Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Plus onhan tuossa se keräilijöiden pelkäämä digi peikko joka syö fyysiset versiot pois kokonaan.
 
Plus onhan tuossa se keräilijöiden pelkäämä digi peikko joka syö fyysiset versiot pois kokonaan.
Sekin.

Itse tykkään ostaa fyysisiä pelejä, mutta Game Passin arvo on vaan niin hurja, että silloin fyysisten osto väistyy. Raha ei kasva puissa, joten vaikka kuinka siistejä fyysiset pelit ovatkin, niin Game Passin kautta saa niin paljon arvoa kulutetuille euroille, joten valinta on helppo.
 
justiia noi ne yrittää saada kaikki pelit digimyyntiin kohta ei oo yhtään peli liikettä pystyssä toi takia itse en hyväksy tuolaista hommaa
 
justiia noi ne yrittää saada kaikki pelit digimyyntiin kohta ei oo yhtään peli liikettä pystyssä toi takia itse en hyväksy tuolaista hommaa
Niin tämä on yksi pelkokuva, joskin peliliikkeiden on hankala taistella Game Passin kaltaisten palveluiden "arvoa kulutetulle eurolle" kanssa. Ja siis onhan jokaisella konsolilla digimyynti lisääntynyt ihan ilman Game Passiakin. Joten pelaajat ostavat pelejä ihan täysihintaisenakin diginä jo nyt paljon.

GameStop yritti kompensoida tätä digiin siirtymistä tarjoamalla pelaamiseen liittyviä oheistuotteita pelien lisäksi. Eivät menestyneet tässä yrityksessä mitenkään erityisen hyvin. Ihan niinkuin peliala uudistuu näiden tilauspalveluiden myötä, myös peliliikkeiden on pakko uudistua. Tarjota jotain niin hyvää lisäarvoa, että sinne liikkeeseen kannattaa raahautua.
 
sen takia en hyväksy toita kaikki digitaaliseen jos peli joskus häviää sieltä niin sitten et voi pelata sitä jos taas sinulle on levyversio sitä voit pelata ja sitä ei kukaan voi viedä sinulta pois
 
sen takia en hyväksy toita kaikki digitaaliseen jos peli joskus häviää sieltä niin sitten et voi pelata sitä jos taas sinulle on levyversio sitä voit pelata ja sitä ei kukaan voi viedä sinulta pois
Kyllä, mutta tämä koskee kaikkea digitaalista pelituotantoa, ei vain näitä tilauspalveluita.

Viimeiset 7 vuotta jengi on ostanut enemmän ja enemmän pelinsä diginä myös konsoleilla, joten miksi nyt yhtäkkiä tällainen huoli asiasta?
 
Netflix on pörrännyt kuvioissa jo useamman vuoden. Onko taso laskenut? Olkaa eri mieltä, mutta mielestäni ei. Päinvastoin, erittäin laadukasta omaa tuotantoa pukannut ulos. Mutta, se tuotanto esim. sarjojen kohdalla jää yleensä yhteen kauteen. Vaikka olis laadukas, katsojien pitämä sarja, monesti se jää siihen yhteen kauteen ja noin 10 jaksoon.

Kuhan nyt pohdin, tuleekohan peleille sama homma tulevaisuudessa. Eli laadukasta pukataan ulos, mutta lyhyitä yksinpelejä. Ja mahdollisesti moninpelillä pidempikestoista viihdettä peliin. Ja lisäsisällöillä pelin elinkaaren aikana.

Itseasiassa tuollainen palvelisi itseni tyylistä pelaajaa täysin, ei jaksa vääntää mitää 100h yksinpelejä :D Loppuu aika ja mielenkiinto :D

Muuutta, sellasta tässä tuli mieleen
 
Netflix on pörrännyt kuvioissa jo useamman vuoden. Onko taso laskenut? Olkaa eri mieltä, mutta mielestäni ei.
Itse taas olen täysin eri mieltä. Monissa Netflixin sarjoissa taso laskee hyvin nopeasti, tai on alkuunkin hyvin laskelmoivan oloista. Moni elokuvista tuntuu olevan jonkun hittileffan kopio.
 
Viimeiset 7 vuotta jengi on ostanut enemmän ja enemmän pelinsä diginä myös konsoleilla, joten miksi nyt yhtäkkiä tällainen huoli asiasta?

Itsellä kyseinen huoli on ollut kyllä koko ajan. Ostan kaikki yksinpelit levyillä, että niitä voi pelata "aina". Digissä voi käydä niin, että palvelun tarjoaja häviää tai itse peli häviää myynnistä. Eikös joitakin pelejä ole peräti hävinnyt digi myynnistä yllättäen? Mutta toistaiseksi noissa tapauksissa sen on pystyt vissiin jo ostaneet lataamaan uudelleen.

Puhtaissa verkkopeleissä olen siirtynyt kyllä digi peleihin. Ihan sen takia, että kun niitä ei pysty tulevaisuudesa myymään/pelaamaan, sen takia koska pelin serverit pannaan alas jossakin vaiheessa. Niin sama ottaa diginä, varsinkin kun silloin pelin saa päälle nopeammin.
 
Kuhan nyt pohdin, tuleekohan peleille sama homma tulevaisuudessa. Eli laadukasta pukataan ulos, mutta lyhyitä yksinpelejä. Ja mahdollisesti moninpelillä pidempikestoista viihdettä peliin. Ja lisäsisällöillä pelin elinkaaren aikana.

Tuollainen putki tulee väistämättä vaikuttamaan muotoon, jossa pelit sinne kannattaa viedä. Vaikuttaa siis myös heihin, jotka eivät koske ”palveluun” pitkällä tikullakaan.
 
Itseasiassa tuollainen palvelisi itseni tyylistä pelaajaa täysin, ei jaksa vääntää mitää 100h yksinpelejä :D Loppuu aika ja mielenkiinto :D
Periaatteessa subscription-mallinen pelaaminen saattaisi vaikuttaa myös siihen, että pelit julkaistaisiin useammassa lyhyessä osassa, esim. kuukauden välein, jolloin pelaaja saataisiin naitettua pidemmäksi aikaa tilauspalveluun.
 
:) Vaikka ymmärränkin kärjistyksen, niin ainakin minusta Xboxin uusi nimeämispolitiikka on pölhöä. Brändäyksen parissa pari vuosikymmentä viettäneenä voinen todeta, että onhan tuossa ihan liikaa "äksää".

Toisaalta toivoisin, että ihminen joka on tekemässä monen satasen arvoisen hankinnan, lukisivat edes mitä ovat ostamassa. Toivotaan, että suuri osa näistä väärän konsolin hankkineista on trokareiden botteja.
Botit ovat ilmeisesti lukihäriöisiä - ainakin osa niistä.
 
Periaatteessa subscription-mallinen pelaaminen saattaisi vaikuttaa myös siihen, että pelit julkaistaisiin useammassa lyhyessä osassa, esim. kuukauden välein, jolloin pelaaja saataisiin naitettua pidemmäksi aikaa tilauspalveluun.
Näinhän tapahtui DontNodin Tell Me Whyssa. Julkaisemiserät taisivat toki olla pari viikkoa ja itse odotin, että kaikki episodet ehdittiin julkaista ennen kuin edes aloitin pelin.
 
Itsellä kyseinen huoli on ollut kyllä koko ajan. Ostan kaikki yksinpelit levyillä, että niitä voi pelata "aina". Digissä voi käydä niin, että palvelun tarjoaja häviää tai itse peli häviää myynnistä. Eikös joitakin pelejä ole peräti hävinnyt digi myynnistä yllättäen? Mutta toistaiseksi noissa tapauksissa sen on pystyt vissiin jo ostaneet lataamaan uudelleen.

Puhtaissa verkkopeleissä olen siirtynyt kyllä digi peleihin. Ihan sen takia, että kun niitä ei pysty tulevaisuudesa myymään/pelaamaan, sen takia koska pelin serverit pannaan alas jossakin vaiheessa. Niin sama ottaa diginä, varsinkin kun silloin pelin saa päälle nopeammin.
Niin no, se jos huoli on ollu päällä kokoajan. Tavallaan minuakin harmittaa tämä digiin siirtyminen. Tykkään ostaa ja keräillä fyysisiä videopelejä, mutta rahallinen arvo vaan yksinkertaisesti ratkaisee. Ei edes pelaamisen helppous minkä digi ja tilauspalvelut tuovat tullessaan, vaan se kuinka paljon halvemmaksi pelaaminen ylipäätään tulee. Sille ei vaan oikein voi mitään. Tai no voi jatkaa pelien ostamista täysihintaisena, mutta ei siinä vaan ole järkeä, jos sama peli putkahtaa julkaisupäivänä Game Passiin.

En muista muita tällaisia digimyynnistä pois vedettyä pelejä kuin Scott Pilgrimin ja Duck Tales Remasteredin. Yleensähän näihin liittyy joku lisenssijupakka.
Näinhän tapahtui DontNodin Tell Me Whyssa. Julkaisemiserät taisivat toki olla pari viikkoa ja itse odotin, että kaikki episodet ehdittiin julkaista ennen kuin edes aloitin pelin.
Toisaalta Dontnod, ja vielä vähemmän Tell Me Why, ei ole mikään episodimaisten pelien pioneeri, että tämä julkaisutaktiikka on ollut käytössä jo ennen Game Passia. Toki Game Passin kaverina se on ehkä vielä kannattavampi.

Mutta niinkuin joku jo ketjussa sanoi, myös Elder Scrollsin kaltaiset massiiviset sadan tunnin roolipelit ovat aika hyviä Game Passiin. Niiden läpipelaaminen kestää monella useamman kuukauden, joten tilaus myös pysyy päällä vähintäänkin yhtä kauan.
 
Itse taas olen täysin eri mieltä. Monissa Netflixin sarjoissa taso laskee hyvin nopeasti, tai on alkuunkin hyvin laskelmoivan oloista. Moni elokuvista tuntuu olevan jonkun hittileffan kopio.

Olen aika pitkälle samaa mieltä kanssasi laadusta, vaikkakaan analogia ei ihan pelimaailmaan yksi yhteen toimikaan.

Netflixin tapauksessa painetta asettavat muut striimauspalvelut kuten HBO, Disney+ ja Hulu. Netflixin sarjoja ei useinkaan (koskaan?) pysty ostamaan fyysisenä, eikä niitä nähdä muissa palveluissa.

Game Passille ei löydy vastaavia kilpailijoita. Pelit pystyy usein edelleen ostamaan fyysisenä ja/tai toiselle alustalle.
 
Minusta aika turhaa äimistelyä ja itsestäänselvyyksien jankkaamista tämä Game Pass keskustelu ja sen suhde fyysisiin. Elämme murrosvaihetta, ei tarvi mennä kuin 20 vuotta taaksepäin niin tosi monessa "peräseinäjoen kylässä" oli vielä mm. postitoimisto. No ei ehkä ole enää? Paketit menee suurelta osin automaatteihin koko maassa kaikilla merkittävillä logistiikka operaattoreilla. Handelsbanken juuri ilmoitti, että konttorit menee suurelta osin kiinni ja muut pankit seuraa kohta perässä ja on seurannut osin jo. Elokuvateatterit sinnittelee, mutta kyllä Netflixit & co haukkaa sieltä markkinaosuutta ja teattereita tulee menemään kiinni ja on mennytkin jo. Korona ei ainakaan hidasta sitä kehitystä. Gamestop taisi pääpiirteittäin jo lakata olemasta suomessa ja ei varmaan kellään muullakaan kivijalalla kovin ruusuiset näkymät ole.

On mukavaa fiilistellä menneitä ja että "kuinka ennen oli paremmin" mutta tämä nyt vain on maailma jossa elämme. Tulevaisuudessa fiilistelemme kun joskus oli fyysisiä pelejä hyllyt väärällään kivijalassa. Aivan kuten tänään voidaan fiilistellä sitä, että "muistatko kun haettiin viikonlopuksi vuokraleffoja ja karkkia Makuunista" Näin siinä vaan nyt käy pelialalla(kin), että homma menee enemmän palvelu suuntaan. Sitä voi joko adaptoitua tilanteeseen, tai vaikka lopettaa videopeliharrastus ja keksiä jotain muuta tekemistä.

Ne ovat voittajia, joilla on resurssit ja jotka on käsittäneet tämän trendin riittävän ajoissa ja alkaneet etukenossa puskemaan killeri palvelua. Microsoft tekee juuri sitä tässä Game Pass ja Xbox All Access palvelulla. Muitakin pelureita on vaikkakin ovat valovuoden perässä. (kuten vaikka Stadia) Näillä mennään ja vinkuminen fyysisien vähentymisestä tai kivijalkakauppojen katoamisesta on minusta ihan yhtä järkevän kuuloista kun äimistellä sitä, miksi peräseinäjoella ei ole enää postikonttoria.
 
Ne ovat voittajia, joilla on resurssit ja jotka on käsittäneet tämän trendin riittävän ajoissa ja alkaneet etukenossa puskemaan killeri palvelua.

Siellä on useampia mahdollisia kehityskulkuja olemassa, ei tämä kiinteällä kuukausihinnalla uusia pelejä jakava palvelu ole ainoa vaihtoehto.
 
Itse taas olen täysin eri mieltä. Monissa Netflixin sarjoissa taso laskee hyvin nopeasti, tai on alkuunkin hyvin laskelmoivan oloista. Moni elokuvista tuntuu olevan jonkun hittileffan kopio.

Mielestäni Netflixissa on ollut aina sitä B-tuotantoa ja välillä A-tuotantoa. Kyllä minä olen ollut tyytyväinen Netflixin tarjontaa ja tämän takia ei ole tullut enää ostettua elokuvia/sarjoja. Tällä hetkellä Game Pass näyttäisi noudattavan samaa kaavaa eli saatavilla on b-tuotantoa (Grounded, Minecraft: Dungeons) kuin myös a-tuotantoa (Forza Horizon 4, Gears 5).

Xbox UK:n sometiimi ottaa kaiken irti Spiderman Remasteredin aiheuttamasta kohusta.


Ihmettelin jo, että miten Xboxin sometiimi ei ole ottanut huomioon tätä asiaa! :D
 
Ylös Bottom