Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xenoblade Chronicles 2

^ Kristallien avaamisanimaation skippaaminen on kyllä pop.

Lueskelin tuossa pari päivää sitten yhdestä Blade-kyvystä, joka kuulostaa todella näppärältä. Pistän spoileriin juttua, mikäli joku ei halua tästä ylivoimaiselta kuulostavasta taidosta tietää.

Kuulemma on olemassa asia nimeltään Orb Master. Kyseessä on Bladejen kyky, jolla noiden Blade Combojen (ne elementteihin perustuvat kolmivaiheiset hyökkäykset) joka asteella saisi vihollisten ympärille niitä orbeja pyörimään. Nuo pallerothan ovat todella käteviä niitä komboja käyttäessä, jotta sitä komboa saa pidennettyä.

Tästä tuli maailman epäselvin selostus, mutta ehkä joku ymmärsi?
 
Itseasiassa noiden orbien tärkein funktio ei ole chain attackin pidentäminen vaan full burst joka tulee kun saman vuoron aikana tuhoaa 2-3 orbia.
En nyt tarkkaan muista, mutta tuo riippuu siitä kuinka monta niitä on vihun ympärillä. Full burst vetää damage boostin 1000% paremmalle puolelle jolloin saadaan tuotettua maksimi määrä vahinkoa.
Damage laskurihan näyttää "vain" 9 999 999 asti ja tuohon olen itsekin kerran päässyt.

Tuota kyseistä lisävarustetta en ole testannut, kun mulla on jo valmiiksi slotit aina täynnä eikä tuolle ole ollut tarvettakaan.
Yleensä mulla on niitä aux coreja bladeilla jotka boostaa tuotettua vahinkoa tietyn määrän eli max affinity attack IV taisi nostaa vahinkoa 30% samoin outdoor attack IV joka on voimassa aina kun taistellaan ulkona.
Sitten mulla on käytössä myös elemental orb ender joka varmistaa, että tuollainen orb hajoaa kerrasta kun käyttää vastakkaista elementtiä.

Jotkut tosin tykkää tehdä buildeja joilla saa super bossit mahdollisimman nopeasti hengiltä ja silloin tuo on hyvä. Joku on sen 130 tasoisen bossinkin tappanut alle minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua XC2 ja ekan 1.5h ajan oli todella pakkopullaa, grafiikka todella keskinkertaista, ääninäyttely vetää huonoudessaan vertoja jopa FFXn naurukohtaukselle, sitten yhtäkkiä tapahtui jotain ja peli vetäisi täysin mukaansa ja nyt 5h takana, ja pahoin pelkään että viikonloppu taitaa kulua aika sutjakkaasti Switchin äärellä.

Pelin mekaniikoista en ole vielä oikein saanut kiinni, joku voisi heittää vähän rookielle tipsejä.
Pystynkö vaikuttamaan tiimiläisten hyökkäyksiin muuten kuin vaihtamalla hyökkäyskohdetta? Pystynkö parantamaan hahmoja muuten kuin anchor liikkeellä? Onko liikkumisesta taistelussa mitään oikeata hyötyä, sen lisäksi kuin että voi potioneja kerätä ympäristöstä?
 
Pelin mekaniikoista en ole vielä oikein saanut kiinni, joku voisi heittää vähän rookielle tipsejä.
Pystynkö vaikuttamaan tiimiläisten hyökkäyksiin muuten kuin vaihtamalla hyökkäyskohdetta?

Blade combot on tuota varten. Sitä en muista täytyykö pelin esitellä nuo tutoriaalin muodossa ennen kuin niitä voi käyttää.
Nuo kuitenkin selitetään siinä tutoriaalissa ihan hyvin.

Pystynkö parantamaan hahmoja muuten kuin anchor liikkeellä?

Pystyy jos blade on healer (HLR) tyyppiä. Esim Nian Dromarch on healer.

Onko liikkumisesta taistelussa mitään oikeata hyötyä, sen lisäksi kuin että voi potioneja kerätä ympäristöstä?

On. Esim Rexillä on Pyran kanssa kaksi hyökkäystä joista toinen tekee extra vahinkoa kun hyökkää takaa ja toinen kun hyökkää sivulta.
Samoin jos porukan tankkina (TNK) toimiva hahmo on vihun edessä ja ottaa kaiken aggron itselleen niin on ihan hyvä siirtyä vihun taakse tai sivulle mätkimään ihan rauhassa.
 
Jossain vitos chapterin paikkeilla tuli pelaamiseen muutaman viikon tauko, mutta sen jälkeen alkoi maistua entistä enemmän. Taistelusysteemiinkin on jaksanut paneutua paremmin ja se on alkanut palkitsemaan. Aika tarinavetoisesti tällaisia tulee näemmä pelattua ja välillä jää pelimekaniikan koukerot vähemmälle huomiolle. Liekkö tämän saisi sopivasti läpi ennen Ni No Kuni 2:n ilmestymistä. Laadukas peli genressään ja etenkin Xeno X:n pettymyksen jälkeen tämä toimii.
 
Kerran foorumilta löytyi pelin parissa useampia satoja tunteja viettäneitä niin tipsejä tähän core crystallien bondaukseen, tällä hetkellä löytyy commoneita 29 ja rareja 3 kpl, mikä näiden boostersien rooli on ja mikä hyöty on useamman boostersin käytöstä kerralla? Itellä näyttää tällä hetkellä olevan vaan yks per laatuaan joten kannattaako näitä käyttää vielä vai kerryttää? Oletan että näistä saa tehtyä/luotua uusia bladeja eli aseita tyypeille, correct if im wrong.

Uraya saavutettu so far, helkkari kun vkl meinaa käydä lyhyeksi tämän parissa :D
 
mikä näiden boostersien rooli on ja mikä hyöty on useamman boostersin käytöstä kerralla? Itellä näyttää tällä hetkellä olevan vaan yks per laatuaan joten kannattaako näitä käyttää vielä vai kerryttää? Oletan että näistä saa tehtyä/luotua uusia bladeja eli aseita tyypeille, correct if im wrong.

Tää on pakko myöntää, että en ole paljoa selvitellyt. Käsittääkseni jonnin verran auttavat tietyntyyppisten Bladejen saamista, mutta ite olen niitä käytellyt miten sattuu. Jonkinmoista selvitystyötä tuosta on tehty, mutta laiskuus iski, enkä jaksanut selvitellä tarkemmin. :)

Niitä boostereitahan voi kerätä vain maks. 5 per kategoria, joten ei niitä mahottomasti kannattane säilöä, sillä ainakin itelleni niitä tuli koko ajan lisää jostain tuutista, etenkin kun pistää pellolle niitä normi-Bladeja tilan puutteen takia.
 
65h takana ja on kyllä ollut loistavaa menoa, pitänyt hyvin otteessaan alun kankeuden jälkeen.

Taistelusysteemissäkin on mukavasti syvyyttä vaikka alussa tuntuikin, että kyseessä on finalfantasy ilman, että tarvitsee edes painaa hyökkäystä, koska peruslyönti tapahtuu itsestään. Tosin tunnustettakoon, että lähemmäs 24h oli mittarissa ennen kuin sain kiinni miten se elementtien tuhoaminen tapahtuu. Vieläkin on vähän harmaan peitossa, että jos vastustajalla näkyy energiapalkissa joku elementin kuva niin onko se sen heikkous vai onko heikkous kyseisen elementin vastakohta(?). Chain attackissa en ole myöskään ihan varma pitääkö aina käyttää vastakkaista elementtiä, että saa burstin. Hyvin on viihdytty vaikka 65h kohdallakin vielä vähän pihalla. :D

Huonoja puolia on tähän mennessä ilmennyt kaksi: kartta, voi helvetti miten huono tuo karttasysteemi voikaan olla, melkein pitäisi joku palkinto sen kehittäjälle antaa, että 2010-luvun puolella pystyy tuollaisen hirvityksen luomaan. Toinen asia mikä toisinaan ärsyttää on se, että päätyyppien made bladeista ei voi luopua hetkeksikään, tälle olisi toisinaan tarvetta kun tulee tarvetta jollekkin tietyille field skilleille, nyt on vaan 2 paikkaa per tyyppi käytettävissä + tora, jolla on mitä on.

