Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

En jaksanut lähteä Rykardin jälkeen oikealle reitille vievän pomon kanssa tanssimaan, joten tutkailin maastoa että onko jotain jäänyt tutkimatta. Löytyikin pari luolaa sellaisesta osaa karttaa, joka oli ikään kuin motitettu osa tutkimatonta aluetta. Olin siis ympäriltä kiertänyt tutkimassa aika lailla kaiken mutta jokin outo motti sinne oli jäänyt.

Siinähän meni sitten puoli tuntia käydä kaksi luolaa läpi ja vastassa oli suunnilleen pahalla katseella kellistettävää porukkaa. Kyllä se varmaan täytyy tänään jo käydä katselemassa niitä viimeisiä pomoja ja ensimmäisten joukossa sitä, joka estää kenties sen viimeisen kartan osion avautumisen. Olen siis jonkin verran pikaisesti katsellut karttaa netistä, joten tiedä että minkä verran maata on vielä uupumassa ja vaikuttaisi että tuon pomon jälkeen on pääsy ihan kaikkialle. No ehkä siellä jotain teleporttipaikkoja tai muuta voi olla, johon ei suoraan pääse mutta että open worldin osalta ainakin vaikuttaisi että kartta on sitten avoin.

En ole ihan varma onko 100 tuntia tullut täyteen enkä muista kauanko meni Forbidden Westissä mutta toisin kuin Aloyn seikkailussa, ei tässä vieläkään tunnu siltä että kyllästyttäisi tai haluaisi homman loppuvan.
 
Jahas, eilen kirjoittelin tuollaista ja töiden jälkeen kotona oli tyhjää kun perhe oli jossain, joten ajattelin hyötykäyttää hetken ja kokeilla pari kertaa sitä pomoa. No, sehän meni toisella tai kolmannella yrityksellä sen jälkeen kun muistin että Rykardin taistoa varten laittamani tuliriipus oli jäänyt täyttämään sen "jumpattack"-riipuksen paikkaa, jonka takaisinvaihtamisen jälkeen damaget nousi muistaakseni seitsemän(!?) kertaisiksi, joten taistelu ei enää kauaa kestänyt. Ihmettelinkin alussa että miten tuo ottaa vain päälle 100 damagea mutta riipuksen kanssa oli reilusti yli 700 per hyppysivallus :D

Uudella alueella oli sitten uusia mobeja vastassa ja nehän tarjosivat jo vähän vastusta. Eivät tosin yksinään mutta ensimmäisillä raunioilla niitä oli porukassa, joten jos sai useamman kimppuunsa niin sai olla melkoisen tarkkana. Lopulta jätin osan hoitelematta kun olin jo ehtinyt tutkia paikat enkä kokenut syytä jäädä kaikkia vastaan taistelemaan.

Nyt jäin alueen ensimmäisen luolan, vai mitä legacy-hommia ne olikaan, ovelle. Sinne siis seuraavaksi katselemaan ja sitten aluetta eteenpäin.

Niin ja luulin että kartta olisi ollut täysin kartoitettu mutta mitä vielä, ei tullut kuin yksi kaistale siitä keskeltä. Varmasti siis ainakin kaksi karttapalaa vielä uupuu.
 
Piti jo eilen kirjoitella että kartan viimeisiä nurkkia tutkiessa päädyin komentajan pakeille. Vaikutti parin yrityksen jälkeen aika tymäkältä tapaukselta, joten menin tekemään muuta.

Tänään sitten käyttelin kaikki kertyneet runet että ei tarvitse aina uusintayritysten alussa noukkia niitä maasta ja saa keskittyä itse taisteluun. No, olisiko ollut vajaa puolenkymmentä yritystä ja komentaja oli hoidettu.

Tuossa toimi taktiikkana päinvastainen mitä yleensä souls-pomoissa, nimittäin nyt ei todellakaan kannattanut pyöriä ympyrää tyypin lähellä vaan odottaa että ne AoE-hyökkäykset päättyy ja antaa pari sivallusta siihen väliin. Hyvin helposti pystyi myös väistämään niitä sen erilaisia syöksyhyökkäyksiä ja aika pian hoksasin useamman, joissa tietyssä asennossa hyökäten saa iskun perille ja väistää samalla tyypin jatkoiskun.

Muutenkin tässä pelissä on vielä entisestään oppinut kikkoja soulsborneihin ja uusimpana ehkä tuo, että tekee hyökkäyksiä tietyssä kulmassa, jolloin vastustajan isku menee ohi mutta oma vielä osuu. Varsinkin hypätessä voi painaa suuntaa vähän viistoon suhteessa vastustajaan niin hyppää esim. sen taakse, jolloin vihulaisen jatkolyönti ei osu.

Lisäksi oli aika huvittavaa taistelun alussa kun sain kerralla osumia aina useampaan vastustajaan.

Niin ja se tuplautuva Erdtree Avatar tuli myös vastaan. Oli pieniä vaikeuksia lähinnä hätäilyn kanssa kun yritti liian ahnaasti hyökkäillä mutta toimivin taktiikka oli iskeä alussa mahdollisimman paljon että oli mahdollisimman vähän sitten huitomista kun täytyi ottaa etäisyyttä.
 
Death Rite Bird. Voi hitto kun meinasi mennä järki. Ja ainoastaan sen vuoksi että sillä oli se yksi ainoa hyökkäys, jonka osuttua lähti täysi healthbar ja homma alusta. Lopulta opin aika hyvin sen väistämään, joten homma oli sitten ehkäpä kaiken kaikkiaan suunnilleen 20 yrityksen jälkeen ohi.

Ihan hyvä taktiikka kyllä että yrittää jonkin kymmentä kertaa ja jos ei tunnu onnistuvan niin menee muualle tekemään muuta ja yrittää sitten taas jossain kohtaa uudet kymmenisen kertaa. Ei ehdi turhautua oikeasti ja tuntuu että etenemistä tulee kuitenkin jossain.

Tosin tuo sekä aiemmin mainitsemani komentaja olivat molemmat täysin valinnaisia pomoja, joten missään en jumissa ollut kuin korkeintaan oman OCD:n kanssa :D

Tuli myös tehty erästä questlineä, jossa piti olla 37 INT, joten jouduin vaihtelemaan vähän vaatteita, riipuksia ja muuta. Samalla huomasin että taidan minäkin olla fashion souls -pelaaja koska en ole kummemmin katsonut mitä arvoja barbaarittaren vaatteissa on vaan tärkeintä on ollut se että ne ovat sopivia barbaarimeininkiin. Olikin jotenkin outoa kun heitin hahmolle kauniin printsessa "häämekon" päälle ihan vain huvikseen koska päähine oli ainoa, joka tarjosi INTtiä, mutta olin jo ehtinyt riisua vaatteet pois INT-vaatteita ajatellen. No, tuli sitten hahmon canoniin kohta, jossa ikään kuin teinileffojen hengessä barbaarittaresta kuoriutuu tarinan kaunein nainen tms. :D Mutta heti sen "prom nightin" jälkeen taas karvahousut jalkaan, huppu päähän ja karvareuhkatakki niskaan ja verta lennättämään :D
 
Jaaha, se ei olekaan näköjään Caelid ainoa paikka jossa on kivoja eläimiä. Niin ja kättä vielä päälle. Voi helvetti. Siinä on yksi ärsyttävimmistä (rivi)vihollisista soulsborneissa koskaan. Tosin taisin tänään oppia väistämään sen triplahyökkäyksen, joten ehkä nuo jatkossa menee helpommin.

Niin ja sitten kun löysi tutkittavan kirkkoraunion niin eiköhän tule joku punapiru, joka vetelee loputtomalla staminalla ja helvetin pitkällä bleed-katanalla. Jep jep. Ja minä kun luulin että Caelidissa on ikävä asuimisto.
 
Jaaha, se ei olekaan näköjään Caelid ainoa paikka jossa on kivoja eläimiä. Niin ja kättä vielä päälle. Voi helvetti. Siinä on yksi ärsyttävimmistä (rivi)vihollisista soulsborneissa koskaan. Tosin taisin tänään oppia väistämään sen triplahyökkäyksen, joten ehkä nuo jatkossa menee helpommin.

Niin ja sitten kun löysi tutkittavan kirkkoraunion niin eiköhän tule joku punapiru, joka vetelee loputtomalla staminalla ja helvetin pitkällä bleed-katanalla. Jep jep. Ja minä kun luulin että Caelidissa on ikävä asuimisto.
Jos niitä jättiläismäisiä käsiä tarkoitat, niin ainakin aseet, jotka aiheuttavat tulidamaa, tekevät noista nopeasti selvää.
 
Nyt tuolla lumikenttien jonkinlaisessa päätepisteessä tuli vastaan Fire Giant.

Katselin hetken etäältä että jaahas, tuosta taisin jossain kohtaa lukea kiroavia viestejä jostain. Lähdin katselemaan mitä tulee ja heti eräänlainen maanvyöryaalto pyyhkäisee hepan alta. No, ei siinä, ei muuta kuin jalkoihin heiluttamaan miekkaa.

Aika pian hoksasin mitä kannattaa tehdä ja ihmettelin että eihän tämä nyt erityisen hankala ole. Kestää kyllä iskuja kovasti mutta vaikka sillä on kovia iskuja niin ne on äärimmäisen selvästi signaloituja ja täten helppo väistää. Suurimman osan ajasta en edes väistellyt kun ne tuntuvat menevän muutenkin ohi.

No, sitten tulee se ensimmäinen uusi "vaihe", jossa se alkaa laittamaan niitä leijuvia palloja. Niiden kanssa pärjää kun käy lähellä ja lähtee sitten heti hiivattiin.

Jossain kohtaa sitten tulee se toinen vaihe ja ensimmäinen ajatus oli että "jahas, nyt tulee varmaan se lukemani kiroilun syy". Mutta ei. Toinen vaihe tuntuu osaltaan jopa helpommalta kuin ensimmäinen. Ainoastaan kestävyys nousi koska heikko kohta hävisi.

Jossain kohtaa tajuan että tässä kannattaa käyttää heppaa kaverina eikä vain alussa kimppuun mennessä, joten viheltelen vähän väliä ratsua alle että pääsee karkuun palleroita (tms.) ja sitten taas ratsun selästä hypyllä kimppuun. Melkoista väsytystaistelua koska mitään isompaa damagea en saa tuossa vaiheessa aiheutettua mutta lopulta homma oli paketissa.

Nyt on vissiin jonkinlainen ratkaiseva kohta myös edessä kun ottaa huomioon miksi tuolla kohteessa on mutta jätin homman siihen gracelle.
 
Nyt on vissiin jonkinlainen ratkaiseva kohta myös edessä kun ottaa huomioon miksi tuolla kohteessa on mutta jätin homman siihen gracelle.
Kyllä, nyt olet tietynlaisessa "no point of return" -kohdassa. Hyvä kuitenkin huomioida, että suurin osa maailmasta jää tutkittavaksi tämänkin kohdan jälkeen. Pienellä googletuksella löytyy varmasti ne jutut mitä tästä kohdasta eteneminen blokkaa, mutta jos ei halua spoilereita, niin sitten on hankalampi sanoa.

Omassa läpipeluussa menin vain eteenpäin, enkä edes pelin läpäisyn jälkeen tuntenut, että jotain jäi kauheasti missaamatta. Maailma on edelleen tutkittavissa myös pelin läpäisyn jälkeen.
 
Kyllä, nyt olet tietynlaisessa "no point of return" -kohdassa. Hyvä kuitenkin huomioida, että suurin osa maailmasta jää tutkittavaksi tämänkin kohdan jälkeen. Pienellä googletuksella löytyy varmasti ne jutut mitä tästä kohdasta eteneminen blokkaa, mutta jos ei halua spoilereita, niin sitten on hankalampi sanoa.

Omassa läpipeluussa menin vain eteenpäin, enkä edes pelin läpäisyn jälkeen tuntenut, että jotain jäi kauheasti missaamatta. Maailma on edelleen tutkittavissa myös pelin läpäisyn jälkeen.
Ainakin yksi ase (jonka tarvitsee trophyyn/achievementiin) jää keräämättä jos sitä ei ole tuohon mennessä käynyt hakemassa, muutoin ei mitään niin kovin peruuttamatonta tapahdu.
Tässä on myös kiva se, että loppumatsin ja lopun aktivoimisen välillä voi tehdä lähes vaikka mitä, ennen kuin siirtyy mahdollisen ng+:n pariin.
 
Nyt tuolla lumikenttien jonkinlaisessa päätepisteessä tuli vastaan Fire Giant.

Katselin hetken etäältä että jaahas, tuosta taisin jossain kohtaa lukea kiroavia viestejä jostain. Lähdin katselemaan mitä tulee ja heti eräänlainen maanvyöryaalto pyyhkäisee hepan alta. No, ei siinä, ei muuta kuin jalkoihin heiluttamaan miekkaa.

Aika pian hoksasin mitä kannattaa tehdä ja ihmettelin että eihän tämä nyt erityisen hankala ole. Kestää kyllä iskuja kovasti mutta vaikka sillä on kovia iskuja niin ne on äärimmäisen selvästi signaloituja ja täten helppo väistää. Suurimman osan ajasta en edes väistellyt kun ne tuntuvat menevän muutenkin ohi.

No, sitten tulee se ensimmäinen uusi "vaihe", jossa se alkaa laittamaan niitä leijuvia palloja. Niiden kanssa pärjää kun käy lähellä ja lähtee sitten heti hiivattiin.

Jossain kohtaa sitten tulee se toinen vaihe ja ensimmäinen ajatus oli että "jahas, nyt tulee varmaan se lukemani kiroilun syy". Mutta ei. Toinen vaihe tuntuu osaltaan jopa helpommalta kuin ensimmäinen. Ainoastaan kestävyys nousi koska heikko kohta hävisi.

Jossain kohtaa tajuan että tässä kannattaa käyttää heppaa kaverina eikä vain alussa kimppuun mennessä, joten viheltelen vähän väliä ratsua alle että pääsee karkuun palleroita (tms.) ja sitten taas ratsun selästä hypyllä kimppuun. Melkoista väsytystaistelua koska mitään isompaa damagea en saa tuossa vaiheessa aiheutettua mutta lopulta homma oli paketissa.

Nyt on vissiin jonkinlainen ratkaiseva kohta myös edessä kun ottaa huomioon miksi tuolla kohteessa on mutta jätin homman siihen gracelle.
Ainakin pari NPC-hahmoa kuolee toisella valinnalla välittömästi, jolloin yhtä isoista sivuquesteista ei pysty enää tekemään loppuun (omassa pelissäni kävi katkerasti näin). Silloin jää myös saamatta ainakin yksi pelin erilaisista loppuratkaisuista, ilmeisesti yksi parhaista kevyistä armoreista sekä mahdollisesti yksi tai kaksi varsin kovaa loitsua. Kannattaa googletella aihetta tarkemmin, jos haluaa varmistaa, ettei noita menetä.
 
Ainakin yksi ase (jonka tarvitsee trophyyn/achievementiin) jää keräämättä jos sitä ei ole tuohon mennessä käynyt hakemassa, muutoin ei mitään niin kovin peruuttamatonta tapahdu.
Tässä on myös kiva se, että loppumatsin ja lopun aktivoimisen välillä voi tehdä lähes vaikka mitä, ennen kuin siirtyy mahdollisen ng+:n pariin.
Lopun aktivoimisenkin jälkeen voi tutkia ja tehdä kaikkia missattuja juttuja ennenkuin halutessaan sitten hyppää new game plussaan. Tässä siis nuo "no point of returnit" on hyvin häilyviä, vaikka sieltä jotain juttuja sitten missaakin.
 
Jees, no nyt meni sinne seuraavalle gracelle (edelleen vaikea kirjoittaa tuo kun ne on nuotioita tai bonfirejä!) ja hommat eteni.

Siellä seuraavassa mestassa sitten heitti loharia eteen ja ajattelin ensin että kauankohan tuossa menee mutta sehän oli lähinnä ajasta kiinni. Saihan sitä hakkailla mutta ekalla läpi. Muutenkin odotin pahempaa vastaanottoa sen suhteen mitä oli tarjolla kun kävin paikkaa maistelemassa teleportin kautta aiemmin. No, leveleitä on toki varmasti nyt reilusti enemmän, joten sekin vaikuttanee asiaan.

Aivan hirveästipä siellä ei ehtinyt sitten edetä tai tehdä mutta mielenkiinnolla odotan mitä tulee vastaan. Tai jo se että kuinka iso tai pieni tuo alue on. Voi olla ihan kumpaa vaan mutta en osaa yhtään hahmottaa tässä kohtaa että kuinka syvälle tai laajalle paikka avautuu.
 
Jees, no nyt meni sinne seuraavalle gracelle (edelleen vaikea kirjoittaa tuo kun ne on nuotioita tai bonfirejä!) ja hommat eteni.

Siellä seuraavassa mestassa sitten heitti loharia eteen ja ajattelin ensin että kauankohan tuossa menee mutta sehän oli lähinnä ajasta kiinni. Saihan sitä hakkailla mutta ekalla läpi. Muutenkin odotin pahempaa vastaanottoa sen suhteen mitä oli tarjolla kun kävin paikkaa maistelemassa teleportin kautta aiemmin. No, leveleitä on toki varmasti nyt reilusti enemmän, joten sekin vaikuttanee asiaan.

Aivan hirveästipä siellä ei ehtinyt sitten edetä tai tehdä mutta mielenkiinnolla odotan mitä tulee vastaan. Tai jo se että kuinka iso tai pieni tuo alue on. Voi olla ihan kumpaa vaan mutta en osaa yhtään hahmottaa tässä kohtaa että kuinka syvälle tai laajalle paikka avautuu.
Vähän tarkemmin voisit noita paikkoja mainita (kuten vaikka point of gracen nimen), niin pysyisi paremmin kärryillä että missä mennään. :)
Spoilereihin sitten sellaiset suorat viittaukset juttuihin. 'Seuraava' kun on vähän joustava käsite tuossa.
 
Vähän tarkemmin voisit noita paikkoja mainita (kuten vaikka point of gracen nimen), niin pysyisi paremmin kärryillä että missä mennään. :)
Spoilereihin sitten sellaiset suorat viittaukset juttuihin. 'Seuraava' kun on vähän joustava käsite tuossa.
Muistaakseni se suunta on tuossa kohtaa aika selvä mutta jos noita aiempia viestejäni ei ole lukenut niin voi toki olla hukassa että missä mennään. Ja ainahan tietenkin tuossa voi mennä melkein mihin huvittaa mutta tuossa kohtaa menin suuntaan, jossa edistetään juonta. Se on se lähin seuraava grace tuosta aiemmin mainitsemastani pomosta.
 
Muistaakseni se suunta on tuossa kohtaa aika selvä mutta jos noita aiempia viestejäni ei ole lukenut niin voi toki olla hukassa että missä mennään. Ja ainahan tietenkin tuossa voi mennä melkein mihin huvittaa mutta tuossa kohtaa menin suuntaan, jossa edistetään juonta. Se on se lähin seuraava grace tuosta aiemmin mainitsemastani pomosta.
Njoo, olihan se minkä arvelinkin. Hämäsi vain tuo teleporttaus-viittaus, kun eihän sitä kautta pääse kuin vähän katselemaan kaukaisuuteen muutaman vihun kanssa.
 
Muistaakseni se suunta on tuossa kohtaa aika selvä mutta jos noita aiempia viestejäni ei ole lukenut niin voi toki olla hukassa että missä mennään. Ja ainahan tietenkin tuossa voi mennä melkein mihin huvittaa mutta tuossa kohtaa menin suuntaan, jossa edistetään juonta. Se on se lähin seuraava grace tuosta aiemmin mainitsemastani pomosta.
Tämä alue muistutti mielestäni enemmän perinteisempää Souls-kenttärakennetta, kuin Elden Ringin normaalia avoimuutta. Alue oli varsin suoraviivainen, vaikka polkuja muutamiin suuntiin risteilikin. Lohari kesti kieltämättä aika paljon iskua ja muutamia muitakin haastavia vihollisia alueella oli. Kuitenkin suhteellisen kompaktina paikkana tämä myös eteni mukavan nopeasti.
 
Njoo, olihan se minkä arvelinkin. Hämäsi vain tuo teleporttaus-viittaus, kun eihän sitä kautta pääse kuin vähän katselemaan kaukaisuuteen muutaman vihun kanssa.
Niin niin eli kävin "maistelemassa" eli sain pientä makupalaa. Samoja vihulaisiahan ne oli mitä oli paljon tarjolla kun kunnolla sinne pääsi, joten minusta siitä sai ihan oikean kuvan. Aiheuttivat siinä kohtaa jopa vaikeuksia vaikka nyt niitä pistelee pinoon porukoittain.

Tämä alue muistutti mielestäni enemmän perinteisempää Souls-kenttärakennetta, kuin Elden Ringin normaalia avoimuutta. Alue oli varsin suoraviivainen, vaikka polkuja muutamiin suuntiin risteilikin. Lohari kesti kieltämättä aika paljon iskua ja muutamia muitakin haastavia vihollisia alueella oli. Kuitenkin suhteellisen kompaktina paikkana tämä myös eteni mukavan nopeasti.
Olihan näitä perinteisempiä alueita muitakin ja on olleet oikein mieluisia. Ehkä jopa pelin parasta antia.

Tuolla on niitä pitkiä laiheliineja, joista se isompi on nyt pari kertaa jo yhdellä onekill-hommalla hoidellut hahmoni useamman kerran. Jätin sitten pelin siihen sillä ajatuksella että yritän ensi kerralla tai sitten menen toiseen suuntaan jos en jaksa heti tuota kohtaa yrittää uusiksi. Vaikuttaa muuten siis ihan helpolta mutta kun sillä on se yksi "grap attack", jonka jälkeen homma on siinä.
 
No niin. Eilen tuli jätettyä peli sellaiseen tilanteeseen että edessä oli täysin selvä huone pomotaisteluineen. Tänään sitten menin tuonne ja siellähän oli vastassa koitos, johon olen törmännyt lauseessa joka meni about näin:

"Pomo X:ltä pitäisi poistaa pari AoE-liikettä, pomo Y:ltä voisi vähentää kestävyyttä ja taistelu Z pitäisi poistaa kokonaan".

Ja tuo missä minä olen, on tuo esimerkin "taistelu Z", jota on kirottu melkoisen paljon.

Tosin melkein joka pomosta löytää sen aiheen, jossa sitä kirotaan ja useamman olen pieksänyt, joista olen lukenut kiroiluviestejä.

Mutta kyllähän tuo taistelu aika mälsä on monellakin tapaa:
Ovat olleet jo yksinään rasittavia vastuksia mutta nyt niitä on kaksi ja jakavat jättimäisen healthpalkin, sekä spawnailevat takaisin jos toinen on yhä elossa.

Mietin että josko tuohon toimisi se että yrittää hoidella molemmat mahdollisimman pienellä viiveellä eli tasaisesti vähentää molemmilta healthiä. Tosin vähän epäilen että voiko olla noin helppo. Varmaan spawnaa vain molemmat takaisin tms. Mutta ajattelin joka tapauksessa sitä seuraavaksi testailla.
 
No niin. Eilen tuli jätettyä peli sellaiseen tilanteeseen että edessä oli täysin selvä huone pomotaisteluineen. Tänään sitten menin tuonne ja siellähän oli vastassa koitos, johon olen törmännyt lauseessa joka meni about näin:

"Pomo X:ltä pitäisi poistaa pari AoE-liikettä, pomo Y:ltä voisi vähentää kestävyyttä ja taistelu Z pitäisi poistaa kokonaan".

Ja tuo missä minä olen, on tuo esimerkin "taistelu Z", jota on kirottu melkoisen paljon.

Tosin melkein joka pomosta löytää sen aiheen, jossa sitä kirotaan ja useamman olen pieksänyt, joista olen lukenut kiroiluviestejä.

Mutta kyllähän tuo taistelu aika mälsä on monellakin tapaa:
Ovat olleet jo yksinään rasittavia vastuksia mutta nyt niitä on kaksi ja jakavat jättimäisen healthpalkin, sekä spawnailevat takaisin jos toinen on yhä elossa.

Mietin että josko tuohon toimisi se että yrittää hoidella molemmat mahdollisimman pienellä viiveellä eli tasaisesti vähentää molemmilta healthiä. Tosin vähän epäilen että voiko olla noin helppo. Varmaan spawnaa vain molemmat takaisin tms. Mutta ajattelin joka tapauksessa sitä seuraavaksi testailla.
Tuossa auttaa paljon se yksi summonoitava npc jonka merkin löytää yhden sisäänkäynnin luota.
 
Ylös Bottom