Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Sisältäisköhän tuo fiksin tuohon hölkkä-bugiin myös.

"And additional bug fixes" seisoi tuolla sivuilla. Eli mahdollisesti. Laittakaahan kärppänä raporttia, jos huomaatte sen korjaantuneen, itellä menee varmaan huomiselle että ennättää pelailemaan.
 
Tänään saatiin pelissä viimein tämä Collectors Editionin mukana tullut hulpea pölynkerääjä.

Ed8n-DLX0AA7dLO
Ed8qxmHWoAI59q7
 
Ei perkele näitä sarjatulella vetäviä jousimiehiä täällä tokalla alueella. Onhan tuokin yksi tapa nostaa vaikeustasoa alueiden välillä, mutta ei tossa ole mitään järkeä, kun ehdi edes liikkumaan tuon tulituksen keskellä :confused:

Alko sen verran ottamaan päähän, että meinasin jo laittaa koko paskan myyntiin, mutta taidan vaan pitää pientä taukoa ja pelata muita pelejä välillä.
Suojausnappi pohjassa ja se torjuu ne kaikki, kunhan on taito avattu.

Pelin lopusta kysyn niiltä jotka pelanneet.
_älä lue jos et ole pelannut_
Jätittekö Enon henkiin vai tapoitteko? Itse tapoin, joten ne jotka jätti henkiin, mitä tapahtui sen jälkeen??

Peli itselläni läpi ja tämä on vuosikymmeneen paras peli ihan kevyesti ja kaikkien aikojen Top 2 peli orkkis RDR jälkeen.
A354A0C5-06EF-42B6-8A19-D3FE55C8232D.jpeg
 
Suojausnappi pohjassa ja se torjuu ne kaikki, kunhan on taito avattu.

Pelin lopusta kysyn niiltä jotka pelanneet.
_älä lue jos et ole pelannut_
Jätittekö Enon henkiin vai tapoitteko? Itse tapoin, joten ne jotka jätti henkiin, mitä tapahtui sen jälkeen??

Peli itselläni läpi ja tämä on vuosikymmeneen paras peli ihan kevyesti ja kaikkien aikojen Top 2 peli orkkis RDR jälkeen.
Näytä liitetiedosto 3680

Annoin lähteä kunnialla eli veistä vaan sisuskaluihin.
 
"And additional bug fixes" seisoi tuolla sivuilla. Eli mahdollisesti. Laittakaahan kärppänä raporttia, jos huomaatte sen korjaantuneen, itellä menee varmaan huomiselle että ennättää pelailemaan.

Eipä ole korjattu. Monesti tulee tilanne päälle jos peli on ollut rest modella ja jatkaa siitä mihin jäi. Myös ainakin minulla kohti kameraa liikkuessa kävelee aina mutta kun vähä nitkuttaa ohjausta ni alkaa juosta. Todella raivostuttava bugi.
 
Nyt kun alkaa hiljalleen selviämään Last of Us kakkosen jättämästä tyhjiöstä voisi vihdoin aloitella tätä. Nioh 2 meni sopivasti alkupalana (vaikka taitaakin olla ainakin pidempi ja haastavampi) aikaisemmin tänä vuonna ja senkin innoittamana tullut katseltua kymmenisen Akira Kurosawa elokuvaa tänä vuonna pitkästä aikaa. Muunmuassa Seven Samurai, Yojimbo, Red Beard, Hidden Fortress ja Rashomon. Kaikki hienoja elokuvia ja monet tuntui edelleen paranevan vaan.
 
Herranjestas tää uus Lethal/Tappava vaikeustaso on SIISTI! Todella tarkkana saa olla nyt, aseet tekevät "realistista" vahinkoa niin Jiniin, kuin vihollisiin.

Ei sillä ettenkö pelistä olisi tykännyt aiemmin, mutta kyllä tämä vielä nosti pelin itselleni ihan uusiin sfääreihin. Suosittelen testaamaan!!
 
