Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Itselle enemmän arcademaisempien pelien ystävänä wrc8 näyttää huomattavati paremmalta kuin dr2, grafiikat ja äänet on ihan eri tasolla ja uramoodikin vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin dr2 räpellys.
En voisi olla enempää eri mieltä noista äänistä. Dirt Rallyssa äänet on enimmäkseen äänitetty oikeista autoista ja muutenkin Codemastersin ääniporukka on tehnyt todella hyvää työtä, autot kuulostaa hyviltä niin ulko kuin sisäkuvakulmasta. Tuossa WRC:ssä äänet taas ei muistuta miltään osin oikeita WRC-autoja, enemmänkin jotain avaruusaluksia, aivan hirveän kuuloisia. Kartturikin on joku puhuva pää.

Ja se että WRC 8 pitäisi olla lisenssipeli, mutta joka maasta on vain yksi "oikea" pätkä, eikä edes tuo Harju ole oikea versio nykyisestä.
 
Viimeksi muokattu:
En voisi olla enempää eri mieltä noista äänistä. Dirt Rallyssa äänet on enimmäkseen äänitetty oikeista autoista ja muutenkin Codemastersin ääniporukka on tehnyt todella hyvää työtä, autot kuulostaa hyviltä niin ulko kuin sisäkuvakulmasta. Tuossa WRC:ssä äänet taas ei muistuta miltään osin oikeita WRC-autoja, enemmänkin jotain avaruusaluksia, aivan hirveän kuuloisia. Kartturikin on joku puhuva pää.

Ja se että WRC 8 pitäisi olla lisenssipeli, mutta joka maasta on vain yks "oikea" pätkä, eikä edes tuo Harju ole oikea versio nykyisestä.

Älä ota asioita niin vakavasti, hengitä välillä :)
 
Itselle enemmän arcademaisempien pelien ystävänä wrc8 näyttää huomattavati paremmalta kuin dr2, grafiikat ja äänet on ihan eri tasolla ja uramoodikin vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin dr2 räpellys.

Äänet videon perusteella paremmat DR2:ssa.
Älä ota asioita niin vakavasti, hengitä välillä :)

Mun korvaan taas DR2 äänet ihan eri tasolla verrattuna WRC8:iin, vaikka siinäkin on omat ongelmansa :cool: Kartturin sielunmaisemalla ei mulle niin väliä, kunhan nuotti pitäisi kutinsa, tai olisi tarvittaessa vaihdettavissa (saisi olla myös dr2:ssa). Pikselimössö videoiden perusteella en grafiikasta osaa sanoa juuta, taikka jaata.

Ps. Loppupeleissä äänet menee kunhan toimivat ja harva ajopeli niihin kaatuu. GTS:ääkin ajan vaikka siinä ihan onnettomat moottoriäänet, ovat kuitenkin toimivat. Toiset pelit taas saa hymyn nousemaan korviin kun kuulostaa niin penteleen hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että kuka edes haluaa ajaa nykyään auton takaa?

Silloin siinä on järkeä jos pelaa pädillä ja haluaa ennemmän reaktio aikaa mutta ei muuten.

Onhan nää 2 peliä jotka hakee pelaajia täysin eri ryhmästä. Vaikka molemmat on rallia.

Minä kun en fyysisistä rajoitteista johtuen voi ajaa ratilla, niin haluan juuri fiilistellä pädillä. Ajoin ennen pelkästään konepelliltä WRC sarjaakin, mutta nyt siirryin seiskassa täysin auton taakse. Todella paljon parempi fiilistellä siitä.

