WRC 8 ensitesti otettu jälleen näin väsyneenä yöllä.
Aloitan kahdella asialla:
1: Jos olet HC simu fani, pelaa RBR ja DR2 pelejä jatkossakin. Tämä ei ensinnäkään yritä olla sellainen, eikä edes halua olla sitä. Tämä on WRC brändin markkinointiin peli, eli casuaali pelaajille. Eri kohderyhmään, eikä ole mitenkään toinen toisiaan poissulkevia kumpikaan.
2: Oletko hieman Casuaalimpi pelaaja, ratilla tai pädillä? Tämä on sinulle. Harppaus WRC7:aan on valtava ajotuntumassa ja omaan makuun tämä menee edelle jo Sonyn WRC sarjan peleistä. Nyt on vihdoin rennompi lisenssirallipeli sen tuntuinen suunnilleen kuin kuuluu.
Sit itse asiaan...
Heti kiinnitti huomiota siihen miten sulavasti kaikki toimii. Valikot ei tahmaa yhtään, ne näyttää hyvältä ja kaikki toimii. Myös asetuksista saa kiitettävästi säädettyä kaikkea ja osui silmiin jopa sellainen yksityiskohta, että mittaristoon saa nopeiden näkymään auton todellisen nopeuden mukaan, tai renkaiden pyörimisnopeuden mukaan.
Graafisesti peli on ottanut ison harppauksen eteenpäin ja on selvästi parempi seiskaan nähden, mutta omaan makuun paremman näköinen myöskin kuin DR2.
Valitettavasti äänet ei pääse samalle tasolle. Ei mulla perus äänissä ole valittamista, mutta muutamat yksittäiset äänet vie fiilistä. Esim auto kun lyö rajoittimelle, niin se on aika outo ääni. Lisäksi jos autoa hajottaa, tulee aina sellainen ääni kuin muksuna laitettiin fillarin pinnoihin niitä räpättimiä.
Kartturi taas on mun makuun hyvä. Useat täälläkään siitä ei tykkää, mutta mun korviin se on selkeä ja sen vuoksi ei nuottivirheitä tule.
Ehkä isoin yksittäinen plussa täytyy antaa quick playstä. EK jälkeen voit suoraan valita minkä tahansa maan ja sieltä erikoiskokeen ja sille auton. Ei siis päävalikossa käyntiä välissä! Miksi jokaikinen peli ei tarjoa tätä??
Sit tuo ajotuntuma. Alla olevalla videolla meno näyttää varmasti kamalalta. Koska ajoin ja en keskittynyt, olin pihalla kokoajan. Älkää tuomitko peliä sen vuoksi.
Ajotuntuma kun on oikeasti todella hyvä. Videon jälkeen säädin herkkyyttä pienemmälle ja auttoi lisää. WRC7 kaikki ärsytykset ja outoudet oli tipotiessään. Luisut pysyi hallussa siihen pisteeseen, kuin sen olettekin. Ennen meni todella oudosti. Lisäksi uusien autojen pidon todella huomasi etenkin Harjulla, kun oli tuttua tietä. Ajomallista ei moitittavaa.
Sensijaan osumat on välillä vähän hassuja, joskin ei niin ärsyttäviä kuin ennen, mutta ei ne hyvät ole. Lisäksi joissain paikoissa respawn iski turhan herkästi ja kaikki pienetkin risut on kuin betonia.
Damage vedetty täysin uusiksi. Taisi olla jopa viisi eri asetusta ja itse koitin vain realisticia. Paljon kertoo se, että kahta pitkää pätkää koitin ajaa, kumpikin päättyi keskeytykseen. Uraan saa myös päälle permanent crashin, jolloin uusintayrityksiä ei ole. Auto ottaa todella herkästi damagea ja rengas saattaa puhjeta, tai jopa koko pätkä saattaa loppua yhdestä pienestä osumasta. Todella paljon herkempi, kuin esim DR2:ssa. Tykkään!
Uusittu sää..peliin on tuotu dynaaminen sää, joka tarkoittaa sitä, että keliolosuhteet voi muuttua kesken kisan miten vain. Ja olin oikeasti todella vakuuttunut siitä, miten auto lähti vesiliirtoon lätäköistä tai veti autoa tiettyyn suuntaan. Lätäköt ei oikeasti ole visuaalisia elementtejä, vaan joudut oikeasti katsomaan mistä ajat, muutoin on auto hajalla. Muutoinkin kaikki säätilat vaikutti hyvin tehdyiltä. Lisäksi vihdoin yö on sellainen kuin sen pelissä kuuluu olla. Ei sellainen kuin oikeassa elämässä. Nyt ainakin Montessa yöllä näkee ihan hyvin ja valot vain tehostaa sitä. En vihaa mitään niin paljon kuin kaikkea yö ajamista. Nyt ei ollut ollenkaan paha, mutta fiilis illasta/yöstä silti oli läsnä.
EK:sta ainakin Monte tuntuu vedetyn osittain tai kokonaan uusiksi. Muutoin vanhat maat on vanhoilla pätkillä ja uudet rallit uusilla. Pisimmät EK:t oli siellä 21-23km välillä ja keskimäärin 15-17km pisimmät. Esim Chilen EK oli todella todella kapeaa, samoin kuin Turkin. Siellä joutuu ajamaan kieli keskellä suuta tuon damagen kanssa.
Ralleja on kuitenkin niin paljon ja vanhat pätkät saaneet kasvojen kohotuksen ja säätilat, niin kelpaa mulle. Peli on kuitenkin muutoin ottanut niin isot harppaukset.
Uraa en ehtinyt oikeastaan aloittamaan. Tärkein pointti on se, että tallennus slotteja on myös uralle 3kpl. Ensin valitaan vaikeustaso, nimi ja damage. Sit valitaan aloitetaanko junioreista, vai suoraan WRC2:sta. Onneksi, pääsee skippaamaan nimittäin etuvedot nyt. Tämän jälkeen ajetaan testi EK, jota saa yrittää vain 3 kertaa. Sen ajan perusteella määräytyy sitten tiimit jotka palkkaa sit try out sopparilla.
Kalenteriin määritellään itse mihin ralleihin osallistuu (WRC2 luokassa) ja koska ajaa testiä jne. Ura tuntui valikoiden perusteella monipuoliselta ja valikkorakenne on todella hienosti siinä toteutettu.
Tähän palailen huomenna kun tutustun uraan enemmän.
Kaiken kaikkiaan olen todella yllättynyt pelistä. Pyörii todella tasaisesti kokoajan, enkä kaivanut 60fps:ää laisinkaan ja kaikki se tökkiminen mitä WRC7 tarjosi oli poissa. Ainoastaan äänistä miinusta, muuten plussaa.
Toki mieli muuttuu tulevina päivinä, mutta en rehellisesti muista koska rallipeli olisi näin hyvät tunnelmat jättänyt heti alussa.
Video ensitestistä olkaa hyvät: