Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Mmm luulen kuitenkin et kaanon on se että shepard ainakin selviää elossa, milläs hahmolla sitten pelaat kolmosessa jos Shepard kuolisi kaanonin mukaan?
jos sun Shepard kuolee kakkosen lopussa niin periaatteessa ihmiskunta ja koko galaksi on tuhoontuomittu. Sun Shepard kuoli, tarina loppui siihen ja sulla ei ole mahdollisuutta ladata talletusta ME3:een jolloinka sun aloitettava ME3 alusta kaanon sheppiksellä, joka siis tarkoittaa sitä että Shepard pakostakin selviytyy koska ME3 tulee
Mitä kaikkee Joohanh muuten teit kun sait 50 tuntia kulumaan? Tuntuu aika paljolta kun itellä meni kaiken tekemiseen se 30 tuntia
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Itsekin kävin kaikki planeetat läpi ja tein kaikki lojaalitehtävät ja sivutehtävät, mutta silti aikaa sain kulumaan vain sen 35~ tuntia. Yllätyin kyllä kuinka nopeasti peli loppui .
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Itse viihdyin pelin parissa 50h, joo yllätyin itsekin.
Pari kysymystä jäi vaivaamaan lopusta:
Ekalla kerralla valitsin tiimiini Samaran ja Garruksen ja kaikki meni ihan nappiin, ei siinä mitään. Mut Jack toisessa tiimissä oli kuitenkin delannu.
Vedin lopun sit uudestaan ja otin Jackin ja Garruksen messiin ja kaikki meni taas ihan nappiin, mut Jack delas silti sen kivilaatan alle!
Voiko siis lojaaliton Jack (Mirandan ja Jackin riidellessä otin Mirandan puolen kun halusin saada siltä) säilyä hengissä suicide missionista ollenkaan?
Mietin vielä et jos vetäis kolmannen kerran niin, että lähettäis Jackin saattamaan pelastuneita takaisin Normandyyn?
Onko kukaan kokeillu sitä? Nyt molemmilla kerroilla saattajaksi lähti Zaeed ja meni ihan ok.
Itse viihdyin pelin parissa 50h, joo yllätyin itsekin.
Pari kysymystä jäi vaivaamaan lopusta:
Ekalla kerralla valitsin tiimiini Samaran ja Garruksen ja kaikki meni ihan nappiin, ei siinä mitään. Mut Jack toisessa tiimissä oli kuitenkin delannu.
Vedin lopun sit uudestaan ja otin Jackin ja Garruksen messiin ja kaikki meni taas ihan nappiin, mut Jack delas silti sen kivilaatan alle!
Voiko siis lojaaliton Jack (Mirandan ja Jackin riidellessä otin Mirandan puolen kun halusin saada siltä) säilyä hengissä suicide missionista ollenkaan?
Mietin vielä et jos vetäis kolmannen kerran niin, että lähettäis Jackin saattamaan pelastuneita takaisin Normandyyn?
Onko kukaan kokeillu sitä? Nyt molemmilla kerroilla saattajaksi lähti Zaeed ja meni ihan ok.
Mulla selvis kaikki paitsi Chakwas koska ajattelin että missio on tärkeempi kuin joku eläkeikää lähenevä lääkäri.
Mulla oli kans Jack menettänyt sen lojaalius statuksen mutta selvis se silti naarmuitta. Laitoin Talin ilmastointitunneliin, Mirandan johtamaan toista tiimiä ja mukaani otin Legionin ja Gruntin. Ja hyvin pärjättiin. Samara suojeli kuplallaan swarmia vastaan.
Achinhan saa kuitenkin siitä että ryhmänjäsenet selviää, Chakwasilla ole mitään väliä siinä mielessä. Se on nyt paremmilla klinikoilla
Lopussa oli mukava twisti, olin kokoajan siinä uskossa että Harbinger oli Collector, mutta se olikin Reaper joka hallitsi Collectoreja! Däääääääm Vähän silleen pisti säälittää ne kun ne ei varmaan pahemmin edes tienny miks ne taisteli, seurasivat vaan orjallisesti mitä Harbinger niille sanoi.
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Toivoisin uutta kunnon expansionia tähän, sellaista jossa olisi enemmän esim. panssareita yms jolla tehdä hahmostaan vieläkin yksilöllisemmän.
Mass effect 2 sitten torppasi Uncharted 2'sen ja otti paras peli paikan minun henk.koht listalla.
Ei voi muuta kuin vain toivoa että Mass Effect 3 saattaa tämän sarjan kunnialla päätökseensä, tosin Biowaren pelejä ihan Baldurs Gatesta asti pelanneena; Biowaren pojat ne vaan perhana osaa vääntää pelejä.
Mitään tietoa siirtyykö tuo Pinacle Stationista saatu oma kämppä ME2'seen? Se hahmo jolla tuon kämpän sain, ei ole vielä ME1'stä valitettavasti läpäissyt.
Toisella pelikerralla vain vahvistui uskomus, että kyseessä on seikkailu/toimintapelien aatelia. Unchartedin ohella parhaita lajissaan viimeiseen pariin vuoteen ja todellakin 4/5 pisteen arvoinen.
Tietenkin kolmannella osalla on nyt ihan järjettömät odotukset täytettävinä, joten saa nähdä käykö Return of the Jedit vai tuleeko toinen vastaavanlainen huippusuoritus.
Noh, kyseessä on kyllä edelleen RPG, vaikka puristit voisivat muuta väittääkin. Tosin Massakahen toiminta on kyllä aivan huippuluokkaa ihan mihin vain peliin verrattuna.
ME kaks ei oikein sovi mihinkään olemassaolevaan genreen. Avaruusooppera olisi varmaan lähinnä. Hahmonkehitys on niin suoraviivaistettua että peli alkaa olla lähempänä toimintaa kuin roolipeliä. Itsekin kummastelin ennen pelin julkaisua vertauksia Unchartediin ja Gearssiin, mutta jälkikäteen tarkasteltuna vertailu on ihan oikeutettua.
Toiminnan laadusta en ole samaa mieltä. Parannus ekaan osaan on toki valtaisa, mutta etenkin ympäristöjen monimuotoisuudessa ja vihollisten vaihtelevuudessa jäädään parhaimmistosta jälkeen.
Noh, kyseessä on kyllä edelleen RPG, vaikka puristit voisivat muuta väittääkin. Tietysti Massakahen toiminta on aivan huippuluokkaa ihan mihin vain peliin verrattuna.
Zero Punctuanionilla oli erinomainen artikkeli tästä samasta asiasta. Itse olen hänen kanssaan samaa mieltä, ettei tämä RPG:tä ole nähnytkään, vaan on pikemminkin seikkailu/toiminta, missä on muutamia hetkiä jolloin voi vaikuttaa tilanteeseen. Varsinainen RPG olisi alusta asti täysin sinun käsissäsi, eikä sellaista ole nähnytkään... noh, ikinä.
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Eh, ME:t ovat kyllä täysiverisiä RPG pelejä alusta loppuun. Se että, kehityssysteemi on yksinkertainen ei vaikuta mitenkään ME:n RPG statukseen. Joo, ei tässä noppaa heitetä että saadaan vahinko määritettyä, mutta nyt eletään 2000-lukua ja genret muuttuvat. Ja mielestäni pelissä pystyy vaikuttamaan aika paljon maailmaan sanoilla ja teoilla ja tämä on mielestäni paljon tärkeämpi elementti roolipeleissä, kuin se että pystyt määrittämään hahmosi attribuutit tai keräämään tavaraa. Tässä pystyt vetämään sitä roolia, mitä itse haluat ja ME onnistuu siinä mielestäni varsin mainiosti.
Eh, ME:t ovat kyllä täysiverisiä RPG pelejä alusta loppuun. Se että, kehityssysteemi on yksinkertainen ei vaikuta mitenkään ME:n RPG statukseen. Joo, ei tässä noppaa heitetä että saadaan vahinko määritettyä, mutta nyt eletään 2000-lukua ja genret muuttuvat. Ja mielestäni pelissä pystyy vaikuttamaan aika paljon maailmaan sanoilla ja teoilla ja tämä on mielestäni paljon tärkeämpi elementti roolipeleissä, kuin se että pystyt määrittämään hahmosi attribuutit tai keräämään tavaraa. Tässä pystyt vetämään sitä roolia, mitä itse haluat ja ME onnistuu siinä mielestäni varsin mainiosti.
Samaa mieltä. ME2 on yksi parhaista roolipeleistä joita olen "tietokoneella" pelannut. Tai oikeastaan tekisi mieleni puhua vain mass effectistä ilman episodinumeroita... Harvassa pelissä (jos missään) voi muovata maailmaa ja muita hahmoja niin paljon kuin tässä. Ja harva peli saa eläytymään rooliin yhtä voimakkaasti.
Tänään meni peli läpi ja kolmosta jään odottamaan malttamattomana. Bioware hoiti trilogian vaikeimman osan kyllä äärimmäisen hienosti. Jotkut valittelivat eeppisyyden puutetta, mutta kakkososan ollessa kyseessä, minun mielestäni sen tuomion voi tehdä vasta kolmososan jälkeen. Kakkososa käytti hienosti hyväkseen ykkösestä tuttua maailmaa ja pystyi entisestään syventämään ja elävöittämään sitä.
Vaikka olen ilman muuta valmis antamaan pelille arvosanaksi 5/5 ja melkeinpä väittämään boxin parhaaksi peliksi, niin kyllähän siihen parannettavaakin jää. Mm minipelit ja planeettojen tutkiminen tuntuivat vähän työltä, onneksi resursseja ei tarvitse joka planeetalta kerätä
Edelleen vertailu Gearsiin tai Unchartediin on täysin epäoikeutettua ja sitä tärkeämmin täysin epäreilua, sillä Massa on roolipelinä noin tuhat kertaa laajempi kuin keskiverto putkijuoksu.
Vertailu on ihan aiheellinen, koska vaikutteet ja suorat lainat ovat hyvin selkeitä. Gears 2 ja Uncharted 2 eivät ole keskivertoja vaan useimpien mielestä pelityyppinsä huippuja. Myöskään pelattavaa toimintaan keskittyvää sisältöä ME:ssä ei ole mitenkään oleellisesti enempää. Puheella ja planeettojen tutkimisella toki tulee paljon lisää peliaikaa.
Voihan fanipojuus sentään. Satuit nyt näistä listoista unohtamaan kokonaan esim. Unchartedin loppupään hahmot, panssaroidut sotilaat, sniperit ja light unit:it, Halojen lukuisat vastaavat, Mass Effectin hahmoista esim. kaikki perussotilaat taistelevat ihan samalla tavalla, samoin esim. flamethrower heput, oli sitten mitkä skinit päällä. 99% noista laskevat samaksi hahmoksi eri ulkoasulla. Onhan niissäkin siis vaihtelua, mutta "hitusen" tuppasit leventelemään ME:n saavutuksia.
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Nyt kun peli on kääntynyt loppusuoralle, niin uskaltaa tulla jo jotain siitä tännekkin kirjoittamaan. Ketjua en ole seurannunt aktiivisesti viime aikoina spoilerien pelossa joten en tiedä kuinka puhkikaluttuja nämä huomioni ovat.
Juonellisesti tämä tuntuu vähän väliosalta, jossa petaillaan trilogian loppuhuipennusta. Juoni alkaa todella tykisti mutta keskivaiheilla laahataan aika pahasti kun keskitytään
tiimiin keräämiseen.
Eikä homma tunnu yhtä suurelta seikkailulta kuin ykkösosa. Myös hahmoista osa tuntuu hieman fillereiltä. En myöskään syttynyt siitä, että juonta kuljetetaan paljon muusta maailmasta erillisissä kentissä. Pidin ykkösen mallista paljon enemmän. Toisaalta korvaukseksi saadaan huomattavasti parantunut kenttäsuunnittelu.
Hahmonkehityksestä ollaan karsittu huomattavasti, ei sentään kuitenkan ihan vielä olla Jade Empiren tasolla. Varsinkin charm ja intimidate skillien poisjättö on iso moka. Nyt niiden käyttö perustuu hahmon paragon ja renegade mittareihin, mikä tekee harmaan hahmon pelaamisesta hieman ykköstä vähemmän tyydyttävää. Pelasin paragonina enkä heitellyt renegade reploja kuin silloin tällöin ja osassa näistä Shepard vaikutti aika pissapäiseltä teiniltä, tälläistä en ykkösessä huomannun ollenkaan. Myös decryption yms. skillien olisin toivonut säilyneen. Sen sijaan ase skillejä ei kaipaa, sillä peli on siirtynyt melko sujuvasti toimintapelimäisempään suuntaan. Toiminnan luonteesta johtuen olisi ollut pirun epätyydyttävää, jos osumat oltaisiin laskettu numeroja murskaamalla. Toisaalta hämmentävää että pelistä on jätetty kässyt pois, jotka toimintapeleissä ovat olleet arkipäivää vaikka kuinka kauan. Taistelu on kuitenkin biotic kyvyillä maustettuna todella maukasta ja toimivaa eikä jää merkkiteoksista paljoakaan jälkeen.
Inventaarion poisjättö on myös hieman kaksiteräinen miekka, kyllä tämä paremmin toimii kuin ykkösessä, mutta eikö oikeesti oltaisi voitu mennä vaikka johonkin Diablo/RE4 tyyliseen settiin mielummin. Ilmeisesti inventaarion puutteen seurauksena pelistä on karsittu myös muita ominaisuuksia, kuten tiimiläisten armorit (kyllä immersio murenee kun rambo ämmä hyppii tyhjiössä ilman paitaa) ja aseiden upgradet. Onneksi Shepardin armoria päästään sentään tyydyttävästi kustomoimaan. Uusien aseiden löytäminen on tässä paljon tyydyttävämpää kun ne eroavat muutenkin kuin vain lukuarvoltaan, niitä tosin saisi olla hieman enemmän (jessus ollaan tulevaisuudessa missä on eri rotuja vaikka millä mitalla luulisi niitä erilaisia aseitakin löytyvän).
Minipelit ovat aika tusinatavaraa. Hakkerointeja ei voi kämmätä millään, ne ovat aivan liian yksinkertaisia ja muodostuvat pakkopullaksi hyvin pian. Esimerkiksi Fallout 3:sen systeemi on paljon toimivampi. Mineraalien keräys ei ole tuntunut niin pahalta pakkopullalta kuin pelkäsin ja ei sitä onneksi loppujen lopuksi kauheasti tehdäkkään. Ei mineraalien keräys kuitenkaan mitään laatuaikaa ole. Sen mukana oloa on aivan turha millään pelin rytmityksellä selittää, se ei tee siitä yhtään hauskempaa. Ja avaruusbensaasemat eivät oiken kuulosta uskottavilta. Ei en tiedä miten ne loressa selitetään.
Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Miten helvetissä ne ei voi uskoa Reapereihin vieläkään, ei voi ymmärtää. Muutenkin päätös Councilin pelastamisesta tuntui isolta ykkösessä, mutta tässä sen merkitys on minimoitu
Keskustelusysteemi oli jo ennen paras olemassaoleva ja nyt sitä on vielä parannettu huomattavasti. Hahmot liikkuvat keskustelujen aikana ja väliin voi vielä satunnaisesti heittää paragon tai renegade "keskeytyksiä".
