Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Mutta noi free2play pelit voivat olla ISO juttu tulevassa sukupolvessa. Mm League of Legends sopisi oikein hienosti konsoleille!

Ne ovat. Jos Applen mobiilipuolella helsinkiläinen peliyhtiö pystyy dominoimaan kassavirtoja kahdella ftp-pelillään vs. EA:n päälle 900 maksullista peliä, on tässä jos missä mallia muille. Miten Microsoft pystyy perustelemaan maksumuuria välissä pelaajien ja free-to-play -verkkopelien? Ei mitenkään. Joko hyppäävät kehityksen pulkkaan tai jäävät osattomiksi.

Mikään ei ole niin röyhkeää kuin Microsoftin politiikka käytettyjen pelien kohdalla. He "sallivat käytetyt pelit", tosin omilla ehdoillaan ja senhän tietää miten siinä tavan kuluttajan käy.

"We know there is some confusion around used games on Xbox One, but we have confirmed that we designed it to enable our customers to trade in and resell games at retail," the company said, with no elaboration, in a statement to CNN. "Beyond that we haven't confirmed any specific scenarios."


Lähde: Fans air concerns about new PlayStation, Xbox - CNN.com

Kuulostaa tutulta myös tästä ketjusta. Miten kehtaavat ilmoittaa jotain tälläistä? Ei mitään häpyä. Mikä oikeus heillä on määritellä missä mennään kuluttajan perustavanlaatuissa oikeuksissa hallita fyysistä omaisuuttaan? Vai oliko kyse vain pelikaupasta ostetusta lisenssistä pelata peliä ja mukaan annettiin kaupantekijöiksi kovasti entistä pelilevyä muistuttava muoviin paketoitu fyysinen asennuslevyke?!

Mikäli Sony haraihtuu samaan ahneuteen, on kait suositus sama kuin CNN uutisessa: osta Wii U!


#PS4NoDRM
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten Microsoft pystyy perustelemaan maksumuuria välissä pelaajien ja free-to-play -verkkopelien? Ei mitenkään. Joko hyppäävät kehityksen pulkkaan tai jäävät osattomiksi.
Samalla tavalla kuin jotkut sanomalehdet ovat siirtäneet nettisivunsa maksulliseksi, vaikka suurin osa uutisista on vain jonkun muun median lainaamista. En tiedä yhtään tilastoja miten noilla maksullisilla lehdillä homma toimii, mutta Microsoftin Live palvelu tarjoaa selkeästi parempaa palvelua kuin ilmainen vastine. Free2play pelaajille on jatkossakin vaihtoehtoja olemassa. Hassua muuten kuinka Liven maksullisuuden valittajat ovat järjestäen PS-pelaajia :)
Sekin on harmi että urheilu ja elokuvat ovat siirtyneet maksullisille tv-kanaville ja silti tv-lupa on pakkomaksunpaikka (nykyään vaikket omistaisi edes televisiota). Tosin samalla tarjonta ja laatu on parantunut selvästi.
Miten kehtaavat ilmoittaa jotain tälläistä? Ei mitään häpyä. Mikä oikeus heillä on määritellä missä mennään kuluttajan perustavanlaatuissa oikeuksissa hallita fyysistä omaisuuttaan? Vai oliko kyse vain pelikaupasta ostetusta lisenssistä pelata peliä ja mukaan annettiin kaupantekijöiksi kovasti entistä pelilevyä muistuttava muoviin paketoitu fyysinen asennuslevyke?!
Tää on yksi asia mitä mä olen seurannu monia vuosia melko tarkasti. Windows käyttäjäsopimuksessa kielletään jälleenmyynti, mutta he eivät ole uskaltaneet käyttöjärjestelmänsä jälleenmyyjiä Euroopassa lähteä haastamaan koska hakivat Belgialaiselta tuomioistuimelta "etukäteispäätöksen" asiasta ja vaikka päätös ei ole lainvoimainen eikä ennakkotapaus, silti se oli jyrkästi sitä mieltä että fyysisen tuotteen jälleenmyynti on Euroopassa sallittua. Vain harvoin tuo ennakko-oikeuspäätös on ollut eri kuin mitä lopullinen eu-tuomioistuimen päätös. On kuitenkin ihan oikeudessa asti puitu tapauksia näistä lisensseistä ja päätöksiä on tullu sekä puolesta että vastaan. Kuitenkin X1 pelit ei ole niin selkeä tapaus, sillä siinä jälleenmyyntiä ei estetä millään tavalla, sitä vain ohjataan kauppoihin joilla on systeemit aktivoida peli. Online pass on hiukan samaa systeemiä ja se on ollut käytössä jo vuosia.
Sama problematiikka on myös PC puolella, periaatteessa Steamin systeemi jossa käytettyä peliä ei voi myydä, on laiton Euroopassa. Mutta tuo sähköinen kaupankäynti on seikka johon ei ole yksiselitteisiä lakeja vielä olemassa, joten oikeudenkäynnit odottavat vielä lakiensäätäjiä. Tai onhan PC:llä vielä ihan levymyyntiäkin ja tällöin peli vaatii steam-avaimen, eli käytetyn myyminen on estetty/tehty vaikeaksi siten.

Mutta, on aivan selvää että käytettyjen konsolipelien myyntiä tulee jotenkin säännellä, muutoin meiltä loppuu pelitalot jotka meille pelejä tekisi. Ongelma on lähes sama kuin piratismissa, kaupallisen hyödyn vain saa ulkopuolinen business, eli Gamestop ja kumppanit. Jos nyt vaikka joku yritys ostaisi ISON kasan Hunble Bundle paketteja 1 dollarin kipale ja myisi sitten muutaman viikon päästä kunkin pelin steam koodia 2 dollarilla per peli, he tekisivät noin 9 kertaisen voiton sijoittamalleen pääomalle. Täysin laillista, mutta se haisisi kilometrien päähän. HB muuttaa sääntöjään estäen jälleenmyynnin, valittaisitko sinä siitä päätöksestä? Onko hyväntekeväisyys ja indie-pelitalot eri asemassa kuin Ubisoft, Activision ja EA?
Maalaisjärjellä ajateltuna mikä ettei, mutta tuossakin on aikamoinen kasa oletuksia ja ennustuksia. Miksi Sonyn pelipuoli (eli ilmeisesti koko Consumer Products & Services?) tulee olemaan sijoittajille tappiollista? PSN:n maksullisuus on toki mielenkiintoinen kysymys. Mikäli konsoleitakin myydään tappiolla, miksei verkkopelaamista voida samaan tapaan tukea pitämällä se kuluttajalle (oikeastaan näennäisesti) maksuttomana? Tuotto tulee sitten jotain muuta kautta.

