Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En nyt tarkoita sitä, että vain fyysisen ulottuvuuden kuormitus voi aiheuttaa ongelmia. Tiedän ja tunnen kyllä paljon monenlaisten töiden tekijöitä, joilla on mennyt työkyky väliaikaisesti, tai kokonaan monenmoisista työstä johtuvista asioista johtuen. Asiantuntijatyössä voi varmasti olla hyvin iso psyykkinen ja kognitiivinen kuormitus, harvemmin niiden lisäksi on kuitenkaan niin kovaa fyysistä kuormitusta kuin monissa suorittavissa duunarihommissa. Omaan työhönikin sisältyy fyysisesti korkeahkon kuormituksen lisäksi paljon kärsimystä ja kuolemaa ympärillä, ja tiedän kollegoita, joilla on nimenomaan se psyykkinen kuormitus se pahin kaikista näissäkin hommissa. Kaikki nämä asiat tietysti hyvin tapauskohtaisia.
Tuli mieleen tuosta keskiajan pyövelit. Olivat välillä niin kännissä että kirves tahtonut osua kunnolla ja välillä läksi vaan osa päälaesta.
Olikohan heillä fyysistä vai psyykkistä kuormitusta ku piti olla känässä töissä? Vai molempia? Sinä töissäsi koet korkeaa kuormitusta, kärsimystä ja kuolemaa. Okei. Ikävä kuulla. Alan ymmärtämään että meidän kaikkien etätyöläisten työt taitaa tosiaan olla sinun silmissä 'vaatimattomia kuormitukseltaan'

Viimeksi muokattu:
Oikeistopuolueet luonnollisesti tekevät oikeistolaista politiikkaa. Taustalla on ajatus nimenomaan siitä, että se hyvinvointiyhteiskunta olisi olemassa vielä tulevillekin sukupolville. Ainakaan minulla ei ole kovinkaan vahvaa fiilistä siitä, että vasemmistolaisella politiikalla sitä varmistettaisiin yhtään sen enempää kuin tälläkään linjalla. Ennemminkin päinvastoin.
Millä tavalla jatkuva leikkaaminen sosiaaliturvasta, eläkkeistä, terveydenhuollosta, opetuksesta, julkisista palveluista, kulttuurista ja työväenluokan turvasta auttaa hyvinvointiyhteiskuntaa? Miten konkreettisesti perustelet, että oikeistolainen politiikka on edistänyt sitä enemmän kuin muut?

Tuli mieleen tuosta keskiajan pyövelit. Olivat välillä niin kännissä että kirves tahtonut osua kunnolla ja välillä läksi vaan osa päälaesta.
Olikohan heillä fyysistä vai psyykkistä kuormitusta ku piti olla känässä töissä? Vai molempia? Sinä töissäsi koet korkeaa kuormitusta, kärsimystä ja kuolemaa. Okei. Ikävä kuulla.
Olen vain todennut, että töiden kuormittavuus vaihtelee, ja joissain töissä kuormittunee todennäköisesti enemmän kuin toisissa. Työn kuormittavuus itsessään ei toki vielä määritä miten pahana sen kuormituksen kukakin henkilökohtaisesti kokee. En ole sanonut, että fyysisesti vähemmän kuormittavat työt ei voisi olla muulla tavoin kuormittavia. Tuolla kärsimyksellä ja kuolemalla nyt viittasin lähinnä siihen, että työpaikoillani kuolee ihmisiä vähintäänkin viikkotasolla. Kyllä sekin voi monille olla jonkinmoinen kuormitustekijä.

Alan ymmärtämään että meidän kaikkien muiden työt taitaa tosiaan olla sinun silmissä 'vaatimattomia kuormitukseltaan'
Mitään tuollaista en ole väittänyt.