dr2 on todella hyvä tuntumaltaan pädillä, mutta en mä jaksa keskittyä siihen.
DR2:ssa on niin mahtavat äänet autoissa, kun ajaa ohjaamokuvakulmasta. WR8 jää siinä pahasti jälkeen videoiden perusteella. Ja mitä tulee tuohon DR2 kartturiin niin se puhuu vähän innostuneemmin nuotteja, jos ajaa lujempaa kuin tuossa videolla. Graaffisesti WRC8 voi olla DR2 edellä konsoleilla, mutta toisessa pelissä paljon tehoja käytetään pelin fysiikkaan ja myös 60fps verottaa pelin näyttävyyttä konsoleilla.
Minusta tuo wrc:n kartturi on ihan hirveä. Dirt rallyn kartturi taas tosi hyvä. Grafiikat wrc:ssa hieman paremmat.
Dirt Rally pelisarjassa jokainen pätkä on nuotitettu ja puhuttu erikseen, ja sen huomaa. Nuotti on todella sujuvaa ja luonnollista sekä puheen tempo vaihtelee osuuksien mukaan. Loivilla osuuksilla puhe on rauhallista, kun taas syheröillä tahti kiihtyy.
Tiedän kyllä miten DR2:n nuotit on tehty. Olen nähnyt myös videon nuotituksesta. Ei se poista sitä silti että aina DR2 pelatessa mua ärsyttää kartturi. Se on todella kyllästyneen kuuloinen aina ja en tykkää sen äänestä yhtään.

Tiedän myös miten WRC8 nuotitus on tehty ja sekään ei todellakaan hyvä ole, mutta ajaessa WRC7 pystyn vetämään koko pätkän keskittyen nuottiin, Dirt Rallyssä en.
 
Noita cockpit videoita katsottuani ehkä eniten ärsyttää se et tuulilasi likaantuu näkökentässä vähän turhan helposti vaikka ajaa kuivalla kelillä. Pätkillä on taas outoa jos aina kesken pätkän keli vaihtuu. Kartturin äänistä tykkään kyllä enemmän DR2:ssa, koska kyseessä on kuitenkin oikea ammattikartturi joka lukee nuotit. Tulee toi wrc8 kuitenkin ostettua koska on mukava ajaa mm-sarjaa.
 
WRC8 tuli juuri tilattua. Toivon mukaan on ottanut harppauksen eteenpäin WRC7, sillä se oli aikamoinen pettymys. Ajettavuus oli aika surkea ratilla ja ruudunpäivitys PS4Pro aivan hirveetä kuraa.
Ensi viikolla tuon sitten näkee ja jos ei miellytä, niin lähtee myyntiin aika vikkelään...
 
Viimeksi muokattu:
WRC 8 ensitesti otettu jälleen näin väsyneenä yöllä.

Aloitan kahdella asialla:
1: Jos olet HC simu fani, pelaa RBR ja DR2 pelejä jatkossakin. Tämä ei ensinnäkään yritä olla sellainen, eikä edes halua olla sitä. Tämä on WRC brändin markkinointiin peli, eli casuaali pelaajille. Eri kohderyhmään, eikä ole mitenkään toinen toisiaan poissulkevia kumpikaan.
2: Oletko hieman Casuaalimpi pelaaja, ratilla tai pädillä? Tämä on sinulle. Harppaus WRC7:aan on valtava ajotuntumassa ja omaan makuun tämä menee edelle jo Sonyn WRC sarjan peleistä. Nyt on vihdoin rennompi lisenssirallipeli sen tuntuinen suunnilleen kuin kuuluu.

Sit itse asiaan...
Heti kiinnitti huomiota siihen miten sulavasti kaikki toimii. Valikot ei tahmaa yhtään, ne näyttää hyvältä ja kaikki toimii. Myös asetuksista saa kiitettävästi säädettyä kaikkea ja osui silmiin jopa sellainen yksityiskohta, että mittaristoon saa nopeiden näkymään auton todellisen nopeuden mukaan, tai renkaiden pyörimisnopeuden mukaan.