Tässä keskustelussa ylipäätään alkaa häiritsemään mielipiteiden ilmoittaminen faktoina. Esimerkiksi finanssipuolta on kommentoitu lähiaikoina useasti. Fakta lienee kuitenkin se, ettei kellään meistä ole (sisäpiirin) tietoa näiden monikansallisten yrityksen businessmalleista tai edes hyvää kuvaa taloudellisesta tilanteesta. Esimerkiksi Sonyn sivuilta saatava 2012 annual report ei erittele tulosta edes divisioonittain, joten itse pidättäytyisin johtopäätösten vetämisestä tuon perusteella. Microsoftilta näyttää saavan jonkin verran tarkempaa dataa.

Tekniikasta minulla ei riitä kompetenssia sanomaan yhtään mitään, mutta mielelläni näkisin siinäkin yhteydessä jotain viittauksia mikäli asioita lyödään pöytään faktoina.
WSJ ihan vastikään uutisoi että 10 viime vuoden aikana Sonyn elektroniikkapuoli on tehnyt 8 miljardia tappiota. Suurinpiirtein vuodenvaihteessa oli tarkempia tilastoja tuon elektroniikapuolen jutuista, siellä Playstation puoli oli päässyt plussalle (taisi olla eka vuosi PS3 julkaisun jälkeen) ja pahin painajainen oli telkkarit. Sonyn elokuva ja musiikkibusiness tuottaa ihan hyvin ja vakuutusosasto (Japanissa) on erittäin tuottava. Mutta joo, Sony ei kauheasti ilmoittele taloudellisista yksityiskohdistaan, mutta nuo nyt eivät ole arvailuja kuitenkaan.
Sijoittaja saa rahoilleen melko vakaata ja riskitöntä 3-6 prosentin korkoa rahastoista, osakkeista odotetaan enemmän. Tottakai osakkeissa on riskinsäkin, mutta kun sijoittajat näkee että yksi osa painaa koko yhtiötä, nousee halu pilkkoa se pääyrityksestä ja joko lopettaa toiminta tai myydä eniten maksavalle. Myynnissä on mahdollisuus päästä isompaan taloon jossa uskotaan menestykseen enemmän ja tuodaan uusia ajatuksia mukaan, tai sitten voi päätyä isolle riskisijoittajalle joka hakee nopeaa rahastusta realisoimalla tuotemerkin kaikin tavoin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta, on aivan selvää että käytettyjen konsolipelien myyntiä tulee jotenkin säännellä, muutoin meiltä loppuu pelitalot jotka meille pelejä tekisi. Ongelma on lähes sama kuin piratismissa, kaupallisen hyödyn vain saa ulkopuolinen business, eli Gamestop ja kumppanit.
Tämä kuulostaa aika absurdilta. Voisitko yhtään avata, miten ihmeessä tämä olisi selvää saatikka hyväksi pelialalle? Miten ihmeessä se on kuluttajan etu, että jälleenmyyjien sijaan julkaisijat saavat käytetyistä peleistä jonkinlaisen palkkion? Koska julkaisija on pelaajan kaveri? Koko humble bundle -esimerkki kuulostaa vielä kummallisemmalta. Mikä tuossa olisi jotenkin väärin ja miksei tuota tehdä säännönmukaisesti jos se on niin hyvä business?

WSJ ihan vastikään uutisoi että 10 viime vuoden aikana Sonyn elektroniikkapuoli on tehnyt 8 miljardia tappiota.
En kyllä helposti löydä ko artikkelia, joten voitko tehdä palveluksen ja pistää linkkiä? Tämähän on itse asiassa hyvinkin mielenkiintoista. Minusta alkaa tuntua siltä, että kohta tarvitaan konsolifiniin talousaiheinen ketju.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä kuulostaa aika absurdilta. Voisitko yhtään avata, miten ihmeessä tämä olisi selvää saatikka hyväksi pelialalle? Miten ihmeessä se on kuluttajan etu, että jälleenmyyjien sijaan julkaisijat saavat käytetyistä peleistä jonkinlaisen palkkion? Koska julkaisija on pelaajan kaveri? Koko humble bundle -esimerkki kuulostaa vielä kummallisemmalta. Mikä tuossa olisi jotenkin väärin ja miksei tuota tehdä säännönmukaisesti jos se on niin hyvä business?
Et ole huomannut kuinka pelistudioita suljetaan vasemmalta ja oikealta? Tuo käytettyjen kauppa on ominaista vain pelialalle, elokuvia ja musiikkia toki kaupitellaan divareissa, mutta niiden osuus myynnistä on murto-osia verrattuna pelialaan. Jos puolet pelaajista ei tuota pelitalolle yhtään rahaa, en ihmettele konkurssiaaltoa. Käytettyjen pelien kauppa toki on täysin laillista, mutta sillä on samanlaiset vaikutukset kuin piratismilla. Asia ei ole helppo, enkä minäkään pidä hyvänä että omia oikeuksiani rajoitetaan (vaikken ikinä ole peliä käytettynä myynytkään), mutta näen silti perustellun syyn tuolle käytettyjen kaupan rajoittamiselle tai siitä saatavien tuottojen ohjaamiselle pelitalojen suuntaan.
Pelien vuokrabusines ei vahingoita samalla tavalla pelialaa, sillä pelitalo saa merkittävästi isomman rahan vuokraamiseen ostetusta pelikopiosta kuin tavalliselle kuluttajalle myydystä pelilevystä. Samalla tavalla kuin leffavuokraamot ja kirjastot maksavat elokuvalevystä noin 20 kertaisen hinnan.

Jos sä et näe antamassani Humble Bundle esimerkissä mitään väärää, en voi sitä sen enempää selittää. Ollaan sitten ihan erilailla ajattelevia ihmisiä.
En kyllä helposti löydä ko artikkelia, joten voitko tehdä palveluksen ja pistää linkkiä? Tämähän on itse asiassa hyvinkin mielenkiintoista. Minusta alkaa tuntua siltä, että kohta tarvitaan konsolifiniin talousaiheinen ketju.
Se olikin New York Timesin artikkeli jota siteerasin, sekoitin sen kahteen WJS artikkeliin joita luin aikaisemmin:
http://www.nytimes.com/2013/05/28/b...its-not-electronics.html?_r=4&pagewanted=all&
Hedge Fund Pushes Sony to Take Entertainment Unit Public - WSJ.com
Sony Earnings: Firm Projects 16% Rise in Profit - WSJ.com
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ton artikkelin lopussa on hyvä esimerkki Applen tuomasta tyylistä tehdä lanseerauksia. Neljä eri henkilöä puhuu, mutta kukaan ei katso hetkeäkään kameraan ja siten puhu katsojalle, vaan puhuu/katsoo jonnekin tyhjyyteen. En tajua, eikä vetoa muhun yhtään, päinvastoin. Noh, toivottavasti toi trendi menee ohi yhtä nopeasti kuin salihousut -90 luvun alussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et ole huomannut kuinka pelistudioita suljetaan vasemmalta ja oikealta? Tuo käytettyjen kauppa on ominaista vain pelialalle, elokuvia ja musiikkia toki kaupitellaan divareissa, mutta niiden osuus myynnistä on murto-osia verrattuna pelialaan. Jos puolet pelaajista ei tuota pelitalolle yhtään rahaa, en ihmettele konkurssiaaltoa. Käytettyjen pelien kauppa toki on täysin laillista, mutta sillä on samanlaiset vaikutukset kuin piratismilla.

Onko jotain tutkimuslähdettä tai vastaavaa heittää näille väittelle vai onko pelkkää mutua? Varmasti piratismilla ja käytettyjen pelien kaupallakin on vaikutuksensa, mutta onko jossain jo osoitettu asiaa kunnolla tutkimalla nuo vaikutukset? Ja tässä kohdassa eivät kelpaa julkaisijoiden/kehittäjien huutelut, että piraatit vievät leivän suusta eivätkä piraattien huutelut, että me myös ostetaan pelejä enemmän kuin keskivertokuluttajat.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko jotain tutkimuslähdettä tai vastaavaa heittää näille väittelle vai onko pelkkää mutua? Varmasti piratismilla ja käytettyjen pelien kaupallakin on vaikutuksensa, mutta onko jossain jo osoitettu asiaa kunnolla tutkimalla nuo vaikutukset? Ja tässä kohdassa eivät kelpaa julkaisijoiden/kehittäjien huutelut, että piraatit vievät leivän suusta eivätkä piraattien huutelut, että me myös ostetaan pelejä enemmän kuin keskivertokuluttajat.

Eipä tuo julkaisijoiden puoleltakaan aina kovin fiksua ole tuo toiminta. Vastahan sitä sai kuulla, kuinka Tomb Raiderin ja muidenkin Squaren pelien myyntiodotukset olivat ihan utopistisia. Ihmekään, jos tulee taloudellisia ongelmia, kun budjetteja paisutetaan vastaamaan kohtuuttomia odotuksia. Ei kai se Tomb Raider nyt pelisarjana tuplaa myyntiään vaikka kuinka rebootattaisiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et ole huomannut kuinka pelistudioita suljetaan vasemmalta ja oikealta? Tuo käytettyjen kauppa on ominaista vain pelialalle, elokuvia ja musiikkia toki kaupitellaan divareissa, mutta niiden osuus myynnistä on murto-osia verrattuna pelialaan. Jos puolet pelaajista ei tuota pelitalolle yhtään rahaa, en ihmettele konkurssiaaltoa. Käytettyjen pelien kauppa toki on täysin laillista, mutta sillä on samanlaiset vaikutukset kuin piratismilla. Asia ei ole helppo, enkä minäkään pidä hyvänä että omia oikeuksiani rajoitetaan (vaikken ikinä ole peliä käytettynä myynytkään), mutta näen silti perustellun syyn tuolle käytettyjen kaupan rajoittamiselle tai siitä saatavien tuottojen ohjaamiselle pelitalojen suuntaan.
Pelien vuokrabusines ei vahingoita samalla tavalla pelialaa, sillä pelitalo saa merkittävästi isomman rahan vuokraamiseen ostetusta pelikopiosta kuin tavalliselle kuluttajalle myydystä pelilevystä. Samalla tavalla kuin leffavuokraamot ja kirjastot maksavat elokuvalevystä noin 20 kertaisen hinnan.

Itse näen asian vähän eri tavalla. Musiikkibisnes hakkasi päätään seinään piraattien kanssa ja kokeili jos jonkinmoisia kieltoja ja estoja, jotka kaikki epäonnistuivat. Ongelma ei ollut piraateissa, vaan musiikkibisneksen hitaassa reagoimisessa muuttuvaan maailmaan. Heti kun todellinen ongelma tiedostettiin ja kehitettiin Spotify:t ja Itunes:it ym. käytännössä piratismikin lakkasi. Sama juttu elokuvilla ja sarjoilla. Kyllä ihmiset (laajassa mittakaavassa) ovat valmiita maksamaan oikeille tahoille ne markat, kunhan kuluttajille tarjotaan tarpeeksi laadukasta palvelua.

Pelibisnes on käytettyjen pelien estoissa menossa nyt taas aivan väärään suuntaan. Kielloilla ja estoilla ei valloiteta kuluttajien sydämmiä vaan paremmilla palveluilla. Isot yritykset haluavat syyttää kaikkia muita paitsi itseään. Käytettyjen pelien eston sijaan pitäisi kuumeisesti miettiä, mikä olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta ja kehittää siltä pohjalta uusia palveluita. En nää mitenkään kestävänä ratkaisuna tätä nykyistä sählinkiä, jossa kuluttajan eivät tiedä mitä ne omistaa ja mitä ei.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko jotain tutkimuslähdettä tai vastaavaa heittää näille väittelle vai onko pelkkää mutua? Varmasti piratismilla ja käytettyjen pelien kaupallakin on vaikutuksensa, mutta onko jossain jo osoitettu asiaa kunnolla tutkimalla nuo vaikutukset? Ja tässä kohdassa eivät kelpaa julkaisijoiden/kehittäjien huutelut, että piraatit vievät leivän suusta eivätkä piraattien huutelut, että me myös ostetaan pelejä enemmän kuin keskivertokuluttajat.
Ei muuta tutkimuslähdettä kuin tilastot siitä kuinka moni ihminen on pelannut peliä X (on saanut pelistä achievementin ja sen jälkeen loggautunut verkoon) verrattuna siihen kuinka moni sen pelin on uutena ostanut. Gamestopin raporteista näkee että heidän katteestaan noin puolet tulee käytettyjen pelien myynnistä. Näköjään 1.2 miljardia dollaria vuonna 2011. Ja he ovat vain yksi käytettyjen myyjä, mm Game ja Amazon on isoja sillä alalla.