Tuskin tässä ollaan kenenkään etätyömahdollisuutta ottamassa pois. Lähtökohtaisesti, olen edelleen lähestulkoon täysin varma, että tällainen etu on omiaan hyödyttämään ennemmin hyvin toimeentulevaa ja mukavasta työstä nauttivaa, kuin matalapalkkaisia ihmisiä. Sen perusteella, pidän tätä muutosta nyt pienenä askeleena tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohden, kuin vääryytenä työläisiä ja huono-osaisia kohtaan. Toveri Nevadan kaltaisia tilanteita varmasti löytyy, mutta uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.
Mitään tuollaista en ole väittänyt.
Okei, et väittänyt, lainasin aiempaa postaistasi.. Anteeksi jos tulkitsin sanomasi väärin. Voisitko vääntää rautalangasta miten etätyöläisten kuormitus on? Sinullahan ei ole ymmärtääkseni kokemusta moisesta?

Vituttaa suoraan sanottuna että aletaan vänkäämään asiasta mistä ole mitään käryä. Nukutko yösi hyvin? Mä en, mä murehdin kolmelta yöllä mitä ja miten joku homma pitää hoitaa. Ja tiedostan että se nyt vaan pitää saada maaliin ajallaan. Verenpaineet tapissaan ja alkoa menee enemmän ko kahdella kädellä jaksaa kaupasta kantaa. Joo, en tosiaan ole kuin sinä joka nähtävästi kärräät ruumita sinne tänne ja näet kuolemaa ja kärsimystä mutta kyllä kuormitus on ihan todellista muissakin hommissa..
Mä olen suoraan sanottuna aika vihainen että aletaan maalittamaan jotain porukoita. Vittu, kuormitus on vähäistä kun on kolme metriä mullan alla

Ehdottomasti parempana pidän tällaisia toimia, kuin kaikille yleisesti kohdistuvaa verotuksen nostoa jne.
Tästä olen toki samaa mieltä mutta ehkä en vain sitten näe että tuo kyseinen veroetu olisi ollut iso ongelma tai että sitä olisi edes kovin paljon käytetty. Mieluusti näkisi myös jotain tilastoja että miten tuota on käytetty ja missä tilanteessa. Sinä ajattelet ilmeisesti että hyvin tienaavat vain saavat ekstrahyötyä kun itse taas ajattelen ennemmin että sitä käytettäisiin silloin kun on tarve sille. Siinähän kuitenkin oli myös jonkinlaisia kriteerejä että sitä edes saa, joten ei se tosiaan mikään automaattinen tuki kaikille etäilijöille ole.

Yhtään mitään tuon tapaistakaan en ole sanonut. Ainoa kohta, missä mainitsin tuon rakennustyön, oli vastauksessa pointtiisi työergonomiaa koskien. Työergonomian asiantuntijana, totesin vain, että hyvin monissa työtehtävissä oma fyysinen terveys joutuu väistämättä koetukselle, edes sähköpöytä ei välttämättä pelasta.
Joo, siis oikaisin ehkä mutkia tulkinnassa tuossa kohtaa mutta onhan tuo silti asia, jota ei tarvitse erikseen kertoa? Kyllä ihmiset varmaan ymmärtää ettei joka työssä tuollaisesta ergonomiaan liittyvästä veroedusta ole hyötyä. Se ei vain ole sinänsä argumentti sitä vastaan etteikö siitä hyötyä olisi niille, joille siitä on hyötyä.

Melko kovaa olettelua ja sanojen suuhun laittelemista jälleen. Itse en ole kummoinen veroihminen, olen aina mennyt ihan vain ns. default asetuksilla, ja ainakin tähän mennessä on toiminut hyvin. Etätyömahdollisuutta pidän edelleen itsessään jo isona etuna.
No joo, ehkä olisi pitänyt muotoilla enemmän asia niin että tuntuu kateudelta kuin väittää asian olevan niin. Totta kuitenkin oli se, ettet itse etuun pääse käsiksi etkä sitä ole käytännössä kokenut. Ei siis lopulta mitenkään mahdotonta määrää sanojen suuhun tunkemisia ja vain yksi oletus, jonka olisi lähinnä voinut muotoilla paremmin niin että kyse on nimenomaan siitä, millainen kuva tekstistä tulee. Ja se kuva muodostuu juuri sen kautta että itse ei etuun pääse käsiksi eikä sitä ole kokenut käytännössä. Ei se autuaaksi välttämättä tee vaikka "ulkopuolelta" siltä voi helposti vaikuttaakin.

