Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Käytättekö pelien kanssa dynamic tone mapping vai HGIG? Kovasti tuota hgigiä suositellaan, mutta mun mielestä kuvasta tulee vaan liian pimeä. Omaan silmään DTM vain maistuu paremmalta. Mitäs mieltä te arvon juhlakansa olette?
 
Käytättekö pelien kanssa dynamic tone mapping vai HGIG? Kovasti tuota hgigiä suositellaan, mutta mun mielestä kuvasta tulee vaan liian pimeä. Omaan silmään DTM vain maistuu paremmalta. Mitäs mieltä te arvon juhlakansa olette?

HGIG itsellä joka pelissä missä HDR, DTM kirkastaa kuvaa liikaa ja se näyttää täysin luonnottomalta. Mutta jokainen oman maun mukaan, mutta jos haluaa sen mikä on lähempänä kehittäjän visiota niin se on HGIG.
 
Käytättekö pelien kanssa dynamic tone mapping vai HGIG? Kovasti tuota hgigiä suositellaan, mutta mun mielestä kuvasta tulee vaan liian pimeä. Omaan silmään DTM vain maistuu paremmalta. Mitäs mieltä te arvon juhlakansa olette?
Käytä sitä mikä näyttää sopivalta. Ei noissa ole mitään kehittäjän visiota joka pyrkisi oledin 650-750nits maksimi kirkkauteen (tai siihen että se maksimikirkkaus voi vaihdella 150-750nits välillä dynaamidesti ihan oled tekniikasta johtuen) ja harva peli tukee oikeasti HGIG asetusta jossa pelintekijän pitää ymmärtää että nyt pelin värit ja kirkkauskäyrä on pelin sisäisesti sovitettava tuohon tv kohtaiseen muottiin tilanteesta riippuen eri tavoilla.
Voi se toki onnistua ei-HGIG pelin sisäisillä hdr säätimillä mutta kuten olet nähnyt niin ei se ole niin yksioikoista, jos olisi niin kuva olisi hyvä kaikin puolin suoraan sitä HGIG tilaa käytettäessä.
 
Ei kerkeä kaikkia sivuja selata läpi ja olisi uusi pelitv hakusessa. Hinta luokka sais olla maksimissaan 800e,tosin siitä voi vähän joustaa tarvittaessa. Koko pitäisi olla alle 50" ja ilmeisesti joistain Samsungeista puuttuu tässä kokoluokassa hdmi2.1 vaikka jotkut liikkeet sitä ilmoittavatkin? Hakusessa siis tv joka tulevaisuudessa soveltuisi myös uuden sukupolven xboxille ja missä olisi hyvä kuva sekä ominaisuudet ja alle 50". Ehdotuksia otetaan vastaan
 
Ei kerkeä kaikkia sivuja selata läpi ja olisi uusi pelitv hakusessa. Hinta luokka sais olla maksimissaan 800e,tosin siitä voi vähän joustaa tarvittaessa. Koko pitäisi olla alle 50" ja ilmeisesti joistain Samsungeista puuttuu tässä kokoluokassa hdmi2.1 vaikka jotkut liikkeet sitä ilmoittavatkin? Hakusessa siis tv joka tulevaisuudessa soveltuisi myös uuden sukupolven xboxille ja missä olisi hyvä kuva sekä ominaisuudet ja alle 50". Ehdotuksia otetaan vastaan
55 on kyllä aikalailla pienin noilla ominaisuuksilla...
 
Ei kerkeä kaikkia sivuja selata läpi ja olisi uusi pelitv hakusessa. Hinta luokka sais olla maksimissaan 800e,tosin siitä voi vähän joustaa tarvittaessa. Koko pitäisi olla alle 50" ja ilmeisesti joistain Samsungeista puuttuu tässä kokoluokassa hdmi2.1 vaikka jotkut liikkeet sitä ilmoittavatkin? Hakusessa siis tv joka tulevaisuudessa soveltuisi myös uuden sukupolven xboxille ja missä olisi hyvä kuva sekä ominaisuudet ja alle 50". Ehdotuksia otetaan vastaan

Jos löydät LG CX 48” alesta niin se saisi suositukseni, mutta nyt sen hinta ylittää budjetin yli 300€. Myöskin jos 50” ei käy vaan oltava sen alle niin se rajaa mahdollisia ehdokkaita aika paljon.
 
minun pitäisi päätää ke menneesee otanko siihen tv powerin kalibrointin ja pixlesi tarkistuksen palvelun vai ei onkos siitä oikeesti mitään hyötyä vai rahan tulausta siihen kyllä vai ei
 
minun pitäisi päätää ke menneesee otanko siihen tv powerin kalibrointin ja pixlesi tarkistuksen palvelun vai ei onkos siitä oikeesti mitään hyötyä vai rahan tulausta siihen kyllä vai ei
En nyt tiedä mistä telkusta on kyse, mutta itselle tuota tosi vahvasti yrittivät myydä Gigantissa LG CX 48" kylkeen, vaikka sanoin että älä viitti nyt vääntää tuosta. Jokainen kyllä saa television säädettyä netistä löytyvillä ohjeilla ns. parempaan suuntaan. Kysymys lienee siitä, että jaksaako/viitsiikö.

Itsellä ovat asetukset myös resetoituneet. Joten, jos tuommosesta palvelusta maksat ja jossain television firmwaren updatessa touhu resetoituu, niin telkku sitten tarvii varmaan kiikuttaa kauppaan takas, elleivät anna sulle jotain paperia missä on valikoiden arvot - jolloin tietysti joku voisi sanoa, että samalla tavalla se netistä hoituu.

Onhan näissä paneeleissa varmasti eroa ja sitä minulle tuolla kaupassakin osasivat kountteroida takas, mutta ei niissä nyt niin jumalattomasti eroja ole, etteikö yleisesti jaetut asetusohjeet netissä pätisi kyseiseen telkkuriin. Lisämyynti on lisämyyntiä, ymmärtäähän sen. Nauratti se hinnoittelu 1100 euron telkkuun kalibrointi oli jotain 300 euroa? wat? :D No, ymmärtäähän tuonkin, että jotkut epäteknologianatiivit stereotyypit saattavat tarjoukseen tarttua pelon toivossa, ettei se tonnin telkku olekkaan sitten hyvä ilman säätöjä.

Oma nyrkkisääntö on, että 90% säädöistä (lue: kuvan "parannuksista") pois päältä. Yleensä vievät kuvaa kauaksi siitä, mitä se alkuperäisesti on ja jollaiseksi elokuvan/sarjantekijät ovat sen tarkoittaneet. Toki tämä on niitä makukysymyksiä, että millaista kuvaa haluaa katsoa.
 
minun pitäisi päätää ke menneesee otanko siihen tv powerin kalibrointin ja pixlesi tarkistuksen palvelun vai ei onkos siitä oikeesti mitään hyötyä vai rahan tulausta siihen kyllä vai ei
Ei se kalibrointi ole mikään taikakeino, jolla kuvanlaatu paranee valtavasti. Jos näitä tässäkin ketjussa moneen kertaan suositeltuja malleja olet ostamassa, on niissä ihan suoraan paketistakin sen verran hyvät tehdasasetukset, että ilman kultasilmiä tuskin osaa parempaa kuvitellakaan.
 
Nyt on CX pinpattu. Tällä kertaa en vain lätkäissyt nauhaa töllön ympäri kuten viimeksi vaan vedettiin niin hyvin kuin ammattitaidoton vain osaa. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Tämä on taas näitä makuasioita, mutta minä tykkään pienestä tunnelmavalaistuksesta kun pelaan pimeässä huoneessa.
 

Liitetiedostot

  • 20210405_173523.jpg
    20210405_173523.jpg
    795 KB · Lukukerrat: 51
  • 20210405_171306.jpg
    20210405_171306.jpg
    1,9 MB · Lukukerrat: 53
  • 20210405_173155.jpg
    20210405_173155.jpg
    882,9 KB · Lukukerrat: 51
Nyt on CX pinpattu. Tällä kertaa en vain lätkäissyt nauhaa töllön ympäri kuten viimeksi vaan vedettiin niin hyvin kuin ammattitaidoton vain osaa. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Tämä on taas näitä makuasioita, mutta minä tykkään pienestä tunnelmavalaistuksesta kun pelaan pimeässä huoneessa.
Onhan noi ihan siistejä ja itse katsellut videoita Philipsin telkkareiden Ambilightistä, niin sekin näyttää kivalta, kun muuttaa väriä sen mukaan mitä ruudulla on :)
 
Siinä vähän mietittävää jos ei ole ns. kirkasta HDR kuvaa nähnyt.


Mutta tosielämä onkin usein liian kirkas, siksi monet käyttävät aurinkolaseja. Ja sitten on sekin että kun menee ulos silmät tottuvat tiettyyn kirkkauteen. Leffoja kun katsoo on silmät tottuneet hämärään, silloin kirkkaat yksityiskohdat häikäisevät enemmän.
 
Ei se kalibrointi ole mikään taikakeino, jolla kuvanlaatu paranee valtavasti. Jos näitä tässäkin ketjussa moneen kertaan suositeltuja malleja olet ostamassa, on niissä ihan suoraan paketistakin sen verran hyvät tehdasasetukset, että ilman kultasilmiä tuskin osaa parempaa kuvitellakaan.
Tavallaan voin telakoitua Tontsan ajatukseen, mutta kalibrointi on tavallaan väärä sana sille, mitä itse tästä toimenpiteestä ajattelen. Kalibrointi kuulostaa enempi hienosäädöltä, siinä missä omakohtaisesti voisin tekemisen nimetä VMP-toimenpiteeksi. Siinä siis poistetaan käytöstä liuta ihan turhia "kuvanparannusefektöintejä", joiden kautta peli ei taatusti näytä siltä, miltä sen pitäisi.