edit: Gamestop myi vuonna 2011 4 miljardilla dollarilla pelejä uutena ja 2.6 miljardilla pelejä käytettynä. Koska käytettyjen hinnat ovat halvempia kuin uusien (5-50 euroa on tossa paikallisessa hintahaitari), on käytettyjen pelien kappalemääräinen myynti lähes sama kuin uusien myynti. Tämä siis puolittaa pelistudiolle näkyvät pelimyynnit. Gamestop kyllä kukoistaa, mutta mitä hyötyä siitä on mulle pelaajana?
Itse näen asian vähän eri tavalla. Musiikkibisnes hakkasi päätään seinään piraattien kanssa ja kokeili jos jonkinmoisia kieltoja ja estoja, jotka kaikki epäonnistuivat. Ongelma ei ollut piraateissa, vaan musiikkibisneksen hitaassa reagoimisessa muuttuvaan maailmaan. Heti kun todellinen ongelma tiedostettiin ja kehitettiin Spotify:t ja Itunes:it ym. käytännössä piratismikin lakkasi. Sama juttu elokuvilla ja sarjoilla. Kyllä ihmiset (laajassa mittakaavassa) ovat valmiita maksamaan oikeille tahoille ne markat, kunhan kuluttajille tarjotaan tarpeeksi laadukasta palvelua.

Pelibisnes on käytettyjen pelien estoissa menossa nyt taas aivan väärään suuntaan. Kielloilla ja estoilla ei valloiteta kuluttajien sydämmiä vaan paremmilla palveluilla. Isot yritykset haluavat syyttää kaikkia muita paitsi itseään. Käytettyjen pelien eston sijaan pitäisi kuumeisesti miettiä, mikä olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta ja kehittää siltä pohjalta uusia palveluita. En nää mitenkään kestävänä ratkaisuna tätä nykyistä sählinkiä, jossa kuluttajan eivät tiedä mitä ne omistaa ja mitä ei.
Tiedäthän muuten että spotify maksaa vain pennejä itse muusikoille? Se ei ole lääke piratismiin vaan jonkinlainen väliaste odotellessa lopullista ratkaisua. Vain Suomessa ihmiset maksavat Spotify premiumista, muualla menee heikommin.

Mutta pelialalla, Steam käytännössä lopetti käytettyjen pelien kaupan PC puolella. En lähde väittämään että pelien hinnat olisivat lähteneet siitä laskuun, "halvat hinnat" voivat hyvinkin olla taistelua piratismiakin vastaan. Mutta aika vähän jos ei ollenkaan kuulee valituksia ettei PC-pelejä voi jälleenmyydä. Miksi konsolipelit olisi sitten niin radikaalisti erilainen asia? Ehkä Sony ja MS olisivat voineet tehdä radikaalin ratkaisun ja jättää blueray asema kokonaan pois ja siirtyä sähköiseen jakeluun. Minä keräilijäluonteena en olisi ollu tyytyväinen, mutta yksi iso väliporras pois ketjusta pelistudion ja pelaajan väliltä ja koko tämä jälleenmyyntidebaatti olisi poissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta pelialalla, Steam käytännössä lopetti käytettyjen pelien kaupan PC puolella. En lähde väittämään että pelien hinnat olisivat lähteneet siitä laskuun, "halvat hinnat" voivat hyvinkin olla taistelua piratismiakin vastaan. Mutta aika vähän jos ei ollenkaan kuulee valituksia ettei PC-pelejä voi jälleenmyydä. Miksi konsolipelit olisi sitten niin radikaalisti erilainen asia? Ehkä Sony ja MS olisivat voineet tehdä radikaalin ratkaisun ja jättää blueray asema kokonaan pois ja siirtyä sähköiseen jakeluun. Minä keräilijäluonteena en olisi ollu tyytyväinen, mutta yksi iso väliporras pois ketjusta pelistudion ja pelaajan väliltä ja koko tämä jälleenmyyntidebaatti olisi poissa.

Ensinnäkin, olen edelleen siinä uskossa, ettei peliä ole pakko Steamistä ostaa, vaan voit yhä edelleen ostaa sen levyversion? Ainakin viimeksi kun tarkistin verkkokauppojen pelitilannetta, PC-pelit sieltä löytyivät aivan kuten konsolipelitkin. PC-puolella se on siis myös valinta kysymys, ostatko Steamistä vai et. Ei ole pakko. (Vai onko kaikissa PC-peleissä joku avain-systeemi, ettei voi yksinpelejäkään lainailla kaverille?)

Hinta on tietenkin yksi millä voitaisiin lähteä asiaa puskemaan, mutta uskotko todella, että jos tuo käytettyjen pelien esto menee läpi, niin pelien hinnat tipahtavat konsoleilla? Itse nään tulevaisuuden paljon mielummin PSN+ kaltaisissa palveluissa, jotka tuodaan kuluttajalle vaihtoehtona. Lisäksi pelinkehittäjiltä koukkuja, mikä saa kuluttajat pitämään pelinsä itselleen, muuten kuin pakottamalla (F2P, ilmaiset DLC:t koodiin sidottuna ym).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

edit: Gamestop myi vuonna 2011 4 miljardilla dollarilla pelejä uutena ja 2.6 miljardilla pelejä käytettynä. Koska käytettyjen hinnat ovat halvempia kuin uusien (5-50 euroa on tossa paikallisessa hintahaitari), on käytettyjen pelien kappalemääräinen myynti lähes sama kuin uusien myynti. Tämä siis puolittaa pelistudiolle näkyvät pelimyynnit. Gamestop kyllä kukoistaa, mutta mitä hyötyä siitä on mulle pelaajana?

.

Vaikea uskoa tuota boldattua, asia ei ole niin yksinkertainen että jos pelejä myydään viisi uuteena ja viisi käytettynä, ostaisivat nämä käytetyn ostaneet sen uutena jos sitä ei voisi käytettynä ostaa ja näin tulisi 10:stä pelistä rahat. Samalla tavalla tekijänoikeus tahot laskevat piratismin tuottamia tappioita, katsovat paljon jotain levyä on ladattu ja siitä laskevat tappion, vaikka ei ole mitään todistetta että lataajat olisivat sen myös ostaneet jos ei olisi latauspalveluja. Itse olen lainannut/ostanut käytettyjä erittäin suuren määrän, ja voin suoraan sanoa että en olisi niistä 90 prosettia edes ostannut ainakaan täyshintaisena, osaa en ollenkaan. Ja tämän näen olevan isompikin trendi. Ja se että käytettyjä pelejä voi pelata, lisää itsessään pelaamista, joka siten lisää pelien ja lisäreiden myyntiä.

Mikään muu ala ei samalla tavalla itke käytettyjen tuotteiden myyntiä kuin peliala. Autokauppa esimerkkinä nojaa paljon käytettyjen autojen myyntiin. Olisi muutenkin kestämätöntä kehitystä että ihmiset veisivät kaikki tavarat kaatopaikalle kun ne vielä toimisivat tai kelpaisivat jollekkin. Ei Sotkakaan saisi penniäkään jos tämän sohvan myisin tästä. Pelialan on parempi sopeutua ja panostaa digimyyntiin, laatuun ja unohtaa tolkuttomat myyntiodotukset.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et ole huomannut kuinka pelistudioita suljetaan vasemmalta ja oikealta? Tuo käytettyjen kauppa on ominaista vain pelialalle, elokuvia ja musiikkia toki kaupitellaan divareissa, mutta niiden osuus myynnistä on murto-osia verrattuna pelialaan. Jos puolet pelaajista ei tuota pelitalolle yhtään rahaa, en ihmettele konkurssiaaltoa. Käytettyjen pelien kauppa toki on täysin laillista, mutta sillä on samanlaiset vaikutukset kuin piratismilla.

En ollenkaan epäile käytettyjen pelien myynnin vaikutusta pelistudioiden tulokseen, mutta pelistudiot useimmiten toimivat muutenkin hyvin erilaisten riskien ympäröimänä kuin elokuva- tai musiikkilafkat. Pienetkin pelistudiot joutuvat käyttämään miljoonia, usein kymmeniäkin miljoonia yhden pelin tekemiseen. Yksikin epäonnistuminen saattaa olla kohtalokasta, kun julkaisuja tulee kerran vuodessa-neljässä. Lisäksi peliala on suhteellisen nuori viihdeala, jossa tuotteet eli pelit, kehittyvät nopeasti. Pelistudioita kaatuu suhteellisesti enemmän kuin levy-yhtiöitä, mutta samalla tilalle nousee uusia pelistudioita. Pelinalan "kypsyessä" siirrytään tietysti jatkuvasti lähemmäs elokuva- ja musiikkialaa siinä mielessä, että suurista pelistudioista ja -julkaisijoista tulee entistäkin suurempia, ja pienet joutuvat toimimaan yhä ahtaammassa tilassa.

Gamestop myi vuonna 2011 4 miljardilla dollarilla pelejä uutena ja 2.6 miljardilla pelejä käytettynä. Koska käytettyjen hinnat ovat halvempia kuin uusien (5-50 euroa on tossa paikallisessa hintahaitari), on käytettyjen pelien kappalemääräinen myynti lähes sama kuin uusien myynti. Tämä siis puolittaa pelistudiolle näkyvät pelimyynnit. Gamestop kyllä kukoistaa, mutta mitä hyötyä siitä on mulle pelaajana?

Gamestop on kuitenkin vain yksi jälleenmyyjä, joka sattumoisin on keskittynyt hyvin vahvasti käytettyjen pelien kauppaan. Itse en edes tiedä Suomessa toista kivijalkakauppaa/-ketjua, josta pelejä saisi käytettynä. Uskallan väittää, että niin Suomessa kuin maailmallakin käytettyjen pelien myynti on huomattavasti vähäisempää kuin uusien.

Edit: ViihdePysäkki on Turun seudulla toinen liike, josta pelejä saa käytettynä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Musiikkibisnes hakkasi päätään seinään piraattien kanssa ja kokeili jos jonkinmoisia kieltoja ja estoja, jotka kaikki epäonnistuivat. Ongelma ei ollut piraateissa, vaan musiikkibisneksen hitaassa reagoimisessa muuttuvaan maailmaan.

Kansainvälisessä musiikkibisneksessä tajuttiin myös jotain, mikä on ollut suomalaisille artisteille arkipäivää alusta asti: levymyynneillä ei rikastu, vaan rahaa saadakseen täytyy tehdä keikkaa. Kiertueillahan ne varsinaiset tienistit nykyään tehdään.

Videopeleissä vain ongelma on se, että tällä puolella ei ole mitään muuta tulonlähdettä kuin pelien myyminen. Elokuvat tekevät rahaa monessa vaiheessa: ensin myydään lippuja leffateatteriin, sitten vuokrataan ja myydään DVD:itä, seuraavaksi myydään esitysoikeudet maksukanaville ja lopuksi vapautetaan elokuvat ilmaiskanaville ja VoD-palveluiden arkistofilmiosastoille. Lisäksi leffan näkeminen teatterissa on erilainen kokemus kuin sen katsominen kotona omalla sohvalla mahdollisesti mainosten katkomana.

Videopeli on täsmälleen samanlainen kokemus sen julkaisupäivänä kuin kolme vuotta myöhemmin. Voi olla myös, että kokemus on patchien ja DLC:iden ansiosta parantunut, joten vuoden kuluttua julkaisusta pelin käytettynä ostava saa halvemmalla parempaa kuin pelin ennakkotilannut.

Tässä mielessä mä ymmärrän hirveän hyvin, miksi DLC:t ja free-to-play ovat niin suosittuja bisnesmalleja, koska ne mahdollistavat pelillä rahastamisen pitkän aikaa julkaisun jälkeen. Tulovirta ei siis tyrehdy pari kuukautta julkaisupäivästä. Jokin uusi, innovatiivinen bisnesmalli voisi ehkä mullistaa alan ja parantaa kuralla olevaa julkaisijoiden ja studioiden taloutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelibisnes on käytettyjen pelien estoissa menossa nyt taas aivan väärään suuntaan. Kielloilla ja estoilla ei valloiteta kuluttajien sydämmiä vaan paremmilla palveluilla.
Samaa mieltä ja taisi Take-Twon Zelnick olla hiljattain samoilla linjoilla. Eli ensisijaisesti laatua, jota pedataan kenties ilmaisella lisäsisällöllä 3-4 julkaisua seuraavan viikon aikana, koska silloin peleillä on suurin riski päätyä kiertoon. Ja jos kuluttaja pitää pelistään kiinni kahdeksan ensimmäisen viikon ajan niin sen jälkeen käytetyillä ei ole enää suurtakaan väliä, kun tulos on käytännössä jo tehty. Ihan järkeä tuntuu miekkonen puhuvan.

