Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On tietenkin hyvä juttu, jos päiväkodissa on vaihtoehto tehdä kortti jollekin toiselle läheiselle, kuin isälle tai isoisälle isänpäivänä. Varsin ymmärrettävää, ja ainakin minun kokemukseni mukaan oli huomioitu jo 2000-luvun alussa, kun itse olin alakoulussa. Tuossa jutussa ei nyt käsittääkseni sanota, että perinteet kuten isänpäivä ja äitienpäivä poistettaisiin näkyvistä tuossa päiväkodissa. Toivottavasti ei. Mutta suunta on vähän sen tyyppinen, että ehkä esim virallisissa dokumenteissa isä ja äiti-termit pikkuhiljaa häivytetään, ja korvaataan miellyttävän neutraaleilla; siittäjävanhempi ja synnyttänyt vanhempi tjsp.

"Orwellilainen uuskieli", kuten kansanedustaja Atte Kaleva(kok.) luonnehtii tätä kielellistä ulottuvuutta, liittyen överiprogressiiviseen valveutumisaatteeseen. Tämä ankea katsomus leviää vähän joka suuntaan ja tavoittelee luopumista kaikesta "ongelmallisesta", mitä voi olla. Ongelmallinen asia on luonnollisesti ongelmallinen sillä perusteella; jos se valveutuneesta näkökulmasta voidaan nähdä jotenkin ongelmallisena, niin se myös on. Isä ja äiti on sellaisia käsitteitä ja rooleja, joita tulee nimenomaan juhlia ja arvostaa, eikä häivyttää näkyvistä, edes inkluusion ja oikeudenmukaisuuden varjolla.

On tietenkin hyvä juttu, jos päiväkodissa on vaihtoehto tehdä kortti jollekin toiselle läheiselle, kuin isälle tai isoisälle isänpäivänä. Varsin ymmärrettävää, ja ainakin minun kokemukseni mukaan oli huomioitu jo 2000-luvun alussa, kun itse olin alakoulussa. Tuossa jutussa ei nyt käsittääkseni sanota, että perinteet kuten isänpäivä ja äitienpäivä poistettaisiin näkyvistä tuossa päiväkodissa.
Kirjoitin vastineeksi mitä luin. Ei se omaan ahtaaseen umpiluupäähän jättänyt kauheasti jossiteltavaa:
"Perinteisistä isän- ja äitienpäiväkorteista luopumista Mäkelä perustelee erilaisten perhemuotojen huomioimisella.".

Ehkä olen vaan medialukutaidoton trolli. @FleeingNevada odotan edelleen vastausta missä valhe on. Väitit aiemminkin linkkaamiani juttuja valheiksi mitkä tuolla kertaa pystyin todistamaan todeksi (miesten arvomitalisaavutukset naisten urheilusarjoissa). Valehtelijaksi syyttäminen on aika raskas syytös eikä sitä pitäisi käyttää kovin kevyin perustein (tai kokonaan ilman perusteita)

Olen adoptoitu. Kutsuin biologista "äitiä" synnyttäjäksi, biologinen "isä" siittäjä. Adoptiovanhempani, he jotka minut kasvattivat, ovat äiti ja isä (tai mutsi ja faija).

Eikä "äiti" ja "isä" ole häipymässä mihinkään meidän sanavarastoista; edelleen on äitejä, on isiä. Sitten voi olla muitakin.

Ja niitä kortteja saa isät ja äidit edelleen lapsiltaan. Nekään ei ole mihinkään häviämässä.

Kirjoitin vastineeksi mitä luin. Ei se omaan ahtaaseen umpiluupäähän jättänyt kauheasti jossiteltavaa:
"Perinteisistä isän- ja äitienpäiväkorteista luopumista Mäkelä perustelee erilaisten perhemuotojen huomioimisella.".

Ehkä olen vaan medialukutaidoton trolli. @FleeingNevada odotan edelleen vastausta missä valhe on. Väitit aiemminkin linkkaamiani juttuja valheiksi mitkä tuolla kertaa pystyin todistamaan todeksi (miesten arvomitalisaavutukset naisten urheilusarjoissa). Valehtelijaksi syyttäminen on aika raskas syytös eikä sitä pitäisi käyttää kovin kevyin perustein (tai kokonaan ilman perusteita)
Et ole kertaakaan vielä todistanut mitään todeksi. Olet vain jatkanut mutuilua ja maalitolppien siirtämistä.

Artikkelissasi väitetään, että tässä on jotain kielletty. Näin ei ole. Toistit monta kertaa, että nyt jää jotain tekemättä kun sitä ei saa tehdä. Nämä ovat molemmat valheita, sillä mitään ei ole kielletty.

Suosittelen rajoittamaan tätä trollailua taas.

Olen adoptoitu. Kutsuin biologista "äitiä" synnyttäjäksi, biologinen "isä" siittäjä. Adoptiovanhempani, he jotka minut kasvattivat, ovat äiti ja isä.

Eikä "äiti" ja "isä" ole häipymässä mihinkään meidän sanavarastoista; edelleen on äitejä, on isiä. Sitten voi olla muitakin.

Ja niitä kortteja saa isät ja äidit edelleen lapsiltaan. Nekään ei ole mihinkään häviämässä.
juuri näin. toivottavasti ei
Et ole kertaakaan vielä todistanut mitään todeksi. Olet vain jatkanut mutuilua ja maalitolppien siirtämistä.

Artikkelissasi väitetään, että tässä on jotain kielletty. Näin ei ole. Toistit monta kertaa, että nyt jää jotain tekemättä kun sitä ei saa tehdä. Nämä ovat molemmat valheita, sillä mitään ei ole kielletty.

Suosittelen rajoittamaan tätä trollailua taas.
Eikä ole mitään väitöstä että on kielletty enkä ole näin väittänytkään, mistä sä tuon keksit?
Lainaan nyt kolmannen kerran uutista:
"Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok.) ihmettelee tamperelaisen päiväkodin päätöstä luopua isän- ja äitienpäiväkorttien askartelusta. Varhaiskasvatusyksikön johtaja Jenni Mäkelä Jussinkylän päiväkodista kertoi perjantaina Aamulehdelle päiväkodin järjestävän keväällä tärkeän ihmisen päivän, johon lapsi saa kutsua mukaansa itselleen tärkeän henkilön.
Perinteisistä isän- ja äitienpäiväkorteista luopumista Mäkelä perustelee erilaisten perhemuotojen huomioimisella."

Eli nyt, sinäkin, selkä suorana, sanot missä valehtelua on tapahtunut joko uutisen tai minun toimesta.

p.s. jos laitat mulle banaania niin sitten myös haluan kuulla perustelut miksi näin. Arvo niinkuin isyys on itselleni aika perkeleen pyhä asia. jotkut ilmastokutkuttelijat ja muut ituhipit on sitten taas toiselle tärkeitä asioita. Vaikka kyllä allekirjoitan heidänkin aatteet, ei siinä.

Viimeksi muokattu:
juuri näin. toivottavasti ei

Eikä ole mitään väitöstä että on kielletty enkä ole näin väittänytkään, mistä sä tuon keksit?
Lainaan nyt kolmannen kerran uutista:
"Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok.) ihmettelee tamperelaisen päiväkodin päätöstä luopua isän- ja äitienpäiväkorttien askartelusta. Varhaiskasvatusyksikön johtaja Jenni Mäkelä Jussinkylän päiväkodista kertoi perjantaina Aamulehdelle päiväkodin järjestävän keväällä tärkeän ihmisen päivän, johon lapsi saa kutsua mukaansa itselleen tärkeän henkilön.
Perinteisistä isän- ja äitienpäiväkorteista luopumista Mäkelä perustelee erilaisten perhemuotojen huomioimisella."

Eli nyt, sinäkin, selkä suorana, sanot missä valehtelua on tapahtunut joko uutisen tai minun toimesta.
Sinä itse:
Silloin kun mun skidit oli päiväkodissa niin tottakai iloitsin siellä tehdyistä isänpäivä korteista! Eli ts. normi-isänä pahottaisin mieleni jos en moista saisikaan enää 'päiväkodin linjauksen johdosta'. Uskoisin kaikkien normi-isien olevan samaa mieltä kanssani. Trollit ja jonnet tietysti ei moista tajua. Tai ihan vaan simppelisti anti-isät (ei lapsia).

Olisi edes isänpäivä/tai jonkun muun henkilön päivä. Odotan sitä päivää kun isät ja äidit kielletään termeinä koska viittaa seksuualiseen sukupuoleen mikä on hyvin, hyvin paha asia eikä pitäis ääneen sanoa.
Myönnän toki ettei minulta ole mitään viety pois! Vaan iseiltä jotka saattoi jäädä ilman isänpäiväkorttia kun isänpäivä on joutunut cancel kulttuurin kohteeksi jossain perähikiän päiväkodissa. Tunnen ääretöntä sympatiaa heitä kohtaan.
Seuraavaksi todennäköisesti mutuilet, ettei tämä nyt tarkoita tuota ja tätä ja tässä ollaan nyt väärin ymmärretty jotain tai ettei sanaa "kielletty" ole käytetty, kunhan on vaan vihjailtu siihen suuntaan tai muuta vastaavaa roskaa.

Kuten jo nyt todettu monta kertaa: jarrua siihen trollailuun.

Sinä itse:

Seuraavaksi todennäköisesti mutuilet, ettei tämä nyt tarkoita tuota ja tätä ja tässä ollaan nyt väärin ymmärretty jotain tai ettei sanaa "kielletty" ole käytetty, kunhan on vaan vihjailtu siihen suuntaan tai muuta vastaavaa roskaa.

Kuten jo nyt todettu monta kertaa: jarrua siihen trollailuun.
Puhut suomea niinkuin minäkin. Ja silti ei minkäänlaista ymmärrystä. Pullauta pari skidiä maailmalle ja kasvata ne niin että lentää omilla siivillään niin ymmärrys aiheen tiimoilta lisääntyy.

Sanot nyt vaan selkä suorana että kuka valehteli ja missä koska en oikeen tahdo löydä sitä lainauksistasi.

p.s. jos laitat mulle banaania niin sitten myös haluan kuulla perustelut miksi näin. Arvo niinkuin isyys on itselleni aika perkeleen pyhä asia. jotkut ilmastokutkuttelijat ja muut ituhipit on sitten taas toiselle tärkeitä asioita. Vaikka kyllä allekirjoitan heidänkin aatteet, ei siinä.

Puhut suomea niinkuin minäkin. Ja silti ei minkäänlaista ymmärrystä. Pullauta pari skidiä maailmalle ja kasvata ne niin että lentää omilla siivillään niin ymmärrys aiheen tiimoilta lisääntyy.

Sanot nyt vaan selkä suorana että kuka valehteli ja missä koska en oikeen tahdo löydä sitä lainauksistasi.

Tämä kiertää nyt niin ärsyttävästi kehää, että parasta jättää se tähän. Sinun väitteesi on tuossa listattuna, samoin linkkamasi roska-artikkelin väitteet. Molemmat on todistettu jo valheiksi - tai jos haluat käyttää vääristelyä sanana, niin sekin käy. Turhaan sinä tähän väännät mukaan mitään perhekorttia, jolla ei ole mitään arvoa aloitetun trollailun kannalta.

Lähtökohtainen "ongelma" tässä on se, että on erikseen äitien- ja isänpäivä. Jos olisi vain yksi "vanhempien/huoltajan/tms päivä", niin sitten luultavasti jokaisella lapsella olisi joku, jolle sen kortin voi tehdä.

Puoliso kertoi ukrainalaisesta lapsesta, joka ei halunnut tehdä isänpäiväkorttia koska isä on Ukrainassa. Lopulta tilanne meni kuitenkin siihen että teki kortin vaikkei sitä voikaan isälleen antaa (ainakaan tällä hetkellä). Näitä tilanteita on siis tullut kohtuullisen lähelle omaakin perhettä.

Siitä huolimatta koen että kun kerran on olemassa erilliset päivät, niin silloin voisi ensisijaisesti muistaa juuri sitä henkilöä. Jokaisella myös on isä tai äiti vaikka tämä ei enää olisi kuvioissa. Kortin voi tehdä ja muistaa kortilla. Minusta näiden asioiden oikea hoitaminen kuuluu kasvatusalan ihmisille ja vanhemmille/huoltajille. Siinä ei tarvitse päiväkodin tai muun tahon alkaa koko päivää poistamaan kalenteristaan. Oma puoliso työkavereineen hoiti asian järkevästi eikä siellä mietitty mitään päivän poistamista. Asiasta puhuttiin, lasta lohdutettiin ja annettiin ja kysyttiin vaihtoehtoa: haluaako tehdä jollekin muulle läheiselle jne.

Ymmärrän että kaikki on erittäin hyvä ottaa huomioon mutta ei nyt tarvitsisi aina lähteä tuolla tapaa "ääripäähän" keinojen kanssa.

Tuosta asiasta oli muistaakseni muuten artikkeli/uutinen muuallakin, joten paremmasta lähteestäkin tuon olisi voinut linkittää. Siellä on kuitenkin myös sitten vastareaktiot ja lainatut henkilöt äärilaitaa.

Meillä on ollut päiväkodissa jo pitkään sen isän- ja äitienpäivän rinnalla yhtäaikaa lähimmäisen päivä. Jollain ei vaikkapa ole äitiä tai isää. En koe tätä minkäänlaisena ongelmana josta pitäisi nyt kovasti pahoittaa mieltään. Mielestäni tämä on oikein hyvä kehityssuunta joka auttaa myös sitä lasta mahdollisesti vaikean tilanteen edessä.
Joku tällainen on nimenomaan parempi vaihtoehto kuin pyyhkiä koko päivä kalenterista pois, kuten tuossa uutisen päiväkodissa nyt ilmeisesti on tehty. Tämä vaihtoehto on myös terveempi, sillä se ei opeta vain piilottamaan ikäviä asioita vaan luultavasti vain nostaa ymmärrystä lasten kesken siitä, miten kaikilla ei ole sama tilanne kuin itsellä. Jos koko päivä kielletään, niin se isätön Jorma-Irmeli voi pahimmillaan saada tylytystä siitä kun tämän vuoksi ei vietetty isän- tai äitienpäivää.

Tuntuu myös ettei tuolla päiväkodissa ole vain haluttu kohdata tuota asiaa. Vaatisihan se eri tavalla lapsien kohtaamista ja pitäisi enemmän huomioida ja selittää asiaa kuin se, että pyyhitään koko asia pois päiväjärjestyksestä.

Viimeksi muokattu:
Kansainvälinen Olympiakomitea tekemässä selkeän linjauksen.

Hienoa huomata käytännön järjen saavan nyt vallan täälläkin useaan otteeseen tuputetun huuhaatieteen sijaan, joka jättää ihan liikaa tulkinnan varaa.

"KOK:n asiantuntijat ovat päätyneet siihen, että syntymässä miespuolisiksi määritetyillä urheilijoilla säilyy etuja, vaikka heidän testosteronitasojaan olisi myöhemmin lääketieteellisesti alennettu."

Ylös Bottom