Deathloop aika nopeasti tullut hyvään tarjoukseen myös PS Storessa, 46€. Onkohan myynnit jälleen Arkanen pelillä jäänyt vajaaksi?
45 euroa fyysisenä muuten Verkkokaupassa jos sellainen miellyttää enemmän. Piti vain tarkistaa kun ajoittain ollut näitä "digi vs. fyysinen"-hintakeskusteluita.
Myynneistä en osaa sanoa mutta toivoisi kyllä että on myynyt hyvin jonkun sellaisen tahon mielestä, joka näiden ilmestymisestä jatkossakin päättää. Toivon siis että Arkane saa jatkossakin tehdä omanlaisiaan pelejä eikä käy Looking Glasseja.
Oma eteneminen pelissä, nyt kun vihdoin tosiaan sen sain aloitettua PS5:n palattua huollosta, on siinä vaiheessa että kyvyt on napsittu jo useaan kertaan ja jokunen pitempi "ketju" suoritettu. Eilen avautui uusi kun aloin tutkimaan taas hieman enemmän paikkoja. Aiemmin aika on mennyt lähinnä siihen että on ottanut tavoitteeksi saada kyky tai päivitys ja matkalla on katsellut ja tutkinut sen mitä jaksanut.
Tässä on ihan eri rytmi kuin vaikkapa Dishonoredeissa. Ei ole niin "pakotettu" olo jäädä tekemään kaikki kun kaikki kuitenkin tulee käytyä läpi useampaan kertaa joka tapauksessa. Katselee aina sieltä ja täältä, missä nyt sattuukin olemaan.
On muuten todella samanlainen peli kuin Outer Wilds. Lieneeköhän jotain yhteyttä? Tällainen ainakin löytyi pikaisella googlauksella:
https://www.gamereactor.eu/deathloo...he-outer-wilds-is-the-perfect-time-loop-game/. En lukenut kuin otsikon ja sen alta lainauksen mutta ainakin pelin ohjaaja tuntuu pitävän Outer Wildsista. On minunkin mielestäni yksi mieleenpainuvimmista pelikokemuksista ikinä.
Deathloop on todella paljon samanlainen: molemmissa käydään samat tapahtumat läpi ajan nollautuessa välillä ja molemmissa kerätään koko ajan infoa, jonka avulla pelikerrat helpottuvat ja nopeutuvat. Se iso ero näissä tuntuisi olevan että Outer Wilds ei sisällä mitään muuta avuja kuin infon ja silti pelkästään sen avulla lopulta pelin voi läpäistä siinä 22 minuutissa minkä aikalooppi kestää ennen nollautumista. Deathloopissahan saa vapaasti tutkia niin kauan kuin haluaa ja sitten edistää aikaa seuraavaan vuorokauden aikaan kunnes tulee nollaus, johon menemisen saa senkin päättää itse.
Ymmärrän Deathloopin ratkaisun ja pidän siitä mutta olihan tuo Outer Wildsin yksi hienoimmista jutuista se kun ei ihan ehtinyt tehdä jotain ja piti seuraavalla kerralla nopeasti päästä jatkamaan. Aiheutti ihan eri tavalla sellaista "pakko vielä käydä tuo"-elämyksiä ja varsinkin "ahaa"-elämyksiä kun lopulta tajusi jotain yhteyksiä ja sitä, miten asiat liittyvät toisiinsa tai miten pääsee mistäkin mihin tai ylipäänsä eteenpäin. Peli oli täynnä onnistumisen ja hoksaamisen elämyksiä eikä samanlaisia ole tullut vielä missään pelissä vastaan. Deathloopissakin ne hoksaamiset tuntuu enemmän juuri kuin elokuvien vastaavat, jotka on oikein räätälöity ymmärrettäväksi kun taas OW:ssa tuntui oikeasti että tajusi itse jotain. Siitä huolimatta että totta kai sekin oli silti räätälöity yhtä lailla.
Meni nyt vähän eri pelistä puhumiseen mutta peleillä on sen verran yhteistä että jos Deathloopista tykkään niin kannattaa antaa mahdollisuus Outer Wildsille. Sekin näissä on yhteistä että molemmat vaatii alussa vähän lämpenemistä että pääsee sisään.