Siinä ne lopputekstit nyt tulevat loistavan musiikin säestämänä. On tuomion aika:
Kaikkein eniten kiitosta tämä peli saa minulta hahmojen aidoista kasvojen ilmeistä, joita vastaavia en ole muissa pelaamissani peleissä nähnyt, paitsi Red Dead Redemption 2:ssa päästään mielestäni lähelle, joskaan sen hahmojen ilmeet eivät kuvaa tunteita läheskään niin laajalla skaalalla kuin tässä pelissä. Ne todella ovat aivan omaa luokkaansa. Vain muutamassa kohdassa ne näyttävät epäaidoilta, eli hahmon ilmeet eivät kuvasta tämän tunnetilaa yhtä tasokkaasti kuin 97:ssä prosentissa muuten. Tämä on erinomainen saavutus. Vastaavaa näkee vain oikeiden hyvien näyttelijöiden antaessa parastaan joissain laadukkaissa elokuvissa.
Näyttelijät tekevät loistavaa työtä ja upea dialogi luo niin sanotusti lihat hahmojen "henkisten" luiden ympärille tehden heistä elävän ja hengittävän oloisia hyvin uskottavalla tavalla omine aatoksineen ja historioineen. Kun tähän ynnätään vielä se, että pelin kaksintaistelijat eivät ole loppujen lopuksi vain hyviä tai vain pahoja, vaan molemmat niiden välimuotoja, niin tämä lisää niiden uskottavuutta entisestään. Pelin loppuratkaisussa en ollut kummankaan puolella, sillä ihastuin kumpaankin, joten sitä populaariviihteessä usein esiintyvää mustavalkoefektiä ei päässyt syntymään. Oli nautittavaa pelata niin oikean elämän makuisilla hahmoilla.
Pelin maailma on monipuolinen niin kuin se oikeassakin maailmassa on. Peli kuvaa hyvin, miltä maailma näyttää suuren katastrofin jälkeen. Kun esimerkiksi ajoväyliä ei enää kukaan ole ollut pitämässä yllä, on luonto ottanut takaisin paikkansa ja kasvusto on tunkenut asvaltin läpi niin että vain autonromuista voi päätellä, että tuossa on ollut valtaväylä. Pelissä etenemisen aikana pelaaja löytää usein kirjoitettuja viestejä tutkiessaan paikkoja, joista pelaajalle ilmenee millaista aika katastrofin jälkimainingeissa voisi olla. Tavallisten ihmisten hätä sekasortoisessa maailmassa luo oman hyytävän vivahteensa tarinan kulkiessa eteenpäin.
En tykkää siitä, että kuolen pelatessani, vaikka tässä pelissä on pidetty huoli siitä, että välitarkastuspiste on niin lähellä, että et joudu paljon siitä kärsimään. En vain jostain syystä millään tullut sinuiksi pelin kontrollien kanssa, mikä johti monessa kohdassa epäröintiin ja tumpelointiin juuri silloin, kun tilanne vaati nopeaa toimintaa ja nopeita refleksejä - kuolin paljon.
Pelissä on vain pari suht' hankalaa välipomoa. Molemmat käyttivät taitavasti hakkua ja niiden kanssa olin jonkin aikaa kusessa. Todella rankkoja välipomoja onneksi oli vain yksi. Yritin muiluttaa sitä melkein tunnin, mutta kun koko ajan vaan tuli turpaan, niin masennuin ja meinasin jättää koko homman sikseen ja menin striimaamaan You tubeen Red Dead redemption 2:n tehtäviä. Tauko teki hyvää, sillä samalla kun striimasin, aivojeni tiedostamaton osa työskenteli kiivaasti ja lopulta työnsi tiedostettuun osaan ratkaisumallin toisenlaisesta toimintatavasta. Pakkohan sitä oli lähteä kokeilemaan. Yllätys oli suuri, kun huomasin, että uusi metodi alkoi toimia. Tosin edelleen kuolin monta kertaa. Lopulta en ole aivan varma, antoiko peli minulle armoa, sillä havaitsin jo aiemmin eri tilanteissa samaa, mutta välipomon ensivaihe tuli kaadettua. Piina ei loppunutkaan sitten siihen, vaan jäljelle jäi pienempi osa siitä, joka sekin oli melkoisen sitkeä pirulainen. Jahtasin sitä sitten vielä varmaan 15 minuuttia ja lopulta homma tuli hoidettua. Koska pelasin kaikkein helpoimmalla vaikeustasolla, annan pelille miinusta liian vaikeasta välipomosta. Tuolla vaikeustasolla sen olisi pitänyt kaatua paljon helpommin. Onneksi kuitenkin tämä ilkeä veijari on se pelin ainoa tosi hankala välibossi. Sen jälkeen tuli vain tämä jonkin verran normaalivastuksia vakavampi välibossi hakkuineen. Kuolin jälleen useaan kertaan, koska en vain osaa painaa oikea-aikaisesti väistönappia. L1 on jotenkin hankala minulle, kun en ole sitä missään muussa pelissä tuossa roolissa käyttänyt.
Arvosanani pelille on 1/10 asteikolla 10-. Kyseessä on peli, jota tulen melko varmasti toistamaan vuosia, kuten olen tehnyt aiemmin GTA4:n GTA5:n ja nykyään Red Dead Redemption 2:n suhteen. Olen erittäin tyytyväinen, että päätin ostaa The Last of Us 2:n vaikka en tiennyt paljonkaan iskenkö räpyläni kakkaan vai en. Rahat eivät todellakaan menneet hukkaan! Suosittelen kaikille voimakkaasti tämän pelin äänestämistä vuoden 2020 parhaaksi peliksi, sillä se on todella ansainnut sen (Ellei sitten tuleva Cyberpunk 2077 pääse reippaasti yli LOU2:n kieltämättä aika korkealle asettaman riman ylitse.)
Minä lähden nyt striimaamaan LOU2:sta You tubeen ja jaan linkkejä niistä vajaan tunnin pätkistä yli 3000:lle Facebook-kavereilleni ympäri maailman.
Nyt onkin tiedossa vähän helpompi reissu, kun saan uuteen peliin jo hankkimani aseet sun muut avut - ja äkkäsinhän minä sieltä LOU2:n asetuksistakin laittaa uusia apuja, sillä sitä voi pelata lähes sokeakin ihminen! Tällä kertaa KUKAAN ei huomaa minua, vaikka ryömin metrin päästä ohi - EI KUKAAN. Sillä nyt on aika pitää hauskaa tämän pelin parissa ja nauttia siitä vieläkin enemmän.
PÄIVITYS:
Pelasin nyt toisen kerran pelin läpi kiinnittäen erityishuomion tähän pelin pahimpaan välipomoon, josta mainitsen ylempänä. Tällä kertaa, kun tiesin millainen vastus on tulossa, varustauduin sen mukaisesti. Aloin tietyssä vaiheessa ihan tarkoituksella säästää panoksia ja päivitin vielä lisää aseita aina kun raaka-aineet antoivat myöten. Keräsin putkipommeja maksimimäärän ja pidin huolen, etten käytä liekinheitintä ollenkaan, vaan pidin aseessa maksimimäärän bensaa. Niinpä homma meni huomattavasti helpommin läpi - muutamassa minuutissa! Se, että pystyin grillaamaan pomoa liekinheittimellä, nakkaamaan kaikki neljä pommia sen päähän ja lopuksi posauttelemaan haulikolla pärstään, niin etteivät paukut loppuneet missään vaiheessa, on se avainpointti tämän välipomon kaatamiseen ja vähemmän se pakoon juokseminen, vaikka toki otin tietysti etäisyyttä jonkin verran.
On todella outoa pelisuunnittelua, että Naughty dog ei ole huomioinut, että helpoimman vaikeustason valitseva pelaaja ei saata myöskään kiinnittää niin paljon panosten sun muun tarpeellisen keräämiseen journeensa aikana. Kun näin tapahtuu, tuleekin helposta välipomosta extremetason vastus, jonka kaataminen saattaa joillekin pelaajille olla tosi vaikeaa. Noh, tämä ei silti arvosanaani mihinkään muuta - se pysyy kymppimiikassa, pelin muun ennennäkemättömän huikean korkean laadun vuoksi.
Reijo T Lipponen