Onko muuten siten, että noilla Common blade crystalseilla pitäisi pystyä saamaan myös noita rare bladeja, eli noita blade listin mukaisia bladeja? Oon nyt n. 50 kpl avannut commoneita peräperään ja 10 kappaletta rareja ja joka kerta palkintona ollut niitä harmaanvärisiä, ei mistään kotoisin olevia bladeja. Käytin myös Legendary crystalsin suurin odotuksin ja palkinnoksi... TÄTTÄTÄDÄÄ.. harmaa kahden "kruunun" blade :mad:
Olen myös käyttänyt noita boosterseja 1-5 kpl avatessa, ei vaikutusta laatuun (ilmeisesti vaan siihen mitä elementtia hahmo edustaa)
 
Viimeksi muokattu:
Olen myös käyttänyt noita boosterseja 1-5 kpl avatessa, ei vaikutusta laatuun (ilmeisesti vaan siihen mitä elementtia hahmo edustaa)

Käsittääkseni juuri näin. Ja se lieneekin sitten ainoa asia, johon osaa varmasti vastata. :D Mielestäni ne elementtipallot ottavat osumaa samalla elementillä x1-kertaisest ja vastakkaisella x2-kertaisesti, mutta tämä voi olla ihan huuhaatietoa. Vastaelementillä saa kyllä kuitenkin enempi vahinkoa aikaan.

Core-kristallien avaaminen on oma taiteenlajinsa, josta on laskettu ihan jotain kaavoja, jonka mukaan nuo uudet Bladet aukeavat käyttöön. Hahmon Luck sekä moni muu asia vaikutti siihen ja joka pelikerralle on myös annettu jokin tietty arvo, jonka mukaan pelaajan ulottuville tuodaan tietyt Bladet, kun taas toinen osanen niistä on käytännössä työn ja tuskan takana avata.

Mutta! Yksi herkullisimmista asioista pelissä on yksi asia tuolta pelin loppupuolelta. Enpä ole tästä muistanut tarinoida, mutta nyt voisi! Spoilerin takana isoja isoja paljastuksia aivan tarinan lopusta, joten älkäähän vilkuilko ennen loppunäytön näkemistä.

Oli pirun hienoa tajuta, että Xenoblade Chronicles ja Xenoblade Chronicles 2 sijoittuvat samaan "maailmaan" ja että Arkkitehti-hahmon toinen puolikas on ykköspelin Zanza-pahis.

Xeno 2:n loppupuolella kuullaan tutut lauseet Xenoblade Chronicles (ykkösen) Shulkin sanomana. Eli "Today, we user our power to fell a god" jne. lauseet, mitkä kuultiin pari hetkeä ennen kuin Zanza pistettiin päiviltä. Ja kuinka ollakaan, pari hetkeä tuon lauseen kuulemisen jälkeen Arkkitehtikin ottaa ja kuolee.

Kummassakin pelissä myös nähdään sama kohtaus, jossa Klaus-niminen valkotakki käytännössä luo koko maailman uudelleen. Tämä valkotakki on siis kahtia jakautunut Arkkitehti/Klaus.

Eli kumpikin peli tapahtuu yhtä aikaa ja samassa maailmassa. Vau! Switch-peli on ansainnut 2:n nimensä perään.

Pirun hieno "yksityiskohta". Jos kuulostaa vaikealta, niin ehkä video selittää paremmin:


 
Nyt pitänyt panostaa side questeihin kun ei saa pelin loppuvastusta kaatumaan.
Pystykö tuolle vikalle vastukselle häviämäänkin? Musta tuntui, että se saa vaan seisoskeli ja odotti kuolemaansa :D

Peli lävitse pelikellon näyttäessä 87h. Missään vaiheessa ei tuntunut, että hahmot olisivat kerinneet kehittyä niin ylitse, että pelistä ei olisi löytynyt enää haastetta. Rare Bladeja tarttui matkaan 17 kpl (ilman pakollisia tyyppejä). Onneksi olin sen verran myöhäisherännyt, että mun aloittaessa oli jo tullut tuo Bladejen cutscenejen skippaus, ei olisi hermot muuten kestäneet. 7 Legendary corea tuli saatua ja ei yhtään käyttökelpoista. Barneys Stinsonia lainatakseni: leeegen... wait for it... dary.

Jos käsitin oikein niin New Game+ pelimuotoon siirtyy mukaan nuo ekalla pelikerralla saavutetut bleidit? Sittenhän tässä joutaisi melkein aloittaa toisen kierroksen heti putkeen. TOSIN vaimo on sen verran kyllästynyt katsomaan noita pomppivia kumitissejä ruudulla illasta toiseen ja viikonlopun ylikin, että pitää varmaan hypätä FC5:sen kimppuun tässä välissä.


Harvassa on ne pelit, joita jaksan tai tekisi mieli pelata toisen kerran lävitse. 95% pelaamistani peleistä on sellaisia, että jäävät vaan pölyttymään pelikaappiin ähkyn tultua (=läpäisty ja kerätty kyllästymiseen saakka hiluja), silti Nintendon pelitarjonta on onnistunut tässä jo kahdesti: Zelda ja XC2.
 
