Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toivoisin että Nintendo jatkaa Wii U:n kanssa ettei heti tarvi ostaa uutta konsolia ja etteivät julkaise mitään burning platform muistiinpanoja. Sonykin tukee sinnikkäästi Vitaa vaikka se on myynyt huonosti.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Super Mario Sunshine kiinnostaa paljonkin, mutta sen takia pitäis ostaa joko Gamecube tai alkuperäinen Wii. Taitaa jäädä hankkimatta, ellei muita kiinnostavia pelejä ilmaannu.
Sanoisin että jätä suosiolla hankkimatta. Kevyesti heikoin 3D-Mario. Kameraongelmat, huonohkot kontrollit ja erittäin paljon keräilyä/saman kentän toistoa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mä ostin konsolin gamepadin takia...ei voi millään yleistää, että ohjain mukamas on syynä siihen ettei konsoli myy. -- Jos yksi ei tykkää siitä ja toinen tykkää, ei voi yleistää että ohjain on syy miksi konsoli myy tai ei myy.

Niinpä - myöskään Gamepadista pitävien foorumilaisten kommenteista ei voi yleistää, että ohjaimessa ei olisi mitään vikaa, tai että se ei olisi ongelma Wii U:lle. Mielipiteitä on erilaisia, mutta selvästikin Wii U:n tämänhetkiset omistajat edustavat sitä osajoukkoa, jolle Gamepad ei ole niin iso ongelma että konsoli jäisi hankkimatta, ja mukana on toki myös niitä jotka oikeasti pitävät Gamepadista.

Ongelma on siinä, että tämä joukko vaikuttaa olevan aivan liian pieni menestyvän konsolialustan tukemiseen. Jos jo nyt on ongelmia Wii U -konsolien, -lisätarvikkeiden ja -pelien saatavuudessa, ja julkaisukalenterissa on ikävän suuria aukkoja, niin nämä ongelmat tulevat vain pahenemaan ellei Nintendo saa tilannetta käännettyä. Nyt alkavat olla kriittiset paikat: Wii Party U, uudet konsolibundlet ja myös Mario 3D World auttoivat Wii U:ta jonkin verran, mutta eivät läheskään tarpeeksi. Joulukausi on ohi, ja tänä vuonna on vaarana, että ilman merkittävää parannusta Wii U tiputetaan yhä useampien jälleenmyyjien valikoimasta, tai tarjontaa karsitaan runsaasti. Se ei olisi millään tavalla hyväksi konsolin tulevaisuudelle, ja yksi keino pyrkiä parantamaan konsolin asemaa olisi pudottaa Gamepad pois - myyntiin pitäisi siis tuoda Wii U -laiteversio, joka toimii täysin ilman Gamepadia. Tämä ei mitenkään estäisi sitä, että Gamepadia voidaan yhä myydä lisälaitteena (näinhän piti tehdä jo kauan sitten, myös niitä kahden Gamepadin pelejä varten), ja myynnissä voisi olla myös se Gamepadin sisältävä konsolipaketti.

Sekä olemassaoleville että potentiaalisille Wii U:n omistajille pitäisi siis antaa se valinnanvara ostaa ja käyttää Wii U:ta halutessaan myös ilman Gamepadia. Kukaan ei sano, että Gamepadista ei voisi tai saisi pitää - mutta kaikki Wii U:n omistajat ja potentiaaliset ostajat eivät välttämättä pidä siitä samalla mitalla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Luultavasti 'vakavastiotettavat' pelaajat hankkivat Playstationin tai Xboxin. Harva taitaa lapsiperheiden ohella hankkia Nintendoa ainoaksi pelikonsoliksi. Se hankitaan (Jos hankitaan) toisen laitteen rinnalle. Myös tuo toisen Wii nimisen konsolin markkinoille tuominen johtaa tavallista kuluttajaa harhaan.. Meidän perheessä on jo Wii.. Luultavasti myös moni lapsiperhe on täysin tyytyväinen edelliseen laitteeseen tai sitten ostaa Wii:n rinnalle edullisen PS3:sen HDTV:n Blu-ray ja DVD soittimeksi. Itse voisin ajatella ostavani Wii U ihan vain Mario ja Donkey Kong Country pelejä varten. Mitään kiirettä ei tosin ole ja laitteen hinta laskee kokoajan samalla, kun vaihtopelejen määrä kasvaa liikkeissä. Nintendon peleissä on se hyvä etteivät ne vanhene vaan kestävät yleensä hyvin ajanhammasta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Oletteko muuten nähneet marketeissa Wii U demolaitteita? Eivät ne hyllyssä pölyttyvät pahvilaatikot ihmisiä himoita..
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Se ei olisi millään tavalla hyväksi konsolin tulevaisuudelle, ja yksi keino pyrkiä parantamaan konsolin asemaa olisi pudottaa Gamepad pois - myyntiin pitäisi siis tuoda Wii U -laiteversio, joka toimii täysin ilman Gamepadia. Tämä ei mitenkään estäisi sitä, että Gamepadia voidaan yhä myydä lisälaitteena (näinhän piti tehdä jo kauan sitten, myös niitä kahden Gamepadin pelejä varten), ja myynnissä voisi olla myös se Gamepadin sisältävä konsolipaketti.
Sekä olemassaoleville että potentiaalisille Wii U:n omistajille pitäisi siis antaa se valinnanvara ostaa ja käyttää Wii U:ta halutessaan myös ilman Gamepadia. Kukaan ei sano, että Gamepadista ei voisi tai saisi pitää - mutta kaikki Wii U:n omistajat ja potentiaaliset ostajat eivät välttämättä pidä siitä samalla mitalla.

