Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Toisekseen suurin osa tähän asti julkaistuista peleistä (ja tulevista) ei olisi enää tuolla halvemmalla paketilla pelattavissa. Sekös vasta hämmentäisi kuluttajia vielä entisestään. Kiva ostaa uusi konsoli ja todeta, ettei mikään peleistä toimi sillä, ennenkuin ostat kalliin lisälaitteen. Jep mä näen selkeästi miten tämä selkeyttäisi Wii U: sekavaa tilannetta kuluttajien silmissä....Otetaan vaikka skenario, jossa Jussi menee kauppaan ostamaan pojallensa konsolin. Hän päätyy edulliseen 150€ Wii U-pakettiin ja nappaa siihen mukaan Nintendolandin ja Lego Cityn. Jussi menee kotia, virittää konsolin poikansa kanssa ja toteaa, ettei voi pelata kumpaakaan näistä peleistä niillä varusteilla, jota konsolin paketissa tulee. Jussi menee kauppaan valittamaan asiasta ja kauppias lyö pöytään 150€ hintaisen lisäohjaimen, tai vaihtoehtoisesti voit pelata tätä hienoa ja kivaa Just Dancea tässä, tai vanhan Wiin pelejä. Tälläkö tavalla Nintendo luo niitä tyytyväisiä asiakkaita? Tuo olisi vielä helvetisti hankalampi ja törkeämpi ratkaisu kuluttajia kohtaan, mitä Vitan erillinen, kallis muistikortti, tai 3DS XL:n laturi, jonka joutuu ostamaan erikseen.
Kuinka moni oikeasti ostaisi laitteen sitä varten, että voit pelata Just DAncea wiimotella nyt HD:na, kun saat saman pelin, samalla ohjauksella sille vanhalle Wiille, joka lojuu kaapissa keräämässä pölyä. Tai jos ei loju, niin saat Wii Minin ja sen pelin reilulla satasella. Tuon tyyppisissä peleissä ja sen tyyppisten pelien yleisölle ei ole vieläpä juuri kullin luikauksen vertaa väliä, onko se nyt HD vai ei. Vähän sama, kun ostaisit PS4:n Singstar Suomihittejä varten....
Toisekseen, Wii U:n merkittävimpiä ongelmia tällä hetkellä on juuri se, ettei Gamepadia olla hyödynnetty vielä kovinkaan luovasti Nintendolandin jälkeen. Kuluttajat eivät tajua, mihin he laitetta tarvitsevat, kun pelejä, jotka hyödyntäisivät Gamepadia kunnolla on niin vähän. Wii U:ssa on potentiaalia täysin uudenlaisten pelikokemusten tarjoamiseen, mutta toistaiseksi se on tarjonnut hyvin vähän mitään uutta PS3/X360/Wii-omistajalle ja tässä se ongelman ydin. Mikä olisi pelikehittäjien (vaikkapa Nintendon itsensä) koukku lähteä kehittämään pelikonsepteja, jotka on rakennettu Gamepadin varaan, jos edellytys sille, että pelaaja pääsee niistä nauttimaan olisi kalliin lisälaitteen hankkiminen? Kuinka kannattavana näette tällaisen ratkaisun pelikehittäjien perspektiivistä? Kuinka monta peliä veikkaatte, että PS4:lle julkaistaan, joidenka pelimekaniikka on rakennettu PS4 + Vita kombon varaan, eikä toimi ilman molempia?
Tämän lisäksi Nintendo vieläpä haistattaisi paskat kaikille niille, jotka ovat Wii U:n ostaneet juuri siksi, että sillä on potentiaalia tarjota jotain uutta suhteessa muihin konsoleihin ja Wiihin (kuten minä). Hyvää bisnestä.
Gamepadin paketista pois jättäminen olisi aivan heittämällä huonoin siirto, mitä Nintendo voisi konsolinsa kanssa tehdä ja jopa konsolin kuoppaaminen ja uuden lanseeraus olisi fiksumpi ratkaisu.
En myöskään ymmärrä valitusta tuosta EShopin käyttämisestä Gamepadilla. Vaikea kuvitella tehokkaampaa ja selkeämpää ratkaisua siihen, kuin tuo, joka on hyvin lähellä puhelimen ja tabletin käyttöä. En tajua, miten infrapunaosoittimella sohiminen olisi muka kätevämpää ja tehokkaampaa, mitä ikonin painaminen suoraan sormella. Olisiko iPadinkin käyttäminen kätevämpää wiimotella? Ehkä joku kokee, että asia todellakin olisi näin, mutta väite siitä, että tämän kaltainen muutos muka muuttaisi Wii U:ta jotenkin haluttavammaksi massojen silmissä on ihan tayttä hevon sontaa.
Tuosta pelikoteloiden väristä olen kyllä eri mieltä. Musta on maailman perinteisin kotelon väri ja jokainen alelaarin DVD-kotelo on musta. Sininen viestittää huomattavasti selkeämmin sitä, että kyseessä on joku muu, kuin perus Pleikkapeli tai DVD (Tai Wii-peli).
Wii U:n pelikoteloiden halvanoloisesta vaaleansinisestä voisivat luopua ja laittaa tilalle mustaa.
Tuohon gamepad keskusteluun sen verran, että sen pois jättäminen konsolipaketista ei olisi kovinkaan ongelmatonta. Jos gamepadin valmistuskustannukset ovat 140-150 euron/dollarin luokkaa, niin sitä on aika vaikea myydä järkevään hintaan erikseen.
Toisekseen suurin osa tähän asti julkaistuista peleistä (ja tulevista) ei olisi enää tuolla halvemmalla paketilla pelattavissa. Sekös vasta hämmentäisi kuluttajia vielä entisestään. Kiva ostaa uusi konsoli ja todeta, ettei mikään peleistä toimi sillä, ennenkuin ostat kalliin lisälaitteen. Jep mä näen selkeästi miten tämä selkeyttäisi Wii U: sekavaa tilannetta kuluttajien silmissä....Otetaan vaikka skenario, jossa Jussi menee kauppaan ostamaan pojallensa konsolin. Hän päätyy edulliseen 150€ Wii U-pakettiin ja nappaa siihen mukaan Nintendolandin ja Lego Cityn. Jussi menee kotia, virittää konsolin poikansa kanssa ja toteaa, ettei voi pelata kumpaakaan näistä peleistä niillä varusteilla, jota konsolin paketissa tulee. Jussi menee kauppaan valittamaan asiasta ja kauppias lyö pöytään 150€ hintaisen lisäohjaimen, tai vaihtoehtoisesti voit pelata tätä hienoa ja kivaa Just Dancea tässä, tai vanhan Wiin pelejä. Tälläkö tavalla Nintendo luo niitä tyytyväisiä asiakkaita? Tuo olisi vielä helvetisti hankalampi ja törkeämpi ratkaisu kuluttajia kohtaan, mitä Vitan erillinen, kallis muistikortti, tai 3DS XL:n laturi, jonka joutuu ostamaan erikseen.
Kuinka moni oikeasti ostaisi laitteen sitä varten, että voit pelata Just DAncea wiimotella nyt HD:na, kun saat saman pelin, samalla ohjauksella sille vanhalle Wiille, joka lojuu kaapissa keräämässä pölyä. Tai jos ei loju, niin saat Wii Minin ja sen pelin reilulla satasella. Tuon tyyppisissä peleissä ja sen tyyppisten pelien yleisölle ei ole vieläpä juuri kullin luikauksen vertaa väliä, onko se nyt HD vai ei. Vähän sama, kun ostaisit PS4:n Singstar Suomihittejä varten....
Toisekseen, Wii U:n merkittävimpiä ongelmia tällä hetkellä on juuri se, ettei Gamepadia olla hyödynnetty vielä kovinkaan luovasti Nintendolandin jälkeen. Kuluttajat eivät tajua, mihin he laitetta tarvitsevat, kun pelejä, jotka hyödyntäisivät Gamepadia kunnolla on niin vähän. Wii U:ssa on potentiaalia täysin uudenlaisten pelikokemusten tarjoamiseen, mutta toistaiseksi se on tarjonnut hyvin vähän mitään uutta PS3/X360/Wii-omistajalle ja tässä se ongelman ydin. Mikä olisi pelikehittäjien (vaikkapa Nintendon itsensä) koukku lähteä kehittämään pelikonsepteja, jotka on rakennettu Gamepadin varaan, jos edellytys sille, että pelaaja pääsee niistä nauttimaan olisi kalliin lisälaitteen hankkiminen? Kuinka kannattavana näette tällaisen ratkaisun pelikehittäjien perspektiivistä? Kuinka monta peliä veikkaatte, että PS4:lle julkaistaan, joidenka pelimekaniikka on rakennettu PS4 + Vita kombon varaan, eikä toimi ilman molempia?
Tämän lisäksi Nintendo vieläpä haistattaisi paskat kaikille niille, jotka ovat Wii U:n ostaneet juuri siksi, että sillä on potentiaalia tarjota jotain uutta suhteessa muihin konsoleihin ja Wiihin (kuten minä). Hyvää bisnestä.
Gamepadin paketista pois jättäminen olisi aivan heittämällä huonoin siirto, mitä Nintendo voisi konsolinsa kanssa tehdä ja jopa konsolin kuoppaaminen ja uuden lanseeraus olisi fiksumpi ratkaisu.
En myöskään ymmärrä valitusta tuosta EShopin käyttämisestä Gamepadilla. Vaikea kuvitella tehokkaampaa ja selkeämpää ratkaisua siihen, kuin tuo, joka on hyvin lähellä puhelimen ja tabletin käyttöä. En tajua, miten infrapunaosoittimella sohiminen olisi muka kätevämpää ja tehokkaampaa, mitä ikonin painaminen suoraan sormella. Olisiko iPadinkin käyttäminen kätevämpää wiimotella? Ehkä joku kokee, että asia todellakin olisi näin, mutta väite siitä, että tämän kaltainen muutos muka muuttaisi Wii U:ta jotenkin haluttavammaksi massojen silmissä on ihan tayttä hevon sontaa.
Tuosta pelikoteloiden väristä olen kyllä eri mieltä. Musta on maailman perinteisin kotelon väri ja jokainen alelaarin DVD-kotelo on musta. Sininen viestittää huomattavasti selkeämmin sitä, että kyseessä on joku muu, kuin perus Pleikkapeli tai DVD (Tai Wii-peli).