Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inertia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Päätettiin rupatella tästä aiheesta ensi viikon podcastissa, joka nauhoitetaan sunnuntai-iltana. Siihen asti voi tarjota ammuksia sanasotaan.

Fight!
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Voi jösses sentään, tästä ei voi tulla mitään hyvää. Tämä on kuin vertaisi polkupyörää Ferrari Enzoon. Se ei vain toimi.

SNES, PS1 ja GC:n alun jälkeen olin selvästi PC-pelaaja. Edelleenkin osa peleistä, kuten pääasiassa ropet, tulee myös tulevaisuudessa pelattua PC:llä. Tämä vain siksi, että PC:n modikulttuuri tekee usein pelintekijöiden aivopieruista toimivia ominaisuuksia, ja täten parantaa peliä. Siitä hyvästä, että esimerkiksi Oblivioniin sai aikanaan ryöstettyihin tavaroihin tai kauppiaiden rahamääriin jotain järkeä, niin modien etsinnän ja asentamisen tuoma tuska on erittäin pieni hinta. Epäilemättä Skyrimin suhteen tulee olemaan sama asia, eli pelistä löytyy joitakin mammuttimaisia peli-ilon tappajia, joille konsolipelaaja ei voi kuin kiroilla samalla kun PC-pelaaja nauraa partaansa.

Oikeastaan on itselleni pieni kysymysmerkki miksi PC vaihtui PS3:een. Okei, Dualshock on itselleni täydellisen peliohjaimen synonyymi*, mutta tulihan noita käytettyä PC:n Pro Evolution Soccereissakin adapterin avustuksella. Aiemmin konsolien vaivattomuus oli toimivaa, mutta nykyisin ei voi enää sanoa samaa. Julkaisupäivänä on odottamassa pelin intron ohella liian usein muutaman sadan megan Welcome Home -pakkaus, jota myös päivitys 1.01:ksi kutstutaan. Tavallaan hyvä, että pelejä päivitetään, mutta julkaisun yhteydessä se tuntuu lähinnä kuluttajan aamupuuroon kusemiselta. Kyllä, sen asentaminenhan on sinällään todella helppoa, kun järjestelmä asentaa sen itsestään. PC:llä viimeisten kokemuksien perusteella Update-namiskuukkelia täytyy ihan itse käydä painamassa. Toisaalta mahdollistaa heti pelaamisen aloittamisen, mutta tekee myös "virheellisen" tuotteen pelaamisesta liian mahdollista ja helppoa. Lisäksi vanhempiin peleihin päivitysten löytäminen on välillä turhauttavan hankalaa.

Jos vielä ottaa ns. untuvikko-näkökulman esiin, mitä on tullut kotioloissa viime aikoina huomioitua, niin sanoisin jopa PC-pelaamisen olevan nykyisin helpompaa. Kun peleistä lähes täysin tietämätön isäni katseli, kun asentelin PS3:een tuoreimman Änärin ja laitoin peliä pelikuntoon, niin oli kovasti ihmeissään. Kuinka montaa nappia ja valikkoa, saati latausikkunaa täytyy oikein katsella? Eikä ne valikot tosiaan ole kertanäkemältä järin helposti ymmärrettäviä, jos rehellisiä ollaan. PC taas on niin tuttu työvälineenä kaikille, ettei kukaan alta viisikymppinen voi rehellisesti väittää, etteikö osaisi asentaa ohjelmaa tai peliä koneelle, jos vain haluaisi yrittää. Siellä on kuitenkin autorunit ja yleensä suomen kieliset ohjeet, ynnä muut avut. Toisaalta on tietysti muistettava, että konsolirauta on käytännössä vakioitua, joten peli toimii niin kauan kun se on sille alustalle suunnattu. PC:llä näin ei ole, ainakaan optimaalisilla asetuksilla. Jos tekee PC-raudasta jotain ymmärtävällekin tiukkaa tietää, kuinka ne näyttisten sarjanumerot nyt menevät tehojärjestyksessä, niin perehtymättömille on täysin mahdotonta. Siinä sitten ihmetellään kun melkein uudella, eli kolme vuotta vanhalla koneella, ei sitten se Crysis 2 pyörikään muutoin kuin hidastettuna filminä.

*Ei koske räiskintäpelejä. Joka väittää padin olevan parempi räiskintään kuin hiiri+näppis, valehtelee rumasti. Se ei sitä ole missään olosuhteissa, mutta sen sijaan padisodassa kaikki lähtevät rintamalle samalta viivalta. Kykenen helposti sanomaan tämän, vaikka viimeisimmät räiskinnät onkin Pleikkarilla tullut pelattua. Silti tarkkuuden puutetta ei edes autoaim korvaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Aiemmin konsolien vaivattomuus oli toimivaa, mutta nykyisin ei voi enää sanoa samaa.

Koko kappaleeseen viitaten: Tämä on lähinnä PS3:n ominaisuus. Boksilla päivitykset ja asennukset toimivat paljon paremmin, ja Wiillä sellaisia ei käytännössä tunneta.

Itsekin varmaan pelaisin PC:llä, jos sellaisen omistaisin. Ei kuitenkaan kiinnosta ostaa pöytäkonetta pelkkään pelaamiseen, kun muutaman vuoden vanhalla läppärillä pärjää kaikessa muussa mainiosti.

PC-pelaaminen on hyötynyt valtavasti HD-telkkareiden läpimurrosta. Kliseinen "konttorituoli ja kuvaputkimonitori" -trollaus on muinaishistoriaa, sillä nykyään tietokoneen voi lyödä HDMI:llä telkkariin kiinni ja pelata boxin ohjaimella samoja pelejä kuin konsoleilla, mutta näyttävämpinä ja halvempina. Konepäivityksiäkään ei tarvitse nykyään likimainkaan niin usein kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Tästä on osaltaan kiittäminen konsoleita, jotka rajoittavat myös PC-versioiden kehitystä.

En kuitenkaan osaa nähdä tässä(kään) mitään hirveää sodan aihetta. Pääsääntöisesti molemmille tulee paljon samoja kiinnostavia pelejä, eivätkä tekniset erot ole mitenkään aivan älyttömiä. Tietysti jos haluaa erikoistua johonkin tiettyyn lajityyppiin, niin valinta on selkeä. Konsoleilla ei raskasta strategiaa pelata ja PC:n kasuaalipuoli on mitä on.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Kriisit ihmissuhderintamilla ajavat jotkut etsimään vastausta pullon, toiset lompakon pohjalta. Itse kuulun nähtävästi jälkimmäiseen ryhmään, sillä tulin äskettäin ostaneeksi tehokkaan pelikoneen, mukana luonnollisesti muodikas ssd-kiintolevy ja muut herkut. Koska aiemmin olen mennyt läppärilinjalla, tuli ylimääräisiä kuluja näytöstä, näppäimistöstä ja sen sellaisesta. Nyt on tili siis tyhjillään, mutta postista odotellaan isoa, kovaa pakettia aikaisen joulun merkeissä.

Suurimpana syynä peli-pc:n ostoon lienee (lisääntyneen vapaa-ajan lisäksi) vielä vuosien päässä häämöttävät uudet (teho)konsolit ydistettynä tämän syksyn pc-ystävällisiin superjulkaisuihin, Battlefield 3:een ja TES V: Skyrimiin. Viimeisin peli-pc tuli ostettua kuutisen vuotta sitten juuri BF2:n ja TES IV: Oblivionin aikoihin, joten nyt ajateltuna tämäkin veto taisi olla nähtävissä.
Pelaamisen siirtyessä X360:lle vuosia sitten meni padiin totutellessa oma aikansa, ja edelleen muistan Gears 1:n aiheuttaman "Damn!"-fiiliksen. Tällä kertaa prosessi lienee vastaava, mutta nyt palauttelen mieleen hiiri+näppis ohjausta ja ihastelen BF3:n ultra-kauneutta. Taitavat olla oikeassa kun väittävät historian toistavan itseään.