Tuskin tässä ollaan kenenkään etätyömahdollisuutta ottamassa pois. Lähtökohtaisesti, olen edelleen lähestulkoon täysin varma, että tällainen etu on omiaan hyödyttämään ennemmin hyvin toimeentulevaa ja mukavasta työstä nauttivaa, kuin matalapalkkaisia ihmisiä. Sen perusteella, pidän tätä muutosta nyt pienenä askeleena tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohden, kuin vääryytenä työläisiä ja huono-osaisia kohtaan. Toveri Nevadan kaltaisia tilanteita varmasti löytyy, mutta uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.
Ei mahdollisuutta tietystikään mutta mahdollisesti huonontamassa sitä ollaan. Etätyötä teen tosiaan itsekin (hyvin, hyvin satunnaisesti) sohvalta, mikä ei ole todellakaan hyvä paikka tehdä töitä. En todellakaan tekisi jatkuvasti tällä "ergonomialla".

Voin myös sanoa etten tienaa mitenkään ihmeellisesti, joten ainakin minun kohdallani et enempää voisi olla väärässä. Ihan perustyöntekijöitäkin on, jotka voi silti tehdä töitä etänä.

Sellaista väitettä, että oikeisto nyt tuhoaa hyvinvointiyhteiskuntaa tällaisen viilauksen tekemällä, pidän vähän hassuna. Yleisesti, olen nähnyt täällä nimenomaan sen suuntaisia mielipiteitä, että veroja olisi ihan kiva maksaa enemmänkin kuin nyt, niin monelle tämä on varmasti jopa todella mieluinen uudistus.
Oliko joku tämän yhden asian perusteella sitten sellaista sanonut? Eipä siis laiteta sieltäkään sanoa muiden suihin. :)

Itsehän en ole tuota kyseistä veroetua käyttänyt mutta näen kyllä mahdollisuuden että tuo voi heikentää työnteon kannattavuutta tai mahdollisuutta siinä missä vaikka autoilun kulujen nouseminen.

En minä ole missään vaiheessa väheksynyt tieto- tai asiantuntijatyötä. Käsittääkseni tuollaisten mainitsemiesi töiden tekijät maksavat jo veroa ihan tuloistaan johtuen sopivasti, en siis näe nyt tarpeelliseksi tuollaista.
Ei kaikki etätyöläiset tai sellaiseen pystyvät välttämättä ole paljon tienaavia, usko pois. Ja jos se veroetu oli erikseen haettava tietyin pykälin, niin hankala minun on nähdä että sitä kauheasti jaksaisivat rikkaat muutaman euron vuoksi edes hakea. Näin ainakin toivoisi yleensäkin tukien suhteen, ettei niitä turhaan haettaisi jos pärjää ilmankin.

Pakko vielä jatkaa tähän 'etätyön luksuselämään' Valvot ne yöt murehtiessa ja kun kuudelta viimein nukahdan niin kahden tunnin päästä soi kello että töihin siitä. No, luksusta on toki ettei tartte hypätä rattiin ja käyttää taas lisää aikaa siihen että sä roudaat 2000kg rautaa ja 90kg läskiä jonnekin toimistolle missä pällistellään sitten. Ja ootellaan että kello tulisi 5 jotta pääsee vittuun sieltä. Vuoden paras ekoteko ja mitä tuotteliain.

Sillon joskus vuosia sitten kun kävin vielä toimistolla niin väitän että olin melkolailla turhake. Aikaa paloi kahvipöydässä jaaritellessa kaikenmaailman asioista. Kotona ko tekee töitä ni se on omalla kohdalla aikalailla kellosta riippumatonta. Huomattavasti tehokkaampaa kun tartte SeppoLiisan kanssa jutella että millaista piirakkaa sitä eilen teki. Ja jos oikeasti kattoisin kelloa niin mulla varmaan olisi liukumissa / ylityötunneissa useita satoja.
Tämä on oikeasti asia mikä minuakin toimistotyössä usein ärsyttää. Saa bondailla ja kuunnella kaikkia sukulaisten ja elukoiden sattumuksia sun muuta. Sitten myös odotetaan että minulla on hauskoja kertomuksia siitä, mitä on viime aikoina tapahtunut. No ei ole. Olen elänyt arkea. Eikä niitä meikäläisen harrastukset varmaan edes kiinnostaisi, joten en ole pelaamisestani töissä edes maininnut.

Ja tästä varmasti saa kuvan hirveästä antisosiaalisesta peikosta (eikä ole edes kaukana, viihdyn hyvin yksinäni :D) mutta ihan mielelläni kuuntelen ja juttelen työkavereiden kanssa mutta ehkä ne sopisi paremmin kahvi- ja ruokatauoille. Pahimmillaan joku on selittänyt jotain juttua puoli tuntia. En siis ihmettele yhtään kun puhutaan että 4-6 tuntia riittää tehokkaaseen työpäivään jos puoli tuntiakin menee äkkiä siihen kun joku selittää mitä hauskaa on jossain harrastuksessa tms. käynyt.

Myönnän toki myös että välillä itsekin saattaa jostain aiheesta innostua keskustelemaan vaikka 20 minuuttia. Ja se alleviivaa sitä, miten tehotonta toimivakin työyhteisö (kaveruuden osalta) lopulta on. Ehkä bondataan mutta työt ei ainakaan siinä hetkessä kauheasti edisty. Kotona saa perheestä huolimatta keskityttyä töihin kun voi suoremmin sanoa että "annatko rauhan kun teen töitä".

Tämä on oikeasti asia mikä minuakin toimistotyössä usein ärsyttää. Saa bondailla ja kuunnella kaikkia sukulaisten ja elukoiden sattumuksia sun muuta. Sitten myös odotetaan että minulla on hauskoja kertomuksia siitä, mitä on viime aikoina tapahtunut. No ei ole. Olen elänyt arkea. Eikä niitä meikäläisen harrastukset varmaan edes kiinnostaisi, joten en ole pelaamisestani töissä edes maininnut.

Ja tästä varmasti saa kuvan hirveästä antisosiaalisesta peikosta (eikä ole edes kaukana, viihdyn hyvin yksinäni :D) mutta ihan mielelläni kuuntelen ja juttelen työkavereiden kanssa mutta ehkä ne sopisi paremmin kahvi- ja ruokatauoille. Pahimmillaan joku on selittänyt jotain juttua puoli tuntia. En siis ihmettele yhtään kun puhutaan että 4-6 tuntia riittää tehokkaaseen työpäivään jos puoli tuntiakin menee äkkiä siihen kun joku selittää mitä hauskaa on jossain harrastuksessa tms. käynyt.

Myönnän toki myös että välillä itsekin saattaa jostain aiheesta innostua keskustelemaan vaikka 20 minuuttia. Ja se alleviivaa sitä, miten tehotonta toimivakin työyhteisö (kaveruuden osalta) lopulta on. Ehkä bondataan mutta työt ei ainakaan siinä hetkessä kauheasti edisty. Kotona saa perheestä huolimatta keskityttyä töihin kun voi suoremmin sanoa että "annatko rauhan kun teen töitä".
No mä olen ihan rehellinen introvertti kuten on vaimonikin. Mutta meillä on se oma pieni piiri kenen kanssa viihtyy ja voi jutella. Mutta kaikki kissanristiäiset yms kakkukahvit puolituntemattomien kanssa on aika myrkyllistä.

No mä olen ihan rehellinen introvertti kuten on vaimonikin. Mutta meillä on se oma pieni piiri kenen kanssa viihtyy ja voi jutella. Mutta kaikki kissanristiäiset yms kakkukahvit puolituntemattomien kanssa on aika myrkyllistä.
Itsellä taas just tuo keksittymishäiriö ja autismi sellaisia, että auta armias jos joku tulee keskeyttämään duunit uudella aiheella tai "pikapalaverilla" jossa vaan heitellään ideoita tai muuten vaan silleen kivasti synergisoidaan pläänejä kunnes palataan astialle. Toimistot on hyvin vahvasti tehty neurotyypilliseen muottiin. Vasta viime vuosikymmenellä alettiin miettimään edes perusjuttuja kuten pyörätuolia käyttävien kulkureittejä tai tupakointia yleisissä tiloissa. Kestää vielä kauan kunnes aletaan ottamaan mitään muuta huomioon.

Okei, et väittänyt, lainasin aiempaa postaistasi.. Anteeksi jos tulkitsin sanomasi väärin. Voisitko vääntää rautalangasta miten etätyöläisten kuormitus on? Sinullahan ei ole ymmärtääkseni kokemusta moisesta?

Vituttaa suoraan sanottuna että aletaan vänkäämään asiasta mistä ole mitään käryä. Nukutko yösi hyvin? Mä en, mä murehdin kolmelta yöllä mitä ja miten joku homma pitää hoitaa. Ja tiedostan että se nyt vaan pitää saada maaliin ajallaan. Verenpaineet tapissaan ja alkoa menee enemmän ko kahdella kädellä jaksaa kaupasta kantaa. Joo, en tosiaan ole kuin sinä joka nähtävästi kärräät ruumita sinne tänne ja näet kuolemaa ja kärsimystä mutta kyllä kuormitus on ihan todellista muissakin hommissa..
Mä olen suoraan sanottuna aika vihainen että aletaan maalittamaan jotain porukoita. Vittu, kuormitus on vähäistä kun on kolme metriä mullan alla

En nyt oikein tiedä mihin tässä pitäisi ottaa kantaa. Kuten sanoin, se että työhön sisältyy mahdollisuus itse päättää, tekeekö sitä etänä vaiko ei, on etu. En ole sanonut, että etätyön tekijällä on varmuudella helpompaa ja työkuormitusta ei olisi.

Käsittääkseni ei me nyt taideta edes puhua samasta asiasta. Minä olen koittanut perustella, miksi minusta on ihan ymmärrettävää, miksi tuo veroetu on sinänsä ihan OK leikata.

Voimia.

Tyhjiä housuja täynnä tämäkin postisi.
Alunperin lähdin penäämään että miksi ajattelet että etätyöläisilä on vähemmän kuormittavaa työtä. Sain sinulta vastaukseksi kaikenlaista sekalaista paskaa että olet töissä kuolleitten ihmisten ja kärsimysten kanssa yms. Toi on varmaan ihan superkuormittavaa. Sitä en missään nimessä tuomitse. Mutten myöskään sano että 'etätyöskentelijöillä' olisi jotenkiin 'vähemmän kuormittavaa' työtä kuten itse sanoit omin sanoin.
Mutta joo, mitä nyt kuullut omasta työn kuvastasi, niin.. Voimia takaisin sinne vaan. Taidat tarvita sitä enemmän kun mä.

Toisin sanoen, haista paska. Ylläpito hoitaa mut jäähylle tarvittaessa.

Ihan oikeasti, olen parhaani mukaan koittanut perustella, miksi en tätä etätyöhön liittyvää veroetuutta pidä erityisen tähdellisenä etuutena. Yksi pointti jonka mainitsin, oli tosiaan; uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Ja tässä näkemyksessä pysyn edelleen. En siis edelleenkään ole sanonut, että jos ihminen tekee etätyötä, hänen työnsä on suurella varmuudella jotain helppoa ja turhanpäiväistä neppailua mistä ei voisi kuormittua, niinkuin tunnut nyt jostain syystä pointtini ymmärtäneen. Pääasiassa, olen edelleen keskustellut tuon veroetuuden oikeellisuudesta, en niinkään erilaisten työtapojen ihailtavuudesta tai kuormittavuudesta. Et nyt nähdäkseni edes ole taistelemassa tuon veroetuuden puolesta, vaan siitä, aliarvostanko minä etätyöntekijöiden yhteisöä tai sinun työtäsi. En. Näen vaan, että tuo veroetuuden leikkaamiselle on ihan ymmärrettävät perusteet. Yksi niistä juurikin se, että etätyömahdollisuus itsessään on etu, ihan sama millaisesta ja kuinka kuormittavasta työstä on kyse.

