Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Siellä on myös seassa paljon niitä core-pelaajia, kuten minä, jotka ostivat 30+ peliä laitteelle nostamassa tilastojen keskiarvoja.
30 uutena ostettua levypeliä on melkoisen paljon jopa innokkaalta core-pelaajalta. Lisäksi myytyjen pelien suhde PS360:aa ja muita Nintendon kotikonsoleita kohtaan on suunnilleen sama. Luvut eivät vain täsmää: ainoa järkevä johtopäätös on, että Wiin yleisö osti pelejä laajalla skaalalla. Jokaista pari peliä ostanutta kohtaan jolla konsoli on jäänyt "pölyttymään" (tai ikuiseksi Wii Sports -koneeksi), täytyy olla enemmän niitä jotka ovat ostaneet useampia pelejä. Otetaan vaikka yksinkertainen esimerkki:
Oletetaan, että 10 % Wiin omistajista on ostanut konsolin vain Wii Sportsia, hyvässä tapauksessa Wii Fitiä varten. Tämä 10 % on ostanut maksimissaan 2 peliä. Mukana on mm. vanhainkoteihin ja kuntoutukseen menneet konsolit.
Sitten oletetaan, että suuri osa konsolin omistajista ostaa näitä enemmän pelejä, mutta ei kuitenkaan keskiarvon verran. Mukaan mahtuu Wii Sportsia, Wii Fitiä, Just Dancea, Mariota, Raving Rabbidsia ja vaikka mitä muuta. Nämä ovat ostaneet kaikkiaan 7 uutta levypeliä, ja stetson-harrison-menetelmällä valitaan lukumääräksi vaikka 80 %.
Nämä alle keskiarvon pelejä ostaneet Wii-omistajat ovat tässä oletuksessa ostaneet 20 miljoonaa + 560 miljoonaa peliä, eli 580 miljoonaa peliä.
Nyt niille core-pelaajille jää se 300 miljoonaa peliä ostettavaksi. Onnekkaasti oletuksesta huomaamme, että näitä core-pelaajia on jäänyt se 10 %, ja he ovat ostaneet keskimäärin 30 peliä (aivan valtava määrä uutena ostettuja pelejä). Hyvin on kauppa käynyt!
Oletuksen luvut täsmäävät (ja sopivia lukuja voi keksiä maailman tappiin asti). Oletus kuitenkin havainnollistaa tärkeän seikan: vaikka
10 % Wii-omistajista olisi ostanut
keskimäärin 30+ uutta levypeliä, silti tarvittaisiin valtava
80 %:n osuus Wii-omistajista, joka on ostanut
keskimäärin 7 uutta levypeliä. Kun vielä ottaa huomioon käytettyjen markkinat, lainattavat pelit (jopa kirjastoista saa lainattua pelejä nykyään) ja ladattavat pelit levypelien kilpailijoina, sekin olisi varsin kohtuullisesti.
Kyllähän vanha Wii polkuhintaan tarjoaa valtavalla pelikatalogillaan huomattavasti suurempaa arvoa rahalle, mitä uusi, kallis laite, jolle on hyvin niukasti pelejä, ja jonka olemassaolosta ja erityisistä piirteistä keskivertokuluttaja ei tiedä hölkäsen pöläystä.
Näyttöä on siitä, että Wii U ilman system seller-pelejä floppasi julkaisun jälkeen totaalisesti. Konsoleiden tarjoama arvo ei muodostu ensisijaisesti siitä minkälainen ohjain laitteessa on, vaan siitä minkälaisia pelikokemuksia se tarjoaa. Luuletko, että Wii U ilman Gamepadia ja vanhalla perus wiimotella olisi myynyt yhtään sen paremmin ilman pelejä?
Vanha Wii tarjoaa parempaa arvoa rahalle, siinähän se on. Wii U:lla on niukasti pelejä, eikä etenkään system sellereitä konsolin hintaan nähden.
"Pelkkä" Wiikake Wii U:n oletusohjaimena ei tietenkään välittömästi muuta tätä kaikkea. Mutta ilman Gamepadia moni muu asia muuttuu: Yhtäkkiä kauppojen hyllyillä on uusi konsolipakkaus, jossa komeilee vanha tuttu Wiikake. Sille uudelle konsolille saa sen uuden Mario-pelin, jota voi pelata niillä jo olemassaolevilla ohjaimilla. Wiikake konsolipaketin kuvassa auttaa hahmottamaan, että vanhat ohjaimet ovat yhteensopivia laitteen kanssa. Ilman Gamepadia Nintendo joutuu keksimään julkaisupeliksi Marion oheen jotain muuta kuin Nintendolandin. Ilman Gamepadia hintaa on varaa alentaa 50 - 100 euroa - ehkä myyntiin tuleekin yksi Premiumin kaltainen vakioversio pelin kanssa, mutta hintana 279,-. Nyt Nintendolla on myös kannustin laittaa myyntiin jokin Wii U:n bundle-peli Wiikake-ohjaimen kanssa - kuten viimein tänä syksynä Wii Party U. Gamepad ei myöskään haittaa Wii U -pelien kehitystä, koska Nintendo voi keskittyä edellisessä sukupolvessa kehitettyihin Wiikake-tekniikoihin ja parantaa niitä, ja ilman Gamepadia Game & Warion kaltaiset roskapelit kenties vähenevät.
Wii U ilman Gamepadia olisi erilainen konsoli, ja vaikka ei voi tietää, miten sillä olisi mennyt, julkaisu olisi väistämättä ollut ainakin joillakin tavoilla erilainen. Vieläkään ei ole liian myöhäistä. Nintendo voi vähentää Gamepadin roolia, siirtää sen lisävarusteeksi ja alkaa painottamaan Wii U -peleissä Wiikake-ohjausta. Toivon näin tapahtuvan, ja se olisi rohkea ratkaisu Nintendolta.