Nyt on Tsushiman saari vapautettu Mongolivallasta ja rauha tuotu tällä erää laaksoon, pelitunnit 35h +/-3. Parinkympin kohdalla meinas totaalinen open-world-uupumus iskeä, joten otin kaukaisimman tehtäväpisteen mikä kartalta löytyi sillä hetkellä, sieltä tarttu mukaan Sakai-mask ja Yurikon perintö ja niiden mukana tuoma vaihtelu taisteluun jaksoi sitten kantaakkin helposti loppuun asti.
Tuo hallusinaationuoli oli kyllä itselleni lemppari, jouskarilla pudoteltiin kauemmat vihut ja lähilaumat laitettiin painimaan keskenään, sitten vähän savua ja kolmois-salamurhat, ja taas saatiin taivas vähän tummemmaksi ja vihasta salamaa taivaalle, siellä taas Kazamasa-isäpappa kääntyi haudassaan :D :cool:

Tuon hetkellisen tahmeuden jälkeen tulikin suoritettua kaikki ketut, haikut, majakat, bambu-alustat, kuumat lähteet, kunnian pilarit ja kaksintaistelut, sekä vapautettua kylät ja tehtyä jopa sivutehtävät. Artefakteistä tuli kerättyä n. 70%, ne ei oikein napannut missään vaiheessa.
Shimuran henki tuli säästettyä...hävetköön loppuelämänsä, säästäessä hänen henkensä Jin pisti Sakai-maskin naamalle käveli vain tyynesti rappusille ja huuti perään I'M THE MOTHERFUCKIN' GHOST!!!!

Ilmeisesti ei tartte tutustua mihinkään Darksouls teoksiin jatkossakaan, koska keihäsmiesten tökkäsyä vastaan en oppinut missään vaiheessa ajoittamaan siten, että saisin tehtyä täydellisen väistön vaikka sitä varten oli valosensorikin, muiden kohdalla perfect parryn ajoitus onnistui sentäs.

Päällimmäisenä mieleen jäi:
Miinukset:
- Kamera ja ettei voinut lukita tyyppiin, etenkin pistohyökkäys meni jatkuvasti seinille
- Kaikki kartan ikonit oli valkoisia ja onnettoman pieniä
- Valehtelu hevosesta pelin alussa (meni tunteisiin)
- Koukun vähäiset hyödyntämismahdollisuudet niin kylissä kuin vuorilla. Olisi toivonut, että olisi voinut laskeutua esim. kallioita alas, koska se oli usein turhan hidasta ja hyppäämisessä menetti henkensä
- Kauppiaiden onnettoman pienet ikonit vrt. esim. sivutehtävien ikonilogojen kokoon
- Sivutehtävät oli turhan pitkitettyjä tarinaansa nähden (pahimmillaan 6 osaa) ja Yurikon tehtävää lukuunottamatta tylsiä kaikki
- Pukujen vaihdon työläisyys
- Onneton tekoäly hiippaillesa
- Jin oli täysin väritön, hajuton, mauton päähahmo.

Plussat:
+ Haikut, ekojen kohdalla mietin, että "voi vitt.. mitä ajantuhlausta", mutta ei, nämähän oli nerokkaita ja tuli joka kerta tsekattua kaikki vaihtoehdot lävitse ja mietittyä parasta yhdistelmää, hävettävänkin kauan. Kuka muu tunnustaa lukeneensa ne yhteen ääneen Jinin kanssa?
+ Navigoinnin vapaus ja tuuli vie perille
+ Kartan puuttuminen pelinäkymystä, aluksi ahdisti, lopulta nautin suunnattomasti
+ Legendojen tarinoiden animaatiot, aivan käsittämättömän hienoja välianimaatioita
+ Kaikki skillsit sai käyttöön ja kehitettyä huippuunsa hyvässä vaiheessa tarinaa kohtuu pienellä pelailulla eli kerkesi nautiskella kaikista herkuista vaarallisimmilleen viritettynä. Liian usein kaikkien skillsien ja taitojen avaus menee vaiheeseen, jolloin niillä ei yksinkertaisesti tee enää mitään tai New Game Plus puolelle.
+ Ketun rapsutus
+ Vaihtoehtoiset tehtävät, eli pyhäköt/haikut/lähteet/bambujen hakkaus ynm. toi hyvää vaihtelua
+ vaatetus/maskit, mitä näyttävämpi ja isompi lampunvarjostin löytyi niin sitä parempi
+ pelin ulkoasu ja tunnelma

Tarinan aihio oli nerokas, mutta valitettavasti taas kerran päähahmo oli täysin persoonaton, joka oli todella harmi, tarinasta kunniakkaasta Samuraista häpeilemättömäksi salamurhaajaksi olisi ollut niin paljon enemmän potentiaalia jos Jin olisi ollut luonteeltaan vähän temperamenttisempi, ylpeämpi koulutuksestaan ja kokenut edes pientä kasvukipuilua ja todellista tunnetuskailua Samuraiden moraalisääntöjen häpäisystä ja pimeälle puolelle siirtymisestä. Nyt se oli vähän silleen;
Ekalla kerralla: Eihän näin saa tehdä!
Toinen kerta: Ei, Ei, Ei.
Kolmas kerta: Ai saa? Noh, f*ck it, tehdään sitten!

Loppuarvosanaksi sanoisin 8/10, erittäin hyvä, mutta ei erinomainen.

PS: Kanssapelaajat, mun hyllyllä olisi vieläkin paikka valmiina Sakai-maski koristeelle, pistäkääs privalla viestii ja neuvotellaan hinnasta ;) :cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Artefakteistä tuli kerättyä n. 70%, ne ei oikein napannut missään vaiheessa.
Mulle taas nuo oli sitä parasta antia, koska ne oli oikean elämän esineitä ja kertoi todella paljon Japani/Kiina/mongoli historiaa ja opin todella paljon uutta. Luin ne kaikki tekstit välittömästi kun sellaisen sain.

- Valehtelu hevosesta pelin alussa (meni tunteisiin)
Laitoin tän spoilereihin, mun mielestä kuuluu sellaiseksi ja isoksi, koska vie koko pointin jos sen menee tästä lukemaan.
Mun näkemys:
on se, että tuo oli oikeasti hyvä näin. Ja siis erittäin hyvä juuri siksi että meni tunteisiin ihan tolkuttoman paljon. Koska siinä tuli oikeasti aitoja tunteita pintaan..te kusetitte, ette te voi.
Sama fiilis kävi RDR2:ssa.

+ Haikut, ekojen kohdalla mietin, että "voi vitt.. mitä ajantuhlausta", mutta ei, nämähän oli nerokkaita ja tuli joka kerta tsekattua kaikki vaihtoehdot lävitse ja mietittyä parasta yhdistelmää, hävettävänkin kauan. Kuka muu tunnustaa lukeneensa ne yhteen ääneen Jinin kanssa?
Todellakin. Luin itseasiassa jokaisen vaimolle ääneen. Koska olin niistä aivan fiiliksissä ja käytin oikeasti aikaa ja pohdin minkä valitsen.

ja kokenut edes pientä kasvukipuilua ja todellista tunnetuskailua Samuraiden moraalisääntöjen häpäisystä ja pimeälle puolelle siirtymisestä. Nyt se oli vähän silleen;
Ekalla kerralla: Eihän näin saa tehdä!
Toinen kerta: Ei, Ei, Ei.
Kolmas kerta: Ai saa? Noh, f*ck it, tehdään sitten!
Minä taas otin tuon niin, että ne flashbackit kertoi tarvittavan. Niiden oli tarkoitus saada pelaaja tuntemaan syyllisyyttä, eikä niinkään näyttää itse hahmossa suuntaan tai toiseen kumpi on ok. Jos et sitä syyllisyyttä tuntenut, jatkoit salamurhaamista ja sit taas minä joka joka pelissä välttää actionia kun en osaa ja yritän hiipien tappaa kaikki. Niin tässä meni päinvastoin. Teki kokoajan pahaa tehdä mitään muuta kuin taistella. Niinpä iso osa pelistä meni haastolla sisään isoa ääntä pitäen.
 
Hämmentävän nopeasti olette läpi pelanneet. Täällä mennään päälle 50 tunnin ja II-vaiheessa. Kartalta löytyy vielä paljon tekemistä ja kaikki paikat nuohotaan läpi.

Myös täällä artefaktit luetaan. Niiden historiallisuus kiinnostaa. Samoin haikut ovat olleet hyvää sisältöä, henkevää sisältöä veri hurmeen vastapainoksi.

Täältä myös plussaa taitojen kertymisestä huippuunsa hyvissä ajoin. Pääsee nauttimaan itse taistelusta kuin tanssista.
 
Hämmentävän nopeasti olette läpi pelanneet. Täällä mennään päälle 50 tunnin ja II-vaiheessa. Kartalta löytyy vielä paljon tekemistä ja kaikki paikat nuohotaan läpi.
Mun arvio on, että noin 70-80h käytin tuohon. Mutta ei se missään nimessä ohi ole, vaan teen loput tehtävät nyt jälkikäteen. Nappasi vain tarina niin mukaansa siinä missä ei hetkeen voi muuta tehdä. Joten sit sen jälkeen en kolmos aluetta edes tutkinut, vaan tykitin läpi. Nyt voi rauhassa käydä pienissä erissä fiilistelemässä loppuja.
 
Hämmentävän nopeasti olette läpi pelanneet. Täällä mennään päälle 50 tunnin ja II-vaiheessa. Kartalta löytyy vielä paljon tekemistä ja kaikki paikat nuohotaan läpi.

Myös täällä artefaktit luetaan. Niiden historiallisuus kiinnostaa. Samoin haikut ovat olleet hyvää sisältöä, henkevää sisältöä veri hurmeen vastapainoksi.

Täältä myös plussaa taitojen kertymisestä huippuunsa hyvissä ajoin. Pääsee nauttimaan itse taistelusta kuin tanssista.

Itse myös päivä tai pari sitten saavuin kakkos alueelle, kaikki kysymysmerkit ja mappi avataan. Mihinkään ei ole ollut kiire ja fiilistellen mennään, joskus otetaan päätehtävä tai pari alle sit taas sivutehtäviä. Tunteja veikkaisin olevan jotain ainakin 30h, ei mihinkään kiire. Platinan aion vetää niin voisin veikata menevän kaiken kaikkiaan 100+h mun pelityylillä. Tietenkin jos vetää pelkän tarinan putkijuoksuna niin eihän siihen nyt montaa tuntia mene, taidot lähes loppuun hiottu vaikken ole edes lähellä kolmos aluetta.
 
Tätä ei voi lakata hämmästelemästä, miten hyvin japanilaiset ovat länsimaalaisten tekemän pelin ottaneet omakseen. Ensin Famitsulta täydet 40/40 ja nyt tämä.

No, onhan meillä omat esimerkkimme: Tankki täyteen ja Reinikainen. Molemmat osin erään brittiläisen maahanmuuttajan käsialaa.

 
Kun pelastaa satunnaisia maajusseja ja kylänmiehiä mongoleiden ja rosvojen kynsistä maanteillä, niin aina ne ovat vapauduttuaan antavinaan jotakin, mutta Jin ei kuitenkaan saa mitään. Antamisanimaatiossakin antajan kädet ovat tyhjiä. Bugi vai ominaisuus?
 
Kun pelastaa satunnaisia maajusseja ja kylänmiehiä mongoleiden ja rosvojen kynsistä maanteillä, niin aina ne ovat vapauduttuaan antavinaan jotakin, mutta Jin ei kuitenkaan saa mitään. Antamisanimaatiossakin antajan kädet ovat tyhjiä. Bugi vai ominaisuus?
Oman kokemuksen mukaan ne tarjoaa vain lämmintä kättä :D
 
Miltäs peli tuntuu? Jokusen aikaa tuli välteltyä pelivideoita kyseisestä tuotoksesta, mutta somessa tullut törmäiltyä tietynlaisiin mielipiteisiin pelistä, joita itsekin epäilin (ja ehkä ne osuvat siksi silmään).

Eli peli on kyllä upea yms. mutta onko tämä peli nähty jo vuosia sitten? Jotenkin tulee mieleen, että tämä on se sama shadow of assassins creed, jossa hiivin pitkässä heinikossa, tai vastaavasti pistän rähisten menemään.
 
Eli peli on kyllä upea yms. mutta onko tämä peli nähty jo vuosia sitten? Jotenkin tulee mieleen, että tämä on se sama shadow of assassins creed, jossa hiivin pitkässä heinikossa, tai vastaavasti pistän rähisten menemään.

Mikäli sitä haluaa tarkastella tuossa valossa, niin varmasti yhteneväisyyksiä löytyy. Täällä olen jättänyt parit viime Assassins Creedit välistä kyllästymisen takia. Mielestäni Ghost of Tsushima voi seistä omilla jaloillaan ja vahvuuksillaan. Suoraviivainen kuin samurain katanan heilahdus. Taistelut ovat joka kerta hauskoja, siellä täytyy ajatus kulkea mukana kaiken aikaa. Upea lokalisointi suomeksi ja japaninkielinen ääninäyttely yhdessä palvelevat myös erinomaisesti pelimaailmaan uppoutumisessa.

Kun pelastaa satunnaisia maajusseja ja kylänmiehiä mongoleiden ja rosvojen kynsistä maanteillä, niin aina ne ovat vapauduttuaan antavinaan jotakin, mutta Jin ei kuitenkaan saa mitään. Antamisanimaatiossakin antajan kädet ovat tyhjiä. Bugi vai ominaisuus?

Antavat vinkkejä mongolien ja rosvojoukkojen sijainneista. Muuta en ole havainnut.

Ed34ACVWAAA-ZdB
 
Nyt peli näyttää siltä mitä se olisi pitänyt Hard-tasolla olla. Kiitos tämän uuden Lethal-vaikeustason.



Oli ihan pakko laittaa lethal vaikeusaste, nyt ei ole edes sitä pientä varaa mokata mitä aikaisemmin. Luo ihan omanlaisensa fiiliksen, toki vihollisetki kuolevat herkemmin mutta itse ei myöskään ole varaa ottaa iskuja pahemmin vastaan. Kattoo nyt kestääkö hermo pelata tällä ihan loppuun asti.
Miltäs peli tuntuu? Jokusen aikaa tuli välteltyä pelivideoita kyseisestä tuotoksesta, mutta somessa tullut törmäiltyä tietynlaisiin mielipiteisiin pelistä, joita itsekin epäilin (ja ehkä ne osuvat siksi silmään).

Eli peli on kyllä upea yms. mutta onko tämä peli nähty jo vuosia sitten? Jotenkin tulee mieleen, että tämä on se sama shadow of assassins creed, jossa hiivin pitkässä heinikossa, tai vastaavasti pistän rähisten menemään.

On nähty ja ei, kyllä tässä on paljon asioita mitkä on jo nähty vuosia sitten, pyörää ei ole keksitty uusiksi. Silti jotenkin tämä ei tunnu ihan niin tusinakamalta mitä assassins creedit alkoi tuntumaan, on tämä ihan kuitenkin omanlaisensa peli jo ihan ympäristön kuin taistelujen, grafiikoiden puolesta, siihen päälle vielä melko menevä samurai tarina on seikkailu kuin muinaisessa japanissa konsanaan. Kyllä tätä suosittelen, et välttämättä löydä tästä mitään niinkään uutta mutta ei varmasti myöskään tule pettymyksenä.

Lisätään vielä että varmasti paras "katana simulaattori" mitä markkinoilta löytyy. (sekirosta ei kokemusta)
 
Viimeksi muokattu:
Kun pelastaa satunnaisia maajusseja ja kylänmiehiä mongoleiden ja rosvojen kynsistä maanteillä, niin aina ne ovat vapauduttuaan antavinaan jotakin, mutta Jin ei kuitenkaan saa mitään. Antamisanimaatiossakin antajan kädet ovat tyhjiä. Bugi vai ominaisuus?
Mä tätä alkuun mietin kanssa. Nytkun pari kertaa seurasin, niin ilmeisesti nuo "expat" eli se legendan kasvu tapahtuu vasta, kun juttelee maajussille. Jos tuota pelastettavaa hahmoa ei ole niin sitten tuo legenda kasvaa heti, kun mongoolit on tapettu.
 
Ylös Bottom