Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eiköhän tuota jokainen vähänkään kauemmin maapallolla tallannut tiedä että raha siellä on aina se millä pelit pilataan. Tai siis ahneus. Kaikkien pelien pitää olla uusi Fortnite tai vastaava, joten sitten tehdään Concordeja ja muita hienouksia.

Sehän noissa pomoissa usein nimenomaan on ongelmana että ne ajattelee vain sitä, mistä potentiaalisesti saa rahaa. Ne näkee sen Fortniten ja sanoo että tehdään sama. Tajuamatta että ei niillä välttämättä ole mitään saumaa tehdä sellaista. Pahimmassa tapauksessa niillä olisi jo hyvä idea tai jopa peli hyvällä mallilla mutta päälle keksitäänkin rakentaa se "rahantekokone", joka käytännössä pilaa sen potentiaalisesti hyvän pelin jollain geneerisellä "tällä muuten tehdään osakkeenomistajille rahnaa"-sonnalla.

Pelifirmat on kyllä voittoa tavoittelevia mutta ei sitä vain käy kiistäminen että ei pelejä voi täysin pelkkinä tuotteina käsitellä ja tehdä. Call of Dutyjenkin "summer blockbuster"-meininkiä on vastaavasti elokuvissa - jotka on myös pelien tapaan taidetta eikä pelkkiä tuotteita - mutta ei sielläkään jokainen ison rahan "blockbuster" päädy masseja tekemään.

Sanoisin itse että nimenomaan pelaajilla on usein enemmän hajua siitä, miten ääliömäisiä ratkaisuja siellä yläpäässä pelien suhteen tehdään. Samoin uskon että kehittäjät itse, joista varmasti pääosa on alalla rakkaudesta ja/tai intohimosta eikä rahanhimosta, tietäisivät paljon paremmin mikä pelissä pelinä toimii. Ja se mikä pelinä, eli tuotteena toimii, on potentiaalisesti myös myyvä, toisin kuin se, johon on vain yritetty matkia sen hetken trendikkäintä eli eniten rahaa tienaavaa tekelettä tai tekeleitä.

Väitän myös että harvemmin ne isot pomot tietää myöskään siitä, mikä on millekin tuotteella paras ansaitsemiskeino. Siinä käy juuri se että ylhäältä halutaan sen hetken trendiä vaikka se ei mitenkään omaan peliin sovi tai sitten halutaan sinne kaikki mahdollinen rahastus kerralla. Sekin on oikeasti taito osata "hinnoitella" oma tuotteensa, eli pelien suhteen päättää millä tavalla peli sitä rahaa mahdollisesti tuottaa. Ja nimenomaan niin, että osakkeenomistajat nauraa matkalla pankkiin (kuten vaikka Fortniten kohdalla) eikä niin että pelaajat nauraa matkalla kotiin pelaamaan jotain järkevämpää (kuin vaikka Concord).
No siis joo, kyllähän se pitkälti niin menee et ahneudella pilataan montakin hyvää asiaa ja loput sitten sillä et jahdataan trendejä jotka on jo käynnissä, mutta saavutaan ite auttamatta liian myöhään markkinoille tuomatta mitään uutta. Tai no siis, efektiivisesti kaiketi sama asia. Esimerkkejä viimeaikoina näkyny useampia, Concord nyt ehkä päälimmäisenä monella mielessä joka kävi Sonylle kalliiksi ja sitten vielä kalliimmaksi kun laivan kurssia piti alkaa kääntämään rankalla kädellä. Concord varmaan tietyllä tapaa myös merkkaa ehkä ton pahimman GAAS/Live Service-kiiman loppumisen kun olemassa on nyt esimerkki et sillä voi oikeasti hävitä ihan järkyttävät summat rahaa ja markkinatkin on muuttuneet. Samalla se on myös esimerkki tilanteesta jossa useimmat pelaajat raapivat päätään trailereita kattoessaan et kuka tätä pyysi, halusi tai aikoo edes pelata ja jonka lopputuloksena oli sit se ettei se oikeasti sit ketään kiinnostanutkaan. Eli siis malliesimerkki siitä kun ei ymmärretä omia markkinoitaan.