Graafisesti peli on ottanut ison harppauksen eteenpäin ja on selvästi parempi seiskaan nähden, mutta omaan makuun paremman näköinen myöskin kuin DR2.
Valitettavasti äänet ei pääse samalle tasolle. Ei mulla perus äänissä ole valittamista, mutta muutamat yksittäiset äänet vie fiilistä. Esim auto kun lyö rajoittimelle, niin se on aika outo ääni. Lisäksi jos autoa hajottaa, tulee aina sellainen ääni kuin muksuna laitettiin fillarin pinnoihin niitä räpättimiä.
Kartturi taas on mun makuun hyvä. Useat täälläkään siitä ei tykkää, mutta mun korviin se on selkeä ja sen vuoksi ei nuottivirheitä tule.

Ehkä isoin yksittäinen plussa täytyy antaa quick playstä. EK jälkeen voit suoraan valita minkä tahansa maan ja sieltä erikoiskokeen ja sille auton. Ei siis päävalikossa käyntiä välissä! Miksi jokaikinen peli ei tarjoa tätä??

Sit tuo ajotuntuma. Alla olevalla videolla meno näyttää varmasti kamalalta. Koska ajoin ja en keskittynyt, olin pihalla kokoajan. Älkää tuomitko peliä sen vuoksi.
Ajotuntuma kun on oikeasti todella hyvä. Videon jälkeen säädin herkkyyttä pienemmälle ja auttoi lisää. WRC7 kaikki ärsytykset ja outoudet oli tipotiessään. Luisut pysyi hallussa siihen pisteeseen, kuin sen olettekin. Ennen meni todella oudosti. Lisäksi uusien autojen pidon todella huomasi etenkin Harjulla, kun oli tuttua tietä. Ajomallista ei moitittavaa.

Sensijaan osumat on välillä vähän hassuja, joskin ei niin ärsyttäviä kuin ennen, mutta ei ne hyvät ole. Lisäksi joissain paikoissa respawn iski turhan herkästi ja kaikki pienetkin risut on kuin betonia.

Damage vedetty täysin uusiksi. Taisi olla jopa viisi eri asetusta ja itse koitin vain realisticia. Paljon kertoo se, että kahta pitkää pätkää koitin ajaa, kumpikin päättyi keskeytykseen. Uraan saa myös päälle permanent crashin, jolloin uusintayrityksiä ei ole. Auto ottaa todella herkästi damagea ja rengas saattaa puhjeta, tai jopa koko pätkä saattaa loppua yhdestä pienestä osumasta. Todella paljon herkempi, kuin esim DR2:ssa. Tykkään!

Uusittu sää..peliin on tuotu dynaaminen sää, joka tarkoittaa sitä, että keliolosuhteet voi muuttua kesken kisan miten vain. Ja olin oikeasti todella vakuuttunut siitä, miten auto lähti vesiliirtoon lätäköistä tai veti autoa tiettyyn suuntaan. Lätäköt ei oikeasti ole visuaalisia elementtejä, vaan joudut oikeasti katsomaan mistä ajat, muutoin on auto hajalla. Muutoinkin kaikki säätilat vaikutti hyvin tehdyiltä. Lisäksi vihdoin yö on sellainen kuin sen pelissä kuuluu olla. Ei sellainen kuin oikeassa elämässä. Nyt ainakin Montessa yöllä näkee ihan hyvin ja valot vain tehostaa sitä. En vihaa mitään niin paljon kuin kaikkea yö ajamista. Nyt ei ollut ollenkaan paha, mutta fiilis illasta/yöstä silti oli läsnä.

EK:sta ainakin Monte tuntuu vedetyn osittain tai kokonaan uusiksi. Muutoin vanhat maat on vanhoilla pätkillä ja uudet rallit uusilla. Pisimmät EK:t oli siellä 21-23km välillä ja keskimäärin 15-17km pisimmät. Esim Chilen EK oli todella todella kapeaa, samoin kuin Turkin. Siellä joutuu ajamaan kieli keskellä suuta tuon damagen kanssa.
Ralleja on kuitenkin niin paljon ja vanhat pätkät saaneet kasvojen kohotuksen ja säätilat, niin kelpaa mulle. Peli on kuitenkin muutoin ottanut niin isot harppaukset.

Uraa en ehtinyt oikeastaan aloittamaan. Tärkein pointti on se, että tallennus slotteja on myös uralle 3kpl. Ensin valitaan vaikeustaso, nimi ja damage. Sit valitaan aloitetaanko junioreista, vai suoraan WRC2:sta. Onneksi, pääsee skippaamaan nimittäin etuvedot nyt. Tämän jälkeen ajetaan testi EK, jota saa yrittää vain 3 kertaa. Sen ajan perusteella määräytyy sitten tiimit jotka palkkaa sit try out sopparilla.
Kalenteriin määritellään itse mihin ralleihin osallistuu (WRC2 luokassa) ja koska ajaa testiä jne. Ura tuntui valikoiden perusteella monipuoliselta ja valikkorakenne on todella hienosti siinä toteutettu.
Tähän palailen huomenna kun tutustun uraan enemmän.

Kaiken kaikkiaan olen todella yllättynyt pelistä. Pyörii todella tasaisesti kokoajan, enkä kaivanut 60fps:ää laisinkaan ja kaikki se tökkiminen mitä WRC7 tarjosi oli poissa. Ainoastaan äänistä miinusta, muuten plussaa.
Toki mieli muuttuu tulevina päivinä, mutta en rehellisesti muista koska rallipeli olisi näin hyvät tunnelmat jättänyt heti alussa.

Video ensitestistä olkaa hyvät:
 
Viimeksi muokattu:
Eli voinko rivien välistä lukea että kasuaalille,uudelleen rallipeleille lämmennyt padi ajelijan kannattaa hommata tämä WRC8 Dirt Rally 2.0&lisäosien sijaan varsinkin kun ensin varmasti ajelen uraa...
 
Eli voinko rivien välistä lukea että kasuaalille,uudelleen rallipeleille lämmennyt padi ajelijan kannattaa hommata tämä WRC8 Dirt Rally 2.0&lisäosien sijaan varsinkin kun ensin varmasti ajelen uraa...
Kyllä. Ura on lähellä F1 sarjan uraa kaikkine kehityspisteineen jne. Ajotuntuma ja ajomalli pädikuskille rennompi kuin DR2
 
Tässä uran valikoita ja eka kisa:


Huomioita urasta. Vaikeustasoa, damagea ja permanent crashiä ei voi muuttaa kun sen valinnan on tehnyt. Itse sitä etsiessä onnistuin poistamaan koko uran, joten jatkossa videot tulee uudelta uralta.

Ekalla yrityksellä Tommi Mäkisen talliin Fordilla, nyt Hyundaille. Eri rallit kalenterissa eri tiimeillä.

Itse ura vaikuttaa kivalta, kun täytyy ottaa huomioon palkat, väsymystaso, lepo, testiajot, tehdastallien try outit jne.
Lisäksi tallin kehityksessä on aika paljon kaikkia juttuja kehiteltävänä.

Lisäksi huomasin tänään, että jokaisen kameran saa säädettyä. Fovin, etäisyyden, kaltevuuden ja sijainnin osalta. Tätä harva peli tarjoaa konsoleilla.

Edit: Huomasin, että urassa pääsee testi alueelle. Luulin, että ne on niitä samoja kuin siinä uran testipäivissä.
Osittain näin, mutta ei kuitenkaan. Se on iso ”päämaja”, pieni kaupunki. Siellä saa ajella Blockin tyyliin halleissa, parkkipaikoilla jne asfaltti alustalla. Siitä lähtee teitä ympäriinsä, jolloin voi testata omaa autoa miten haluaa ja voi säätää autoa realiaikaiesti kokoajan. Tällä avoimen kartan alueella on sisällä nuo testi EK:t.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tää anna tuohon muokattuun liittää kuvaa, joten tässä karttakuva testialueen koosta.
1FC39CF9-26C8-4A3D-AAE5-8BDBDF965D10.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
WRC 8 ensitesti otettu jälleen näin väsyneenä yöllä.

Oletko @Omenanraato muuten säätänyt ohjaimen asetuksia isommin kuin tuon herkkyyden suhteen? Jossakin oli mainintaa, että vakiona ohjaimen säädöt olisi persiillään. Itse kerkesin vain nopeaan testaamaan tänään aiemmin ja tuntui ettei auto meinaa millään pysyä tiellä.
 
Oletko @Omenanraato muuten säätänyt ohjaimen asetuksia isommin kuin tuon herkkyyden suhteen? Jossakin oli mainintaa, että vakiona ohjaimen säädöt olisi persiillään. Itse kerkesin vain nopeaan testaamaan tänään aiemmin ja tuntui ettei auto meinaa millään pysyä tiellä.
En säätänyt muuta. Ohjaus tosiaan oli todella herkkä. Nyt jo olen sisäistänyt tuon ja tuntuu hyvältä. Toki otan vastaan jos jossain näkyy muiden tekemiä setuppeja.
 
Eli voinko rivien välistä lukea että kasuaalille,uudelleen rallipeleille lämmennyt padi ajelijan kannattaa hommata tämä WRC8 Dirt Rally 2.0&lisäosien sijaan varsinkin kun ensin varmasti ajelen uraa...
Dirt Rally 2.0 on todella hyvä pädilläkin, oletusasetukset on siinäkin toki perseestä, mutta deadzonea tiputtamalla ja senssiä nostamalla loistava tuntuma. Ajaminen ei ole liian vaikeaa, mutta haastetta on sopivasti ja tuntuma autoon on erinomainen.
 
Dirt Rally 2.0 on todella hyvä pädilläkin, oletusasetukset on siinäkin toki perseestä, mutta deadzonea tiputtamalla ja senssiä nostamalla loistava tuntuma. Ajaminen ei ole liian vaikeaa, mutta haastetta on sopivasti ja tuntuma autoon on erinomainen.
DR on erinomainen pädillä tosiaan. Mutta olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että casuaali pelaajalle WRC 8 on moninverroin fiksumpi valinta.

- Ajaminen vaatii noin 1000% enemmän keskittymistä Dirt Rallyssä.
- Dirt Rallyn urassa tulee seinä todella nopeasti vastaan pädillä, etenkin jos et voi päivittäin pitää ajotuntumaa yllä. Se on todella vaikea, eikä kyllä muutenkaan kovin hohdokas.
- WRC ura alkaa olemaan lähellä F1 sarjan uraa ja siinä ei ala EK:t kyllästyttää ison määrän takia samalla tavalla ja urassa on sisältöä, mutta vaikeusaste ei kasva kohtuuttomasti kaudesta toiseen.
- Lisenssin tuoma fiilis
- Tarvittaessa realistic damage on paljon rajumpi kuin DR2:ssa, joten sitä keskittymiskykyä voi treenata siinäkin.

Tälläiselle satunnaiselle rallin ystävälle mun mielestä WRC 8 tekee yksinkertaisesti kaiken paremmin.
Itse rallipelinä DR on tietysti paljon parempi, mutta se vaatii pelaajiltaan ihan mielettömästi enemmän ja erittäin hyvästä pädiohjauksesta huolimatta siinä alkaa kaipaamaan rattia. Ratillakin siinä joutuu ajamaan kunnon ajomoodissa, mitä en ainakaan itse perheellisenä enää mitenkään pysty saamaan.

Eli siksi vastasin, että perus rallifanin kannattaa ostaa ennemmin WRC.
 
- Ajaminen vaatii noin 1000% enemmän keskittymistä Dirt Rallyssä.

Se on sitten makuasia, onko tämä hyvä vai huono asia ja kumman pelin silmin nähtynä. Ajan padilla, koska tähän kämppään ei kunnon rattipakettia saa mahtumaan ja ihan hyvin se DR 2:n ajaminenkin padilla menee. Enkä ole joutunut padin asetuksiakaan juuri säätämään, lähinnä ohjauksen herkkyyttä omaan makuun sopivaksi ja siinä se.

Lisäksi DR 2:n tyydyttävin osa ainakin itselle on juuri tuo oppimiskäyrä ja keskittymisen vaatiminen. Silloin oikeasti näkee, kuinka ne omat taidot paranevat ja kuinka sijoitukset leaderboardeilla paranevat. On äärimmäisen tyydyttävää ottaa ajoon joku vaativa wanha tehokas takaveto, joka tuntuu ensialkuun vähän kiikkerältä ja vaikealta, saada se hallintaan ja oppia ajamaan sitä niin, että sitä voi viedä pitkin mutkia slaidissa jopa padilla. En voisi kuvitella saavani samanlaista tyydytystä jonkun arcade-rallin pelaamisesta.
 
Se on sitten makuasia, onko tämä hyvä vai huono asia ja kumman pelin silmin nähtynä. Ajan padilla, koska tähän kämppään ei kunnon rattipakettia saa mahtumaan ja ihan hyvin se DR 2:n ajaminenkin padilla menee.
Niin meneekin ja en ole missään välissä sanonut dr:ää huonoksi pädillä, päinvastoin. Olen vain huomannut sen, että kehityt pelissä ja nouset uralla vaativampaa sarjaan. Sit palaat sen pariin 2-3 viikon päästä, pelaten välissä muita ajopelejä. Ei kauheasti ole motivaatiota jatkaa, kynnys on todella iso.

Ja siksi jo yöllä ensi fiiliksen alussa sanoin, ettei nämä kansi poissulje toisiaan. Päinvastoin juuri näin sen kuuluu olla, että on eri tasoja tarjolla.
Hc simujen ystävälle Dirt on paras, täysin casuaali suhaajalle ehdottomasti WRC ihan jo sisällön puolesta, mutta myös siksi että peli antaa armoa pienen tauon jälkeenkin. Eikä ole väliä millä ohjaimella pelejä pelaa, vastaus on sama.
 
Ainakin ensimmäiset arvostelut on positiivisia, todella hyvä jos tämä WRC sarja saa viimein pelin jota kehtaa pelata. Kasuaali ajelijalle kuulostaa aika erinomaiselta peliltä, ostoon heti kun sopiva rako löytyy.

https://opencritic.com/game/8219/wrc-8/charts

EDIT: Jaha, PCllä on sitten noussut sota, nimittäin viikko ennen julkaisua peli on julkistettu Epic yksinoikeudeksi. Voi pojat kun on vihasia ihmisiä foorumeilla, Itselle ihan sama ja ostan pelit sieltä mistä ne saa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Voishan sitä wrc8:ta kokeilla joskus mutta ainakin videoiden perusteella näyttää siltä kuin olisi moottorivene eikä ralliauto menossa. Ehkä alennuksesta sitten ostan, pysyn dirtissa toistaiseksi ja kun Suomikin tulossa siihen.
 
EDIT: Jaha, PCllä on sitten noussut sota, nimittäin viikko ennen julkaisua peli on julkistettu Epic yksinoikeudeksi. Voi pojat kun on vihasia ihmisiä foorumeilla, Itselle ihan sama ja ostan pelit sieltä mistä ne saa. :D

En oikein ymmärrä itsekään tuota itkua. Selaa sivustot läpi ja sieltä missä halvimmalla/saatavilla sieltä ostetaan. Ei mun ajatusmaailmaan ainakaan sovi sellainen, että jos en nyt steamista saisin, niin sit boikottiin. En ymmärrä miksi pitäisi tukea steamin monopolia (jota se ei siis enää onneksi ole).
 
Ylös Bottom