Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Detroit: Become Human

Piti odottaa että hinta vähän tippuu että vois ostaa tämän. Minusta lähes täydellinen peli, 9,7/10. Ihan pieniä yksityiskohtia jotka vähän ärsytti. Parempi kuin studion aikaisemmat pelit. Paljon enemmän pystyi vaikuttamaan tarinaan, tarina, aihe ja ympäristö erinomaisia ja mieleenkiintoisia, hyvä tunnelma. grafiikka upea. Nämä tarinapelit jakaa mielipiteitä mutta minusta ovat just parhaita eikä näitä paljon ole. Tämä on paras tähän asti, myös until down, life is strange yms. mukaan lukien
 
Black Fridayn tarjouksesta nappasin tämän ja nyt pelattu noin 4 tuntia. Tuttua kehittäjä Quantic Dreamin tarinankerrontaa, rauhallista ja hieman melankolista menoa. Ei mitään maata mullistavaa, mutta kolmen päähenkilön kautta kerrottu tarina on ainakin tähän mennessä tarjonnut mukavasti yhtymäkohtia ja tartuntapintoja.

Jokaisen luvun jälkeen näytettävä vuokaavio omista valinnoista on paras "pelillinen" asia. Vaikka se samalla vähän spoilaa mahdollisia vaihtoehtoja, niin se myös kertoo, että tämän kohtauksen olisit voinut selvittää myös jollain toisella tavalla. Tämä lisää uudelleenpeluuarvoa.

Graafisesti peli on hieno, mutta toki vertailu käy firman edellisen sukupolven peleihin. Varsinkin kasvoanimaatiot ovat jälleen ehdottoman hyvin toteutettu. Ympäristöt tuntuvat suurimmalta osin aika kliinisiltä, mikä toki sopii tähän tulevaisuuden näkymään, mutta tekee niistä samalla vähän vaisun näköisiä.

Tähän mennessä peli on siis maistunut. Heavy Rain pitää silti edelleen omissa kirjoissa Quantic Dreamin pelien ykköspaikkaa. Siinä vaan tarina toimii vielä paremmin ja sehän näissä peleissä on tärkein pointti.
 
Tuli 30€ ostettua deluxe edition ja mukana tuli heavy rain ja muuta sälää joten hinta on todella halpa.

Peli meni juuri lävitse ja lopputekstit rullaa ruudulla, lyhyesti sanottuna tämä on David Cagen mestariteos joka yltää jopa Beyond Two souls:ia paremmaksi.

Uskomaton tekninen taidonnäyte jota parempaa ei ole konsoleilla nähty, grafiikat jaksoivat hämmästyttää koko läpipeluun ajan (4k HDR), animaatiot ja ääninäyttely oli niin top luokkaa että luuli katsovansa oikeasti jotain elokuvaa jota voi pelata. Gameplay on tuttua aiemmista peleistä ja vaikka on vähän kankeaa niin ei koskaan haitannut pelaamista tai päätöksentekoa, myöskin tuolla default asetuksella quicktime eventit oli juuri täydellisesti tasapainotettu vaikeuden suhteen ja kertaakaan ei peli tehnyt päätöstä vaan aina oli omista sormista ja hoksottimista kiinni. Tarina oli huippuluokkaa alusta loppuun ja jokainen hahmo todella mielenkiintoinen. Loppuun vielä erityismaininta pelin soundtrackista, kuka ikinä sen tekikään loi kyllä sellaisen elämyksen että sai istua tuolin reunalla jännittämässä jokaista hetkeä.

Ainut miinus 30 FPS joka kyllä ihan hitusen vei fiilistä koska se häiritsi niin paljon gameplay osioissa.

9.5/10 ja nousee omalla GotY listalla korkealle.
 
DuxWhbzUcAAWLto.jpg
 
Tulkitsette roolipelaamisen liian ahtaasti. En ole Detroittia vielä pelannut, mutta voisin kuvitella siinä nimenomaan rooliin pelaamisen onnistuvan pelin salliessa lukemattomia eri vaihtoehtoja läpäistä tarina.

Hahmoista ja heidän kohtaloistaan välittää, ja tarinan erilaiset koukerot kannustavat uudelleenpelaamiseen. Onkin harvinaisen mielenkiintoista kokeilla eri pelityylejä, jotka eivät ole itselle se luontaisin vaihtoehto. - Mikrobitti
 
Viimeksi muokattu:
Tulkitsette roolipelaamisen liian ahtaasti. En ole Detroittia vielä pelannut, mutta voisin kuvitella siinä nimenomaan rooliin pelaamisen onnistuvan pelin salliessa lukemattomia eri vaihtoehtoja läpäistä tarina.

Tällä ajattelutavalla lähes jokaisesta pelistä saa jonkin sortin roolipelin. Perinteinen roolipelin määritelmä ei vain toimi tietokone- ja konsolipelien tapauksessa.

Sony ja Quantic Dream itsekin luokittelevat Detroit Become Humanin seikkailupeliksi (Adventure): https://www.playstation.com/en-us/games/detroit-become-human-ps4/
 
Kyse ei ole mistään ihan normaalista hyllytavarasta, ehkä siinä myös se syy miten pelin voi mieltää myös vahvasti rooliin pelaamiseksi.
 
Näitä samoja vääntöjä on käyty mm. Zero Dawnin ja Yakuza pelien suhteen. Osa mieltää nämä ehdottomasti RPG peleiksi ja osa taas yksinomaan seikkailu/toimintapeleiksi. Ja tietenkin kummastakin poterosta löytyy aina äänekkäitä yksilöitä, jotka mieltävät oman mielipiteen ainoaksi totuudeksi :D

Nähdyn perusteella mieltäisin Detroitin ensisijaisesti seikkailupeliksi. En ole kuitenkaan yllättynyt, että osa kokee tämän myös roolipeliksi, sillä "RPG" tarkoittaa eri asioita pelaajien keskuudessa ja muutoinkin rajat lajityyppien välillä on hämärtynyt. Sama on nähty aiemmin jo mm. musiikin suhteen.
 
Ite näen Zero Dawnin, Yakuza sarjan seikkailu/toimintapeleinä jossa on RPG elementtejä, Detroitissa en sitten näe mitään RPG elementtejä vaan puhtaasti seikkailupelin.
 
En ole kuitenkaan yllättynyt, että osa kokee tämän myös roolipeliksi.

Joo ei nykyään kannata yllättyä enää oikein mistään. Ihmisten henkilökohtainen kokeminen ja mieltäminen ajaa tässäkin tapauksessa kaiken ohi. Mitäpä ne pelintekijä ja julkaisija tietäisivät...

Tulee taas mieleen Martin Shovelin loistava strippi, joka ottaa kantaa Brexitiin, mutta soveltuu niin moneen muuhunkin asiaan:

 
Joo ei nykyään kannata yllättyä enää oikein mistään. Ihmisten henkilökohtainen kokeminen ja mieltäminen ajaa tässäkin tapauksessa kaiken ohi. Mitäpä ne pelintekijä ja julkaisija tietäisivät...]

Sun pitää kuule käydä kertomassa tämä niille pelintekijöille?

 
Tässä on vielä se, että näissä lajityypeissä on selkeitä eroja. Vieläpä yleisesti hyväksyttyjä normeja. Näiden normien mukaan Detroit Become Human ei ole roolipeli. Siinä pelataan valmiilla hahmoilla, jotka eivät kehity videopeleille roolipelimäisellä tavalla. Hahmoaan ei voi myöskään muokata mitenkään. Pelaat siis valmista roolia/hahmoa, et luo hahmoasi itse.

Niin ja sitten tietysti se tärkein, jonka toveri cobalos jo nostikin esiin. Ihan pelin omilla sivuillakin lukee näin:
Genre
Adventure

Lisätään vielä. Jos lähtisin tätä tuolta seikkailupelin lokerosta johonkin liikuttamaan, niin tämä menisi interaktiivisen elokuvan puolelle. Joo, käyttäjälle annetaan valintoja, mutta ne ovat valmiiksi pureskeltuja. Senkun valitset listalta. Tämä ei siis ole mitenkään huono asia, vaan toimii pelissä hyvin, mutta ei tässä kauheasti pelaamista ole. Kävelet seuraavaan kohtaukseen ja quick time eventit alkavat.
 
Tulkitsette roolipelaamisen liian ahtaasti. En ole Detroittia vielä pelannut, mutta voisin kuvitella siinä nimenomaan rooliin pelaamisen onnistuvan pelin salliessa lukemattomia eri vaihtoehtoja läpäistä tarina.

Hahmoista ja heidän kohtaloistaan välittää, ja tarinan erilaiset koukerot kannustavat uudelleenpelaamiseen. Onkin harvinaisen mielenkiintoista kokeilla eri pelityylejä, jotka eivät ole itselle se luontaisin vaihtoehto. - Mikrobitti

Pientä sarkasmia ehkä havaittavissa, mut tartun silti tähän. Hmmmm, RDR2 voidaan tällä ajattelulla kans laittaa roolipeleihin, samoin F1 2018 ja oikeestaan kaikki pelit. Pitään vaan pelata roolia. Eli kyllä tässä on nyt tehty pahemman laatuinen moka palkinnonjaossa ja voidaan todeta ettei Australiassa tiedätä pelaamisesta mitään, keskittykööt kenguruihin ja V8:siin :D
 
Ylös Bottom