Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Nisupulla

Jäsen / [FL]
XHOKbb7.png


team_fortress2_oculus_support.jpg



Kotisivu: Oculus Rift - Virtual Reality Headset for 3D Games | Oculus VR
Twitter: https://twitter.com/Oculus3D
Facebook: https://www.facebook.com/oculusvr?fref=ts

FAQ: Frequently Asked Questions | Oculus Rift - Virtual Reality Headset for 3D Games
Neogaf-viestiketju: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=527880


Lyhyesti: Datalasit liiketunnistimella. Unelma hyppäämisestä virtuaalitodellisuuteen käy näiden lasien kautta.

Esimerkki pelistä War Thunder (WWII/MMO), tulossa PS4:lle
[video=youtube_share;mImcRHsdAvk]http://youtu.be/mImcRHsdAvk[/video]

Lasit onnistuvat huijaamaan ihmisen aistit 6-0:
[video=youtube_share;GoQ0OXJCbaE]http://youtu.be/GoQ0OXJCbaE[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Datakypärä tai -lasit. Miten tuon nyt haluaa muotoilla. Kypärä se on ollut tähän asti, ja ehkä noista skimbalaseista vielä sellainenkin yhdessä korvalappujen kanssa tulee muotoutumaan. Erittäin mielenkiintoinen Kickstart-projekti kyseessä. Tästä kohkattiin viimeksi parikymmentä vuotta sitten jolloin datakypärällä pääsi täällä Suomessakin pelaamaan. Nyt kun vielä saadaan kamerat konsoleiden mukana, voisi tästä paketista alkaa odotella jo sitä seuraavaa isoa juttua pelaamisessa. Huvittavaa tuossa alemmassa videossa on nähdä miten tehokkaasti lasit huijaavat ihmisen aisteja. Ehkä huomisen pelihuone muistuttaa nyrkkeilykehää, jossa virtuaalitodellisuuteen unohtunut pelaaja hortoilee päämäärätiedottomana. :D
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Ainut asia mikä tämän taatusti tujauttavan kokemuksen voi vesittää on se, että pantaan tehdään jotain rakenteellisia muutoksia mikä estää omien kuulokkeiden käytön. Jotkut kuulokkeet ovat rakenteellisesti aina isoja.

Onhan siinä sitten pari kiloa lisää painoa päähän. Eikun treenaamaan niskalihaksia!
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tosta on myös jotain iloa vaikkei näkisi sitä 3D kuvaa, mutta hinta tulee varmaan olemaan aika kova :p
Ja hetkonen... Eikös tämmönen ollut jo joskus ekalla pleikalla? Sillon se tosin toimi vaan mustavalkosena.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

[video=youtube_share;DhcOMOWRMnA]http://youtu.be/DhcOMOWRMnA[/video]

Moni tunnettu peliteollisuuden nimimies seisoo tämän projektin takana. Kuvitelkaa joku Skyrimin kaltainen ympäristö näiden linssien kautta ja vielä niin, että aistit ottavat väliin ylivallan pelaajasta. Ihan must have tuote, jois vain hinta saadaan sopivalle tasolle puserrettua. Ennakkotilaus lähtee silloin heti. Kehittäjäversio on maksanut 300 dollaria, jos se antaisi viitettä lopullisesta hinnasta?

Ainut asia mikä tämän taatusti tujauttavan kokemuksen voi vesittää on se, että pantaan tehdään jotain rakenteellisia muutoksia mikä estää omien kuulokkeiden käytön.

Näen TUHOMURSUn päässä vielä sellaisen neljän tölkin juomayksikön ja juomaletku kilpailemaan suunvuorosta headsetin kanssa :D

Näytä liitetiedosto 11070
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Aiheuttaa huonoa oloa ja ja jopa pahoinvointia valtaosassa ihmisistä. Siinä on sellainen showstopper, että vaikea ennustaa tälle suurta menestystä muuta kuin kokeilumielessä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Aiheuttaa huonoa oloa ja ja jopa pahoinvointia valtaosassa ihmisistä. Siinä on sellainen showstopper, että vaikea ennustaa tälle suurta menestystä muuta kuin kokeilumielessä.