Ei helvetti....mä luovutan :D Jos jotain kiinnostaa perustelut, miksi yllämainittu olisi todella huono idea, voi skipata 30-40 sivua taaksepäin ja lähteä lukemaan sieltä. Eiköhän tämä jauhanta ole tullut silti aika tutuksi jokaiselle tätä ketjua seuraavalle.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Joo-o, eiköhän tuo GamePad-on-kukkua-keskustelu ole käyty jo 64 kertaan, eikä tähän asiaan varmaan paljoa uutta sisältöä tulla saamaan...

Sanoisin että jätä suosiolla hankkimatta. Kevyesti heikoin 3D-Mario. Kameraongelmat, huonohkot kontrollit ja erittäin paljon keräilyä/saman kentän toistoa.

Itse taas pidin Super Mario Sunshinesta mahottoman paljon. Auringonmöllötyksen isoin plussa, joka omaan pelihermooni iskee, on tuo yhtenäinen maailma. Jokainen kenttä on siis osa yhtä ja samaa saarta, eli kyseessä on vielä "yhtenäisempi" maailma, kuin vaikka (edelleenkin) loistavassa Mario 64:ssä. Tuo asia sekä ne eri vesisuihkuviritykset, joita viiksivallu kantaa selässään, tekevät tuosta taas tuosta omasta mielestäni tosi mainion tekeleen. Nintendon peleissä on mielestäni ollut suht perinteisesti tilanteita, joissa tuntee huijanneensa, kun keksii jonkun erikoiselta tuntuvan ratkaisun johonkin tilanteeseen. Noiden vesihärpäkkeiden avulla pystyy justiinsa tämänlaisia tilanteita saamaan aikaan, esimerkiksi skippaamalla puolet kentästä niiden avustuksella.

Jos tosiaan U:lle saataisiin tuommottinen yhtenäinen Mario-maailma näiden uusimpien 3D-Marioiden sijaan, niin hymyilisin korvasta korvaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

yhtenäinen maailma

Tämä.
Tästä syystä ei itseäni ole putkimies kiinnostanut kymmeneen vuoteen. Yhtenäinen (hub-)maailma on ollut se pelin sielu, joka on mut saanut innostumaan.


Itse ostin Wii U:n (edellinen iso Nipakonsoli oli N64) Wind Wakerin ja Wii taaksepäinyhteensopivuuden takia. Ajattelin että tää on hyvä välietappi missä pääsee vielä pelaamaan ne GameCuben ja Wiin mua kiinnostavat pelit jotka voi laskea kahden käden sormilla. Tietty ne GC:n pelit ei oo niin varmoja, mutta Wind Wakerilla pääsee jo pitkälle.
Kuuluin myös siihen faniryhmään joka kiukutteli Bayonetta 2:n yksinoikeudesta, niin eipähän tarvitse siitäkään enää ahdistua.

Gamepad on varmaan tietämättömän harmaan massan silmissä huono ostos (tai ainakin sen nostama yhteishinnan takia). Mutta mulle se on vaan osa konsolin potentiaalia, ja yksikin "hyvä" peli sille on riemuvoitto mun silmissä. Sen lisäksi pädihän on toiminut ihan loistavasti Wind Wakerissa ja muissa, joissa sitä on jotenkin edes käytetty.
Tiedän olevani äärimmäinen marginaaliasiakas, ja arvostan Nipaa tuon takia (ja miksei MS:iakin Kinectin pakottamisesta).
Minähän ostin alkuperäisen Kinectin pelkästään Rise of Nightmaresin takia, siinä oli sitä jotain samaa fiilistä kuin Dreamcastin virveliohjaimessa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Miten Nintendo on hyödyntänyt Gamepadin näyttöä? Onko sitä käytetty miten paljon peleissä hyväksi? Tulee vähän mieleen Dreamcastin VMU unit näyttö. Se oli hieno, mutta harva muistikorttia käytti erikseen mihinkään sen omilla ohjaimilla. Olihan se tietysti paljon pienempi, mutta ohjaimissa ei yleensä ole ollut näyttöjä. Voisi kuvitella että vaikkapa jossain roolipelissä tuolla näytöllä voisi olla isokin osuus, jos sitä vain osataan hyödyntää. Tavallaan 'ulkoista näyttöä' käytettiin jo aikanaan 80-luvulla Videopacin pelimoduli ja pelilauta yhdistelmä peleissä Maailmanvalloitus ja Sormusten.. Se ei vain ollut tällöin sähköinen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Miten Nintendo on hyödyntänyt Gamepadin näyttöä? Onko sitä käytetty miten paljon peleissä hyväksi? Tulee vähän mieleen Dreamcastin VMU unit näyttö. Se oli hieno, mutta harva muistikorttia käytti erikseen mihinkään sen omilla ohjaimilla. Olihan se tietysti paljon pienempi, mutta ohjaimissa ei yleensä ole ollut näyttöjä. Voisi kuvitella että vaikkapa jossain roolipelissä tuolla näytöllä voisi olla isokin osuus, jos sitä vain osataan hyödyntää. Tavallaan 'ulkoista näyttöä' käytettiin jo aikanaan 80-luvulla Videopacin pelimoduli ja pelilauta yhdistelmä peleissä Maailmanvalloitus ja Sormusten.. Se ei vain ollut tällöin sähköinen.

Täytyy sanoa, että aika laiskasti sitä on käytetty tähän mennessä. Se tuo moneen peliin pientä lisäarvoa ja hauskoja, pieniä toimintoja + itsestäänselvät kartan ja valikkojen helpompi käyttö, mutta pelejä, joiden pelimekaniikka nojaisi olennaisesti Gamepadiin ja kahden näytön pelaamiseen on toistaiseksi vielä valitettavan vähän.

Nintendoland esitti monta todella oivallista konseptia assymmetrical gameplayta hyödyntäen ja monet näistä ideoista olisi jalostettavissa stand alone peleiksi, mutta sen jälkeen Gamepadia on hyödynnetty valitettavan vähän. Toki esim. vaikkapa Mass Effect 3 on kivempi gamepadilla, kuin ilman, mutta mistään kovinkaan merkittävästä hyödystä/ilosta ei voida puhua. Onhan siellä toki pelejä kuten Rayman Legends, Lego City, Pikmin 3 ja Zombi U, jotka hyötyvät selkeästi Gamepadista, mutta varsinainen proof-of-concept tason peli taitaa vielä puuttua.

Tämä on erityisen hämmentävää, sillä pystyn itsekkin keksimään ihan lonkalta lukuisia hauskoja ja innovatiivisiä ideoita gamepadin hyödyntämiseen, eikä pelkästään casual/minipeleilin vaan corepeleihin myös (tai ehkä nimenomaan corepeleihin, Wiimote oli kai soveltuvampi casual/minipeleihin), mutta pelikehittäjiä tuntuu vaivaavan mielikuvituksen ja luovuuden puute. Tai kenties ne Gamepadia oivaltavasti hyödyntävät pelit ovat kehitteillä....
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sanoisin että jätä suosiolla hankkimatta. Kevyesti heikoin 3D-Mario. Kameraongelmat, huonohkot kontrollit ja erittäin paljon keräilyä/saman kentän toistoa.
Juu, olen kuullut kommentteja sekä puolesta, että vastaan. Pitäis päästä itse kokemaan:)
Sunshine:n lisäksi muistin toisen GC pelin joka kiinnostaa, Luigi's Mansion.
Katsoin Mario Wikin listaa: http://www.mariowiki.com/List_of_games ja ei osunut silmään muita jotka saattais kiinnostaa.
Minua kun kiinnostaa vain erilaiset Mario ja Donkey Kong tasoloikat/seikkailut.