PC:llä on puolellaan resoluutiot ja ohjaus, erityisesti räiskintä- ja strategiapeleissä. Konsolien valttina taas pysyy videotykki ja 5.1 äänentoisto johon ne on liitetty. Myös kolmannen persoonan pelit tuntuvat padiohjauksessa luonnollisemmilta. Pelaaminen tästä eteenpäin jakaantunee omalla kohdallani suht tasaisesti konsolien ja PC:n välille, joskin edellämainitut hittipelit saattavat tehdä hallaa paitsi konsolipelaamiselle, myös muulle elämälle.

Tulevina kuukausina tulen siis uudelleentutustumaan pc-pelaamisen uskomattomaan maailmaan. Starcraft II:n traileria lainatakseni: "Hell, it's about time!"
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Konsolien valttina taas pysyy videotykki ja 5.1 äänentoisto johon ne on liitetty. Myös kolmannen persoonan pelit tuntuvat padiohjauksessa luonnollisemmilta. Pelaaminen tästä eteenpäin jakaantunee omalla kohdallani suht tasaisesti konsolien ja PC:n välille

Mikset laita puuceetä tykkiin? Pääsee kunnolla fullhd-resot esille. Itsellä oma tehokoneeni on ollut tykissä alusta asti ja padi yhdistettynä logitechin G13 + G700 yhdistelmään on pelaajan unelma. Pleikka on jäänyt tyystin NHL-käyttöön ja XO käynnistyi nyt ensi kerran puoleen vuoteen kiitos Forzan.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Mikset laita puuceetä tykkiin? Pääsee kunnolla fullhd-resot esille. Itsellä oma tehokoneeni on ollut tykissä alusta asti ja padi yhdistettynä logitechin G13 + G700 yhdistelmään on pelaajan unelma. Pleikka on jäänyt tyystin NHL-käyttöön ja XO käynnistyi nyt ensi kerran puoleen vuoteen kiitos Forzan.
Tykki on vanha romu, vain HD-ready :)
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Minä en aidosti pysy näissä jutuissasi perässä. PC on siis sinulle se joka hoitaa parhaiten grafiikan ja "online kokemuksen" ja Wii on "pelikonsoli"? Mitä ne PS3 ja 360 ovat? Mitä tarkoittaa "sen sortin pelaaminen"?

Olen oikeastaan Aeron kanssa samoilla linjoilla tässä. PS360:n ongelma on, että ne ovat PC:n ja konsolin välimaastossa. Siinä missä Wii tarjoaa sen aidon konsolikokemuksen ja "se vaan toimii"-helppouden, PS360 tarjoaa PC-tyylistä pelaamista konsolimuottiin ahdettuna ilman PC:n etuja kuten ohjausvaihtoehtoja, Steamia ja julkaisujen hintaskaalaa, vapautta ja laajuutta. Sitten toisaalta PS360:lla joutuu kuitenkin kärsimään softapäivitysrumbasta (tämä toki helpottaisi jos laitteita tulisi käytettyä enemmän) ja silti PS360-pelistä on usein se paras versio PC:llä. Toki järjestelyssä on konsolimaailman hyötypuoliakin kuten pysyvä rauta ja sen 1-2 päivityksen jälkeen heittämällä toimivat pelit, mutta se on silti kompromissi.

Koko kappaleeseen viitaten: Tämä on lähinnä PS3:n ominaisuus. Boksilla päivitykset ja asennukset toimivat paljon paremmin, ja Wiillä sellaisia ei käytännössä tunneta.

Kyllä se boksillakin ärsyttää kun pitäisi pelata ja sitten sieltä tulee käyttispäivitys ja eihän se nyt kauaa kestä paitsi nyt kestääkin ja sitten lataillaan ja käynnistellään ja sitten peliin on päivitys ja odotellaan vielä vähän lisää ja kirjaudutaan ulos ja kirjaudutaan sisään ja niin joo tässähän olisi jo muutamat rundit ehtinyt pelata.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Kyllä se boksillakin ärsyttää kun pitäisi pelata ja sitten sieltä tulee käyttispäivitys ja eihän se nyt kauaa kestä paitsi nyt kestääkin ja sitten lataillaan ja käynnistellään ja sitten peliin on päivitys ja odotellaan vielä vähän lisää ja kirjaudutaan ulos ja kirjaudutaan sisään ja niin joo tässähän olisi jo muutamat rundit ehtinyt pelata.

Aikamoista liioittelua. Käyttispäivitykset kestävät boxilla aniharvoin minuuttia kauempaa, lähinnä nuo vuosittaiset isommat uudistukset voivat viedä hiukan pidempään. Sama juttu pelien päivityksissä, latausajat ovat käytännössä aina ihan olemattomia hitaahkollakin netillä. Tietty on jotain Burnout Paradisen kaltaisia megapäivityksiä, joissa peliin oikeasti lisätään paljon uusia ominaisuuksia, jolloin pakettikin on suurempi. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia.

Kirjautumisen aiheuttamaa vaivaa en osaa kommentoida, kun se on itsellä automaattinen. Tietty jos on useampia käyttäjiä samalla konsolilla, saattaa tuohonkin saada sen minuutin kulumaan.

Ja ei se Wiikään nyt täysin puhtain paperein selviä. Taustalatausten puute on aika ärsyttävä piirre, eikä latausten aikana anneta selkeää kuvaa siitä paljonko ladattavaa on jäljellä. Lisäksi vaadittavan megatavumäärän sijaan käytetään antiikkista blokkisysteemiä tallennustilan ilmoittamiseen.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Aikamoista liioittelua. Käyttispäivitykset kestävät boxilla aniharvoin minuuttia kauempaa, lähinnä nuo vuosittaiset isommat uudistukset voivat viedä hiukan pidempään. Sama juttu pelien päivityksissä, latausajat ovat käytännössä aina ihan olemattomia hitaahkollakin netillä. Tietty on jotain Burnout Paradisen kaltaisia megapäivityksiä, joissa peliin oikeasti lisätään paljon uusia ominaisuuksia, jolloin pakettikin on suurempi. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia.

Ei, real-life situation. Aikamoista liioittelua on se, että boksin päivitykset eivät yhtään häiritsisi tai että latausajat ovat "käytännössä aina ihan olemattomia". Jos verrataan muinaisiin tietokoneisiin, nämä päivitykset eivät ole käytännössä mitään, mutta jos verrataan muinaisiin konsoleihin kuten NESiin, niin päivitysten, kirjautumisruutujen ja skippaamattomien alkulogojen kavalkadi näyttäytyykin ihan eri valossa. Siksi käsikonsolien unimoodi on niin hieno ominaisuus: peli jatkuu heti ja välittömästi siitä mihin jäi.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Omassa pelihistoriassani PC on ollut oikeastaan vain sivuosassa taustani ollessa enemmän Amiga- ja konsolivetoinen. PC-pelien maihinnousu sai minut lopettamaan pelaamisen lähes kokonaan muutamaksi vuodeksi, lähinnä käyttöjärjestelmäsyistä Windows-rajoitteisena, kunnes konsolit saivat jälleen pelaamaan 1990-luvun lopussa. Nykyisistä tietokoneistani ainoa jolla oikeasti pystyy pelaamaan ei pysty pyörittämään juuri mitään noin vuoden 2003-2004 jälkeen julkaistua peliä kevyitä indie-nimikkeitä lukuunottamatta, mutta toisaalta aikomus onkin enemmän puida vuosikymmenen verran missattuja klassikkoja kuin pelata uusinta uutta.

Perinteinen kuvahan on että konsolit toimivat "levy sisään, ohjain käteen" -periaatteella, kun taas PC:llä pitää päivittää ajurit, asentaa pelin päivitykset ja repiä hiuksia tunti ennen kuin pääsee ihmettelemään yhteensopivuusongelmia. Tilanne on viimeisen vuosikymmenen aikana helpottunut hurjasti, ajurirajapinnat on riittävän standardoitu ja raudan päivitystarve on merkittävästi vähentynyt ellei halua pelata aivan uusimpia pelejä maksimigrafiikoilla. Digitaalisen jakelun kanavista erityisesti Steam on koonnut hajanaisia pelejä ja riemunkirjavia asennusvirityksiä hieman yhtenäisemmäksi ja helpommin hallittavaksi systeemiksi, joka osaa automaattisesti hoitaa esim. ylimääräisten runtimejen asennuksen niin ettei pelaajan tarvitse vaivautua paria klikkausta enempää. GOG tarjoaa myös vanhoja klassikkopelejä valmiiksi moderneilla koneilla toimiviksi paikattuna. Myös erilaiset liittimet ovat niin standardeja että sen PC:n saa yhtäläisesti kiinni televisioon ja olohuoneen äänentoistoon, ja siihen saa samat ohjaimet kuin konsoleihinkin, joten sohvalla löhöily padi kädessä onnistuu myös PC:n kanssa. Tietysti PC myös menee teknisen kehityksen aallonharjalla jos vain haluaa rahallisesti panostaa, kun taas konsolien pitää tehdä massoille myytävissä oleva kompromissi hinnan kanssa.

Vaikka konsolien verkkoyhteydet ja kovalevyt ovat siirtäneet konsoleita lähemmäs perinteistä PC-ajattelua jossa pelit eivät julkaisussa olekaan valmis tuote noudattavat Xbox 360 ja Wii edelleen tätä suoraviivaista helppoutta, vain joissain yksittäisissä 360-peleissä on niin isoja patcheja että ne pitää hakea Marketplacelta normaalin automaattipäivityksen ohi. PS3 sen sijaan on usein aika lähellä tätä kirottua PC-touhua, pitää päivittää firmwarea ja peliä ja asentaa peliä. Pahimmillaan voi pienen PSN-pelin kanssa joutua odottamaan toista tuntia päivityksiä ennen kuin pääsee pelaamaan asti. No ainakin konsolipelin ostaessaan voi olla aina varma että se toimii omalla laitteella eikä tarvitse käydä kaupassa hakemassa lisää muistia tai uutta grafiikkakorttia. Tästäkin on tosin olemassa ennakkotapaus, Nintendo 64:llä oli lisämuistipalikka, jota ilman moni konsolin elinkaaren loppuvaiheen peleistä toimi vajavaisesti...

PC:n ylivoimaisesti suurin etu konsoleihin verrattuna ei mielestäni ole teknologinen, vaan alustan avoimuus. Se paitsi alentaa kehittämisen kynnystä myös turvaa pelien ja palveluiden tulevaisuuden paremmin. Konsoleissa verkkopalvelut ja verkossa myytävät pelit ovat kiinni palveluntarjoajan DRM:ssä, joka joskus tulevaisuudessa voi lakata olemasta. PC:llä pelit ja patchit säilyvät ja verkkopelit toimivat useimmiten myös DRM-palveluiden kuten Steamin ulkopuolella, mutta konsoleista ei kukaan tiedä mitä tapahtuu jos joskus esim. Xbox Liven verkkopeli- tai patchipalvelut joudutaan ajamaan pysyvästi alas. Tietysti näin merkittävässä asiassa uhka ei ole kovin välitön, mutta se on olemassa. Todennäköisesti harrastelijat keksivät jonkin tavan palveluiden matkimiseksi eikä konsoleista tule verkonpainoa, mutta se jää nähtäväksi.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Sitten toisaalta PS360:lla joutuu kuitenkin kärsimään softapäivitysrumbasta (tämä toki helpottaisi jos laitteita tulisi käytettyä enemmän) ja silti PS360-pelistä on usein se paras versio PC:llä. Toki järjestelyssä on konsolimaailman hyötypuoliakin kuten pysyvä rauta ja sen 1-2 päivityksen jälkeen heittämällä toimivat pelit, mutta se on silti kompromissi.

PC ei ole jossain määrin "kompromissi"? Eiköhän se kuitenkin mene niin, että kaikissa joutuu tekemään jotain kompromisseja suuntaan tai toiseen. Itse otin juuri ehkä 3 tai 4 peliä Steamistä, joista yksi taisi toimia hieman vanhemmalla Macbookillani. Mokahan oli suurelta osin minun koska en jaksanut tutkia pelien "speksejä" (konsolipelaajana niitä ei suuremmin tarvitse vertailla), mutta vähän hölmöltä se silti tuntui. Mulle tietsikkapelaaminen ei ole koskaan ollut kovinkaan plug-and-play-osatoa. Mutta en tiedä tarvitseekö sen ollakaan?

Ja mitä tarkoittaa "paras versio"? Pelimaailman mustavalkoisessa ajattelumallissa "paras versio" tarkoittaa jostain syystä aina grafiikkaa, mutta itse miellän että on paljon muitakin asioita (ehkä osin pienempiä, mutta kuitenkin). Jo ihan niinkin yksinkertainen asia kuin trophyt ja/tai achievementit kallistaa monen kupin pelaamaan pelit yleensä samalta konsolilta - vaikka sitten PC tarjoaisi parhaimmillaan kovempaa graffaa tai toinen konsoli marginaalisen edun jollain graffa/ääni/DLC-osastolla. "Paras versio" ei ole sama asia kaikille ja jos tosiaan ihan sitä parasta graffaa haluaa niin varmaan on hankittava tehokas PC.

Kyllä se boksillakin ärsyttää kun pitäisi pelata ja sitten sieltä tulee käyttispäivitys...

Toki se saattaa ärsyttää jos huonoon saumaan osuu, mutta kyllä minuakin ärsytti tuo aiemmin mainitsemani Steam-episodi. Konsolipuolella ärsytys loppuu viimeistään kun päivitys on saatu tehtyä. Ärsytyksiä on monenlaisia.

Hforad: 360-puolella päivitykset menevät sutjakkaammin, mutta jos omistaa mallin ennen "S-mallia" (oletan että voi olla hiljainen ihan levyn pyöriessä?), niin melun takia on käytännössä asennettava pelit kovalevylle (fakta). Joka taas vie tovin sekin. Ei 360 ole mikään pulmunen pelien tai päivitysten asenteluissa - vaikka kovasti sellaista myyttiä yllä pidetäänkin. PS3 on tietysti tuttuun tyylinsä jatkuvan suurennuslasin alla samalla kun kilpailijat lentävät ohi tutkan alla.

Mutta se on totta, että PS4:ssa erinäiset päivitykset on saatava nopeammiksi ja sutjakkaammiksi. Sonylla on ns. softapuolella hiomista, jonka uudistuksia nähdään toivottavasti jo Vitalla. Ja siitä lisää oppia taas PS4:lle.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Konsolit ovat helpompia, period. PC:llä joutuu taistelemaan kaikenlaisten fiiliksen tappajien kanssa, konsolilla vain lätty sisään ja pelaamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Näytönohjainvalmistaja Nvidian DFC Intelligencellä teettämän tutkimuksen mukaan PC-pelaaminen ei olekaan kuolemassa, vaan nousemassa vuoteen 2014 mennessä takaisin ohi konsolipelien liikevaihdon.
Tutkimuksen mukaan peliohjelmistojen liikevaihto konsoleilla oli tänä vuonna lähes 25 miljardia dollaria, kun taas PC-puolen liike vaihto oli reilut 15 miljardia. PC-puolen liikevaihdon odotetaan kuitenkin kasvavan tulevina vuosina konsolimyynnin kutistuessa nykyisten alustojen vanhetessa.

Nvidia: PC-pelien myynti kirii konsolit kiinni 2014 - Tom's Hardware
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Konsolit ovat helpompia, period. PC:llä joutuu taistelemaan kaikenlaisten fiiliksen tappajien kanssa, konsolilla vain lätty sisään ja pelaamaan.

Totta, konsolit ovat PALJON helpompia, mutta PC:t tehokkaampia. Tietokoneiden pelit ovat tottakai halvempia, mutta konetta tulisi "päivittää" noin puolen vuoden välein: Uusi prossu=200€, Uusi näytönohjain=300€ ja kappas, lisää muistia n. 100€. Uusimmat pelit vaativat (useinmiten)uudempia osia, konsolilla saat kaiken halvemmalla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Totta, konsolit ovat PALJON helpompia, mutta PC:t tehokkaampia. Tietokoneiden pelit ovat tottakai halvempia, mutta konetta tulisi "päivittää" noin puolen vuoden välein: Uusi prossu=200€, Uusi näytönohjain=300€ ja kappas, lisää muistia n. 100€. Uusimmat pelit vaativat (useinmiten)uudempia osia, konsolilla saat kaiken halvemmalla.
Nyt on kyllä vähän höpöhöpöä ilmassa. Minun 3½v vanha silloinen kohtuullisen tehokas (olisikohan keskusyksikköön mennyt n.850e) pyörittää edelleen uusia pelejä jos viitsii grafiikoista tinkiä. Siltikin päästään selvästi konsoleita parempaan suorituskykyyn. Esmes muistin hinta on tällä hetkellä luokkaa 50e/8Gb joka jo varmasti riittää kaikkeen, saatika jos alla on jo valmiiksi 4Gb joka nykyisin lienee yleisin pari vuotta vanhoissa pelikoneissa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Totta, konsolit ovat PALJON helpompia, mutta PC:t tehokkaampia. Tietokoneiden pelit ovat tottakai halvempia, mutta konetta tulisi "päivittää" noin puolen vuoden välein: Uusi prossu=200€, Uusi näytönohjain=300€ ja kappas, lisää muistia n. 100€. Uusimmat pelit vaativat (useinmiten)uudempia osia, konsolilla saat kaiken halvemmalla.

Aika pahasti mutu pohjalta postaat kun niin uutta hardwarea edes tule noin usein että voisi puolen vuoden välein päivittää että sillä olisi jotain merkitystä
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Nyky PC on vaan niin paljon parempi... Olenko ainut joka voi aluksi pahoin PS3 Saints Row 3 pelaamisesta? Ruudunpäivitys hyppii todella paljon, mikä taas aihetti pahoinvointia.Niin paska ruudunpäivitys ja sahalaitaa, ku F1 2011 konsonaan! Sitte sanotaan että ei tarvita uutta sukupolvea!
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Totta, konsolit ovat PALJON helpompia, mutta PC:t tehokkaampia. Tietokoneiden pelit ovat tottakai halvempia, mutta konetta tulisi "päivittää" noin puolen vuoden välein: Uusi prossu=200€, Uusi näytönohjain=300€ ja kappas, lisää muistia n. 100€. Uusimmat pelit vaativat (useinmiten)uudempia osia, konsolilla saat kaiken halvemmalla.

Paskaa ja vielä kerran paskaa.

Nykyään pärjää ihan hyvin kun päivittää konetta kerran 4-5 vuodessa ja silti vanhemmallakin raudalla saa nauttia paljon sulavammasta ruudunpäivityksestä, FOVista ja grafiikoista kuin konsolilla.

PC pelaaminen tulee muutenkin pidemmällä jaksolla halvemmaksi kuin konsolipelaaminen.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

PC pelaaminen tulee muutenkin pidemmällä jaksolla halvemmaksi kuin konsolipelaaminen.

Pistä nyt vähän perusteluita tähän. En nopeasti keksi mitään perusteita, jollet aio vetää jotain noloa (ja väärää) "uusi telkka 1500€"- korttia.

E. Tai no warettamalla tietenkin...
 
Ylös Bottom