Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Mitenköhän paljon tuollainen vaikuttaa myyntiin, ensivaikutelma kun on aika tärkeässä roolissa. Tietysti iso osa ei tällaisia vertailuja seuraa, mutta voi silti monella vaikuttaa ostopäätökseen kun niistä tehoista ei näykään mitään konkreettista.
 
Pitää muistaa että tuo teho ero on pienempi kuin viime sukupolvessa. Enkä tiedä miten nuo koneet oikeasti toimii. Liikkuuko esim ps5 sisällä data nopeammin? Ei tuo minulle siksi oikeastaan tullut yllätyksenä että ps5 vie tällä hetkellä.
 
Pitää muistaa että tuo teho ero on pienempi kuin viime sukupolvessa. Enkä tiedä miten nuo koneet oikeasti toimii. Liikkuuko esim ps5 sisällä data nopeammin? Ei tuo minulle siksi oikeastaan tullut yllätyksenä että ps5 vie tällä hetkellä.
No siis jossain ruudunpäivitysnopeudessa voisi kuvitella että PS5:n nopeampi kellotaajuus on eduksi: kun komentoja suoritetaan tiheämpään tahtiin, pystytään inputin ja outputin väli tuunaamaan aika tiukaksi. Sitten jos tehdään paljon rinnakkaista prosessointia (esim. piirretään tosi monta sädettä yhtä aikaa), voi laskentayksiköiden suurempi määrä auttaa (eli olla avuksi Xboxille).

Mutta en voi sanoa, että nämä ensimmäiset tulokset olisivat hirveästi yllättäneet: epäilin aina eron olevan marginaalinen. Enkä usko, että se ero tästä sukupolven edetessä mihinkään kasvaa. Vuonna 2024 on ihan yhtä vaikea paljain silmin havaita versioiden välisiä eroja kuin nyt. Ja pelikokemukseen noilla eroilla on vielä vähemmän merkitystä.
 
AC Valhallan tearing ongelmat mahdollisesti korjattavissa päivityksellä:



Tämä vaan tarkoittaisi käytännössä sitä, että resoluutio dippaa vielä 1440p rajummin, mutta puhtaasti kuvanlaatua ajatellen tämä on pienempi paha.
 
Assassin's Creed: Valhalla (Digital Foundry)

Vaikka tästä jo paljon tiedetäänkin, otetaan nyt vielä DF:nkin vertailu mukaan. Havainnot ovat toki samat: PS5:llä peli lataa kolmisen sekuntia nopeammin, repeilee vähemmän ja muutenkin pysyy 60 fps:ssä paremmin kuin Xbox Series X:llä, vaikka molempien dynaaminen resoluutio seilaa 1440p:stä ylöspäin. Series S:llä tyydytään vaatimattomampaan 30 ruutukuvan sekuntivauhtiin ja pienempiin resoihin, mutta toisaalta repeily pysyy erittäin maltillisena.



Moninaisia bugeja ja glitchejä riittää alustaan katsomatta, mutta tällä hetkellä PS5:llä peli on teknisesti aavistuksen muita parempi.

PS. Jos silmäni eivät pettäneet, näkyi videolla PS5-versiollakin lunta kertyneenä housuihin. :p
 
Assassin's Creed: Valhalla (Digital Foundry)

Vaikka tästä jo paljon tiedetäänkin, otetaan nyt vielä DF:nkin vertailu mukaan. Havainnot ovat toki samat: PS5:llä peli lataa kolmisen sekuntia nopeammin, repeilee vähemmän ja muutenkin pysyy 60 fps:ssä paremmin kuin Xbox Series X:llä, vaikka molempien dynaaminen resoluutio seilaa 1440p:stä ylöspäin. Series S:llä tyydytään vaatimattomampaan 30 ruutukuvan sekuntivauhtiin ja pienempiin resoihin, mutta toisaalta repeily pysyy erittäin maltillisena.



Moninaisia bugeja ja glitchejä riittää alustaan katsomatta, mutta tällä hetkellä PS5:llä peli on teknisesti aavistuksen muita parempi.

PS. Jos silmäni eivät pettäneet, näkyi videolla PS5-versiollakin lunta kertyneenä housuihin. :p


Mielenkiintoinen vertailu. Luulisi että PS5 olisi auttamatta se huonompi versio mutta olikin täysin päinvastoin ja Series X jokseenkin heikompi. Vertailussa näytettiin esim. kohta erään pomotaistelun jälkeen, ovien avauduttua framerate dippasi Microsoftin konsolilla selkeästi PS5 version pysytellessä vakaat 60 framea sekunnissa.

Tämä on vain yksi monista tulevista vertailuista, vaikka tulos oli yllättävä niin liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei kannata tästä vetää.
 
Ja videolla selittivät, että erot tulevat puhtaasti dynaamisesta säästä ja sen myötä tulevasta erilaisesta valaistuksesta.
Taisivat mainita tuon myös itse videolla (Digital Foundry)
Pistetäänkö yhtä laadukasta matskua netti huomaa kyllä. Naurettavaks menee. Crapgamer ja muut trollit vauhdissa :D Näytä liitetiedosto 4966Näytä liitetiedosto 4967Näytä liitetiedosto 4968Näytä liitetiedosto 4969Näytä liitetiedosto 4970
Tuo Nisun linkkaama pätkä on ihan suoraan Digital Foundryn vertailuvideosta. Kyllä mä kyseistä sivustoa pidän laadukkaana. Toisin ku näitä bullshotteja. Kyseisen pelin (Valhalla) vertailu löytyy myös Digital Foundryn sivuilta
 
Viimeksi muokattu:
Noihin DiRT 5 -kuviin kannattaa laittaa kontekstiksi se, että Digital Foundrykin epäili pelin pyörivän XSX:llä 120 fps -tilassa väärillä asetuksilla. Ja toisaalta PS5:llä ruudunpäivitys ottaa osumaa jopa 90 fps:n tienoille joillain radoilla, kun autoja on paljon näköpiirissä. Ja kun PS5:ssä ei ole lainkaan VRR-tukea vielä tässä vaiheessa, epätasainen ruudunpäivitys ei tunnu hyvältä, vaikka näyttääkin graafisesti paremmalta.
 
  • Like
Reactions: XYU
Noihin DiRT 5 -kuviin kannattaa laittaa kontekstiksi se, että Digital Foundrykin epäili pelin pyörivän XSX:llä 120 fps -tilassa väärillä asetuksilla. Ja toisaalta PS5:llä ruudunpäivitys ottaa osumaa jopa 90 fps:n tienoille joillain radoilla, kun autoja on paljon näköpiirissä. Ja kun PS5:ssä ei ole lainkaan VRR-tukea vielä tässä vaiheessa, epätasainen ruudunpäivitys ei tunnu hyvältä, vaikka näyttääkin graafisesti paremmalta.

Ehkä PS5:lla on liian kovat asetukset jotka samat kuin resoluutio-modessa. 120fps on vain "optimoitu" Xboxille useilla patcheilla
 
Ehkä PS5:lla on liian kovat asetukset jotka samat kuin resoluutio-modessa. 120fps on vain "optimoitu" Xboxille useilla patcheilla
Sekin voi olla mahdollista, mutta kun PS5:kin kuitenkin ylivoimaisesti isoimman osan ajasta siellä tasaisessa 120 ruudussa per sekunti rullaa, luulisi XSX:llekin ruutia löytyvän samoilla asetuksilla - etenkin kun sillä on se VRR siellä vielä tasoittamassa puntteja.
 
Ylös Bottom