Pystykö tuolle vikalle vastukselle häviämäänkin? Musta tuntui, että se saa vaan seisoskeli ja odotti kuolemaansa :D

Jos sulla kestää liian pitkään niin se tekee hyökkäyksen joka tappaa kaikki laakista. Itse pääsin tuon kokemaan kun en ollut tuosta tietoinen.
 
105h mittarissa ja kaksi Rare Bladea puuttuu, perkuleen KOS-MOS ja Dahlia. Tänään avattu 130 corea, 70 rarea ja 30 legendaryä mutta kun ei nappaa syöttiin niin ei nappaa. On koitettu nostaa luckyt maksimiin kaikilla mahdollisilla tavaroilla mitä löytyy bleidien valintaa myöten, mutta ei :D
 
Nostellaas 12 sivun takaa.

Käsittääkseni tällä viikolla tulossa XC2 virallinen/epävirallinen jatko-osa 'Torna - the golden country'.
Onko kellään jakaa mitään tarkempaa tietoa pelistä? Onko kyseessä vain joku 5-10 h lisäri vai ihan täyspitkäseikkailu, johon saisi taas yhden sata tuntia kulutettua?
Maloksen ja Jinin tarina kuulostaa lähtöasetelmiltaan huomattavasti kiinnostavammalta kuin Rexin ämpyilyt.

Gigantissa, josta yleensä pelit hommaan näyttää olevan aika rapeeseen 59 e hintaan, muualla 40e luokkaa. Onko tietoa mitä storessa maksaisi ja paljonko vaatii tilaa?
 
Onko kellään jakaa mitään tarkempaa tietoa pelistä? Onko kyseessä vain joku 5-10 h lisäri vai ihan täyspitkäseikkailu, johon saisi taas yhden sata tuntia kulutettua?

Aika erilaisia aika-arvioita olen tuosta lukenut. Kestoa on eri lähteiden mukaan jotain välillä 12-30 tuntia ihan riippuen siitä, paljonko käytät aikaa sivutehtäviin. Ihan kunnon pelin verran siis on mittaa, mutta sataa tuntia tuohon tuskin saa kulutettua.
 
Tuo on osa expansion passia jonka hinta on 29e eshopissa joten fyysinen tulee kympin kalliimmaksi ja siinä on vain torna kortilla ja loput expansion pass kamat on koodilla.
Tekijät vissiin ovat lupailleet tuolle n.30 tunnin kestoa. Gamexplainin arvostelija veti 12 tunnissa läpi, mutta ei tehnyt kaikkia sivutehtäviä.
Sivutehtäviä on myös pakko tehdä tietty määrä, että tarinassa pääsee eteenpäin.
Kun ottaa huomioon, että expansion pass sisältää monta uutta sivutehtävää, uusia bladeja, haaste areenan ja tämän niin kyllä siinä on rahoille vastinetta.

Digi versiohan on jo julkaistu expansion passin omistajille.
 
23h ja lisäri lävitse, tuli suoritettua kaikki sivutehtävät mitä tarjolla oli siihen mennessä tullut.

Jäipä aika kahtijakoiset fiilikset, kohdeyleisö oli itselle se suurin kysymysmerkki. Itseni kaltaisille XC2 veteraaneille taistelujärjestelmää oli helpotettu aivan liiaksi ja koska hahmoja oli vain kuusi niin full fusion combo mittarinkin sai joka taistelussa täyteen, tämä tarkoitti sitä, että ketä tahansa vastustajaa vastaan käytännössä riitti, että pehmität sitä n. 35% jos sitäkään ja teet pehmityksen aikana kahteen kertaan elemental combon lävitse, jolloin sulla oli kuusi elementtiä tarjolla fusionia varten.

Toinen asia mikä jätti kylmäksi oli juoni, joka oli allekirjoittaneelle suurin syy tämän hankintaan. Mielestäni juoni ei avannut tarinaa yhtään sen enempää kuin XC2 vaikka tämänhän piti nimenomaan kertoa miten hissukka malliesimerkki Jinistä tuli pahan, tuhoa kylvävän Maloksen oikea käsi. Tarinan juoni pähkinänkuoressa, en edes laita spoiler tageja: Malos on paha ja tappaa hallitsemattomasti kaikkea mikä liikkuu, hyvisten tehtävänä on pysäyttää hänet, the end.
Koko ajan odotti, että 'ahaa tämä sysää Jinin ajatusmaailman raiteiltaan', 'eikun tämä', 'no tuon se on pakko olla', jaaaaaa lopputulemana ainoa lisäarvo XC2sen tarinalle oli loppukuvat, jossa vikassa 30s pistettiin palikat paikalleen ja näytettiin loppumusiikin saattelemana miten päädyttiin Rexin maailman tilanteeseen. Tässäkin mielikuvitukselle jätettiin aika paljon tilaa.

Hukattu tarina oli harmi, koska hahmot ovat huomattavasti mielenkiintoisempia kuin XC2. Hyvänä puolena sen sijaan, että tarpeettoman pornon määrä oli laskettu lisäosassa uusien hahmojen osalta nollaan (toki Mythra ja Birgid olivat kumipallot esillä kuten XC2).

Uudelle pelaajalle kynnys tutustumiseen ja taistelujärjestelmän ymmärtämiseen on matalalla, itsellä meni XC2 varmaan 60h ennnen kuin pääsin taistelujärjestelmään kiinni kaikkine twisteineen. Juoni taas aiheuttaa lähinnä hämmennystä noin päin pelattuna aloittelijalle. 'Täh? Nyt se Jin onkin Maloksen paras kaveri?'

Viihdyinkö pelin parissa? Kyllä. Jäikö mitään käteen? Kyllä, 50 sivutehtävää ja pintaraapaisu aikakaudesta ennen Rexin mukaan tuloa.

Arvosana 6/10, aloittelijoille ja HC-faneille
 
23h ja lisäri lävitse, tuli suoritettua kaikki sivutehtävät mitä tarjolla oli siihen mennessä tullut.

Jäipä aika kahtijakoiset fiilikset, kohdeyleisö oli itselle se suurin kysymysmerkki. Itseni kaltaisille XC2 veteraaneille taistelujärjestelmää oli helpotettu aivan liiaksi ja koska hahmoja oli vain kuusi niin full fusion combo mittarinkin sai joka taistelussa täyteen, tämä tarkoitti sitä, että ketä tahansa vastustajaa vastaan käytännössä riitti, että pehmität sitä n. 35% jos sitäkään ja teet pehmityksen aikana kahteen kertaan elemental combon lävitse, jolloin sulla oli kuusi elementtiä tarjolla fusionia varten.

Toinen asia mikä jätti kylmäksi oli juoni, joka oli allekirjoittaneelle suurin syy tämän hankintaan. Mielestäni juoni ei avannut tarinaa yhtään sen enempää kuin XC2 vaikka tämänhän piti nimenomaan kertoa miten hissukka malliesimerkki Jinistä tuli pahan, tuhoa kylvävän Maloksen oikea käsi. Tarinan juoni pähkinänkuoressa, en edes laita spoiler tageja: Malos on paha ja tappaa hallitsemattomasti kaikkea mikä liikkuu, hyvisten tehtävänä on pysäyttää hänet, the end.
Koko ajan odotti, että 'ahaa tämä sysää Jinin ajatusmaailman raiteiltaan', 'eikun tämä', 'no tuon se on pakko olla', jaaaaaa lopputulemana ainoa lisäarvo XC2sen tarinalle oli loppukuvat, jossa vikassa 30s pistettiin palikat paikalleen ja näytettiin loppumusiikin saattelemana miten päädyttiin Rexin maailman tilanteeseen. Tässäkin mielikuvitukselle jätettiin aika paljon tilaa.

Hukattu tarina oli harmi, koska hahmot ovat huomattavasti mielenkiintoisempia kuin XC2. Hyvänä puolena sen sijaan, että tarpeettoman pornon määrä oli laskettu lisäosassa uusien hahmojen osalta nollaan (toki Mythra ja Birgid olivat kumipallot esillä kuten XC2).

Uudelle pelaajalle kynnys tutustumiseen ja taistelujärjestelmän ymmärtämiseen on matalalla, itsellä meni XC2 varmaan 60h ennnen kuin pääsin taistelujärjestelmään kiinni kaikkine twisteineen. Juoni taas aiheuttaa lähinnä hämmennystä noin päin pelattuna aloittelijalle. 'Täh? Nyt se Jin onkin Maloksen paras kaveri?'

Viihdyinkö pelin parissa? Kyllä. Jäikö mitään käteen? Kyllä, 50 sivutehtävää ja pintaraapaisu aikakaudesta ennen Rexin mukaan tuloa.

Arvosana 6/10, aloittelijoille ja HC faneille
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom