Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Itse olen pelannut ykkösen hardilla ja siltikin aloitin tän ihan vaan story tasolla, laitoin quick time eventit automaatille, ajanhidastuksen asetta valitessa maksimiin ja sen tähtäys hidastuksen kestämään pidemmän aikaa.
Story ja easy tasolla on vielä vakiona easy loot päällä jolloin saa kaikki komponentit talteen tapon jälkeen vaikka et niitä irroitakkaan ja näyttävät pysyvän myös ehjinä vaikka tapat vihun räjähteillä.

Hyvä, että tuollaiset vaihtoehdot on sillä ilman niitä tän pelaaminen tuntuisi liian työläältä.
Ehkä tuo johtuu siitä kun ykkönen on tullut pelattua kolmesti joten tuo eri komponenttien irroittelu on omalla kohdalla jo niin nähty juttu, että oli jo aikakin saada se virtaviivaisemmaksi.
Lisäksi päälle käyvän koneen heikkoihin kohtiin osuminen on edelleen vaikeaa vaikka gyro tähtäys on käytössä kun ne huitelee ja pomppii miten sattuu.

Nyt on saanut vaan keskittyä seikkailemaan eikä tartte jatkuvasti olla miettimässä mitä päivittää, mitä käyttää ja mitä myy.
Tuota kun on muutenkin saanut harrastaa ihan tarpeeksi melkein jokaisessa isommassa pelissä nykyään.
Äsken hoitelin lvl 40 rebel campin johtajan yhdellä silent strikella ja mä oon tasolla 22 :D
Tosin eipä nuo tasot taida muuhun vaikuttaa kuin omaan kestävyyteen
Vois kokeilla noita asetuksia itekin, tarinan vuoksi mä tätä pelaan oikeestaan, tappelut kömpelöä varsinkin ihmisvihuja vastaan niin ei jaks :D
 
Viimeksi muokattu:
Enhän mäkään tätä malttanu keväämmälle jättää, vaan vkl marssin paikalliseen prismaan ja noukin hyllystä pois. Ite oon kyllä tykänny ku hullu puurosta ja odottelen että pääsis töistä jatkamaan. Eilen pääsin pois siitä alkumäpiltä ja eka tallneck löydetty. Pikku bugi tosin löyty kun akka ei suostunu tiputtautumaan alas vaikka miten ympyrää naputin. Pääsin kyllä lopuks mihin halusin mutta toista kautta, ja hyppyä rämpyttämällä. Toivottavasti jää viimeiseksi.

Monilla täällä tuntuu olevan rahapulaa, mutta itellä nyt on toistaseks löytyny louvoo ostaa tarvittavat tykötarpeet, mutta oon aika ahkerasti myllyttäny roboja. Aseita oon ostanu sen verran että rulla on täynnä. Katotaan kuin pitkälle niillä pärjää.

Gaia-storyline ei itellä vielä oikein oo päässy vauhtiin, mutta sitä odotellessa. Itselle tuo ykkösen tarina scifi-fanina oli yksi parhaista kautta pelihistorian.

Tuli mieleen kun joku tossa sanoi että ottaa päähän metsästää pikkuelukoita, niin eilen törmäsin isoon kuolleiden pienelukoiden kasaan. Oravaa tosin ei löytyny mutta mietin että näinköhän sekin jossain vaiheessa löytyy, ettei erikseen tarvii alkaa metskaamaan.
 
Onko kellään muulla ongelmaa, että photo modessa, jos Aloun posea vaihtaa niin hahmon vaatteet blurrautuu? Kellään tarkaisuja tähän? Käytännössä tuo photomode on tällä hetkellä käyttökelvoton noin.
 
Kyllä se mulla tuota tekee, mutta se sumeus myös katoaa sekunnin tai kahden päästä.
 
