Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx
Päivityksen jälkeen Valhalla pyörii edelleen paremmin PS5:lla. Xbox joutuu aggressiivisemmin pelaamaan resoluution kanssa säilyttääkseen ruudunpäivityksen.

In performance mode (60fps) :

PS5 lowest resolution: 1440p
XSX lowest resolution: 1188p
XSS lowest resolution: 720p



NXGamerilta myös näkemys pelin patchiin:



- Series X DRS lavennettu
- PS5 versio pitkälti sama mitä aiemmin
- Series S 60 fps mode hyvin tasainen
- Alpha-efektien ja LOD:n osalta pienet erot PS5 eduksi
- Quality modessa myös molemmilla konsoleilla paranneltu AO, jonka DF jättää huomioimatta.
Kyllä ne erot on välillä ihan muuta kuin erittäin pieniä, tästä puhuttiin viimeksi eilen kuinka Star Wars: Squadrons on uuden genin bokseilla 120 fps ja PS 5 60. Ja samaa puhuttiin toisinpäin, että Dark Souls 3 PS 5 60 fps ja Series X 30 fps. Samaa mieltä siitä, että jos ja kun useimmiten erot on aika marginaalisia, siitä on aika tylsää ja turhaa edes keskustella...



Samaa mieltä, tämä ketju on tietyllä tapaa vähän hölmö kun konsolialustat on ja pysyy vakiona ja PC on ihan dynaaminen, se voi olla ihan mitä vain. Vaikka NASAn supertietokone. Ja sitten muutaman vuoden päästä PC-koneet on sitten taas ihan eri eläimiä, mitä ovat tällä hetkellä.

Tokihan niitä eroja saadaan kun verrataan eri asioita, nyt toteat siis että Series X peittoaa last gen PS4 Pron version, hieno juttu. :D
 
Se 120 vs 60 ero ei vaan ole tehoista kiinni.
Kuten ei ole Dark Souls III:nkaan tapauksessa, vaan syy on vähän vastaava: ilman kunnon Xbox One X -päivitystä peli on alkuperäisversionsa armoilla. Tosin Xbox Series X:n on mainostettu pystyvän 30 fps -lukon rikkomiseen ilman pelinkehittäjien panostusta. Toistaiseksi sitä on esitelty vain Fallout 4:llä (enkä ole ihan varma, onko senkään kohdalla ominaisuus oikeasti jo käytössä.

In addition however, the backward compatibility team has developed new methods for effectively doubling the framerate on select titles. While not applicable for many titles due to the game’s original physics or animations, these new techniques the team has developed can push game engines to render more quickly for a buttery smooth experience beyond what the original game might have delivered due to the capabilities of the hardware. Fallout 4 framerate, shown below, is effectively doubled from 30fps to 60fps on Xbox Series S, delivering a new way to preserve and enjoy this legendary title.

Lähde: Xbox
 
Se 120 vs 60 ero ei vaan ole tehoista kiinni.

Mitä sen väliä on, vaikka olisi kiinni auringon pilkuista kiinni, tai vaikka ilmastonmuutoksesta. Todetaan nyt vielä toiseen kertaan vuorokauden sisään, että ketjun otsikko on "Monialustapelien vertailuketju" joten niistä tässä olisi kai tarkoitus jutella...peleistä, miten ne toimii kullakin laitteella, onko eroa vaiko eikö ole jne.

Konsolien suorituskykyeroista on juttelua forkalla jo ehkäpä enemmän, mitä lääkäri määrä! Ja ja jatkuu valitettavasti varmaankin loputtomiin mm. säikeessä nimeltä "PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi"
 
Digital Foundryn vertailua Borderlands 3. PS5 on enemmän kasvillisuutta ja paremmat varjot, mutta xbox vie voiton 120hz tilassa koska VRR. Series S taitaa olla vakain 60 FPS modissa mutta ei noi tehokonsolitkaan usein pudota.

