Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Wii U:n pelikoteloiden halvanoloisesta vaaleansinisestä voisivat luopua ja laittaa tilalle mustaa.

Tuohon gamepad keskusteluun sen verran, että sen pois jättäminen konsolipaketista ei olisi kovinkaan ongelmatonta. Jos gamepadin valmistuskustannukset ovat 140-150 euron/dollarin luokkaa, niin sitä on aika vaikea myydä järkevään hintaan erikseen.

Toisekseen suurin osa tähän asti julkaistuista peleistä (ja tulevista) ei olisi enää tuolla halvemmalla paketilla pelattavissa. Sekös vasta hämmentäisi kuluttajia vielä entisestään. Kiva ostaa uusi konsoli ja todeta, ettei mikään peleistä toimi sillä, ennenkuin ostat kalliin lisälaitteen. Jep mä näen selkeästi miten tämä selkeyttäisi Wii U: sekavaa tilannetta kuluttajien silmissä....Otetaan vaikka skenario, jossa Jussi menee kauppaan ostamaan pojallensa konsolin. Hän päätyy edulliseen 150€ Wii U-pakettiin ja nappaa siihen mukaan Nintendolandin ja Lego Cityn. Jussi menee kotia, virittää konsolin poikansa kanssa ja toteaa, ettei voi pelata kumpaakaan näistä peleistä niillä varusteilla, jota konsolin paketissa tulee. Jussi menee kauppaan valittamaan asiasta ja kauppias lyö pöytään 150€ hintaisen lisäohjaimen, tai vaihtoehtoisesti voit pelata tätä hienoa ja kivaa Just Dancea tässä, tai vanhan Wiin pelejä. Tälläkö tavalla Nintendo luo niitä tyytyväisiä asiakkaita? Tuo olisi vielä helvetisti hankalampi ja törkeämpi ratkaisu kuluttajia kohtaan, mitä Vitan erillinen, kallis muistikortti, tai 3DS XL:n laturi, jonka joutuu ostamaan erikseen.

Kuinka moni oikeasti ostaisi laitteen sitä varten, että voit pelata Just DAncea wiimotella nyt HD:na, kun saat saman pelin, samalla ohjauksella sille vanhalle Wiille, joka lojuu kaapissa keräämässä pölyä. Tai jos ei loju, niin saat Wii Minin ja sen pelin reilulla satasella. Tuon tyyppisissä peleissä ja sen tyyppisten pelien yleisölle ei ole vieläpä juuri kullin luikauksen vertaa väliä, onko se nyt HD vai ei. Vähän sama, kun ostaisit PS4:n Singstar Suomihittejä varten....

Toisekseen, Wii U:n merkittävimpiä ongelmia tällä hetkellä on juuri se, ettei Gamepadia olla hyödynnetty vielä kovinkaan luovasti Nintendolandin jälkeen. Kuluttajat eivät tajua, mihin he laitetta tarvitsevat, kun pelejä, jotka hyödyntäisivät Gamepadia kunnolla on niin vähän. Wii U:ssa on potentiaalia täysin uudenlaisten pelikokemusten tarjoamiseen, mutta toistaiseksi se on tarjonnut hyvin vähän mitään uutta PS3/X360/Wii-omistajalle ja tässä se ongelman ydin. Mikä olisi pelikehittäjien (vaikkapa Nintendon itsensä) koukku lähteä kehittämään pelikonsepteja, jotka on rakennettu Gamepadin varaan, jos edellytys sille, että pelaaja pääsee niistä nauttimaan olisi kalliin lisälaitteen hankkiminen? Kuinka kannattavana näette tällaisen ratkaisun pelikehittäjien perspektiivistä? Kuinka monta peliä veikkaatte, että PS4:lle julkaistaan, joidenka pelimekaniikka on rakennettu PS4 + Vita kombon varaan, eikä toimi ilman molempia?

Tämän lisäksi Nintendo vieläpä haistattaisi paskat kaikille niille, jotka ovat Wii U:n ostaneet juuri siksi, että sillä on potentiaalia tarjota jotain uutta suhteessa muihin konsoleihin ja Wiihin (kuten minä). Hyvää bisnestä.

Gamepadin paketista pois jättäminen olisi aivan heittämällä huonoin siirto, mitä Nintendo voisi konsolinsa kanssa tehdä ja jopa konsolin kuoppaaminen ja uuden lanseeraus olisi fiksumpi ratkaisu.

En myöskään ymmärrä valitusta tuosta EShopin käyttämisestä Gamepadilla. Vaikea kuvitella tehokkaampaa ja selkeämpää ratkaisua siihen, kuin tuo, joka on hyvin lähellä puhelimen ja tabletin käyttöä. En tajua, miten infrapunaosoittimella sohiminen olisi muka kätevämpää ja tehokkaampaa, mitä ikonin painaminen suoraan sormella. Olisiko iPadinkin käyttäminen kätevämpää wiimotella? Ehkä joku kokee, että asia todellakin olisi näin, mutta väite siitä, että tämän kaltainen muutos muka muuttaisi Wii U:ta jotenkin haluttavammaksi massojen silmissä on ihan tayttä hevon sontaa.

Tuosta pelikoteloiden väristä olen kyllä eri mieltä. Musta on maailman perinteisin kotelon väri ja jokainen alelaarin DVD-kotelo on musta. Sininen viestittää huomattavasti selkeämmin sitä, että kyseessä on joku muu, kuin perus Pleikkapeli tai DVD (Tai Wii-peli).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mainontaa saisi ainakin lisätä. En ole nähnyt yhtään Wii U mainosta. Suuri yleisö ei välttämättä tiedä koko laitteen olemassaolosta..
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toisekseen, Wii U:n merkittävimpiä ongelmia tällä hetkellä on juuri se, ettei Gamepadia olla hyödynnetty vielä kovinkaan luovasti Nintendolandin jälkeen.

Tässäpä se ongelma gamepadin osalta kiteytyykin. Nintendolandin jälkeen edes Nintendo itse ei ole hyödyntänyt ohjainta sen vertaa, että sillä oikeasti olisi pelien kannalta mitään suurempaa lisäarvoa. Vanhat pelit voisi hyvinkin päivityksillä korjata niin, että niitä voisi pelata ilman gamepadia. Jos tuota ohjainta ei aleta hyödyntää millään tavalla (pois lukien jonkun inventaarion tai kartan käytön), ei sillä käytännössä ole mitään lisäarvoa. Super Mario 3D Worldissäkin gamepadin hyödyntäminen on olematonta paria pikku kikkailua lukuunottamatta. Ei ole järkeä perustaa uuden konsolin ideaa ohjaimeen, jota konsolin julkaissut firma itsekään ei hyödynnä kuin näennäisesti.