Mikään muu ala ei samalla tavalla itke käytettyjen tuotteiden myyntiä kuin peliala.
Tämäkin, varsinkin kun harva muu ala myöskään käynnistää isoja alennusmyyntejä 2-3 kuukautta julkaisusta, jos myyntilukemat eivät miellytä. Nintendon kohdalla pelien arvonalenemista harvemmin näkee mutta varsinkin noiden tulojensa perään eniten itkevien isojen lafkojen julkaisuja ei viitsi nykyään heti edes ostaa, kun niiden hintakehityksen jo aika hyvin tietää. Ampuvat siis aika tyylipuhtaasti omaan jalkaansa.

Gamestop on kuitenkin vain yksi jälleenmyyjä, joka sattumoisin on keskittynyt hyvin vahvasti käytettyjen pelien kauppaan. Itse en edes tiedä Suomessa toista kivijalkakauppaa/-ketjua, josta pelejä saisi käytettynä.
Onhan niitä aikanaan ollut mutta kummasti tuppaavat katoamaan, kun Gamestop tulee samoille apajille. Näin kävi ainakin Jyväskylässä aikoinaan. Sääli sinänsä, varsinkin kun on seurannut miten iloisesti ketju markkina-asemaansa paikallisen kilpailun tapettuaan käyttää ja miten innokkaasti sitä kuluttajien kannalta näköjään tuetaan. Noh, minkäs teet, kukin tyylillään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et ole huomannut kuinka pelistudioita suljetaan vasemmalta ja oikealta? Tuo käytettyjen kauppa on ominaista vain pelialalle, elokuvia ja musiikkia toki kaupitellaan divareissa, mutta niiden osuus myynnistä on murto-osia verrattuna pelialaan. Jos puolet pelaajista ei tuota pelitalolle yhtään rahaa, en ihmettele konkurssiaaltoa. Käytettyjen pelien kauppa toki on täysin laillista, mutta sillä on samanlaiset vaikutukset kuin piratismilla. Asia ei ole helppo, enkä minäkään pidä hyvänä että omia oikeuksiani rajoitetaan (vaikken ikinä ole peliä käytettynä myynytkään), mutta näen silti perustellun syyn tuolle käytettyjen kaupan rajoittamiselle tai siitä saatavien tuottojen ohjaamiselle pelitalojen suuntaan.
Lainaan nyt vain tätä, vaikka moni muukin on jo kommentoinut samaa asiaa. Ollaan täysin samaa mieltä siinä, että pelialalla on ongelma, mutta en usko käytettyjen pelien olevan se ongelman ydin tai edes yksi suurimmista. Eihän ole ylipäätään mitään takeita siitä, ratkaisisiko käytettyjen pelien myyntirajoitus mitään. Mikäli pelien edelleenmyynti on vaikeampaa/kalliimpaa, minusta looginen kuluttaja harkitsee enemmän mitä pelejä hän ostaa. Voidaan siis ajautua tilanteeseen, jossa kuluttajat ostavat vähemmän uusia pelejä ja/tai vain varmoja AAA-titteleitä. Yksi avainkysymys on myös se, paljonko esim Gamestopin käytetyistä peleistä antamaa hyvitystä on oikeastaan käytetty uusien pelien ostamiseen.

Jos mietitään musiikkiteollisuutta, ei ole kauaa siitä, kun ratkaisuna alan ongelmiin kuluttajille pakotettiin kaikenlaista DRM-härpäkettä cd-levyjen mukana. Kuluttajat äänestivät lompakoillaan ja ko viihdeala keksi jotain muuta. Näin pitää minusta tehdä pelialallakin. Kuluttajan ei pidä tukea huonoa liiketoimintaa. Mikäli julkaisijat tekevät huonoja päätöksiä niin ei niitä sen takia tarvitse palkita tulonsiirroilla jälleenmyyjiltä. Mikäli business ei ole terveellä pohjalla niin sen on pakko muuttua tai mennä nurin.

Jos sä et näe antamassani Humble Bundle esimerkissä mitään väärää, en voi sitä sen enempää selittää. Ollaan sitten ihan erilailla ajattelevia ihmisiä.
Varmaan parempi niin. Meillä on selvästi todella erilaiset näkemykset ja se on ihan hienoa se. Ymmärrän kyllä näkemyksesi.

Ja kiitos linkeistä, pitää tutusta tarkemmin.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Gamestop on kuitenkin vain yksi jälleenmyyjä, joka sattumoisin on keskittynyt hyvin vahvasti käytettyjen pelien kauppaan. Itse en edes tiedä Suomessa toista kivijalkakauppaa/-ketjua, josta pelejä saisi käytettynä. Uskallan väittää, että niin Suomessa kuin maailmallakin käytettyjen pelien myynti on huomattavasti vähäisempää kuin uusien.

Edit: ViihdePysäkki on Turun seudulla toinen liike, josta pelejä saa käytettynä.
Hyvinkäällä GameStop ja Vaihtopelit.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ensinnäkin, olen edelleen siinä uskossa, ettei peliä ole pakko Steamistä ostaa, vaan voit yhä edelleen ostaa sen levyversion? Ainakin viimeksi kun tarkistin verkkokauppojen pelitilannetta, PC-pelit sieltä löytyivät aivan kuten konsolipelitkin. PC-puolella se on siis myös valinta kysymys, ostatko Steamistä vai et. Ei ole pakko. (Vai onko kaikissa PC-peleissä joku avain-systeemi, ettei voi yksinpelejäkään lainailla kaverille?)

Pelin aktivoiminen julkaisijan palvelimella uniikki avainkoodi syöttämällähän on ollut vakiokäytäntö PC-peleillä ja viime vuosituhannelta lähtien. Kyllä se on sääntö eikä poikkeus. Nykyisin korkeintaan joidenkin pikkufirmojen pienen yleisön niche-pelit eivät verkkoaktivointia vaadi.