Säätö oikeasti kestää varmaan universumin hitaammaltakin sen 30 minuuttia. Tuota kun puntaroi sitä vasten, että ruutua tuijottaa miljoona tuntia, niin ei pitäisi ketään kirvellä.

Mutta.

Se mitä Tontsa tuossa tarkoittaa on se, että kyllä pelejä voi defaulttiasetuksillakin pelata. Kysymys on, että mitä haluaa kuvanlaadulta. Ihan hyvin voi pelata. Olen todennut omakohtaisesti jossain kyläillessä. Ihan hirveältä paskalta se kuva näyttää, mutta kyllä, peliä voi pelata :)
 
Se mitä Tontsa tuossa tarkoittaa on se, että kyllä pelejä voi defaulttiasetuksillakin pelata. Kysymys on, että mitä haluaa kuvanlaadulta. Ihan hyvin voi pelata. Olen todennut omakohtaisesti jossain kyläillessä. Ihan hirveältä paskalta se kuva näyttää, mutta kyllä, peliä voi pelata :)
Ite ymmärrän kalibroinnin mm. värien ja valkotasapainon hienosäätönä. Mutta jos vaikka näistä LG:n OLEDeista osaa valita Game Moden, ei sen suurempaa rukkausta mielestäni edes tarvita.

Jos jossain vieraillessa pelikuva näyttää ”paskalta”, niin erittäin todennäköisesti siellä ei ole Game Mode valittuna, vaan on noita kaikenlaisia kuvankäsittelyominaisuuksia päällä. Mutta jos jokin valkotasapaino on Game Moden tehdasetuksilla prosentin verran pielessä, sitä ei kyllä ainakaan Tonterin poika omilla harrastelijasilmillään erota.

Mutta siihen ei vaadita maksullista kalibrointia, että saa Game Moden telkkaristaan laitettua. Aikaa kuluu ehkä 5 sekuntia, jos löytää kaukosäätimestä oikean napin.
 
Luulisi että nykyään vielä tv osaisi itse laittaa sen Game Moden päälle. Näin ainakin tekee Q80T. Saa sen automatiikan pois päältäkin jos itse haluaa nappeja painella mutta aikas paljon kätevämpi näin.

Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä vaikkapa oma Q80T niin että olisi ennen ja jälkeen kalibroinnin. Eron kenties huomaisin tällöin mutta jos joku kävisi kotonani salaa television kalibroimassa niin epäilen etten huomaisi yhtään mitään. Tuostahan voisi tehdä jonkin hyvän Youtube-videon jos olisi aikaa, kalibrointilaite ja kavereita, joiden luona salaa vierailla kalibroimassa :D

Toisaalta ihmiset on sen verran sopeutuvaisia että vaikka jotain outoa alitajunnaisesti huomaisikin, niin sen sivuuttaa kokonaan. Vähän sama asia kai kuin se että aivot automaattisesti täydentää muistoja omiksi vaikka olisivat muiden kertomia puolia tilanteista.
 
Kyllä LG CV osasi Game Moden / Low Lag nönönö aina aktivoida pelisisältöihin. PC-käytössä kuitenkin sen verran piti, että sieltä varsinaisista input-asetuksista piti määritellä laitetyypiksi PC. Muistaakseni. Etttä pääsee oikeisiin väritiloihin käsiksi.

Tuumin tuossa olkkariin hankkivani tuosta CX:stä tuon 77 tuumasen version. Ei taida olla oikein kilpailijoita kun kuitenkin haluaa tuon VRR:n säilyttää?
 
Luulisi että nykyään vielä tv osaisi itse laittaa sen Game Moden päälle. Näin ainakin tekee Q80T. Saa sen automatiikan pois päältäkin jos itse haluaa nappeja painella mutta aikas paljon kätevämpi näin.
Kyllä moni uusi telkkari sen osaakin, joskin saattaa olla, että sitä varten pitää ko. ominaisuus ehkä käydä ensin aktivoimassa TV:n asetuksista. Mutta ei sekään ole sen sortin rakettitiedettä, etteikö siitä muutamassa hetkessä suoriutuisi, jos on vähänkään laitteiden asetuksia koskaan rukannut.
 
Jos löydät LG CX 48” alesta niin se saisi suositukseni, mutta nyt sen hinta ylittää budjetin yli 300€. Myöskin jos 50” ei käy vaan oltava sen alle niin se rajaa mahdollisia ehdokkaita aika paljon.
Tuota cx:n hinnan putoamista olen odotellut mutta ei taida hinnat alle tonnin tippua ku aikasintaan Black fridayna,jos sillonkaan. Miten paljon huonompi tuo Samsungin Q80t olisi? Saattas saada sen 55" sittenkin mahtumaan kun vähän järjestelee paikkoja uudelleen ja tuo töllö näkyisi olevan gigantissa tarjouksessa,toki muunkin valmistajan 55" kävisi alle 900€
 
Ylös Bottom