Varmasti. Eräs pelikaveri saa meritautiin liittyviä oireita jo ihan normaalista FPS-räiskinnästä televisiosta pelatessa. Ehkä sillä on merkitystä mitä linssien läpi tarjotaan. Kun kehitys menee eteenpäin, opitaan välttämään oireita synnyttäviä sudenkuoppia.

"Merisairaus on kolmen aistin ristiriitatilanne ja tasapainoelimen ärsytystila. Näköaisti, tasapainoelin ja asentotuntoaisti välittävät aivoille tietoa ihmisen tasapainotilasta. Kun tämä tieto on ristiriitaista, aivot reagoivat siihen ja synnyttävät pahoinvoinnin tunteen. Tämä ilmiö saadaan provosoitua esimerkiksi suurella valkokankaalla, jolla näytetään voimakkaasti liikkuvaa kuvaa. Tällöin aivot saavat näköaistilta informaation liikkeestä, joka on ristiriidassa tasapainoelimeltä ja asentotuntoaistilta tulevan informaation kanssa."
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Varmasti. Eräs pelikaveri saa meritautiin liittyviä oireita jo ihan normaalista FPS-räiskinnästä televisiosta pelatessa. Ehkä sillä on merkitystä mitä linssien läpi tarjotaan. Kun kehitys menee eteenpäin, opitaan välttämään oireita synnyttäviä sudenkuoppia.

Kuulostaa sille että pelikaverisi pitäisi pelata PC:llä kun siellä pystyy säätämään field of viewiä yleensä. Jonkin verran ihmiset tuntuu saavan tuota pahoinvointia konsoli-fps:tä kun FOV on yleensä niin pieneksi säädetty. Kuulemma isompi FOV ei näitä oireita sitten enää aiheuta. En tiedä onko Oculus Riftissä pahoinvoinnin syy sama, ja pystyykö näillä pelatessa sitten enää FOV:ia säätämään. Onneksi ei itsellä ole tälläisiä oireita tullut kuin kerran, Deus Exiä pelatessa, ja silloinkin todennäköisempi syy saattoi olla aivan hillitön krapula...

No, jos tuo 300 dollarin kehittäjäversion hinta antaa mitään viitettä siitä paljonko nämä tulevat kuluttajalle maksamaan niin täytyy varmaan harkita testaamista itsekin, koska ihan mielenkiintoisellehan nämä vaikuttaa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Oculuksen perustaja ja johtava suunnittelija (lead engineer) on menehtynyt onnettomuudessa santa anassa.

Hyvin valitettava tapaus. Toivottavasti projekti ei ole enään yhdestä tai edes kahdesta kiinni, vaan etenee jo hyvää vauhtia kohti kuluttajaversiota.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Dome.fi on jo päässyt kokeilemaan Oculusta.

Aijai. Tätä vekotinta odotellaan innolla. Todennäköisesti ainoa lisälaite, jonka Playstation 4 hankin.
Kunhan tämä lyö itsensä läpi kunnolla, luvataan samalla myös varmasti virallinen tuki uudelle pleikkarille Sonynkin taholta.
Kehitystyökalut Oculukselle kun heillä jo muutenkin on.

Oculus Rift - tässäkö pelaamisen tulevaisuus? – Dome.fi
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tässäpä vähän:

[video=youtube;jJ_Pdjmf-XA]https://www.youtube.com/watch?v=jJ_Pdjmf-XA[/video]

(Pahoittelut hutaistusta toteutuksesta, mutta kun piti mennä nukkumaankin)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

(Pahoittelut hutaistusta toteutuksesta, mutta kun piti mennä nukkumaankin)

Hyvä oli! Parasta näissä Oculus Rift-videoissa on nähdä ensikäyttäjän aidot reaktiot. Niitä saatiin tässäkin.

Outside Xbox tehnyt samasta aiheesta oman videonsa. Tässä tulee ilmi ongelmat liittää datalasit perinteisiin peleihin. Miten ilmaista liikkuminen kun istut kuitenkin paikallasi ja juoksumatot ovat lähinnä propellihattujenn projekteja? Parhaiten lasit soveltuvat nykyisistä peleistä ohjaamoympäristöihin, esimerkkinä ajopelit. Pääsivät E3:ssa testaamaan myös 1080p protoversiota.

Yhdessä kameran kanssa tästä voisi kuitenkin sukeutua koko kehon portti virtuaalitodellisuuteen. Aivan kuten esimerkeissä vuosien takaa, saadaan kädet sillä mukaan osaksi käyttöliittymän hallintaa. Kamera pystyy erottelemaan jopa peukalon ja etusormen puristuksen. Tartu, siirrä, vapauta. Voisin hyvin kuvitella lentäväni tällä AT-AT:n jalkoja taas lassotellessa.

[video=youtube_share;MRnTAz0jbDg]http://youtu.be/MRnTAz0jbDg[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tässä tulee ilmi ongelmat liittää datalasit perinteisiin peleihin. Miten ilmaista liikkuminen kun istut

Tämän voi mielestäni edelleen hoitaa loistavasti tavallisella padilla. Esim. FPS -pelissä ensimmäinen tatti liikuttaa hahmoa(juoksu/kävely) ja toinen tatti asetta, kun Oculus toimittaa silmien ja pään virkaa, jolla vaihtaa katselusuuntaa = Ei tarvitse nousta mihinkään sohvalta.

Hyvät kuulokkeet siihen päälle ja (lähes) täydellinen immersio virtuaalimaailman sisällä olosta on syntynyt.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tämän voi mielestäni edelleen hoitaa hyvin tavallisella padilla. Esim. FPS -pelissä toinen tatti liikuttaa(juoksu/kävely) hahmoa ja toinen taas asetta, kun Oculus toimittaa silmien ja pään virkaa, jolla vaihtaa katselusuuntaa = Ei tarvitse nousta mihinkään sohvalta.

En olisi tästä ihan varma vielä ilman omia kokemuksia. Veikkaan vahvoja ristiriitatilanteita nopeatempoisissa räiskinnöissä. Tähtäin seilaa jossain ihan muualla kuin pelaajan katse. Aina perässä ja ei mitenkään synkassa. Taistelukopterissa nokan alta löytyvä konetykki on lukittu lentäjän kypärän asentoon. Tykki seuraa tarkasti lentäjän katselukulmaa ja ampuu suoraan sinne minne lentäjä katsoo. Tähtäintä ei siis tarvitse itse varsinaisesti kuljettaa, vaan se on koko ajan siellä missä katsekin. Tälläinen järjestely toimisi Oculus Riftissä. Padilla kerrotaan liikkeen suunta ja tähtääminen hoidetaan katseella. Äkkiä siinä alkaa vaan olemaan johtojen kanssa kaulakiikussa, kun on aikansa tuolilla pyörinyt. :D
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Äkkiä siinä alkaa vaan olemaan johtojen kanssa kaulakiikussa, kun on aikansa tuolilla pyörinyt. :D

En usko, että lopullisessa Oculus versiossa tulee olemaan ongelmia johtojen kanssa. Padit myös on nykyään lähes poikkeuksetta langattomia, joten no problemoa sielläkään.

Tuo kypärällä tähtäimen kuljettaminen kuulostaa kyllä hyvältä idealta, mutta toisaalta taas jos haluaa enemmän realismia siihen ammuskeluun, erillinen asekontrolli toisella padin tatilla sopii varsin hyvin mukaan. Ei se rynkky oikeassakaan elämässä yht äkkiä siirry tähtäämään vihollista heti, kun käännät päätäsi. Koko touhustahan menee muutenkin peli-ilo, jos asiat tehdään liian helpoksi. :D
 
Ylös Bottom