Ja vaikka kaupallisia PC-pelejä edelleen myydään fyysisillä levyillä, yhä enenevissä määrin itse lätyllä ei tee mitään - sillä voi korkeintaan vähentää verkosta asennettavan datan määrää. Se mistä kuluttaja maksaa, on avainkoodi, jonka avulla peli aktivoidaan esimerkiksi Steamiin tai sitten julkaisijan omaan vastaavaan palveluun. Kyllä Steamworksia hyödyntävät levypelitkin on siis pakko aktivoida Steamissa, jos niitä aikoo pelata.

Itse en edes tiedä Suomessa toista kivijalkakauppaa/-ketjua, josta pelejä saisi käytettynä.

Kuten moni jo huomasi, yksityiset pelikaupat päinvastoin pääsääntöisesti myyvät käytettyjä pelejä. Tämä on melkeinpä luonnonvakio - itselleni ei nyt heti edes tule mieleen ensimmäistäkään yksityisyrittäjän putiikkia tai kotimaista pelikauppaketjua, joka ei olisi käytettyjä pelejä myynyt. Jopa Anttila myy käytettyjä pelejä!

Videopeleissä vain ongelma on se, että tällä puolella ei ole mitään muuta tulonlähdettä kuin pelien myyminen. Elokuvat tekevät rahaa monessa vaiheessa: ensin myydään lippuja leffateatteriin, sitten vuokrataan ja myydään DVD:itä, seuraavaksi myydään esitysoikeudet maksukanaville ja lopuksi vapautetaan elokuvat ilmaiskanaville ja VoD-palveluiden arkistofilmiosastoille.

Tämän suhteen tilanne on jo muuttunut ja pelimarkkinoidenkin kehitys kulkee yhä enemmän kohti mallia, jossa peli voidaan myydä moneen kertaan erilaisille kohdeyleisöille. Ensiksi peli myydään isomman tai pienemmän markkinoinnin säestyksellä levyllä täyteen hintaan ja yhä useammin mukavuudenhalusille myös digitaalisena latauksena, joita voidaan vähän myöhemmin myydä sopivan tekosyyn varjolla hetkellisellä alennuksella ennen kuin latauspelin hintaa lasketaan pysyvästi.

Peliin toki mielellään kaupataan myös ladattavaa lisäsisältöä, minkä jälkeen n. vuoden päästä voidaan julkaista GotY-painos tai muu tuota lisämateriaalia sisältävä uusintajulkaisu. Tämän jälkeen hyvin myynyt peli voidaan pistää ulos halpisjulkaisuna edullisempaa pelattavaa etsiville asiakkaille. Ja nykyisin peleilläkin on käytössään elokuvien tv-levitystä vastaava massajakelu esim. PSN+:n tai (nykyisin vain PC-pelien tapauksessa) virtautuspalvelun vuokrapelinä. Samoin pelilevyjen vuokrauspalvelut pidentävät pelien käyttöaikaa, vaikka tämä pitkäaikainen vuokralevitys ei välttämättä näykään kuin yhtenä tulopiikkinä julkaisijan kassassa.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Mä en ymmärrä miksi tämä eriytettiin uuden sukupolven ketjusta, tämä aihe on kuitenkin hyvin hyvin tärkeä osanen uutta sukupolvea. Asian pilkkominen moneen ketjuun ei mun mielestä toimi, olkoon tämä mun viimenen postaus tähän ketjuun.

Ensinnäkin, olen edelleen siinä uskossa, ettei peliä ole pakko Steamistä ostaa, vaan voit yhä edelleen ostaa sen levyversion? Ainakin viimeksi kun tarkistin verkkokauppojen pelitilannetta, PC-pelit sieltä löytyivät aivan kuten konsolipelitkin. PC-puolella se on siis myös valinta kysymys, ostatko Steamistä vai et. Ei ole pakko. (Vai onko kaikissa PC-peleissä joku avain-systeemi, ettei voi yksinpelejäkään lainailla kaverille?)

Hinta on tietenkin yksi millä voitaisiin lähteä asiaa puskemaan, mutta uskotko todella, että jos tuo käytettyjen pelien esto menee läpi, niin pelien hinnat tipahtavat konsoleilla? Itse nään tulevaisuuden paljon mielummin PSN+ kaltaisissa palveluissa, jotka tuodaan kuluttajalle vaihtoehtona. Lisäksi pelinkehittäjiltä koukkuja, mikä saa kuluttajat pitämään pelinsä itselleen, muuten kuin pakottamalla (F2P, ilmaiset DLC:t koodiin sidottuna ym).
PC-peleissä on lähes normi että siellä on mukana DRM...tai siis steam key jolla et saa yksinpelissä mitään hyötyä mutta peli ei toimi ilman sitä. Siksi mm Humble Bundlessa erikseen aina mainitaan että "nämä ovat DRM-free!"

Day 1 DLC:t on ikävä trendi ja mä ainakin haluaisin ne pois. Itseasiassa vieruksun ihan kaikkia DLC:n muotoja, haluaisin että pelin valmiiksi saatuaan tiimi rupee keskittymään joko kokonaiseen jatko-osaan tai sitten toiseen peliin. F2P on kyllä täydellinen keino estää käytettyjen kauppa, mutta siinä on enemmän ongelmia kuin hyötyjä. Suurin osa F2P -peleisä on itseasiassa "Pay to win" -mallisia. Itse pelasin monta vuotta Traviania ja se on hyvä esimerkki pelistä jossa ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä ilman kohtuullista rahallista panosta. F2P mallissa tulet käyttämään satoja euroja rahaa jos pelaat peliä vuosia. Toki on poikkeuksiakin, mutta tämä näin yleistyksenä.
Vaikea uskoa tuota boldattua, asia ei ole niin yksinkertainen että jos pelejä myydään viisi uuteena ja viisi käytettynä, ostaisivat nämä käytetyn ostaneet sen uutena jos sitä ei voisi käytettynä ostaa ja näin tulisi 10:stä pelistä rahat. Samalla tavalla tekijänoikeus tahot laskevat piratismin tuottamia tappioita, katsovat paljon jotain levyä on ladattu ja siitä laskevat tappion, vaikka ei ole mitään todistetta että lataajat olisivat sen myös ostaneet jos ei olisi latauspalveluja. Itse olen lainannut/ostanut käytettyjä erittäin suuren määrän, ja voin suoraan sanoa että en olisi niistä 90 prosettia edes ostannut ainakaan täyshintaisena, osaa en ollenkaan. Ja tämän näen olevan isompikin trendi. Ja se että käytettyjä pelejä voi pelata, lisää itsessään pelaamista, joka siten lisää pelien ja lisäreiden myyntiä.

Mikään muu ala ei samalla tavalla itke käytettyjen tuotteiden myyntiä kuin peliala. Autokauppa esimerkkinä nojaa paljon käytettyjen autojen myyntiin. Olisi muutenkin kestämätöntä kehitystä että ihmiset veisivät kaikki tavarat kaatopaikalle kun ne vielä toimisivat tai kelpaisivat jollekkin. Ei Sotkakaan saisi penniäkään jos tämän sohvan myisin tästä. Pelialan on parempi sopeutua ja panostaa digimyyntiin, laatuun ja unohtaa tolkuttomat myyntiodotukset.
Autokauppaa tai sohvamyyntiä ei mitenkään voi verrata tähän asiaan, toivottavasti toi oli vain vitsinä heitetty. Piratismin haittoja laskeneet tahot tosiaan ovat aika usein laskuissaan täysin pihalla, mutta sekin on aivan täysin eri asia. Nyt on kuitenkin kyseessä maksavat ihmiset sekä käytettyjen kopioiden että uusien pelien ostajissa. Jos he eivät ostaisi peliä käytettynä, he ostaisivat sen uutena. Silloin kun peli on juuri ilmestynyt, käytettyjen hinnat ovat itseasiassa hyvin lähellä uusien hintaa, ehkä vitosen halvempi. Vuosi julkaisusta käytetyn hinta on pudonnut sinne 20 euron paikkeille, mutta alla 20 euroon peliä saa jo useammalta online-retail kaupasta. Kivijalkakauppa ei pudota hintoja yhtä voimakkaasti koska heillä on kiinteät kulut korkeemmat. Käytettyjen ostajat käyttävät siis suurinpiirtein saman verran rahaa sekä käytettyihin että uusiin.
Gamestop on kuitenkin vain yksi jälleenmyyjä, joka sattumoisin on keskittynyt hyvin vahvasti käytettyjen pelien kauppaan. Itse en edes tiedä Suomessa toista kivijalkakauppaa/-ketjua, josta pelejä saisi käytettynä. Uskallan väittää, että niin Suomessa kuin maailmallakin käytettyjen pelien myynti on huomattavasti vähäisempää kuin uusien.

Edit: ViihdePysäkki on Turun seudulla toinen liike, josta pelejä saa käytettynä.
Suomesta on muut kivijalkamyymälä-ketjut kadonneet. Yksittäiset kaupat myyvät melkein poikkeuksetta myös käytettyjä. Verkosta suomalaiset saavat käytettyjä mm Amazonista.




Joku mainitsi julkaisijan ylimitoitetun myyntiodotukset, joka pitää joissakin kohtaa täysin paikkansakin, mutta ehkä myynnin puolittuminen käytettyihin vaikuttaa asiaan myös. Käytettyjen kauppaa on koitettu lietsoa lisäämällä moninpeli myös aivan selkeisiin yksinpelititteleihin, se taas lisää tuotantokustannuksia ja lopputulos on yleensä kaikkea muuta kuin toimiva. Halo, COD tai BF ei toimivan moninpelinsä takia ole yleinen näky käytettyjen hyllyssä ja GTA sarjan tuotokset on niin laajoja pelejä että sitä harva luovuttaa tuon maagisen 8 viikon aikana pois. Muilla peleillä on ongelmia. Täysin digitaalinen jakelu tuntuisi ihmisille uppoavan paremmin kuin fyysisten levyjen käytettyjen kaupan estäminen, siihen suuntaan on siis edettävä että laumat pysyy tyytyväisinä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä Steamworksia hyödyntävät levypelitkin on siis pakko aktivoida Steamissa, jos niitä aikoo pelata.
Tästä hivenen offtopiccina tarina omasta kokemuksesta. Työpaikalleni hommattiin iso läjä Modern Warfare 2-levyjä lounaslaneja varten. Helpottaakseen asennusta oli paljon järkevämpää käyttää pelilaatikosta suoraan Steamiin pelien serial-keytä, kuin alkaa ensiksi asentelemaan levyltä peliä ja aktivoimaan jälkikäteen Steamistä.

Tuntui muutenkin, että CD-asemasta asentelu olisi ollut hitaampaa, kuin satamegasella pistää valokuitu höyryten (heh) valmiiksi päivitetty peli koneelle.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Autokauppaa tai sohvamyyntiä ei mitenkään voi verrata tähän asiaan, toivottavasti toi oli vain vitsinä heitetty. Piratismin haittoja laskeneet tahot tosiaan ovat aika usein laskuissaan täysin pihalla, mutta sekin on aivan täysin eri asia. Nyt on kuitenkin kyseessä maksavat ihmiset sekä käytettyjen kopioiden että uusien pelien ostajissa. Jos he eivät ostaisi peliä käytettynä, he ostaisivat sen uutena. Silloin kun peli on juuri ilmestynyt, käytettyjen hinnat ovat itseasiassa hyvin lähellä uusien hintaa, ehkä vitosen halvempi. Vuosi julkaisusta käytetyn hinta on pudonnut sinne 20 euron paikkeille, mutta alla 20 euroon peliä saa jo useammalta online-retail kaupasta. Kivijalkakauppa ei pudota hintoja yhtä voimakkaasti koska heillä on kiinteät kulut korkeemmat. Käytettyjen ostajat käyttävät siis suurinpiirtein saman verran rahaa sekä käytettyihin että uusiin.
.
Miksi ei voisi verrata, perustele äläkä vain yritä lytätä olankohautuksella, miksi käytettyjen pelien myynti on niin eriasia kuin minkään muun käytetyn asian? Varsinkin kun nykyään rahaa tulee myös lisäreistä, uusista osista (jonka käytetyn ostaja saataa ostaa uutena huomattuaan sarjan olevan hyvä) Ja edelleen, mistä vedät tuon ajatuksen että "Jos he eivät ostaisi peliä käytettynä, he ostaisivat sen uutena." Heitätä täysin faktoina asioita, jotka eivät perustu mihinkään, edes maalaisjärkeen.
 
Ylös Bottom