Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Noita bosseja olisi saanut tulla enemmän (siis eri tilanteita) ja kyseinen meni kyl mielestäni ekalla ja hardi oli kyseessä. Tai sit meni tokalla mä en tahdo muistaa enää mut helppo se oli.

En edes koittanut saada mistään panoksia kun kokoajan melkein kaikki panokset täynnä ja yleensä melkein kaikki craftattukin.
 
Viimeksi muokattu:
Et sitten malttanut katsoa videota. Älä rupea neuvomaan, jos et edes sitä viitsi tehdä. Melkein 50 minuuttia yritin ja käytin kaikenlaisia taktiikoita.

En kieltämättä ihan koko videota katsonut, mutta hiukan hyppien loppuun saakka tsekkailin ja iha ensimmäiseksi neuvoksi antaisin että kannattaa juosta. Siis se nopeampi sprintti juoksu, eikä pelkästään tattia eteenpäin. Ja jos se iso örkki on sun kanssa samassa huoneesa, niin älä jää ampumaan sitä vaan juokse karkuun. Se tappaa aina yhdestä lyönnistä, niin älä päästä sitä lyönti etäisyydelle. Kaikissa huoneissa on joku pöytä minkä yli voi kiivetä, tai seinä minkä raosta pääsee ulos jos se iso örkki tukkii oven. Varusteitakin sulla näytti yleensä olevan kun kädessä olevassa aseessakin lähes poikkeuksetta oli laakeja jäljellä.

Esimerkiksi:
1. juokset jonnekin huoneen eteen, siten että siinä on pidempi käytävä mistä se örkki joutuu tulemaan
2. Tykität sitä naamaan kaikilla panoksilla / räjähteillä mitä löytyy siten että se tulee sua kohden sitä käytävää pitkin
3. kun örkki tulee riittävän lähelle menet sinne huoneeseen missä tavallaan kikkaat sen ohitse, vaikkapa pöydän yli kiipeämällä
4. toista edellä mainittuja ohjeita
 
Viimeksi muokattu:
No juuri noinhan minä siinä videossa teinkin kuin luettelit! Eikö se muka näy?

No ei se nyt kyllä rehellisyyden nimissä oikein näkynyt. Näytti sille painat sitä L1:stä (juoksu?) muutaman sekunnin ajan, minkä jälkee kävely jatkuu. Kävelet umpikujaan jossa kuljet seiniä pitkin hamuillen ja lopulta örkki on huoneen ovella jolloin pakenemisen sijaan tyhjennät siihen kädessä olevan aseen lippaan. Oletan että se seinien halailu ja "käsikopelolla" eteneminen johtuu huonosta näkyvyydestä ? Kannattaa ehkä säätää pelin sisältä kirkkautta tai sitten television asetuksista. Kyllä ainakin tässä omalla tietokoneen ruudulla valaistus oli sillä tasolla että ympäristön hahmotti selvästi.

E: Also, ihan mielenkiinnosta... Etkö sä siis ollut mennyt tämän pelin läpi jo? Niinkuin aikaisemmin? Mitenkä sä ton pomotaistelun silloin pääsit lävitse?
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan spoileriin tuosta nyt keskusteltavasta kohtauksesta:

Sanon suoraan mutta en pahalla: melko kömpelöä menoa oli videolla. Pitäisi nopeampaa vaihtaa ampumisvaihteesta karkuvaihteelle. Lisäksi kannattaa juosta ihan reilusti kauemmas möröstä. Ei siellä umpikujia tainnut tainnut olla, vaan joka paikasta pääsee livahtamaan karkuun.

Vaiheittain siis:

1. Ota etäisyyttä mieluusti ihan reilusti ja tsekkaa ympäristö: mistä pääset taas karkuun?
2. Odota örmö ampumaetäisyydelle ja anna paukkua niin paljon kuin ehtii. ÄLÄ PÄÄSTÄ IHOLLE!
3. Juokse ajoissa sieltä tsekkaamastasi pakoreitistä taas seuraavaan.

Toista tuota ja homma on purkissa.

En muuten sanoisi tuota mitenkään erikoiseksi mitä vaikeustason "muutokseen" tulee. Logiikka kyllä muuttuu kun pääosa pelin vastustajista ei vaadi shamblereita lukuun ottamatta kovin montaa luotia mutta onhan tuollaisen pomovihollisen kohdalla normaalia pelilogiikkaa että se vaatii ihan järkyttävän määrän luoteja kaatuakseen. Tai sitten jonkin kikan mutta selvästi sitä ei tuolta löydy, joten ainoa vaihtoehto on juosta ja ampua. Miten tuollaista ei ole 20 vuoden pelaamisella tullut vastaan?

Reijon asenne on nyt vähän huonohko. Onko sillä väliä kuinka kauan pelejä on pelannut? Voihan mitä tahansa tehdä vuosikymmeniä ja silti on ihan ok ottaa neuvoja vastaan jos ei syystä tai toisesta itsellä jokin sitten sujukaan.

Minullakin ottaa hieman päähän katsoa jotain ratkaisuja netistä mutta sitäkin teen mieluummin kuin jättäisin pelin kesken tai hakkaisin päätä seinään loputtomiin.

Minusta kova jätkä ei ole se, joka väkisin vääntää jotain läpi tai osaa kaiken heti vaan osaa tarvittaessa myös kuunnella/etsiä neuvoja & apua ja kehittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se perhana kaatuu, sano minun sanoneen. Aikalailla kaikki tarpeelliset neuvot tässä onkin jo tulleet: Kaikki räjähteet naamalle mitä löytyy ja hyvällä pyssyllä päin näköä (mieluusti sinne yläosaa kohti, ehkä siellä on jonkinmoinen pääntapainen?), samalla kun liikkuu ja loikkii kuin viimeistä päivää. Itsellekin tämä oli normaalilla ehkä pelin ainut oikeasti haastavampi kohta ja pari kertaa kuolokin korjasi, mutta kaatuihan se sitten aika vaivatta, kun ei vain säästellyt lyijyä. Videon perusteella sulla kyllä pitäis olla tavaraa helepostikin voittoon asti.

Ja ei ole toki mikään häpeä laskea sitä vaikeustasoa vaikka edes hetkellisesti. Mikäli näkyvyys on liian huono, niin telkkarin tai pelin valoisuutta voi koittaa säätää passelimmaksi. Onnea matkaan!

Ainiin, ja pidetäämpä keskustelu asiallisena eikä mennä henkilökohtaisuuksiin, ok? Tämä on vain peli :D
 
No juuri noinhan minä siinä videossa teinkin kuin luettelit! Eikö se muka näy? Totta kai minä osaan L1:stä käyttää ja käytänkin sitä videossa, kumma ettei se sitten näy(?). Hypin ikkuna-aukoista ja koitan keksiä vaikka mitä. Ongelma on, että siellä on hirveä kiire ja ei tahdo nähdä - menee harhailuksi - taskulamppu valaisee huonosti. Tykitän sitä naamaan kaikella arsenaalilla mitä minulla on, ne pari pommia mukaan lukien jotka minulla on. Ammukset loppuu, liekinheittimestä loppuu polttoaine - ei voi tehdä muuta kuin ottaa pataan.

Tämä seuraava on vastaus DoubleH:lle, mutta jostain syystä systeemi työntää sen sinulle. Yritin kaksi kertaa, mutta aina tulee sulle. YLLÄPITO KORJATKAA!

Ymmärrän, että asenteeni ärsyttää teistä monia, koska teille on niin tärkeää näyttää muille uroksille, miten kovia jätkiä te olette, mutta minä en todellakaan ole samanlainen kuin te - ainakaan enää nyt vanhemmiten, kun mittariin tulee syksyllä lukema 56 vee. Olen pelannut satoja videopelejä viimeisen 20 vuoden aikana lähes joka päivä, joten uskon kyllä huomaavani melko objektiivisesti, milloin pelin vaikeustason säätäminen on mennyt pieleen. Tässä pelissä niin on käynyt. Ikävää, että muuten niin loistava peli on pilattu moisella notkahduksella - tosin onhan tuossa vuosien varrella tullut törmättyä myös muihin peleihin, joissa pelistudion arvostelukyky on raapinut maata samalla tavalla. Tämä siis ei todellakaan ole ainoa ja ensimmäinen peli, jonka vaikeustasogategoriaan olen joutunut puuttumaan.

Kyllä mun silmissä aikuinen mies on nyt vähän lapsellinen. Ensinnäkin käyttäjät yrittävät vain auttaa sinua ja vastauksesi siihen on tämä: "Teille on niin tärkeää näyttää muille uroksille, miten kovia jätkiä te olette, mutta minä en todellakaan ole samanlainen kuin te". Lisäksi määräät etkä pyydä ylläpitoa korjaamaan. Toiseksi, peli ei ole liian vaikea. Kyllä se on yrityksen jos toisenkin vaatinut mutta taidat olla ainoa jolla tuli seinä vastaan. Olen itsekin pelannut aina sieltä nes ajoista asti ja siinä ei ole mitään hävettävää katsoa vaikka sieltä tubesta vinkkiä ennemmin kuin lopettaa peli kokonaan.
 
No juu en itsekään ole ihan eilen syntynyt, mutta tuleepa niitä peleissä silti vastaan tilanteita, joita ei vain ole ennen tullut. Ihan kivastihan täällä on neuvottu (kiitos keskustelijoille kun pysyy kerrankin asiallisena :D), ei se tosiaan ole mikään häpeä myöntää joskus, ettei nyt ihan osunut oma arvio kohdilleen ja ottaa vähän apua vastaan. Eiköhän se siitä vielä mene läpi!
 
Nyt ois syytä Reijolla vähän rauhottua ja vetää happea välistä. Täällä tosiaan porukka yrittää vaan auttaa ja moni on antanut tosi hyviä ja varteenotettavia neuvoja eikä täällä kukaan niitä neuvoja sen takia anna, että voi näyttää kuinka kova jätkä on. Ja eiköhän täällä suurimmalla osalla ole yli 20v kokemus ja satojen ja taas satojen pelattujen pelien tausta (minulla melkeen 30v videopelit on ollut se rakkain harrastus).

Vähän kirkkautta lisää pelin asetuksista, että näkee paremmin. Juoksee kauaksi, ampuu, pakenee kauas, ampuu jne. Kun pommit sun muut loppuu, juoksee kauas ja tekee lisää, juoksee kauas ja ampuu. Kyllä se siitä vielä kaatuu aivan varmasti! :)
 
Nyt Reijo rauhoittumaan hetkeksi? (En siis tarkoita mitään foorumi-jäähyjä vaan Reijo itse voisi kenties hetken rauhoittua)

Perustele jollain järkevällä ja objektiivisella tavalla, miksi pitkä kokemus jostain asiasta kuvastaa huonoa asennetta?
Minusta on asenteessa vikaa, jos ei halua ongelmatilanteessa ottaa neuvoja vastaan vaikka olisikin jotain asiaa tehnyt pitkään. Samoin se, että syyttää neuvojia ties mistä.

Olen sitä mieltä että aina voi oppia lisää eikä sillä ole mitään merkitystä kuka se opettaja on tai onko itse harrastanut asiaa vuoden vai koko elämänsä. Aina voi oppia uutta.

Kannattaa oikeasti vielä yrittää sitä kohtaa, ei se mitenkään mahdoton ole ja varmasti sen pääset läpi kun yrität. Taistelu ei lopulta eroa kauhean paljon shamblereista, mitä nyt on vain maraton-versio niistä.
 
Ei millään pahalla mutta sanattomaksi vetää. :D

Minäkin kysyin täällä tuohon kohtaan apua kun tuntui että se mörkö syö lyyjyä normaalia enemmän. Ei pitänyt päästä pakoon niin kuin luulin. Pidän tätä peliä jopa suhkot helppona. :)
 
1. Vaikeustasoa helpommalle (näin tein itse)
2. Esineiden/ammusten automaattinen poimiminen päälle asetuksista (helpottaa ammusten poimintaa)
3. Pysy liikkeellä/juokse jatkuvasti ja ammu hyvän etäisyyden päästä, kun tilaisuus tulee
4. Vaikka olisi kuinka huippulaatuinen pelitelkkari, niin kirkkautta lisää (tämä on uskomatonta, mutta auttaa näkemään)
5. Tämä on kaikista tärkein, joten ole tarkkana: muut foorumilaiset yrittävät vain auttaa, niin turhaa suuttua siitä.

T: Myös yli 20 vuotta kokemusta sadoista peleistä.
 
1. Vaikeustasoa helpommalle (näin tein itse)
2. Esineiden/ammusten automaattinen poimiminen päälle asetuksista (helpottaa ammusten poimintaa)
3. Pysy liikkeellä/juokse jatkuvasti ja ammu hyvän etäisyyden päästä, kun tilaisuus tulee
4. Vaikka olisi kuinka huippulaatuinen pelitelkkari, niin kirkkautta lisää (tämä on uskomatonta, mutta auttaa näkemään)
5. Tämä on kaikista tärkein, joten ole tarkkana: muut foorumilaiset yrittävät vain auttaa, niin turhaa suuttua siitä.

T: Myös yli 20 vuotta kokemusta sadoista peleistä.
No, onnistuihan tuo sitten lopuksi, mutta silti - kyllä kontrollit pitää todella olla siellä selkäytimessä niin nopeita refleksejä tämä peli vaatii. Kuolin taas monta kertaa, kun tuli vain Red Dead Redemption 2:n kontrollit esiin hätäpäissään, kun olen sitä pelannut tässä hyvin pitkiä aikoja enimmäkseen. Pääasia kuitenkin, että ei tarvitse lopettaa tämän tallennuksen pelaamista, vaan uskomattomat siekailut jatkuvat. Toivon todella, että juuri tästä pelistä tulee se päivien ja iltojen kunkkupeli, jota pelaan yhä uudestaan ja uudestaan, sillä se on huomioni ja arvostukseni ansainnut.
Sovelsin samaa taktiikkaa kuin tuossa videossanikin muutoksena vain se, että juoksentelin vähän enemmän, jolloin sain sen verran tilaa ja aikaa, että ehdin ampua ja vielä poistua paikalta ajoissa, sekä valmistaa muutaman pommin ja hankkia lisää ammuksia, sillä omat sellaiset eivät pitkään riittäneet. Myös itse alue alkoi jo käydä pitkän paikallaan junnaamisen takia tutuksi.
Kyllä tuo kuitenkin on erittäin helpoksi vaikeustasoksi ihan selvä extreme-vaikeustaso, kun vertaan mihin tahansa peliin, jota olen pelannut, eli kyllä jos olet sen helpon vaikeustason valinnut, niin sen pitäisi sitten olla myös helppo. En ihan siis ymmärrä edelleenkään pelintekijöiden päätymistä siihen, että helpoin vaikeustaso on tämäntasoinen ja muka erittäin helppo tässä pelissä - ei se ole objektiivisesti tarkasteltuna.
Kauhulla odotankin, millaisia välipomoja sieltä vielä tuleekaan, jos tämä on teistä muista helppo. Yleinen trendi on videopeleissä aina ollut, että se pahin perkule odottaa vasta siellä tien päässä ja katuvalot on aivan varmasti sammutettu!

En löydä asetuksista, mitä pitää säätää, että saa tuon esineiden/ammusten automaattisen poimimisen päälle. Mikä sen toiminnon nimi on (suomeksi)? Siitä olisi ollut äsken jonkin verran hyötyä.

Huh huh...kohti seuraavaa katastrofia helpoimmalla vaikeustasolla...mutta sinne on pakko mennä, sillä kuten olen jo monissa yhteyksissä sanonut, peli on muuten niin loistava, että kaikesta huolimatta toivon, että se valitaan vuoden peliksi kaikkein arvovaltaisimman raadin toimesta - ellei Cyberpunk 2077 sitten osoittaudu vielä paremmaksi kuin tuo. Last of Us 2 on tosin vetänyt riman niin korkealle, että täytyy olla hyvin doupattu olympiatason korkeushyppääjä, jotta ei mene sitten kuitenkin sinne limboamisen puolelle.
 
En löydä asetuksista, mitä pitää säätää, että saa tuon esineiden/ammusten automaattisen poimimisen päälle. Mikä sen toiminnon nimi on (suomeksi)? Siitä olisi ollut äsken jonkin verran hyötyä.

Jossakin siellä esteettömyysasetusten seassa se oli (en nyt muista tarkalleen, että missä)
 
Jossakin siellä esteettömyysasetusten seassa se oli (en nyt muista tarkalleen, että missä)
Noni! Ja just siihen en kajonnut, koska minusta se ei liittynyt ollenkaan etsimääni. Nyt sitten suhinatoosa päälle ja tutkimaan tarkemmin asiaa....tai ei tuo minun perusmallini pidä kuin peliä käynnistäessä kovaa surinaa. Sitten kun alkaa pelaamaan, niin se on sitä peruspuhinaa. Joissakin muissa peleissä se kyllä on välillä pitänyt sellaista ääntä, että kerran pelkäsin sen jo vetelevän viimeisiään.
 
Noni! Ja just siihen en kajonnut, koska minusta se ei liittynyt ollenkaan etsimääni. Nyt sitten suhinatoosa päälle ja tutkimaan tarkemmin asiaa....tai ei tuo minun perusmallini pidä kuin peliä käynnistäessä kovaa surinaa. Sitten kun alkaa pelaamaan, niin se on sitä peruspuhinaa. Joissakin muissa peleissä se kyllä on välillä pitänyt sellaista ääntä, että kerran pelkäsin sen jo vetelevän viimeisiään.
Minun PS4 lasahti :( Ajattelin kokeilla lämpötahnojen vaihtoa vielä viimeisenä oljenkortena. Onneksi tytär armeliaasti antaa pelata omallaan toistaiseksi ainakin.
 
Minun PS4 lasahti :( Ajattelin kokeilla lämpötahnojen vaihtoa vielä viimeisenä oljenkortena. Onneksi tytär armeliaasti antaa pelata omallaan toistaiseksi ainakin.
Surunvalittelut, oman konsolin sairastuminen tai jopa kuolema on aina lähes yhtä vakava asia kuin läheisen sairastuminen. Koska itselläni tuo PS4 on ollut enemmän nurkassa pölyttymässä ja pääkonsolina on nyt menossa kolmas Xbox one X, niin toivon, ettei tuo vähällä käytöllä ollut "Mig 29" ei hajoaisi. Vaan tässä on tullut käynnistettyä se yhä useammin, kun tämän ketjun aiheena oleva äärimmäisen vetovoimainen peli saapui ja sen ykkösosakin on vasta alussa ja pitäisi ihan vaikka vain pelkästä kunnioituksesta ilmiömäisen kakkososan ammattitaitoisia tekijöitä kohtaan vetää loppuun. Tässä tulee mahdollinen ongelma: jos PS4 hajoaa pian kovan käyttämisen johdosta, hankinko PS4 Pron, vai odotanko seuraavan sukupolven konsolia....
 
