Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Huomaatko kuinka katsot asiaa vain niin että PS5:n suorituskyvyssä ei voi olla mitään vikaa, vaan vika täytyy olla pelissä. Sitten taas kun Xbox häviää jonkin tällaisen vertailun, niin vika onkin suorituskyvyssä, ei pelissä.

Puolustelet tätä nyt niin että onhan se melkein identtinen jne. mutta sitten kun AC Valhallassa Xboxin framet dippaa, niin se on selkäsauna. Etkö oikeasti itse näe tätä, että katsot näitä vertailuja ihan eri tavoin riippuen siitä kuka voittaa tai kuka häviää?

Niin, toistaiseksi kyseessä on yksittäistapaus, kun taas muissa vertalluissa peleissä asia on toisinpäin. Onko nyt siis Series X:n devtyökalut nyt sittenkin kunnossa, kun se kaivattu erävoitto vihdoin saatiin? Vai vaihteleeko narratiivi aina pelin mukaan, miksi peli ei pyörikään halutulla tavalla?

Yritä nyt ymmärtää hyvä mies mitä tarkoitetaan käsiteellä odotusarvo. Jos konsolia markkinoidaan tehokkaimpana laitteena, niin kyllähän se asettaa peleille aivan erilaiset odotukset kuin ilman tätä. Tätä vain pahentaa se että laite ottaa takkiin sellaiselta konsolilta, joka ei ole tällä teho-aspektilla lähtenyt tarinaansa rakentamaan. Tämän takia Series X:n puutteet nostetaan tikunnokkaan, kun vaatimustaso on valmistajan toimesta nostettu pilviin.
 
Käsittääkseni PS5:sta ei ole missään vaiheessa markkinoitukaan tehokkaimpana laitteena, parhaana vaihtoehtona myös 3rd partyille? Nyt kun tämän Series X:n bullshit-kortin paljastaa paikkaansa pitämättömäksi, niin johan on innokkaimmat fanit sitten kimpussa. Älkää ampuko viestintuojaa, suunnatkaa se pettymyksen tuoma kiukku kohti valmistajaa kun antaa katteettomia lupauksia.
Juu juu, mutta taitaa suurin osa edelleen niistä vioista olla bugeja ja jotain yskää optimonissa boksilla, mutta sie yrität kokoajan sanoa että se vika on siinä boksissa ittessään. Sitten tuo kirjotus tyyli mitä käytät, niin se vaan huokuu sitä sonyismiä, se että vaikka kuinka dissaat boksia, niin ei tee siitä pleikkarista yhtään parempaa. ;)
 
Pyörsit sanomisesi seuraavana päivänä kun kävi ilmi, että kyseessä olikin bugi, johon on tulossa korjaus. Tuntuu, että yrität provosoida täällä kirjoittajia, ja kun lopulta siinä onnistut, juhlit sitten voitonriemuisena.

Pitää sanoa että pitää olla melko kireällä vanne päässä jos ao. viestistä mielensä pahoittaa? Tuossa vaiheessa kun ei ollut tietoa että kyseessä oli bugi, mutta ilmeisesti mikä tahansa kriittisempi sävy konsolia kohden on sitten liikaa? :)

Onhan se nyt selvä juttu, että todellisten erojen kaventuessa tarkastelun resoluutiota on kasvatettava siihen asti, että eroja alkaa löytyä. Viime genissä tarvittiin nelinkertaisia suurennoksia erojen löytämiseksi, nyt näemmä riittää enää kaksinkertainen suurennos:

dirt5-9.png


Sinällään erikoinen kehityksen suunta, kun viime genissä performance delta oli reippaasti suurempi, ilmeisesti Series X GDK on todella pahasti vaiheessa kun noin pahasti tehot jäävät pyssyyn.

Toivottavasti tuo 30 fps pelaaminen jää sinne pelaamisen keskiajalle, eikä tuonne palata enää koskaan.

edit: @TT-2k miksi tämä viesti siirrettiin PC-ketjuun? Eihän tämä käsittele PC:tä millään tapaa.