Peli näyttää parhaudelta ja kuulostaa parhaudelta (musiikit selvästi jopa ykköstä parempia) ja melkein kaikki ykkösen vahvuudet on tallella (ja hekkoidet, makoilu ja inventory, poissa) eli johtopäätöksenä peli on parhautta. Sivutehtävissä on otettu varsinkin massivinen askel parempaan suuntaan. Ne eivät enää noudata copy paste kaavaa vaan ovat ainutlaatuisia tapauksia hienoissa maisemissa.
Äh, ja nyt kun hissit on poissa niin haluan ne takaisin ainakin Normandyyn.
Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Miten helvetissä ne ei voi uskoa Reapereihin vieläkään, ei voi ymmärtää. Muutenkin päätös Councilin pelastamisesta tuntui isolta ykkösessä, mutta tässä sen merkitys on minimoitu
Minä taas pidin tavasta hoitaa referenssit ykköseen ja siellä tehtyihin valintoihin. Suuremman mittakaavan vaikutusten mukaanottaminen tekee pelin tekemisestä aika raskasta: ensimmäisen osan valintojen perusteella tarina haarautuu ja kakkososan valinnat tuovat mukaan tukun uusia valintoja. Seurauksena on helposti tilanne jossa kolmososan tarinasta pitää tehdä 10+ versiota ja keskivertopelaaja näkee niistä vain yhden. Ei kovin tehokasta resurssien käyttämistä ja johtaa helposti juoniaukkoihin ja laadun heikkenemiseen. Pelintekemisen kannalta siis tuollaiset pienemmät mausteet täysin mullistavien vaihtoehtojen sijaan ovat täysin ymmärrettäviä.
Tuo council-päätös on kyllä aika hienosti nollattu, paljon mahdollista että niille olisi sitten varattu isompaa roolia kolmososassa jossa koko galaksi käynee sotaan. Ykkösosaan verrattuna tästä puuttui muutenkin sellainen Citadelin kaltainen "koti" jossa vietettäisiin enemmän aikaa. Toisaalta pelattavuuden kannalta typistetty Citadel oli ihan ymmärrettävä, enkä todellakaan kaipaa mitään keepereiden skannaustehtäviä ykkösestä.
Näitä "puutteita" listatessa pitää kuitenkin muistaa, että tykkäsin pelistä aivan valtavasti. Lähinnä nämä puutelistat ovat sellaista jumalpeli-hapatusta: kuinka tästä olisi saanut täydellisen Ja monet omassa mielessäni pyörivistä parannusehdotuksista eivät välttämättä parantaisi peliä vaan veisivät tehoa pois tarinalta.
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Ensimmäiset fiilikset pelistä eilisen 6 tunnin rupeaman jälkeen:
Ei voi mitenkään hehkuttaa liikaa, niin nannaa on
Alusta asti todella eeppistä menoa. Hahmon importtaus toimi hyvin ja antoi mukavat bonarit alkuun, muttei kuitenkaan mitään ylivoimaista. Asesysteemi on mielestäni parempi kuin ykkösosassa, erityisesti erilaiset panokset ja niiden käyttö.. puhumattakaan siitä ettei tarvitse kerätä kaiken maailman p*skaa mukaan jokaisella reissulla, vaan riittää kun löytää tarpeelliset osat pyssyihin.
Kuten muutkin sanoneet, tunnelma on paljon synkempi. Tykkään kovasti, iskee paljon paremmin tämänhenkinen ympäristö. Välillä tuntuu että galaksissa seikkailu olis oikeasti vaarallista
Seikkailu jatkukoon.
Edit:
Olisivat nyt kuitenkin voineet hieman muuttaa tekoälyä eräiden kohdalla.. Garrus on samanlainen uuvatti kuin ennenkin, aina se juoksee keulille ja makoilee selällään kun Sheppis ja joku muu kaveri pääsevät paikalle. Ihan samaa teki mokoma ykkösessä, eikä oo nähtävästi kahdessa vuodessa viisastunut yhtään