Vielä vuosi sitten Nintendo uhosi, että heillä on tekeillä kaikkea gamepadia hyödyntävää, mutta mitään näyttöjä ei ole annettu. Uskon sen johtuvan siitä, ettei mitään näyttöä oikeasti ole - ihmettelevät varmaan parhaillaan itsekin, että mitä helvettiä tuli tuon ohjaimen kanssa mietittyä, kun eivät keksi sille mitään käyttöä.

Minä toki edelleen ostan ne itseäni kiinnostavat tulevat Nintendon julkaisut, käytettiin niissä gamepadia tai ei. Mutta jos firma haluaa oikeuttaa tuon ohjaimen laitteen todellisena "juttuna", niin silloin kaipaan kyllä myös paljon vahvempia näyttöjä. Third partyilta niitä on tässä vaiheessa enää turha toivoa, kun tuki vähenee entisestään. Ei sillä, eniten minä kolmansien osapuolien pelejä olen aina pelannut muilla laitteilla ja Nintendon konsolit on ostettu aina nimenomaan firman omia pelejä varten - nehän ovat juuri niitä, jotka alunperin saivat minut innostumaan pelaamisesta. Luotan siihen, että nuo sarjat pysyvät laadukkaina vastaisuudessakin, mutta en todellakaan luota enää siihen, että tuota gamepadia hyödynnetään muuten kuin marginaalisesti. Ainakin minusta se syö kovasti tuota ohjaimen ideaa konseptin keskiössä, jos sen suurin käyttötarkoitus on konsolin valikkojen ja eShopin käyttäminen.

Wii U:n uudelleenbrändäys voisi tosiaan myös olla yksi tehokas keino muuttaa konsolin kurssia. Nimi on varmasti tietämättömille hämmentävä, ja numero 2 voisi olla paljon tehokkaampi keino nimen perässä myydä konsolia kuin epämääräinen U, jonka tarkoituksesta tavallisella kuluttajalla ei ole ilmeisesti mitään tietoa. Jos kellään muullakaan (ymmärrän toki nokkelan sanaleikin, joka tuossa ideana on ollut).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässäpä se ongelma gamepadin osalta kiteytyykin. Nintendolandin jälkeen edes Nintendo itse ei ole hyödyntänyt ohjainta sen vertaa, että sillä oikeasti olisi pelien kannalta mitään suurempaa lisäarvoa. Vanhat pelit voisi hyvinkin päivityksillä korjata niin, että niitä voisi pelata ilman gamepadia. Jos tuota ohjainta ei aleta hyödyntää millään tavalla (pois lukien jonkun inventaarion tai kartan käytön), ei sillä käytännössä ole mitään lisäarvoa. Super Mario 3D Worldissäkin gamepadin hyödyntäminen on olematonta paria pikku kikkailua lukuunottamatta. Ei ole järkeä perustaa uuden konsolin ideaa ohjaimeen, jota konsolin julkaissut firma itsekään ei hyödynnä kuin näennäisesti.

Vielä vuosi sitten Nintendo uhosi, että heillä on tekeillä kaikkea gamepadia hyödyntävää, mutta mitään näyttöjä ei ole annettu. Uskon sen johtuvan siitä, ettei mitään näyttöä oikeasti ole - ihmettelevät varmaan parhaillaan itsekin, että mitä helvettiä tuli tuon ohjaimen kanssa mietittyä, kun eivät keksi sille mitään käyttöä.

Mä näkisin tähän parempana ratkaisuna sen, että sitä alettaisiin hyödyntämään, eikä niin, että se siirrettäisiin taka-alalle ja näin vähennettäisiin konsolin tarjoamaa lisarvoa suhteessa vanhaan Wiihin vielä entisestään. Vaikka esim. Pikmin 3:ssa, TW101:ssä Wind Waker HD:ssa ja Lego Cityssä Gamepad on lähinnä sivuroolissa, tuo se silti lisäarvoa suhteessa siihen, että sitä ei olisi ollenkaan.

Nintendo demonstroi muutaman vuoden takaisilla E3:silla vaikka kuinka paljon innovatiivisia Gamepadin hyödyntämistapoja (eri Wii Sports-pelit, Wii U Zapper, Assymetrical Gameplay jne). Jostain syystä nämä ideat eivät ole siirtyneet peleihin, mutta kysehän ei ole siitä, etteikö niitä ideoita olisi. Kenties nämä pelit ovat edelleenkin tekeillä; voimme vain arvuutella, miksi ne eivät ole toteutuneet.

Niin tai näin, niin pakkaamalla saman paskan (vanhan Wiin) uuteen HD pakettiin Nintendo ei muuta kuin suututa ne vähätkin nykyiset asiakkaansa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minä odottelen edelleen niitä ihmisten ideoita siitä, että miten tuota gamepadia voisi sitten käyttää niin upeasti ja mahtavasti jotta kelpaisi. Xeviouksenkin ideat on kaikki moninpeli ideoita. Entäs nämä ihan peruspelit kuten vaikka Creedit ja codit ja muut? Koittakaa keksiä noihin jotain joka on jotenkin mullistavaa, mutta ei mikään turha ja työläs gimmick.

Kaikki tuntuu myös tuon käyttöä nintendolandissa kehuvan, mutta mikä siinä sitten oli niin mahtavaa? Itsekin olen tuota pelannut sellaiset 16 tuntia ja vieläpä ihan yksin joten kokemusta löytyy.
Metroid = gyrolla tähtäys
Ninjatähtien heitto = gyrolla tähtäys + näytön hipaisu
Crash course = Ohjaus kallistelemalla

Esim zeldassa, ZombiU:ssa ja batman: arkham cityssa on gyro tähtäys ja batmanissa voi myös batarangia ja liitelyä ohjata kallistelemalla ja itse pidän tuota paljon tattia tarkempana. Valitettavasti nuo poistettiin originsista.

No entäs se ninjatähden heittäminen. Käsi ylös jokainen joka haluaisi tuon mekaniikan vaikka asscreediin heittoveitsiä varten? En minä ainakaan. Lukitus ja napin painallus kiitos ja näkemiin. Nopeat tilanteet vaatii nopeat kontrollit ja tuo ei ole sitä. Se toimii tuossa minipelissä, mutta kun sen pelaa kolmisen kertaa läpi niin kyllä se on riittänyt jo hetkeksi aikaa.