 
Perinteiset varjot vie muistia.. onkohan tässä kyse ps5 16Gt vs series x 10Gt "nopean muistin osuus".. ihan kuin olisi parissa pelissä varjo ero ollut?
 
Digital Foundryn vertailua Borderlands 3. PS5 on enemmän kasvillisuutta ja paremmat varjot, mutta xbox vie voiton 120hz tilassa koska VRR. Series S taitaa olla vakain 60 FPS modissa mutta ei noi tehokonsolitkaan usein pudota.



Siellä on tosiaan käytetty Xboxilla jälleen pientä kikkaa jotta päästään suurinpiirtein samoihin ruudunpäivityksessä. Pleikkari pystyy osaksi supernopean SSD:n avulla puskemaan tarkempaa tekstuuria?

Digital Foundry analysis for Borderlands 3 :

- PS5 has better shadow quality
- More details on PS5 version.
- Both run at 4K screen resolution but PS5 has higher texture resolution.


EoLuTXjXcAE2i41
 
Viimeksi muokattu:
Perinteiset varjot vie muistia.. onkohan tässä kyse ps5 16Gt vs series x 10Gt "nopean muistin osuus".. ihan kuin olisi parissa pelissä varjo ero ollut?
Ei ole, vaan kuten videollakin sanotaan kyse on ihan siitä että taustalla on PS4 Pro ja Xbox One X versiot pelistä.
DF quote on the foliage and shadow differences: "This isn't a revelation, as we saw the same thing on PS4 Pro and Xbox One X. Rather than being a measure for system performance, this particular difference seems to be legacy code"
Nämä versiot ovat siis enemmän ja vähemmän viime sukupolven versiot, mutta steroideissa. :)

Kysymys kuuluukin miksi Xbox Series X pyörittää peliä paremmin 120fps modessa jopa ilman VRR:ää?
 
Kysymys kuuluukin miksi Xbox Series X pyörittää peliä paremmin 120fps modessa jopa ilman VRR:ää?

Parempitasoiset varjot vaativat enemmän suorituskykyä, josta johtuu sitten suuremmat dipit 120 Hz tilassa. Suurempiresoluutioisten tekstuurien käyttö ei vaikuta merkittävästi FPS:ään, ellei näyttömuisti lopu kesken. Itse pelaisin kyseistä peliä perinteisessä 60 fps modessa, kun kyseessä ei ole perinteinen moninpeli toisia ihmispelaajia vastaan, jossa 120 Hz tuoma responsiivisempi ohjaus tuo etua muihin nähden.

Ihan sama juttu on nähtävissä Dirt 5 osalta kun LOD-bugin ansiosta peli vähemmän yllättäen jaksaakin pyöriä paremmin 120 Hz tilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on tosiaan käytetty Xboxilla jälleen pientä kikkaa jotta päästään suurinpiirtein samoihin ruudunpäivityksessä. Pleikkari pystyy osaksi supernopean SSD:n avulla puskemaan tarkempaa tekstuuria?

Digital Foundry analysis for Borderlands 3 :

- PS5 has better shadow quality
- More details on PS5 version.
- Both run at 4K screen resolution but PS5 has higher texture resolution.


EoLuTXjXcAE2i41

Tämä PS5 versio jäi itsellä kokematta kun trophyt eivät siirtyneet, näköjään olisi kuitenkin ollut teknisesti varsin pätevä.
 
Ei ole, vaan kuten videollakin sanotaan kyse on ihan siitä että taustalla on PS4 Pro ja Xbox One X versiot pelistä.

Tämä on totta kasviston osalta, mutta varjoja on vielä parannettu PS5sella PS4 Pro versiosta.

Perinteiset varjot vie muistia.. onkohan tässä kyse ps5 16Gt vs series x 10Gt "nopean muistin osuus".. ihan kuin olisi parissa pelissä varjo ero ollut?

Tuskin. PCeellä 4K Ultrana peli vie vain vähän yli 6 gigaa muistia. https://www.guru3d.com/articles-pages/borderlands-3-pc-graphics-performance-benchmark-review,4.html

Todennäköisempi syy voisi olla, että työmäärän takia haluttu pitää Series X & S versiot identtisinä pois lukien resoluutio. Series Sällähän muisti voisi tulla vastaan helpommin, koska 1440p Ultra PCeellä haukkaa jo melkein 5gigaa.


Pleikkari pystyy osaksi supernopean SSD:n avulla puskemaan tarkempaa tekstuuria?

Mistä löysit tiedon, että tekstuurit ovat PS5sella paremmat? Ainakin tuossa videossa ja siihen liittyvässä artikkelissa sanotaan jopa Series Sän tekstuurit olevan samat kun PS5sella:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-borderlands-3-next-gen-upgrade-tested sanoi:
It's worth noting Series S is also matched with the other consoles in terms of overall texture quality, effects and texture filtering quality
 
Viimeksi muokattu:
Mistä löysit tiedon, että tekstuurit ovat PS5sella paremmat?
Nisupullan viestissä oleva lista vaikuttaisi olevan lähtöisin tästä twiitistä, joka taas on peräisin tyypiltä, jonka twiitit ovat ihan pääsääntöisesti Pleikkaria ylistäviä ja boksia mollaavia.

Ja ylipäätään väite tarkemmista tekstuureista on tuon DF:n vertailun perusteella epätosi.
 
Ja ylipäätään väite tarkemmista tekstuureista on tuon DF:n vertailun perusteella epätosi.

Se on twiittaajan yhteenveto Digital Foundryn arviosta. Ehkä siinä on Lapin lisää tuossa tekstuureissa sikäli, ettei sitä suoraan sanota testaajien suusta. Muuten kyllä maastosta löytyy enemmän yksityiskohtia, jonka voi kuvistakin todeta.
 
Se on twiittaajan yhteenveto Digital Foundryn arviosta. Ehkä siinä on Lapin lisää tuossa tekstuureissa sikäli, ettei sitä suoraan sanota testaajien suusta. Muuten kyllä maastosta löytyy enemmän yksityiskohtia, jonka voi kuvistakin todeta.
Minusta se ei ole muuta kuin yksiselitteisesti virheellinen väittämä, koska DF:n tekstissä sanotaan ihan suoraan tekstuurien olevan samat jopa Xbox Series S:ää myöten.

Joten ole hyvä ja näytä meille kuvia, joista nämä PS5:n tekstuurien paremmat yksityiskohdat käyvät ilmi. Tuosta yhdestä YouTube-videosta otetusta kuvakaappauksesta se ei ainakaan näy. Kyseisessä kuvassa toki näkyy PS5:llä muutama ylimääräinen ruohotupsu, mutta se on tyystin eri asia kuin tarkemmat tekstuurit.
 
Minusta se ei ole muuta kuin yksiselitteisesti virheellinen väittämä, koska DF:n tekstissä sanotaan ihan suoraan tekstuurien olevan samat jopa Xbox Series S:ää myöten.

Joten ole hyvä ja näytä meille kuvia, joista nämä PS5:n tekstuurien paremmat yksityiskohdat käyvät ilmi. Tuosta yhdestä YouTube-videosta otetusta kuvakaappauksesta se ei ainakaan näy. Kyseisessä kuvassa toki näkyy PS5:llä muutama ylimääräinen ruohotupsu, mutta se on tyystin eri asia kuin tarkemmat tekstuurit.
Ja se ylimääräinen ruohotupsu taas johtuu tästä:
DF quote on the foliage and shadow differences: "This isn't a revelation, as we saw the same thing on PS4 Pro and Xbox One X. Rather than being a measure for system performance, this particular difference seems to be legacy code"

Nyt menee ruohotupsut ja tekstuurien laatu sekaisin. Jos se ruohotupsu on ollut siinä samassa kohdassa PS4 Pro versiossa, niin se on myös PS5 versiossa. Jos se ruohotupsu ei ole siinä Xbox One X versiossa, niin se ei ole siinä myöskään Xbox Series versioissa.
 
Joten ole hyvä ja näytä meille kuvia, joista nämä PS5:n tekstuurien paremmat yksityiskohdat käyvät ilmi.

Kaikki tarvittava löytyy tuosta Digital Foundryn videosta. Siellä on PS5:lla enemmän kuvassa yksityiskohtia ja varjoissa terävyyttä, joka on sitten osassa katsojissa tulkittu paremmiksi tekstuureiksi.
 
NXGamerin analyysi Dirt 5:sta, harmittavasti kaverilla ei ollut pääsyä PS5-versioon videota tehdessä:

 
Siellä on tosiaan käytetty Xboxilla jälleen pientä kikkaa jotta päästään suurinpiirtein samoihin ruudunpäivityksessä. Pleikkari pystyy osaksi supernopean SSD:n avulla puskemaan tarkempaa tekstuuria?

Digital Foundry analysis for Borderlands 3 :

- PS5 has better shadow quality
- More details on PS5 version.
- Both run at 4K screen resolution but PS5 has higher texture resolution.


EoLuTXjXcAE2i41
Kävikö tässä nyt niin, että esitettiin twiittaajan mielipide DF:n analyysinä? En ole katsonut videota. Mutta jos näin on niin aika härskiä :) Vähän rapisee toi uskottavuus kirjoittajana.
 
Kävikö tässä nyt niin, että esitettiin twiittaajan mielipide DF:n analyysinä? En ole katsonut videota. Mutta jos näin on niin aika härskiä :) Vähän rapisee toi uskottavuus kirjoittajana.

Toi tekstuuriosuus voidaan siirtää listan koonneen mielipiteeksi. Muuten ovat suoraan videosta.
 
Kävikö tässä nyt niin, että esitettiin twiittaajan mielipide DF:n analyysinä? En ole katsonut videota. Mutta jos näin on niin aika härskiä :) Vähän rapisee toi uskottavuus kirjoittajana.

Olikos tässä postauksessasi muuta itua kuin hyökätä toisen kirjottajan uskottavuutta kohtaan? Taitaa olla vähän toistuva teema mitä nopeasti postaushistoriaasi kävin lävitse. :oops: Ei kyllä pysty ymmärtämään miksi moderointi katsoo tälläisen toiminnan sormien lävitse.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin DF näkyy olevan jo ristiriidassa itsensä kanssa, kun varjot ovat PS4 Pro ja Xbox One X -versioissa identtiset:



Kyseessä ei siis ole 1:1 legacy-koodin ajo enää.
 
Olikos tässä postauksessasi muuta itua kuin hyökätä toisen kirjottajan uskottavuutta kohtaan? Taitaa olla vähän toistuva teema mitä nopeasti postaushistoriaasi kävin lävitse. :oops: Ei kyllä pysty ymmärtämään miksi moderointi katsoo tälläisen toiminnan sormien lävitse.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin DF näkyy olevan jo ristiriidassa itsensä kanssa, kun varjot ovat PS4 Pro ja Xbox One X -versioissa identtiset:



Kyseessä ei siis ole 1:1 legacy-koodin ajo enää.

Eihän me lähdetä tähän taas, eihän :p Eipä oikeastaan henkilöön menevä, lähinnä ärsyttää räikeä puolueellisuus näissä ja sitähän täällä paikka paikoin on.

Mutta ei ongelmia, Nisupulla vastasi reilusti ja ihan fine kaikki. Lähinnä jos hakisin parasta versiota pelistä, tulisin tänne hakemaan niin sanotisti tipsejä ja välittäisin hifistellä muutaman freimien eroja, niin oishan se puolueeton kommentti jees, ilman värikynää.
 
Ylös Bottom