Mulla se blurraus jää päälle. Testasin vielä ja tuossa tuo on nyt minuutin verran kohta nököttänyt samassa asennossa ja yhä on blurratut vaatteet
 
en tiedä muista mutta omasta mielestäni tää on vaan ihan törkeen hyvä peli! :), Mutta täytyy sanoa että se miten paljon pidän tästä pelistä, on jopa pieni muotoinen yllätys, en missään vaiheessa ollut siis mikään HDZ megafani, mutta tässä 2 osassa tykkään lähes kaikesta pelissä, ainut nipotuksen aihe on, ehkä se että Aloy kommentoi välillä kesken tärkeiden keskustelujen jos etenee liian nopeesti, usein teenki sillai että jään kuuntelemaan paikalleen tyyppien keskinäisiä keskusteluja ettei käy noin,

Nyt olen vaiheessa jossa tavataan henkilö nimeltä Morlund ja en malta odottaa mitä tämäkin tuo tullessaan :), juoni, sivuhahmot on ollut ihan pirun mielenkiintoisia :), itselleni helposti Toistaiseksi Vuoden paras peli :), ainiin ja ne pelitunnit 44 tuntia :D, joten kertonee siitä miten paljon pelistä pidän :)
 
Viimeksi muokattu:
Harmi että ei pysty laittamaan Suomenkielistä tekstitystä ja englanninkielisiä valikoita, ei oikein iske nuo koneiden sun muiden Suomennokset.
 
Mulla se blurraus jää päälle. Testasin vielä ja tuossa tuo on nyt minuutin verran kohta nököttänyt samassa asennossa ja yhä on blurratut vaatteet
Itsellä on ihan sama homma. Ei mukava, mutta eiköhän se kuitenkin korjata päivityksellä.

Vihdoin pääsin kiellettyyn länteen, 12h siinä alussa itselläni kesti. HFW on kyllä loistava parannus ensimmäiseen osaan, joka sekin oli aivan loistava peli. Kokoajan sitä hämmästelee pelin laatua tai uusia asioita, joita en onneksi onnistunut spoilamaan itseltäni ennen pelin julkaisua.

Ainoa miinus toistaiseksi on pelin tekniset asiat. Nekin ovat loistavalla tasolla niin monessa mielessä, mutta pienet heikkoudet korostuu kaiken sen laadun keskellä.

Tällä tahdilla pelin läpäisyyn menee yli 150h ja mikäli vauhtia pidän niin alkukesästä voidaan olla jo pelissä pitkällä. Se on toki aika yleistä itselle. Puhdasta nautintoa pelaaminen, ei tässä mihinkään kiire ole.

E. Se unohtui mainita, että peli tuntuu aika helpolta normal-tasolla. Toki pelasin viimeksi HZD Ultra Hardilla. Ei ole kuitenkaan huono asia ollut, koska aluksi Aloy voi olla vähän parempi taistelemaan noita alkupään helppoja vihollisia vastaan. Eihän päähahmo kuitenkaan mikään noviisi ole. Ja nostetaan vaikka vaikeustaso, jos myös tuolla isossa ja mysteerisessä lännessä seikkailu tuntuu liian helpolta. Eiköhän sitä haastetta kuitenkin tule vielä vastaan..
 
Viimeksi muokattu:
Onneks tosiaan Elden Ring tulee vasta perjantaina :), koska tätä matkaa en jätä kesken :), muutenkin tässä on paljon semmosia asioita mitä puuttuu monesta muusta Open world pelistä, kuten esim tuo Dye systeemi omasta mielestä se on hemmetin hauskaa keräillä vuorilla erinlaisia värikukkia ja sitten värjäillä omaa armoriaan :), toinen on sitten tuo Taistelu varsinkin Very Hardilla taistelu muistuttaa Hyvin paljon Monster Hunteria se ehkä siinä onkin miksi tykkään taistelusta kun olen ottanut siihen vähän samanlaisen lähestymis tavan kun Monster Huntereihin, skippasin Monster hunter Risen, kun ei ollut aikaa pelata sitä, niin tämä on omasta mielestäni ehkä jopa astetta parempi kun monster hunter.

Lisäksi oikeastaan kaikki keräiltävä on todella käytänöllistä kun tuolla Very Hardilla joudut käyttämään aikalailla kaikkia mahdollisia keinoja saadaksesi nuo isot koneet alas nopeasti :), joten resursseja myös kuluu :), lisäksi olen oppinut kärsillisyyttä aika hyvin tässä pelissä, mikä lupaa sitten hyvää Elden Ringia ajatellen, eli vaikka joku taistelu kestäisikin kaemmin en ota ainakaan tässä mitään turhia riskejä :), sillon aiemmin sanoin että odotuksissa jotain Mass Effect -> Mass Effect 2 niin täytyy sanoa, että aikalailla sitä olen pääasissa saanut tietenkään nyt HFW ei pääse lähellekkään yhdestä parhaista peleistä koskaan mutta kumminkin parannukset ykköseen verrattuna on vähän samaa tasoa, Lisäksi todella harmi jos tuota gyro Aim systeemiä ei käytetä sitten muissa peleissä koska vaatii totuttelua, pelata sitten ilman sitä :), toivon mukaan siitä tulee Default näissä PS5 peleissä :)
 
Viimeksi muokattu:
Nuo rauniot on kyllä ollut mukavaa puzzleilua, yllättävänkin monipuolisia. Muutaman kerran jo luullut että tämä on ratkaistu ja sitten peli heittääkin kierrepallon, ja vielä jotain pitääkin tehdä.

Kiipeilyhän on todella kasuaalia, mutta välillä peli voisi ehkä olla jopa anteeksiantavaisempi. Tullut jokunen kerta sekin koettua, että Aloyn hyppy jää muutaman sentin vajaaksi, eikä tartu keltasesta kiinni.

Combatista kyllä tykkään kovasti, kunhan ei liian isoa palasta tule haukattua; Tänään eksyin sen tutun t-rexin reviirille, kyllä sitä sai pitkään väistellä ja ampua, kunnes se sillä launcherilla one shottas Aloyn.

Mutta onhan tämä on todella kova teos, varmasti ja odetetustikin vuoden pelejä.
 
Siitä tykkään muuten paljon että stealth on oikeasti hyödyllistä. Yhden osuman tapot on loogisia ja vain isommat jäävät yllätettyinä henkiin. Tapissa on nyt nuo skillit jotka nostavat sen tehoa mutta nyt se tuntuu juuri sopivalta. Oikeastaan aina ne vihut jää henkiin tuosta joiden on ihan loogistakin jäädä. Toisaalta olisihan se siistiä että jos onnistuu hyppäämään juuri oikeaan kohtaan Thunderjaw selkää niin saisi sen yhdellä osumalla hoidettua pois pelistä. Tai edes stunnattua, josta en ole tosin ihan varma onko jopa mahdollista? Veikkaan että ei.

Löysin myös ensimmäisen cauldronin. En edelleenkään tykkää siitä lasershow-scifin lookista mikä niissä (ja ihan liian useissa muissa scifi-teoksissa) on mutta olin innoissani että lopulta sain sieltä taas vähän laajennettua mahdollisuuksia yhteenottoihin. On nuo toki osittain ihan hienon näköisiäkin paikkoja liukuhihnoineen ja droneineen mutta ne seinät, katot ja lattiat on jotenkin tylsää scifi-kuvastoa. Ei sillä etteikö nuo muut olisi mutta voiko tuollaiseen terminatormaiseen konekuvastoon kyllästyä :D

Tuossa eletään käytännössä jossain keskiajalla joten on todella luonnollista että eläinten lihoja, nahkaa ja luita käytetään surutta hyödyksi.
Joo, en minä sitä sen kautta ihmetellytkään mutta kontrasti on suuri kun tulee Tsushiman saarelta Aloyn seuraan.

Toisaalta jos jatkan ihmettelyä niin kuinka monta oravaa jne. oikeasti tarvitaan että saa tarpeeksi ison kassin? Onko yhdessä villisiassa tai oravassa tosiaan vain yksi tai kaksi käyttökelpoista luuta? :D Joo, pelilogiikkaa tämä mutta huvittavaa silti aina.

Ja nauran silti aina sille miten aggressiivisesti Aloy hakkaa niitä näätiä sieltä kentästä :D
 
Vincentin mietteitä pelin kuvanlaadusta, spoileri ei kovin hyvä.


Miten lie ollut ja käynyt, silminnähtävää himmentymistä en aiemminkaan perf tilassa huomannut ja eilen kun testasin ihan Vincent tyyliin niin eipä näkynyt.. liekkö joku salakavala pelin sisäinen hotfix käynyt korjaamassa.. pikseliräpinää tuossa toki on mutta siihen jo tottunut alkunärästyksen jälkeen.

Eilen törmäsin kyllä hurjaan fps pudotukseen Clearwater??("jotain kuorolaulajia kaislahameissaan") kylän kohdalla.. talletus ja sen lataus korjasi tilanteen.
 
Miten lie ollut ja käynyt, silminnähtävää himmentymistä en aiemminkaan perf tilassa huomannut ja eilen kun testasin ihan Vincent tyyliin niin eipä näkynyt.. liekkö joku salakavala pelin sisäinen hotfix käynyt korjaamassa.. pikseliräpinää tuossa toki on mutta siihen jo tottunut alkunärästyksen jälkeen.

Eilen törmäsin kyllä hurjaan fps pudotukseen Clearwater??("jotain kuorolaulajia kaislahameissaan") kylän kohdalla.. talletus ja sen lataus korjasi tilanteen.
Yhdellä toisella videolla meinattiin, että OLED:n moninkertaisesti nopeampi pikselipäivitys tässä tapauksessa pahentaa tilannetta performance-tilassa. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
 
Harmi että ei pysty laittamaan Suomenkielistä tekstitystä ja englanninkielisiä valikoita, ei oikein iske nuo koneiden sun muiden Suomennokset.
Tämä ärsytti minua myös ykkösosassa. Olisi ilmeisesti koko konsolin kieli pitänyt vaihtaa, jotta olisi valikoiden kielikin vaihtunut. Terveisiä vaan Jyryleualle.
 
No nyt on se 1.05 patchi tullut.
Kokoakaan ei ole kuin n. 450 megatavua. Silti tuo kopiointivaihe kesti PS5:llä noin 8 minuuttia. Jopa PS4-version päivitys asentui nopeammin. Sonyn kyllä täytyy saada tuolle tehtyä jotain. Tämä ei ole lainkaan sitä, mitä Mark Cerny aikanaan lupaili.

Mulla se blurraus jää päälle. Testasin vielä ja tuossa tuo on nyt minuutin verran kohta nököttänyt samassa asennossa ja yhä on blurratut vaatteet
Tuo on tiedossa oleva bugi, ja valitettavasti vielä tämä v1.05-päivityskään ei sitä korjaa. Mutta eiköhän se jossain vaiheessa saada kuntoon.

Alla muutoslista ja tunnetut ongelmat:

KNOWN ISSUES

We are currently looking into several issues reported by the community:

The team is investigating with high priority, several graphical issues reported by players regarding shimmering, sharpening and screen saturation when moving the camera.
Some players are experiencing an issue with infinite loading screens when attempting to load into Melee Pits.
Some players are experiencing an issue where Aloy’s outfit appears blurry in Photo Mode.
Some players are experiencing an issue in main quest ‘Reach for the Stars’ where Aloy can’t interact with a machine carcass, blocking progression.