Yoshis fruit cart. No tässä on tuore idea jota varmasti voisi vaikka jossain zeldan puzzlessa soveltaa.
Octopus dance = taas gyron kallistus
F-zero = taas vain ohjataan gyrolla ja tuota voi tehdä vaikka need for speed U:ssa jos haluaa.

Sitten on ne moninpelit, mutta nyt haluankin tietää mitä te voisitte keksiä noihin yksinpeleihin kun se tuntuu olevan niin helppoa. Jokainen varmaan keksii puzzlen tai kaksi sen perus inventaario setin lisäksi, mutta koittakaapa keksia idea joka kantaa koko pelin ajan kun sellaista selvästikkin ollaan haluamassa. Wonderful 101:ssa oli se piirtäminen, mutta sekin oli helpompaa ja nopeampaa tatilla kuin padin ruudulla.

Minulle ne parhaat jutut on olleet juurikin kartta ja inventaario sekä gyro toiminnot arkham cityssa ja myös se lisää immersiota kun radio keskustelut tulee padin kajareista. RE: revelationsin ovi puzzlet oli myös hyvä tehdä padilla. Deus ex: HR DC on ihan hemmetin hyvä padillä kun ruudulla on kunnon kartta ja hakkerointi sujuu paremmin kuin koskaan.
Yllätyin positiivisesti jopa siitä 3d worldista. Mikkiin puhaltamalla toimii ne tietyt laatat, pikku goombat lentää ympäri kenttää, lumet tippuu puista ja pinkit "neliöt" (mitä lie ovatkaan) jotka joskus estää pääsyn vaikka putkeen häviävät myös kerralla. Niitä saa pois myös tökkimällä, mutta se tietenkin on hitaampaa ja ne ilmestyy parin sekunnin päästä takaisin.
Lisäksi tökkimällä saa hajotettua laattoja, aktivoitua kytkimiä, pidettyä jänikset paikoillaan, haamut muuttuu läpinäkyviksi joten niiden läpi voi kävellä ja voipa myös ekan koopa matsin voittaa vain pysymällä paikoillaan kun ne pallot voi lyödä takaisin ihan omalla sormella.
Ja tuossa ei ollut edes kaikki mitä kosketuksella voi tehdä.

Jos jostain täytyy valittaa niin kantamasta. Tuo vehje nimittäin täytyy viedä perimmäiseen vessan nurkkaan jotta se kadottaa yhteyden ja suostuu sammumaan ja suorinta reittiä tuossa on likemmäs 10m matkaa ja välissä on kaksi seinää ja vaatehuone. Miksi sitten haluan sen sammuvan? Koska swap forcessa ruudulla on vain skylanderin statsit tai sitten kentän statsit joten sillä ei tee mitään ja tuota pelaan vain pro ohjaimella kuten myös new super mario brossia. Siinä onkin ne ainoat pelit joissa en mieluummin käytä gamepadia ja noita kuitenkin on hyllyssä jo 19 kappaletta.

Tai voisihan tuossa tietenkin olla mahdollisuus sammuttaa se ihan vaan kytkimestäkin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minä odottelen edelleen niitä ihmisten ideoita siitä, että miten tuota gamepadia voisi sitten käyttää niin upeasti ja mahtavasti jotta kelpaisi. Xeviouksenkin ideat on kaikki moninpeli ideoita. Entäs nämä ihan peruspelit kuten vaikka Creedit ja codit ja muut? Koittakaa keksiä noihin jotain joka on jotenkin mullistavaa, mutta ei mikään turha ja työläs gimmick.

No, se on totta, että parhaat ideat liittyvät moninpeliin, mutta tulisi nyt edes sitten niitä Gamepadia oivaltavasti hyödyntäviä moninpelejä, muitakin kuin Nintendoland.

Totta sekin, että ei sitä Gamepadia ole pakko hyödyntää jollain Fantastic Innovationeilla joka pelissä, jos se ei synny luontevasti. Kyllähän tuo toinen näyttö kulkee 3DS:ssäkin siinä mukana, vaikkei sitä kaikissa peleissä välttämättä mitenkään erityisemmin hyödynnetä (tai ainakaan kosketuspintaa/gyroa).

Mun mielestä esim. Pikmin 3:ssa ja Lego Cityssä Gamepadia on hyödynnetty jo ihan tyydyttävästi. Erityisesti Pikminissä gamepad tuo pelimekaniikkaan huomattavasti strategisemman piirteen, mitä aiemmissa Pikmineissä ja joukkojen hallinointi Gamepadin kartalta on hauskaa. Toki ovathan nämäkin toiminnot lähinnä kivaa pientä höystöä, eikä varsinaisesti mitään proof-of-concept tasoa.

En nyt jaksa tähän alkaa purkamaan kaikkia Gamepadia hyödyntäviä yksinpeli-ideoita, mitä haluaisin nähdä, mutta esim. Wii U-zapper idea oli mun mielestä loistava ja vielä täysin hyödyntämätön. Haluaisin nähdä Rainbow Six-tyyppisen taktisen FPS:n, jossa tiimin jäseniä käskytettäisiin reaaliaikaisesti Gamepadin näytöltä. Omaa hahmoa ohjattaisiin Wii U-zapperin nunchalla ja tähdättäisiin IR:llä, mutta gamepadin näytöltä näkisi tiimin jäsenten statsit, panosmäärät jne. Peliä ei pystyisi pausettamaan tehdäksesi siirtoja, vaan pelaajan pitäisi etsiä suoja tulelta, jossa käskyttää reaaliajassa muita tiimin jäseniä, samalla kun valvoo telkkarista, ettei vihollinen pääse yllättämään. Tiukan paikan tullen hakeutuisit suojaan ja käskyttäisit esim. Snipun katolle antamaan suojatulta tms. Ehkä tiimin jäsentä, kenellä pelaat, voisi myös vaihtaa lennosta gamepadin näytöltä. Eri tiimin jäsenillä olisi eri toimintoja Gamepadin näytöllä jne.

Myös Advance Wars-tyyppinen kevyt sotastrategia voisi toimia single playerina, jossa näkymä telkkarista on ikään kuin tähystys sotatantereelle ja gamepadissa taktinen näkymä jne.

EDIT: no ok, pari ideaa vielä:

Tuo Aliens-henkinen puzzle/strategia, jota ehkä tässä ketjussa aikaisemmin kuvailin toimisi yksinpelinä myös. Gamepadin näytöllä 3D kartta/strateginen näkymä sokkelomaisesta, monikerroksisesta avaruusasemasta ja solttujen kunto/panokset jne. Telkkarista näkyisi "livekuvaa" turvakameroista ja solttujen kypäräkameroista "rintamalta". Kameraa voisi vaikka vaihtaa Gamepadista. Strategisesta näytöstä pitäisi asettaa waypointteja soltuille, joilla on eri aseistusta ja kykyjä ja hallinnoida joukkoja fiksusti. Telkkarin ruudulta pystyisit seuraamaan, miten strategiasi toteutuu kentällä. Huono strategia johtaisi tilanteen riistäytymiseen käsistä, jota joutuisit seuraamaan telkkarin "turvakameroista" ja paniikissa koittaa hallinnoida tilanne ja minimoida vauriot.

Se, että tilanne kentällä olisi telkkarissa ja strateginen, komentokeskuksen näkymä olisi Gamepadissa vahvistaisi immersiota siitä, että tapahtumat kentällä tapahtuvat "jossain muualla", kuin komentokeskuksen tapahtumat ja tapahtumia kentällä pystyy seuraamaan vain sivullisena. Tätä olisi vaikeata luoda, jos kaikki tapahtuisi yhdeltä näytöltä telkkarissa ja pelaajan pitäisi koko ajan vaihdella eri ikkunoita, samaan ruutuun.


Kolmas idea, jonka haluaisin nähdä toteutuvan, olisi Steel Diver-tyyppinen avaruussimu/lentopeli, jossa avaruusaluksen hallinnointiin pitäisi opetella käyttämän myös gamepadin näytöltä löytyviä namiskoja, säätimiä ja mittareita yms. Tulitaistelutilanteessa joutuisit arvoimaan, onko selviytymismahdollisuutesi paremmat, jos annat automaattitykkien antaa suojatulta ohjatessasi itse aluksen turvaan, vai laitatko automaattiohjauksen päälle ja menet itse "tykkitorniin", jossa aluksen ympärillä lenteleviä hävittäjiä räiskittäisiin gyrolla Metroid Blast-tyyliin. TW101:ssä oli mielestäni tosi hauskoja ne kohdat, jossa ohjattiin maailmantuhoroboottia, niin että ohjaamonäkymä näkyi Gamepadin näytöltä ja näkymä ulkoa telkkarista. Tätä ideaa voisi mielestäni viedä vaikka kuinka pitkälle.


Tästä näitä ideoita alkaa taas pulppuamaan ja minä en edes ole pelisuunnittelija…saati sitten Nintendon yleisnero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

OMAT ongelmani gamepadissa liittyvät siihen, että se ei sovellu pidemmässä pelisessioissa käteeni, vaan sormia, jotka jäävät ohjaimen taakse, alkaa särkeä reilun tunnin pelaamisen jälkeen. Se taas estää Deus Exän kaltaisiin peleihin syventymistä useammaksi tunniksi. Kyseessä on kuitenkin peli, joka mielellään vaatii useamman tunnin kerrallaan - on jokseenkin tylyä joutua lopettamaan pelisessio juuri, kun on päässyt parhaaseen vauhtiin. Tästä syystä päädyin pelaamaan Wind Wakeria pro controllerilla, samoin Mario 3D Worldia, jossa ohjain piti sitten taas erikseen ottaa käyttöön tiettyjä kenttiä varten. Jos tuo sopisi paremmin käteeni, ei minulla olisi niin suurta ongelmaa sen vähäisen hyödyntämisen kanssa. Vaikka se inventaarion selaus on toki kätevämpää, suoriudun siitä tavallisellakin padilla sen verran hyvin, ettei se kauheasti vaivaa.

Toinen ongelma liittyy minullakin ohjaimen kantamaan. Konsoli sijaitsee metrin päässä siitä kohdasta, missä istun sohvalla kun pelaan. Siitä huolimatta yhteys pätkii, vaikka olisi kaikki omat langatonta verkkoa käyttävät laitteet pelaamisen aikana kiinni. Ilmeisesti ottaa siis häiriötä naapurien langattomista verkoista. En saa edes mahdollisuutta kalibroida konsolin ja ohjaimen välistä yhteyttä uudestaan, kun sitä yrittäessä laite vain ilmoittaa, että yhteys on jo muodostettu. Paras aika gamepadilla pelaamiseen on siis yleensä neljältä aamuyöllä, ja se ei todellakaan ole minulla mahdollista kovin usein. Ei ole kovinkaan miellyttävää pelata peliä, joka pahimmillaan keskeytyy 15 sekunnin välein yhteysongelmien vuoksi. Kyseessä on vieläpä jo kerran vaihdettu konsoli, joten tilanne tuskin enää paranee vaihtamalla. Olisi edes mahdollisuus liittää gamepad usb-johdolla konsoliin, niin yhteys voisi toimiakin. Olen ollut huomaavinani, että jopa sohvan käsinojan tullessa väliin yhteys alkaa toisinaan temppuilla, minkä vuoksi sitten joutuu ottamaan huomattavasti vähemmän rennon asennon. En vain voi ymmärtää miksi sitä hiton yhteyttä ei voi muodostaa uudelleen - silloin ehkä laite voisi ottaa huomioon kaikki muut mahdolliset langattomat verkot sun muut häiriötä muodostavat tekijät ja luoda vakaamman yhteyden (mikäli vain on suunniteltu niin fiksusti).

Tuo ohjain ei yksinkertaisesti sovi kaikkien käteen samalla tavalla kuin tavalliset padit, joten en oikeasti ymmärrä miten tuosta voisi tehdä kovin kummoista myyntivalttia pelkästään sillä, että sen avulla on helpompaa navigoida valikoissa tai katsoa karttaa.

Zombi U näytti paikoin ihan näppärää gamepadin hyödyntämistä ja esim. samanlaista skannailua näkisin mielelläni mahdollisesti joskus tulevassa Metroidissa. Pikmin 3 toimii kyllä gamepadilla hyvin ja jostain syystä sitä on helpompi pelata käsiä rasittamatta kuin esim. Deus Exää.

Gyro-ohjausta en todellakaan halua mihinkään F-Zeroon, jos sellainen vielä joskus julkaistaan. En ylipäänsä omien käyttökokemusten perusteella voi nähdä kuinka tarkkuutta vaativan F-Zeron pelaaminen voisi olla miellyttävämpää gamepadilla, kun pro controller sopii omaan käteeni paljon paremmin.