Kyllä mäkin periaatteessa uskon et pelaajilla noin keskimäärin on suhteellisen hyvä käry siitä et kuinka idioottimaisia jotkut päätökset on, mutta koen kans samalla et useilla on myös jostain syystä sellanen harhaluulo olemassa etteikö niillä peleillä olis tarkoitus myös rahaakin tehdä eikä vaan mielistellä just niitä pelaajia. Kulkee toki käsi kädessä sen verran et hyvä peli myy todennäkösesti paremmin kuin huono.

Kehittäjillä toki on yleensä se paras haju omasta tuotteestansa et toimiiko ne liikkuvat palaset siinä vai ei vai onko joku juttu täysin typerä ja päälleliimattu. Harmi vaan et sillä ei oo usein mitään merkitystä, koska niillä on vaikutusvaltaa minimaalisesti jos ollenkaan. Eikä ne isot pomotkaan kaikkea tiiä, tai ehkä tietävät oikeasti hyvinkin vähänkin. Mut eipä niitten tartteekkaan, niitten tarvii vaan saada ne ihmiset töihin jotka tietää.

Mut se päällinen pointti oli ehkä se et pelaajat varsinkin netissä tykkää öyhöttää menemään pää punasena, mutta samalla sit ovat lyhytmuistisia tai muuten vaan elää vahvasti omassa kuplassa mistä ei nähdä ulkopuolelle. Aikoinaan jotain CODia (tais olla Infinite Warfare) luukutettiin netissä jokasessa nurkassa ihan youtuben kommentteja myöten, mut sit myyntilukuja kun katottiin niin katos perkele, sehän oli about niillä sijoilla kun ne kaikki muutkin aiemmatkin codit on olleet. Moni sanoo et Ubisoftin pelit on ihan vitun paskoja (minä mukaanlukien), mut silti ne on voinu tehdä vuodesta 2011 lähtien samaa peliä ja nyt vasta alkaa tulemaan ongelmia kun porukalle ei maistu. Miten ne näin pitkälle pääs kun eikö kaikkien pitäny olla kyllästyneitä jo vuosia sitten?

On ties mitä boikotteja ja barrikaadeille nousemisia jotka unohtuu about yhtä nopeasti kun ne keksittiinkin. Ei toki mitenkään videopeleille yksinoikeus tää lyhytmuistisuus et ehkä sitä ei tarvi kummosemmin siihen liittää, mut kuitenkin. Kuvana vielä loppukevennys

4099494332_c176bc7c68_b.jpg
 
Niin huvittava kuin tuo COD-boikotti olikin, niin tuskinpa siellä huutosakissa suurin osa sen pelaajista edes oli. Sama juttu Assassin's Creedien kanssa, veikkaan.

Me ollaan täällä pelifoorumilla, jossa on tietty sakki ja sitten muilla saiteilla on omansa. Sitten on porukka, joka ei ole täällä tai muuallakaan kommentoimassa vaan vain pelaa. Ja usein ne pelaa juuri niitä tuttuja pelejä, kuten COD, AC, NHL jne. vaikka ne on usein meidän mielestä sitä samaa eikä jaksa enää kiinnostaa. Massoja silti kiinnostaa koska se on tuttua ja turvallista.

Eli selitys on se että tuo valitus on vain jäävuoren huippu. Plus tietysti päälle se että usein se on tyhjää puhetta.

Jotenkin näin minä tuon asian näkisin.
 
Ahneus tukahduttaa luovuuden: kun pelit suunnitellaan vain numeroiden perusteella, syntyy elottomia ideoita. Todellinen taika syntyy, kun intohimo ja liiketoiminta ovat tasapainossa – se on se game changer, jota sekä pelaajat että kehittäjät kaipaavat.
Totta, ja samaan aikaan nuo elottomat ideat voivat tuottaa aivan perkeleesti hilloa. Kun myyntikäppyröitä tarkastellaan korkeintaan kvartaali kerrallaan, on ihan sama, miten sielukkaita tai sieluttomia tuotoksia on kauppoihin päästetty. Tietysti kun paskat pelit vähitellen pilaavat brändin, alkaa ehkä muutaman vuoden viipeellä näkyä kiinnostuksen laantuminen, mutta se voi olla jo seuraavan toimarin murhe.

Tää on tätä "facts don't care about your feelings"-osastoa. Jos peli myy, oman elämänsä bobbykotickit paskat nakkaavat siitä, mitä jossain intoilijafoorumeilla purnataan. Tervetuloa kapitalismiin!
 
Totta, ja samaan aikaan nuo elottomat ideat voivat tuottaa aivan perkeleesti hilloa. Kun myyntikäppyröitä tarkastellaan korkeintaan kvartaali kerrallaan, on ihan sama, miten sielukkaita tai sieluttomia tuotoksia on kauppoihin päästetty. Tietysti kun paskat pelit vähitellen pilaavat brändin, alkaa ehkä muutaman vuoden viipeellä näkyä kiinnostuksen laantuminen, mutta se voi olla jo seuraavan toimarin murhe.

Tää on tätä "facts don't care about your feelings"-osastoa. Jos peli myy, oman elämänsä bobbykotickit paskat nakkaavat siitä, mitä jossain intoilijafoorumeilla purnataan. Tervetuloa kapitalismiin!
Tämä! Nykyään tuo pelien myynti tuntuu muutenkin keskittyvän hypeen ja ennakkomyynteihin. Luodaan mielikuva jostain ennen näkemättömästä pelistä ja pelikansa kusee hunajaa heti ensimmäisten teasereiden pamahdettua eetteriin. Siihen päälle sitten kaikki erikoisversiot digitaalisella fanisälällä jne. Isot pelit alkaa jo muistuttaa jotain hiton tuoteperheitä TV-sarjoineen,spin offeineen,leluineen,vaatteineen,astiastoineen jne.jne.

Pelikansa saa kyllä syyttää osin itseään tästä kehityksestä. Kovin lyhytmuistista porukkaa tuntuu olevan paljon. Jos peli ei ole sitä mitä luvattiin,niin internet jaksaa olla sen puolivuotta sekaisin,mutta heti kun ilmoitetaan tulevasta jatko-osasta niin taas mennään.
 
Totta, ja samaan aikaan nuo elottomat ideat voivat tuottaa aivan perkeleesti hilloa. Kun myyntikäppyröitä tarkastellaan korkeintaan kvartaali kerrallaan, on ihan sama, miten sielukkaita tai sieluttomia tuotoksia on kauppoihin päästetty. Tietysti kun paskat pelit vähitellen pilaavat brändin, alkaa ehkä muutaman vuoden viipeellä näkyä kiinnostuksen laantuminen, mutta se voi olla jo seuraavan toimarin murhe.

Tää on tätä "facts don't care about your feelings"-osastoa. Jos peli myy, oman elämänsä bobbykotickit paskat nakkaavat siitä, mitä jossain intoilijafoorumeilla purnataan. Tervetuloa kapitalismiin!

Juuri näin, kvartaalitalous ei välitä pitkäjänteisestä laadusta, vaan ainoastaan seuraavan osavuosikatsauksen luvuista. Mutta toisaalta, pelaajien ja kehittäjien yhteisöt voivat myös vaikuttaa tähän kehitykseen – jos keskinkertaisuuteen ei tyydytä ja ääntä pidetään, voidaan ainakin jonkin verran ohjata markkinaa. Lopulta raha ratkaisee, mutta ehkä joskus myös intohimo ja luovuus voivat voittaa, edes hetkeksi.
 
Ei keskinkertaisten sieluttomien pelien huippumyynnit ole koskaan kehittäjien vika vaan meidän pelaajien.

Yhtiöiden kuten pelistudioiden tarkoitus on kuitenkin tehdä voittoa tai se on kohta entinen studio, joten ihan luonnollista, että niitä pelejä kehitetään, mitkä oletetaan myyvän hyvin. Me pelaajat lopulta päätämme, mitkä peleistä tulevat myymään.
 
Keskinkertaisista sieluttomista peleistä puheen ollen, Ubisoft näkyy olevan pahassa jamassa. Ei sillä, että tämä nyt uutena tietona tulisi, mutta viimeiset vuosi tai kaksi ovat olleet yhtiölle kerrassaan surkeita. Totaalisesti flopanneet suurtuotannot Skull and Bones sekä X-defiant, sekä myös pienemmät taloudelliset pettymykset kuten Outlaws ja viimeisin Prince of Persia ovat syösseet yhtiön osakkeen alas kielekkeeltä. Kun tähän yhdistää vielä sen, miten kylmän vastaanoton pelaajien yhteisö on antanut tulevalle AC Shadowsille, on helppo ymmärtää miksi huhuillaan, että yhtiö on kohta pakko pistää lihoiksi.

Itse odottelen tulevaa Tencentin Ubisoft akvisitiota melko positiivisin mielin. En näe, että yhtiön IP:t olisivat sen myötä ainakaan huonommissa käsissä kuin ne ovat nyt. Linkkaanpa vielä tuoreen Asmongoldin videon, jossa Asmon ruotii Ubisoftin nykytilaa. Videon kommenteissa tunnutaan olevan melko huvittuneita firman itseaiheutetun tuhon suhteen; "Stop yelling about what you want and just tell us what you want!" - Ubisoft" on eräs kommentoija hassutellut.

 
Kun tähän yhdistää vielä sen, miten kylmän vastaanoton pelaajien yhteisö on antanut tulevalle AC Shadowsille, on helppo ymmärtää miksi huhuillaan, että yhtiö on kohta pakko pistää lihoiksi.
Eihän peliä ole vielä edes julkaistu, niin vaikea tietää minkälaisen vastaanoton se saa. Foorumeillahan valitetaan jostain mustasta samuraista - ihan kuin ne AC-pelit olis ennen jotain realistisia olleet (edes RDR2 ja KCD2 sellaisia ole). Siihen en ota kantaa olisiko silloin voinut olla mustaa samuraita vai ei (ei kerro pelin laadusta mitään). Jos musta samurai mukamas pilaa pelin, vaikuttaa myynteihin tai saa huonon vastaanoton, niin en tiedä mitä sanoa. Copy/Pasteahan taitaa olla kanssa vähemmän (ei oo niin suurta maailmaa). Vaikea nähä tästä mitään floppia tulevan, tai olen pahasti väärässä.
 
Eihän peliä ole vielä edes julkaistu, niin vaikea tietää minkälaisen vastaanoton se saa. Foorumeillahan valitetaan jostain mustasta samuraista - ihan kuin ne AC-pelit olis ennen jotain realistisia olleet (edes RDR2 ja KCD2 sellaisia ole). Siihen en ota kantaa olisiko silloin voinut olla mustaa samuraita vai ei (ei kerro pelin laadusta mitään). Jos musta samurai mukamas pilaa pelin, vaikuttaa myynteihin tai saa huonon vastaanoton, niin en tiedä mitä sanoa. Copy/Pasteahan taitaa olla kanssa vähemmän (ei oo niin suurta maailmaa). Vaikea nähä tästä mitään floppia tulevan, tai olen pahasti väärässä.
Ja juurihan Ubisoft ilmoitti, että preorderit Shadowsille ovat linjassa sarjan toiseksi parhaiten myyneen pelin kanssa. En itsekään jaksa uskoa mihinkään floppiin. Myös viimeisimmät previkat ovat olleet ihan positiivisia.
 
Asmongold taitaa alkaa lypsämään noita AC: Shadows/Ubisoft on ongelmissa videoita samalla tavalla, kuin teki Avowedin kanssa ja sitten kuitenkin sanoi, että Avowed oli itseasiassa ihan hyvä. Pakko saada klikkejä nyt kun Shadowsin julkaisuun hieman yli kuukausi ja sitten tekee videon jossa esittää yllättynyttä, kun peli onkin hyvä. Tyypillistä tubettajien paskaa taas kerran.
 
Asmongold taitaa alkaa lypsämään noita AC: Shadows/Ubisoft on ongelmissa videoita samalla tavalla, kuin teki Avowedin kanssa ja sitten kuitenkin sanoi, että Avowed oli itseasiassa ihan hyvä. Pakko saada klikkejä nyt kun Shadowsin julkaisuun hieman yli kuukausi ja sitten tekee videon jossa esittää yllättynyttä, kun peli onkin hyvä. Tyypillistä tubettajien paskaa taas kerran.
Joo meikä ei jaksa enää tota Asmondgoldia seurata. Meinasi jäädä hänen takiaan aivan hemmetin hyvä Outlaws kokematta. Tuo kaveri elää tolla pelien ja pelintekijöiden päälle paskomisella niin ei vaan jaksa.
 
Joo meikä ei jaksa enää tota Asmondgoldia seurata. Meinasi jäädä hänen takiaan aivan hemmetin hyvä Outlaws kokematta. Tuo kaveri elää tolla pelien ja pelintekijöiden päälle paskomisella niin ei vaan jaksa.
Meinasin just tulla sanomaan että ton hepun videot on jotenkin sellasta klikki horotusta ja ulinaa ties mistä. Mutta sillähän sitä tekee rahaa joutuutissa.
 
Eihän peliä ole vielä edes julkaistu, niin vaikea tietää minkälaisen vastaanoton se saa.....
Vastaanotolla tarkoitin tuota, millaista keskustelu on pelin ympärillä ollut. Jos yhtään Shadowsia seurannut, saa se suunnilleen yhtä paljon innostuneisuutta aikaan, kuin taannoinen Veilguard sai. Veilguard ei nyt ihan tappanut kehittäjäänsä Biowarea, mutta ei käsittääkseni hirveän kauaskaan jäänyt. Jos Shadows myy kehnosti, Ubisoft on cooked...siis vielä enemmän kuin jo on. Syyn voi halutessaan toki typistää siihen, että pelaajat vihaavat Yasukea koska ihonväri, mutta tähän tulokseen tullakseen pitää työntää päänsä aika syvälle pensaaseen.


Asmongold taitaa alkaa lypsämään noita AC: Shadows/Ubisoft on ongelmissa videoita samalla tavalla, kuin teki Avowedin kanssa ja sitten kuitenkin sanoi, että Avowed oli itseasiassa ihan hyvä. Pakko saada klikkejä nyt kun Shadowsin julkaisuun hieman yli kuukausi ja sitten tekee videon jossa esittää yllättynyttä, kun peli onkin hyvä. Tyypillistä tubettajien paskaa taas kerran.
Asmongold on videopeleihin keskittyvä sisällöntuottaja, joka keskittyy sisällössään videopeleihin. Hänellä on taipumus olla oikeassa videopeleihin, ja asioihin yleisesti liittyvissä veikkauksissaan. Miehen tyyli ei miellytä kaikkia, mutta kyllä hän on työssään melkoisen pätevä.
 
Asmongold on videopeleihin keskittyvä sisällöntuottaja, joka keskittyy sisällössään videopeleihin.
Onko enää? Itse sanoisin että hän on politiikkaan keskittyvä sisällöntuottaja nykyään. Hän tajusi silloin Amber Heard Johnny Depp oikeustaiston aikoihin, että tällä tahkoaa rahaa ja pelit ovat saaneet jäädä sivuun tämän tieltä.

Itse en ole ikinä häntä aktiivisesti seurannut, mutta vilkuilin herran videoita youtuben puolella silloin tällöin ja tämäkin vähä on saanut jäädä kokonaan kun siirtyi jenkkipolitiikasta videoita tekemään. Saman siirtymän huomaa myös jos menee hänen subreddittiin, sillä se on suurimmaksi osaksi jenkki-/maailmanpolitiikkaa ja vähenevissä määrin peleihin liittyvää.
 
Onko enää? Itse sanoisin että hän on politiikkaan keskittyvä sisällöntuottaja nykyään. ....

Tottahan tuo. Asmongold on nykyään aktiivinen myös politiikan ja yhteiskunnallisten aiheiden suhteen, mutta eihän se hänen pelialaan liittyviä näkemyksiään yhtään sen huonommiksi tee. Ovathan monet pelitoimittajatkin kovia vuodattamaan sydäntään noista aiheista, näkyy esimerkiksi ihan täällä Konsolifinissäkin.

Asmongoldin suora, rehellinen ja humoristinen tyyli vetoaa ymmärrettävästi moniin. Kun ajattelee nykysceneä, tuntuu että perinteisten pelijournalistien sanomisien painoarvo senkun vähenee ja vähenee, siinä missä näiden sitoutumattomien sisällöntuottajien näkökulmat saavat enemmän ja enemmän kannatusta, koska ne resonoivat paremmin peliyhteisön kanssa. Eikä tietenkään mikään ihme. Jos haluaa kuulla rehellisen kokemuksen peliin liittyen, voi luottaa että sellaisen saa esim. Asmongoldilta. Jos taas menee pelijournalistin kirjoittamaa arvostelua lukemaan, saattaa huomatakin, että lukee ylenkatsovan besserwisserin kirjoittamaa katsausta nykypolitiikasta sen peliarvion kylkiäisenä. Ei sinänsä ihme, miksi moni tuntuu pitävän ensimmäistä vaihtoehtoa parempana lähteenä peliaiheisissa asioissa. Etenkin pelijournalisteille, jotka eivät pidä Asmongoldin näkemyksistä, tämä on toki melkoista myrkkyä. Heidän valistuneet ja ammattimaiset juttunsa jäävätkin hopeasijalle tuollaiselle epäammattimaiselle ja kerrassaan epäsiistille kaverille.

Itse pidän tällaista kehitystä virkistävänä. Power to the people.
 
Itse pidän tällaista kehitystä virkistävänä. Power to the people.
Pah. Tuo olisi tässä tapauksessa paremminkin "power to the influencers, advertisers & trends" kuin "to the people".

Itse kyllä yhä luotan paljon enemmän perinteisempiin peliarvostelijoihin kuin Youtuben klikkiotsikoita tuottaviin ja trendien perässä juokseviin "vaikuttajiin". Samoin perinteisempien arvosteluiden lukeminenkin on mukavampaa kun se ei ole jotain väkisin väännettyä "angrya".

"Power to the people" toteutuu oikeastaan parhaiten esim. tämän foorumin kautta. Onkin mukava lukea täältä ihan tavan ihmisten näkymyksiä pelaamistaan peleistä. Tubettajat olen itse jättänyt paitsioon jo varmaan kymmenen vuotta sitten kun viimeistään silloin älysi mikä on homman idea. Ainoastaan Dunkeyta tulee katsottua koska on lähinnä huumoria, vaikka toisaalta sen huumorin takana on painavia mielipiteitä, joista monet osuu kyllä yksiin omien kanssa. Ja jos ei satu osumaankaan, niin huumoriarvon saa silti.

Mitään ränttäystä tai "angry sitä tai tätä" ei jaksa kyllä kovin kauheasti katsella. Tännekin pariin kertaan linkattu "Angry Joe" (tms.) tuntuu tekevän vain yli tunnin videoita. Kenellä on aikaa ja kiinnostusta katsoa niin pitkään vain sitä kun itketään jostain pelistä? Plussaa tosin että ihan hauskoja sketsejä/parodioita ovat mukaan laittaneet.

Tosin aika vähän olen ikinä jaksanut katsella muiden pelaamista tai pelien arvosteluita videomuodossa. Pelikuvaa saatan katsoa ja ehkä loppuarvosanan mutta ei ole kyllä muuten jaksanut kiinnostaa. Mieluummin luen perinteisestä lehdestä kokonaisia arvosteluita. Pelien hankintojen kanssa taas katselen gameplaytä, yleistä kommentointia pelistä sekä arvosanojen keskiarvoja, joiden perusteella sitten tulee mietittyä että olisiko peli omaan makuun sopiva.

Nykyään saa tosin puolin ja toisin suodattaa kaikenlaista pelin ympärillä liittyvää kamaa pois mielipiteistä ja jopa arvosteluista. Olkoonkin että ainahan sitä on täytynyt muiden näkemyksistä saada suodatettua jonkinlainen johtopäätös että miten peli omiin mieltymyksiin sopii.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en tiedä mitään kyseisestä hahmosta, mutta annas kun arvaan, hän on kulttuurisoturi, joka näkee wokea kaikkialla ja vastustaa sitä?
Kyllä, veikkaan että tämä voisi olla sinulle mielekäs tapa luokitella hänet. Kannattaa katsella vaikkapa kaverin videoita, jos haluat vielä varmistua asiasta.


Pah. Tuo olisi tässä tapauksessa paremminkin "power to the influencers, advertisers & trends" kuin "to the people".
En itse usko, että ne ovat suinkaan mainostajat ja trendit jotka ovat masinoineet Asmongoldin suosion. Ihan vaan puhtaasti se, että hän on melko samoilla linjoilla peleistä, kuin ihan tavallinen hyvistä peleistä pitävä pelaaja. On ilo nähdä, että etenkin meille toiminta- ja roolipelien ystäville on löytynyt noin hyvä ja varmasanainen viestintuoja, joka tuo ääntämme kuuluviin.

Nyt auttaa vain toivoa, että pelifirmatkin alkaisivat kuunnella kaveria, jolla on selkeästi näkemystä miten hyviä pelejä tehdään. Meistä kukaan tuskin haluaa enää lisää Concordin, Suicide Squadin, Veilguardin, Unknown 9 Awakeningin, Dusbornin jne. tasoista roskaa.
 
Kyllä, veikkaan että tämä voisi olla sinulle mielekäs tapa luokitella hänet.

Ei ollut vaikeata arvata kuvailusi perusteella mikä tämänkin "puolueettoman tarkkailjan" poliittinen suuntaus on.

Kannattaa katsella vaikkapa kaverin videoita, jos haluat vielä varmistua asiasta.

Pärjään kyllä ilmankin näitä omaa poliittista näkemystään tuputtavia somettajia.
 
En itse usko, että ne ovat suinkaan mainostajat ja trendit jotka ovat masinoineet Asmongoldin suosion. Ihan vaan puhtaasti se, että hän on melko samoilla linjoilla peleistä, kuin ihan tavallinen hyvistä peleistä pitävä pelaaja. On ilo nähdä, että etenkin meille toiminta- ja roolipelien ystäville on löytynyt noin hyvä ja varmasanainen viestintuoja, joka tuo ääntämme kuuluviin.
Suosio tietysti tulee ensin ilman näitä mutta siinä kohtaa kun tilipussi on riippuvainen mainostuloista, niin varmasti on enemmän paineita juosta trendien perässä eli tehdä sitä, mikä saa klikkauksia. Tällä hetkellä se tuntuu (yhä) olevan ainakin "angry tämä tai tuo", eli peleille/peleistä raivoaminen.

Toisaalta jos se "oma sanoma" on, että "ei enää Concordia tai Suicide Squadia", niin luulisi ettei siihen tarvitse mitään erillistä "viestinviejää" asiaa toteamaan. Sama kuin toteaisi ettei kannata syödä ulostetta.

Sitten sekin on helppo tapa saada klikkauksia että valitsee jomman kumman niistä puolista, mitkä milläkin hetkellä aiheessa väittelee. Mitään omaa ei tarvitse siinäkään olla, riittää että siellä on tarpeeksi ihmisiä jotka rakastaa tai vihaa. Ja niitähän riittää.

Itse siis yhä luen mieluummin vain rehellisiä peliarvosteluita tällaisen sijaan.

PS. Ja puhun tubettajista siis ihan yleisesti. Asmongold voi olla enemmän tai vähemmän tuon kaltainen, mitä kuvailin.
 
Ylös Bottom