manmangler
New Member
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus
Eka Dawn of Warhan käsittää vain 4 eri pakettia joissa on erimäärä levyjä, Dawn of War, Winter Assault, Soulstorm, Dark Crusade. Itse kyllästyin tuohon asenteluun ja bongasin alle vitosella Steam alesta koko paketin.
Itsellä on tällä hetkellä latauspalveluina. Pariin liitytty vain jonkun törkyhyvän tarjouksen takia.
- Steam
- GoG Good old Games
- D2D Direct 2 Drive (GTA IV alle kymppi lisureineen)
- EA:n origin (C&C3, Medal Of Honor Airborne(Ilmainen), BulletStorm)
- Games for Windows Live (Age of Empires 3 koko paketti muutamalla kymmenellä mikkisofta pisteeltä, jäi kun osti Forza 3:een autopaketteja boksille)
Eipä noista ole voinut valittaa. Hyvin on toiminut. Ei edes tuo Games For Windows Live ole pahemmin haitannut. Ei tuo Red Faction Guerilla tai Dawn Of War 2:n edes kunnolla huomauta että GfWL pyörii taustalla vaikka peli lähtee Steamistä. BulletStorm Originissa lataus kestää hieman kauemmin koska käynnistyessä täytyy odottaa GfWL kirjautuminen joka kestää tuossa kauemmin kuin edellisissä
Ainoa mikä on Windowssissa sysipaska on Installer. Varsinkin Games For Windows Live ja Silverlight on pahasti bugaillut. Eli jos asennuksessa ollut ulkopuolinen kiintolevy kiinni koneessa, Installer purkaa temppinä tuonne eikä mihin pitäisi. Sitten kun noita päivittää ei löydä asennuspolkua (Lue mihin temppi viimeksi purettu eli ulkoista kiintolevyä). Sama asia jos koneessa on useampi kiintolevy, niiden juurikansioihin ilmestyy install.log, setup.dll, setup.bmp jne roinaa. Noi yleensä hävitän ja sitten saattaa Silverlight parjata ja uusiksi käsin (Pahimmillaan rekisteristä pois). EN tiedä oliko tuo hetkellinen bugi maalis - toukokuussa, mutta noita koneita tuli vastaan töissä useampikin. Ainoa keino oli siis poistaa kaikki rekisterimerkinnät. Yllätyksenä osa ei löyd hakutoiminnolla vaan tarkan ohjeen sai mikkisoftan tuesta.
Siinä vaiheessa kun on konsililla odottanut tarpeeksi sama PC-peli tulee törkeän halvalla muualta tai puoli-ilmaiseksi Steam alesta.
Osa modityökalusita on poistettu juuri ettei konsoliveljiä voisi huijata esim saavutuksissa. Modit vain lisäävät pelin pelattavuutta aina. Ikävää ettei esim. Battlefield 3 ole luvattu työkaluja. Tosin ei tuokaan aina estä porukkaa tekmeästä modeja.
Offtopic
Itse olen vähentänyt paljon moninpelejä. Paras on yhä Saints Row 2 jossa voi vetää koko tarinan Cooppina. RDR monipeli oli pettymys ja vielä enemmän kun Rockstar "pakotti" pelaajia PvP peleihin vähentämällä Hideouteista saatavia pisteitä, eli Coop meni huonommaksi. Lisäksi tuo aseiden ja kokemuksen kerääminen ei maksa vaivaa kun niitä ei saanutkaan Cooppi osuuten siinä lisärissä vaan oli erilliset asekitit. Lisäksi RDR:ssä oli peeloimmat pelaajat Free roamissa, edes Counter Strikessa ei tullut pahimmillaankaan tollaisia pellejä eteen.
EA teki peleistään sellaisia ettei niitä jaksa tälläinen satunnaispelaaja pelata. Battlefield 2 oli pahan alku tähän, hinkkaa 500 tuntia ja saat aseet jolla tapat noobin heti.
Parhaat monipelisessiot räiskinnöissä olen ihmo saanut
Tactical Ops (Unreal Tournament modi) - Aseet olivat realistisen tuntuisa eikä hernepyssyjä. Pistoolikin oli tappokone. Eli jos pistoolimies pääsi vetämään ensimmäisen laukauksen päähän tai pari ruhoon ei ollut rynkkymiehellä henkeä. Nykyisissä peleissä noi kutittaa.
Stirke Force (UT-modi) ennen kilpailun voittamista ja kaupallistumista. Omasi realistiset aseet. EI pistesysteemejä, aseet sai valita (Eli sai kunnon snipun vaikka heti). Tosin snipu oli kömpelö. Aseet läpäisivät kunnolla esim Barretilla 6 miestä jonossa yhdellä laukauksella.
En tiedä oliko 90-luvun loppu ja 2000-luvun ihan alku erilaista. Mutta monessa pelissä pystyi liittymään serverille välittämättä oli tuttuja vai ei. Tosin Counter-Strike oli sellainen jossa kannatti käyttää vakioservereitä ja samaa nickiä. Tämä takasi hauskat pelit. natural Selection oli parhaimmillaan ruotasaisilla servereillä mutta meni suomalaisillakin. AvP2:ssa ei ollut väliä, hubaa aina. No joo Diablo2 meni missä vaan mutta saksalaiset antoivat kamaa ilman vastinetta jos ei sopinut omalle hahmolle, suomalsiet nyysivät kaiken ja pyytivät vastinetta.
Konsoleilla tuli aika paljon vedettyä Splitscreeniä.
Tuli tuossa huomattua ensimmäistä Dawn of Waria asennellessa, kuinka sitä olettaa nykyään jo PC:llä, että pelit tulevat digitaalisesti tai korkeintaan yhdellä DVD:llä. Oli ahdistavaa kikkailla kolmen CD:n kanssa, enkä tiedä voiko tuota edes pelata ilman, että levy on asemassa sisällä.
Eka Dawn of Warhan käsittää vain 4 eri pakettia joissa on erimäärä levyjä, Dawn of War, Winter Assault, Soulstorm, Dark Crusade. Itse kyllästyin tuohon asenteluun ja bongasin alle vitosella Steam alesta koko paketin.
PC:llä häiritsee vähän myös tuo yhtenäisyyden puute. Steam on vahvassa asemassa, mutta silti noita mitä ihmeellisimpiä virityksiä on nähty (esimerkiksi Dawn of War 2, joka käyttää Steamia ja Games for Windows Liveä). Tuoreimpana esimerkkinä nyt tämä Electronic Artsin Origin-verkkokauppa. Lisäksi julkaisijat eivät aina jaksa panostaa PC-versioihin täysillä valoilla. Myös erilaiset DRM-viritelmät ahdistavat, joskin olen onnistunut ne pahimmat toistaiseksi välttämään.
Itsellä on tällä hetkellä latauspalveluina. Pariin liitytty vain jonkun törkyhyvän tarjouksen takia.
- Steam
- GoG Good old Games
- D2D Direct 2 Drive (GTA IV alle kymppi lisureineen)
- EA:n origin (C&C3, Medal Of Honor Airborne(Ilmainen), BulletStorm)
- Games for Windows Live (Age of Empires 3 koko paketti muutamalla kymmenellä mikkisofta pisteeltä, jäi kun osti Forza 3:een autopaketteja boksille)
Eipä noista ole voinut valittaa. Hyvin on toiminut. Ei edes tuo Games For Windows Live ole pahemmin haitannut. Ei tuo Red Faction Guerilla tai Dawn Of War 2:n edes kunnolla huomauta että GfWL pyörii taustalla vaikka peli lähtee Steamistä. BulletStorm Originissa lataus kestää hieman kauemmin koska käynnistyessä täytyy odottaa GfWL kirjautuminen joka kestää tuossa kauemmin kuin edellisissä
Ainoa mikä on Windowssissa sysipaska on Installer. Varsinkin Games For Windows Live ja Silverlight on pahasti bugaillut. Eli jos asennuksessa ollut ulkopuolinen kiintolevy kiinni koneessa, Installer purkaa temppinä tuonne eikä mihin pitäisi. Sitten kun noita päivittää ei löydä asennuspolkua (Lue mihin temppi viimeksi purettu eli ulkoista kiintolevyä). Sama asia jos koneessa on useampi kiintolevy, niiden juurikansioihin ilmestyy install.log, setup.dll, setup.bmp jne roinaa. Noi yleensä hävitän ja sitten saattaa Silverlight parjata ja uusiksi käsin (Pahimmillaan rekisteristä pois). EN tiedä oliko tuo hetkellinen bugi maalis - toukokuussa, mutta noita koneita tuli vastaan töissä useampikin. Ainoa keino oli siis poistaa kaikki rekisterimerkinnät. Yllätyksenä osa ei löyd hakutoiminnolla vaan tarkan ohjeen sai mikkisoftan tuesta.