Huolestuttava piirrehän tuokin on, että esim. uusimmasta Batmanista on jätetty pois gamepadia hyödyntäviä ominaisuuksia, jotka ovat olleet mukana aiemmissa osissa. Ehkä kehittäjät ovat kuunnelleet pelaajien palautetta tai sitten eivät itsekään jaksa edes nähdä vaivaa, kun luottoa ei ole, että ominaisuudet myisivät peliä uusille (tai edes vanhoille) pelaajille. Tässä voikin sitten miettiä, että onko se bisneksenkään kannalta järkevää valmistaa konsolia, jonka mukana tulee kustannuksiltaan kallis ohjain, jonka (kärjistettynä) ainoa funktio on valikoiden selailu ja kartan seuraaminen. Vaikka se gamepad on Wii U:n keskiössä (ymmärrän konseptin, mutta en ymmärrä sen leväperäistä toteutusta), niin se voi hyvinkin olla myös se tekijä, joka sen konsolin myös upottaa - juurikin bisnespuolta ajatellen. Omalla kohdalla fiilikset voisi hyvinkin olla erilaiset, jos gamepad olisi muotoiltu miellyttävämmäksi käyttää. Sen näyttökin voisi olla hyvinkin hieman pienempi, jos sitä ei juuri muussa kuin aiemmin luetelluissa ominaisuuksissa käytetä.

Minä en tiedä mitä ne nerokkaat ideat voisivat olla, jotka myisivät gamepadin massoille, mutta ilmeisesti niitä ei vielä ole (tiedostan kyllä myös sen Nintendon surkean panostuksen mainontaan ja sen, ettei kaikki edes tiedä kyseessä olevan uusi konsoli). Minäkään en ole edes nähnyt kovin montaa ideaa, jotka syrjäyttäisivät tavallisen padin täysin. Itse asiassa tarkemmin kun ajattelee, niin gamepadin ennakkovaikutelma ilmeisesti teki tehtävänsä jo konsolin julkistuksen yhteydessä, kun verrataan Wiihin. Molemmat laitteet julkistettiin E3-messuilla. Wiin julkistuksen jälkeen konsoli oli jokaisen huulilla ja se herätti aivan jumalattoman ennakkohypen. Wii U:n julkistus gamepadeineen herätti lähinnä epäilyksiä, vaikka osa pelaajista olikin innoissaan. Olisiko kuitenkin niin, että ohjain ei oikeasti herättänyt kiinnostusta niin monessa pelaajassa tai median edustajassa kuin olisi oikeasti olettanut/toivonut? Mikäli tuo ajatus on totta, niin tuota gamedia voi olla pirun vaikeaa myydä konsolia omistamattomille.

Minä ymmärrän kyllä, että nuo gamepadin tähän mennessä käytetyt ominaisuudet tuovat varmasti osalle pelaajista lisäarvoa, mutta minun kohdallani (ja selvästi ainakin myös Mahen) meillä on konsoli, jonka mukana on tullut iso ja käyttämätön ohjain, joka muodostaa vain ongelmia käyttökokemuksessa. Minä pidän Wii U:sta ja pelaan sillä mielelläni, mutta gamepadia käytän vain silloin kun se on pakollista. Kyllä minä tuon kanssa pystyn elämään, mutta ymmärrän todellakin jos jotkut eivät pysty. Minulle riittää se, että peleissä on vastaisuudessakin mahdollisuus käyttää pro controlleria.

En minä yritä lietsoa tässä mitään sotaa, mutta haluan vain tuoda esille omat näkemykseni reilun vuoden käyttökokemuksen perusteella, ja samalla spekuloida tuota Wii U:n yleistä tilannetta. Jos joillakin on laitteen kanssa ongelmia (käytettävyydessä tai sen toiminnassa), niin totta kai niitä asioita pitää tuoda esille. Itse en kuitenkaan ole tässä ollut sivukaupalla jankkaamassa kuukausien ajan näistä asioista (vaikka ajoittain on tullutkin kommentoitua). Nyt vain tuntui taas ajankohtaiselta hieman avautua tuosta asiasta, kun se kuitenkin kerta toisensa jälkeen nostaa päätään - ja se on ikävä piirre konsolissa, josta muuten pidän todella paljon. Wii U ja PS4 ovat tuoneet peliharrastuukseni takaisin sellaista intoa, jota en uskonut enää kokevani. Se on pirun paljon se, kun ottaa huomioon, että olen omistanut (ja omistan yhä) useita konsoleita ja pelannut melkein 30 vuotta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

OMAT ongelmani gamepadissa liittyvät siihen, että...

No, nuo mainitsemasi ongelmat eivät sinäänsä liity siihen voiko Gamepadia käyttää luovasti peleissä vai ei. En sinäänsä väheksy kuvailemiasi ongelmia, mutta minulle ei ole tullut Gamepadin käytöstä mitään särkyä käsiin missään vaiheessa, edes pitkissä pelisessioissa (toisin kuten esim. 3DS:n kanssa), eikä yhteys laitteeseen ole myöskään pätkinyt kertaakaan, vaikka kerrostalossa asunkin. Pro Controller on omasta perspektiivistäni täysin turha kapistus, kun Gamepadista löytyy kaikki samat napit, enkä sellaista ole ostamassa, ellei joku haluamani peli edellytä sitä (kuten Xenoblade aikoinaan). Mitä tulee epämukavuuteen kyse on siis yksilöllisistä mieltymyksistä, enkä voi kuvitella, että sen kaltaista ohjainta pystyttäisiin edes kehittämään, joka sopisi kaikkiin käsiin. Monen mielestä Dual Shock on paras ohjain, kun taas omasta mielestäni todella huono ja näin tämä menee...

Mielestäni perus Wii HD graffoilla olisi vain aivan kuolettavan tylsä idea, samoin kuin 7 vuotta vanhalla tekniikalla toteutettu konsoli, jossa perus padi. Gamepad on ainoa asia, joka tekee laitteesta mielenkiintoisen ja tuo lisäarvoa edellisen sukupolven konsoleihin nähden (tai ainakin pitäisi tuoda). Jos Gamepadista ei saada revittyä riittävästi sisältöä oikeuttaakseen konsolin hankinnan ja olemassaolon, en näe kyllä koko konsolissa mitään pointtia, eikä laitteen riisuminen takaisin vanhaksi, kuluneeksi Wiiksi tee siitä yhtään houkuttelevampaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Laitehan ostetaan lähinnä Nintendon omia pelejä varten ja mielummin Mariota katselee HD grafiikalla. Toivottavasti jaksavat vielä tehdä lisää pelejä. Nintendon julkaisuaikatauluista ei ole mitään hajua.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

OMAT ongelmani gamepadissa liittyvät siihen, että se ei sovellu pidemmässä pelisessioissa käteeni, vaan sormia, jotka jäävät ohjaimen taakse, alkaa särkeä reilun tunnin pelaamisen jälkeen.

Kuinka pitkään olet pelannut särystä välittämättä? Itselleni tuota tuli myös varmaan pikkasen yli tunnin pelaamisella, mutta jatkoin silti ja kun zombiU oli läpi niin kädet oli tottuneet. Yhdeltä istumalta tuo tuli vedettyä eli varmaan joku 10 tunnin sessio :D

Itselläni ote on ainakin sellainen, että ne padin mohkurat jää juurikin noiden takana olevien sormien nivelten päälle tai jotain joka aiheutti tuota särkyä. Ekan boxin s ohjainhan aiheutti sellaiset kivut ranteisiin 8 tunnin halo session jälkeen etten voinut työntää edes ovea auki kädellä. Tuota kestikin sitten varmaan nelisen päivää. Seuraavan kerran kun otti ohjaimen kouraan niin ei tullut enää tuollaisia kipuja sentään ja parissa viikossa ei enää mitään.

Oletko kokeillut tuota gamepadin yhteyttä muualla kuin kotona? En muista käsiteltiinkö tuo jo silloin kun tuosta sun ongelmasta enemmänkin oli keskustelua, mutta tuo kuulostaa jo vialliselta ohjaimelta. Tosin onhan se todettu, että tuo toiminta tuntuu vaihtelevan aika rajusti sen mukaan millainen asunto on. Täälläkin löytyy varmaan viisi wlan yhteyttä naapureilta kun vaikka vitalla yhteyksiä etsii, mutta ei ne mitään mun gamepadiin vaikuta. Itsellä tosin vain wiiu yleensä päällä kun sillä pelaan. Sen lisäksi vita ja ps3 on wlanissa kiinni joilla harvemmin mitään imuttelen samalla.

Tuo Aliens-henkinen puzzle/strategia, jota ehkä tässä ketjussa aikaisemmin kuvailin toimisi yksinpelinä myös. Gamepadin näytöllä 3D kartta/strateginen näkymä sokkelomaisesta, monikerroksisesta avaruusasemasta ja solttujen kunto/panokset jne. Telkkarista näkyisi "livekuvaa" turvakameroista ja solttujen kypäräkameroista "rintamalta". Kameraa voisi vaikka vaihtaa Gamepadista. Strategisesta näytöstä pitäisi asettaa waypointteja soltuille, joilla on eri aseistusta ja kykyjä ja hallinnoida joukkoja fiksusti. Telkkarin ruudulta pystyisit seuraamaan, miten strategiasi toteutuu kentällä. Huono strategia johtaisi tilanteen riistäytymiseen käsistä, jota joutuisit seuraamaan telkkarin "turvakameroista" ja paniikissa koittaa hallinnoida tilanne ja minimoida vauriot.

Tuosta tuli heti mieleen space hulk: https://www.youtube.com/watch?v=WwOBxoaiJfU
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Laitehan ostetaan lähinnä Nintendon omia pelejä varten ja mielummin Mariota katselee HD grafiikalla.

Tässä kiteytyy se syy miksi ylipäänsä ostin Wii U:n. Olin aikeissa lopettaa konsolihankinnat Nintendon tulevaa HD-konsolia lukuunottamatta, sillä halusin saada mahdollisuuden kokea Nintendon pelisarjat vielä teräväpiirtona ennen kuin siirryn harrastuksessa siihen pisteeseen, missä minulle riittää jo omistamien konsolien lukemattomat pelaamatta jääneet pelit. Wii U herätti intoa siis aluksi muista syistä kuin gamepadin vuoksi. Gamepad herätti kiinnostusta konsolin julkistuksen yhteydessä ja vieläpä parin ensimmäisen kuukauden aikana, mutta sitten tilanne alkoi muuttua nimenomaan käyttökokemuksen myötä. Suuri ja hankala ohjain, joka lähinnä tekee pelikokemuksesta epämiellyttävämpää, ei ole ideaali tilanne, vaikka kuinka rakastaa Nintendon omia sarjoja - tilanne on siis muuttumassa minulle (joka olen omistanut kaikki Nintendon kotikonsolit ja pelaan edelleen jopa NES-pelejä, sillä tietyt pelit/sarjat ovat rakas osa harrastustani) hankalaksi. Se, että gamepad ei sovellu minulle, ei ole gamepadista pitäviltä pelaajilta pois, mutta mikäli gamepadia pakkonaitetaan ilman classic pro -tukea, se on pois minulta pelaajana.

Tiedän toki, että omat ongelmani ovat yksilöllisiä, mutta uskon tähän maailmaan mahtuvan useammankin pelaajan, jolla on samankaltaisia ongelmia esim. juurikin gamepadin aiheuttamien sormisärkyjen kanssa (pätee varmaankin pelaajiin, joilla on samanlainen fyysinen rakenne kuin minulla), vaikka se ei jollakin suomalaisella konsolifoorumilla tulisikaan esille kuin yhden tai kahden ihmisen toimesta.

Edelleenkin voi miettiä myös sitä, miksi Wii U ei aiheuttanut samanlaista hypeä julkistuksen yhteydessä kuin Wii. Jos hypeä olisi syntynyt samalla tavalla, ei Wii U:n ymmärtäminen uutena konsolina olisi ollut vaikeaa edes Wiin omaksuneelle massalle. Veikkaisin, että juurikin sen vuoksi, ettei konseptia koettu kovin kiinnostavaksi - jos se olisi sitä ollut, ei tuo vanha rautakaan olisi haitannut, kuten se ei haitannut Wiinkään kohdalla. Paljon puhutaan, että Wiin liikeohjaus oli hetken kiinnostanut kikka, joka sitten jäi pölyttymään, se sentään oli kikka joka myi. Wii U:n gamepad uhkaa jäädä kikaksi, joka unohtuu pölyttymään edes myymättä juuri mitään.

Minä en todellakaan toivo, että Wii U floppaa (miltä pahasti tässä vaiheessa näyttää - Mario Kart ja Smash Bros näyttänevät viimeistään mikä konsolin kohtalo on) tai että Nintendo kyhää markkinoille uuden konsolin hätäratkaisuna, mutta kun tilannetta pyrkii tarkastelemaan mahdollisimman monelta kantilta, niin vaikuttaa siltä, että gamepadia ei vain koeta tarpeeksi kiinnostavana, että laitteen taakse saataisiin tarpeeksi suuri hype. Minä olen iloinen niiden pelaajien puolesta, joille tuo gamepad sopii ja jotka siitä pitävät, sillä he/te juuri saavat/saatte laitteesta eniten irti. Heidän/teidän kaltaisia pelaajia vain pitäisi olla paljon enemmän, että tuota laitetta saataisiin myytyä. Kuten sanoin jo aiemmin, gamepadin pitäminen konsolissa ei haittaa minua ja käytän sitä kyllä pakon edessä, mutta toivon myös, että classic pro -tuki on mukana tulevissa peleissä, että minäkin (ja ne muut mahdolliset kaltaiseni mutantit :D ) pääsen niistä nauttimaan täydellä antaumuksella ilman, että pelisessiot kestävät vain sen tunnin silloin tällöin. En siis ole Wii U:ta hylkäämässä, oli laitteen tulevaisuus sitten mikä tahansa.

Edit: Pelle: On noista säryistä huolimatta tullut toki useamman tunnin (parhaimmillaan n. 5-8h) sessioita pelattua. En oikein osaa määrittää syytä noihin särkyihin, mutta ne tulevat enemmän sormien päihin. Niiden tukien ehkä pitäisi olla isommat, että sormet voisivat kaartua (onkohan tuo oikea sana kuvaamaan, mutta parempaa en nyt keksi) enemmän niiden ympärille. Ehkä tuohon voisi kehittää jonkin patentin, jolla ohjaimesta saisi miellyttävämmän otteen.

Nuo yhteysongelmat ovat mysteeri, enkä ole täysin varma johtuuko ne nimenomaan noista langattomista verkoista, mutta niitä ilmaantuu nimenomaan silloin kun esim. läppäreitä käytetään. Silloin kun muut langatonta verkkoa käyttävät laitteet on suljettu, ei ongelmia ilmene tuossa määrin, joten siitä päättelen ongelmien johtuvan langattomista yhteyksistä.

Edit2: Moderni versio Space Hulkista voisi kyllä olla melko kova gamepadilla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Edelleenkin voi miettiä myös sitä, miksi Wii U ei aiheuttanut samanlaista hypeä julkistuksen yhteydessä kuin Wii. Jos hypeä olisi syntynyt samalla tavalla, ei Wii U:n ymmärtäminen uutena konsolina olisi ollut vaikeaa edes Wiin omaksuneelle massalle. Veikkaisin, että juurikin sen vuoksi, ettei konseptia koettu kovin kiinnostavaksi

Konseptia ei koettu ehkä yhtä kiinnostavaksi ilman killer appia. Veikkaan, ettei wiitäkään oltaisi myyty pelkän kapulan voimalla, ilman Wii Sportsia. Asiaa ei myöskään helpottanut se, että Wii U:n pelirintamalla oli täysin kuollutta puoli vuotta julkaisusta. Ja se markkinointi jne. mutta näitä asioita on täällä jauhettu jo oikein ja väärin.

Pointti on se, että en näe sitä ratkaisuna tässä, että heti ongelmia kohdattuaan Nintendo palaisi kipin kapin häntä koipien valissä takaisin siihen konseptiin, joka tuotti heille rahaa joskus vuosia sitten tyyliin "no hei entäs tämä??? Tästähän te tykkäsitte? WII SPORTS HELLOOO". Tämä saisi heidät näyttämään vielä säälittävämmältä.

Sinun henkilökohtaisiin ongelmiin Gamepadin kanssa saattaisi myös ehkä enneminkin auttaa paremmin muotoiltu Gamepad (tai joku lisäpalikka siihen, joka tekisi siitä ergonomisemman) paremmalla wifi-yhteydellä konsoliin, kuin koko Gamepadin pois jättäminen
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nykyisin kun Sega ei enään tee konsoleita ja Atarikin on kuollut pois, Nintendo on ainoa pelikone veteraani. Toivoa sopii todellakin ettei se Sonyn ja Microsoftin puristuksessa kuole pois, nämä kaksi ovat aika toisiaan vastaavia tuotteita, mutta Nintendo on konsolipuolen valopilkku jolla on takana pitkä legendaarinen historia.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Konseptia ei koettu ehkä yhtä kiinnostavaksi ilman killer appia. Veikkaan, ettei wiitäkään oltaisi myyty pelkän kapulan voimalla, ilman Wii Sportsia. Asiaa ei myöskään helpottanut se, että Wii U:n pelirintamalla oli täysin kuollutta puoli vuotta julkaisusta. Ja se markkinointi jne. mutta näitä asioita on täällä jauhettu jo oikein ja väärin.

Pointti on se, että en näe sitä ratkaisuna tässä, että heti ongelmia kohdattuaan Nintendo palaisi kipin kapin häntä koipien valissä takaisin siihen konseptiin, joka tuotti heille rahaa joskus vuosia sitten tyyliin "no hei entäs tämä??? Tästähän te tykkäsitte? WII SPORTS HELLOOO". Tämä saisi heidät näyttämään vielä säälittävämmältä.

Joo, killer apin puuttuminen toki oli yksi suuri osa tuota ongelmaa ja siksi en minäkään jaksanut alkaa tuota konsolin alkupuolen pelitilannetta puimaan sen enempää. Tuo ehkä kuitenkin osoittaa sen kuinka hukassa Nintendo itse on alun perinkin ollut koko idean kanssa. Heillä on ehkä ollut joitakin yksittäisiä ajatuksia gamepadia ideoidessa, mutta niistä ei saatu muodostettua mitään koherenttia kokonaisuutta ja ajatuksena on varmaan ollut se, että annetaan muiden kehittäjien leikkiä konseptilla ja kehitellä sille ideoita. Tämä vain valitettavasti ei ottanut tuulta oikein alleen, kun niitä ideoita ei kovin montaa tullut ja nyt muutenkin tuo third party tuki on kuolemassa pois - mikä nyt minua ei sinänsä hetkauta.

Sinun henkilökohtaisiin ongelmiin Gamepadin kanssa saattaisi myös ehkä enneminkin auttaa paremmin muotoiltu Gamepad (tai joku lisäpalikka siihen, joka tekisi siitä ergonomisemman) paremmalla wifi-yhteydellä konsoliin, kuin koko Gamepadin pois jättäminen

Aloin itse asiassa tämän keskustelun myötä pohtimaan ja ideoimaan, että saisinko jollakin tavalla liitettyä tuohon gamepadiin jonkinlaiset kahvat, joiden ympärille sormet asettuisivat paremmin. Jotain ideaakin syntyi, mutta pitää vielä tutkailla vaihtoehtoja tuolle kiinnitykselle niin, ettei tuo itse gamepad prosessissa kärsisi. Ei siis hukkaan mennyt tämäkään avautuminen. :)

Edit:

Nykyisin kun Sega ei enään tee konsoleita ja Atarikin on kuollut pois, Nintendo on ainoa pelikone veteraani. Toivoa sopii todellakin ettei se Sonyn ja Microsoftin puristuksessa kuole pois, nämä kaksi ovat aika toisiaan vastaavia tuotteita, mutta Nintendo on konsolipuolen valopilkku jolla on takana pitkä legendaarinen historia.

Minäkin toivon, ettei Nintendosta tule softataloa ja en kyllä sen tapahtumiseen ihan helposti vielä alkaisi uskoa. Positiivista on myös sekin, ettei Iwataa olla syrjäyttämässä vaan annetaan hänelle reilu mahdollisuus muuttaa homman suuntaa. Toivotaan, että tarvittavat lääkkeet löytyvät.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mainontaa saisi ainakin lisätä. En ole nähnyt yhtään Wii U mainosta. Suuri yleisö ei välttämättä tiedä koko laitteen olemassaolosta..

Mainonta on hyvin kallista. Wii U:n PR sössittiin jo ensimmäisillä E3-messuilla. Ei sitä käännetä enää mainonnalla kun tuote on ollut vuoden ulkona ja faktat ovat laitetta vastaan: Edes Nintendo ei ole pystynyt myymään Gamepadia millään softwarella.

Harva ei-niin-hyvä tuote myy pelkällä mainonnalla. Microsoft on sijoittanut Surface tabletin ja Windows 8:n mainontaan varmasti satoja miljoonia. Harva enää ostaa kallista tuotetta lukematta siitä ensin netistä mitään.

Samsung upottaa miljardeja vuosittain mainontaan mutta ei ne tuotteetkaan aivan huonoja ole.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Moni ei vain välttämättä tiedä koko laitteen olemassaolosta. En ole nähnyt yhtään mainosta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mainonta on hyvin kallista. Wii U:n PR sössittiin jo ensimmäisillä E3-messuilla. Ei sitä käännetä enää mainonnalla

Ne massakuluttajat, jotka määrittelevät konsolin menestyksen, eivät todellakaan seuraa mitään E3:sia.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendohan onnistui saamaan (=osti) hienosti tv aikaa mm. Jenkkien myöhäisillan talk show lähetyksistä. Ikävä kyllä nintendon ylikorostama gamepadin mainonta synnytti käsityksen että tässä myytiin perus-wiitä uudella gamepadilla.

Tuota erhettä ei ole oikeastaan pystytty korjaamaan lainkaan jälkikäteen, ja nintendo lienee luovuttanut jo. Princess is in another console.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tuota erhettä ei ole oikeastaan pystytty korjaamaan lainkaan jälkikäteen, ja nintendo lienee luovuttanut jo. Princess is in another console.

Aivan varmasti Nintendolla on tuleva konsoli kehitteillä; eiköhän se kuulu ihan normaalisykliin, vaikka Wii U menestyisikin. Sitä en silti usko, että Nintendo olisi hylkäämässä Wii U:ta kesken kaiken. Nintendon brändin vahvuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta on huomattavasti kannattavampaa pyörittää Wii U:ta Nintendon omien pelien voimalla vaikka tappiolla, kuin hylätä se ennenkuin alusta on päässyt kunnolla edes vauhtiin. Epäilemättä yksi merkittävä tekijä Segan konsolibisneksen kohtalossa oli se, että Sega hylkäsi Mega-CD:n ja 32X:n hyvin pian, joka vieraannutti monet kyrpiintyneet asiakkaat Segan konsoleista. Siinä vaiheessa, kun Saturn tuli markkinoille, monien pelikuluttajien usko Segan brändiin oli jo kärsinyt pahasti. Nintendon konsolit ostetaan Nintendon pelejä varten, ja niillä (+ second partyillä) Nintendo pystyy pitämään Wii U:n hankkineet ja hankkivat kuluttajat enemmän tai vähemmän tyytyväisinä tulevaan sukupolveen saakka.

Minä ainakin harkitsisin moneen kertaan investointia uuteen Nintendo-konsoliin, jos Wii U nyt hylättäisiin. Olen maksanut reilut 300€ konsolista ja haluan bang for my buck, ihan vaikka sitten Nintendon first- ja secondpartyjen merkeissä, jos nyt third partyt alustan hylkäävät.

Myös nuo "Nintendo softataloksi"-kauhuskenariot nostavat päänsä aina näinä vaikeina aikoina, mutta tämän skenarion toteutuminen on edelleenkin yhtä epätodennäköistä, kuin ennenkin. Vaikka Nintendo on kusessa Wii U:n kanssa, niin Nintendon konsolibisnes on edelleenkin parhaimmalla mallilla näistä kolmesta ja se kannattaa pitää mielessä. Nintendolla on myös markkinoiden ihan heittämällä parhaiten myyvä alusta, vaikka tavoitteista jäätiinkin. Nintendolla on varaa ryssiä tämä konsoligeneraatio, kunhan sitten seuraavalla rundilla pelaavat korttinsa oikein.

EDIT:

9 out of 10 best selling games in Japan in 2013 were on Nintendo platforms

http://wiiudaily.com/2014/01/nintendo-dominates-japanese-best-selling-games-of-2013-list/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

En minäkään usko että Nintendo kertaheitolla tappaisi WiiU:n burning platformina, vaikka tietysti sekin skenaario on kai olemassa. Ennemminkin uskon että Nintendo tekee juuri niin paljon töitä että WiiU ei näytä dumpatulta konsolilta, vaikka käytännössä siihen ei enää todella panostettaisi. Tällöin kritiikki ei kohdistuisi siihen että Nintendo on lopettamassa ko. konsolia vaan siihen että Nintendo ei tee tarpeeksi konsolin eteen - ja juuri tätä kritiikkiä täälläkin näkee.

Sen sijaan Nintendon osakkeenomistajan kannalta ongelma on haastavampi. Satsatakko taas kerran uuteen konsoliin, kun kumminkin kehityspanokset ja resurssit ovat reippaasti heikommat mitä Sonylla/Microsoftilla. Ohjelmistovalmistajana taas on vaarana Segan kohtalo näivettyä. Käsikonsolit ja muille konsoleille/PC:lle softanteko voisi olla järkevintä, vaikka tabletit ovatkin käsikonsoleissa uhkana. Mutta mikä on Nintendon valinta, on minusta erittäin mielenkiintoista.

Uskoisin että jotain informaatiota Nintendolta tulee viimeistään syksyllä tai seuraavan joulun myyntikauden jälkeen.
 
Ylös Bottom