Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Käyttäjien arvostelupommitus on alkanut.

 
No nyt kun on päässyt kaupungilla enemmän ajelee tulee selväksi että 2080ti+3700x kombo ei riitä pitämään RTX on ja 60 FPS 1440p resolla, ei se mitään näyttää se ilmankin upealta ja jääpähän jotain tulevaisuuteen kun voi niitä käyttää. Peli on siis todella paljon raskaampi joillain alueilla vaikka alussa saattaisi tuntuakkin että pyörii hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää olevan todella pelaajakohtaista - ja ehkä versiokohtaista? Itselläni tosiaan kohta 26 tuntia peliä XSX:llä takana. Ja edelleen mennään viiden selkeän bugin koonnilla. Ei lähelläkään pelikelvottomuutta ainakaan itselleni. Päinvastoin - ihan helvetin vaikeaa lopettaa pelaamista, kun noiden viiden bugin ulkopuolella toiminut erittäin hyvin!

Kyllä käy kateeksi suoraansanottuna. Itsellä varmaan peliedistystä joku 4-5 tuntia ja en enää pysy kärryillä kuinka monta bugia tullut vastaan.
Tässä on ensimmäiset minuutit sen jälkeen, kun tuon edellisen postauksen bugejen määrästä kirjoitin;



Just siinä näkyy se Jackie taas chillaavan keskellä huonetta ja ajattelin kuvata sen miten NPC:t vaihtuu kun hiukan pyörähtää... ja sitten katsoin liikkuuko muiden, kuin tuon yhden huulet puhuessa. Sitten huomasinkin jotain mielenkiintosta poliisihologrammista ja jäin sitä ihasteleen, mutta bugit tuli takas ennenkun ehdin ihailla pelin hienouksia liian kauaa :D

Ensin jo nauratti, mutta sitten taas suretti. Kieltämättä harmittaa aikalailla.
Hiukan tämän jälkeen autolla ajaessa peli kaatui ilman, että oikeastaan mitään tapahtu ruudulla - käynnistin uusiks ja 10 minuutin sisään seuraava kaatuminen niin päätin, että asennan PS4 Pro:lle ja kokeilen mielenkiinnosta miten siellä.

Outoa kyllä, että tuohon samaan kohtaan asti pelaten PS4 Pro:lla (melkoista kujajuoksua kyllä), en kokenut mitään samoja kymmeniä bugeja kun PS5:llä. Jackien aseet pysy sen käsissä, se istui tuolissa kiltisti, ei näkynyt ruokakioskilla istuessa jatkuvasti spawnaavia NPC:itä jotka plopsahti tähän maailmaan ja lähti käveleen, kuten PS5:llä jne. Ainoa bugi oli että Jackie käveli hissiin hissin ovien läpi jotka aukes vasta kun mä menin lähelle.

Mutta itse suorituskykyhän sitten nykii reilusti enemmän ja pääsin käsiks paljon enemmän tuohon suttusuuteen, joka aiemmin jäi vähän epäselväks mitä ihmiset tarkoittaa. PS5:llä siis tekstuurit tuntuu lataavan hyvin, mutta animaatio-transitiot häröttää ihan helvetisti.
En käsitä.

PS4 Pro:lla pelailin sitten useammankin sivutehtävän ja meni ihan ok, paitsi kun yksi viranomainen piti suostutella pudottaan keissi, mennessä hänen huoneeseen jäikin se vaan seisoskeleen eikä reagoinut mihinkään. Paitsi nyt pyörtyi sitten kun olin hakannut sitä turpaan pari minuuttia :D
Questi ei edistynyt, latasin aiemman checkpointin ja sama juttu. Sitten latasin 5 min aiemmin olleen checkpointin (joita peli oli onneksi luonut pari kappaletta!) ja sitten toimi kuten pitikin.

Hohhoijaa juu.... harmillista on. Kaiken tuon alla tuntuis olevan loistava peli, joka aivan taatusti kolahtaa itselle. Tämä ei silti tarkoita, että olen sitä kastia joka "katsoo läpi sormien"; En mä tuota stooria jatka, jos se on kokoajan tuota. Pilaan vaan oman kokemukseni, kun tekis mieli ottaa roolipelaus vakavasti ja oikein syventyä ja marinoida immersiossa, mutta joutuu tekeen kokoajan töitä sen eteen, että se ees onnistuis.
(Muokkaus; Siis en jatka, ennen PS5 versioo ja/tai fixejä)

Harkitsen jo epätoivoisena sitäkin, että alottais PS5:llä uuden läpipeluun... jos joku tallennuksessa tai ... jossain meni senverran pieleen, että toi mun mielettömän buginen eka pelini on jotenkin kirottu? Äh, en tiedä. Epätoivo iskee.

Teen niin silti. Jos en muuten, niin saanpahan ees kikkailla hahmoeditorilla kolmannen kerran jne.

Muokkaus2: Aaa nyt vasta luin pari viimeistä sivua ja kuulin, että päivitys tullut :O Pitää toivoa jos paranisi edes suht hyvällä prosentilla asioiden toiminta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt noin 5-7h takana. Onhan tässä paljon bugeja ja rosoisuutta, varsinkin autolla kaupungilla liikkuessa, mutta välillä näyttää varsin passelille ja tuntuu, pohjimmiltaan hyvälle ropelle. Kokoajan tulee uusia ominaisuuksia vastaan, osa neuvotaan ja osan saa itse keksiä. Edelleen ollaan reilusti plussan puolella, vaikka tässä on vielä paljon korjattavaa.

Toivottavasti ruudunpäivitys ei tipu enää parissa isommassa ammuskelussa koettua alemmaksi, muuten ”free aimin”, ilman apuja, alkaa olemaan hankalaa. Niin tosiaan, nostin vaikeustason hardille ja otin viimesetkin tähtäysavut pois, kun olin fiksannut ohjausta paremmaksi. Suosittelen näillä kokemuksilla muillekkin, rohkeasti hardia ja korkeintaan ”light” apuja.

Äsken kaatui peli ekan kerran ja alkoi suoraan lataamaan uutta 1.04 päivitystä. Toivottavasti tästä saadaan vielä soiva peli muillekkin, kuin meille fanipojille :D

Täällä tulleiden vinkien pohjalta fiksasin, myös ohjausta ja sain mieluisaksi vetämällä kiihdytykset ja boostit veks, vaihtamalla kurvin dynaamiseksi ja laittamalla pysty- ja vaaka-herkkyyden 14.

Tämän näköisellä katujen kasvatti ”Sonicilla” pelailen.

77A035C6-0972-47C4-A494-BB49037AE82F.jpeg7E7F4413-D6AA-4855-90F2-F1458A4862F9.jpeg9EC39906-7D40-4510-A719-B46F0C463FB6.jpegB3641EE4-DCE4-4457-9A21-AE099AC452C6.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä sama homma, eli nyt ei toiminutkaan tuo ennakkolataus levyversion kanssa, niin oli kyllä perseestä asennella peliä ja aloin tuossa vaiheessa kiroilemaan, että miksi en ostanut diginä :D

No, tuli tuossa kuitenkin hyvin säästöä, kun osti levyversion, niin ehkä se oli tuon pitkän asennuksen arvoista.
Kaverilla sit taas toimi normaalisti. Ainoastaan day one päivitys piti asentaa ja sit Nopeasti otti molemmilta levyiltä jotain :D
 
Eilen sain "intron" pelattua eli siihen saakka, jossa pelin nimi pärähtää ruudulle. Täytyy sanoa, että tarina on ollut ainakin niin cyperpunkkia kuin vain voi olla ja siihen olen ollut erittäin tyytyväinen.

Yksi pelin pysäyttävä bugi tuli eilen vastaan, kun etenemisen kannalta vaadittava tyyppi oli jäänyt seinään jumiin (Vertailun vuoksi itselleni on tullut kahdessa muussa isossa julkaisussa, AC: Valhallassa lähes kymmenkertainen määrä näitä bugeja ja WD: Legion on ollut pelikelvoton jo kuukauden). Vaikka bugailu ei ole 8 vuoden kehityksen jälkeen hyväksyttävää, niin previkoiden perusteella valitettavasti arvattavaa.

Metacriticin "Worst/Best game ever!!!11!!" -arvostelijat voivat taas kerran vetää itsensä pöntöstä alas ja hankkia uuden elämän. Mutta kaikesta päätellen tätä ei ainakaan kannata ostaa missään tapauksessa edellisen konsolisukupolven laitteille tai tulee varmasti pettymään.

Tuossa joku muuten pari sivua takaperin mainitsi, että valitulla taustatarinalla ei ole ollut mitään vaikutusta. Todennäköisesti silloin on valinnut "väärän" taustatarinan. Pelin juonen luonteesta johtuen corpona oleminen on tuonut lähes kaikkiin etenemisen kannalta tärkeisiin keskusteluihin oman dialogivaihtoehtonsa, joka on joka kerta helpottanut etenemistä.

Ja sitten vielä lätinän päätteeksi se oma hahmo:

cp.jpg
 
No nyt tuli eka bugi vastaan joka on jo vähän ärsyttävä. Kaikki kuvaan ja ohjaukseen liittyvät asetukset jotka olen säätänyt ovat palautuneen oletusasetuksille. Toivottavasti tätä ei joka kerta rupea tapahtumaan tai sitten kyllä mieleni pahoitan.
Mulla kans samaa ongelmaa. Myös sellaista olen havainnut, että kun laitan jampalle kolme asetta inventoryssa, niin kaikki muut paitsi ensimmäinen tapaavat pudota pois kesken pelin. Kyllä siinä mieli pahoittuu, kun päättää taistelun tiimellyksessä viipaloida kiinankojujen takana kykkivät raggarit katanalla, niin ukko alkaakin vain läpsiä kämmenellä.
 
Pieni varoituksen sana. Pelasin tosiaan Normal-tasolla itseni levelille 16 ennen kuin lähdin tarinassa etenemään. Ensin tosiaan vaikutti kaikki helpolta ja tulin miettineeksi, että pilasinko pelini kehittämällä hahmoani liikaa. Mutta nähtävästi näin ei ole. Nyt kun peli varsinaisesti alkoi, niin aika paljon tuleekin turpaan. Tuntuu, että kaikilla on punaiset pääkallot päiden yllä. :D
 
Noin 10 tuntia takana Xbox Series X:llä. Teknisesti on toiminut hyvin, pelaan hyvin hitaasti fiilistellen ja tallennan pelin vähän väliä uuteen slottiin mahdollisten ongelmien takia.

Graafisesti peli on mielestäni upea, vaikka kyseessä on lastgen-versio "steroideissa". Pelaan välillä quality- ja välillä performance-modella. Night City on aivan omassa luokassaan avoimena maailmana, ainakin visuaalisesti. Tämä on jo nyt mielestäni näyttävyydeltään kilometrin edellä mm. Ubisoftin "nextgen" WD:Legionia.

Kaupunki on aivan upea paikka eksyä. Heti aluksi lähdin vaan katselemaan maisemia ja päädyin eräänlaiselle torille. Katutasossa kävellessäni ihmettelin ylhäällä risteileviä kävelytasanteita ja vierestä lähti raput alemmalle tasolle, joka levittäytyi edessäni. Mainostauluja ja yksityiskohtia on aivan uskomaton määrä ja ensimmäistä kertaa peliin on saatu naulittua aito suurkaupungin fiilis. Kaupunki luo toimivan illuusion oikeasta paikasta, eikä se tunnu pelkästään peliin luodulta leikkikentältä.

Taistelusta ja pelin muista osa-alueista en vielä osaa sanoa paljoakaan. Sen kuitenkin olen huomannut, että aika kuluu kuin varkain tätä pelatessa. Peli imee täysin mukaansa, vaikka tarkoituksenani oli vain kokeilla, miten se toimii ennen nextgen-päivitystä. Kauhea ristiriita, kun haluaisi parhaan kokemuksen bugipäivitysten ja nextgen-version myötä ja toisaalta taas peli on jo nyt vienyt täysin mennessään, ja sitä vaan haluaisi pelata. Näinköhän tässä kykenee odottamaan..

Katsotaan miten fiilikset muuttuvat jos tai kun bugit nostavat rumaa päätään. Alku ainakin on erittäin lupaava.

8ef2a37b-b7aa-472f-a064-3c5d02e8300e~2.png
Edit. Tuossa vielä meikän hahmo Jackien kanssa hengailemassa. Kuva photomodella, hieman kirkkautta säädetty
 
Viimeksi muokattu:
Jep jep. Uusin päivitys ladattu mutta yhä näköjään joka kerta kun jatkan peliä pitää kuva ja ohjain asetukset tehdä alusta. Noh onneksi muistan jo ulkoa mitä pitää tehdä ja äkkiäkös ne tekeekin, mutta onhan tämä silti todella ärsyttävä ominaisuus.
 
Käyttäjien arvostelupommitus on alkanut.

Vaikka yleenäsä "nauran" kaikille turhalle nillitykselle mitä tulee tuon saitin pelaaja arvosanoihin mutta tämän pelin kohdalla pakko kysyä että mitähän pilveä arvostelijat ovat polttaneet kun antaneet tälle pelille arvosanaksi 9 tai paremman, pelaneet pelkän tarinan?

Vaikka itselläni on isoimmat CDPR fanipojan lasit silmillä mitä maan päällä kantaa niin onhan tuo pelimaailma ontto ja mitään sanomaton (siis pelillisesti, yöllä ja RT herkut päällä sopii kyllä NVIDIA RTX korttien esittelyihin vallanmainiosti.)

Kaikki samat skirpatut tapahtumat toistuvat vähän väliä ja niiden eroavaisuudet voi laskea yhden käden sormilla.

Ei siinä mitään, CDPR loistaa siellä missä se loisti Witcher 3 kanssa eli tarina on hyvä ja osa sivutehtävistä mutta jos oikeasti pyyhit ne pois ja alat katsomaan peliä kriittisemmin niin ei minun ymmärykseen mene kyllä tuo 90 metacritic pisteet vuonna 2020.

Tämä on vähän kuin vuonna 2010 Mafia 2 kohdalla, siinä oli todella mielenkiintoinen tarina mutta sen ulkopuolella ei oikeastaan ollut mitään.
Silloin annoin omissa pisteissä arvosanaksi 8/10 koska pidin tarinasta paljon mutta CP77 ja vuonna 2020?

CDPR fanilasit silmillä 7/10 ja jos oikeasti haluaisin olla ilkeä, katsoa lisäksi bugit ja kuinka CDPR yritti piilotella konsolien huonohkoa suorituskykyä niin mä antaisin nykyisellään sen 6/10

ja korostan vielä, CDPR on vahva siellä missä se oli Witcher 3 kanssa myös mutta jos oikeasti katson peliä vuonna 2020 ja mitä vaadin isolta AAA peliltä niin ei tämä riitä yksinkertaisesti hyvään arvosanaan vaan välttävään kiitos hyvän tarinan.

Pieni varoituksen sana. Pelasin tosiaan Normal-tasolla itseni levelille 16 ennen kuin lähdin tarinassa etenemään. Ensin tosiaan vaikutti kaikki helpolta ja tulin miettineeksi, että pilasinko pelini kehittämällä hahmoani liikaa. Mutta nähtävästi näin ei ole. Nyt kun peli varsinaisesti alkoi, niin aika paljon tuleekin turpaan. Tuntuu, että kaikilla on punaiset pääkallot päiden yllä. :D
En tiedä onko täällä linkattu jo ja sinulle taitaa olla myöhäistä(?) mutta niille ainakin ketkä ovat vasta suunnittelemassa cyberpunkkiin menemistä:

Ja vaikka negatiivisesti suhtudun peliin tai ne fiilikset ovat päälimäisenä mielessä koska odotin enemmän mutta tarinan takia kyllä kannattaa peli katsastaa ja kun isomammat bugit saatu korjattua pois mutta ei täyteen hintaan.
 
Jep jep. Uusin päivitys ladattu mutta yhä näköjään joka kerta kun jatkan peliä pitää kuva ja ohjain asetukset tehdä alusta. Noh onneksi muistan jo ulkoa mitä pitää tehdä ja äkkiäkös ne tekeekin, mutta onhan tämä silti todella ärsyttävä ominaisuus.

Täällä ei onneksi ole tätä bugia tullut. Nyt alkaa omat säädöt olemaan kohdillaan. Äänissä tiputin taiteelliset fx-äänet puoleen, aivan liian kovalla noi ylimääräiset kohinat. Mini mappistä haluaisin automaatti reitin pois, mutta joutuu ottamaan koko kartan veks, joten annetaan vielä olla päällä.

PS4 Prolla dynaaminen reso vaihtelee paljon ja välillä ihan terävä 1080p kuva ja välillä suttuista, kun reso tippuu kaupungilla. Tosin nyt 1.04 päivityksellä kuva on pysynyt enemmän terävänä, muutenkin bugeja tullut vähemmän vastaan.

99BD9BE2-1C59-441B-9FAE-3881B15D1BBF.jpeg5D0C97FD-E3D9-4C7A-B04E-3C16D7D0E565.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tulee ainakin huono olo jos on matala fps ja pieni fov. Siihen vielä kameranheilumisefekti päälle niin ei kyllä pysty pelaan. 60fps:llä ei ole ongelmaa ja tästäkin saa kameranheilumisen pois päältä. Kannattaa kokeilla. Ohjainasetukset kopsasin redditistä. Paljon parempi tuntuma nyt.
Olin missannut tuon kameran liikkeen täysin ja en meinannut sitä löytää edes vaikka tiesin mitä etsiä. Mutta siellä se oli ja luki vielä et vähentää motion sicknesiä ja laitoin off asentoon, pahoinvointi katosi.

Lisäksi pistin kaikki ne kuvan parannukset (huononnukset) off:lle ja kuvasta tuli terävämpi.

Ohjainasetukset oli redditissä hyvin samankaltaiset kuin mulla oli jo. Pari asetusta laitoin vielä lisäksi nolliin ja nyt itse liikkuminen on jo sellaista etten kiinnitä huomiota. Mutta ei tosta ampumisesta vaan mitään tule..
 
Viimeksi muokattu:
Olin missannut tuon kameran liikkeen täysin ja en meinannut sitä löytää edes vaikka tiesin mitä etsiä. Mutta siellä se oli ja luki vielä et vähentää motion sicknesiä ja laitoin off asentoon, pahoinvointi katsoi.

Lisäksi pistin kaikki ne kuvan parannukset (huononnukset) off:lle ja kuvasta tuli terävämpi.

Ohjainasetukset oli redditissä hyvin samankaltaiset kuin mulla oli jo. Pari asetusta laitoin vielä lisäksi nolliin ja nyt itse liikkuminen on jo sellaista etten kiinnitä huomiota. Mutta ei tosta ampumisesta vaan mitään tule..

Ah kiitos tästä kameran liike neuvosta, ihmettelin miksi peli ei tunnu sulavalta vaikka miten isoja frameja ruudulla ja jotenkin ärsyttää silmiä kokoajan. Se oli tuo saakelin kameran pomppiminen mikä sen aiheutti, en edes tajunnut etsiä asetusta saisko sen pois, nyt on paljon mukavempi pelata. Mutta joo hetki meni kun sen etsi sieltä valikosta ja moneen kertaan piti käydä läpi että missä ihmeessä se on, niin oudosti nimetty.

Täytyy vielä noita ohjain asetuksia yrittää parannella jossain välissä.
 
Joku ohje noista ajain asetuksista oli..sielä adv asetuksista ne bonukset ja kiihdytykset kaikki nollille niin ohjaus muuttui minulle sopivan rauhalliseksi ja lineaariseksi.

HDR.. noh se harmittaa edelleen mutta veikkaan että sen muutos ei ole iso homma, vähän parempi säätö tai fixi tuohon "harmauteen" eli kelluvaan mustaan niin ihan tässä saa irti HDR puolelta jotain..pelataan sen aikas tälleen huntu päällä.. ja jospa jotain pätchiä tululisi boxillekin.

Pelin kanssa hakusessa vähän kaikki.. joka vähän tökkii siihen immersioon kun tää pelihahmohan on elänyt näiden systeemien kanssa jo pitkään..vähän kuin nyt olisi vaan pompannut hahmon ruumiiseen 2 persoona joka ei tajua maailmasta mitään :)

Pätchiä odotellessa..
 
En kyllä tajua, että miksi peleihin pitää edes tunkea tota perkeleen ohjauksen kiihdytystä, kun silkkaa paskaa se on kaikissa.

Onneksi tässä sen saa pois, niin se hoituu sillä ja saisi muutkin kehittäjät ottaa tuosta mallia.
 
Ylös Bottom