Olin itse aikoinaan töissä henkilöstöravintoloissa, jossa asiakkaita oli lähes 900 hyvinä päivinä. Nykyään hyvä, jos asiakkaita on edes sen 50. Nyt ihmetellään kun ravintoloita menee kiinni. Onkohan henkilöstöravintoloita enää edes olemassa? Ravintola-ala kuitenkin työllisti hyvin vielä abaut kymmenen vuotta sitten. Samaa ei voi sanoa tänä päivänä.
Kyllä tuo etätyö valitettavasti vaikuttaa ravintola-alaan. Jopa useasti se työnantaja jopa sponssaa työntekijöille alennuksen siitä lounaasta, joten onhan tuo aika win-win- tapaus kaikille. Toki onhan tässä välissä tullut hinnankorotuksia sun muita.
Pitääkö etätyöskentelijöiden siis palata lähitöihin vain sen takia että voivat ylläpitää ravintoloita ja muita vastaavia? Miten sitten kun on tuonut aina omat eväät ja joutuu silti tähän ylläpitoon mukaan? Onko velvoitettu sinne lounaalle eikä saa enää tuoda omia eväitäänkään?
Totta kai asioilla on vaikutuksia mutta ei se kauhean mielekästä ole kritisoida etätöitä asioista, joissa muutos on loogista. Jos työ on siirtyvä pois toimistotiloista, niin silloin se on sitä. Ehkä ne lounastajien rahat siirtyy Woltteihin ja vastaaviin, joten siellä on sitten myös tultava ja oltava valmis muutokseen.
En minä mitenkään nauti että ihmiset joutuu työttömäksi ja uusia töitä tai aloja etsimään mutta ikävä kyllä muutos on ainoa vakio. Omakin työtilanne (tai ala ylipäänsä) on nyt hyvinkin epävakaa mutta minkäpä sille voi. Päivä kerrallaan. Katsellaan sitten tilannetta jos/kun täytyy.
Meillä on töissä henkilöstöravintola ja kun siellä silloin tällöin käy, niin asiakkaita on jonoksi asti.
Saattaisin itsekin käydä jos olisi asiallisesti hinnoiteltu henkilöstöravintola, mutta ei normilounaspaikkoihin tule ikinä lähdettyä kun
a) pitää poistua talosta ties minne tuiskuun ja sateeseen ja muutenkin käyttää aikaa kulkemiseen (töihin kuljen toki aina pyörällä läpi vuoden)
b) on paljon kalliimpaa kuin kotona tehty ja tuotu
Annan tietysti arvoa myös sille ettei eväitä tarvitse tehdä ja raahata kotoa sekä pestä astioita mutta nykyisellään jo vajaa 10 euroa on minulle sellainen että ei tule kauppoja. Yhdessä aiemmassa työssä oli ruoka 2,50 euroa ja silloin söin vähemmän yllättäen paikan päällä.
Ekaan kohtaan myös se lisä, että aika paljon siinä muualla syönnissä palaa myös työaikaa enemmän kuin omien eväiden tai paikan päällä olevan työpaikkaruokalan kohdalla.