Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
No siis jossain ruudunpäivitysnopeudessa voisi kuvitella että PS5:n nopeampi kellotaajuus on eduksi: kun komentoja suoritetaan tiheämpään tahtiin, pystytään inputin ja outputin väli tuunaamaan aika tiukaksi. Sitten jos tehdään paljon rinnakkaista prosessointia (esim. piirretään tosi monta sädettä yhtä aikaa), voi laskentayksiköiden suurempi määrä auttaa (eli olla avuksi Xboxille).Pitää muistaa että tuo teho ero on pienempi kuin viime sukupolvessa. Enkä tiedä miten nuo koneet oikeasti toimii. Liikkuuko esim ps5 sisällä data nopeammin? Ei tuo minulle siksi oikeastaan tullut yllätyksenä että ps5 vie tällä hetkellä.
Assassin's Creed: Valhalla (Digital Foundry)
Vaikka tästä jo paljon tiedetäänkin, otetaan nyt vielä DF:nkin vertailu mukaan. Havainnot ovat toki samat: PS5:llä peli lataa kolmisen sekuntia nopeammin, repeilee vähemmän ja muutenkin pysyy 60 fps:ssä paremmin kuin Xbox Series X:llä, vaikka molempien dynaaminen resoluutio seilaa 1440p:stä ylöspäin. Series S:llä tyydytään vaatimattomampaan 30 ruutukuvan sekuntivauhtiin ja pienempiin resoihin, mutta toisaalta repeily pysyy erittäin maltillisena.
Moninaisia bugeja ja glitchejä riittää alustaan katsomatta, mutta tällä hetkellä PS5:llä peli on teknisesti aavistuksen muita parempi.
PS. Jos silmäni eivät pettäneet, näkyi videolla PS5-versiollakin lunta kertyneenä housuihin.
Nopealla katsauksella ainakin kolmas ja neljäs ovat Digital Foundryn videosta.Noille kuville lähde? Ainakin osan kohdalla näyttää konsolitieto jälkikäteen lisätyltä.
Ja videolla selittivät, että erot tulevat puhtaasti dynaamisesta säästä ja sen myötä tulevasta erilaisesta valaistuksesta.Nopealla katsauksella ainakin kolmas ja neljäs ovat Digital Foundryn videosta.
Taisivat mainita tuon myös itse videolla (Digital Foundry)Ja videolla selittivät, että erot tulevat puhtaasti dynaamisesta säästä ja sen myötä tulevasta erilaisesta valaistuksesta.
Tuo Nisun linkkaama pätkä on ihan suoraan Digital Foundryn vertailuvideosta. Kyllä mä kyseistä sivustoa pidän laadukkaana. Toisin ku näitä bullshotteja. Kyseisen pelin (Valhalla) vertailu löytyy myös Digital Foundryn sivuiltaPistetäänkö yhtä laadukasta matskua netti huomaa kyllä. Naurettavaks menee. Crapgamer ja muut trollit vauhdissa Näytä liitetiedosto 4966Näytä liitetiedosto 4967Näytä liitetiedosto 4968Näytä liitetiedosto 4969Näytä liitetiedosto 4970
Noihin DiRT 5 -kuviin kannattaa laittaa kontekstiksi se, että Digital Foundrykin epäili pelin pyörivän XSX:llä 120 fps -tilassa väärillä asetuksilla. Ja toisaalta PS5:llä ruudunpäivitys ottaa osumaa jopa 90 fps:n tienoille joillain radoilla, kun autoja on paljon näköpiirissä. Ja kun PS5:ssä ei ole lainkaan VRR-tukea vielä tässä vaiheessa, epätasainen ruudunpäivitys ei tunnu hyvältä, vaikka näyttääkin graafisesti paremmalta.
Sekin voi olla mahdollista, mutta kun PS5:kin kuitenkin ylivoimaisesti isoimman osan ajasta siellä tasaisessa 120 ruudussa per sekunti rullaa, luulisi XSX:llekin ruutia löytyvän samoilla asetuksilla - etenkin kun sillä on se VRR siellä vielä tasoittamassa puntteja.Ehkä PS5:lla on liian kovat asetukset jotka samat kuin resoluutio-modessa. 120fps on vain "optimoitu" Xboxille useilla patcheilla