Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

No Man's Sky

Remeded

Well-Known Member
No Man's Sky

Tekijä: Hello Games

Julkaisija: Hello Games

Genre: Scifi, Seikkailu

Alusta: Aluksi yksinoikeudella PS4 (myöhemmin PC)

KonsoliFIN Pelisivu: No Man's Sky

Näin äkkiseltään, tästä tulee väkisin mieleen mitä Destinystä luvattiin muutama vuosi sitten. Yksi asia tässä on kuitenkin varma, pelaaja lentää ihan itse omalla avaruusaluksella, avoimessa avaruudessa.

Tarkoituksena ilmeisesti löytää uusia planeettoja ja uutta elämää, kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Ainakin muutamien tähään astisista gameplay videoista pelaaja tosiaan voi ihan oikeasti laskeutua planeetalle. Jossa voi sitten ilmeisesti tulla aluksesta ulos, tutkia planeettoja niin maan päällä kuin veden alla jne.

Luvassa on myös jonkinlaista avaruustaistelua. Moninpelistä tähään mennessä on sanottu että pelaajat heitetään eri puolelle galaksia, jossa he ovat yksin ja jossain vaiheessa he kai voivat myös kohdata toisensa? Hyvin vähän tästä on kuitenkin vielä tietoa, mutta luvassa on ilmeisesti jotain suurta ja jotain uutta. Mielenkiintoista on luvassa, mutta tietenkin varauksella vielä tähän suhtaudun.

Oheessa vielä video, jossa kerrotaa hieman tarkemmin pelistä:

[video=youtube;_g15ANx5T7s]https://www.youtube.com/watch?v=_g15ANx5T7s[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Isoin kysymys tämän kohdalla on omalla kohdallani se, onnistuvatko planeetat olemaan tarpeeksi mielenkiintoisia tutkittavaksi. Pahoin pelkään, että eivät onnistu, ja viimeistään muutaman planeettaseikkailun jälkeen homma alkaa maistumaan puulta. Iso pelimaailma ei pelkästään tuo yhtään minkäänlaista arvoa, jos sisältö on olematonta. Loputtomat planeetathan ovat tietysti väkisinkin tylsempiä ja yksinkertaisempia kuin tarkasti luotu pienempi pelimaailma, eikä joku erivärinen taivas riitä tuomaan intoa tutkimaan sitä viidettätoista planeettaa.
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Toi on niin totta. Nykyisin kun pelimaailmat vielä on kasvaneet niin pirusti, niin jotenkin on tekeminen jäänyt pienempien karttojen tasalle ja silloin kokonaisuus on huonompi kuin pienellä kartalla. Kaikki matkustaminen kestää kauan ja sit "siellä" ei olekaan mitään miksi olisi kannattanut kuluttaa aikaa.
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Itse suhtaudun hyvin varauksella tähään, jotenki tuntuu et pelitekijöiden suuret puheet eivät sitten pidä paikkansa kun peli on kaikkien saatavilla. Näin kävi ainakin Destinyn kohalla. Kuitenkin mielenkiintoinen tekele on kyseessä. Pieni itsesuojeluvaisto aina herää kun pelintekijä mainitsee sanat: "Biggest world ever" "massive" "huge" "largest game ever made"!

Tuoreena peli ehkä tuntuukin siltä, kunnes pinnan alta paljastuu itseään toistava tekele hieman eri maisemissa. Sen verran vähän tästä on vielä tietoa, joten en ihan täysin luovuta tämän suhteen. Katotaan mitä tästä tullaan sanomaan tulevaisuudessa.
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Toi on niin totta. Nykyisin kun pelimaailmat vielä on kasvaneet niin pirusti, niin jotenkin on tekeminen jäänyt pienempien karttojen tasalle ja silloin kokonaisuus on huonompi kuin pienellä kartalla. Kaikki matkustaminen kestää kauan ja sit "siellä" ei olekaan mitään miksi olisi kannattanut kuluttaa aikaa.
Tämä on toki totta, mutta itse kyllä myös kärsin peleissä yliruuhkauttamisesta. Näin fiilis pelaajana ei saa missään olla rauhassa, kun puumat hyökkää kimppuun ja sitä kerättävää on vain tungettu joka paikkaan, välillä ilman järkeä. "Less is more"

En itse odota näiltä plaanetoilta mitään ihmeellistä sisällön puolesta, mutta mikäli pelissä on hyvä tunnelma sekä pelattavuus niin varmasti kiinnostaa vain seikkailla ja tutkia sitä jäätävän isoa maailmankaikeutta. Videoiden ja puheiden perusteella, tunnelma vaikuttaa ennakkoon loistavalta. Toivottavasti peli tulee jo ensi vuonna ja täysin valmiina, siinäkin riittää jo pienellä studiolla tekemistä näin ison projektin kanssa.
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

The Game Awardseissa näytetty traileri. Peli näyttää edelleen todella hyvältä.

[video=youtube;-X8KMoAWFPE]https://www.youtube.com/watch?v=-X8KMoAWFPE&list=UU-2Y8dQb0S6DtpxNgAKoJKA[/video]
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Näyttäähän se hienolta juu, mutta eivät vieläkään ole kunnolla selittäneet että mikä tämän pelin pointti on ja mitä tässä oikein tehdään. Kerta toisensa jälkeen näyttävät käytännössä samaa kuvaa autioista planeetoista yms, mutta ei mitään muuta.

Potentiaalisena maksavana asiakkaana mun mielenkiinto alkaa horjumaan kyseistä peliä kohtaan.
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Eikö ketään muuta häiritse tuo aivan tajuton popup. Kaikki tekstuurit latautuu vasta muutaman metrin päästä todella rumasti.

Lisäksi tuossa videossa planeetat näytti täysin tyhjältä, mihin oli copy pastella pudotettu samoja elementtejä kertaa x. Sit siirryttiin seuraavalle planeetalle jossa sama homma. En oikein ymmärtänyt, mikä tässä piti nostaa mitään kiinnostusta?
 
Vastaus: No Man's Sky [Hype]

Eikö ketään muuta häiritse tuo aivan tajuton popup. Kaikki tekstuurit latautuu vasta muutaman metrin päästä todella rumasti.

Lisäksi tuossa videossa planeetat näytti täysin tyhjältä, mihin oli copy pastella pudotettu samoja elementtejä kertaa x. Sit siirryttiin seuraavalle planeetalle jossa sama homma. En oikein ymmärtänyt, mikä tässä piti nostaa mitään kiinnostusta?
Samanlaiset fiilikset. Peli on myös saanut ihan tajutonta hypeä vähän joka suunnasta ja kaikki tämä perustuu pariin videoon ja kehittäjän ja median lupauksiin. En uskalla odottaa tältä juuri mitään ennenkuin saadaan ihan oikeiden pelaajien mielipiteitä ja gameplayta.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mikäkö on No Man's Sky?



Gaffista löytyi tällainen tietopaketti:

ichtyander@NeoGAF sanoi:
Here's a bit of info I sorted up in hopes of making some things a bit clearer. It's all gathered from actual info from interviews, trailers etc.

What is No Man's Sky?
- In a nutshell, the goal is to earn money, get the best gear and survive the trip to the center of the galaxy. Yes, you can explore planets or stay in one forever, but if you're asking for a goal, a purpose, that's it.

Why would I want to get to the center of the galaxy?
- It's the main goal of the game, the only objective. Apparently, there will be "a compelling reason to head towards the center of the galaxy, as well as an ending that will provide you with a sense of closure. But there will be a reason to continue playing after that ending". Remember that Minecraft, Don't Starve, DayZ or even Dark Souls don't have a clear goal, they throw you into the world without telling you what to do next. 90% of Dark Souls is melee combat and walking, sounds pretty boring if you think about it that way, doesn't it.

What are the main incentives? Why would I want to play this game?
- As was mentioned, leveling yourself by ways of earning money and gear while trying to survive in a harsh environment is the main incentive, like in a vast number of games, or at least it's the main gameplay mechanic pushing you forward. The other incentive is of course pure exploration, which is enough for a lot of people but technically it might not be. You engage in a number of activities, both on the surface and in space, earn money, improve and buy gear and reach the center of the galaxy. Of course, getting money will be challenging, it will often put you in dangerous situations and you will probably die a lot.

So what do I do, what activities are there?
All of these activities earn you money, some more than others:

Non-violent:
- Exploration (discovering and naming of creatures, plants, locations, crashed ships, structures, artifacts, portals to dangerous planets)
- Resource Gathering (gather and sell minerals from a fictitious periodic table of elements using a multi-tool for scanning, a mining laser for gathering)
- Trading (buy resources cheap from one space station, sell them to another for profit)

Violent:
- Destroy Guardian Robots (gathering and killing too much alerts robots that hunt you down, you have weapons and grenades at your disposal)
- Escort and Defend (escort ships on their journey, defend them from enemy attacks)
- Destroy Ships (destroy trader ships, lone or groups of traveler NPCs, choose sides in huge fleet battles or evade them altogether, kill the local police)

There is also one "core thing" you can do for every solar system, and this "thing" is of great significance, fundamentally changes that solar system and players can choose whether or not they want to do that.

*Note: They've mentioned that killing creatures doesn't actually earn you money (discovering and scanning them does), but you can do it nevertheless.

How does exploration actually work?
- You have a galactic map with all of the stars revealed. Clicking on a star shows its basic solar system data, with more info if someone's already been there and shared it. You hyperjump to the selected solar system and then target one of the planets. As you enter the orbit, your ship's computer scans the surface and shows you essentially question marks, points of interest detected on the surface. These points of interest can be any of the aforementioned activities that earn you money while on the surface as well as trading posts, portals etc. Basically, you get rewarded for revealing what the question marks are and then do the stuff related to said activity, whether it is scanning of new species, mining resources, a dangerous trap, jump to new worlds, kill some robots etc. You can freely explore the entire planet if you want, and you'll probably find some nice things out there as well, but a few of the key locations will be marked with these "question marks".

Just imagine Far Cry 4, but instead of the towers revealing icons and those icons depicting exactly what the missions are, you reveal icons just by arriving at the planet and discover what the icons are by actually going there.

What do I do with all this cash I earned?
- Well, the main goal is to survive the trip to the center of the galaxy, so you want to make sure you can actually pull this off. There are three main things you can upgrade:
- Suit - (shields, carrying capacity, jetpack, degree of survival in toxic, corrosive, radioactive, acid and other environments)
- Weapons - (improve scanning range and type, resource gathering, laser beam, plasma grenade, energy shot, for space there are different weapons with different specialties like lasers for shields, plasma for hull damage, torpedoes for heavy damage but with slow projectiles)
- Ship - (buy new ones actually, but they can have different stats defined into three classes: Fighter, Trader and Explorer, different engines, stealth tech, different types of weapons for different occasions)

Doesn't sound all that difficult. What are the obstacles, where's the difficulty?
- If your ship is destroyed, you respawn after death without your ship and cargo but you still have your hard earned money and suit upgrades. If you get killed while on foot, naturally you loose what resources you had on you and respawn near your ship, still having your money and suit upgrades.
- Planets have different atmospheres, radiation, toxic and corrosive environments, liquid hazards like acids and alcohols so you need to upgrade both your suit and ship to survive in these harsh environments.
- Some planets have robot guardians that attack you if you exploit (as you should) the planet's natural resources, kill off wildlife etc. In other words, the robots punish you for doing everything you can to survive and improve your gear.
- Participating in conflict between factions will win favors with one over the other, meaning one faction will give you wingmen for support or trader discounts while the other will actively attack you if you're in bad relations with them.
- Attacking outposts and space stations enrages the local police. You don't get rewarded for attacking space stations but you do for killing cops (or any ships for that matter).
- Fuel is used for interstellar (hyperspace) travel and is very expensive. An easier way of getting fuel is by mining for resources, or you could do any of the other activities to earn cash and spend it on fuel. Fuel also takes up cargo space so you need to balance that if you want to do trade runs.
- Hazardous planets (or maybe all of them?) deplete your suit's oxygen levels so you need to be mindful of this when embarking on longer journeys through the inhospitable terrain.
- Portals to other planets can be extremely dangerous (you can only use them on foot) but can also give larger rewards, since you're basically warping to a high level area while you're still at a very lower level. Also, each portal requires a different weapon or combination of weapons to activate.

So will all of this actually be fun or worth it?
- Well that depends, it might get boring quickly or the variety of combinations might keep things fresh at least for a few dozen hours. People play Destiny, Far Cry 4, Dark Souls or Don't Starve, games which have extremely repetitive and annoying elements for a lot of people but are still loved by a great many people. My point is, No Man's Sky clearly has gameplay, and while exploration is directly encouraged and essential, it's not the only thing you can do in the game. It's not a walking simulator by any stretch. You earn money, have a goal you can pursue, upgrade your gear, engage in combat, have a lot of dangerous situations etc. That being said, it might turn out to be a boring game, it depends on balance, how interesting the activities are and a number of factors, one of which is the player himself. It's not a game for everyone, but those are rare anyway.

I hope this clears some things to some people, especially with posts saying there is no gameplay and such. Also, I recommend reading the NMS wiki archive on reddit that has all of this info and more.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mikäkö on No Man's Sky?



Gaffista löytyi tällainen tietopaketti:

Hyvältä vaikuttaa! Peli on todellakin hienon ja omaperäisen näköinen ja musiikkiin ja tunnelmaan panostettu selkesti mikä on mahtava huomata. Tosiaan pelattavuus ratkaisee onko peli lopulta sit hyvä, ainakin tuon tekstin perusteella pelissä tuntuu olevan ihan tarpeeksi päämäärää ainakin mulle. Aika tavanomaiselta videopeliltähän noi tuossa tekstissä mainitut gameplay-elementit tuntui. Jossain Fallout 3:sessakin parasta oli just se päämäärätön haahuilu ja kun tunnelma ja maailma oli kohdallaan niin se ei käynyt tylsäksi monen kymmenen tunninkaan jälkeen. Ja ei se wasteland millään monipuolisuudella hurmannut jos mietitään pelimaailmaa, aika copy-pastea siinäkin käytetään mutta ei haittaa yhtään.

Mutta tosiaan voi olla sit aika pienistä jutuista kiinni että jaksaako se haahuilu kiinnostaa pidemmän päälle. Itse kyllä kaipaisin enemmän tällaisia tunnelmallisia videopelejä missä on selkeästi joku oma identiteetti. Mielenkiinnolla odotellaan, onks tälle mitään julkaisupäivää vielä? Jotain gameplay videoa kyllä kaipais, visuaalisuus ja silmäkarkki on nyt nähty.
 
Vastaus: No Man's Sky

Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Isoin kulmakivi on varmasti belin balanssi. Itse olen sitä hieman old-schoolimpaa pelaajaväestöä eli ennemmin todella haastava kuin liian helppo. Ei tällaisessa survival-henkisessä pelissä ole mitään mieltä, jos lopputulos muistuttaa päiväkävelyä keskuspuistossa. Hedelmäsalaatin koostumus herättää muutenkin pientä kysymysmerkkiä ilmaan. Missä roolissa taistelu on ja miten se on toteutettu, räiskitäänkö maankamarallakin, onko resurssien keruu välttämätöntä selviytymisen kannalta..

Parasta ikinä tai täysi floppi, tämä voi olla kaikkea siltä väliltä. Mielenkiinnolla odotan.
 
Vastaus: No Man's Sky

Parasta ikinä tai täysi floppi, tämä voi olla kaikkea siltä väliltä. Mielenkiinnolla odotan.

Voi muuten olla aika hankala määritellä floppia tämän pelin kohdalla. Peliä kuitenkaan työstää erittäin pieni firma. Jostain haastattelusta viime vuonna luin että tyyppejä olisi vajaa kymmenen pelin kimpussa. Hello Gamesin omilla sivuilla "About Us" osiossa mainitaan 4 henkilöä (perustajat).

No Man's Sky press sheetin Creditseissä on 14 henkilöä titteleineen työstämässä peliä. Pistän henkilölistauksen spoilereihin, jottei vie suotta tilaa.

Kysymys kuuluukin: Mitä vaaditaan Indiepeliltä jotta se olisi floppi?
Omalta osaltani odotan peliä myös kuin kuuta nousevaa ja nähtäväksi jää millaisen yleisen vastaanoton peli tulee saamaan kunhan julkaisu on (TBA).

NMS Press Sheet sanoi:
Aaron Andrews
Artist

Ryan Doyle
Programmer

Beau Lamb
Artist

Gareth Bourn
Designer

Harry Denholm
Programmer

Grant Duncan
Artist

Jake Golding
Artist

Peter Houska
Programmer

Hazel McKendrick
Programmer

Sean Murray
Programmer

David Ream
Programmer

Charlie Tangora
Programmer

Suzy Wallace
Producer

Alex Wiltshire
Comms
 
Vastaus: No Man's Sky

Mitä tuo "procedural" käytännössä tarkoittaa, kun sitä noissa trailereissa yhtä mittaa hoetaan?
 
Vastaus: No Man's Sky

Maailmat yms. luodaan lennosta tiettyjen algoritmien pohjalta, eli niitä ei ole mitenkään valmiiksi mallinnettu, niin kuin useimmissa peleissä yleensä on.

Jos tarkemmin kiinnostaa, voi lukaista vaikka tämän Proseduraalinen sisällön generointi -opinnäytetyön.
Kiitos, asia selvä. Tuota itsekin ounastelin. Ihan mielenkiintoiseltahan tämä kieltämättä näyttää. Tosin mitä joku aiemmin mainitsi niin nuo popupit kyllä itseänikin hämää aika paljon.
 
Vastaus: No Man's Sky

Huh! Jos saavat tuon pelin todella toimimaan kuvatulla tavalla, niin aika mind blown! :O

[video=youtube;CLcjvIQJns0]https://www.youtube.com/watch?v=CLcjvIQJns0[/video]
 
Vastaus: No Man's Sky

No voi morjes...en tykkää avaruus jutuista, en scifistä, enkä mistään yliluonnollisesta.

Siitä huolimatta tää on todella kovin kiinnostanut alusta asti. Nyt olen aivan myyty.
Aivan mielettömän siisti, en muista koska pelivideota katsoessa olisin unohtanut kuunnella ja vain suu auki katsellut wow-fiiliksissä...
 
Ylös Bottom