Tämähän on sitä Anzan mainostamaa "kriittistä keskustelua" eli keskustellaan kriittisesti Xboxista, mutta ei Playstationista. ;)

Niin onhan sitä esitetty myös pleikkarista kritiiikkiä, mutta eipä anneta sen pilata käyttäjän mustamaalausta. En nyt tiedä miksi ao. viesti piti ylipäätään siirtää PC-ketjuun, kun ei varsinaisesti sitä edes käsitellyt.

Ihan samalla tapaa siellä PCMR-puolella on samaa leiriytymistä nähtävissä AMD:n, Intelin ja NVIDIA:n osalta. PC-puolelta oli kokemusta pelaamisesta yli 25 vuoden ajalta, aikaansa kutakin.

Olet vissiin saanut keskustelusta väärän kuvan jos tuota mieltä oikeasti olet, sillä paljonhan nämä konsolit tekevät jo "oikein" kun huomion painopisteen voi laittaa täysin pelaamiseen teknisistä puutteista nillittämisen sijaan. Olen nyt paljon esittänyt kritiikkiä XBoxin suuntaan, niin voidaanhan sitä toki laittaa pleikkarinkin suuntaan:

- 70 dollaria tai 80 euroa 1st party peleistä, mitä vittua?
- käsittämättömät takapakit UI-suunnittelussa, kuten puuttuvat kansiot
- levytilan laajennuksen ongelmat launchissa kun Xboxilla on tarjota tähän jo valmis vaihtoehto
- taaksepäin yhteensopivuuden puutteet, liian monessa kirjastoni pelissä on maininta että pelattavissa ainoastaan PS4-konsolilla. Miksi näin?
- ohjaimen valo ei ole vieläkään täysin sammutettavissa vaikka PS Camera ei ole käytössä
- VRR puute huolimatta HDMI 2.1 standardin liitännästä


Tuossa nyt muutama mitä äkkiseltään tuli mieleen. Olennaista on kuitenkin ymmärtää, että nämä molemmat next-gen konsolit tekevät paljon enemmän oikein jo heti launchissa:

- 60+ fps pelien määrä
- Graafiset erot havaittavissa lähinnä suurennoksista
- SSD:n hyödyntäminen uniikeilla tavoilla (Quick Resume, Extended RAM)
- taaksepäin yhteensopivuus jo heti launchissa uusien pelien vähäisyyttä kompensoimaan
- kehitys ohjaimien osalta (haptiikka, pienentynyt input lag)

Siinä olen samaa mieltä että tehokkain tapa saada muutosta aikaan, on aktiivisesti vaatia muutosta myös oman "leirin" tuotteisiin. Siksipä kritiikitön fanitus ei aja yrityksiä eteenpäin.
 
Niin, toistaiseksi kyseessä on yksittäistapaus, kun taas muissa vertalluissa peleissä asia on toisinpäin. Onko nyt siis Series X:n devtyökalut nyt sittenkin kunnossa, kun se kaivattu erävoitto vihdoin saatiin? Vai vaihteleeko narratiivi aina pelin mukaan, miksi peli ei pyörikään halutulla tavalla?

Yritä nyt ymmärtää hyvä mies mitä tarkoitetaan käsiteellä odotusarvo. Jos konsolia markkinoidaan tehokkaimpana laitteena, niin kyllähän se asettaa peleille aivan erilaiset odotukset kuin ilman tätä. Tätä vain pahentaa se että laite ottaa takkiin sellaiselta konsolilta, joka ei ole tällä teho-aspektilla lähtenyt tarinaansa rakentamaan. Tämän takia Series X:n puutteet nostetaan tikunnokkaan, kun vaatimustaso on valmistajan toimesta nostettu pilviin.
Tuskin on devkit ollut täysin valmis kun on uutta Codia rakennettu. Narratiivi ei siis siitä ole mihinkään muuttunut. Tässä tosin nähdään, että pelkällä tehollakin voi puskea eteenpäin. Uudet ominaisuudet ja niiden hyödyn näemme vasta tulevissa peleissä.

Sitä paitsi sinullahan se narratiivi vaihtuu. Vertailuissa joissa PS5 voittaa narratiivi on että Xboxin suorituskyky on paskaa. Vertailuissa joissa Xbox voittaa narratiivi on että pelissä on bugi.

