Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Freesync/VRR/120 fps -tila Xbox One X/S & Series S/X -konsoleilla - sulavampaa ruudunpäivitystä

Ruutuna toimii siis Blackstormin 31,5 QHD.
Youtubesta ymmärsin että tätä samaa ongelmaa on ollu muillakin.
Ohjekirjan perusteella näytössä on kolme HDMI-liitäntää, mutta vain yksi niistä tukee HDMI 2.0:aa. Oletko tarkistanut, että boksista tuleva piuha on oikeassa liitännässä?

Noin muuten ohjekirjan ilmoittamien teknisten speksien perusteella ko. näytön pitäisi 1440p@120 Hz -tilaa tukea tuon HDMI 2.0 -liitännän kautta.
 
Ohjekirjan perusteella näytössä on kolme HDMI-liitäntää, mutta vain yksi niistä tukee HDMI 2.0:aa. Oletko tarkistanut, että boksista tuleva piuha on oikeassa liitännässä?

Noin muuten ohjekirjan ilmoittamien teknisten speksien perusteella ko. näytön pitäisi 1440p@120 Hz -tilaa tukea tuon HDMI 2.0 -liitännän kautta.
Kyllä se 2.0 on kytketty.



Kyseiseltä videolta selviää ongelman laajuus, toki kuukauden vanha video.
Ilmeisesti redditistä löytyy lista monitoreista joita boxi tottelee ja kommenttikestässä jotain koppakonsteja tarjolla ratkaisuksi, mutta toimivuudelle ei takeita.
 
Ilmeisesti redditistä löytyy lista monitoreista joita boxi tottelee ja kommenttikestässä jotain koppakonsteja tarjolla ratkaisuksi, mutta toimivuudelle ei takeita.
Kuulostaa tilanteelta, jonka vain Microsoft voi ratkaista päivittämällä konsoliaan.
 
Kuulostaa tilanteelta, jonka vain Microsoft voi ratkaista päivittämällä konsoliaan.
Siltä se kuulostaa.
Noo ei tässä nyt päästy puusta pitkälle, mutta jos jotain niin tämä tietona niille jotka kohtaavat saman ongelman.

Kiitokset vaivannäöstä joka tapauksessa.
 
Ei. Minä pelaisin pelejä mielelläni sonyn laitteella, sille on ystäviä ja pelejä. Eniten minua vituttaa että sony laahustaa noita ominaisuuksia pikkuhiljaa vaikka konsoli on ollut markkinoilla jo pian vuoden.

Vai onko tällä foorumilla heti tapana haukkua toisen laitteen faniksi joss sanoo että toinen jossain parempi?

Kyllä se valitettavasti taitaa joskus vähän niin olla. :rolleyes:

Mutta jos vaikka sitten kiinnostavasta aiheesta pari sanaa kun kerta ihan oma ketjukin oli olemassa:

Sellaista tilaa ei saavuteta koskaan ja pysyvästi, että jokainen peli pörräisi jokaisessa pelin kohdassa target frameratella_NEVER! (tämä siis viitaten siihen toisessa ketjussa jankutukseen eräiden toimesta)

Pelejä päivitetään jatkuvasti: Esim. jos jollain pelin versiolla toimiikin hommat smoothisti ilman VRR, niin hieno homma! Mutta niin kauan kun ihmiset koodailee videopelejä, niin virheitä voi sattua_korjaan, niitä sattuu. Päivityksessä voi mennä jotain rikki ja seuraavassa versiossa voikin ilmetä taas jossakin tietyissä tilanteissa droppeja. Jotkin pelit voivat olla sutta ja sekundaa lähteissä ja pysyvästi, tai vähintäänkin kauan ennen kuin niiden koodeja korjataan...jos korjaillaan.

Freesync/VRR on kiistatta tarpeellinen ja hyvä lisäarvo konsolissa/telkassa, näin niinku käytännön elämässä. Jossain vaihtoehtoisessa "täydellisessä maailmassa" leijuminen, jossa missään pelissä ei ikinä olisi droppeja on täyttä höpöhö toiveajattelua nyt ja on varmaankin sitä myös pitkälle tulevaisuuteen.

