Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mitä haluaisitte virtuaalilaseilla nähdä tai kokea?

Laskuvarjohyppy tai nuorallakävely kahden pilvenpiirtäjän välissä olisi itselle sellainen juttu, jota ei tulisi oikeasti tehtyä. Virtuaalilasien kanssa voisi myös roikkua täyttä vauhtia kiitävän auton katolla toimintaelokuvien malliin.

En tiedä tulisiko noissa ryynit suusta, mutta kokelisin. Jos inhimilliseen hintaan olisi mahdollista. Ehkä noita voisi tulla vuokrattavaksi?
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Alkavalla viikolla käynnistyy MWC (Mobile World Congress) jonka yhteydessä mm. HTC julkistaa virallisen hinnan Vivelle. Tämän hetkisen tiedon perusteella HTC/Valven VR -paketti kustantaa $800, johon sisältyy lasien lisäksi kahdet ohjaimet, kuulokkeet sekä tarvittavat kaapelit ja anturit. Ennakkotilaajat saavat tuotteen huhtikuussa. Mielenkiintoista nähdä pitävätkö tiedot paikkaansa, sillä vielä ~kk takaperin myyntihinnaksi arvioitiin maltilliset $1500.

E:
UploadVR: HTC Vive is $799, Ships ‘Early April’ And You Can Answer Phone Calls In VR

The consumer Vive includes Bluetooth phone integration to keep you connected while in VR. The HTC Vive will cost $200 more than its chief competition, the Oculus Rift. The $799 headset, powered by Valve’s SteamVR, will ship with a controller for each hand and a pair of “Lighthouse” laser base stations to track movement in a room-scale environment.

The price was announced at Mobile World Congress in Barcelona, where it was also confirmed Vive will ship with an internal microphone and integrated Bluetooth support to work with a variety of smartphones. For a limited time, the system will come bundled with two popular titles: Job Simulator and Fantastic Contraption.

Editors Note: Another publication broke the embargo on this information so we are matching what’s publicly available. Updates to come at 9 a.m. with quotes from Valve and HTC.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Samsung laittaa VR-lasit mukaan kaupanpäälle kun ennakkotilaa tulevan Galaxy S7:n. Mobiili VR ottaa isoja harppauksia tällä tavoin. Laitetaan live streami konsertista 360 asteen kameralla kuvattuna ja yleisöjä löytyy varmasti.

Lähteenä parhaillaan käynnissä oleva Samsungin tiedotetilaisuus.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

750 euron luuri, auts... Tuolla hinnallahan saa jo sen Riftinkin...

Kun lasit tulevat tähän tapaan kylkiäisenä, laajenee käyttäjäkunta kuin itsestään. Mukaan laittavat vielä kupongin Oculuksen kauppaan, peleihin ja sovelluksiin. Köyhänmiehen versio voisi olla pahvinen malli, Googlen tapaan. Tarvikevalmistajilta Darth Vader -kypärää ym.

Samalla julkistettu Gear 360 -kamera mahdollistaa ihan uudenlaisen osallistumisen linjojen yli. Kiehtova uusi näköala.


https://youtu.be/dk-8IMY-TNY
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mobiilien ulkopuolelta tässä alkaa olla Playstation VR:llä tuhannen taalan paikka lyödä markkinat polvilleen maltillisella hintalapulla (<500 €).
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Mobiilien ulkopuolelta tässä alkaa olla Playstation VR:llä tuhannen taalan paikka lyödä markkinat polvilleen maltillisella hintalapulla (<500 €).

Kyllä, ainakin kuluttajapuolella. En sitten tiedä, kuinka paljon teollisuus tarvitsee VR:ää, jolloin muutaman tonnin hinta ei tunnu missään.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Kyllä, ainakin kuluttajapuolella. En sitten tiedä, kuinka paljon teollisuus tarvitsee VR:ää, jolloin muutaman tonnin hinta ei tunnu missään.

Luulen tästä innostuvan helposti muutkin kuin me early adoptorit. Teollisuudessa löytyy varmasti haluja etsiä uusia tapoja, joita kolmiulotteinen sähköinen tila voi heille mahdollistaa. Opetukseen lasit tuovat mielenkiintoisen lähestymistavan, kun voidaan konkretian kautta lähestyä meille monille vaikeasti hahmotettavia abstrakteja asioita, kuten matematiikka ja fysiikka/kemia ovat.

Toissapäiväinen Facebookin perustajan palopuhe meni historiankirjoihin avauksena uudelle teknologiselle ajalle. Sähköinen läsnäolo muuttaa muotoaan.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Kyllä, ainakin kuluttajapuolella. En sitten tiedä, kuinka paljon teollisuus tarvitsee VR:ää, jolloin muutaman tonnin hinta ei tunnu missään.
Toi on muuten oikeastaan aika jännä pointti. Yleensähän uutta teknologiaa kehitetään tuollaisiin erityistarpeisiin, jolloin kustannusten merkitys on pienempi, mutta tekniikan kehittyessä pystytään lähestymään sellaista hintatasoa, joka ei saa kuluttajia lentämään persiilleen. Jostain syystä VR ei kuitenkaan tunnu olevan tällainen ala, mikä vihjaisi vähän siihen, että teollisuudella ei ole ollut tarvetta tai sellaista ei ole vielä tunnistettu. Kuitenkin voisi hyvinkin kuvitella että esim. arkkitehtuurin tai infrastruktuurin kanssa työskenteleville virtuaaliympäristö voisi olla hyvinkin hyödyllinen työkalu. Tässä voisi siis käydä niin, että jonkin AutoCadin kehittäjät ensin leikkivät Oculuksella tai Vivella, myyvät idean asiakkailleen jotka alkavat vaatia enemmän ja seurauksena syntyy uusi firma rakentamaan todella heavy duty -vr-ratkaisuja.

Microsoftihan on harhaanjohtavasta markkinoinnista huolimatta suuntaamassa Hololensillä nimenomaan teollisuuteen. Joissain rajatuissa käyttötapauksissa se voikin toimia, mutta itse uskon melkein kaikissa kuviteltavissa olevissa tarkoituksissa VR:n pärjäävän vähintään yhtä hyvin. Lisäksi Hololensin suurin puute, eli todella kapea piirtoalue, tekee siitä monen tilanteeseen melko onnettoman ratkaisun. AR on parempi silloin, kun halutaan liikkua vapaasti laajalla alueella, esim. kaupungilla, ja tarvitaan kontekstisidonnaista tietoa ympäristön päälle piirrettynä. Myös jossain työpajalla koneistuspuuhissa visiiriin piirretty kokoamisohje onnistuu AR:llä paremmin.

Itse haluan vain päästä nopeasti leikkimään jollain tuollaisella pelivehkeellä. Toivottavasti PS VR ei ole ihan ylihinnoiteltu, ja (mikä tärkeintä) sille tulee jotain pelattavaa.
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

HTC Viven kansainvälinen hinnoittelu: http://blog.htcvive.com/us/2016/02/international-pricing-for-vive-pre-order/

Suomessa hinta on 899 euroa, mikä kuulostaa jenkkien $799 verottomaan hintaan nähden melko kohtuulliselta korotukselta. Samoin Oculuksen hintaan verrattuna, ottaen huomioon että mukana tulee enemmän lisävarusteita. Ennakkotilaaja saa muiden lisäksi mukaan Googlen Tilt Brush-työkalun, jonka tarjoamia mahdollisuuksia Disneyn taiteilija esittelee alla.

[video=youtube;hEK-J3ZgCZA]https://www.youtube.com/watch?v=hEK-J3ZgCZA[/video]
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

HTC Viven kansainvälinen hinnoittelu

Suomessa hinta on 899 euroa, mikä kuulostaa jenkkien $799 verottomaan hintaan nähden melko kohtuulliselta korotukselta. Samoin Oculuksen hintaan verrattuna, ottaen huomioon että mukana tulee enemmän lisävarusteita. Ennakkotilaaja saa muiden lisäksi mukaan Googlen Tilt Brush-työkalun, jonka tarjoamia mahdollisuuksia Disneyn taiteilija esittelee alla.

Tänään tuli myös tieto Microsoftin lisätyn todellisuuden HoloLensin kehittäjäversion 3000 $ ennakkotilaushinnasta. Sony paljastaa todennäköisesti PS VR:n hinnan muutaman viikon päästä GDC:ssä. Oletettavasti liikutaan siellä alle 500 €.

En laittaisi kuitenkaan tässä vaiheessa liikoja painoarvoa hinnalle. Ensimmäisen aallon laitteet myydään loppuun kaikesta huolimatta. Ennakkotilasin Project Morpheuksen jo kaksi vuotta sitten. Siihen rinnalle voi tulla vielä joku näistä PC-tarjokkaista, mikäli sisältö on sen arvoista. Ajan kanssa tullaan hinnassa alaspäin ja yhä useampi pääsee jatkamaan mobiili vr:stä eteenpäin.

Tällä videolla avataan aika hyvin sumuverhoa, alla HTC Viven aikaisempi kehitysversio. Huikeaa tuo miten "lagiton" paikkatieto mahdollistaa jopa ohjaimien heittelyn ja sieppaamisen lennosta.


http://youtu.be/iWproPHhHd0
 
Vastaus: Yleistä keskustelua aiheesta virtuaalitodellisuus

Ei ole enää pitkä matka siihen, että pahvista taiteltavia virtuaalitodellisuuslaseja jaetaan muropakettien kylkiäisenä. Tässä McDonaldsin esimerkki:


http://youtu.be/9W8biPhYMqg
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Ensimmäinen kuluttajaversio toimitettu asiakkaalle, kehittäjänsä toimesta. Alaska, Yhdysvallat.

Cef7vbkWIAErBmf.jpg


Lähde: https://twitter.com/brendaniribe/status/713815859085578246
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Muutama arvostelu eri sivustoilta, aika onnistunut laite näiden perusteella.

Ars Technica


Similar to the first the first iPhone, which launched nearly 10 years ago with a crappy camera and no app store, the Oculus Rift is as revolutionary as it is still limited.
---
At the same time, the Rift can’t be fully evaluated sight unseen. Now that it’s a real consumer product, anyone with even a potential interest in the promise of real, workable virtual reality in the home needs to find a way to at least try it out for themselves, to see if they can really stand waiting for those coming improvements. Describing the Rift’s virtual reality with words and pictures and videos projected on a 2D screen is like trying to describe the “real world” to someone in Flatland. You just won’t understand until you’re there.

Digital Foundry

The biggest surprise coming out of our Oculus Rift testing? This isn't just a piece of hardware. It's a platform. Once you strap on the display and immerse yourself into Oculus Home - the front-end of the system - this becomes obvious. Buying games, accessing your library, downloading content, hooking up with friends, watching media, launching titles and switching between them - it's all done within a beautifully realised VR world. There's a console-style sense of solidity and polish to the whole enterprise. And as long as you stick to Oculus' minimum PC spec, just about everything just works.


Techradar


The consumer-ready Rift is a lovely piece of hardware. But it's more than just a pretty headset: Oculus has built a whole ecosystem for its baby, from the sound of the built-in headphones to the games to the Touch controllers.

As soon as you put on the Rift, you are transported to a whole new world. Touch controllers, though limited in some ways, will bring the rest of your body along for the ride.

Its launch games are superb, and though some are on the pricey side, they are so good that I want to buy a Rift just so I can play them for longer and play more of them. The sense of presence they induce and the utter delight I felt playing them have stayed with me weeks later.

The problem, of course, is everything that's not the Rift, its controllers or games. While $600 is a hefty chunk of change for any device, it's the PC set-up that, on the low-end, is over one-and-a-half times more expensive than the headset that consumers will get stuck on.

The price of the whole package is going to be prohibitive, and it will likely keep many from jumping to Rift right away. But for those who have a compatible PC or invest in one and take the Rift plunge, it's going to be worth every penny.
 
Ylös Bottom