Eli onko nyt niin että näiden ensimmäisten vertailujen jälkeen Xboxin suorituskyky ei voi parantua tai PS5:n suorituskyky Xboxiin nähden ei voi huonontua? Status quo on saavutettu ja tällä mennään koko sukupolvi loppuun asti, niinkö?
 
Käsittääkseni PS5:sta ei ole missään vaiheessa markkinoitukaan tehokkaimpana laitteena, parhaana vaihtoehtona myös 3rd partyille? Nyt kun tämän Series X:n bullshit-kortin paljastaa paikkaansa pitämättömäksi, niin johan on innokkaimmat fanit sitten kimpussa. Älkää ampuko viestintuojaa, suunnatkaa se pettymyksen tuoma kiukku kohti valmistajaa kun antaa katteettomia lupauksia.
Nyt kannattaa odottaa.. Keväällä/kesällä se varmaan jo nähdään konsolien oikeita eroja, kun kummallekin alkaa tulla hyvin optimoituja pelejä..Ehkä vasta syksylläkin 2021 tämä voi tapahtua. Itse pelaan molemmilla konsoleilla, niin tämmöinen turha väittely on muutenkin mielestäni turhaa..
 
Juu juu, mutta taitaa suurin osa edelleen niistä vioista olla bugeja ja jotain yskää optimonissa boksilla, mutta sie yrität kokoajan sanoa että se vika on siinä boksissa ittessään. Sitten tuo kirjotus tyyli mitä käytät, niin se vaan huokuu sitä sonyismiä, se että vaikka kuinka dissaat boksia, niin ei tee siitä pleikkarista yhtään parempaa. ;)

Sori, mulla ei ole varsinaista preferenssiä kumpaankaan valmistajan suuntaan. Se tietty helpo kuitata kirjoittajan x sanomiset "Sonyisminä" vaikka pointtina on saada porukkaa hereille, ettei nyt usko kummaltakaan valmistajalta näitä hehkutuksia nielemättä. Tällä haavaa vaan MS johtaa bullshit-osastolla reippaasti, kun Series X:lle luotu odotusarvo ei ole vielä realisoitunut merkittävästi parempana käyttäjäkokemuksena edes visuaalisen annin osalta.
Nyt kannattaa odottaa.. Keväällä/kesällä se varmaan jo nähdään konsolien oikeita eroja, kun kummallekin alkaa tulla hyvin optimoituja pelejä..Ehkä vasta syksylläkin 2021 tämä voi tapahtua. Itse pelaan molemmilla konsoleilla, niin tämmöinen turha väittely on muutenkin mielestäni turhaa..

Odottaa? Tuota odottamistahan on Microsoftilta kuultu jatkuvasti. Ensin odotettiin konsolia, sitten studioita, nyt pelejä ja viimeisimpänä työkaluja.

Pelaan itsekin molemmilla konsoleilla, mutta onhan tuo odottamisen markkinointi MS:n osalta jotain surkuhupaisaa. Nyt pitäisi ihan oikeasti saada niitä tuloksia pöytään jos Sonylle meinataan laittaa kunnolla kampohin.
 
Niin, toistaiseksi kyseessä on yksittäistapaus, kun taas muissa vertalluissa peleissä asia on toisinpäin. Onko nyt siis Series X:n devtyökalut nyt sittenkin kunnossa, kun se kaivattu erävoitto vihdoin saatiin? Vai vaihteleeko narratiivi aina pelin mukaan, miksi peli ei pyörikään halutulla tavalla?

Yritä nyt ymmärtää hyvä mies mitä tarkoitetaan käsiteellä odotusarvo. Jos konsolia markkinoidaan tehokkaimpana laitteena, niin kyllähän se asettaa peleille aivan erilaiset odotukset kuin ilman tätä. Tätä vain pahentaa se että laite ottaa takkiin sellaiselta konsolilta, joka ei ole tällä teho-aspektilla lähtenyt tarinaansa rakentamaan. Tämän takia Series X:n puutteet nostetaan tikunnokkaan, kun vaatimustaso on valmistajan toimesta nostettu pilviin.

Onhan niitä erävoittoja Xboxilla muitakin, kuten tapaus DMC5. Tuskin Xboxin devtyökalut vielä on kunnossa, koska edelleen on nähtävissä, että miten Xbox yskii joissakin asioissa vrt. Playstationiin.

Teoriassa Xbox on tehokkaampi, käytännön suorituksissa on vielä parannettavaa. Ehkä tilanteeseen tulee muutos tai sitten ei, sekin selviää aikanaan. Uskon henkilökohtaisesti, että Xboxin potentiaali on vielä näkemättä, koska ovatko kehittäjät vielä päässeet käsiksi RDna:n tuomiin mahdollisuuksiin ja tuoreimpiin dev-työkaluihin? En tiedä, mutta todennäköisesti ei jos tosiaan kesälläkään dev-työkalut eivät olleet täysin valmiita.

Niin onhan sitä esitetty myös pleikkarista kritiiikkiä, mutta eipä anneta sen pilata käyttäjän mustamaalausta. En nyt tiedä miksi ao. viesti piti ylipäätään siirtää PC-ketjuun, kun ei varsinaisesti sitä edes käsitellyt.

Kirjoititko ton viestin vasta silloin, kun sinulla oli vain pahaa sanottavaa Xboxista ja muut huomauttivat siitä? :)

Tuskin on devkit ollut täysin valmis kun on uutta Codia rakennettu. Narratiivi ei siis siitä ole mihinkään muuttunut. Tässä tosin nähdään, että pelkällä tehollakin voi puskea eteenpäin. Uudet ominaisuudet ja niiden hyödyn näemme vasta tulevissa peleissä.

Sitä paitsi sinullahan se narratiivi vaihtuu. Vertailuissa joissa PS5 voittaa narratiivi on että Xboxin suorituskyky on paskaa. Vertailuissa joissa Xbox voittaa narratiivi on että pelissä on bugi.

Eli onko nyt niin että näiden ensimmäisten vertailujen jälkeen Xboxin suorituskyky ei voi parantua tai PS5:n suorituskyky Xboxiin nähden ei voi huonontua? Status quo on saavutettu ja tällä mennään koko sukupolvi loppuun asti, niinkö?

Tämä.
 
Sori, mulla ei ole varsinaista preferenssiä kumpaankaan valmistajan suuntaan. Se tietty helpo kuitata kirjoittajan x sanomiset "Sonyisminä" vaikka pointtina on saada porukkaa hereille, ettei nyt usko kummaltakaan valmistajalta näitä hehkutuksia nielemättä. Tällä haavaa vaan MS johtaa bullshit-osastolla reippaasti, kun Series X:lle luotu odotusarvo ei ole vielä realisoitunut merkittävästi parempana käyttäjäkokemuksena edes visuaalisen annin osalta.
Sehän on hyvä jos ei ole sen enempää fanitusta kumpaakaan firmaa kohtaan, mutta sitten kannattaa ehkä koittaa saada vähän neutraalimpi sävy kirjotteluun boksin vioista ja pleikkarin hienouksista. :)
 
Jos nyt ongelma olisi oikeasti konsolin suorituskyvyssä niin miksi 120 fps mode pyörii paremmalla ruudunpäivityksellä PS5:lla kuin Series X:llä? Ihan himpun verran voisi katsoa onko omissa väittämissä mitään logiikkaa, eikös?

PS5sessa on huhuttu olevan unified L3 cache eli yksi 8MB vs. 2x 4MB. Tämän ja/tai paremman cache managementin takia FPS voisi olla parempi 120 fps modessa. Myös huonommin 120fpsälle skaalautuvat dev työkalut voi olla yksi (hieman epätodennäköisempi) selitys.

Kuitenkin myös Devil May Cry 5sessa oli samansuuntainen suorituskyky niin olisi outoa, että kahdessa pelissä on samanlainen bugi.
 
Sitä paitsi sinullahan se narratiivi vaihtuu. Vertailuissa joissa PS5 voittaa narratiivi on että Xboxin suorituskyky on paskaa. Vertailuissa joissa Xbox voittaa narratiivi on että pelissä on bugi.

