Tuli eilen katseltua hetkinen tuota KFIN Formula 1-sarjaa Twitchin puolelta ja siellä muistin, että tosiaan vajaan kahden viikon päästä Vapun päivänä tulee kuluneeksi tasan neljännesvuosisata eli 25 vuotta Ayrton Sennan traagisesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta Imolan radalla, joka siis tapahtui 1.5.1994. Ajattelin muistuttaa muitakin vähän pidempään formuloita seuranneita, että tällainen valitettava merkkipäivä on nyt tulossa.
Senna voitti urallaan 3 kuljettajien MM-titteliä(1988, 1990, 1991). Hän osallistui 162 osakilpailuun, joista voitti 41, palkintokorokkeelle yhteensä 80 kertaa, 65 paalupaikkaa. Lienee turvallista sanoa, että mestaruuksia olisi tullut vielä lisääkin ilman tuota onnettomuutta, kun katsotaan, kuinka hyvä auto Williams lopulta päätyi olemaan aikajanalla 1994-1997. Senna olisi mahdollisesti voittanut tuona aikajanana vielä pari mestaruutta lisää.
Olin itse 8 vuotias tuona Vappuna ja muistan aika kirkkaasti, kuinka tuo tragedia pysäytti melkein koko maailman. Suomessakin itkettiin tuon takia ja asiasta uutisoitiin useampana päivänä. Itse olin vielä sen verran nuori, etten tuolloin ihan täysin ymmärtänyt Sennan suuruutta, vaikka minulla joitain muistikuvia olikin vuoden 1991 mestaruudesta.
Ja toki myös muistutus ihan kaikille siitäkin faktasta, että tuona traagisena vappuviikonloppuna menehtyi myös toinenkin kuljettaja, kun Vapun aattona aika-ajoissa itävaltalainen Simtek-tallin autolla ajanut Roland Ratzenberger joutui kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen. Moni hänet unohtaa Sennan takia. Ironista sinänsä, että tuon onnettomuuden jälkeen Senna itse ilmaisi, että tuon tragedian takia koko kisa pitäisi perua. Näin ei tehty ja Senna vielä pohti, että jättäisi kuitenkin itse ajamatta kyseisen kisan. Hän kuitenkin lopulta päätti kisaan startata ja loppu on täyttä tragediaa.