Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

En ymmärrä tuota puolustelua, edustat pelaajakuntaa ja haluat maksaa extraa siitä että tuote on diginä, jälleenmyynti ei mahdolista? Toki saa tedä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu mutta ei siitä voi sanoa yleisesti että "ja se kyllä ainut oikea suunta onkin." Minusta tuo on pahin mahdollinen suunta, käytännössä sellainen monopoli joka sanelee täysin hinnat, eikä taatusti alaspäin.
No pc puolella mennään jo lähes 100% diginä ja nämä fyysisten puolustajat on vain konsolipuolella.

Miksi maksaisin enemmän? Esim Mario maker 2, postikuluilla hinta on sama kuin diginä tuon limited edition. (Hintana eShop ja verkkokauppa.com)
Suurin osa peleistä myydään 1-3 kk päästä halvemmalla tarjouksessa kuin fyysisenä. Lisäksi kun ostaa psn rahaa tarjouksista, saattaa esim 150e rahaa saada 100-120 eurolla parhaimmillaan.
Tähän päälle vielä plus tarjoukset esim ennakkotilauksissa.
Ihmeellinen olettamus, että digipelit on jotenkin kalliita. Itse olen säästänyt viime vuosien aikana useamman tuhatta euroa verrattuna siihen, että ostaisin fyysisenä.

Ja ei, en myy pelejä eteenpäin ja loppupeleissä harrastajien ulkopuolella sitä harrastaa aika harva. Korkeintaan vuosien päästä parilla eurolla kirppiksellä.
Miksi minä en myy? Koska muutaman pelin aikanaan ostin 4-5 kertaa uusiksi ja lopulta olin maksanut moninkertaisesti pelistä.

Ja ensinnäkin se, että pääsi parista tuhannesta (pelit ja leffat) muovikotelosta eroon ja toi tilaa taloon ja ei tarvinnut ostaa hyllyjä niille on kaiken arvoista. Tähän päälle vielä se, että ei tarvi kuormittaa ympäristöä tollasella muovilla mikä ei tänäpäivänä välttämättä sisällä enää edes peliä, tai pelikunnossa olevaa peliä.
Ja reissuun lähtiessä vaivattomuus, muutoinkin edut on kiistattomat. Välittömästi pelaamaan, jos ennakkotilaa saa uusimman pätsin suoraan ja pelaamaan heti klo 00. Pelien vaihto nopeaa.

Ja se kaikkein isoin hyöty. Hinta.
Mulla on oma pleikka, lapsilla on oma pleikka. Ilmestyy vaikkapa uusi Farming Simulator tai änäri. Normi perheenäiti hakee sen citymarketista, tai korkeintaan gamestopista, hintaa 69,95. Peliharrastaja ja valveutunut hakee gigantista kympin halvemmalla, tai tilaa postitse jos asuu syrjässä kuten itse. Lopullinen hinta posteista riippuen 62-65e. Diginä saat 69,95e, mutta plus jäsenenä saattaa olla esim 65e, tai jopa halvemmalla.
Eli hinta on aikalailla +-0 ihan uutenakin. Mutta, kun pelejä tarvitaan kaksi. Gigantista hinnaksi jää 120e+postit, citymarket/gamestopista 140e. Diginä hinta pysyy samana. Eli hinnassa säästää puolet.
Näitä siis pelataan keskenään kahdella konsolilla samaan aikaan toisiaan tai muita vastaan, joten yksi levy ei riittäisi.
Noh sitä änäriä pelataan niin kauan et uusi peli ilmestyy, jolloin gamestop tarjoaa siitä 5-15e, otetaan yläkanttiin. Eli yhteensä 30e kahdesta pelistä, jolloin hinnaksi muodostuu 90-110e kahdelle pelille. Eli 30-50e enemmän, kuin fyysisenä ostettuna.
Tällä rahalla ostaakin jonkun pienemmän pelin, tai pari.

Eli puhutaan aika mielettömän isoista summista miten paljon digi on halvempaa perheelliselle. Ilman kahden koksolin ongelmaa hinnat on hyvin lähellä samaa ilman muoviroskaa ja jos malttaa odottaa sen pari kk, niin isojakin nimikkeitä on 40-80% alennuksessa ja halvemmalla kuin sen hetkinen fyysisen hinta.

Gamestopeissa käytettyjen vaihtokauppa vähenee vuosi vuodelta ja suurinosa varmaan käyttää niitä poskettomia tarjouksia hyväksi, jotka ei todellakaan firmalle tee hyvää ja kohta koko firmaa ei edes ole.
Eli kyllä minä väitän, että kun katsotaan peliharrastajien ulkopuolelle isoa massaa, niin digipelit tulee ensinnäkin halvemmaksi, ympäristöystävällisemmäksi, että kaikin puolin vaivattomammaksi ja järkevämmäksi.
 
Digi voi tulla halvemmaksi juuri tuossa jakamistapauksessa, jos jaat kaverin tai perheen kesken.

Noin muuten fyysinen media mahdollistaa sen, että ison budjetin pelien pelaaminen on lähes ilmaista. Fyysinen media tuo vaihtoehdon, voit valita halvimman ja jälleenmyynti mahdollistaa sen, että saat pelisi lähes ilmaiseksi. Ja mitä useampi jakelukanava, sitä enemmän kilpailua. Lisäksi fyysinen media mahdollistaa kirjastopalvelun käytön, joka on mielestäni todella hyvä juttu.

Ympäristöasiat tietysti erikseen.

Digipeleihin saisi tulla jälleenmyynti- ja lainaamismahdollisuus.
 
Nyt on aika kova syy olla myymättä pelejä :D et malta olla myymättä/ostamatta samaa peliä 4-5 kertaa joten se tulee kalliimmaksi kuin digiversio
No mä pelaan vanhojakin pelejä vielä pitkänkin ajan päästä. Esim RDR ykkösen olen ostanut jo 7 kertaa.
Mutta hienosti irrotettu kokonaiskuvasta. Tuo oli yksi syy muiden joukossa miksi suosin digipelejä. Mulla hukkuu se hyöty jo siinä, että lähtee keskeltä metsää niitä postittelemaan, miettii paketteja jne. En pidä sitä sen vaivan väärtinä muutenkaan, kun muutaman kuukauden päästä haluan taas pelata sitä kuitenkin ja ostaisin uusiksi.

Kyllä ne isoimmat syyt on vaivattomuus pelikirjaston kanssa ja toisekseen yksinkertaisesti hinta. Olen yhden pleikan kanssakin säästänyt niin tolkuttomat määrät rahaa ja silti sitä on palanut liikaa.
PS3 aikaan vielä menin fyysisillä ja lopulta niistä yritin päästä eroon. Niistä saatava summa jäi niin olemattomaksi lopulta, että lahjoitin koko pleikan lisävarusteineen ja peleineen fb ilmiantojen perusteella naapurikuntaan vähävaraiseen perheeseen.
Ja tällä hetkellä täytyis tosiaan sit jo ostaa kaikki kahteen kertaan, kun on kaksi pleikkaa.

Nykyisin miesluolaan mahtuu toisenkin harrastuksen kamat (RC) ja on tilaakin vielä. Ennen huonetta kieri muovikotelot. Elämän paras päätös ollu siirtyä täysin digiin monilta muiltakin osilta, kuin vain taloudellisesti. Itseasiassa voisin kyllä vaikka maksaa muutaman euron enemmän digistä, mutta nykyisin ei enää ole sille tarvetta.
 
Väitän, että silloin kyseessä on todelliset erikoistapaukset, kun digiversiosta tulee oikeasti fyysistä halvempi. Juurikin nuo Ompun perheen sisällä pelien jakamiset ovat sellainen. Noin yleistapauksissa fyysinen on aina lopulta digitaalista halvempi. Jopa Suomen kaltaisessa "takapajulassa", joka on määritelmien mukaan harvaan asuttu maa, suurini osa kansasta asuu nykyään kohtuullisen lähellä suuria kauppakeskuksia, että kauppareissun voi käytännössä ajoittaa sen odotetun pelin julkaisuun niin, että samalla käy pelikaupassa ostamassa fyysisen ja heittää vaihtoon jotain, mitä ei enää pelaa. Jo sillä jokaisesta fyysisestä tulee huomattavasti digitaalista halvempi.

Loppuun offtopicina pakko naureskella hyväntahtoisesti Ompun RDR:n seitsemälle ostokerralle :D Ei tullut sitten 2-3 kerran kohdalla mieleen, että jospa en enää myykään eteenpäin?
 
Vielä tarvis saada leffat ostettua diginä järkihintaan niin että ne pysyy tallessa. Vielä ostan bluray ja 4k leffoja levyllä. Xbox pelit diginä ja ps4 pelit tori.fi
 
Väitän, että silloin kyseessä on todelliset erikoistapaukset, kun digiversiosta tulee oikeasti fyysistä halvempi.
...että kauppareissun voi käytännössä ajoittaa sen odotetun pelin julkaisuun niin, että samalla käy pelikaupassa ostamassa fyysisen ja heittää vaihtoon jotain, mitä ei enää pelaa. Jo sillä jokaisesta fyysisestä tulee huomattavasti digitaalista halvempi.

Loppuun offtopicina pakko naureskella hyväntahtoisesti Ompun RDR:n seitsemälle ostokerralle :D Ei tullut sitten 2-3 kerran kohdalla mieleen, että jospa en enää myykään eteenpäin?
Sepä siinä onkin, että isoin osa massasta on niitä jotka ostaa 1-10 peliä vuodessa. Ei ne käy vaihtamassa peliä missään. Joo voi toki myydä kirppiksellä tms, mutta aika marginaalisella hinnalla.
Gamestopillahan ei olisi mitään ongelmia edes jos porukka vaihtais ja ylipäätään ostais fyysisiä entiseen malliin.
Mun tutuissa ei ole toista tälläistä ”pelaajaa” kuin mikä, vaan ovat juuri näitä perus Matti Meikäläisiä jotka ostaa sen pelin kauppareissun yhteydessä. Osa voi jonkun ison nimikkeen ostaa julkaisupäivänä kerran 2-3 vuodessa. Ne saattaa sen pelin ostaa vaikka 6-8kk päästä julkaisusta lauantain kauppareissun yhteydessä. Citymarketin hintaan 69e (sama kuin digi julkaisussa). Tai puhelinostoksilla gigantista kympin halvemmalla.

Se joukko vaikka maailman PS4 massasta joka on valveutuneita ja käyttää erillisiä pelikauppoja ja katselee hintoja jne. on oikeasti todella marginaalinen osuus.

En nyt jaksa mitään tiettyä peliä ottaa esimerkiksi, mutta käytännöss kaikki uudet julkaisut on vähintään 40eurolla myynnissä 1-3kk jälkeen diginä. Eli 20-30e halvemmalla kuin samaan aikaan noissa normi kaupoissa mistä massat pelinsä hakee (pelikaupat myynee samaan hintaan ainakin tarjouksella). Sit ne myy pelin kaverille, kirppiksellä tms 10-20 eurolla todella pitkän ajan päästä. Todella harvassa on ne jotka oikeasti käyttäisi sitä hyödyksi, että peli läpi ja vaihtoon. Päinvastoin jonkun RDR2 läpäisyyn menee se vuosi.
Tässä vaiheessa digi on tullut jo halvemmaksi 10-20e, maksimissaankin saman hintaiseksi. Sillä erolla, että peli on sulla edelleen diginä.

En väitä etteikö fyysisenä saa halvemmalla juuri gamestop kikkailulla ja viikossa läpi ajattelutavalla. Sellainen pelaaminen ei vain ole sitä ison kansan pelitapaa, eikä se kyllä mullekaan istu, vaikka läpi pelaankin nopeasti koska palaan niihin aina uusiksi.


Ja tosiaan RDR1 oli vain yksi esimerkki, tein tätä monen muun kanssakin useampaan kertaan. Aina ajattelin miten typerää touhua, mutta rahapulassa katsoin hyllyä et mitä en ole pelannut aikoihin. Jos se tuntui sillonkin siltä, ettei maistu niin myyntiin.
Lopultahan ostin kyllä RDR1:n diginä ja pääsin ongelmasta eroon..kunnes tuli RDR2 tiedot ulos. Pakko oli päästä pelaamaan, mutta en omistanut enää PS3:sta, joten fyysisestä, eikä digitaalisesta olisi ollut hyötyä ja marssin giganttiin hakemaan fyysisen Xbox version...pelasin sitä käytännössä tutoriaalin läpi ja nyt se makaa hyllyssä ainoana levypelinä. :D
Mutta otin tästä tosiaan opiksi ja PS4:n tullessa siirryin 100% digiin. Ja onneksi siirryin. Esim AC Black Flags käy mun koneella 2-3 kertaa vuodessa edelleen. :D

Ei se ole selvää että digi on ympäristöystävällisempi kuin fyysinen. Palvelinsalit ovat sähkörohmuja.
Toki, mutta samat palvelimet tarvitaan päivitysten jakoon, nettipeleille jne, jolloin ne fyysiset kuormittaa sitä samaa möykkyä myös oman muoviongelansa lisäksi. Sillä erolla ettei se sähkön ympäristöongelma päädy ilmaston lisäksi myös esimerkiksi mariaanien haudan pohjaan kuten muovi noin yleisesti.

Toki pelejä pahempia oli nämä digikoodit muovikoteloissa joista vissiin päästy kautta linjan eroon?

Mut näin kaiken rahan ja ympäristön ohella olen ilmeisesti siitä outo pelaaja, että voin pelata yhden illan (esim 17-02) aikana näin:
1: Pelaan vaikka Snookeria, kunnes kaveri tulee linjoille.
2: Vaihdan peliä Battlefieldiin jota pelaan kaverin kanssa. Linjoille tulee kolmas kaveri jolla ei ole bäfää.
3: Siirrytään kaikki pelaamaan peliä Wildlandsia.
4: Toinen lähtee syömään ja pistämään lapsia yöpuulle, siirrymme ensimmäisen kaverin kanssa takaisin bäfään.
5: Kaveri tulee takaisin ja jatkamme Wildlandsia.
6: Jossain välissä voi kaverit poistua ja pelaan hetken vaikka Fifaa.
7: Tulee toiset linjoille ja pelataankin siegeä ja kaverilla menee hermot kun ei pärjää, pyytää vaihtamaan peliä.
8: Pelataan Mudrunneria..kaveri jo niin kännissä et sammuu sohvalle.
9: ajattelen et jatkan itse vielä hetken. Pelaan yhden Snooker matsin loppuun, kunnes huomaan et on tullut päivitys Dirt Rallyyn.
10: Pelaan Dirt rallyä muutaman pätkän ennen nukkumaanmenoa.

Mä pelaan ylipäätään päivän aikana useita eri pelejä jatkuvasti itsekseni, mutta pelaamaan ehtivät kaverit määrittää sit usein sen mitä muuta pelataan.
Siinä vaiheessa kun pelejä on yli 300, niin ihan sama olenko laiska vai ei, niin mä en kyllä vaan jaksa enää nykyisin alkaa levyjä edes etsimään, tai vaihtamaan. Muutoinkin tulee paljon pienemmällä kynnyksellä pelailtua tovi pelejä jotka muuten jäisi kokonaan hyllyyn pölyttymään.
On vain niin paljon helpompaa klikkailla mitä pelaa. Sama se leffoissa jne on. En mä enää jaksais alkaa levyjä koneeseen tunkemaan, kun netflix jne tarjoaa yhden klikkauksen ja leffanautinnon.

Tämä viimeisin ei tosiaan päde taas niihin isoihin massoihin, koska ne hinkkaa sitä RDR:ää vuoden ja levy saa olla sisällä, mutta mun pelaamis ja pelimäärällä tuo on oikeasti jo aika iso tekijä.
 
Aika turha inttely, koska ainakin vielä seuraava konsolisukupolvi tukee levyjä, jatkakaa inttelyä noin 8 vuoden päästä kun nextgenin next tulee :D
Eipä ole itselläkkään tällä hetkellä kuin 1 fyysinen peli, loput on myyty, tulee ostettua PSN alennuksista aika paljon pelejä.
 
Raision Myllyn Viihdepysäkissä riitti asiakkaita vuosien varrella hyvin. Lopulta kauppakeskuksen remonttien takia nostivat vuokrat niin korkeaksi, että se lopetti toimintansa. Tilalle tuli Gamestop joka näyttää aina olevan täysin tyhjä asiakkaista ja ei mikään ihme, kun hinnat korkeampia kuin diginä ja itse liike ei vaikuta kovinkaan houkuttelevalta. Myyjät ollut ihan hyviä, hyvää asiakaspalvelua siellä saanut.

Lienee kuitenkin vain ajankysymys, koska autio liike pakkaa kamansa. Isoissa kaupungeissa tulee next genissä pysymään vaihtomahdollisuus, mutta muualla sitä vaihtoehtoa ei välttämättä edes ole enää jatkossa tarjolla.
 
Tilalle tuli Gamestop joka näyttää aina olevan täysin tyhjä asiakkaista ja ei mikään ihme, kun hinnat korkeampia kuin diginä ja itse liike ei vaikuta kovinkaan houkuttelevalta.

Sama stoori Mikkelin edesmenneen Gamestopin kanssa. Kauppakeskuksen kellarikerroksessa lymyillyt liike pistettiin säppiin todella nopeasti.
 
Raision Myllyn Viihdepysäkissä riitti asiakkaita vuosien varrella hyvin. Lopulta kauppakeskuksen remonttien takia nostivat vuokrat niin korkeaksi, että se lopetti toimintansa. Tilalle tuli Gamestop joka näyttää aina olevan täysin tyhjä asiakkaista ja ei mikään ihme, kun hinnat korkeampia kuin diginä ja itse liike ei vaikuta kovinkaan houkuttelevalta. Myyjät ollut ihan hyviä, hyvää asiakaspalvelua siellä saanut.

Lienee kuitenkin vain ajankysymys, koska autio liike pakkaa kamansa. Isoissa kaupungeissa tulee next genissä pysymään vaihtomahdollisuus, mutta muualla sitä vaihtoehtoa ei välttämättä edes ole enää jatkossa tarjolla.
Onhan tuo vieläpä sijainniltaan todella huono jos kyseistä kauppakeskusta ajatellaan. Ei siinä paljon muualle viitsi mennä jos tuolla asioi.

Ja kuinka ollakaan kun itse siihen kassalle menet, niin onnistun ainakin itse saamaan aikaan täysin yllättävän tilanteen myyjälle ja sitä selvitellessä on 15 asiakasta selän takana ja alkaa itseä hävettää siinä kassalla.
Näin kävi viimeksi Pokemon Go:n kanssa kun tiedustelin etteikö ole yhteispakettia sen pokepallon kanssa. Myyjä ei ollut koko pallosta kuullut ja kaiveli esitteestä sen esille.
Varmaan 30min siinä säädettiin ja kuumottavia katseita niska täynnä. Tuokin päättyi hyvin kun pelin ilmestyessä toinen myyjä kertoi et olivat ottaneet lähes 30e liikaa rahaa ja palautti ne takaisin.

Ei sen liikkeen kohtalo tosiaan riipu asiakaspalvelusta. Viihdepysäkki oli niitä viimeisiä vanhanajan ”hämyisiä” kivijalkakauppoja. Gamestop on kliinisen valkoinen ja valoisa.
 
Kyllä fyysinen tulee halvemmaksi, vaikka ostaisi kahden vuoden päästä. Itse ostan yleensä noin 15-20 eurolla fyysisen pelin (nykyisin on niin paljon hyviä pelejä jatkuvasti backlogissa, ettei se uusin julkaisu ole melkein koskaan itselleni kovinkaan tärkeä, voin hyvin odottaa vuoden tai viisi ennen kuin pelin pelaan) ja saan siitä melko lailla omat takaisin. Huuto.net, tori.fi ym. Mutta samaa voi tehdä myös uusien pelien kanssa toki gamestopin tai huutonetin ja torin ym kautta, omansa saa melkein takaisin.

Se, että joku tai jotkut (tai vaikka nyt se enemmistökin) käyttävät rahaa hölmösti tai heillä on varaa käyttää sitä hölmösti /sen enempiä ajattelematta, ei mielestäni ole hyvä peruste sille, että olisi hyväksi myös kaikille vastullisesti rahaa käyttäville tai niukalla budjetilla pelaaville siirtyä kokonaan digiin.
 
Kyllä fyysinen tulee halvemmaksi, vaikka ostaisi kahden vuoden päästä. Itse ostan yleensä noin 15-20 eurolla fyysisen pelin (nykyisin on niin paljon hyviä pelejä jatkuvasti backlogissa, ettei se uusin julkaisu ole melkein koskaan itselleni kovinkaan tärkeä, voin hyvin odottaa vuoden tai viisi ennen kuin pelin pelaan) ja saan siitä melko lailla omat takaisin. Huuto.net, tori.fi ym.

Se, että joku tai jotkut käyttävät rahaa hölmösti tai heillä on varaa käyttää sitä hölmösti /sen enempiä ajattelematta, ei mielestäni ole hyvä peruste sille, että olisi hyväksi myös kaikille vastullisesti rahaa käyttäville tai niukalla budjetilla pelaaville siirtyä kokonaan digiin.
Ja tuossa vaiheessa saat pelin storestakin jo parhaimmillaan 4,95 hinnalla. Store on viimeisen vuoden ollut jatkuvasti täynnä alle vitosen pelejä missä on mukana ihan isoja AAA pelejä.
 
Joo, vitosella toki joitain, mutta harvemmin niitä, mitä itse haluan. Kyllä ne 15-25 euroa ovat, mitä en sitten voisi myydä eteenpäin, jos diginä ostaisin.
 
Niitä on netissä sivuja missä näkyy Storen hinnat, jolloin ne voi ostaa itselle sopivalla hinnalla kun laitat muistutusrajat ja sit seurailee psn valuutan tarjouksia jolloin 50e storeen on paljon vähemmän itselle.
 
Niitä on netissä sivuja missä näkyy Storen hinnat, jolloin ne voi ostaa itselle sopivalla hinnalla kun laitat muistutusrajat ja sit seurailee psn valuutan tarjouksia jolloin 50e storeen on paljon vähemmän itselle.
Juu psprices.com on kovassa käytössä, indie-pelejä tulee osteltua paljon. Hyvä vinkki kyllä yleensä ottaen.

Tota PSN-valuuttaa en ole hoksannutkaan, sitähän pitää alkaa seurailemaan.
 
Tullut itsekkin siirryttyä täysin tuonne digipuolelle. Vaikka en olisi tätä esim vuosi sitten uskonut. Samaa tuli itsekkin harrastettua eli ostettua peli, myytyä pois ja jonkun ajan päästä ostettua uudelleen (joko halusi sen taas pelata tai siihen oli tullut mielenkiintoinen dlc)

Gigantista saa tosiaan juuri julkaistun pelin ehkä vähän halvemmalla, samalla sen myyntihinta esimerkiksi torissa pienenee, koska useasti vastassa myös ihmisiä jotka tietävät mistä sen halvimmalla saa.

Jotenkin digin myötä itse olen alkanut ostamaan pelejä vähän harkitummin. Siis en suoraan sitä uutuuspeleliä vain koska se vähän kiinnostaa vaan odotellut jos on jotain muuta kesken. Tietenkin tietyt pelit on jokaiselle pakko ostoksia (täydellä hinnalla) mutta nyt ainakaan ei tule myytyä peliä pois jos siihen dlc joskus tulee tai sen pariin haluaa palata. Vaikka aikoinaan fyysisiä pelejä paljon olen ostellut niin en koskaan ole halunnut niitä hamstrata hyllyyn ihan tolkuttomasti.

Ja myös pelien pelaaminen tosiaan helpottunut. Vaikka se cd:n vaihto ei nyt mikään ylivaikea juttu ole niin tulee käynnistettyä joku peli esim. netissä pelattavaksi samalla kun löhöää sohvalla.

Lopulta kuitenkin pelien myyntihinta tulee olemaan joskus sen 10€ parhaimmassa tapauksessa, jos siis katsotaan tulevaisuuteen. Esim Xbox360/PS3 pelit ovat sitä 1-3€ kirppareilla. Mutta se on ehkä jokaisen oma asia mitä tykkää keräillä. Rahan takia niitä tuskin kannattaa tulevaisuuteen säästää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom