Osastofysioterapeutti olen ammatiltani, ja periaatteessa ihan hyvin tiedän mitä ergonomia tarkoittaa, mutta käytännössä se ei vaan oikeasti aina ole mahdollista huomioida täysin. Ei minun, eikä aika monessa muussakaan tuntemassani työtehtävässä(hoitajat, päiväkotityöntekijät, rakennushenkilöt yms.).
Siis hetkinen? Oletko oikeasti koko ajan valittanut sellaisesta mitä et mitenkään voi saada koska se ei vain ole tilanteessasi mahdollista ja samalla myös kerrot meille, ettei etätyö ole mahdollista esim. rakennustöissä? Mitä helvettiä.
Ja tosiaan, työtäni ei kirjaimellisesti ole mahdollista tehdä ilman, että olen fyysisesti kiinni asiakkaissani, niin etätyötä en pysty tekemään, en ainakaan niin pitkään kun tällä alalla olen. Olen kyllä tässä samalla suorittamassa toisen alan opintoja, niin ehkä joskus sitten toisella alalla katselee onnistuuko silloin. Siinäkin tapauksessa, pitäisin etätyömahdollisuutta isona luksuksena. En asiana, josta vaatisin erikseen lisäetuja. Tilanteet toki vaihtelee, tämä vain minun näkemykseni.
Eli lopputulema on se, että et itse pääsee etuun käsiksi, olet kateellinen ja et oikeasti edes tiedä mitä etätyö voi käytännössä olla. Toisilta tämä mahdollisuus pitää kuitenkin saada pois, totta kai.
Samanlaista juttua kuin se, miten työttömät valitsee työttömyyden ja elelee ongelmitta tuiden varassa ja näitä pitäisi leikata.
Ikävä juttu. Kuitenkin, kovin harvoin edelleenkään taitaa duunareilla olla etätyömahdollisuuksia jos vertaa asiantuntijatyössä oleviin.
Niin, töitä on erilaisia ja on fyysisesti mahdoton yhtälö tehdä etätöitä monissakin työtehtävissä. Otetaan siis kaikilta mahdollisuudet pois koska tuota ei voi jokaiseen työhön sovittaa.
Yhtä paljon olisi aihetta valittaa jo ihan siitä että joutuu tekemään ruumiillista työtä ja jotkut voi istua toimistolla koneen ääressä. Aletaanko siis verottamaan enemmän vaikka toimistossaan istuvia ylempiä toimihenkilöitä ja pomoja koska eivät tee "oikeaa" työtä? Perustelu on ihan sama kuin tuo logiikka minkä näen tuossa etätyön tukemisen kritisoimisessa.
Etätyöskentelyn mahdollisuus ainakin IT-alalla on ihan palkkaamisessa asti näkyvä valttikortti. Kyllä sen eduksi laskisin, enkä kyllä omalla kohdalla enää haluaisi mennä takaisin siihen että olisin viisi päivää viikossa toimistolla. Nykyinen muutama päivä kuussa riittää varsin hyvin.
On se etu, ei kai sitä kukaan kielläkään, mutta ei ne työtilat ja välineet ja mahdollisuus etätyölle kotiin automaattisesti ilmesty. Jos niitä ei tarjoa työnantaja (mikä on myös etu työpaikalle ja mikä olisi hyvä tehdä) niin silloin olisi toivottava olla tuollainen veroetu. Ehkä veroetua voisi hyödyntää vain siinä tapauksessa ettei työnantaja tukisi työntekijää vastaavissa asioissa.
En sano, etteikö työhuonevähennystä voisi silti olla, mutta se että saa tehdä työnsä mistä vaan on silti etu. Ei mene työmatkoihin aikaa, on enemmän joustoa arjen rutiineissa, säästyy toimiston meluhaitoilta ja niin edelleen. Lisäksi saan selvästi enemmän töitä tehtyä etänä kuin toimistolla, kun on työskentelyrauha. Eli on se tavallaan myös työnantajan etu.
Työskentelyrauha on jos on. Joillain on myös perhe eikä tiloja, joissa sitä rauhaa olisi. Minulta myös puuttuu kaikki ergonomia kotoa työskentelyyn, kuten jo kirjoitin. Jonkun ne pitäisi kustantaa jos etätöihin alkaisin: työnantajan tai minun. Ja jos työnantaja kerran kustantaa normaalisti työvälineet ja tilat, niin etätyössä ollessa täytyisi ne kustantaa sinne, missä työt tehdään, eli kotiin.
Ehkä ongelma siis onkin siinä, että etätyön tukemisen ei pitäisi olla valtion vaan työnantajan tehtävä? Toisaalta freelancereilla jne. ei ole työnantajaa, joten heidän työskentelyään olisi mielestäni asiallista tukea valtion toimesta siinä missä muidenkin ihmisten työhön pääsyä ja töiden tekoa. Eihän tuossa tukeminen eroa muista tuista, joilla ihmisiä yritetään pitää veronmaksajina eli työssä kiinni.
Halutaanko nyt siis tosiaan vähentää mahdollisuuksia työskentelyyn vain sen takia että joku tekee töitä etänä? Kauhean vanhanaikasta (ja pitkälti myös vain kateellista) ajattelua että kaikkien pitää niska limassa tehdä joko "oikeita" töitä tai vähintään olla ankeissa toimistotiloissa. Eihän nyt kukaan kotona mitään töitä edes tee, vaan laiskottelee. Perkeleen hipit, pilanneet maailman. Kaikki ojaa kaivamaan ja taimia istuttamaan (olen istuttanut muuten paljonkin mutta mieluummin kävin koulut ja teen nykyistä työtäni).