Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oculus Quest -keskusteluketju

Ilmaissoftalla (client/server) striimaavat 5 Ghz langattoman kotiverkon yli SteamVR -sisältöjä Oculus Questille. Menee säätämiseksi, mutta avaa näkymiä siihen mitä huomisen VR voi olla.

 
Viimeksi muokattu:
Ilmaissoftalla (client/server) striimaavat 5 Ghz langattoman kotiverkon yli SteamVR -sisältöjä Oculus Questille. Menee säätämiseksi, mutta avaa näkymiä siihen mitä huomisen VR voi olla.



Jotain tällaista pitäisi olla vähintään psvr2:n, että saa minut kiinnostuneeksi. Ps5 pyörittäisi pelit ja striimaisi ne langattomasti laseille. Johdot jne tappaa kyllä questin jälkeen kiinnostuksen vr:n itelle aivan täysin. Ulkoiset sensoritkin olisi kiva saada myös pois laskuista.
 
Jotain tällaista pitäisi olla vähintään psvr2:n, että saa minut kiinnostuneeksi. Ps5 pyörittäisi pelit ja striimaisi ne langattomasti laseille. Johdot jne tappaa kyllä questin jälkeen kiinnostuksen vr:n itelle aivan täysin. Ulkoiset sensoritkin olisi kiva saada myös pois laskuista.

Sonylta löytyy useita tuoreita patentteja jotka viittaavat langattomaan VR:n. Yhdessä niistä on kamera myös peliohjaimessa, joilla seurataan sijaintia suhteessa laseihin.

Esimerkki: https://www.playstationlifestyle.net/2019/03/15/wireless-playstation-vr/

Jollain vivulla uuden konsolisukupolven pitää myydä massoille. Siihen helposti lähestyttävä langaton VR olisi aika nappiosuma. Pelit virtautetaan konsolista.
 
Sonylta löytyy useita tuoreita patentteja jotka viittaavat langattomaan VR:n. Yhdessä niistä on kamera myös peliohjaimessa, joilla seurataan sijaintia suhteessa laseihin.

Esimerkki: https://www.playstationlifestyle.net/2019/03/15/wireless-playstation-vr/

Jollain vivulla uuden konsolisukupolven pitää myydä massoille. Siihen helposti lähestyttävä langaton VR olisi aika nappiosuma. Pelit virtautetaan konsolista.

Jep, jotain tällaista sen pitäisi olla. Tuo ulkoinen kamera vaan pitäisi vielä saada pois. Varsinkin yhden kameran ratkaisu ei ole riittävä enään nykyään.
 
Langaton ratkaisu olisi varmasti kaikkien mielestä paras mutta ongelmaksi muodostuu siirron hitaus.

Wlanilla päästään n. 0,5 gigan nopeuksiin kun virtua link siirtää n. 40 gigaa. Tietysti voi toivoa pikaiseen jotain uutta teknologiaa tuohon, mutta aika alkaa loppua, jos oletetaan että laite ilmestyy joskus 2021. Kovin myöhään speksejä ei voi kiinnittää.

ALVR toimii kohtuullisesti Questilla keveämmillä peleillä, mutta hehkutusraporttien välissä mainitaan kummiskin lagista ja resoluution heikkoudesta.

Onhan tuo johdottomuus kätevä, täytyy toivoa että tuohon siirtoon keksitään jotain uutta.
 
Kokeilin pikaisesti tuota ALVR. Kyllähän se toimii jotenkin, mutta ei se ainakaan vielä ole mitenkään hyvä kokemus. Reprojectionin ansiosta pään kääntely tuntuu täysin sulavalta, mutta käsien ja pelimaailman kaikki muu liike nykii lähes jatkuvasti. Tämä on käyttökelpoinen joissain paikallan seisottavissa sovelluksissa, mutta kaikki pelit jossa liikutaan tatilla sulavasi on vielä käytännössä käyttökelvottomia. Viivettä on ohjelman ilmoituksen mukaan 65-70 ms ja yllättävää siinä on se että wlanin siirosta aiheutuva viive on ainostaan 5 ms. Kolmannes viivestä tulee kuvan pakkaaamisesta ja purkamisesta: pakkaus pc:llä 5 ms ja purku Questissa 18 ms. Itse pelin renderöinistä tuleva viive lienee jotain 20 ms ja sitten tuossa on vielä 15-20 ms jostain tuntemattomasta asiasta tulevaa viivettä.

Tämä on kuitenkin lupaava alku siihen nähden että tämä ohjelma on vasta alpha versio ja ulkopuolisen kehittäjän tekemä. Jos VR laiteen valmistaja tekisi vastaavan tuen rautatasolla ja optimoisi kaikki mahdolliset viiveet niin pieneksi kuin mahdollista niin tämä tulee joskus toimimaan kunnolla. Carmack on myös joskus kertonut Twitterissa tutkivansa tätä asiaa, mutta virallista tukea ei välttämättä Qestiin tule koskaan ellei ne saa toimimaan sitä Oculuksen laatuvaatimusten vaatimalla tasolla. Voi olla että edes Oculus ei välttämättä pysty tekemään asiaa sen paremmin vaan nekin joutuvat odottamaan sitä että striimaus tuki on mukana Snapdragonin raudassa.

Edit: Wlanin todellinen siirtonopeus on 170 Mb/s ja striimauksen laatu 30 Mb/s. Suuremmalla bitratella viive kasvaa ja kuva alkaa tökkimää vielä enemmän. Ilmeisesti Quest ei jaksa purkaa sitä riittävän nopeasti vaikka sen kyllä pitäisi kyetä 4k@60 purkuun eli alle 16 ms per frame.
 
Viimeksi muokattu:
Äsken tuli E3 VR-striimissä uutispommi. Oculus Quest on saamassa Firewall Zero Hourin tekijöiltä oman pelinsä, Solaris Offworld Combat.

Pelistä ei vielä mitään tiedetä, mutta ollaan siellä nettiräiskinnän alueella. Tässä on peli joka todennäköisesti tulee myymään laseja ja paljon.

From what we’ve heard, Solaris sounds a bit like Halo in that it offers a much faster-paced competitive sci-fi shooter experience with intense firefights, respawning, and varied combat situations. This is a stark contrast to the slow-paced, grounded realism of Firewall Zero Hour, which takes a page out of the Rainbow Six book by not even allowing players to respawn once they die in a match. -UploadVR.com

 
Viimeksi muokattu:
Osalle asiakkaita merkitsee tuo paljon, miten tuotteen voi hakea nyt ja heti. Jostain muualta saa aina halvemmalla.

Polttelee. :D
No se on totta. 150e tuntuu vaan aika kovalta summalta lisää, kun tuo Oculus storen tilaus oli niin kivuton jo itsessään.

Ostaostaosta! Itellä on nyt viikon verran laite ollut ja on kyllä aivan huikea kapistus, juuri sellainen, kuin VR mielestäni pitääkin olla. Tracking on valovuosia edellä PSVR:n vastaavia, ohjaimet on todella miellyttävät ja intuitiiviset ja muutenkin koko laitteen käyttökokemus on selvästi loppuun asti mietitty. Ja voi että sitä vapaudentunnetta, kun ei ole sitä johtoa yhdistämässä sinua "tähän maailmaan"! Hetki siinä alussa meni, että hoksasi, ettei ole sidottu yhteen suuntaan ja paikkaan mutta sitten, kun tajusi, niin oli kyllä hieno tunne.

Ainut negatiivinen asia minkä viikon jälkeen keksin on laitteen kiinnitys päähän. Siinä toivoisin, että olisi valittu PSVR-tyylinen toteutus, jossa itse laitetta ei paineta kasvoja vasten vaan pelkästään otsa/niska. En sano, että laite olisi kuitenkaan epämukava päässä mutta PSVR jälkeen tuntui askeleelta takaisinpäin.

Pelit näyttävät minusta aivan yhtä hyviltä, kuin PSVR:n puolellakin ja kaikki ostamani pelit (niitä on paljon, lähti mopo käsistä) ovat pyörineet moitteettomasti. Toki jos noita lähtisi ihan rinnakkain vertaamaan niin Pron antama lisäteho varmasti näkyisi jonkin verran mutta pelatessa tuota ei ole kyllä huomannut ja Vader Immortal, Shadow point ja Journey Of the Gods näyttävät esim kaikki upeilta VR-maailmassa. Samoin Robo Recall, joka on muuten aivan loistava peli! Eilen meinasi mennä ikkuna paskaksi muutamaan otteeseen, kun tuli innostuttua liikaa roboja pinoon mätkiessä. :D

Summarum, suosittelen kyllä kovasti tuota laitetta jos vain on VR:stä kiinnostunut. Saa kyllä rahoilleen valtavasti vastinetta. :)
 
Summarum, suosittelen kyllä kovasti tuota laitetta jos vain on VR:stä kiinnostunut. Saa kyllä rahoilleen valtavasti vastinetta. :)

Kiitos kokemuksista! Tässä miettinyt mikä on se tarvittava Questin killeri sovellus joka pakottaisi ostamaan lasit nyt. Tullut siihen johtopäätökseen että se on ominaisuudet, juuri tuo vapauden tunne ja loppuun asti hiottu käyttäjäkokemus jota viestissäsi kuvailit. Applella olen kokenut tuota samaa. Itseä kiehtoo isosti room scale, ja tuossa ne nyt pääsisivät oikeuksiinsa. Lisäksi mobiilius, lasit voi viedä helposti laneille/kaverille.

Grafiikalle en juuri laske painoarvoa, se on joka tapauksessa luokkaa "riittävän hyvä". Immersiolle sillä ei ole merkitystä, olen mukana vaikka olisi legoista maailma rakennettu.

Ainut negatiivinen asia minkä viikon jälkeen keksin on laitteen kiinnitys päähän. Siinä toivoisin, että olisi valittu PSVR-tyylinen toteutus, jossa itse laitetta ei paineta kasvoja vasten vaan pelkästään otsa/niska. En sano, että laite olisi kuitenkaan epämukava päässä mutta PSVR jälkeen tuntui askeleelta takaisinpäin.

Tuosta olen maailmalta myös lukenut. Oculuksen samanhintainen, mutta kaapelilla tietokoneeseen sidottu Rift S on samantapaisella "otsapannalla" kuin PlayStation VR, vahinko ettei tässä Questissa sitä nyt nähty.
 
Samaa mieltä, tuo panta saisi olla parempi, kenties sitä kehitetään. Ainakin minulle tuo nenäaukko on kans todella iso.

Robo Recall, Space Pirate Trainer ja Beat Saber minusta parhaat nyt. Pikku demona Bogo, vaikkakin hyvin yksinkertaisesti ja rajatusti, antaa hyvää fiilistä room scale liikkumiseen.

Arizona Sunshinea olin ostamassa jo PSVR:lle, mutta nyt kun se tulee Questillekkin, taidan ostaa sille.
 
Arizona Sunshinea olin ostamassa jo PSVR:lle, mutta nyt kun se tulee Questillekkin, taidan ostaa sille.

Pleikkarilla ollaan PSVR:llä pelattu 4-hengen yhteistyömuotoa. Tukee Aim Controlleria. Yksinpelin vetänyt muistaakseni jo läpi. Tähän oli tulossa DLC:tä.

 
Nyt niitä saa Verkkokauppa.comin varastosta: https://www.verkkokauppa.com/fi/search?query=oculus+quest

Oculus Quest -virtuaalilasit, 64 Gt 599,90
Oculus Quest -virtuaalilasit, 128 Gt 699,90

Gigantilla on halvemmat hinnat, mutta saatavuus vasta juhannuksen jälkeen.

Turkulaiselta Jimmsiltä:

479,00 € Oculus Quest, langaton VR-järjestelmä, 64GB, musta
579,00 € Oculus Quest, langaton VR-järjestelmä, 128GB, musta

Tilannut näiltä tietokoneen osia ja luotettavaksi osoittautunut putiikki.
 
Olen toistaiseksi pitäytynyt laajemmista ostoista, yllä mainitsemani kolme olen ostanut ja pitänyt. Pari palauttanutkin, Oculuksen hyvityskäytäntö on toimiva.

Hyvin Oculus on onnistunut Questissa, grafiikka on kummiskin kohtuullista vaikkei johdollisten laitteiden tasolle pääse. Seuraavaksi odottelen Climbbiä, Arizona Sunshinea, Sairentoa ja Onwardsia. Aim ohjain antaa oman lisäarvonsa mutta vapaa 360 liikkuvuus on niin suuri etu että mieluummin panostan aina Quest versioon jos pelin Questille saa.

Outoa kyllä myös Beat Saber tuntuu paljon hauskemmalta vapaasti liikkumalla Questilla, vaikka periaatteessa sen liikkumiseen myös PSVR:n 180 astetta riittää mainiosti.
 
Ohessa ihan kätevä Oculus Quest vs. PSVR vertailu.

Hieman hymyilytti tuo PSVR setup kohta, onhan se hirveä sillisalaatti verrattuna siihen että laitat vain lasit päähäsi ja otat ohjaimet käsiin. Toki moni kohta tarvii tehdä vain kerran.

Playstation VR johtohelvetti on kyllä sitä luokkaa eeppistä settiä jota en missään tapauksessa hyväksyisi näkökenttääni ja vielä vähemmän hyväksyy hellasärö! En ole ainoa, PSVR tulee ottamaan mm. tämän takia merkittävästi turpaan lähiaikoina.

Onward tulossa Oculus Questille. Taktista moninpeliräiskintää siis luvassa.



Tämä näytti kyllä lupaavalta, näiköhän tässä vielä joutuu korvatunturille ottamaan jossain vaiheessa yhteyttä lasien tiimoilta!?
 
Playstation VR johtohelvetti on kyllä sitä luokkaa eeppistä settiä jota en missään tapauksessa hyväksyisi näkökenttääni ja vielä vähemmän hyväksyy hellasärö! En ole ainoa, PSVR tulee ottamaan mm. tämän takia merkittävästi turpaan lähiaikoina.

Höpönhöpö. Vertaat nyt kahden tunnin akuilla varustettua mobiilialustaisia laseja perinteiseen malliin. Molemmilla on puolensa.
 
Playstation VR johtohelvetti on kyllä sitä luokkaa eeppistä settiä jota en missään tapauksessa hyväksyisi näkökenttääni ja vielä vähemmän hyväksyy hellasärö! En ole ainoa, PSVR tulee ottamaan mm. tämän takia merkittävästi turpaan lähiaikoina.



Tämä näytti kyllä lupaavalta, näiköhän tässä vielä joutuu korvatunturille ottamaan jossain vaiheessa yhteyttä lasien tiimoilta!?

Nojoo, yhdysjohto ei sinänsä oo haitannut monessakaan pelissä, mut yhdistettynä siihen muuhun kytkentähelvettiin, kameraan ja äänekkääseen lisäboxiin, niin vaatii miesluolan ja intohimoa. Toiselta puoliskolta on tullut kevyttä kuittailua.
 
Ylös Bottom