Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Kymmenisen tuntia takana pelailua. Kerran peli jäätyi, kun aloin enemmän mähisemään macheten kanssa nopeaan tahtiin. Kaatui sitten jonkun virhekoodin kera.

Alkuunsa pelaaminen ja tekeminen tuntui tosi hankalalta ja sekavalta. Nyt kun on päässyt vauhtiin ja tullut systeemit tutuiksi, niin maistuu kyllä ja lujaa. Pitkään odotellut peliä, mistä tulee omalla tavallaan Bioshockit mieleen :) Veikkaisin, että tutkittavaa riittää reippaasti vielä "läpäisyn" jälkeen, ja täytyy kyllä varmaankin koittaa platinum raapia kasaan :cool:
 
Jahas, peli hyytyy nyt aina samaan kohtaan, yksi "tavara" kassakaapista ja sen kun lukee niin eipä pääse enää reagoi pelin puolella mihinkään muuhun kuin kosketuslevyyn ja start näppylään.. peli kyllä siis pyörii, äänet ja muut kuuluu mutta mitään ei voi tehdä :(

Edit: muutkin kokeneet samaa.. ja se että tuo ei ole ainut paikka vaan tuo "lukeminen/välianimaatio/tms" voi laukaista tuon muissakin kohdin. Joku saanut ohitettua tuon olemalla sivussa ja kyykyssä lukemisen aikana mutta sattuman kauppaa onnistuminen.. eli jää tämä odottamaan bugi korjausta.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, peli hyytyy nyt aina samaan kohtaan, yksi "tavara" kassakaapista ja sen kun lukee niin eipä pääse enää reagoi pelin puolella mihinkään muuhun kuin kosketuslevyyn ja start näppylään.. peli kyllä siis pyörii, äänet ja muut kuuluu mutta mitään ei voi tehdä :(

Edit: muutkin kokeneet samaa.. ja se että tuo ei ole ainut paikka vaan tuo "lukeminen/välianimaatio/tms" voi laukaista tuon muissakin kohdin. Joku saanut ohitettua tuon olemalla sivussa ja kyykyssä lukemisen aikana mutta sattuman kauppaa onnistuminen.. eli jää tämä odottamaan bugi korjausta.
Höh, ompa ikävä bugi jäänyt kyllä. Jospa tulis pian korjausta. Täällä on tullut säästyttyä lähes kokonaan bugeilta onneksi mutta eiköhän noita tule vielä itelläkin vastaan.
 
Returnalin tapaan voi tosiaan hyvinkin nähdä tämän menevän, eli myynnit maltilliset, vaikka itse pelissä ei mitään vikaa sinänsä olisi arvosteluiden perusteella.

Deathloopin arvostelumenestys ei ollut sinänsä yllätys, mutta saa nähdä miten pelin myynnit menevät pidemmässä juoksussa.

En tiedä korreloiko UK Boxed Chart myynnit miten hyvin kokonaismyyntien kanssa, mutta ainakin fyysisten myyntien kärkeen pääsivät ekalla viikolla:



Onkohan ensimmäinen Arkanen ykköseksi edes fyysisissä myynneissä päässyt peli?
 
Viimeksi muokattu:
Ai, että vihaan tuota termiä immersive sim. Lienee vain ajankysymys, kun se on levinnyt joka paikkaan.

On kyllä niin väkisin keksitty peligenre ja vielä hölmösti rajattu, kun "immersiiviset simulaatorit" (esim. rekkapelit) eivät siihen kuulu.
 
Tämä peli kiinnostaa ihan jo studion takia. Mä en ole hiippailupelien suuri ystävä ja siksi Dishonored on vielä pelaamatta mutta Prey oli erittäin hyvä.
Lopun suuri twisti nyt oli mitä oli mutta muuten peli oli oikein mainio avaruusräiskintä. Mä en tiedä konsoliversiosta mutta PC:llä pelissä näyttäisi olevan Denuvo ja monet on kironneet sitä. Aiheuttaa lagia joten odotan jos se vaikka joskus poistetaan koko pelistä.
 
Itse asiassa tuo peligenre on ihan järkevästi rajattu mutta nimi on tosiaan vähän hölmö. En tiedä, miltä se tuntuisi natiivin englanninkielisen korvaan, mutta suomalaiseen ajatteluun se ei ainakaan sovi. Roguelite on esimerkiksi paljon huonompi nimi, koska Roguella ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Immersive sim -genren pelit jäljittelevät muutamaa genren aloittanutta peliä aika peittelemättä ja tekijät usein tunnustavat sen, että peli on saanut vaikutteita juuri tietyistä peleistä. Pelit myös tunnistaa genreen kuuluviksi helposti kun alkaa pelaamaan.
 
Ai, että vihaan tuota termiä immersive sim. Lienee vain ajankysymys, kun se on levinnyt joka paikkaan.

On kyllä niin väkisin keksitty peligenre ja vielä hölmösti rajattu, kun "immersiiviset simulaatorit" (esim. rekkapelit) eivät siihen kuulu.
En ole eri mieltä siitä että termi on hieman hämäävä jos ei tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Rekkapelit eivät kuitenkaan sen alle kuulu koska niissä ei ole sellaista erilaisiin pelitapoihin reagoivaa maailmaa/systeemiä, mitä tuossa genressä kai pitäisi olla siihen kuuluakseen. Vai voiko rekkapelejä pelata kovinkin erilaisilla pelitavoilla?

PS. Termin ja genren hankaluudesta kertonee se että piti itsekin tarkistaa miten se tarkalleen määritellään :D
 
Hyvää kannattaa odottaa, varsinkin kun hyvää tulee kaksin kappalein. Eli nyt olisi tarjolla sekä Eliminaattorin että meikämurhaajan kirjoittamat mietteet pelistä.


 
Ehkä vuoden peli! Hyvät arvostelut kyllä ja osuvat oikein hyvin ytimeen.
Harmittaa kun tämä ihanuus jo loppui. Toki pikku salaisuuksia kentistä vielä löytyisi.
 
Tämä oli omilla odotuslistoilla korkealla mutta koska PS5 meni juuri sopivasti ennen pelin julkaisua huoltoon niin jäi ostamatta. Nyt se kuitenkin tuolla kaapissa olisi ja tarkoitus olisi viimeistään viikonloppuna aloitella. Alkaa melkoisesti hypetellä kun lehdistä lukenut hyviä arvosteluja ja päälle lukuisia kehuja netistä ja foorumeilta. Siihen päälle vielä se että Dishonoredid on yksi omia suosikkipelisarjojani niin melkoista herkkua taitaa olla luvassa.

Ai niin, ja se Preyn Mooncrash-dlc. Se oli hiton kova. Ainakin jossain mainittiin aika suoraan sen olleen jonkinlainen esimaku tästä pelistä ja/tai sen ideasta. Sitä kohtaan olin aluksi hyvin epäileväinen mutta sehän oli yksi siisteimpiä kokemuksia pelihistoriassani.
 
36 tuntia tuli viihdyttyä vallan mainiosti, ja myös platina pelistä taskussa. Muutamissa kohdissa oli vaikeahkoa ja täytyi täten useamman kerran loopata, että saatiin juonta etiäppäin. Kokonaisuutena mainio peli, mutten kuitenkaan laittaisi ainakaan vielä vuoden parhaimmaksi, mitä itse tullut pelattua. Tekisi vieläkin mieli palata pelailemaan, mutta kaikki on käytännössä jo koluttu ja löydetty, muun muassa parit "salatehtävät". Lisäsisältö olisi kyllä kova sana. Jo tässä vaiheessa julkaisusta muutama online trophy aiheutti pitkiä odotteluja lobbyssa, kun näennäisesti kovin harva on jäänyt pelaamaan pelin "multiplayer" -osiota pelin läpäistyään. Vahva suositus siltikin :)
 
Deathloop aika nopeasti tullut hyvään tarjoukseen myös PS Storessa, 46€. Onkohan myynnit jälleen Arkanen pelillä jäänyt vajaaksi?
 
Deathloop aika nopeasti tullut hyvään tarjoukseen myös PS Storessa, 46€. Onkohan myynnit jälleen Arkanen pelillä jäänyt vajaaksi?
45 euroa fyysisenä muuten Verkkokaupassa jos sellainen miellyttää enemmän. Piti vain tarkistaa kun ajoittain ollut näitä "digi vs. fyysinen"-hintakeskusteluita.

Myynneistä en osaa sanoa mutta toivoisi kyllä että on myynyt hyvin jonkun sellaisen tahon mielestä, joka näiden ilmestymisestä jatkossakin päättää. Toivon siis että Arkane saa jatkossakin tehdä omanlaisiaan pelejä eikä käy Looking Glasseja.

Oma eteneminen pelissä, nyt kun vihdoin tosiaan sen sain aloitettua PS5:n palattua huollosta, on siinä vaiheessa että kyvyt on napsittu jo useaan kertaan ja jokunen pitempi "ketju" suoritettu. Eilen avautui uusi kun aloin tutkimaan taas hieman enemmän paikkoja. Aiemmin aika on mennyt lähinnä siihen että on ottanut tavoitteeksi saada kyky tai päivitys ja matkalla on katsellut ja tutkinut sen mitä jaksanut.

Tässä on ihan eri rytmi kuin vaikkapa Dishonoredeissa. Ei ole niin "pakotettu" olo jäädä tekemään kaikki kun kaikki kuitenkin tulee käytyä läpi useampaan kertaa joka tapauksessa. Katselee aina sieltä ja täältä, missä nyt sattuukin olemaan.

On muuten todella samanlainen peli kuin Outer Wilds. Lieneeköhän jotain yhteyttä? Tällainen ainakin löytyi pikaisella googlauksella:
https://www.gamereactor.eu/deathloo...he-outer-wilds-is-the-perfect-time-loop-game/. En lukenut kuin otsikon ja sen alta lainauksen mutta ainakin pelin ohjaaja tuntuu pitävän Outer Wildsista. On minunkin mielestäni yksi mieleenpainuvimmista pelikokemuksista ikinä.

Deathloop on todella paljon samanlainen: molemmissa käydään samat tapahtumat läpi ajan nollautuessa välillä ja molemmissa kerätään koko ajan infoa, jonka avulla pelikerrat helpottuvat ja nopeutuvat. Se iso ero näissä tuntuisi olevan että Outer Wilds ei sisällä mitään muuta avuja kuin infon ja silti pelkästään sen avulla lopulta pelin voi läpäistä siinä 22 minuutissa minkä aikalooppi kestää ennen nollautumista. Deathloopissahan saa vapaasti tutkia niin kauan kuin haluaa ja sitten edistää aikaa seuraavaan vuorokauden aikaan kunnes tulee nollaus, johon menemisen saa senkin päättää itse.

Ymmärrän Deathloopin ratkaisun ja pidän siitä mutta olihan tuo Outer Wildsin yksi hienoimmista jutuista se kun ei ihan ehtinyt tehdä jotain ja piti seuraavalla kerralla nopeasti päästä jatkamaan. Aiheutti ihan eri tavalla sellaista "pakko vielä käydä tuo"-elämyksiä ja varsinkin "ahaa"-elämyksiä kun lopulta tajusi jotain yhteyksiä ja sitä, miten asiat liittyvät toisiinsa tai miten pääsee mistäkin mihin tai ylipäänsä eteenpäin. Peli oli täynnä onnistumisen ja hoksaamisen elämyksiä eikä samanlaisia ole tullut vielä missään pelissä vastaan. Deathloopissakin ne hoksaamiset tuntuu enemmän juuri kuin elokuvien vastaavat, jotka on oikein räätälöity ymmärrettäväksi kun taas OW:ssa tuntui oikeasti että tajusi itse jotain. Siitä huolimatta että totta kai sekin oli silti räätälöity yhtä lailla.

Meni nyt vähän eri pelistä puhumiseen mutta peleillä on sen verran yhteistä että jos Deathloopista tykkään niin kannattaa antaa mahdollisuus Outer Wildsille. Sekin näissä on yhteistä että molemmat vaatii alussa vähän lämpenemistä että pääsee sisään.
 
Deathloop aika nopeasti tullut hyvään tarjoukseen myös PS Storessa, 46€. Onkohan myynnit jälleen Arkanen pelillä jäänyt vajaaksi?
En yllättyisi yhtään jos peli on tähän asti myynyt heikoiten PS5:n yksinoikeuksista samalla aikavälillä. Harvoin sitä julkaisija pelkästä jalomielisyydestä näin nopeasti pelin laittaa lähes 50% alennukseen. Eikö tuo viime kuussa julkaistu? Ei pelillä oikein alunperinkään ollut hypeä eikä varmaan yhtään auttanut ihmisten ostohalukkuuteen se, että pelin jatko tullaan näkemään tästedes Microsoftin alustoilla ainoastaan.
 
En yllättyisi yhtään jos peli on tähän asti myynyt heikoiten PS5:n yksinoikeuksista samalla aikavälillä. Harvoin sitä julkaisija pelkästä jalomielisyydestä näin nopeasti pelin laittaa lähes 50% alennukseen. Eikö tuo viime kuussa julkaistu? Ei pelillä oikein alunperinkään ollut hypeä eikä varmaan yhtään auttanut ihmisten ostohalukkuuteen se, että pelin jatko tullaan näkemään tästedes Microsoftin alustoilla ainoastaan.
Myöskin molempien konsolien omistajat ja PC pelurit voivat hyvinkin jättää ostamatta, kun tietävät pelin tulevan Game Passiin ensi syksynä.

Ylipäätään tämä on tosi erikoinen case. Microsoftin peli konsoliyksinoikeudella pleikkarille. Varmasti siis nähdään ostoboikotti ihan jo tästä syystä ja sitten jo mainittu tulevaisuuden Game Pass -julkaisu. Sinällään hienoa että Microsoft kunnioitti alkuperäistä sopimusta, mutta ei se välttämättä tälle pelille paras ratkaisu ollut. Kuitenkin ilmeisen laadukas peli kyseessä.

Ghostwire: Tokio tulee olemaan samanlainen tapaus. Jännä nähdä miten se myy.
 
Myöskin molempien konsolien omistajat ja PC pelurit voivat hyvinkin jättää ostamatta, kun tietävät pelin tulevan Game Passiin ensi syksynä.

Ylipäätään tämä on tosi erikoinen case. Microsoftin peli konsoliyksinoikeudella pleikkarille. Varmasti siis nähdään ostoboikotti ihan jo tästä syystä ja sitten jo mainittu tulevaisuuden Game Pass -julkaisu. Sinällään hienoa että Microsoft kunnioitti alkuperäistä sopimusta, mutta ei se välttämättä tälle pelille paras ratkaisu ollut. Kuitenkin ilmeisen laadukas peli kyseessä.

Ghostwire: Tokio tulee olemaan samanlainen tapaus. Jännä nähdä miten se myy.
Eikä varmaan ensi vuonnakaan peli mitään suurta Game Pass-suosiota nauti sillä pelistä kuten useimmista muistakin Arkaden tuotoksista tähän mennessä puuttuu se jokin mikä houkuttelee isoa joukkoa ihmisiä heidän pelejään kokeilemaan. Tavallaan pienen piirin AAA-pelejä aina ollut nämä Arkaden tuotokset vaikka jokunen miljoona niitäkin on elinkaarensa aikana myyty. Toivottavasti he löytävät jo seuraavaan projektiinsa sen jonkin jolla isompi osa ihmisistä kiinnostuu heidän peleistään. Ei kai tuohon oikeastaan vaatisi muuta kuin hieman mielenkiintoisempaa asetelmaa kuin vaikkapa tässä Deathloopiassa oli.

Ja eiköhän Microsoftin kädet ollut muutenkin sidottu tuon aikaisemman Bethesdan ja Sonyn sopimuksen myötä eikä heillä olisi ollut ilman isoa oikeustaistoa Sonyn kanssa mahdollisuutta lähteä purkamaan aikaisempaa sopimusta. Antoivat sitten hyvän PR-vastauksen jossa puhuivat kunnioittavansa sopimusta, kun heiltä kysyttiin nähdäänkö nämä "PS-yksinoikeudet" Bethesdan oston jälkeen sittenkin myös Xboxilla.