FIXES AND IMPROVEMENTS

Main Quests

Fixed an issue in main quest ‘Reach for the Stars’ where reloading a certain auto-save after completing the first quest could block progression.
Fixed an issue during interlude ‘The Eye of the Earth’ where Aloy could fall out of the world after skipping a cinematic.
Fixed an issue in main quest ‘Cradle of Echoes’ where Varl would wander off on a reload from save.
Fixed an issue in main quest ‘The Sea of Sands’ affecting several grapple points.

Side Quests and Errands

Fixed an issue in side quest ‘Blood Choke’ where Atekka would appear to fall out of the sky.
Fixed a progression issue in side quest ‘In The Fog’ related to fast travel during the quest.
Fixed an issue in errand quest ‘Night of Lights’ where a pullable box could get stuck and block the quest progression.

World activities

Fixed an issue where Relic Ruin: The Daunt could not be started in certain circumstances.
Fixed an issue in salvage contract The Greenswell: Plowhorn and the Plants where an optional objective could not be completed if the required item was sent to the player stash.
A rogue Tallneck near The Sand of the Sentinels that would sometimes change the direction of its route has been disciplined.

Gameplay fixes

The Second Chance skill should now work correctly.
Fixed an issue where the camera had an unintended position when using certain weapon techniques.

General fixes

Image oversharpening in HDR mode has been corrected.
Fixed an issue where some settlements would stream in, then stream out in certain circumstances.
Fixed an issue where the HUD would flicker when the player performs a loot action.
Fixed an issue where rapidly opening and closing the map could cause graphical anomalies.
Fixed an issue where Aloy's animation would sometimes jitter rapidly when climbing after picking up a plant has been fixed.
Fixed a global issue where the direction of Aloy's gaze, or that of certain NPCs, was incorrect.
Fixed several instances where Aloy, NPCs or enemies could get stuck in geometry.
Fixed an issue where roads and icons on the map would sometimes appear with a delay.
Fixed several streaming issues and unintended loading screens.
NPCs that seemed to suffer from insomnia and would gather in large groups at night in settlements should act more naturally now.
Petra will no longer teleport into her seat inside the Chainscrape brewery if followed immediately after the initial conversation with her.

Crash fixes

Fixed several crashes.

Other

Various performance improvements.
Various other minor fixes and cosmetic improvements.
 
Onko muilla muuten sitä ongelmaa että firegleamit ilmestyvät takaisin karttaan? Alussa sain kaikki löytämäni pois kartalla ne hoitelemalla mutta nyt ne on siellä taas. Kävin vahingossa myös kiertämässä yhden niistä miettien että "enkö muka hoitanut tätä jo" ja olihan se muistikuva oikein eikä siellä mitään tekemistä enää ollut.

Todella rasittava homma ja täytyy jatkossa sitten muistaa tehdä nuo heti tai tulee ongelmia miettiä että mitkä on oikeasti ok ja mitkä ei.
 
joo kyllä peli alkaa olemaan nyt siinä vaiheessa, että todennäköisesti huomenna se menee sitten lävitse :), katselin huvikseen että monta mainquestia jäljellä niin noita näkyi olevan 4 :) eli jos tänään tekisi 2 ja huomenna 2 :), siinä on ihan sopivasti urakkaa sitten pääsekin keskittymään perjantaina siihen Elden Ringiin :) sitten jos pelissä jotain vaikeampaa sidecontenttia niin sitäkin vois sitten kokeilla,

