Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nuo tulot hallitukselle ovat minimaalisia ja niiden ainoa tarkoitus on hyökätä työntekijöitä kohtaan. Erityisesti kun samalla perintäveron rajaa nostettiin. Kuten aina oikeiston kanssa, rikkaat eivät osallistu talkoisiin.
Mulle tuli tommonen etu ihan puskista ja juttelin pojan omaishoitajana toimivan naiseni kanssa. Sano suoraan et ei oo hakenut ku kokee et suora kusetusetu,eli pärjää ilmankin.

Itse näen edelleen työntekijän etätyömahdollisuuden jo itsessään aikamoisena luksuksena. Itsellä ei ainakaan sellaista ole, eikä tule olemaan. Jos saisin tehdä töitä kotoa käsin, pitäisin tavallaan loogisempana sitä, että siitä ennemmin sakotettaisiin kuin palkittaisiin verotuksen varjolla. Nämä on makuasioita joista voi kiistellä halutessaan loputtomiin asti, mutta itse en pidä tuota edun poistamista ensinkään huonona asiana. Minulla ei ole tilastoja ja faktoja heittää, mutta jotenkin veikkaisin, että etätyömahdollisuus koskee suuremmalla todennäköisyydellä mm. hyvin palkattuja asiantuntijoita, kuin käsillään töitä tekeviä duunareita.

Ottakaa huomioon, tässä ei nyt viedä yhtään keneltäkään mitään ylimääräistä. Vaan paikataan verotuksessa ollut epäkohta jonka avulla etätyöstä nauttineet saivat mielestäni kohtuutonta suosimista osakseen.
Mieluummin minä toimistolle menen kuin etänä töitä teen. Kotona olen ehkä tehokkaampi mutta keskittyminen on monestakin syystä vaikeampaa. Senkin vuoksi, ettei mitään kunnollista työtilaa/-nurkkaa ole erikseen. Eikä siis myöskään kunnon ergonomiaa työskennellessä. Töissä on asiallinen tuoli ja sähköpöytä. Jos tekisin enemmän etätöitä niin olisi varmasti jatkuvasti niskat ja muut jumissa.

Joten kyllä sille syynsä on miksi tuosta on saanut ja olisi ihan ok saada helpotuksia verotukseen.

Itse siis teen erittäin vähän, en edes päivää kuukaudessa, mutta kun teen, niin silloinkin ajatus on että mieluummin tekisin töissä nämä asiat. Varsinkin piirtämishommat on perseestä sohvalla kun piirtopöytä on sylissä pöydän sijasta. Yhtä lailla kaikki muukin ergonomia on huonompaa, joten jos JOUTUISIN tekemään vakituisesti etänä, niin todellakin vaatisin jotain kautta kunnon työvälineet jne.

Ne, jotka kokee että etätyö on jotain luksusta, niin oletteko ikinä kokeilleet? Ainakin itse olen todellakin mieluummin toimistolla eikä se liity työkavereihin vaan siihen, että siellä on oikeat työtilat välineineen. Eikä myöskään kotona olevia työtä häiritseviä tekijöitä, kuten perhettä. Itsellä on etätyöskentelyssä pakko tehdä etätyöt joko olohuoneessa (sohvalla), keittiössä (pirtin pöytä), makuuhuoneessa (sängyllä) tai lasten huoneissa (lattialla tai perustuoleilla).

Ja jos sattuu että itsellä on kotona kunnon tilat ja kalusteet työskentelyä varten, niin sittenhän et varmaankaan tarvitsisi tuollaista veroetua. Se on ymmärtääkseni tarkoitettu niille, jotka joutuvat hankintoja tekemään etätyöskentelyn vuoksi.

Viimeksi muokattu:
Ainakaan minun työmatkakulujani ei ole koskaan kukaan muu, kuin minä maksanut.

Edelleen, etätyömahdollisuus on luksusta itsessään. Aika monia työhön suorasti tai epäsuorasti liittyviä kuluja ei saa verosuunnittelulla katetuksi. En näe mitään syytä pillastua tämän säästötoimen vuoksi.
En minä mitenkään pillastu, mutta pitäisi olla itsestäänselvää että jos kotoa tekee töitä niin monia työntekoon liittyviä kuluja tulee silloin työntekijän maksettavaksi.