Nyt olen eksynyt kaksi sukupolvea Wii U:sta, mutta enpäs pyydä anteeksi,
Shigeru Miyamoto tykkää.

edit: kyllä sitä aina löytää jotain uutta ja vähän kiinnostavaa:
GC: Wario World, Wii: Wario Land: The Shake Dimension (Wario Land: Shake It!)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Eurogamerilla on juttu jossa Wii U kehittäjät kertovat tarinansa, se on pitkä tarina.
The Secret Developers: Wii U - the inside story
From reveal to launch and beyond - a third-party developer talks about the challenges of working with Nintendo and its latest console.

Jutun lopussa pohdittiin että jos ihmettelette miksi joku tietty peli ei tule Wii U:lle niin myyntiluku selitysten lisäksi on pari muutakin syytä.
- Previous development experience using the toolchain and hardware put off development teams from making another title on Wii U.
- The technical and feature support from Nintendo were lacking for third-party studios. There was a feeling internally that if you weren't a first-party development studio, you were largely ignored by Nintendo, as we were superficial to their profits. Internally developed titles would save Nintendo and we were just there to add depth to the games catalogue.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

- The technical and feature support from Nintendo were lacking for third-party studios. There was a feeling internally that if you weren't a first-party development studio, you were largely ignored by Nintendo, as we were superficial to their profits. Internally developed titles would save Nintendo and we were just there to add depth to the games catalogue.

No, nyt saivat näpeillensä ja toivottavasti ottavat opikseen (Nintendo siis). Tällaisissa sykleissä tämä homma taitaa aina mennä. Menestystä seuraa kusen nousu päähän -> saadaan näpeille -> nöyrrytään jne.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Muutamat pelisuunnittelijathan kyseenalaistivat tuon artikkelin ainakin osin paikkansapitämättömänä kyseenalaistaen mm. kyseisen haastatellun suunnittelijan ammattitaidon - Kamiya oli toinen, toisen nimeä en muista. Eurogamerista voi lukea juttuja vähän muutenkin. En sano, että olisi täyttä fuulaa, mutta minun luottoni kyseiseen sivustoon ei ole ihan katossa - jos nyt on luottamus mihinkään nettijournalistiseen lähteeseen, joille klikkausten määrä on sisältöä tärkeämpää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hesarissa oli tänään juttua Nintendon tulosvaroituksesta huonon konsolimyynnin takia. Jos tuo Nintendo vetää töpselin Wii U:n seinästä niin se olisi epäreilua indie kehittäjiä kohtaan, joita Nintendo on rekrytoinut viime talvena. Rekry kampanja alkaa jo tuottaa tulosta kun ensi torstaina tulee Unepic ulos.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hesarissa oli tänään juttua Nintendon tulosvaroituksesta huonon konsolimyynnin takia. Jos tuo Nintendo vetää töpselin Wii U:n seinästä niin se olisi epäreilua indie kehittäjiä kohtaan, joita Nintendo on rekrytoinut viime talvena. Rekry kampanja alkaa jo tuottaa tulosta kun ensi torstaina tulee Unepic ulos.

Tilanne on kyllä vähintäänkin mielenkiintoinen ja Nintendo on tällä hetkellä varmasti tiukemman paikan edessä kuin esimerkiksi Gamecuben kanssa, jolloin firmalla oli tukena vahva Gameboyn tilanne. Wii ja DS toki varmasti loivat varmaa pohjaa firmalle, mutta Wii U:n ja 3DS:n kanssa tilanne on täysin toinen, kun Wii U ei todellakaan liiku toivottuun tapaan kauppojen hyllyiltä, eikä 3DS ole DS:n kaltainen menestys.

Olisihan tuo ikävää jos Wii U:n valmistus lopetettaisiin, eikä konsolia enää tuettaisi. Alan kyllä olla laitteen suhteen samoilla linjoilla Mahewcoron kanssa: Wii U:sta pitäisi julkaista halvempi versio ilman gamepadia tulevien Mario Kartin ja Smash Brosin julkaisun alla, ja tämän myötä vapauttaa esim. eShop käytettäväksi muilla ohjaimilla. Tällä ajattelulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko gamepad käytännöllinen vai hyvä ohjain vaan sillä, että se on ilmeisesti konsolin kalleimpia osia valmistaa. Wii U paketti, johon sisältyisi joko classic pro tai wiimote + nuntsa, voisi kustannuksiltaan olla sellainen, jota pystyisi hyvinkin myymään n. 150€ hintaan. Se voisi hyvinkin olla houkuttelevampi paketti kuin nykyinen. Mainostamiseen olisi myös panostettava aggressiivisemmin ja useammilla tavoilla. Directit kuitenkin tavoittavat vain murto-osan pelaajista ja tavalliset massa tuskin edes tietävät mikä se oikein on.

Olisihan Wii U -tuen lopettaminen tosiaan noille indiekehittäjillekin kova isku, kun niitä on niin kovasti mukaan houkuteltu. Nintendo saisi tällä tavalla vain indiepiirien vihankin niskaansa ja se ei palvelisi millään tavalla tulevaisuuden yritelmiä.

Unepic tulee kyllä torstaina ostettua - vaikuttaa todella hienolta tapaukselta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Olisihan tuo ikävää jos Wii U:n valmistus lopetettaisiin, eikä konsolia enää tuettaisi. Alan kyllä olla laitteen suhteen samoilla linjoilla Mahewcoron kanssa: Wii U:sta pitäisi julkaista halvempi versio ilman gamepadia tulevien Mario Kartin ja Smash Brosin julkaisun alla, ja tämän myötä vapauttaa esim. eShop käytettäväksi muilla ohjaimilla. Tällä ajattelulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko gamepad käytännöllinen vai hyvä ohjain vaan sillä, että se on ilmeisesti konsolin kalleimpia osia valmistaa. Wii U paketti, johon sisältyisi joko classic pro tai wiimote + nuntsa, voisi kustannuksiltaan olla sellainen, jota pystyisi hyvinkin myymään n. 150€ hintaan. Se voisi hyvinkin olla houkuttelevampi paketti kuin nykyinen. Mainostamiseen olisi myös panostettava aggressiivisemmin ja useammilla tavoilla. Directit kuitenkin tavoittavat vain murto-osan pelaajista ja tavalliset massa tuskin edes tietävät mikä se oikein on.

Mä en yksinkertaisesti millään pysty näkemään, miten laite, jonka ainoa tarjoama lisäarvo suhteessa vanhaan Wiihin olisi HD-resoluutiot. HD-resoluutio peleissä on 7 vuotta vanha juttu, eivätkä Nintendon asiakkaat välittäneet siitä silloinkaan. Nintendon kuuluisi juuri nimenomaan satsaa Gamepadiin ja tehdä ihmisille selväksi, mitä lisäarvoa laite tarjoaa suhteessa vanhaan Wiihin (ja yleensäkkin se, että kyseessä on eri laite). Yksi Wii U:n suurimpia ongelmia -kuten tässä ketjussa ollaan moneen kertaan käsitelty- on se, etteivät kuluttajat erota sitä vanhasta Wiistä. Gamepadin pois jättäminen kaventaisi väliä vanhaan Wiihin vielä entisestään.

Gamepadin jättäminen paketista pois olisi viimeinen niitti Wii U:n arkun kanteen ja saisi jopa minut luopumaan laitteesta. Hinnan alennuksesta ja markkinointiin panostamisesta olen kyllä samaa mieltä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Voisiko uudelleen brändäys auttaa Wii U:n hankalaa tilannetta? Heivaisivat tuon U kirjaimen hiiteen ja tilalle iso "2" punaisella. Wii U:n pelikoteloiden halvanoloisesta vaaleansinisestä voisivat luopua ja laittaa tilalle mustaa.

Tuohon gamepad keskusteluun sen verran, että sen pois jättäminen konsolipaketista ei olisi kovinkaan ongelmatonta. Jos gamepadin valmistuskustannukset ovat 140-150 euron/dollarin luokkaa, niin sitä on aika vaikea myydä järkevään hintaan erikseen.

Paras ratkasu olisi se, että Nintendo kehittää konsolille päivityksen, joka vapauttaa eshopin ja system settingin käyttämisen gamepad pakolta ja Wii- yhteensopivuus sekä kauppapaikka astetta saumattomaksi. Tämän lisäksi olemassa oleviin konsolibundleihin pitäisi lisätä gamepadin kaveriksi joko pro pad tai wiikake.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom