Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Aika vääntöä täällä :) Voisin kertoa omasta pelihistorista. Minulla on PC, ps4 pro, ja xbox series s. Olen pelaillut c64:sta lähtien ja nintendo 8bit, yms tuttuja laitteita. 486:sta lähtien pc:t oli pelikoneena n20v vuotta, ja jossakin kohtaan ostin ps3:n oikeastaan leffakäyttöön. Pelejä ostin myös ja opettelin pelaamaan padilla.

Kyllästyin jossakin kohtaan siihen, ja jatkoin pc:llä. No ps4:n jälkeen alkoi pad-ohjaus jo tuntumaan paremmalta, ja siihen löytyi asetukset että sai oikein tarkaksi säätämällä. Lähinnä siis codeja, bf, yms tullut pelailtua. Isokangas ja hd-tykki, sohva + konsoli. Ei ollut enään paluuta istumaan tietokoneen äärelle kuin työasiaoissa. Tiedän että pc:llä voi myös pelata tykillä, ja padeilla, mut aivan eriasia pelata nettipelejä pc: + pad, vs hiiri/näppis. Paljon mielekkäämpää pelata konsolilalla konsolipelaajia vastaan. Onhan niitäkin ketkä pelailee hiirellä, mut veikkaisin että vähemmistö. Kun tuon kapulaohjauksen oppi, niin ei ole enää paluuta. Tulee sen verran jo selkärangasta. Ah ja vielä elite2 ohjain ja korkeampi tatti siihen... <3 ;)

Ostin xbox series s:n nyt viimeksi. Koska muut alustat oli loppuunmyyty. Oisin varmaan ps5:n ostanut, mut nyt täytyy myöntää että olen kyllä tyytyväinen että oli :) Game pass:sta löytyy niin paljon pelejä jotka on jäänyt pc:llä kesken, ja nyt ne voi pelata sohvalta. Mahtavaa! Voi olla että jossakin kohtaa ostan ps5:n tai X:n mutta tällä hetkellä kun tykkikin on full-hd, niin eipä siitä x:stä kauheasti iloa olisi ollut. Annetaan sitten S eteenpäin kummipojalle, tms kun alkaa X:aa saamaan ja päivitellään sitten hifiä samalla (jos tarvetta näen ). PS on loistava laite myös en sitä sano, ja niin on pc::kin. Minulla on edelleen kaikki ja tulee todennäköisesti olemaan. Pelaamisessa ei ole minulle tärkeintä grafiikka, tai 3sec nopeammat latausajat. Vaan fiilis, ja ohjaimen toimivuus. Tosin vanhemmissa peleissa voi olla vähän hakusessa, ja esim rage2:sta ei meinaa saada mitenkään omaan makuun sopivaa ohjausta. Mutta ylipäätään boxilla suurinosa peleistä toimii todella hyvin. Uusin codi siihen on vasta ostettu ja on se myös ps4:llä. Ei niissä nyt graafisesti isoja eroja ole mut tykkään enemmän boxin ohjaimesta. Mielenkiinnolla odotan ps5:sta, ja minkälainen kapula siihen on tehty. Toki latausajat on mieleen boxilla.

Xbox tuntuu olevan ikäiselleni pelaajalle se mieluisin laite. Pelit ovat makuuni, ja gamespass. En taida uusia ps+palvelua, kun en ole sieltä oikeastaan kuin pari pelattavaa peliä löytänyt tässä n3-4v aikana. Toki olen sinne muutaman pelin ostanut ja pelannut läpi, mutta passista vaan sai kaikki pelit heti kouraan mitä tahdoin. Piti laittaa 2tb ulkoinen levy kiinni, ja vapaana taitaa olla 300gb :) Uusimmat pelit toki koneen sisäiselle levylle.

Olen siis monialustapelaaja, ja semmoisena tulen todennäköisesti pysymäänkin. Vaikka yksi on TÄLLÄHETKELLÄ, ja OMAAN makuun ylitse muiden :) Koitin olla ylistämästä liikaa mielekkäintä alustaani, mut omapahan on mielipiteeni :)

Ihan mielenkiintoinen kertomus, ei vaan liity ketjun aiheeseen mitenkään. Täällä olisi moiselle parempi osoite: https://forum.konsolifin.net/thread...-konsolipelaamisen-9-sukupolvi.90210/page-259

Palataas taas vertailuihin, NXGamer saanut käsiinsä myös Dirt 5:n PS5-version ja luvassa nyt next-gen alustojen vertailua:



"
- A bug can make the game run at 45~50fps on XSX. To solve this restart the console
- Texture detail, anisotropic filtering, foliage density, all lower on Series X
- Resolution in Quality mode tends to hover between native 4K and 1800p on PS5, goes down to 1440p often on Series X
- Reduction in LODs on XSX.
- 120Hz mode turns Tesselation off on Series X completely. All the rest becomes even worse than the PS5 version. LOD is reduced significantly.
- 120Hz mode runs at 1080p on X versus 900p on PS5, but there are lots of graphical details simply gone in X.
- 120Hz mode seems to run about 1 to 2% better on Series X. 117 vs 115 fps on one track, 116 x 115 on the other. In general performance is great on both.
- Performance seems identical or slightly favoring PS5 in 60FPS mode."

Pitkälti samat havainnot mitä DF toi esille omassa vertailussaan.
 
Vähän mietin, että onko tämän vertailun paikka tässä ketjussa, mutta menköön. Etenkin kun pääsen käyttämään tässä vanhaa "ennustustani", joka näyttää osuneen ainakin COD: Warzonen kohdalla napakymppiin.



Digital Foundry siis testasi, miten Warzone hyötyy uusien konsolien tehoista. Xbox Series X:llä tilanne on mainio: vielä Xbox One X:lläkin jopa nelosella alkaviin ruudunpäivityslukemiin päätynyt dynaaminen resoluutio rullaa nyt koko ajan 4K@60 fps, ja saa kaupan päälle vielä 16-kertaisen anisotrooppisen filtteröinnin pitämään kaukana tai vinossa olevat tekstuurit tarkkoina.

PS5-versio on kuitenkin vanhan tekniikan armoilla, ja vaikka täyttä kuuttakymppiä porhalletaankin, ei maksimitarkkuus nouse yli 1528p:n, koska se katto on PS4 Pro -versioon kovakoodattu. Samasta syystä myöskään tuosta paremmasta tekstuurifiltteröinnistä ei päästä nauttimaan.

Xbox Series S:llä menoa rajoittaa se, että se perustuu perus-Onella pyörineeseen koodiin. Niinpä 1080p:tä ylemmäs ei pääse, ja graafisista yksityiskohdista on muutenkin karsittu, vaikka jerkkua laitteesta löytyisikin.

Vain Series X|S:llä toimiva 120 fps -tila jäi kuitenkin vähän vaatimattomaksi, sillä tuohon tavoitteeseen ei oikeasti juurikaan ylletä. DF:n videolla kolminumeroisia lukemia nähdään varsin vähän, ja suositus onkin, että jollei televisiosta löydy VRR-tukea, on parempi pelailla 60 ruudulla sekunnissa. Jännää on myös se, että itse asiassa Series S:llä on jopa yli kymmenen fps:n etu, koska se pyörii niin paljon pienemmällä resolla.

Ja tähän loppuun se, mitä povailin alkusyksystä.

Tämä on mielestäni tulkittavissa ihan siltä kantilta, että dynaamista resoluutiota käyttävissä peleissä ei notkahdella niin alas kuin PS4:llä/Prolla, vaan resoluutio pysyy useammin siinä kehittäjien asettamassa maksimissa. Tosin jos se katto on laitettu siellä pelin koodissa esim. 1440p:hen, ei sen yli päästä, vaikka käyttämätöntä tehoreserviä olisikin.

Vaan koska monissa peleissä resoluutio on koodiin hakattu, ei PS5 itsessään saa sitä näillä tiedoin nostettua.

Xbox Series X:llä tilanne on useammalla tapaa parempi. Ensinnäkin Xbox One X -ehostetuissa peleissä se dynaamisen tarkkuuden huippu on useasti asetettu Pro-versiota korkeammalle - jopa 4K:hon asti - joten XSX:llä tuollaiset pelit näyttäytyvät parhaimmillaan jopa 2160p:nä ison osan ajasta.

Tosin onhan tässä nähty vastaesimerkkinä ainakin Sekiro, joka pyörii PS5:llä liki virheettömästi 60 fps, koska se perii Prolta hieman pienemmän tarkkuuden, kun taas Series X:ssä ei aivan riitä vääntö täydellä 4K:lla tasaiseen kuuteenkymmeneen ruutukuvaan.
 
Jännää on myös se, että itse asiassa Series S:llä on jopa yli kymmenen fps:n etu, koska se pyörii niin paljon pienemmällä resolla.

En ehtinyt vielä katsastaan videota, mutta tuli mieleen: Mitähän tapahtuu jos Series X kanssa vaihtaa 1440p tulille ja tarvittaessa kieltää Video moodi valikosta 4K:n. Renderöioköhän peli 4K no matter what on valittu?
 
Mitähän tapahtuu jos Series X kanssa vaihtaa 1440p tulille ja tarvittaessa kieltää Video moodi valikosta 4K:n. Renderöioköhän peli 4K no matter what on valittu?
Ainakaan Xbox One X:llä videoulostulon tarkkuudella ei ollut vaikutusta varsinaiseen renderöintitarkkuuteen. Voisin kuvitella, että sama jatkuu Series X:lläkin.
 
Ainakaan Xbox One X:llä videoulostulon tarkkuudella ei ollut vaikutusta varsinaiseen renderöintitarkkuuteen. Voisin kuvitella, että sama jatkuu Series X:lläkin.

Juu ei ollutkaan, mutta miten tämä nyt sitten mahtaa olla kuutiolla oikeasti? Täytys varmaankin katsoa se video...

Pikavilkaisin tätä, pysytään aika lähellä 120 pääpiirteittäin. Olisi aika amatööri moka Digital Foundrylta jos tuo reso vaikuttaakin?

 
Pikavilkaisin tätä, pysytään aika lähellä 120 pääpiirteittäin. Olisi aika amatööri moka Digital Foundrylta jos tuo reso vaikuttaakin?
Muistelisin jossain aiemmassa DF-videossa olleen mainittu, että saadakseen ylipäätään 120 fps -kuvaa kaapattua laitteistollaan, täytyy konsoli asettaa 1080p-tilaan.
 
Juu ei ollutkaan, mutta miten tämä nyt sitten mahtaa olla kuutiolla oikeasti? Täytys varmaankin katsoa se video...

Pikavilkaisin tätä, pysytään aika lähellä 120 pääpiirteittäin. Olisi aika amatööri moka Digital Foundrylta jos tuo reso vaikuttaakin?



Itse itselleni vastaten...

Eli video nyt katsastettu! Ja piti sitten ihan itsekin kokeilla välittömästi 120 tilaa Series X, Freesync telkka näyttää Hz lukeman reaaliajassa signal input tiedossa ja laskee alle 120 kun dippaa alle. Lukema päivittyy koko ajan. En tiedä onko tuo tieto ihan 1:1 verrattavissa pelin lykkäämään FPS, mutta oletan että on joko tasan sama, tai ainakin liki. (?)

Omassa testissä sisätiloissa ei dipattu alle 120 lainkaan, ulkona dipataan välillä mutta enemmänkin edellisen postauksen videon mukaisesti jolloin tyypillinen lukema on 11X lukemaa tai 1XX lukemaa. Ei siis todellakaan missään 90 pyöritä kuten DF testissä 4k moodissa esitettiin ja annettiin olettaa tyyliin "parhaat framet mihin Series X pystyy tyyppisesti"

Kyllähän tämä nyt siltä näyttää, että resoluution tiputus Series X koneella vaikuttaa ja pakko se on kai uskoa kunnes toisin todistetaan. Tällöin näyttää myös siltä, että Digital Foundry setien katsaus jäi torsoksi. DF on melkein synonyymi Frame Ratelle! Onhan tuo nyt aivan naurettavaa ja iso munaus, että näin jättivät testaamatta monen silmissä ehkäpä kiinnostavimman tilan konsoli versioista. Hyvin moni pelaaja laittavat usein framet silmäkarkin ja reson edelle! *käsi nousee täälläkin ylös*

Konsolilla paras suorituskyky ruudunpäivityksen valossa saavutetaan nähtävästi siis Xbox One Sries X koneella joka on säädetty 1440p@120 tilaan. Ei siis Series S kanssa kuten DF videolla julistetaan ja äimistellään.
Tämä siitä huolimatta, että Youtubesta löytyy julkinen ja vielä aika wanhakin video jossa asia tuodaan selkeästi esille. Olisi ehkä pitänyt hoksata!? Siinä DF asian ytimessä, että jos sattuu omistamaan Freesync television on siitä selvää iloa tämän pelin kohdalla. Digital Foundry videoita täytyy jatkossakin tulkita kriittisesti, ei näköjään mitään aihetta purematta niellä DF hevosmiesten jorinoita!

Mitä tulee Warzoneen pelaamiseen 120 fps tilassa konsolilla, niin onhan se ihan helmeä jos arvostaa sametin pehmeää sulavuutta! Samoin kuin monet muutkin 120 fps pelit, Gears ja Siege on myös tätä samaa ihanaa samettiosastoa. Suosittelen jokaista Series S/X konsoli omistajaa ainakin koittamaan, miltä maistuu 60 extra framea silmäkarkin tilalla tässä Battle Royal pelissä ja COD MW pelissä. Näköjään uudessa CODissa sama homma ao. videon valossa, paitsi, että pyörii vieläkin paremmin ollessa aikas tasainen 120 näköjään. Kyllä ainakin itsellä tuntuu säännönmukaisesti käydän niin, että kun on 120 makuun päässyt ei 60 ole enää paluuta.

 
Kyllähän tämä nyt siltä näyttää, että resoluution tiputus Series X koneella vaikuttaa ja pakko se on kai uskoa kunnes toisin todistetaan.
Varmemmaksi vakuudeksi voisit vielä laittaa konsolin sille DF:n käyttämälle 1080p-ulostulotarkkuudelle ja testata uusiksi. Jos freimilukemat ei muutu, ero omien havaintojesi ja DF:n mittauksien väliltä löytyy jostain muualta. Jos ruudunpäivitys alkaa tippua sinne kaksinumeroisiin lukuihin, sitten teoriassa voi todella olla perää.

Kyllähän PS4 Prolla jotkin pelit pyörivät paremmin 1080p-tilassa (resoluution kustannuksella), mutta mitään selkeää säännönmukaisuutta tuossa ei ollut.
 
Aiheeseen hiukan liittyen, nii Siegessä saa pelin sisältä fps-laskurin näytölle ja sen mukaan ei ollut ainakaan eroa oliko 1080p vai 1440p. Kummallakaan ei koskaan dipannut alle 130.

Toinen huomio tuli kun yritin kaverille demota 120fps vs 60fps eroa. Vaikka Siegen asetuksista laski "suosii resoluutiota", niin peli pyöri silti sen päälle 130. Toki ei ole 4k näyttöä, eli korkein reso on 2k. Siispä matka jatkui xboxin asetuksiin mistä laitettiin 60fps päälle, eli xbox ei ollut enään "120fps tilassa". Siltikin Siege näytti samoja lukemia, mutta oli silmin havaittavissa että peli ei enään pyörinyt 120fps. Eli se pelin laskuri ei näytä todellista lukua, vaan sitä mihin se peli pystyy. Tästä tekisin myös johtopäätöksen, että peli ei myöskään pyöri yli 120fps, vaikka se laskuri näin väittäisikin, koska xbox rajoittaa sen 120fps. @Gimble tai joku joka saa näyttöön laskurin voisi varmaan tarkastaa?
 
Siispä matka jatkui xboxin asetuksiin mistä laitettiin 60fps päälle, eli xbox ei ollut enään "120fps tilassa". Siltikin Siege näytti samoja lukemia, mutta oli silmin havaittavissa että peli ei enään pyörinyt 120fps. Eli se pelin laskuri ei näytä todellista lukua, vaan sitä mihin se peli pystyy. Tästä tekisin myös johtopäätöksen, että peli ei myöskään pyöri yli 120fps, vaikka se laskuri näin väittäisikin, koska xbox rajoittaa sen 120fps.
Luulen, että tässä on nyt pieni väärinkäsitys. Peli varmasti edelleen päivittää itseään sen 120+ kertaa sekunnissa, mutta koska konsolin asetuksista on TV komennettu 60 hertsin tilaan, ei niitä lisäfreimejä voi edes huomata. Tai oikeastaan niistä voi olla suoranaisesti jopa haittaa, koska 130 fps ei tahdistu 60 hertsiin tasaisesti, vaan jonkin virkistysjakson aikana ehtii esim. olla kolme framea, kun useimmissa on vain kaksi. Tuo voi näkyä sitten pienenä nykimisenä tai epätasaisuutena.
 
Jotenkin tuntuu että nyt on unohtunut vsync pois päältä? En usko että peli tarkoituksella pyörisi 60hz moodissa 130fps tai mitään yli 60 kun ne ei tahdistuisi kuvaan kunnolla. ps4 prolla tuo pyöri aikanaan 60-90fps kun vsyncin kytki pois..tosin pelikelvoton kun ruutu repeili joka framessa..(terrorist hunt coopissa siis)
 
Luulen, että tässä on nyt pieni väärinkäsitys. Peli varmasti edelleen päivittää itseään sen 120+ kertaa sekunnissa, mutta koska konsolin asetuksista on TV komennettu 60 hertsin tilaan, ei niitä lisäfreimejä voi edes huomata. Tai oikeastaan niistä voi olla suoranaisesti jopa haittaa, koska 130 fps ei tahdistu 60 hertsiin tasaisesti, vaan jonkin virkistysjakson aikana ehtii esim. olla kolme framea, kun useimmissa on vain kaksi. Tuo voi näkyä sitten pienenä nykimisenä tai epätasaisuutena.

No siis... olen ihaa samaa mieltä tästä :D Ehkä sitten muotoilin sen vähän hassusti, mutta tätä juuri tarkoitin. Tarkennuksena vielä: eli jos se xboxin asetus komentaa näytön 120hz tilaan (mikä on maximi) niin silloin ruudulle ei pysty ilmestymään yli 120 kuvaa sekunnissa, vaikka se laskuri näyttäisi isompia lukuja?

Jotenkin tuntuu että nyt on unohtunut vsync pois päältä? En usko että peli tarkoituksella pyörisi 60hz moodissa 130fps tai mitään yli 60 kun ne ei tahdistuisi kuvaan kunnolla. ps4 prolla tuo pyöri aikanaan 60-90fps kun vsyncin kytki pois..tosin pelikelvoton kun ruutu repeili joka framessa..(terrorist hunt coopissa siis)

Joo, hei vitsi! Olin unohtanut että oli tuo asetus olemassa. Pitää sen kanssa vielä kokeilla josko saisi sen pelinki pysymään 60fps.
 
Viimeksi muokattu:

Trusted reviewsin mukaan peli pyörähtää PC:llä ja Xbox Series X:llä paremmin kuin PS5:llä. Johtunee tosin tässä kohtaa last gen-rajoituksista koska kyseessä ei ole vielä nextgen patch.

Kaverin mukaan PS5:llä ei voi valita quality vs performance -vaihtoehtoa. Toivottavasti tuo muuttuu päivitysten myötä (jos ei ole jo muuttunut).

"Xbox Series X fares much better, largely because you can switch between Quality and Performance modes whenever you like from the options menu. Quality caps performance to 30fps while striving to reach a higher resolution with greater visual fidelity, while Performance aims for 60fps but sacrifices some luscious graphics in the process.

Both modes are great, with each of them looking better than what PS5 is capable of right now. It’s worth nothing these aren’t the next-gen versions of Cyberpunk 2077, but are instead backwards compatible versions of the game."


Sitä DF:n definitiivistä arviota odotellessa..
 
Viimeksi muokattu:
Eli PS5 ei ole kuin yksi mode tällä hetkellä, mutta onko se mode 60fps mode vai ei?

Ihan odotettavissa kyllä, että peli pyörii BC:n kautta Series X:llä paremmin kun se on kumminkin optimoitu One X:lle verrattuna PS5-versioon joka on PS4 Pron versio. Tässä kohtaa tulee vanhan raudan tehoerot vielä esiin.
 
Eli PS5 ei ole kuin yksi mode tällä hetkellä, mutta onko se mode 60fps mode vai ei?

Ihan odotettavissa kyllä, että peli pyörii BC:n kautta Series X:llä paremmin kun se on kumminkin optimoitu One X:lle verrattuna PS5-versioon joka on PS4 Pron versio. Tässä kohtaa tulee vanhan raudan tehoerot vielä esiin.

On tuon Trustedreviewsin artikkelin mukaan juuri 60 fps performance mode, itseäni kiinnostaakin enemmän että pysyykö peli 60 fps tasaisesti PS5:lla? Entä kompastuuko Xbox-versiot taas liian suuren reson tavoitteluun, joka kostautuu ruudunpäivitysongelmina?
 
On tuon Trustedreviewsin artikkelin mukaan juuri 60 fps performance mode, itseäni kiinnostaakin enemmän että pysyykö peli 60 fps tasaisesti PS5:lla? Entä kompastuuko Xbox-versiot taas liian suuren reson tavoitteluun, joka kostautuu ruudunpäivitysongelmina?
Meneekö se nyt niin että kun ps 5 ei löydy mitään moodia niin se tavoittelee 60fps ja xbox series x löytyy performance moodi niin se on lukittu 60fps ja quality moodi on lukittu 30fps
 
Resero on julkaissut oman pikaisen Cyberpunk 2077 -vertailunsa kaikista konsoliversioista alkaen ihan perus-PS4:stä ja Xbox One S:stä.



Jauts noita One S:n lukemia! PS4:llä meno on vähän siedettävämpää, mutta kyllä silläkin tippuu ihan tuonne ”teinilukemiin” välillä.

PS5:n ja Xbox Series X:n 60 fps pysyy Performance Modessa* varsin hyvin yllä.

* Tai no PS5:ssä ei tällä hetkellä muuta olekaan.
 
Ylös Bottom