Ihan oikeasti, olen parhaani mukaan koittanut perustella, miksi en tätä etätyöhön liittyvää veroetuutta pidä erityisen tähdellisenä etuutena. Yksi pointti jonka mainitsin, oli tosiaan; uskon että etätyömahdollisuus on yleisimmin liitännäinen sellaiseen työhön, joka on jo valmiiksi hyvin palkattua ja kuormitukseltaan vaatimattomampaa.

Ja tässä näkemyksessä pysyn edelleen. En siis edelleenkään ole sanonut, että jos ihminen tekee etätyötä, hänen työnsä on suurella varmuudella jotain helppoa ja turhanpäiväistä neppailua mistä ei voisi kuormittua, niinkuin tunnut nyt jostain syystä pointtini ymmärtäneen. Pääasiassa, olen edelleen keskustellut tuon veroetuuden oikeellisuudesta, en niinkään erilaisten työtapojen ihailtavuudesta tai kuormittavuudesta. Et nyt nähdäkseni edes ole taistelemassa tuon veroetuuden puolesta, vaan siitä, aliarvostanko minä etätyöntekijöiden yhteisöä tai sinun työtäsi. En. Näen vaan, että tuo veroetuuden leikkaamiselle on ihan ymmärrettävät perusteet. Yksi niistä juurikin se, että etätyömahdollisuus itsessään on etu, ihan sama millaisesta ja kuinka kuormittavasta työstä on kyse.
Jep okei, mä huomenna keittelen kahvia ja aurinko paistaa. Kotona. ja kaikki on hyvin. Tästä ikuisuuteen. Tollain kai se etätyö näyttäytyy ihmisille ketkä ikinään päässyt moista 'ihanuutta' kokemaan. Älä ikinään tule enää sanomaan että se voisi olla jollain tavalla erilailla kuormittavaa kun mikään muukaan työ niin me ollaan fine. Sovittu?

No jos mennään tähän kuormittavuuskeskusteluun, minulla on kokemusta sekä etätyön kuormittavuudesta että vaikeassa tilanteessa olevien ja kuolevien ihmisten kanssa työskentelystä. Vaikka etätyö voi olla stressaavampaa kuin toimistolla työskentely, minulle kuolevien ihmisten kanssa työskentely on aika paljon ja eri tavalla kuormittavampaa kuin työskentely muiden haastavien asioiden kanssa. Rikokset, kuolema, seksuaalinen hyväksikäyttö jne. on kyllä sellaista, mitä tavallinen toimistotyöntekijä ei kohtaa arjessaan ja hyvä niin. Elämän synkemmälle puolelle ei tarvitse kaikkien kurkistaakkaan työssään. Kuolevien ihmisten auttamisessa on tietysti myös omat hyvät puolensa, koska silloin työllä on eri tavalla merkitystä.

No jos mennään tähän kuormittavuuskeskusteluun, minulla on kokemusta sekä etätyön kuormittavuudesta että vaikeassa tilanteessa olevien ja kuolevien ihmisten kanssa työskentelystä. Vaikka etätyö voi olla stressaavampaa kuin toimistolla työskentely, minulle kuolevien ihmisten kanssa työskentely on aika paljon ja eri tavalla kuormittavampaa kuin työskentely muiden haastavien asioiden kanssa. Rikokset, kuolema, seksuaalinen hyväksikäyttö jne. on kyllä sellaista, mitä tavallinen toimistotyöntekijä ei kohtaa arjessaan ja hyvä niin. Elämän synkemmälle puolelle ei tarvitse kaikkien kurkistaakkaan työssään. Kuolevien ihmisten auttamisessa on tietysti myös omat hyvät puolensa, koska silloin työllä on eri tavalla merkitystä.
Siksipä kirjoitin tuossa yllä näistä pyöveleistä keskiajalla ja että siedätyshoito lienee ollut huonoa jos on känässä joutunut töitään tekemään

Ylös Bottom