Murdoc
Well-Known Member
Tuo vanha vitsi se jaksaa aina naurattaa meikäläistä, että Zelda saa hyvät pisteet vain koska on Zelda. Tai sitten Zelda saa hyvät pisteet, kun tahtoo nyt vain järjestäin olla ihan järjettömän hyviä pelejä? Myöskin mainitsemasi ”ongelmat” ovat kaikkea muuta, kun kiistattomia. Minulle maailma oli kaikkea muuta, kun autio ja tylsä paikka vaan päin vastoin, paikka jossa oli aivan käsittämätön seikkailun, tutkimisen ja löytämisen riemu. En myöskään kokenut rikkoutuvia aseita minkäänlaisena ongelmana vaan koin sen kannustamaan pelaajaa kokeilemaan kaikkia aseita eikä turvautumaan yhtren ainoaan aseeseen ja pelaamaan sillä koko peliä läpi. Ja jossain kohtaa aseita oli jo niin paljon, ettei tiennyt mitä niillä kaikilla teki ja mitä pidemmälle pääsi sen kestävämpiä ne olivat.Ei se nyt ihan pelkästään minun mielipiteeni ole, vaan kyllä peliä on juuri noista mainitsemastani seikoista moitittu varsin monen peliä pelanneen toimesta. Katso vaikka tuon edellä postatun twiitin kommentteja. Toki moni on nähnyt pelin kiistämättömät hyvät ominaisuudet niin hyvinä, että ovat sitten pitäneet sitä jopa mestariteoksena, vaikka noita mainitsemiani kiistämättömiä puutteita on havaittu.
Lisäksi Zelda-peleillä on niin vankkumaton pelilegendan maine ja valtava fanittajakuntansa, joka antaa anteeksi isojakin virheitä Zelda-peleissä, kunhan niitä hyviä ja toivottuja ominaisuuksia selvästi kuitenkin on. Näin mielestäni kävi myös BOTW:n kohdalla.
Joka tapauksessa, piti BOTW:sta tai ei, niin nuo mainitsemani ongelmat pelissä ovat kiistämättömiä, vaikka niiden painoarvosta voidaan toki olla montaa eri mieltä. Mitään sellaista hyvää ominaisuutta en kuitenkaan BOTW:ista kyllä löydä mitä haluaisin Elden Ringiin. Tai no, ehkä nuo kieltämättä vaikuttavat fysiikat ja pelimaailman monipuolisuus nimenomaan fysiikoiden osalta saattaisi sellainen ominaisuus olla. Sekään ei silti mikään erityisen tärkeä tai hieno juttu ollut minulle, vaan meni enemmänkin sellaiseksi tekniikkademomaiseksi kikkailuksi. Vähän samaan tapaan kuin Far Cry 2:ssa aikoinaan, hienoa pelifysiikkaa, mutta ikävä kyllä huonoa ja tylsää pelimaailman rakenteen suunnittelua ja kovasti paljon laajat alueet tyhjää täynnä. Pelattavuudessa myös kummassakin varsin suuria puutteita, joten siinä mielessä ihmetyttää kummankin pelin saamat kehut. Mutta tosiaan niitäkin on varsin paljon joita kummankin huonot ominaisuudet häiritsevät varsin paljonkin.
Joka tapauksessa minua häiritsee kyllä ylipäätään se, kun pelejä aletaan kovin vahvasti lokeroimaan ja vertailemaan johonkin tiettyyn peliin, vaikka kyseinen peli olisi mestariteos omasta mielestänikin. Mielestäni on paljon hedelmällisempää puhua nimenomaan pelin ominaisuuksista ja perustella miksi joku ominaisuus on hyvä ja miksi joku toinen vastaavasti ehkä huono.
Mutta aivan selkeä pointtihan tuolla otsikolla oli jos vain osaa lukea sen ottamatta sitä niin kirjaimellisesti. Otsikko myös kertoo juuri siitä kuinka BOTW nyt vain on aika laajasti pidetty yhtenä kovimmista peleistä pitkiin aikoihin, ellei jopa kautta aikojen. Mutta eipä tästä sen enempää.