Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx
Mahdollinen, täälläkin jo keskusteltu teoria saa lisätukea suhteellisen luotettavalta Tom Warrenilta:

Myöskin Microsoft on viimein kommentoinut tilannetta, mutta aika tyhjä vastaus sieltä tuli:

Jaaha, ei näemmä kelvannut ensimmäinen Warrenin arvostelu. Sen verran ristiriitaista on herran anti ollut viime aikoina, että suhtautuisin suurella varauksella siihen mitä kaveri päästää eetteriin.
Ja seuraavaa:


Käytännössä identtiset. Xboxilla anisotrooppinen suodatus heikompi, pleikkarilla lammikot eivät näy ray-tracingissä. Molempien epäillään olevien bugeja. Molemmilla (ja Series S:llä) locked 30 fps.


Miksi Alex jättää mainitsematta Series X:n ilmeiset tearing ongelmat? Tearingia on myös PS5-versiossa, mutta videon perusteella ei samassa mitassa mitä Series X:llä.
 
Päivityksen jälkeen Valhalla pyörii edelleen paremmin PS5:lla. Xbox joutuu aggressiivisemmin pelaamaan resoluution kanssa säilyttääkseen ruudunpäivityksen.

In performance mode (60fps) :

PS5 lowest resolution: 1440p
XSX lowest resolution: 1188p
XSS lowest resolution: 720p

 
Digital Foundry tarjosi myös selityksen sille, miksi ensimmäiset raportit kertoivat PS5-version ruudunpäivityksen pykimisestä. Eli joko pelin tai itse konsolin bugin takia heti päivityksen jälkeen noita ongelmia tuli, mutta kun PS5:n buuttasi, palautui suorituskyky ennalleen. Eikä päivitys siis oikeasti tehnyt PS5:lle sen suhteen juuri muuta kuin tosiaan lisäsi vaihtoehdoksi 30 fps -tilan.
 
Päivityksen jälkeen Valhalla pyörii edelleen paremmin PS5:lla. Xbox joutuu aggressiivisemmin pelaamaan resoluution kanssa säilyttääkseen ruudunpäivityksen.

In performance mode (60fps) :

PS5 lowest resolution: 1440p
XSX lowest resolution: 1188p
XSS lowest resolution: 720p



Sanoivat myös, että nyt pyörii aavistuksen sulavammin XSX:llä ja toivoivat samaa aggressiivisempaa reson skaalausta myös PS5:lle. Toki tästäkin tietty joku fanipoika voiton löytää jommalle kummalle...
 
Hieno nähdä että Series X versio on korjattu ja saatu melkeen PS5 tasolle, enemmän yllätti tuo että Series S sai 60 FPS modin ja hyvä että heikommallekkin raudalle saatiin vähän enemmän framejä.
 
Oho! En tiedä onko ajantasaista tietoa, mutta hämmentävää jos on?

PS5 versio toki VR mahdollisuus, joka on varmastikin parhautta!! Mutta muutoin PS5 versio on tuon mukaan aivan rampa...jopa edullisin next gen konsoli, eli Xbox Series S vetelee PS femma versiota ympäri korvia rumasti.

 
Viimeksi muokattu:
Mutta muutoin PS5 versio on tuon mukaan aivan rampa...jopa edullisin next gen konsoli, eli Xbox Series S vetelee PS femma versiota ympäri korvia rumasti.
"Aivan rampa" on taas kerran mielestäni varsin yliampuva ilmaisu. Syy sille ettei PS5-versiossa ole 120 fps -tilaa lainkaan on siinä, että EA ei halunnut tehdä pelistä erillistä PS5-versiota. Niinpä se joutuu toimimaan PS4-yhteensopivuustilassa, jossa kaikkea tehoa ei saada käyttöön, ja 120 fps -moodi ei kertakaikkiaan ole edes ole teknisesti mahdollinen.
 
"Aivan rampa" on taas kerran mielestäni varsin yliampuva ilmaisu. Syy sille ettei PS5-versiossa ole 120 fps -tilaa lainkaan on siinä, että EA ei halunnut tehdä pelistä erillistä PS5-versiota. Niinpä se joutuu toimimaan PS4-yhteensopivuustilassa, jossa kaikkea tehoa ei saada käyttöön, ja 120 fps -moodi ei kertakaikkiaan ole edes ole teknisesti mahdollinen.

"Ironisesti PS VR taitaa jarruttaa PS5-versiota. PS VR:n takia pelin on pakko pysyä vain BC-tilassa"

@Luckyman kirjoitti näin aikoinaan itse pelin ketjuun, voisiko tässä olla myös perää?
 
"Aivan rampa" on taas kerran mielestäni varsin yliampuva ilmaisu. Syy sille ettei PS5-versiossa ole 120 fps -tilaa lainkaan on siinä, että EA ei halunnut tehdä pelistä erillistä PS5-versiota. Niinpä se joutuu toimimaan PS4-yhteensopivuustilassa, jossa kaikkea tehoa ei saada käyttöön, ja 120 fps -moodi ei kertakaikkiaan ole edes ole teknisesti mahdollinen.

Mielestäni varsin täydellinen ilmaisu kuvaamaan tilannetta, jossa tulee päähän huomattavasti halvemmalta Series S koneeltakin. Ja se mistä johtuu ei ole relevanttia.

"Ironisesti PS VR taitaa jarruttaa PS5-versiota. PS VR:n takia pelin on pakko pysyä vain BC-tilassa"

@Luckyman kirjoitti näin aikoinaan itse pelin ketjuun, voisiko tässä olla myös perää?

Erittäin hyvä veikkaus onnimieheltä. Näkisin, että näin tässä varmaankin on käynyt.
 
Mielestäni varsin täydellinen ilmaisu kuvaamaan tilannetta, jossa tulee päähän huomattavasti halvemmalta Series S koneeltakin. Ja se mistä johtuu ei ole relevanttia.
Peli on PS5:llä 1800p@60 fps ja Series S:llä 1440p joko 60 tai 120 ruudulla sekunnissa, niin minusta se ei ole "päähän tulemista".

"Ironisesti PS VR taitaa jarruttaa PS5-versiota. PS VR:n takia pelin on pakko pysyä vain BC-tilassa"

@Luckyman kirjoitti näin aikoinaan itse pelin ketjuun, voisiko tässä olla myös perää?
Ei. Koska PS5:llä voi olla samasta pelistä asennettuna sekä PS4- että PS5-versio, ja käyttäjä voi halutessaan valita, kumpaa niistä pelaa. Joten olisi ollut täysin mahdollista tarjota PSVR-tuella oleva PS4-versio että myös aidolla PS5-tuella oleva uuden sukupolven versio. No Man's Sky tämän tempun jo teki.
 
Peli on PS5:llä 1800p@60 fps ja Series S:llä 1440p joko 60 tai 120 ruudulla sekunnissa, niin minusta se ei ole "päähän tulemista".

Tuo 120 fps on ihan käänteentekevää tässä kyseisessä pelissä, oletko kokeillut? Jos olisit ehkä et suolautuisi käyttämistäni sanakäänteistä niin pahasti? :D

Jos et ole vielä koittanut, niin suosittelen erittäin paljon lataamaan Game Passista Trial version ja tarkastaan omalla silmällä....jos siis löytyy TV tasosta asian mahdollistavat pelit sekä vehkeet!

Vaikea mun on nähdä, että kokeilemisen jälkeen tulet kertomaan kuinka 60 fps ja 120 ei oikeastaan eronnut lainkaan...ero on nimittäin massiivista. (ja todellakin tulee päihin)

Edit: Ei se 60 kuitenkaan huono ole sekään, mutta tämän pelin kohdalla 60 extra ruutua sekunnissa antaa sen viimeisen ihanan silauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 120 fps on ihan käänteentekevää tässä kyseisessä pelissä, oletko kokeillut? Jos olisit ehkä et suolautuisi käyttämistäni sanakäänteistä niin pahasti? :D

Jos et ole vielä koittanut, niin suosittelen erittäin paljon lataamaan Game Passista Trial version ja tarkastaan omalla silmällä....jos siis löytyy TV tasosta asian mahdollistavat pelit sekä vehkeet!
Ei löydy Xbox Series X:ää tästä taloudesta vielä, joten en pääse tuota 120 fps -tilaa SW: Squadronsilla toistaiseksi testaamaan. 120 fps -neitsyyteni meni muutenkin vasta eilen. Mutta myönnän ja tunnustan, että 120 ruutukuvan sekuntinopeudella Squadrons voi eittämättä olla varsin upea, ainakin kun se tässä tapauksessa kuulostaa tulevan ilman sen suurempia kompromisseja (toisin kuin tuossa Borderlands 3:ssa).

Sanankäänteillä on kuitenkin merkitystä silloin, kun sillä ihan tarpeettomasti koetetaan saada se toinen versio - olipa alusta mikä tahansa - kuulostamaan ihan surkealta, vaikka todellisuudessa erot olisivatkin paljon vaatimattomampia. Ja tämä pätee eritoten näissä AC: Valhallan tyylisissä tapauksissa, joissa peli on käytännössä identtinen. Se että dynaaminen resoluutio käväisee sekunnin murto-osia hieman alempana, ei todennäköisesti vaikuta kenenkään pelikokemukseen taikka nautintoon.
 
Taitaa tuosta Star Wars-pelistä 120fps tilan puuttumisesta huolimatta saada parhaan pelikokemuksen pleikkarilla ja VR-laseilla.

En ole siis itse peliä pelannut, mutta näin tuntuu jokainen sanovan joka VR-lasit omistaa ja on peliä pelannut.

Mutta joo, vähän turhan varmaan tuoda ketjuun vertailuja peleistä joista toinen ei ole edes saanut next gen-päivitystä. Sama kun alettaisiin mehustelemaan vaikka Dark Souls 3:lla joka pyörii 60fps pleikalla ja 30fps Xboxilla.
 
Mutta joo, vähän turhan varmaan tuoda ketjuun vertailuja peleistä joista toinen ei ole edes saanut next gen-päivitystä. Sama kun alettaisiin mehustelemaan vaikka Dark Souls 3:lla joka pyörii 60fps pleikalla ja 30fps Xboxilla.

Varmaan ei ole yhtään turhaa, sehän on tämän topici otsikko "Monialustapelien vertailuketju"

Ei kaikki ole selannut koko internettiä läpi ja tiedä näistä kaikesta kaikkea, ennen kuin niistä joku täällä mainitsee. Koska genre ei ole ehkä se suurin intohimoni kohde, en minä ainakaan tiennyt hölkäsen pöläystä mistään Dark Souls 3 paskuudesta Xboxilla. Kunnes nyt kirjoitit sen tuohon auki. Nyt tiedän enemmän, kiitos!

En oikein tiedä mistä tässä sitten pitäisi puhua, ellei nimenomaan niistä eroista ja varsinkin kun on "mega-eroa" kuten esimerkiksi Squadronissa ja Dark Souls 3 on niistä ihan hyvä mainita muille foorumilaisille tiedoksi.

Edit: Niin, ja siis näköjään PS5 on saanut osakseen next gen päivitystä viime viikolla. Silti on auttamatta heikko versio jopa Series S verrattuna, joka pystyy myllyttämään 120 fps. https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/news/update-3-0-release-notes
 
Viimeksi muokattu:
Sanankäänteillä on kuitenkin merkitystä silloin, kun sillä ihan tarpeettomasti koetetaan saada se toinen versio - olipa alusta mikä tahansa - kuulostamaan ihan surkealta, vaikka todellisuudessa erot olisivatkin paljon vaatimattomampia. Ja tämä pätee eritoten näissä AC: Valhallan tyylisissä tapauksissa, joissa peli on käytännössä identtinen. Se että dynaaminen resoluutio käväisee sekunnin murto-osia hieman alempana, ei todennäköisesti vaikuta kenenkään pelikokemukseen taikka nautintoon.
Veit sanat suustani - juuri näin!
 
Taitaa tuosta Star Wars-pelistä 120fps tilan puuttumisesta huolimatta saada parhaan pelikokemuksen pleikkarilla ja VR-laseilla.

En ole siis itse peliä pelannut, mutta näin tuntuu jokainen sanovan joka VR-lasit omistaa ja on peliä pelannut.

Mutta joo, vähän turhan varmaan tuoda ketjuun vertailuja peleistä joista toinen ei ole edes saanut next gen-päivitystä. Sama kun alettaisiin mehustelemaan vaikka Dark Souls 3:lla joka pyörii 60fps pleikalla ja 30fps Xboxilla.

Ehdottomasti parhaan pelikokemuksen Star Wars Squadronissa saa VR-laseilla ja HOTAS ohjauksella, ja tässä PC vie PSVR:ää, koska PS4:sen tehot ja PSVR ei yllä sille tasolle mitä PC puolelta löytyy. Ja sen verran hyvin suuniteltu VR peli, että isompikaan pyörittely ei aiheuta oksuefektejä.
 
Varmaan ei ole yhtään turhaa, sehän on tämän topici otsikko "Monialustapelien vertailuketju"

Ei kaikki ole selannut koko internettiä läpi ja tiedä näistä kaikesta kaikkea, ennen kuin niistä joku täällä mainitsee. Koska genre ei ole ehkä se suurin intohimoni kohde, en minä ainakaan tiennyt hölkäsen pöläystä mistään Dark Souls 3 paskuudesta Xboxilla. Kunnes nyt kirjoitit sen tuohon auki. Nyt tiedän enemmän, kiitos!

En oikein tiedä mistä tässä sitten pitäisi puhua, ellei nimenomaan niistä eroista ja varsinkin kun on "mega-eroa" kuten esimerkiksi Squadronissa ja Dark Souls 3 on niistä ihan hyvä mainita muille foorumilaisille tiedoksi.

Edit: Niin, ja siis näköjään PS5 on saanut osakseen next gen päivitystä viime viikolla. Silti on auttamatta heikko versio jopa Series S verrattuna, joka pystyy myllyttämään 120 fps. https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/news/update-3-0-release-notes

Asioita verratessa olisi hyvä tehdä edes sen verran taustatutkimusta, että ymmärtää edes vertaako samoja asioita keskenään. Mikäli haluaisin trollata tarkoituksella niin voisinhan ottaa kasan viime genin alkupään pelejä ja todeta että onpa isot erot kun suurin osa julkaisuista pyörii kiinteällä resoluutiolla, näistä heikompi versio Xbox-alustoilla johtuen OG Xbox Onesta.

Yksi Xboxin BC-toteutukse eduista on tuo parempi mahdollisuus vaikuttaa ympäristöön jossa peli pyörii, kun PS5 on tietyllä tapaa PS4:n rautaemuloinnin kahlitsema. Siksipä tulemmekin myös jatkossa näkemään Series X:llä näitä 120 fps -tiloja pätsätyissä BC-peleissä merkittävästi PS5:sta enemmän, koska tämä vaatii pelistä erillisen PS5-version.
 
Eroja peleissä näyttäisi tehokonsoleissa olevan, mutta itse haluaisin täsmentää pari eri asiaa:

1) vihdoinkin tuli markkinoille oikeastaan ihan huiman tehokkaat konsolit. Enää ei prosessori hidasta menoa kuten PS4:n saapuessa, tuosta konsolit kuitenkin eniten kritiikkiä saivat. Näyttiksetkin ovat näissä yllättävän tehokkaat, ja suoraan sanottuna jo nyt on nähtävissä että parin-kolmen vuoden sisällä tullaan näkemään suorastaan leuat loksauttavia pelejä ( toivottavasti muutoinkin kuin pelkästään graafisesti)

2) konsoleiden monialustapeleissä näyttäisi olevan eroja, mutta ne ovat lopulta erittäin pieniä. Harva näitä suurennuslasin kanssa pelaa, toisaalta isojen näyttöjen kanssa jo melko monikin.

3) kuten aina, PC:llä saa nyt pyörimään vaikka ruosteisen karusellin kun tarpeeksi watteja revitään seinästä ( ja lompakosta ). Kuten aina tähänkin mennessä, pelaaja lopulta valitsee sen ekosysteemin jolla haluaa pelinsä kokea, en usko että se enää on sinänsä tehoista kiinni. Ja näin ajateltuna, jokaisessa on puolensa, jopa Nintendon konsolissa. Joka on muutes ollut se eniten myyvä konsoli viimeiset pari vuotta..
 
2) konsoleiden monialustapeleissä näyttäisi olevan eroja, mutta ne ovat lopulta erittäin pieniä. Harva näitä suurennuslasin kanssa pelaa, toisaalta isojen näyttöjen kanssa jo melko monikin.

Kyllä ne erot on välillä ihan muuta kuin erittäin pieniä, tästä puhuttiin viimeksi eilen kuinka Star Wars: Squadrons on uuden genin bokseilla 120 fps ja PS 5 60. Ja samaa puhuttiin toisinpäin, että Dark Souls 3 PS 5 60 fps ja Series X 30 fps. Samaa mieltä siitä, että jos ja kun useimmiten erot on aika marginaalisia, siitä on aika tylsää ja turhaa edes keskustella...

3) kuten aina, PC:llä saa nyt pyörimään vaikka ruosteisen karusellin kun tarpeeksi watteja revitään seinästä ( ja lompakosta ). Kuten aina tähänkin mennessä, pelaaja lopulta valitsee sen ekosysteemin jolla haluaa pelinsä kokea, en usko että se enää on sinänsä tehoista kiinni. Ja näin ajateltuna, jokaisessa on puolensa, jopa Nintendon konsolissa. Joka on muutes ollut se eniten myyvä konsoli viimeiset pari vuotta..

Samaa mieltä, tämä ketju on tietyllä tapaa vähän hölmö kun konsolialustat on ja pysyy vakiona ja PC on ihan dynaaminen, se voi olla ihan mitä vain. Vaikka NASAn supertietokone. Ja sitten muutaman vuoden päästä PC-koneet on sitten taas ihan eri eläimiä, mitä ovat tällä hetkellä.
 
Kyllä ne erot on välillä ihan muuta kuin erittäin pieniä, tästä puhuttiin viimeksi eilen kuinka Star Wars: Squadrons on uuden genin bokseilla 120 fps ja PS 5 60. Ja samaa puhuttiin toisinpäin, että Dark Souls 3 PS 5 60 fps ja Series X 30 fps. Samaa mieltä siitä, että jos ja kun useimmiten erot on aika marginaalisia, siitä on aika tylsää ja turhaa edes keskustella...

Se 120 vs 60 ero ei vaan ole tehoista kiinni.
 
Ylös Bottom