Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Miten Microsoft pystyy perustelemaan maksumuuria välissä pelaajien ja free-to-play -verkkopelien? Ei mitenkään. Joko hyppäävät kehityksen pulkkaan tai jäävät osattomiksi.
Samalla tavalla kuin jotkut sanomalehdet ovat siirtäneet nettisivunsa maksulliseksi, vaikka suurin osa uutisista on vain jonkun muun median lainaamista. En tiedä yhtään tilastoja miten noilla maksullisilla lehdillä homma toimii, mutta Microsoftin Live palvelu tarjoaa selkeästi parempaa palvelua kuin ilmainen vastine. Free2play pelaajille on jatkossakin vaihtoehtoja olemassa. Hassua muuten kuinka Liven maksullisuuden valittajat ovat järjestäen PS-pelaajia

Sekin on harmi että urheilu ja elokuvat ovat siirtyneet maksullisille tv-kanaville ja silti tv-lupa on pakkomaksunpaikka (nykyään vaikket omistaisi edes televisiota). Tosin samalla tarjonta ja laatu on parantunut selvästi.
Miten kehtaavat ilmoittaa jotain tälläistä? Ei mitään häpyä. Mikä oikeus heillä on määritellä missä mennään kuluttajan perustavanlaatuissa oikeuksissa hallita fyysistä omaisuuttaan? Vai oliko kyse vain pelikaupasta ostetusta lisenssistä pelata peliä ja mukaan annettiin kaupantekijöiksi kovasti entistä pelilevyä muistuttava muoviin paketoitu fyysinen asennuslevyke?!
Tää on yksi asia mitä mä olen seurannu monia vuosia melko tarkasti. Windows käyttäjäsopimuksessa kielletään jälleenmyynti, mutta he eivät ole uskaltaneet käyttöjärjestelmänsä jälleenmyyjiä Euroopassa lähteä haastamaan koska hakivat Belgialaiselta tuomioistuimelta "etukäteispäätöksen" asiasta ja vaikka päätös ei ole lainvoimainen eikä ennakkotapaus, silti se oli jyrkästi sitä mieltä että fyysisen tuotteen jälleenmyynti on Euroopassa sallittua. Vain harvoin tuo ennakko-oikeuspäätös on ollut eri kuin mitä lopullinen eu-tuomioistuimen päätös. On kuitenkin ihan oikeudessa asti puitu tapauksia näistä lisensseistä ja päätöksiä on tullu sekä puolesta että vastaan. Kuitenkin X1 pelit ei ole niin selkeä tapaus, sillä siinä jälleenmyyntiä ei estetä millään tavalla, sitä vain ohjataan kauppoihin joilla on systeemit aktivoida peli. Online pass on hiukan samaa systeemiä ja se on ollut käytössä jo vuosia.
Sama problematiikka on myös PC puolella, periaatteessa Steamin systeemi jossa käytettyä peliä ei voi myydä, on laiton Euroopassa. Mutta tuo sähköinen kaupankäynti on seikka johon ei ole yksiselitteisiä lakeja vielä olemassa, joten oikeudenkäynnit odottavat vielä lakiensäätäjiä. Tai onhan PC:llä vielä ihan levymyyntiäkin ja tällöin peli vaatii steam-avaimen, eli käytetyn myyminen on estetty/tehty vaikeaksi siten.
Mutta, on aivan selvää että käytettyjen konsolipelien myyntiä tulee jotenkin säännellä, muutoin meiltä loppuu pelitalot jotka meille pelejä tekisi. Ongelma on lähes sama kuin piratismissa, kaupallisen hyödyn vain saa ulkopuolinen business, eli Gamestop ja kumppanit. Jos nyt vaikka joku yritys ostaisi ISON kasan Hunble Bundle paketteja 1 dollarin kipale ja myisi sitten muutaman viikon päästä kunkin pelin steam koodia 2 dollarilla per peli, he tekisivät noin 9 kertaisen voiton sijoittamalleen pääomalle. Täysin laillista, mutta se haisisi kilometrien päähän. HB muuttaa sääntöjään estäen jälleenmyynnin, valittaisitko sinä siitä päätöksestä? Onko hyväntekeväisyys ja indie-pelitalot eri asemassa kuin Ubisoft, Activision ja EA?
Maalaisjärjellä ajateltuna mikä ettei, mutta tuossakin on aikamoinen kasa oletuksia ja ennustuksia. Miksi Sonyn pelipuoli (eli ilmeisesti koko Consumer Products & Services?) tulee olemaan sijoittajille tappiollista? PSN:n maksullisuus on toki mielenkiintoinen kysymys. Mikäli konsoleitakin myydään tappiolla, miksei verkkopelaamista voida samaan tapaan tukea pitämällä se kuluttajalle (oikeastaan näennäisesti) maksuttomana? Tuotto tulee sitten jotain muuta kautta.
Tässä keskustelussa ylipäätään alkaa häiritsemään mielipiteiden ilmoittaminen faktoina. Esimerkiksi finanssipuolta on kommentoitu lähiaikoina useasti. Fakta lienee kuitenkin se, ettei kellään meistä ole (sisäpiirin) tietoa näiden monikansallisten yrityksen businessmalleista tai edes hyvää kuvaa taloudellisesta tilanteesta. Esimerkiksi Sonyn sivuilta saatava 2012 annual report ei erittele tulosta edes divisioonittain, joten itse pidättäytyisin johtopäätösten vetämisestä tuon perusteella. Microsoftilta näyttää saavan jonkin verran tarkempaa dataa.
Tekniikasta minulla ei riitä kompetenssia sanomaan yhtään mitään, mutta mielelläni näkisin siinäkin yhteydessä jotain viittauksia mikäli asioita lyödään pöytään faktoina.
WSJ ihan vastikään uutisoi että 10 viime vuoden aikana Sonyn elektroniikkapuoli on tehnyt 8 miljardia tappiota. Suurinpiirtein vuodenvaihteessa oli tarkempia tilastoja tuon elektroniikapuolen jutuista, siellä Playstation puoli oli päässyt plussalle (taisi olla eka vuosi PS3 julkaisun jälkeen) ja pahin painajainen oli telkkarit. Sonyn elokuva ja musiikkibusiness tuottaa ihan hyvin ja vakuutusosasto (Japanissa) on erittäin tuottava. Mutta joo, Sony ei kauheasti ilmoittele taloudellisista yksityiskohdistaan, mutta nuo nyt eivät ole arvailuja kuitenkaan.
Sijoittaja saa rahoilleen melko vakaata ja riskitöntä 3-6 prosentin korkoa rahastoista, osakkeista odotetaan enemmän. Tottakai osakkeissa on riskinsäkin, mutta kun sijoittajat näkee että yksi osa painaa koko yhtiötä, nousee halu pilkkoa se pääyrityksestä ja joko lopettaa toiminta tai myydä eniten maksavalle. Myynnissä on mahdollisuus päästä isompaan taloon jossa uskotaan menestykseen enemmän ja tuodaan uusia ajatuksia mukaan, tai sitten voi päätyä isolle riskisijoittajalle joka hakee nopeaa rahastusta realisoimalla tuotemerkin kaikin tavoin.