lähetystä keskitoimitusajalla 4 viikkoa ja muutama paketti jäänyt kokonaan matkalle. Yllättäen myös Hollannin postilaitos ansaitsee välttävän arvosanan, mutta myös Ranskasta on liikkunu paketit hullun hitaasti. Belgiasta on tullu pari isoa pakettia 2 päivässä tilauksesta, mutta noin pienellä otoksella en anna sille vielä mitään arvosanaa.
 
Ylös Bottom