Eli onko nyt niin että näiden ensimmäisten vertailujen jälkeen Xboxin suorituskyky ei voi parantua tai PS5:n suorituskyky Xboxiin nähden ei voi huonontua? Status quo on saavutettu ja tällä mennään koko sukupolvi loppuun asti, niinkö?

Meinaatko että tämä 120 Hz tilojen heikompi ruudunpäivitys useammassa pelissä on Series X:n osalta bugi? Selitin jo näkemykseni 60 fps RT moden osalta, mutta selvästi vastaus on jo asian suhteen lukittu niin turhapa tuosta on enempää jauhaa.

Voimasuhteissa tulee varmasti muutoksia genin edetessä, tuntuu vaan porukalta unohtuvat että sitä kehitystä tehdään molemmilla valmistajilla devtoolien osalta, eli pelkkä tähän nojaaminen suorituskyvyn parantamiseksi kun ei riitä.
 
Voimasuhteissa tulee varmasti muutoksia genin edetessä, tuntuu vaan porukalta unohtuvat että sitä kehitystä tehdään molemmilla valmistajilla devtoolien osalta, eli pelkkä tähän nojaaminen suorituskyvyn parantamiseksi kun ei riitä.
Tottakai kehitystä tapahtuu molemmilla, mutta emme voi tietää kuinka paljon. Emme voi tietää tätä kummankaan valmistajan osalta. Siksi siis on aika hurjaa huudella selkäsaunoista ja lattian pyyhkimisistä tässä vaiheessa.

Nopeasti olit ristiinnaulitsemassa Xboxia, mutta pleikkarin kohdalla painat asiaa villaisella. Tämä tässä enemmän risoo kuin se kumpi minkäkin vertailun voitti.
 
Kirjoititko ton viestin vasta silloin, kun sinulla oli vain pahaa sanottavaa Xboxista ja muut huomauttivat siitä? :)

Olenhan kirjoittanut kokemuksiani (myös niitä negatiivisia) pleikkarista myös PS5-ketjuun, en tiennytkään että puolueettomuuttani vakuutellakseni ne olisi pitänyt kirjottaa tänne. :D
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että tämä 120 Hz tilojen heikompi ruudunpäivitys useammassa pelissä on Series X:n osalta bugi? Selitin jo näkemykseni 60 fps RT moden osalta, mutta selvästi vastaus on jo asian suhteen lukittu niin turhapa tuosta on enempää jauhaa.
Vielä täytyy mainita, että VRR-näytöllä (ja VRR päällä tottakai) ilmeisesti molemmissa modeissa Series X:llä nämä pienet dipit ovat vielä pienempiä, ja jos oikein ymmärsin, niin VRR:n kanssa Series X on sen hitusen verran tasaisempi myös 120hz modessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
Tottakai kehitystä tapahtuu molemmilla, mutta emme voi tietää kuinka paljon. Emme voi tietää tätä kummankaan valmistajan osalta. Siksi siis on aika hurjaa huudella selkäsaunoista ja lattian pyyhkimisistä tässä vaiheessa.

Nopeasti olit ristiinnaulitsemassa Xboxia, mutta pleikkarin kohdalla painat asiaa villaisella. Tämä tässä enemmän risoo kuin se kumpi minkäkin vertailun voitti.

Se odotusarvo, se odotusarvo... Yritä nyt ymmärtää näille kahdelle konsolille asetettujen ennakko-odotusten ero.

Ilmeisesti sulla ei ole mitään pelinkehitys-taustaa? Siksipä kuittaan nuo dipit "viillaisella", kun kyseessä on selvä bugi. Jos näitä dippejä olisi pelissä kauttaaltaan, niin silloin kyseessä voisi olla ongelma pelienginessä tai peräti konsolin suorituskyvyssä, jos toinen konsoli selvittää vastaavissa kohdin puhtain paperein.

Ilmeisesti logiikallasi näistä dipeistä pitäisi tehdä elämää suurempi asia, jotta konsolien kohtelu olisi tasapuolista, huolimatta asiaan vaikuttavista muista seikoista. :D
Vielä täytyy mainita, että VRR-näytöllä (ja VRR päällä tottakai) ilmeisesti molemmissa modeissa Series X:llä nämä pienet dipit ovat vielä pienempiä, ja jos oikein ymmärsin, niin VRR:n kanssa Series X on sen hitusen verran tasaisempi myös 120hz modessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Joo VRR siivoaa nätisti nämä pienet dipit. Itse olen siinä mielessä "old-school" miehiä, että vaadin peleiltä locked 60 fps suoriutumista, jolloin muut seikat (resoluutio & graafisest efektit) joustavat. Tietyllä tapaa VRR jopa mahdollistaa devin pääsemisen helpommalla kun locked 60 fps ei ole enää välttämättömyys.
 
Tietyllä tapaa VRR jopa mahdollistaa devin pääsemisen helpommalla kun locked 60 fps ei ole enää välttämättömyys.

Muuten hyvä, mutta aika perseestä niille(valtaosalle) joilla ei ole VRR-töllöä. Tulevaisuudessa varmaan jo ns basic shittiä, mutta nyt aikalailla harvojen herkku.
 
Se odotusarvo, se odotusarvo... Yritä nyt ymmärtää näille kahdelle konsolille asetettujen ennakko-odotusten ero.

Ilmeisesti sulla ei ole mitään pelinkehitys-taustaa? Siksipä kuittaan nuo dipit "viillaisella", kun kyseessä on selvä bugi. Jos näitä dippejä olisi pelissä kauttaaltaan, niin silloin kyseessä voisi olla ongelma pelienginessä tai peräti konsolin suorituskyvyssä, jos toinen konsoli selvittää vastaavissa kohdin puhtain paperein.

Ilmeisesti logiikallasi näistä dipeistä pitäisi tehdä elämää suurempi asia, jotta konsolien kohtelu olisi tasapuolista, huolimatta asiaan vaikuttavista muista seikoista. :D

Joo VRR siivoaa nätisti nämä pienet dipit. Itse olen siinä mielessä "old-school" miehiä, että vaadin peleiltä locked 60 fps suoriutumista, jolloin muut seikat (resoluutio & graafisest efektit) joustavat. Tietyllä tapaa VRR jopa mahdollistaa devin pääsemisen helpommalla kun locked 60 fps ei ole enää välttämättömyys.
Odotusarvo ja odotusarvo. Kai se odotusarvo mikä ikinä onkaan asetettu voi edelleen toteutua?

Dipeistä ei tarvitse tehdä elämää suurempaa asiaa, kuin ei olisi tarvinnut tehdä AC Valhallankaan dipeistä. Saati Dirtin aivan selvästä bugista, sinua lainatakseni.

Jos vaadit locked 60fps suoriutumista, niin silloin voisi varmaan pikkuisen antaa kritiikkiä Codin PS5-version suuntaan. Oli kyseessä bugi tai ei, niin locked 60fps se ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kahta edellistä sukupolvea käytetään historiallisena referenssinä, täysin tasainen 60 fps toteutuu aivan äärimmäisen harvoin. Siksi on hyvä, että VRR on olemassa. Se sen sijaan ei ole hyvä, jos kehittäjät laiskistuvat eivätkä ne enää edes jaksa tosissaan 60/120 ruutuun sekunnissa tähdätä. Mutta jälleen kerran vain aika ja tulevat vuodet näyttävät, muodostuuko jotain trendiä johonkin suuntaan.

Ja itse veikkaan, että kunhan tästä aikaa kuluu, isot nimikkeet palaavat 30 fps:ään, jolloin VRR ei enää ole niin oleellinen asia muutenkaan, vaan sitten tarvitaan LFC:tä (Low Frame-rate Compensation), enkä tiedä, tukevatko nykyiset VRR-telkkarit sitä lainkaan.
 
Ja itse veikkaan, että kunhan tästä aikaa kuluu, isot nimikkeet palaavat 30 fps:ään

Itse taas veikkaan, että 60fps on jäädäkseen vähintään performance tilana. Kun aikaa kuluu niin pelit renderöidään jossain 1080p-1600p välimaastossa ja siihen 4K upscale tekoälyllä. Oma veikkaus onkin, että isoin ero tässä genissä tulee siitä kumpi saa kehitettyä paremman upscaling teknologian.
 
Ylös Bottom