Ei se nyt mitään suosimista ole jos niistä saa korvauksen. Toinen asia on että tokihan etätöistä on etuakin kun ei tarvi käyttää aikaa työmatkoihin. Mutta samaan tapaan on haittojakin, työvälineet täytyy säilyttää kotona jne.

Töissä on asiallinen tuoli ja sähköpöytä. Jos tekisin enemmän etätöitä niin olisi varmasti jatkuvasti niskat ja muut jumissa.

Onnea sinulle siitä. Itselläni on töissä hyvin hyvin usein sellaisia työn vaatimia tilanteita, että hyvästä ergonomiasta voi vain haaveilla.

Etätyöstä saatavat veroedut näen edelleen lähinnä piilotukena ihmisille, jotka jo ennestään ovat suurehkolla todennäköisyydellä etuoikeutetussa asemassa. Mitä enemmän asiaa mietin, sen ymmärrettävämpänä pidän sitä, että tuo etu poistuu.

Jos olisi niin, että voisin tehdä työtäni etänä, ottaisin varsin mielellään vaikka huomattavan palkanalennuksen, että se olisi mahdollista.

Onnea sinulle siitä. Itselläni on töissä hyvin hyvin usein sellaisia työn vaatimia tilanteita, että hyvästä ergonomiasta voi vain haaveilla.
Kannattaa varmaan tehdä asialle jotain jos kyse on laiminlyönnistä, sillä työnantajan tulee pitää huolia työergonomiasta siinä missä työturvallisuudestakin.

Tietysti maailma on täynnä vanhan kansan porukkaa, joiden mielestä ergonomia on vain hieno sana. Samalla kun tyypeillä on jatkuvasti paikat paskana niin ettei pahimmillaan pysty töitä edes kunnolla tekemään.

Ja nämähän koskee ihan kaikkea työtä. Toki kaikkialle ei pysty ergonomiaa parantamaan mutta kun jo ihan toimistotyössä on monessa paikkaa isosti petrattavaa. Niistä työntekijöistä kannattaa pitää huolta monestakin syystä.

Etätyöstä saatavat veroedut näen edelleen lähinnä piilotukena ihmisille, jotka jo ennestään ovat suurehkolla todennäköisyydellä etuoikeutetussa asemassa. Mitä enemmän asiaa mietin, sen ymmärrettävämpänä pidän sitä, että tuo etu poistuu.
Itse en näe koska sitähän ei saanut kuin hakemalla ja täyttämällä tietyt määreet. Ei saa automaattisesti eikä ole pakko hakea.

Ja tässä kohtaa voin sanoa että minullahan ei siis ole virallista etätyötä vaan tapauskohtaisesti voin jäädä kotiin silloin tällöin. Yleensä tähän pitää olla jokin syykin erikseen. En siis ole etätyöntekijä enkä ole mitään etuja tai tukia siihen saanut tai saamassa. Mutta olen kokenut jo niiden yksittäisten etäpäivien aikana että miten paskaa se on. Luulisi että korona-aikana useampi olisi päässyt tuota kokeilemaan ja siitäkin taisi olla ajatukset sitä että "hyvä että pääsi takaisin toimistolle" tms.

Jos olisi niin, että voisin tehdä työtäni etänä, ottaisin varsin mielellään vaikka huomattavan palkanalennuksen, että se olisi mahdollista.
Harmi jos tätä ei päästä ikinä näkemään, sillä haluaisin oikeasti kuulla miten homma lopulta menisi. Siis en odottaisi automaattisesti että päätyisit minun näkemykseeni vaan haluaisin kuulla että päätyisitkö hankintoihin ja miten lopulta saisit hommat omassa kotonasi tehtyä. Ja kokisitko tosiaan että omasta pussista voit nuo maksaa koska etätyöt on niin luksusta.

Minä en ole etätöistä isommin nykyisellään tykännyt. Merkittävimmät edut on, ettei tarvitse lähteä ulos sateeseen polkemaan ja säästää työmatka-ajat. Muuten kyllä tykkään kulkea toimistolle ja menen säästä riippumatta, myös sateella. Ja kuten sanoin, jos pitäisi aina tehdä, niin en alkaisi jos ei saisi järkeviä systeemeitä työntekoa varten. Eihän nyt työpaikallakaan tehdä töitä missä ja miten sattuu vaan oikeilla välineillä ja sopivissa tiloissa.

Näin freelancerina, joka elää minimipalkalla, tuo työhuonevero on ollut merkittävä tekijä joka vuonna. Kun rahaa ei ole, niin jokainen pienikin juttu auttaa. Sitä ennen kun tein vielä toimistotyötä, niin kotoa käsin olin huomattavasti tehokkaampi sillä modernit toimistot eivät ole suunniteltu keskittymishäiriöstä kärsivien autistien paikaksi edes minimaalisella tasolla. On äärimmäisen lyhytkatseista ajattelua todeta, että tässä on jotkin norsunluutornin kermaperseet kyseessä. Heidän helpotuksista ei leikata.

Kannattaa varmaan tehdä asialle jotain jos kyse on laiminlyönnistä, sillä työnantajan tulee pitää huolia työergonomiasta siinä missä työturvallisuudestakin.
.....
Harmi jos tätä ei päästä ikinä näkemään, sillä haluaisin oikeasti kuulla miten homma lopulta menisi. Siis en odottaisi automaattisesti että päätyisit minun näkemykseeni vaan haluaisin kuulla että päätyisitkö hankintoihin ja miten lopulta saisit hommat omassa kotonasi tehtyä. Ja kokisitko tosiaan että omasta pussista voit nuo maksaa koska etätyöt on niin luksusta.

Osastofysioterapeutti olen ammatiltani, ja periaatteessa ihan hyvin tiedän mitä ergonomia tarkoittaa, mutta käytännössä se ei vaan oikeasti aina ole mahdollista huomioida täysin. Ei minun, eikä aika monessa muussakaan tuntemassani työtehtävässä(hoitajat, päiväkotityöntekijät, rakennushenkilöt yms.).

Ja tosiaan, työtäni ei kirjaimellisesti ole mahdollista tehdä ilman, että olen fyysisesti kiinni asiakkaissani, niin etätyötä en pysty tekemään, en ainakaan niin pitkään kun tällä alalla olen. Olen kyllä tässä samalla suorittamassa toisen alan opintoja, niin ehkä joskus sitten toisella alalla katselee onnistuuko silloin. Siinäkin tapauksessa, pitäisin etätyömahdollisuutta isona luksuksena. En asiana, josta vaatisin erikseen lisäetuja. Tilanteet toki vaihtelee, tämä vain minun näkemykseni.

Näin freelancerina, joka elää minimipalkalla, tuo työhuonevero on ollut merkittävä tekijä joka vuonna. Kun rahaa ei ole, niin jokainen pienikin juttu auttaa. Sitä ennen kun tein vielä toimistotyötä, niin kotoa käsin olin huomattavasti tehokkaampi sillä modernit toimistot eivät ole suunniteltu keskittymishäiriöstä kärsivien autistien paikaksi edes minimaalisella tasolla. On äärimmäisen lyhytkatseista ajattelua todeta, että tässä on jotkin norsunluutornin kermaperseet kyseessä. Heidän helpotuksista ei leikata.
Ikävä juttu. Kuitenkin, kovin harvoin edelleenkään taitaa duunareilla olla etätyömahdollisuuksia jos vertaa asiantuntijatyössä oleviin.

Osastofysioterapeutti olen ammatiltani, ja periaatteessa ihan hyvin tiedän mitä ergonomia tarkoittaa, mutta käytännössä se ei vaan oikeasti aina ole mahdollista huomioida täysin. Ei minun, eikä aika monessa muussakaan tuntemassani työtehtävässä(hoitajat, päiväkotityöntekijät, rakennushenkilöt yms.).

Ja tosiaan, työtäni ei kirjaimellisesti ole mahdollista tehdä ilman, että olen fyysisesti kiinni asiakkaissani, niin etätyötä en pysty tekemään, en ainakaan niin pitkään kun tällä alalla olen. Olen kyllä tässä samalla suorittamassa toisen alan opintoja, niin ehkä joskus sitten toisella alalla katselee onnistuuko silloin. Siinäkin tapauksessa, pitäisin etätyömahdollisuutta isona luksuksena. En asiana, josta vaatisin erikseen lisäetuja. Tilanteet toki vaihtelee, tämä vain minun näkemykseni.

Ikävä juttu. Kuitenkin, kovin harvoin edelleenkään taitaa duunareilla olla etätyömahdollisuuksia jos vertaa asiantuntijatyössä oleviin.
ja jälleen logiikka on se, että koska yhdellä ei ole tai on eri edut, niin kellään ei niitä myöskään saisi olla? Eikö tärkeämpää olisi ajaa politiikkaa, joka tukee kaikkia eikä leikkaa juuri työväenluokalta tukeakseen vain rikkaita?

ja jälleen logiikka on se, että koska yhdellä ei ole tai on eri edut, niin kellään ei niitä myöskään saisi olla? Eikö tärkeämpää olisi ajaa politiikkaa, joka tukee kaikkia eikä leikkaa juuri työväenluokalta tukeakseen vain rikkaita?
En nyt edelleenkään ole saanut minkäänlaisia perusteita, miten tämän edun poisto "tukee rikkaita". Käsittääkseni myös rikkailta tämä etu lähti. En tiedä, miten pahasti toimittajan perse kuluttaa penkkiä tai tietokone kuluttaa sähköä, mutta ei kyllä rehellisesti sanottuna kuulosta juuri ollenkaan tarpeelliselle veroedulle ainakaan tuossa tapauksessa. Ole iloinen että saat elantosi noinkin rentoa hommaa tehden, ja mikäli et saa, haet sitten tulonsiirtoa siihen päälle. Se ei juurikaan eroa tuosta veroedusta nauttimisesta.

Etätyöskentelyn mahdollisuus ainakin IT-alalla on ihan palkkaamisessa asti näkyvä valttikortti. Kyllä sen eduksi laskisin, enkä kyllä omalla kohdalla enää haluaisi mennä takaisin siihen että olisin viisi päivää viikossa toimistolla. Nykyinen muutama päivä kuussa riittää varsin hyvin.

En sano, etteikö työhuonevähennystä voisi silti olla, mutta se että saa tehdä työnsä mistä vaan on silti etu. Ei mene työmatkoihin aikaa, on enemmän joustoa arjen rutiineissa, säästyy toimiston meluhaitoilta ja niin edelleen. Lisäksi saan selvästi enemmän töitä tehtyä etänä kuin toimistolla, kun on työskentelyrauha. Eli on se tavallaan myös työnantajan etu. :)

Siis hetkinen? Oletko oikeasti koko ajan valittanut sellaisesta mitä et mitenkään voi saada koska se ei vain ole tilanteessasi mahdollista ja samalla myös kerrot meille, ettei etätyö ole mahdollista esim. rakennustöissä? Mitä helvettiä. :D

Eli lopputulema on se, että et itse pääsee etuun käsiksi, olet kateellinen ja et oikeasti edes tiedä mitä etätyö voi käytännössä olla. Toisilta tämä mahdollisuus pitää kuitenkin saada pois, totta kai.

Samanlaista juttua kuin se, miten työttömät valitsee työttömyyden ja elelee ongelmitta tuiden varassa ja näitä pitäisi leikata.

Niin, töitä on erilaisia ja on fyysisesti mahdoton yhtälö tehdä etätöitä monissakin työtehtävissä. Otetaan siis kaikilta mahdollisuudet pois koska tuota ei voi jokaiseen työhön sovittaa.

Yhtä paljon olisi aihetta valittaa jo ihan siitä että joutuu tekemään ruumiillista työtä ja jotkut voi istua toimistolla koneen ääressä. Aletaanko siis verottamaan enemmän vaikka toimistossaan istuvia ylempiä toimihenkilöitä ja pomoja koska eivät tee "oikeaa" työtä? Perustelu on ihan sama kuin tuo logiikka minkä näen tuossa etätyön tukemisen kritisoimisessa.

Etätyöskentelyn mahdollisuus ainakin IT-alalla on ihan palkkaamisessa asti näkyvä valttikortti. Kyllä sen eduksi laskisin, enkä kyllä omalla kohdalla enää haluaisi mennä takaisin siihen että olisin viisi päivää viikossa toimistolla. Nykyinen muutama päivä kuussa riittää varsin hyvin.
On se etu, ei kai sitä kukaan kielläkään, mutta ei ne työtilat ja välineet ja mahdollisuus etätyölle kotiin automaattisesti ilmesty. Jos niitä ei tarjoa työnantaja (mikä on myös etu työpaikalle ja mikä olisi hyvä tehdä) niin silloin olisi toivottava olla tuollainen veroetu. Ehkä veroetua voisi hyödyntää vain siinä tapauksessa ettei työnantaja tukisi työntekijää vastaavissa asioissa.

En sano, etteikö työhuonevähennystä voisi silti olla, mutta se että saa tehdä työnsä mistä vaan on silti etu. Ei mene työmatkoihin aikaa, on enemmän joustoa arjen rutiineissa, säästyy toimiston meluhaitoilta ja niin edelleen. Lisäksi saan selvästi enemmän töitä tehtyä etänä kuin toimistolla, kun on työskentelyrauha. Eli on se tavallaan myös työnantajan etu. :)
Työskentelyrauha on jos on. Joillain on myös perhe eikä tiloja, joissa sitä rauhaa olisi. Minulta myös puuttuu kaikki ergonomia kotoa työskentelyyn, kuten jo kirjoitin. Jonkun ne pitäisi kustantaa jos etätöihin alkaisin: työnantajan tai minun. Ja jos työnantaja kerran kustantaa normaalisti työvälineet ja tilat, niin etätyössä ollessa täytyisi ne kustantaa sinne, missä työt tehdään, eli kotiin.

Ehkä ongelma siis onkin siinä, että etätyön tukemisen ei pitäisi olla valtion vaan työnantajan tehtävä? Toisaalta freelancereilla jne. ei ole työnantajaa, joten heidän työskentelyään olisi mielestäni asiallista tukea valtion toimesta siinä missä muidenkin ihmisten työhön pääsyä ja töiden tekoa. Eihän tuossa tukeminen eroa muista tuista, joilla ihmisiä yritetään pitää veronmaksajina eli työssä kiinni.

Halutaanko nyt siis tosiaan vähentää mahdollisuuksia työskentelyyn vain sen takia että joku tekee töitä etänä? Kauhean vanhanaikasta (ja pitkälti myös vain kateellista) ajattelua että kaikkien pitää niska limassa tehdä joko "oikeita" töitä tai vähintään olla ankeissa toimistotiloissa. Eihän nyt kukaan kotona mitään töitä edes tee, vaan laiskottelee. Perkeleen hipit, pilanneet maailman. Kaikki ojaa kaivamaan ja taimia istuttamaan (olen istuttanut muuten paljonkin mutta mieluummin kävin koulut ja teen nykyistä työtäni).

Ehkä ongelma siis onkin siinä, että etätyön tukemisen ei pitäisi olla valtion vaan työnantajan tehtävä? Toisaalta freelancereilla jne. ei ole työnantajaa, joten heidän työskentelyään olisi mielestäni asiallista tukea valtion toimesta siinä missä muidenkin ihmisten työhön pääsyä ja töiden tekoa. Eihän tuossa tukeminen eroa muista tuista, joilla ihmisiä yritetään pitää veronmaksajina eli työssä kiinni.
Jos ei ole työnantajaa on useimmiten yrittäjä. Käytännössä yrityksillä on olemassa omat tukimallit jo olemassa.

Jos kyseessä on ”yrittäjyysmalli” mikä tarkoittaa käytännössä vain sen tekemistä mitä tuilla eläminen sallii, en puhuisi edes yrittäjyydestä.

Viimeksi muokattu:
Siis hetkinen? Oletko oikeasti koko ajan valittanut sellaisesta mitä et mitenkään voi saada koska se ei vain ole tilanteessasi mahdollista .....
Osallistun keskusteluun, joka lähti siitä kun tuotiin esiin uutinen muutoksesta, että tuo työhuonevähennys ollaan poistamassa. Kuten todettu, ennen eilistä päivää en tuollaisesta veroedusta edes tiennyt. Ymmärrän, että tuollainen on olemassa, toisaalta pidän myös ihan ymmärrettävänä että se otetaan nyt pois. Minä, ja moni muukin täällä arvostaa meidän yhteisen veropotin kerryttämistä. Tässä on yksi monista pienistä toimista joilla siihen varmastikin pyritään. Pieniä viilauksiahan nämä kaikki on, mutta josko vastaavanmoisia tarpeeksi toteuttamalla saadaan jotain pientä hyvää aikaan. Ehdottomasti parempana pidän tällaisia toimia, kuin kaikille yleisesti kohdistuvaa verotuksen nostoa jne.

samalla myös kerrot meille, ettei etätyö ole mahdollista esim. rakennustöissä? Mitä helvettiä. :D
Yhtään mitään tuon tapaistakaan en ole sanonut. Ainoa kohta, missä mainitsin tuon rakennustyön, oli vastauksessa pointtiisi työergonomiaa koskien. Työergonomian asiantuntijana, totesin vain, että hyvin monissa työtehtävissä oma fyysinen terveys joutuu väistämättä koetukselle, edes sähköpöytä ei välttämättä pelasta.

Eli lopputulema on se, että et itse pääsee etuun käsiksi, olet kateellinen ja et oikeasti edes tiedä mitä etätyö voi käytännössä olla.
Melko kovaa olettelua ja sanojen suuhun laittelemista jälleen. Itse en ole kummoinen veroihminen, olen aina mennyt ihan vain ns. default asetuksilla, ja ainakin tähän mennessä on toiminut hyvin. Etätyömahdollisuutta pidän edelleen itsessään jo isona etuna.

Niin, töitä on erilaisia ja on fyysisesti mahdoton yhtälö tehdä etätöitä monissakin työtehtävissä. Otetaan siis kaikilta mahdollisuudet pois koska tuota ei voi jokaiseen työhön sovittaa.
Tuskin tässä ollaan kenenkään etätyömahdollisuutta ottamassa pois. Lähtökohtaisesti, olen edelleen lähestulkoon täysin varma, että tällainen etu on omiaan hyödyttämään ennemmin hyvin toimeentulevaa ja mukavasta työstä nauttivaa, kuin matalapalkkaisia ihmisiä. Sen perusteella, pidän tätä muutosta nyt pienenä askeleena tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohden, kuin vääryytenä työläisiä ja huono-osaisia kohtaan. Toveri Nevadan kaltaisia tilanteita varmasti löytyy, mutta uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Sellaista väitettä, että oikeisto nyt tuhoaa hyvinvointiyhteiskuntaa tällaisen viilauksen tekemällä, pidän vähän hassuna. Yleisesti, olen nähnyt täällä nimenomaan sen suuntaisia mielipiteitä, että veroja olisi ihan kiva maksaa enemmänkin kuin nyt, niin monelle tämä on varmasti jopa todella mieluinen uudistus.

Yhtä paljon olisi aihetta valittaa jo ihan siitä että joutuu tekemään ruumiillista työtä ja jotkut voi istua toimistolla koneen ääressä. Aletaanko siis verottamaan enemmän vaikka toimistossaan istuvia ylempiä toimihenkilöitä ja pomoja koska eivät tee "oikeaa" työtä?
En minä ole missään vaiheessa väheksynyt tieto- tai asiantuntijatyötä. Käsittääkseni tuollaisten mainitsemiesi töiden tekijät maksavat jo veroa ihan tuloistaan johtuen sopivasti, en siis näe nyt tarpeelliseksi tuollaista.

En minä mitenkään pillastu, mutta pitäisi olla itsestäänselvää että jos kotoa tekee töitä niin monia työntekoon liittyviä kuluja tulee silloin työntekijän maksettavaksi.

Ei se nyt mitään suosimista ole jos niistä saa korvauksen. Toinen asia on että tokihan etätöistä on etuakin kun ei tarvi käyttää aikaa työmatkoihin. Mutta samaan tapaan on haittojakin, työvälineet täytyy säilyttää kotona jne.
Sillon joskus vuosia sitten kun kävin vielä toimistolla niin väitän että olin melkolailla turhake. Aikaa paloi kahvipöydässä jaaritellessa kaikenmaailman asioista. Kotona ko tekee töitä ni se on omalla kohdalla aikalailla kellosta riippumatonta. Huomattavasti tehokkaampaa kun tartte SeppoLiisan kanssa jutella että millaista piirakkaa sitä eilen teki. Ja jos oikeasti kattoisin kelloa niin mulla varmaan olisi liukumissa / ylityötunneissa useita satoja.

Sen perusteella, pidän tätä muutosta nyt pienenä askeleena tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohden, kuin vääryytenä työläisiä ja huono-osaisia kohtaan.
Jos sellaista haluttaisiin, niin kansanedustajien veroton kulukorvaus poistettaisiin, samalla myös taksi- ja autoedut. Näin ollen myös työnantajien tarjoamat verohelpotukset autoeduista. Miksei myös samalla julkisen liikenteen matkaetua? Otetaan samalla kaikki se, mikä vähänkään auttaa duunaria pois, mutta ei kosketa yhteenkään asiaan, mikä verottaisi rikkaimpia tai poistaisi heidän etujaan. Kyllä sitä joku aina puolustaa, kunhan on oikea puolue tekemässä leikkauksia.

Ihan näin huomautuksena, nykyinen hallitus on erityisesti kohdistanut leikkauksensa ja hyökkäykset kulttuurin, työväen ja terveydenhuollon suuntaan. On naiivia ja objektiivisesti väärin väittää etteikö kyseessä olisi heidän jo pitkään toistama suunnitelma ajaa alas meidän tuntema hyvinvointivaltio, sillä se ei vastaa sitä neoliberaalia joutomaata, jota he havittelevat.

Tuskin tässä ollaan kenenkään etätyömahdollisuutta ottamassa pois. Lähtökohtaisesti, olen edelleen lähestulkoon täysin varma, että tällainen etu on omiaan hyödyttämään ennemmin hyvin toimeentulevaa ja mukavasta työstä nauttivaa, kuin matalapalkkaisia ihmisiä. Sen perusteella, pidän tätä muutosta nyt pienenä askeleena tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohden, kuin vääryytenä työläisiä ja huono-osaisia kohtaan. Toveri Nevadan kaltaisia tilanteita varmasti löytyy, mutta uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.
Ai että kuormitukselta vaatimattomampaa? Oletko ikinä omassa työssäsi ollut 6kk sairaslomalla työn takia? Minä olen vaikka etätöissä olenkin. Mahdoitko tarkoittaa että fyysisesti laiskanpaskan hommaa ja näin ollen vaatimatonta?

Jos sellaista haluttaisiin, niin kansanedustajien veroton kulukorvaus poistettaisiin, samalla myös taksi- ja autoedut. Näin ollen myös työnantajien tarjoamat verohelpotukset autoeduista. Miksei myös samalla julkisen liikenteen matkaetua? Otetaan samalla kaikki se, mikä vähänkään auttaa duunaria pois, mutta ei kosketa yhteenkään asiaan, mikä verottaisi rikkaimpia tai poistaisi heidän etujaan. Kyllä sitä joku aina puolustaa, kunhan on oikea puolue tekemässä leikkauksia.

Ihan näin huomautuksena, nykyinen hallitus on erityisesti kohdistanut leikkauksensa ja hyökkäykset kulttuurin, työväen ja terveydenhuollon suuntaan. On naiivia ja objektiivisesti väärin väittää etteikö kyseessä olisi heidän jo pitkään toistama suunnitelma ajaa alas meidän tuntema hyvinvointivaltio, sillä se ei vastaa sitä neoliberaalia joutomaata, jota he havittelevat.
Kerroppa nyt sitten missä mielestäsi menee ”rikkaan” raja? Mitä etuja ”rikkaat” saavat? Mihin muuallekkaan sosiaalipuolen leikkauksia kohdistettaisiin kun nettoveronmaksajat eivät juuri yhteiskunnan palveluita käytä, terveydenhuoltokin on käytännössä työterveyden kautta.

Aina mainitaan että ”rikkaat” saavat tiet ja koulutuksen. Eivät saa, nettoveronmaksajat maksavat niidenkin puolesta jotka eivät kykene itseään elättämään, ne tiet ja koulut + päälle omankin osuutensa. Sama koskee poliisia ja puolustusvoimia yms.

Kerroppa nyt sitten missä mielestäsi menee ”rikkaan” raja? Mitä etuja ”rikkaat” saavat? Mihin muuallekkaan sosiaalipuolen leikkauksia kohdistettaisiin kun nettoveronmaksajat eivät juuri yhteiskunnan palveluita käytä, terveydenhuoltokin on käytännössä työterveyden kautta.

Aina mainitaan että ”rikkaat” saavat tiet ja koulutuksen. Eivät saa, ”rikkaat” maksavat niidenkin puolesta jotka eivät kykene itseään elättämään, ne tiet ja koulut + päälle omankin osuutensa. Sama koskee poliisia ja puolustusvoimia yms.
Aloitetaan niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin Sipilän hallituksen luomasta yrittäjävähennyksestä, joka on laadittu täysin varakkaimpien porsaanreiäksi. Tai sitten poistamalla listaamattomien yhtiöiden osinkoverouudistus. Suurten perintöjen ja lahjojen verojen tarkistaminen olisi myös paikallaan, mutta sitähän nykyinen hallitus juuri helpotti. Jos halutaan jostain tinkiä, niin jatkuva turkistarhauksen tukeminen maksaa jumalattomasti enemmän kuin mikään terveydenhuolto tai kulttuuri.

Se, että oikeistohalitukset leikkaavat joka kerta vallassa ollessaan opetuksesta, terveydenhuollosta, julkisista palveluista ja kulttuurista, mutta samalla ottavat velkaa enemmän kuin aiemmin ja sitten valittavat ettei vaan yksinkertaisesti rahaa riitä pitäisi olla jo merkki kenelle tahansa, että he eivät palvele kansaa millään tasolla.

Lisäys: poliisilta ei muuten ole otettu mitään pois. Heille on sysätty rahaa vuodesta toiseen yhä enemmän: https://yle.fi/a/74-20108866

Noista kansanedustajien ja muiden poliitikkojen leveistä eduista olen kanssasi samoilla linjoilla. Voisi hyvillä mielin leikata minunkin puolestani, vaikka toki sekin olisi pieni summa isossa kuvassa, olisi se ainakin symbolisena eleenä kädenojennus kansalle päin.

Oikeistopuolueet luonnollisesti tekevät oikeistolaista politiikkaa. Taustalla on ajatus nimenomaan siitä, että se hyvinvointiyhteiskunta olisi olemassa vielä tulevillekin sukupolville. Ainakaan minulla ei ole kovinkaan vahvaa fiilistä siitä, että vasemmistolaisella politiikalla sitä varmistettaisiin yhtään sen enempää kuin tälläkään linjalla. Ennemminkin päinvastoin.

Vaikeaa taitaa olla sellaista leikkauskohdetta tai yleistä linjaa löytää mistä ihan kaikki olisivat samaa mieltä.

Ai että kuormitukselta vaatimattomampaa? Oletko ikinä omassa työssäsi ollut 6kk sairaslomalla? Minä olen.
En nyt tarkoita sitä, että vain fyysisen ulottuvuuden kuormitus voi aiheuttaa ongelmia. Tiedän ja tunnen kyllä paljon monenlaisten töiden tekijöitä, joilla on mennyt työkyky väliaikaisesti, tai kokonaan monenmoisista työstä johtuvista asioista johtuen. Asiantuntijatyössä voi varmasti olla hyvin iso psyykkinen ja kognitiivinen kuormitus, harvemmin niiden lisäksi on kuitenkaan niin kovaa fyysistä kuormitusta kuin monissa suorittavissa duunarihommissa. Omaan työhönikin sisältyy fyysisesti korkeahkon kuormituksen lisäksi paljon kärsimystä ja kuolemaa ympärillä, ja tiedän kollegoita, joilla on nimenomaan se psyykkinen kuormitus se pahin kaikista näissäkin hommissa. Kaikki nämä asiat tietysti hyvin tapauskohtaisia.

Ylös Bottom