Samaa mieltä Ghostwiresta aikanaan kun ilmestyy. Vaikuttaa vielä Deathloopia enemmän sellaiselta peliltä jonka suuri yleisö tulee jo ihan asetelman takia karttamaan. Ei ainakaan itseäni ole missään kohtaa tähän asti nähdyn perusteella peli vakuuttanut. Eikä siitä kyllä hirveästi olla mitään nähtykään kuin pientä asetelman esittelyä joka ei sekään itseeni uponnut.
 
Eikä varmaan ensi vuonnakaan peli mitään suurta Game Pass-suosiota nauti sillä pelistä kuten useimmista muistakin Arkaden tuotoksista tähän mennessä puuttuu se jokin mikä houkuttelee isoa joukkoa ihmisiä heidän pelejään kokeilemaan. Tavallaan pienen piirin AAA-pelejä aina ollut nämä Arkaden tuotokset vaikka jokunen miljoona niitäkin on elinkaarensa aikana myyty. Toivottavasti he löytävät jo seuraavaan projektiinsa sen jonkin jolla isompi osa ihmisistä kiinnostuu heidän peleistään. Ei kai tuohon oikeastaan vaatisi muuta kuin hieman mielenkiintoisempaa asetelmaa kuin vaikkapa tässä Deathloopiassa oli.

Ja eiköhän Microsoftin kädet ollut muutenkin sidottu tuon aikaisemman Bethesdan ja Sonyn sopimuksen myötä eikä heillä olisi ollut ilman isoa oikeustaistoa Sonyn kanssa mahdollisuutta lähteä purkamaan aikaisempaa sopimusta. Antoivat sitten hyvän PR-vastauksen jossa puhuivat kunnioittavansa sopimusta, kun heiltä kysyttiin nähdäänkö nämä "PS-yksinoikeudet" Bethesdan oston jälkeen sittenkin myös Xboxilla.

Samaa mieltä Ghostwiresta aikanaan kun ilmestyy. Vaikuttaa vielä Deathloopia enemmän sellaiselta peliltä jonka suuri yleisö tulee jo ihan asetelman takia karttamaan. Ei ainakaan itseäni ole missään kohtaa tähän asti nähdyn perusteella peli vakuuttanut. Eikä siitä kyllä hirveästi olla mitään nähtykään kuin pientä asetelman esittelyä joka ei sekään itseeni uponnut.
Totta, Arkanen pelit eivät ole ikinä nauttineet mitään massiivista suosiota. Toisaalta ehkei niiden tarvitsekaan. Tähänkin mennessä studio on saanut tehdä seuraavan pelin edellisen perään ja tehnyt todella laadukkaita pelejä. Olen sanonut tämän indiepeleistä puhuttaessa useamman kerran, mutta hyvä vaan kun tehdään rohkeasti massasta poikkeavia pelejä. Eivät ole välttämättä myyntimenestyksiä, mutta ovat todellakin rikkaus pelikatalogissa.

Microsoft olisi varmaan voinut taistella itsensä irti yksinoikeussopimuksesta, mutta eipä siinä olisi juurikaan järkeä ollut. Ei ajankäytön kannalta, eikä rahallisesti. Varsinkin kun nyt voivat takuuvarmasti julkaista pelin Xboxin alustoilla heti kun ajallinen yksinoikeus loppuu.

Pelin suosio Game Passin kautta on testaamatonta aluetta. Game Pass on siitä juuri hyvä, että tällaista peliä voi kokeilla ilman lisämaksua. PS5 version on joutunut ostamaan tähän mennessä täyteen hintaan vain kokeillakseen josko peli kiinnostaisi. Se karttaa suoraan osan ostajista vähintäänkin odottamaan alennuksia. Vähän sama taisi käydä Returnalin kanssa keväällä. Sekään ei myynyt mitenkään erityisen hyvin varmaankin juuri siksi että on vähän erikoisempi peli.
 
Itse veikkaan, että tuo Arkanen graafinen tyyli vie ostajia. En itsekään siitä oikein tykkää, mutta pelit on tullut silti ostettua. Ulkoasusta puuttuu se wow efekti, mikä veisi suuren yleisön ostamaan noita pelejä. Makuasioita toki, mutta itse olen ostanut nuo graafisesta tyylistä huolimatta..
 
Ylös Bottom