Toivottavasti jonain päivänä pääsee muuttamaan otsikkoa siten, että keskustellaan asiasta myös Playstation 5 tiimoilta. Hämmentävän pitkäänhän tämä on ollut vain Xboxin herkkua. Jopa 5 vuotta vanha Xbox One S konsoli osaa kikan, tosin vasta viime vuosina on enempi ollut käytännön hyötyä peleissä. Varsinkin nyt sitten Series S/X konsolit pääsevät tuottamaan enemmän hyötyä omistajalleen, jos hänet vain kytketään kikan osaavaan telkkaan. Ja kyllähän niitä kytketään lisää joka päivä, Freesync telkkoja ja monitoreja on puskettu kentälle jo vuositolkulla ihan kohtalainen määrä.

https://www.amd.com/en/products/freesync-tvs

https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors
 
Eihän se Sony voi kerrassaan alkaa Freesyncciä eikä VRR:ää tukemaan. En yllättyisi pätkääkään, jos sieltä tulisi joku oma puoliksi rampa-vastine mitä pakkosyötettäis Playstation-porukalla ja jolle tuki löytyisi vain Sonyn televisioista. Sellaista se Sonyn toiminta nyt vaan on aina ollut. En edes muistanut, mutta kun kuvaus sopi tarkasti Sonyyn, niin piti ihan tarkastaa kuka oli Betan takana. Ja tosiaan jopa legendaarinen Beta (Betamax) vs. VHS kamppailu oli tällainen Sonyn aivoitus (Beta siis Sonyn). Ja muistellessani muita surkeita flopanneita formaatteja, niin piti katsoa kuka sitten oli MD:n (Minidiscin) takana ja sieltäkin se löytyy - Sony.
 
Eikö Sony juuri viikko tai pari sitten ilmoittanut samassa yhteydessä, kun lupaili VRR-päivitystä, että se tulee sitten olemaan joku ihan oma settinsä ainakin nimen puolesta? Se taisi olla joku "Perfect for PS5", eli saa nähdä, mitä sieltä lopulta tulee ulos.
 
Eikö Sony juuri viikko tai pari sitten ilmoittanut samassa yhteydessä, kun lupaili VRR-päivitystä, että se tulee sitten olemaan joku ihan oma settinsä ainakin nimen puolesta? Se taisi olla joku "Perfect for PS5", eli saa nähdä, mitä sieltä lopulta tulee ulos.
Tuo liittyi automaattiseen HDR-kalibrointiin. VRR:n osalta käytetään ihan standardia HDMI-VRR:ää.
 
Kyllä se valitettavasti taitaa joskus vähän niin olla. :rolleyes:

Mutta jos vaikka sitten kiinnostavasta aiheesta pari sanaa kun kerta ihan oma ketjukin oli olemassa:

Sellaista tilaa ei saavuteta koskaan ja pysyvästi, että jokainen peli pörräisi jokaisessa pelin kohdassa target frameratella_NEVER! (tämä siis viitaten siihen toisessa ketjussa jankutukseen eräiden toimesta)

Pelejä päivitetään jatkuvasti: Esim. jos jollain pelin versiolla toimiikin hommat smoothisti ilman VRR, niin hieno homma! Mutta niin kauan kun ihmiset koodailee videopelejä, niin virheitä voi sattua_korjaan, niitä sattuu. Päivityksessä voi mennä jotain rikki ja seuraavassa versiossa voikin ilmetä taas jossakin tietyissä tilanteissa droppeja. Jotkin pelit voivat olla sutta ja sekundaa lähteissä ja pysyvästi, tai vähintäänkin kauan ennen kuin niiden koodeja korjataan...jos korjaillaan.

Freesync/VRR on kiistatta tarpeellinen ja hyvä lisäarvo konsolissa/telkassa, näin niinku käytännön elämässä. Jossain vaihtoehtoisessa "täydellisessä maailmassa" leijuminen, jossa missään pelissä ei ikinä olisi droppeja on täyttä höpöhö toiveajattelua nyt ja on varmaankin sitä myös pitkälle tulevaisuuteen.

Toivottavasti jonain päivänä pääsee muuttamaan otsikkoa siten, että keskustellaan asiasta myös Playstation 5 tiimoilta. Hämmentävän pitkäänhän tämä on ollut vain Xboxin herkkua. Jopa 5 vuotta vanha Xbox One S konsoli osaa kikan, tosin vasta viime vuosina on enempi ollut käytännön hyötyä peleissä. Varsinkin nyt sitten Series S/X konsolit pääsevät tuottamaan enemmän hyötyä omistajalleen, jos hänet vain kytketään kikan osaavaan telkkaan. Ja kyllähän niitä kytketään lisää joka päivä, Freesync telkkoja ja monitoreja on puskettu kentälle jo vuositolkulla ihan kohtalainen määrä.

https://www.amd.com/en/products/freesync-tvs

https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Hauskaa miten eri mielipiteet asiasta nähdään jankkaamisena vaikka asian perustelisi kuinka huolella. Tuohan on ihan puhdas valintakysymys: Tarjotaanko pelaajille beta-vaiheessa olevaa ripulia vai hiotaanko tuote kuntoon. Työkalut tätä varten ovat moderneissa peliengineissä olemassa, kyse on vain siitä halutaanko siihen panostaa riittävästi. Olisikin ihan tervetullutta että pelipäivitykset testattaisiin kunnolla ennen julkaisua, nythän tehdään yhden asian korjaava päivitys, samalla kun toinen asia menee rikki. QA nähdään turhana lisäkuluna, kun testaaminen voidaan ulkoistaa maksaville asiakkaille.

Ilmeisesti VRR halutaan nähdä tämän kehityskaaren pelastajana, vaikka siinä on omat lieveilmiönsä. Itse näen tämän vain tapana vähentää pelin testaustarvetta entisestään, kun dipit voi pseudokorjata ominaisuuden avulla.

Toivottavasti PS5 osalta kehitys jatkuu samaan suuntaan, eli toistuvasti korkeampaa ja tasaisempaa frameratea kuin Series X:llä.
 
Hauskaa miten eri mielipiteet asiasta nähdään jankkaamisena vaikka asian perustelisi kuinka huolella.
Tässä taidettiin viitata siihen toisessa threadissa toistettuun fraasiin, jonka mukaan pelien tulisi aina pyöriä tasaisesti ilman fps-droppeja. Tuskinpa tästä kukaan eri mieltä onkaan, sehän olisi se optimitilanne, jolloin VRR:ää ei edes tarvitsisi. Useampi keskustelija kuitenkin huomautti, ettei se ole toteutunut tähänkään asti, ja tuskinpa tulee jatkossakaan. Tästähän se "jankutus" taisi lähteä.

Tuohan on ihan puhdas valintakysymys: Tarjotaanko pelaajille beta-vaiheessa olevaa ripulia vai hiotaanko tuote kuntoon. Työkalut tätä varten ovat moderneissa peliengineissä olemassa, kyse on vain siitä halutaanko siihen panostaa riittävästi. Olisikin ihan tervetullutta että pelipäivitykset testattaisiin kunnolla ennen julkaisua, nythän tehdään yhden asian korjaava päivitys, samalla kun toinen asia menee rikki. QA nähdään turhana lisäkuluna, kun testaaminen voidaan ulkoistaa maksaville asiakkaille.
Tästäkään tuskin kukaan on eri mieltä. Paitsi tietenkin ne tyypit, jotka istuvat päättämässä, että pistetäänkö rahaa kunnon testaukseen vai julkaistaanko peli sittenkin raakileena ja paikkaillaan puolella perseellä joskus myöhemmin.

Ilmeisesti VRR halutaan nähdä tämän kehityskaaren pelastajana, vaikka siinä on omat lieveilmiönsä. Itse näen tämän vain tapana vähentää pelin testaustarvetta entisestään, kun dipit voi pseudokorjata ominaisuuden avulla.
Onhan näissä ns. jeesustekniikoissakin omat heikkoutensa. Input lagin vaihtelut ja OLED-paneelien 120 hertsille optimoitu gamma voivat aiheuttaa harmia VRR:n sahatessa ylös ja alas, mutta jos VRR:ää käytetään silloin tällöin tapahtuvien pienten fps-droppien "korjaukseen", niin pienempi paha se on ainakin minulle verrattuna satunnaiseen ruudun repeilyyn.

Se on selvä, ettei tilannetta pidä päästää siihen, että VRR:llä aletaan paikkaamaan mitään 30-60 fps sahailua.

Toivottavasti PS5 osalta kehitys jatkuu samaan suuntaan, eli toistuvasti korkeampaa ja tasaisempaa frameratea kuin Series X:llä.
Toivottavasti kehitys menisi tähän suuntaan alustasta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en pikseleistä ole erityisen kiinnostunut, mutta tasainen framerate on kyllä myös omalta kannalta hieno homma ja minulle käy myös se, että osan tasoittelusta hoitaa TV:n tai näytön tekniikka. Ihan samalla tavalla se TV/näyttö nyt noin muutenkin ratkaisee framet 60 vs 120 välillä ja mm. latensseja.

Kun uuteen asuntoon olen katsellut uutta kakkostelevisiota, niin näitä moderneja teknologioita tietenkin mieluummin ymppää mukaan.

Toivottavasti kehitys menisi tähän suuntaan alustasta huolimatta.

Näinhän se on, tässäkin kaikille voi toivoa parasta, eikä toisen paremmat ominaisuudet ole muilta pois.

Itse ainakin toivon, että tosiaan kaikilla alustoilla olisi tasainen framerate aina, mutta itse en myöskään osaa muutenkaan suhtautua fanaattisesti viihde-elektroniikkaan, joten ehkä siksi tuollainen vastakkainasettelu ja toiselle huonon toivominen lähinnä huvittaa.
 
Itse en pikseleistä ole erityisen kiinnostunut, mutta tasainen framerate on kyllä myös omalta kannalta hieno homma ja minulle käy myös se, että osan tasoittelusta hoitaa TV:n tai näytön tekniikka. Ihan samalla tavalla se TV/näyttö nyt noin muutenkin ratkaisee framet 60 vs 120 välillä ja mm. latensseja.

Kun uuteen asuntoon olen katsellut uutta kakkostelevisiota, niin näitä moderneja teknologioita tietenkin mieluummin ymppää mukaan.

Jos kerran arvostat tasaista frameratea, niin miksi puhut VRR:n puolesta? Näyttää nyt kovasti siltä ettet edes ymmärrä mistä tässä puhutaan.


Itse ainakin toivon, että tosiaan kaikilla alustoilla olisi tasainen framerate aina, mutta itse en myöskään osaa muutenkaan suhtautua fanaattisesti viihde-elektroniikkaan, joten ehkä siksi tuollainen vastakkainasettelu ja toiselle huonon toivominen lähinnä huvittaa.

Missä tässä oli nyt toiselle toivottu huonoa? Taas ollaan laittamassa sanoja suuhun ihan huolella, suorastaan surkuhupaisaa.

Tähän mennessä on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta menty marssijärjestyksellä Series X resoluutio ja PS5 framerate edellä. Koska tasainen framerate on dippailevaa frameratea objektiivisesti parempi ratkaisu, niin toivonkin että ainakin PS5 osalta mennään pelattavuus edellä kuten tähänkin asti myös VRR-implementaation jälkeen.

Sille minä en voi mitään, että jostain ihmeen syystä Xbox yrittää haukata toistamiseen liian suurta palaa kerralla resoluution osalta ja sortuu frameratedippeihin. Näitä purkkapaikkaillaan niille muutamalle prosentille joilla sattuu löytymään VRR-yhteensopiva näyttö. Muut jäävätkin nuolemaan näppejään. Toki myös Series X:lle toivoisi myös tasaisempaa suoritusta tällä saralla, mutta pelkäänpä pahoin että historia toistaa itseään tämän suhteen, kuten on jo nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Kovin on läpinäkyvää touhua jälleen.

Ymmärrän kyllä, ettei asioista välttämättä ole samaa mieltä. Silti en löydä tuollaista viestiä, jossa olisi toivottu huonoa toiselle. Lainaamasi tekstinpätkät ovat siitä vähän huonoja esimerkkejä, kun konteksti puuttuu. Sitä oli puolestaan avattu paremmin Anzan myöhemmässä tekstissä.

Miksi muutenkaan poimia useamman viestin joukosta joku yksittäinen lause henkilön kirjoituksista? Ihmeellistä tässä kaikkiaan on se, että jos mainitsee VRR:n olevan huono vaihtoehto optimoinnin sijaan, niin tähän samaan lausahdukseen ilmeisesti sisältyy jotenkin automaattisesti koko tekniikan haukkuminen käyttökelvottomaksi? Kyllä jokainen ymmärtää, ettei virheetöntä maailmaa ole olemassa ja tasainen fps jokaisessa pelissä on lähinnä fantasiaa, mutta saa kai sitä toivoa optimoinnin olevan se ykkösprioriteetti joka tapauksessa? Itse kun erehdyin vilpittömästi komppaamaan toisen kirjoittajan sinänsä mielestäni hyvin perusteltuja kirjoituksia (toisessa ketjussa samasta aiheesta), oli vastaanotto niinkin laadukasta kuin "No kitinä loppuu sit ku Sony...." Mitä siitä sitten pitäisi ajatella?
 
Kovin on läpinäkyvää touhua jälleen.

Onko tapanasi useinkin irroittaa lauseet asiayhteydestään? Kun ei vaivauduta lukemaan postausta kokonaan, niin voidaankin valkata tekstistä osa josta sitten pahoittaa mielensä. Säälittävää, mutta ihan linjassa yleisen mielensäpahoittamis-trendin kanssa. Kaiken huipuksi vielä tarkensin aiempaa lausuntoani, mutta ei selvästi riittänyt näille herkimmille tapauksille.
Miksi muutenkaan poimia useamman viestin joukosta joku yksittäinen lause henkilön kirjoituksista? Ihmeellistä tässä kaikkiaan on se, että jos mainitsee VRR:n olevan huono vaihtoehto optimoinnin sijaan, niin tähän samaan lausahdukseen ilmeisesti sisältyy jotenkin automaattisesti koko tekniikan haukkuminen käyttökelvottomaksi? Kyllä jokainen ymmärtää, ettei virheetöntä maailmaa ole olemassa ja tasainen fps jokaisessa pelissä on lähinnä fantasiaa, mutta saa kai sitä toivoa optimoinnin olevan se ykkösprioriteetti joka tapauksessa? Itse kun erehdyin vilpittömästi komppaamaan toisen kirjoittajan sinänsä mielestäni hyvin perusteltuja kirjoituksia (toisessa ketjussa samasta aiheesta), oli vastaanotto niinkin laadukasta kuin "No kitinä loppuu sit ku Sony...." Mitä siitä sitten pitäisi ajatella?

Tervetuloa foorumille, täällä mielipiteet on rankattu ihan sen perusteella kuka ne esittää. Ei ole varsinaisesti mitään uutta tässä, kun esitetty asia ei miellyttänyt niin alettiin etsiä taas viestille piilomerkityksiä.

Hyvä nähdä että täällä on edelleen käyttäjiä, jotka osaavat ajatella asioista itsenäisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kerran arvostat tasaista frameratea, niin miksi puhut VRR:n puolesta? Näyttää nyt kovasti siltä ettet edes ymmärrä mistä tässä puhutaan.

Keskusteluhan on siis lähtenyt tilanteesta, jossa VRR on auttanut tasoittamaan Far Cryn ryppyjä framerateissa Series X:lla ja siksi oli tullut molemmat konsolit omistavan pelaajan puolesta valituksi PS5-version sijaan.

Kuten moni on todennut, niin parasta olisi 100% tasaiset framet, mutta näin ei aina ole ja myös VRR voi auttaa tässä, kuten on huomattu.
 
Keskusteluhan on siis lähtenyt tilanteesta, jossa VRR on auttanut tasoittamaan Far Cryn ryppyjä framerateissa Series X:lla ja siksi oli tullut molemmat konsolit omistavan pelaajan puolesta valituksi PS5-version sijaan.

Kuten moni on todennut, niin parasta olisi 100% tasaiset framet, mutta näin ei aina ole ja myös VRR voi auttaa tässä, kuten on huomattu.

Keskinäistä ymmärrystä asioista auttaa että niistä puhutaan oikeilla nimillä, VRR kun ei itsessään tasoita frameratea lainkaan toisin kuten väitit. En kuitenkaan halua sortua vastaavaan tahalliseen väärinymmärtämiseen kuten eräät täällä, joten tulkitsen sinun tarkoittavan tasoittamaan itse pelin koettua sulavuutta, jotta frameraten heittely aiheuttaa. Tähän VRR soveltuu oikein hyvin, vaikka ideaalitilanteessahan VRR:ää ei tarvittaisi lainkaan mikäli pelit tehtäisiin kunnolla valmiiksi.
 
Keskinäistä ymmärrystä asioista auttaa että niistä puhutaan oikeilla nimillä, VRR kun ei itsessään tasoita frameratea lainkaan toisin kuten väitit. En kuitenkaan halua sortua vastaavaan tahalliseen väärinymmärtämiseen kuten eräät täällä, joten tulkitsen sinun tarkoittavan tasoittamaan itse pelin koettua sulavuutta, jotta frameraten heittely aiheuttaa. Tähän VRR soveltuu oikein hyvin, vaikka ideaalitilanteessahan VRR:ää ei tarvittaisi lainkaan mikäli pelit tehtäisiin kunnolla valmiiksi.

Tehdäänkö ne?
 
VRR kun ei itsessään tasoita frameratea lainkaan toisin kuten väitit

Tarkoitin, että VRR auttaa tasoittamaan nimenomaan sitä kokemusta sulavuudesta, kun framerate ei ole tasainen. Niin myös kuvittelin kirjoittaneenikin, mutta tässä nyt vielä tarkennuksena.
 
Toivottavasti PS5 osalta kehitys jatkuu samaan suuntaan, eli toistuvasti korkeampaa ja tasaisempaa frameratea kuin Series X:llä.
Itse toivon taas, että XSX osalta kehitys jatkuu samaan suuntaan, eli toistuvasti korkeamman resoluution kuvaa kuin PS5:llä.
 
Ylös Bottom