Tämä taas vähän riippuu siitä, millainen henkilö on kyseessä mieltymyksiltään ja kulutustottumuksiltaan. Jos viitsii vähän odottaa ja katsoa, mistä ostaa, saa pelit konsoleillekin edullisesti. Ainakin niin edullisesti, ettei sen pitäisi kenenkään kukkaroa rikkoa. Eivät ne esim Steamillakaan hirvittävän halpoja uutena ole, siinä yli viidenkympin tuntumassa ne liikkuvat.
Siinä vaiheessa kun on konsililla odottanut tarpeeksi sama PC-peli tulee törkeän halvalla muualta tai puoli-ilmaiseksi Steam alesta.
Tämä on ehkä se PC:n suurin valttikortti. PC:lle julkaistaan paljon erilaista marginaalikamaa, jota ei konsoleille päädy, koska kohdeyleisöä ei uskota riittävän. Lisäksi alustan avoimuus takaa, että erilaisia pienempiä indie-pelejä ja faniprojekteja riittää. Samasta syystä nähdään myös modeja PC:llä. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia pelejä, kun eivät kaikki julkaisijat jaksa / halua pistää modityökaluja jakoon.
Osa modityökalusita on poistettu juuri ettei konsoliveljiä voisi huijata esim saavutuksissa. Modit vain lisäävät pelin pelattavuutta aina. Ikävää ettei esim. Battlefield 3 ole luvattu työkaluja. Tosin ei tuokaan aina estä porukkaa tekmeästä modeja.
Totta kai sitä halutaan moninpelit pelata kavereiden kanssa samalla alustalla. Harvemmin minä enää yksin halua lähteä sotkemaan johonkin moninpeliin ilman tuttuja ääniä siinä rinnalla. Yksinpelit ovat tietenkin asia erikseen.
Offtopic
Itse olen vähentänyt paljon moninpelejä. Paras on yhä Saints Row 2 jossa voi vetää koko tarinan Cooppina. RDR monipeli oli pettymys ja vielä enemmän kun Rockstar "pakotti" pelaajia PvP peleihin vähentämällä Hideouteista saatavia pisteitä, eli Coop meni huonommaksi. Lisäksi tuo aseiden ja kokemuksen kerääminen ei maksa vaivaa kun niitä ei saanutkaan Cooppi osuuten siinä lisärissä vaan oli erilliset asekitit. Lisäksi RDR:ssä oli peeloimmat pelaajat Free roamissa, edes Counter Strikessa ei tullut pahimmillaankaan tollaisia pellejä eteen.
EA teki peleistään sellaisia ettei niitä jaksa tälläinen satunnaispelaaja pelata. Battlefield 2 oli pahan alku tähän, hinkkaa 500 tuntia ja saat aseet jolla tapat noobin heti.
Parhaat monipelisessiot räiskinnöissä olen ihmo saanut
Tactical Ops (Unreal Tournament modi) - Aseet olivat realistisen tuntuisa eikä hernepyssyjä. Pistoolikin oli tappokone. Eli jos pistoolimies pääsi vetämään ensimmäisen laukauksen päähän tai pari ruhoon ei ollut rynkkymiehellä henkeä. Nykyisissä peleissä noi kutittaa.
Stirke Force (UT-modi) ennen kilpailun voittamista ja kaupallistumista. Omasi realistiset aseet. EI pistesysteemejä, aseet sai valita (Eli sai kunnon snipun vaikka heti). Tosin snipu oli kömpelö. Aseet läpäisivät kunnolla esim Barretilla 6 miestä jonossa yhdellä laukauksella.
En tiedä oliko 90-luvun loppu ja 2000-luvun ihan alku erilaista. Mutta monessa pelissä pystyi liittymään serverille välittämättä oli tuttuja vai ei. Tosin Counter-Strike oli sellainen jossa kannatti käyttää vakioservereitä ja samaa nickiä. Tämä takasi hauskat pelit. natural Selection oli parhaimmillaan ruotasaisilla servereillä mutta meni suomalaisillakin. AvP2:ssa ei ollut väliä, hubaa aina. No joo Diablo2 meni missä vaan mutta saksalaiset antoivat kamaa ilman vastinetta jos ei sopinut omalle hahmolle, suomalsiet nyysivät kaiken ja pyytivät vastinetta.
Konsoleilla tuli aika paljon vedettyä Splitscreeniä.