Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Itse taas veikkaan, että 60fps on jäädäkseen vähintään performance tilana. Kun aikaa kuluu niin pelit renderöidään jossain 1080p-1600p välimaastossa ja siihen 4K upscale tekoälyllä. Oma veikkaus onkin, että isoin ero tässä genissä tulee siitä kumpi saa kehitettyä paremman upscaling teknologian.
Tuo kieltämättä olisi aika optimaalinen tilanne. Toivotaan, että veikkauksesi osuu oikeaan.
 
Näkyy pientä kikkaa harrastettavan myös Call of Dutyn puolella.

EniiAG7WEAcMwpM
Mun silmät näkevät, että plekellä ei ole ambient occlusionia ruohikossa.
 
Odotusarvo ja odotusarvo. Kai se odotusarvo mikä ikinä onkaan asetettu voi edelleen toteutua?

Dipeistä ei tarvitse tehdä elämää suurempaa asiaa, kuin ei olisi tarvinnut tehdä AC Valhallankaan dipeistä. Saati Dirtin aivan selvästä bugista, sinua lainatakseni.

Jos vaadit locked 60fps suoriutumista, niin silloin voisi varmaan pikkuisen antaa kritiikkiä Codin PS5-version suuntaan. Oli kyseessä bugi tai ei, niin locked 60fps se ei ole.

Voi toki toteutua ja tätähän tässä odotetaan kun lähtökohtaisesti Series X:ssä pitäisi puhtaasti speksejä vertaamalla olla enemmän vääntöä.

Missäs tässä on tehty AC Valhalla dipeistä elämää suurempi asia? Alla mitä asiasta kirjoitin, ilmeisesti Series X:ää pitäisi kohdella silkkihansikkain jotta nämä pahimmat mielensäpahoittajat eivät loukkaantuisi? Tearing tuossa se isoin ongelma on jokatapauksessa.

Ei ole locked 60 fps pleikkarillakaan, toki tälläisellä tarkkuudella pelejä tarkastellessa niiden locked 60 fps pelien osuus viime aikoina onkin häviävän pieni. Ilmeisesti mielestäsi on olennaisempaa kritisoida sitä 0,01 prosenttia gameplaysta?

Seuraavana faceoffissa vuorossa: AC Black Flag, eiku siis Valhalla...



Suorituskyky käytännössä identtinen molemmilla konsoleilla, dynaamisen reson havaitut dipit käytännössä samat (X 1440p, PS5 1620p), isoin ero latausajoissa "huimat" 12 pinnaa PS5:n hyväksi.

P5:lla jotain visuaalista glitchiä tesselaation kanssa, Series X:llä tätä havaittavissa vähemmän. Tearingia ei havaittu PS5-versiosta, Series X:llä lievää tearing-ongelmaa johtuen VSync-toteutuksesta.

Muuten hyvä, mutta aika perseestä niille(valtaosalle) joilla ei ole VRR-töllöä. Tulevaisuudessa varmaan jo ns basic shittiä, mutta nyt aikalailla harvojen herkku.

Toki deville tavoitteen pitää olla ehdottomasti vielä 60 fps kun VRR-töllöjä on TV-kannasta vasta häviävän vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Voi toki toteutua ja tätähän tässä odotetaan kun lähtökohtaisesti Series X:ssä pitäisi puhtaasti speksejä vertaamalla olla enemmän vääntöä.

Missäs tässä on tehty AC Valhalla dipeistä elämää suurempi asia? Alla mitä asiasta kirjoitin, ilmeisesti Series X:ää pitäisi kohdella silkkihansikkain jotta nämä pahimmat mielensäpahoittajat eivät loukkaantuisi? Tearing tuossa se isoin ongelma on jokatapauksessa.
No teinkö minä pleikkarin framejen tiputtelusta elämää suuremman asian? Heti ensimmäisessä viestissä aiheeseen liittyen kirjoitin että erot on pieniä. Sinähän sieltä sitten hyökkäsit että bugi sitä ja bugi tätä.

Mukava oli huomata kuinka erilailla suhtaudutaan riippuen siitä kummalla se pieni etulyöntiasema on. Kirjoitin vielä seuraavassakin viestissä, että olisiko nyt molemmilla pieniä optimointiongelmia, mutta ei. Silti edelleen vaan toisessa syynä on suorituskyky ja toisessa pelin bugit.

Edit. Jatketaan vielä sen verran, että aikaisemmassa viestissä sanoit kuinka et ole tietyn laitteen perään vaan pelaat kaikilla ja sinulta myös viestien perusteella löytyy Xbox Series X. Eli kaiken järjen mukaan sinun pitäisi olla iloinen, kun Series X suoriutuu Codin kanssa paremmin. Ei muuta kuin Codi tulille ja nauttimaan. Nythän tämän pelin kohdalla sait mitä olit peräänkuuluttanut. Paremmin pyörivän version pelistä Series X:llä.
 
Viimeksi muokattu:
No teinkö minä pleikkarin framejen tiputtelusta elämää suuremman asian? Heti ensimmäisessä viestissä aiheeseen liittyen kirjoitin että erot on pieniä. Sinähän sieltä sitten hyökkäsit että bugi sitä ja bugi tätä.

Mukava oli huomata kuinka erilailla suhtaudutaan riippuen siitä kummalla se pieni etulyöntiasema on. Kirjoitin vielä seuraavassakin viestissä, että olisiko nyt molemmilla pieniä optimointiongelmia, mutta ei. Silti edelleen vaan toisessa syynä on suorituskyky ja toisessa pelin bugit.

Minusta oli lähinnä huvittavaa että rinnastit ilmeisen bugin Series -konsoleiden suorituskykyyn Dirt 5:n osalta. Tuota alimmillaan 576p tason suoritusta kun nyt ei millään bugisuudella enää selitetä. Pelin kun pitäisi olla MS:n promomateriaalia, niin onhan se perin eriskummallista että peli rullaa kilpailijalla paremmin, huolimatta devin kommenteista liittyen nyt tapetilla olleisiin työkaluihin:

"Q: What is it like developing on Xbox Series X?

A:
Transitioning development to a new console platform, like Xbox Series X, is usually very painful. You have to deal with new tools, new workflows, new ways of thinking.

This time around the team at Xbox brought me a new toolset called the Game Development Kit, which they already had up and running on Xbox One.

This meant that we could make the transition much earlier. In fact, we started doing the groundwork for Xbox Series X development long before we even received the hardware. This kind of thinking from Xbox allowed us to get a real head-start on next-gen development, so after receiving our early Xbox Series X hardware, we were up and running really quickly.

For me, the most important thing in making a videogame is the relationships. Working with Xbox, is a partnership – the team at Xbox is committed to helping us make a great videogame and they’ve shown that to me again and again. That means being open and honest about our experiences; what we’ve loved and perhaps even what we’ve found difficult in development has had meaningful, visible impact on the updates that I get for the tools for Series X. (Shout out to our development partner at Xbox, Richard Hackett! Thanks Rich!)

I’ve never worked on a console launch where, while we’re still months away from release, the tools have been this mature, this stable, this easy to work with."


Eli koettakaas nyt xbox-fanit päättää mitä narratiivia nyt oikein vedätte, kun vaikuttaa hieman siltä että tämä vaihtuu tapauskohtaisesti. Eli onko nyt ongelma itse konsolissa, peleissä vai käytetyissä työkaluissa? Sillä se luvattu 12 TF tehoa kun nyt ei näin kuluttajan vinkkelistä realisoidu ruudulleni. Onhan tuolla kiva pelata Doom Eternalia One X:ää paremmalla resoluutiolla, mutta pelkästään tuota varten en siihen yli 500 euroa laittanut rahaa kiinni.

Pleikkarin osalta taas suorituskyky on ollut selvästi tasaisempaa, vai onko joku kiistämässä tätä lähtökohtaa? Tämän toteaminen käytännössä leimaakin sitten pleikkarin kannattajaksi, uskomatonta. :D
 
Pleikkarin osalta taas suorituskyky on ollut selvästi tasaisempaa, vai onko joku kiistämässä tätä lähtökohtaa? Tämän toteaminen käytännössä leimaakin sitten pleikkarin kannattajaksi, uskomatonta. :D
En nyt ihan saa kiinni mitä nyt ylipäätään haet. Miksi tässä pitäisi kiistää yhtään mitään? Ensin joku peli suoriutui paremmin toisella konsolilla ja nyt meni toistepäin. Siinä se.

Sinulla kun vissiin on molemmat konsolit niin pelaa Dirt 5:sta pleikkarilla ja Codia Xboxilla. Problem solved.

Luuletko oikeasti, että pelinkehittäjä sanoisi Xbox Wiren haastattelussa, että hei muuten teidän kehitystyökalut ei olleet ihan valmiit. Jouduttiin vähän kiireellä tätä nyt väsäämään. Ja vaikka sanoisikin, niin luuletko, että sellaista julkaistaisiin Xboxin omassa Hype artikkelissa. Ei kai kumpikaan näistä firmoista tuollaista tekisi. Ei olisi parasta mahdollista mainosta uuden sukupolven kynnyksellä.
 
En nyt ihan saa kiinni mitä nyt ylipäätään haet. Miksi tässä pitäisi kiistää yhtään mitään? Ensin joku peli suoriutui paremmin toisella konsolilla ja nyt meni toistepäin. Siinä se.

Sinulla kun vissiin on molemmat konsolit niin pelaa Dirt 5:sta pleikkarilla ja Codia Xboxilla. Problem solved.

Luuletko oikeasti, että pelinkehittäjä sanoisi Xbox Wiren haastattelussa, että hei muuten teidän kehitystyökalut ei olleet ihan valmiit. Jouduttiin vähän kiireellä tätä nyt väsäämään. Ja vaikka sanoisikin, niin luuletko, että sellaista julkaistaisiin Xboxin omassa Hype artikkelissa. Ei kai kumpikaan näistä firmoista tuollaista tekisi. Ei olisi parasta mahdollista mainosta uuden sukupolven kynnyksellä.

Pointtini oli lähinnä esittää epäjohdonmukaisuudet argumentoinnin osalta.

Tottakai kyseessä on markkinointiteksti viime kädessä, mutta kuten jo aiemmin mainitsin vastaavaa on kuultu muiltakin deveiltä, eli aiempiin geneihin verrattuna kehitystyökalut ovat olleet näihin verrattuna paremmassa tikissä. Nyt sitten kuitenkin on kaivettu selitykseksi huonommalle suorituskyvylle työkalujen maturiteetti, vaikka mitään tätä tukevaa faktaa asiasta ei ole.
 
Pointtini oli lähinnä esittää epäjohdonmukaisuudet argumentoinnin osalta.

Tottakai kyseessä on markkinointiteksti viime kädessä, mutta kuten jo aiemmin mainitsin vastaavaa on kuultu muiltakin deveiltä, eli aiempiin geneihin verrattuna kehitystyökalut ovat olleet näihin verrattuna paremmassa tikissä. Nyt sitten kuitenkin on kaivettu selitykseksi huonommalle suorituskyvylle työkalujen maturiteetti, vaikka mitään tätä tukevaa faktaa asiasta ei ole.
Kuuntele vaikka alkuun dirt5 kehittäjän haastattelu kun niin paljon tuntuu kiinnostavan. Kertoo esim siitä kuinka vaikea kotoa käsin on kehittää pelejä ja jossain kohtaa digital foundry oli huonompi versio dirt5 käytössä ja myöskin parantelevat sitä jatkuvasti.

 
Call Of Duty: Black Ops Cold Warin PS5-version isot ruudunpäivitysnytkähdykset RT:n ollessa päällä ovat ilmeisesti ihan bugi nekin. Lataamalla saman checkpointin uudestaan, Pleikkakin vetelee nätisti kuuttakymmentä ruutua sekunnissa.

Digital Foundry aikoo tehdä aiheesta vielä uuden videon.

 
Nämä CoDit ja Ubisoftin pelit mitä nyt julkkarissa vertailuihin saadaan ei tosiaan ole ikinä niitä parhaiten optimoituja/bugittomia ikinä olleetkaan, toivottavasti ens vuonna tulee vähän parempia ja enemmän tehoista hyötyviä tekeleitä. Tosin yksinoikeudet parhaiten sen todellisen tehon näyttää, ja niitä onkin sitten vähän hankalampi vertailla.
 
Kuuntele vaikka alkuun dirt5 kehittäjän haastattelu kun niin paljon tuntuu kiinnostavan. Kertoo esim siitä kuinka vaikea kotoa käsin on kehittää pelejä ja jossain kohtaa digital foundry oli huonompi versio dirt5 käytössä ja myöskin parantelevat sitä jatkuvasti.



On katsottu tuo jo aika päivää sitten.

Tämä nyt ei edelleenkään selitä miksi nämä kotoa kehittämisen ongelmat realisoituvat eniten Xbox-version osalta? Se aiempi build oli DF:n previewissä, nyt arvosteltu versio oli retail-build.
 
On katsottu tuo jo aika päivää sitten.

Tämä nyt ei edelleenkään selitä miksi nämä kotoa kehittämisen ongelmat realisoituvat eniten Xbox-version osalta? Se aiempi build oli DF:n previewissä, nyt arvosteltu versio oli retail-build.
Voisin kuvitella, että siksi kun Xboxilla on uusi devkit ja PS5:llä PS4:n devkitiin pohjaava. Enemmän opeteltavaa siis. Siihen päälle kotona työskentely, korona ja myöhässä valmistunut devkit. Jos tuo ei nyt estä pelien kehittämistä, niin varmaan ainakin hankaloittaa ja hidastaa.
 
Mahdollinen, täälläkin jo keskusteltu teoria saa lisätukea suhteellisen luotettavalta Tom Warrenilta:
''...I’ve been speaking to developers (who wish to remain anonymous) about the Xbox Series X development environment and it’s clear things are a little complicated... ... I’ve been consistently hearing that many developers had access to PS5 dev kits far in advance of Xbox versions...

...One developer tells me Microsoft’s switch to the GDK has been troublesome for basic things like user profile switching or gamepad linking... ...I consistently hear that Sony’s tools are superior, even in the basics of providing more clear documentation for developers to follow...

... If Microsoft delivered dev kits and tools far later than Sony, then it could take creators more time to optimize further for Xbox. It may also explain why we didn’t see a lot of Xbox Series X gameplay in the months ahead of launch, but Sony was happy to regularly deliver PS5 gameplay.'''
Myöskin Microsoft on viimein kommentoinut tilannetta, mutta aika tyhjä vastaus sieltä tuli:
“We are aware of performance issues in a handful of optimized titles on Xbox Series X|S and are actively working with our partners to identify and resolve the issues to ensure an optimal experience. As we begin a new console generation, our partners are just now scratching the surface of what next-gen consoles can do and minor bug fixes are expected as they learn how to take full advantage of our new platform. We are eager to continue working with developers to further explore the capability of Xbox Series X|S in the future.”
 
Ja seuraavaa:


Käytännössä identtiset. Xboxilla anisotrooppinen suodatus heikompi, pleikkarilla lammikot eivät näy ray-tracingissä. Molempien epäillään olevien bugeja. Molemmilla (ja Series S:llä) locked 30 fps.
 
Ja seuraavaa:


Käytännössä identtiset. Xboxilla anisotrooppinen suodatus heikompi, pleikkarilla lammikot eivät näy ray-tracingissä. Molempien epäillään olevien bugeja. Molemmilla (ja Series S:llä) locked 30 fps.

Just olin laittaa samaa mutta kerkesit ensin. Pleikkarilla myös 8sec nopeammat latausajat.
 
Ja seuraavaa:


Käytännössä identtiset. Xboxilla anisotrooppinen suodatus heikompi, pleikkarilla lammikot eivät näy ray-tracingissä. Molempien epäillään olevien bugeja. Molemmilla (ja Series S:llä) locked 30 fps.

Voitti tämän vertailun kumpi tahansa, mutta 30fps?! Eikä edes performance vaihtoehtoa. En tiedä onko minusta palaamaan 30fps:n piiriin, kun nyt on ehtinyt AC Valhallan, uuden Yakuzan, Gears Tacticsin ja Dirt 5:n kanssa tottua korkeampaan ruudunpäivitykseen. Tässä on vielä oma lehmä ojassa, kun menin tämän Watch Dogsin Black Friday -tarjouksesta ostamaan. Hienoa, että on Ray Tracingiä, mutta tulee nyt vähän kalliilla hinnalla.
 
Voitti tämän vertailun kumpi tahansa, mutta 30fps?! Eikä edes performance vaihtoehtoa. En tiedä onko minusta palaamaan 30fps:n piiriin, kun nyt on ehtinyt AC Valhallan, uuden Yakuzan, Gears Tacticsin ja Dirt 5:n kanssa tottua korkeampaan ruudunpäivitykseen. Tässä on vielä oma lehmä ojassa, kun menin tämän Watch Dogsin Black Friday -tarjouksesta ostamaan. Hienoa, että on Ray Tracingiä, mutta tulee nyt vähän kalliilla hinnalla.
Epäilivät kyllä että 60fps moodi tulee päivityksenä. Toivotaan
 
Ylös Bottom