Koalitio
Well-Known Member
On tietenkin hyvä juttu, jos päiväkodissa on vaihtoehto tehdä kortti jollekin toiselle läheiselle, kuin isälle tai isoisälle isänpäivänä. Varsin ymmärrettävää, ja ainakin minun kokemukseni mukaan oli huomioitu jo 2000-luvun alussa, kun itse olin alakoulussa. Tuossa jutussa ei nyt käsittääkseni sanota, että perinteet kuten isänpäivä ja äitienpäivä poistettaisiin näkyvistä tuossa päiväkodissa. Toivottavasti ei. Mutta suunta on vähän sen tyyppinen, että ehkä esim virallisissa dokumenteissa isä ja äiti-termit pikkuhiljaa häivytetään, ja korvaataan miellyttävän neutraaleilla; siittäjävanhempi ja synnyttänyt vanhempi tjsp.
"Orwellilainen uuskieli", kuten kansanedustaja Atte Kaleva(kok.) luonnehtii tätä kielellistä ulottuvuutta, liittyen överiprogressiiviseen valveutumisaatteeseen. Tämä ankea katsomus leviää vähän joka suuntaan ja tavoittelee luopumista kaikesta "ongelmallisesta", mitä voi olla. Ongelmallinen asia on luonnollisesti ongelmallinen sillä perusteella; jos se valveutuneesta näkökulmasta voidaan nähdä jotenkin ongelmallisena, niin se myös on. Isä ja äiti on sellaisia käsitteitä ja rooleja, joita tulee nimenomaan juhlia ja arvostaa, eikä häivyttää näkyvistä, edes inkluusion ja oikeudenmukaisuuden varjolla.
"Orwellilainen uuskieli", kuten kansanedustaja Atte Kaleva(kok.) luonnehtii tätä kielellistä ulottuvuutta, liittyen överiprogressiiviseen valveutumisaatteeseen. Tämä ankea katsomus leviää vähän joka suuntaan ja tavoittelee luopumista kaikesta "ongelmallisesta", mitä voi olla. Ongelmallinen asia on luonnollisesti ongelmallinen sillä perusteella; jos se valveutuneesta näkökulmasta voidaan nähdä jotenkin ongelmallisena, niin se myös on. Isä ja äiti on sellaisia käsitteitä ja rooleja, joita tulee nimenomaan juhlia ja arvostaa, eikä häivyttää näkyvistä, edes inkluusion ja oikeudenmukaisuuden varjolla.