Surunvalittelut, oman konsolin sairastuminen tai jopa kuolema on aina lähes yhtä vakava asia kuin läheisen sairastuminen. Koska itselläni tuo PS4 on ollut enemmän nurkassa pölyttymässä ja pääkonsolina on nyt menossa kolmas Xbox one X, niin toivon, ettei tuo vähällä käytöllä ollut "Mig 29" ei hajoaisi. Vaan tässä on tullut käynnistettyä se yhä useammin, kun tämän ketjun aiheena oleva äärimmäisen vetovoimainen peli saapui ja sen ykkösosakin on vasta alussa ja pitäisi ihan vaikka vain pelkästä kunnioituksesta ilmiömäisen kakkososan ammattitaitoisia tekijöitä kohtaan vetää loppuun. Tässä tulee mahdollinen ongelma: jos PS4 hajoaa pian kovan käyttämisen johdosta, hankinko PS4 Pron, vai odotanko seuraavan sukupolven konsolia....

En ehkä enää PS4 hajoamisen jälkeen lähtis hankkimaan proota vaan odottelisin suosiolla PS5 julkasua. Sen verran hintavia kuitenkin, ellei sitten jostain super tarjouksesta.
 
En ehkä enää PS4 hajoamisen jälkeen lähtis hankkimaan proota vaan odottelisin suosiolla PS5 julkasua. Sen verran hintavia kuitenkin, ellei sitten jostain super tarjouksesta.
No sehän olisi tietysti järkevää, mutta kun minä en aina käyttäydy järkevästi. Pystynkö hardcore-pelaajana, jonka koko elämä sairauden takia on pelaamista aamusta iltaan, kestämään eron tämän ketjun pelistä, kun niin monet kerrat olen ostanut keskinkertaisia tuotoksia. Toivotaan, ettei sellaista ratkaisutilannetta koskaan tule. Jumala, jos kykit siellä jossain planeettojen takana avaruudessa, niin lupaan antaa anteeksi Päivi Räsäselle hänen suvaitsemattomat puheensa, jos ratkaiset ongelman edukseni.
 
Siinä ne lopputekstit nyt tulevat loistavan musiikin säestämänä. On tuomion aika:

Kaikkein eniten kiitosta tämä peli saa minulta hahmojen aidoista kasvojen ilmeistä, joita vastaavia en ole muissa pelaamissani peleissä nähnyt, paitsi Red Dead Redemption 2:ssa päästään mielestäni lähelle, joskaan sen hahmojen ilmeet eivät kuvaa tunteita läheskään niin laajalla skaalalla kuin tässä pelissä. Ne todella ovat aivan omaa luokkaansa. Vain muutamassa kohdassa ne näyttävät epäaidoilta, eli hahmon ilmeet eivät kuvasta tämän tunnetilaa yhtä tasokkaasti kuin 97:ssä prosentissa muuten. Tämä on erinomainen saavutus. Vastaavaa näkee vain oikeiden hyvien näyttelijöiden antaessa parastaan joissain laadukkaissa elokuvissa.

Näyttelijät tekevät loistavaa työtä ja upea dialogi luo niin sanotusti lihat hahmojen "henkisten" luiden ympärille tehden heistä elävän ja hengittävän oloisia hyvin uskottavalla tavalla omine aatoksineen ja historioineen. Kun tähän ynnätään vielä se, että pelin kaksintaistelijat eivät ole loppujen lopuksi vain hyviä tai vain pahoja, vaan molemmat niiden välimuotoja, niin tämä lisää niiden uskottavuutta entisestään. Pelin loppuratkaisussa en ollut kummankaan puolella, sillä ihastuin kumpaankin, joten sitä populaariviihteessä usein esiintyvää mustavalkoefektiä ei päässyt syntymään. Oli nautittavaa pelata niin oikean elämän makuisilla hahmoilla.

Pelin maailma on monipuolinen niin kuin se oikeassakin maailmassa on. Peli kuvaa hyvin, miltä maailma näyttää suuren katastrofin jälkeen. Kun esimerkiksi ajoväyliä ei enää kukaan ole ollut pitämässä yllä, on luonto ottanut takaisin paikkansa ja kasvusto on tunkenut asvaltin läpi niin että vain autonromuista voi päätellä, että tuossa on ollut valtaväylä. Pelissä etenemisen aikana pelaaja löytää usein kirjoitettuja viestejä tutkiessaan paikkoja, joista pelaajalle ilmenee millaista aika katastrofin jälkimainingeissa voisi olla. Tavallisten ihmisten hätä sekasortoisessa maailmassa luo oman hyytävän vivahteensa tarinan kulkiessa eteenpäin.

En tykkää siitä, että kuolen pelatessani, vaikka tässä pelissä on pidetty huoli siitä, että välitarkastuspiste on niin lähellä, että et joudu paljon siitä kärsimään. En vain jostain syystä millään tullut sinuiksi pelin kontrollien kanssa, mikä johti monessa kohdassa epäröintiin ja tumpelointiin juuri silloin, kun tilanne vaati nopeaa toimintaa ja nopeita refleksejä - kuolin paljon.
Pelissä on vain pari suht' hankalaa välipomoa. Molemmat käyttivät taitavasti hakkua ja niiden kanssa olin jonkin aikaa kusessa. Todella rankkoja välipomoja onneksi oli vain yksi. Yritin muiluttaa sitä melkein tunnin, mutta kun koko ajan vaan tuli turpaan, niin masennuin ja meinasin jättää koko homman sikseen ja menin striimaamaan You tubeen Red Dead redemption 2:n tehtäviä. Tauko teki hyvää, sillä samalla kun striimasin, aivojeni tiedostamaton osa työskenteli kiivaasti ja lopulta työnsi tiedostettuun osaan ratkaisumallin toisenlaisesta toimintatavasta. Pakkohan sitä oli lähteä kokeilemaan. Yllätys oli suuri, kun huomasin, että uusi metodi alkoi toimia. Tosin edelleen kuolin monta kertaa. Lopulta en ole aivan varma, antoiko peli minulle armoa, sillä havaitsin jo aiemmin eri tilanteissa samaa, mutta välipomon ensivaihe tuli kaadettua. Piina ei loppunutkaan sitten siihen, vaan jäljelle jäi pienempi osa siitä, joka sekin oli melkoisen sitkeä pirulainen. Jahtasin sitä sitten vielä varmaan 15 minuuttia ja lopulta homma tuli hoidettua. Koska pelasin kaikkein helpoimmalla vaikeustasolla, annan pelille miinusta liian vaikeasta välipomosta. Tuolla vaikeustasolla sen olisi pitänyt kaatua paljon helpommin. Onneksi kuitenkin tämä ilkeä veijari on se pelin ainoa tosi hankala välibossi. Sen jälkeen tuli vain tämä jonkin verran normaalivastuksia vakavampi välibossi hakkuineen. Kuolin jälleen useaan kertaan, koska en vain osaa painaa oikea-aikaisesti väistönappia. L1 on jotenkin hankala minulle, kun en ole sitä missään muussa pelissä tuossa roolissa käyttänyt.

Arvosanani pelille on 1/10 asteikolla 10-. Kyseessä on peli, jota tulen melko varmasti toistamaan vuosia, kuten olen tehnyt aiemmin GTA4:n GTA5:n ja nykyään Red Dead Redemption 2:n suhteen. Olen erittäin tyytyväinen, että päätin ostaa The Last of Us 2:n vaikka en tiennyt paljonkaan iskenkö räpyläni kakkaan vai en. Rahat eivät todellakaan menneet hukkaan! Suosittelen kaikille voimakkaasti tämän pelin äänestämistä vuoden 2020 parhaaksi peliksi, sillä se on todella ansainnut sen (Ellei sitten tuleva Cyberpunk 2077 pääse reippaasti yli LOU2:n kieltämättä aika korkealle asettaman riman ylitse.)

Minä lähden nyt striimaamaan LOU2:sta You tubeen ja jaan linkkejä niistä vajaan tunnin pätkistä yli 3000:lle Facebook-kavereilleni ympäri maailman.
Nyt onkin tiedossa vähän helpompi reissu, kun saan uuteen peliin jo hankkimani aseet sun muut avut - ja äkkäsinhän minä sieltä LOU2:n asetuksistakin laittaa uusia apuja, sillä sitä voi pelata lähes sokeakin ihminen! Tällä kertaa KUKAAN ei huomaa minua, vaikka ryömin metrin päästä ohi - EI KUKAAN. Sillä nyt on aika pitää hauskaa tämän pelin parissa ja nauttia siitä vieläkin enemmän.

PÄIVITYS:
Pelasin nyt toisen kerran pelin läpi kiinnittäen erityishuomion tähän pelin pahimpaan välipomoon, josta mainitsen ylempänä. Tällä kertaa, kun tiesin millainen vastus on tulossa, varustauduin sen mukaisesti. Aloin tietyssä vaiheessa ihan tarkoituksella säästää panoksia ja päivitin vielä lisää aseita aina kun raaka-aineet antoivat myöten. Keräsin putkipommeja maksimimäärän ja pidin huolen, etten käytä liekinheitintä ollenkaan, vaan pidin aseessa maksimimäärän bensaa. Niinpä homma meni huomattavasti helpommin läpi - muutamassa minuutissa! Se, että pystyin grillaamaan pomoa liekinheittimellä, nakkaamaan kaikki neljä pommia sen päähän ja lopuksi posauttelemaan haulikolla pärstään, niin etteivät paukut loppuneet missään vaiheessa, on se avainpointti tämän välipomon kaatamiseen ja vähemmän se pakoon juokseminen, vaikka toki otin tietysti etäisyyttä jonkin verran.

On todella outoa pelisuunnittelua, että Naughty dog ei ole huomioinut, että helpoimman vaikeustason valitseva pelaaja ei saata myöskään kiinnittää niin paljon panosten sun muun tarpeellisen keräämiseen journeensa aikana. Kun näin tapahtuu, tuleekin helposta välipomosta extremetason vastus, jonka kaataminen saattaa joillekin pelaajille olla tosi vaikeaa. Noh, tämä ei silti arvosanaani mihinkään muuta - se pysyy kymppimiikassa, pelin muun ennennäkemättömän huikean korkean laadun vuoksi.


Reijo T Lipponen
 
Viimeksi muokattu:
Siinä ne lopputekstit nyt tulevat loistavan musiikin säestämänä. On tuomion aika:

Kaikkein eniten kiitosta tämä peli saa minulta hahmojen aidoista kasvojen ilmeistä, joita vastaavia en ole muissa pelaamissani peleissä nähnyt, paitsi Red Dead Redemption 2:ssa päästään mielestäni lähelle, joskaan sen hahmojen ilmeet eivät kuvaa tunteita läheskään niin laajalla skaalalla kuin tässä pelissä. Ne todella ovat aivan omaa luokkaansa. Vain muutamassa kohdassa ne näyttävät epäaidoilta, eli hahmon ilmeet eivät kuvasta tämän tunnetilaa yhtä tasokkaasti kuin 97:ssä prosentissa muuten. Tämä on erinomainen saavutus. Vastaavaa näkee vain oikeiden hyvien näyttelijöiden antaessa parastaan joissain laadukkaissa elokuvissa.

Näyttelijät tekevät loistavaa työtä ja upea dialogi luo niin sanotusti lihat hahmojen "henkisten" luiden ympärille tehden heistä elävän ja hengittävän oloisia hyvin uskottavalla tavalla omine aatoksineen ja historioineen. Kun tähän ynnätään vielä se, että pelin kaksintaistelijat eivät ole loppujen lopuksi vain hyviä tai vain pahoja, vaan molemmat niiden välimuotoja, niin tämä lisää niiden uskottavuutta entisestään. Pelin loppuratkaisussa en ollut kummankaan puolella, sillä ihastuin kumpaankin, joten sitä populaariviihteessä usein esiintyvää mustavalkoefektiä ei päässyt syntymään. Oli nautittavaa pelata niin oikean elämän makuisilla hahmoilla.

Pelin maailma on monipuolinen niin kuin se oikeassakin maailmassa on. Peli kuvaa hyvin, miltä maailma näyttää suuren katastrofin jälkeen. Kun esimerkiksi ajoväyliä ei enää kukaan ole ollut pitämässä yllä, on luonto ottanut takaisin paikkansa ja kasvusto on tunkenut asvaltin läpi niin että vain autonromuista voi päätellä, että tuossa on ollut valtaväylä. Pelissä etenemisen aikana pelaaja löytää usein kirjoitettuja viestejä tutkiessaan paikkoja, joista pelaajalle ilmenee millaista aika katastrofin jälkimainingeissa voisi olla. Tavallisten ihmisten hätä sekasortoisessa maailmassa luo oman hyytävän vivahteensa tarinan kulkiessa eteenpäin.

En tykkää siitä, että kuolen pelatessani, vaikka tässä pelissä on pidetty huoli siitä, että välitarkastuspiste on niin lähellä, että et joudu paljon siitä kärsimään. En vain jostain syystä millään tullut sinuiksi pelin kontrollien kanssa, mikä johti monessa kohdassa epäröintiin ja tumpelointiin juuri silloin, kun tilanne vaati nopeaa toimintaa ja nopeita refleksejä - kuolin paljon.
Pelissä on vain pari suht' hankalaa välipomoa. Molemmat käyttivät taitavasti hakkua ja niiden kanssa olin jonkin aikaa kusessa. Todella rankkoja välipomoja onneksi oli vain yksi. Yritin muiluttaa sitä melkein tunnin, mutta kun koko ajan vaan tuli turpaan, niin masennuin ja meinasin jättää koko homman sikseen ja menin striimaamaan You tubeen Red Dead redemption 2:n tehtäviä. Tauko teki hyvää, sillä samalla kun striimasin, aivojeni tiedostamaton osa työskenteli kiivaasti ja lopulta työnsi tiedostettuun osaan ratkaisumallin toisenlaisesta toimintatavasta. Pakkohan sitä oli lähteä kokeilemaan. Yllätys oli suuri, kun huomasin, että uusi metodi alkoi toimia. Tosin edelleen kuolin monta kertaa. Lopulta en ole aivan varma, antoiko peli minulle armoa, sillä havaitsin jo aiemmin eri tilanteissa samaa, mutta välipomon ensivaihe tuli kaadettua. Piina ei loppunutkaan sitten siihen, vaan jäljelle jäi pienempi osa siitä, joka sekin oli melkoisen sitkeä pirulainen. Jahtasin sitä sitten vielä varmaan 15 minuuttia ja lopulta homma tuli hoidettua. Koska pelasin kaikkein helpoimmalla vaikeustasolla, annan pelille miinusta liian vaikeasta välipomosta. Tuolla vaikeustasolla sen olisi pitänyt kaatua paljon helpommin. Onneksi kuitenkin tämä ilkeä veijari on se pelin ainoa tosi hankala välibossi. Sen jälkeen tuli vain tämä jonkin verran normaalivastuksia vakavampi välibossi hakkuineen. Kuolin jälleen useaan kertaan, koska en vain osaa painaa oikea-aikaisesti väistönappia. L1 on jotenkin hankala minulle, kun en ole sitä missään muussa pelissä tuossa roolissa käyttänyt.

Arvosanani pelille on 1/10 asteikolla 10-. Kyseessä on peli, jota tulen melko varmasti toistamaan vuosia, kuten olen tehnyt aiemmin GTA4:n GTA5:n ja nykyään Red Dead Redemption 2:n suhteen. Olen erittäin tyytyväinen, että päätin ostaa The Last of Us 2:n vaikka en tiennyt paljonkaan iskenkö räpyläni kakkaan vai en. Rahat eivät todellakaan menneet hukkaan! Suosittelen kaikille voimakkaasti tämän pelin äänestämistä vuoden 2020 parhaaksi peliksi, sillä se on todella ansainnut sen (Ellei sitten tuleva Cyberpunk 2077 pääse reippaasti yli LOU2:n kieltämättä aika korkealle asettaman riman ylitse.)

Minä lähden nyt striimaamaan LOU2:sta You tubeen ja jaan linkkejä niistä vajaan tunnin pätkistä yli 3000:lle Facebook-kavereilleni ympäri maailman.
Nyt onkin tiedossa vähän helpompi reissu, kun saan uuteen peliin jo hankkimani aseet sun muut avut - ja äkkäsinhän minä sieltä LOU2:n asetuksistakin laittaa uusia apuja, sillä sitä voi pelata lähes sokeakin ihminen! Tällä kertaa KUKAAN ei huomaa minua, vaikka ryömin metrin päästä ohi - EI KUKAAN. Sillä nyt on aika pitää hauskaa tämän pelin parissa ja nauttia siitä vieläkin enemmän.

PÄIVITYS:
Pelasin nyt toisen kerran pelin läpi kiinnittäen erityishuomion tähän pelin pahimpaan välipomoon, josta mainitsen ylempänä. Tällä kertaa, kun tiesin millainen vastus on tulossa, varustauduin sen mukaisesti. Aloin tietyssä vaiheessa ihan tarkoituksella säästää panoksia ja päivitin vielä lisää aseita aina kun raaka-aineet antoivat myöten. Keräsin putkipommeja maksimimäärän ja pidin huolen, etten käytä liekinheitintä ollenkaan, vaan pidin aseessa maksimimäärän bensaa. Niinpä homma meni huomattavasti helpommin läpi - muutamassa minuutissa! Se, että pystyin grillaamaan pomoa liekinheittimellä, nakkaamaan kaikki neljä pommia sen päähän ja lopuksi posauttelemaan haulikolla pärstään, niin etteivät paukut loppuneet missään vaiheessa, on se avainpointti tämän välipomon kaatamiseen ja vähemmän se pakoon juokseminen, vaikka toki otin tietysti etäisyyttä jonkin verran.

On todella outoa pelisuunnittelua, että Naughty dog ei ole huomioinut, että helpoimman vaikeustason valitseva pelaaja ei saata myöskään kiinnittää niin paljon panosten sun muun tarpeellisen keräämiseen journeensa aikana. Kun näin tapahtuu, tuleekin helposta välipomosta extremetason vastus, jonka kaataminen saattaa joillekin pelaajille olla tosi vaikeaa. Noh, tämä ei silti arvosanaani mihinkään muuta - se pysyy kymppimiikassa, pelin muun ennennäkemättömän huikean korkean laadun vuoksi.


Reijo T Lipponen
Tässä uusi striimaus, loistava peli kun on kyseessä. Osa 5:
Ei vaan tule koko pätkä. lopetankin striimaamisen tältä päivältä. myös jotain ihme hidastelua ilmenee tänään.
Tässä uusi striimaus, loistava peli kun on kyseessä. Osa 5:
Ei vaan tule koko pätkä. lopetankin striimaamisen tältä päivältä. myös jotain ihme hidastelua ilmenee tänään.

Päätin kuitenkin yrittää striimausta vielä kerran. Jurassic park lienee tuttu kaikille. Laadukkaassa pelissä myös se ei-väkivaltainen sisältö on laadukasta - jos se nyt näkyy ihan sieltä asti kuin se näkyy Facebook-kavereilleni. Jotain häikkää näen nyt tällä erinomaisella harrastajavetoisella sivustolla, mutta pysyn täällä. 20 vuotta olette jaksaneet - hatun noston paikka! Tässä osa 6:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom