Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Tästä se alkaa, 2021 telkkujen ominaisuuksia alkaa tulla julki, Samsungin uutukaiset kuulostaa lupaavalta, toivottavasti vain saavat enemmän kuin sen yhden HDMI 2.1 liittimen tai jää taas pois ostolistalta.

 
Sony haluaa kertoa jotain uutta televisioista.

Klo 20.

ErJdUncXcAYO9aV


Sieltä on tulossa Sony Bravia XR -mallisto, käsittäen kolme ledi ja kaksi Oled-televisiota. Kaikissa on HDMI 2.1 liitännät.

 
Viimeksi muokattu:
On kyllä hupaisaa tuo mainostus...ensin mainitaan että xr analysoi kuvaa löytää sitä ja tätä ja sitten parantaa kaikkea niin "kuin ihmis silmä näkee' tms.. hetki menee ja mainitseevat että ja kuvan saa sellaisena kuin ohjaaja on tarkoittanut (netflix calibrated, dolby vision, imax) ..menee vähän ristiin yritykset.. :D
 
Sonyn omistajille lunta tupaan.


Näytä liitetiedosto 5708

Rtings henkilöiden mukan vielä liian aikaista sanoa että vahvistettu, tutkivat asiaa. Mutta jos totta niin sellainen potku vasten kasvoja että taitaa mennä Sonyn telkut boikottiin.
 
Sonyn omistajille lunta tupaan.


Näytä liitetiedosto 5708

Oho, uudet tekniikat on haastava laji! Tästähän on forkalla puhuttukin kun jotku olettaa, että kaikki 2.1 featuret toimii kaikkialla_tietenkin täydellisesti out of the box. Mikä voisikaan mennä pieleen!?

Mutta eihän tuo Sonyn tapa toimia ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Tämähän olisi pahin ikinä kusetus mitä muistan telkkarien saralla, jos oikeasti konkretisoituu. :oops: Herää myös kysymys, että onko tuo syy kaupan purulle tai hinnanalennukselle? Kun merkittäväksi ostopäätökseen vaikuttava asia onkin satua. Sanomattakin on selvää, että jättäisi ison ja märän paskaklimpin Sonyn kilpeen, joka ei hevillä unohdu...
 
Tuosta oli juttua ulkomaisella foorumilla. Tuo näyttää vain tämän hetkisen tilanteen. Eli tällä hetkellä ei tue noita ominaisuuksia. Sonyn virallisella sivulla edelleen lueteltu ominaisuudeksi. Eli ei muutaku jäitä hattuun, kyllä se päivitys jossain vaiheessa tulee.
 
Nyt on LG CX -sarjan firispäivityksen kanssa aikamoinen show menossa.


Olen seuraillut avforumia ja avsforumsia ja tilanteesta ei oikein ole selvää käsitystä. Osa uuden päivityksen saaneista on ilmoittanut, että HDR pelitila on nyt hämärämpi. Harrastelija mittaajat ovat mitanneet peak brightnessin tippuneen HDR pelitilassa noin 20% mikä on kyllä turhan paljon. Toisaalta LG ei ole kertonut päivityksestä mitään, saati reagoinut millään tavalla asiasta nousseeseen hälyyn. Sitten taas toinen puoli on se, että osa on päivittänyt uuden firmiksen ja kirkkautta ei ole hävinnyt eikä kukaan pro-tason mittareita käyttävä ole ainakaan vielä vahvistanut kirkkauden pudotusta. Jotkut joilla kirkkaus on väitetysti pudonnut, on palautteet tehdasasetukset ja ajaneet pixel refreshin ja kirkkaus on palannut - toisilla ei ole palannut.

Itse otin automaattiset päivitykset pois, koska päivitys ei ollut vielä tullut itselle ja seurailen josko tähän erittäin hämmentävään ja sekavaan tilanteeseen jossain vaiheessa tulee joku selvyys ja päivitän vasta sitten. VRR gamma välkkeeseen tämä päivitys ei ole ollut joka tapauksessa ratkaisu vaan tässä on ilmeisesti korjailtu jotain Dolby Visionissa olleita bugeja (mustan tasoa) ja eARC-ongelmia. Nämä ei itselle ole tällä hetkellä ongelmia, mutta mahdollinen kirkkauden putoaminen 20%:lla olisi epämieluisaa.
Nyt alkaa olla jaossa FW 03.21.16, joka korjaa kadonneet nitsit pelitilasta.

Oma näkemykseni tuohon Sonyn jupakkaan ja kaikkiin näiden muidenkin TV valmistajien lupauksiin ja sanoihin on, että ei kannata uskoa mitään ennenkuin ne on todellisuutta. Nämä kaikki on itämaisten firmojen laitteita ja sielläpäin tuntuu olevan ihan toisenlainen mielenmaailma asiakas-yritys-suhteeseen mitä näin länsimaalaisena pitäisi itsestäänselvyytenä. Siinä mielessä tälläkin foorumilla välillä silmiin pistävä fanitus tuntuu suorastaan pahalta. Itsekään en missään nimessä LG:tä fanita. OLED tekniikkaa kyllä sinänsä fanitan, mutta en luottanut hetkeäkään, että tätä nitsi-päivitystä tulisi ja sen takia otin päivitykset pois päältä. En edes siinä vaiheessa kun Vincent Theolle oli lupailtu LG:n puolelta, että tilanne korjataan. Eikä ymmärtääkseni luottanut Vincentikään.
 
Sopiiko tämä uutinen tänne. Tänä vuonna rupeaa tulemaan telkkareihin sovelluksella. Xcloud, stadia ja geforce now

 
Sopiiko tämä uutinen tänne. Tänä vuonna rupeaa tulemaan telkkareihin sovelluksella. Xcloud, stadia ja geforce now


Tuon artikkelin mukan olisi tulossa LG:n 2021 malleille aikasemmin ja loppuvuodesta 2020 malleille. Ihan kiva ominaisuus ja tekee stadiasta kiinnostavamman palvelun. Stadiaa chromen kautta pc:llä testanneena olin yllättänyt kuinka hyvin se toimi, mutta hinnoittelu ei kyllä omasta mielestä ole kovin kilpailukykyinen tällä hetkellä.
 
Eilen tuli katseltua Q80T:llä PS5 kautta Netflixiä ja kun se ei laittanut siinä automaattisesti pelitilaa pois, niin otin sen pois päältä manuaalisesti. Tänään sitten olin unohtanut täysin että pelitila ei olekaan päällä ja tuli jokunen hetki pelailtua Apex Legendsiä ja Spidermania hyvillä mielin, vasta pelisession jälkeen tuli mieleen että Game Modea ei ollut käytössä.

Itse en siis pelatessa edes tajunnut eroa, niin mietin että miten tärkeänä ja huomattavana ominaisuutena muut pitävät tuota Game Modea, ja mitä kaikkea se käytännössä tekee? Vissiin lähinnä että latenssi vähenee ja värit vähän muuttuvat. Itse voisin kait ihan hyvin alkaa pitämään pelatessakin vain tuota normaalitilassa kun siinä värit ovat ehkä aavistuksen paremmat.
 
Eilen tuli katseltua Q80T:llä PS5 kautta Netflixiä ja kun se ei laittanut siinä automaattisesti pelitilaa pois, niin otin sen pois päältä manuaalisesti. Tänään sitten olin unohtanut täysin että pelitila ei olekaan päällä ja tuli jokunen hetki pelailtua Apex Legendsiä ja Spidermania hyvillä mielin, vasta pelisession jälkeen tuli mieleen että Game Modea ei ollut käytössä.

Itse en siis pelatessa edes tajunnut eroa, niin mietin että miten tärkeänä ja huomattavana ominaisuutena muut pitävät tuota Game Modea, ja mitä kaikkea se käytännössä tekee? Vissiin lähinnä että latenssi vähenee ja värit vähän muuttuvat. Itse voisin kait ihan hyvin alkaa pitämään pelatessakin vain tuota normaalitilassa kun siinä värit ovat ehkä aavistuksen paremmat.
Nuo pelitilat kytkevät yleensä pois kaiken ylimääräisen kuvan jälkiprosesoinnin joka aiheuttaa latenssia. Jos tuo ei häiritse niin mikäs siinä. Itse ollut tyytyväinen CX:n pelitilan kuvaan joskin esim switchin tapauksessa joutui säätämään vähän että kuvan sai näyttämään kivalta.
 
Lg cx ollut tovin käytössä ja muuten hyvä laitos, mutta ihmeellistä välkettä tulee välillä ruutuun pelatessa xbox series x:llä. Eli vähän kuin joku toinen kuva koittaisi hypätä kuvan päälle, mutta tapahtuu niin nopeasti ettei ehdi erottamaan mitä siinä näkyy. Käytän HDTVTest youtube kanavan asetuksia.
 
Lg cx ollut tovin käytössä ja muuten hyvä laitos, mutta ihmeellistä välkettä tulee välillä ruutuun pelatessa xbox series x:llä. Eli vähän kuin joku toinen kuva koittaisi hypätä kuvan päälle, mutta tapahtuu niin nopeasti ettei ehdi erottamaan mitä siinä näkyy. Käytän HDTVTest youtube kanavan asetuksia.
Tämä taitaa olla näitä yleisiä 120hz/vrr ongelmia myös. Minulla kävi TV paneelin vaihdossa ja uudessa paneelissa samankaltaista VIKAA. Itsellä tätä ilmenee vain 120hz tilassa ja vrr päällä. Tämä rauhoittuu kun vaihtaa boxin 60hz tilaan ja sitten takas 120hz. Mutta jos vrr päällä niin ennen pitkää ilmaantuu ongelma takaisin :| Ennen paneelin vaihtoa ei itsellä ilmennyt mitään ongelmia 120/vrr tiloissa, ei edes surullisen kuuluisaa gammavälkettä.

Toisaalta olen kyllä itse ruvennut harkitsemaan jos jättäisi koko vrr pois käytöstä, koska pelit pääsääntöisesti pyörii sulavalla ruudunpäivityksellä series x:llä. Tällä hetkellä vrr ei vain toimi ongelmitta ja kuva kärsii esim värien osalta
 
Tämä taitaa olla näitä yleisiä 120hz/vrr ongelmia myös. Minulla kävi TV paneelin vaihdossa ja uudessa paneelissa samankaltaista VIKAA. Itsellä tätä ilmenee vain 120hz tilassa ja vrr päällä. Tämä rauhoittuu kun vaihtaa boxin 60hz tilaan ja sitten takas 120hz. Mutta jos vrr päällä niin ennen pitkää ilmaantuu ongelma takaisin :| Ennen paneelin vaihtoa ei itsellä ilmennyt mitään ongelmia 120/vrr tiloissa, ei edes surullisen kuuluisaa gammavälkettä.

Toisaalta olen kyllä itse ruvennut harkitsemaan jos jättäisi koko vrr pois käytöstä, koska pelit pääsääntöisesti pyörii sulavalla ruudunpäivityksellä series x:llä. Tällä hetkellä vrr ei vain toimi ongelmitta ja kuva kärsii esim värien osalta
Aivan, aattelinki että varmaa liittyy jotenkin tuohon. Hyvä kuulla ettei tarvi tuon takia lähteä paneelia huoltoon roudaamaan. Täytynee testata sitten huomaanko eroa kun vrr on pois päältä. Ei tuo vilkekään oikeastaan hirveästi ehdi haittaamaan, mutta ärsyttävää että tuollasta ylipäätään on kalliissa laitteessa.
 
Aivan, aattelinki että varmaa liittyy jotenkin tuohon. Hyvä kuulla ettei tarvi tuon takia lähteä paneelia huoltoon roudaamaan. Täytynee testata sitten huomaanko eroa kun vrr on pois päältä. Ei tuo vilkekään oikeastaan hirveästi ehdi haittaamaan, mutta ärsyttävää että tuollasta ylipäätään on kalliissa laitteessa.
Mitä jos laittaa freesync päälle vrr tilalle?
 
Mielenkiintoista.. itsellä ei ole ollut tuollaista ongelmaa. Freesync on muistaakseni pois päältä. Huomasin muuten että tänään oli tullut uusi järjestelmä päivitys CX:ään. TV on kyllä toiminut kuin unelma, ei mitään huonoa sanottavaa vielä.

Toivottavasti tulevassa uudessa C1:ssä ei ole merkittävää eroa ja G1 EVO on turhan kallis että voi olla edelleen tyytyväinen tähän. :D
 
Pitääpä vaihdella noiden välillä jos ja kun välkkymistä seuraavan kerran ilmenee. Mitäs käytännön eroa tuolla vrr ja freesyncillä sitten pitäisi pelatessa olla?
Freesync is AMD's form of variable refresh rate (VRR) technology. It solves problems that occur when the timing between when a game renders an image and when the screen displays the image is out of sync. Most televisions refresh the image on the screen either 60 (60 Hz) or 120 (120 Hz) times each second.

 
Ylös Bottom