pääasissa boss fightit itselläni kestää tuolla very hardilla erittäin vään aikaa semmoinen 2-5 minuuttia viimeiset 4 boss fighttia ovatkin menneet ekalla yrittämällä :), joten pidän ehkä jopa liian hitusen liian helppona tuota very hardia, varsinkin jos ottaa skill threestä heti alussa kaiken irti, yleensä heti taistelun alussa pystyy tekemään semmoisen 5-7k critin damagea, niin käytänössä se vie vastustajan health barista 50%, oikeastaan mitä agressiivempi monsteri ja varsinki jos se on yksin niin sitä helpompi se silloin on,tuntuu että se damage nousee kokoajan, en ihmettelisi vaikka siinä lopussa iskisi 20-30k crittejä
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla muuten sitä ongelmaa että firegleamit ilmestyvät takaisin karttaan? Alussa sain kaikki löytämäni pois kartalla ne hoitelemalla mutta nyt ne on siellä taas. Kävin vahingossa myös kiertämässä yhden niistä miettien että "enkö muka hoitanut tätä jo" ja olihan se muistikuva oikein eikä siellä mitään tekemistä enää ollut.

Todella rasittava homma ja täytyy jatkossa sitten muistaa tehdä nuo heti tai tulee ongelmia miettiä että mitkä on oikeasti ok ja mitkä ei.
Mulla sama. Ilmeisesti tämäkin joku bugi.

Nyt on alkanut näitä bugeja tulemaan jonkin verran vastaan omassa pelissä. Kartan merkeissä nodien firegleamejen lisäksi mulla on ollut joitain bugeja: esim. yksi raunio jäi pitkäksi aikaa sen suorittamisen jälkeenkin karttaan muodossa "unknown ruin" tms. (en nyt tarkkaan muista sanamuotoa) ja väriltää ei-vihreäksi. Nyt on muuttunut onneksi vihreäksi ja oikea nimikin tullut näkyviin.

Mulla myös kerran koko peli kaatui ja se piti käynnistää uudelleen. Pari kertaa on ruutu hetken käynyt mustana, mutta sitten palannut näkyviin normaalisti.

Toivottavasti tuo äsken tullut päivitys korjaisi ainakin jotain näistä bugeista.
 
Tätä tullut nyt pelailtua joku noin 6h ja tutultahan tämä silleen tuntuu niin hyvässä, kun pahassakin. Ykkösestä on menty jonkin verran eteenpäin ja kaikki tuntuu olevan isommin, paremmin ja nätimmin.

Kuitenkin hieman tässä häiritsee se sama kömpelyys tuossa kiipeilyssä, kun mitä ekassa osassakin valittelin. Tässä se on tavallaan viety parempaan ja vapaampaan suuntaan mutta nyt ei enään välistä tiedä ollenkaan päällepäin mistä voi kiivetä ja mistä taas ei ilman, että skannailee jatkuvasti (tiedän, valikoista saisi myös ne apuviivat näkyviin jatkuvasti mutta se rikkoisi immersiota itselle). Nyt siis tuntuu siltä, että vaikka ykkösessä oli selvästi rajatumpi kiipeily niin ainakin siinä tiesi selkeästi aina katsomalla mistä voi kiivetä ja mistä ei. Kaukana ollaan kuitenkin AC:n tai BOTW tasosta tuolta osin.

Tarinassa en ole päässyt vielä niin pitkälle, että voisi sanoa siitä oikein mitään kummempaa mutta ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa ainakin. Maailma on taas todella upea ja tuntuu, että se on tällä kertaa uniikimpi ja copypastea on vähemmän, sekä se kutsuu enemmän tutkimaan, kun edellisessä osassa. Itelle jostain syystä on ollut alussa viihdyttävintä antia käydä sukeltamassa ja tutkimassa muutamia luolastoja mitä on löytynyt.

Bugeja on jonkun verran tullut vastaan, lähinnä visuaalisia ja muuta äänibugi mutta ei mitään niin häiritsevää ja isoa, kun vaikka Cyberpunkissa sen julkaisun aikoihin. Eikä mitään sellaista, että tekisi mieli laittaa peli jäähylle ja odotella päivityksiä.

Kokonaisuutena kuitenkin erittäin positiiviset fiilikset alun jälkeen.
 
Ylös Bottom