Eilen tutkiskelin Haligtreetä ja voi että ärsytti kun meni hieman yli 100000 runea hukkaan. Levelin nousuun tarvitsee tällä hetkellä jotain 140000, joten siinä meni melkein yhden levelin verran runeja.
Kaiken huipuksi homma oli lopulta oma kämmi. Tiputtauduin muka oikealle reitille mutta se olikin liian korkea paikka. En tajua miksen vain käyttänyt kartan pikamatkustamista koska hetken etsin sopivaa paikkaa alas. Runen hakureissu meni taas pieleen heti alussa kun ylhäältä, missä runet olivat, tulittaa sellainen pallero saippukuplia järkyttävän määrän. Tuon ohi oli alunperinkin vaikeahko päästä niin nyt sitten jätin sen luo runet ja vieläpä noin typerällä tavalla.
No, onhan tuota valikko täynnä niitä käytettäviä runeja, joten jos haluaa niin saanee useamman tasonnousun kun vain käyttelee ne. Yleensä olen niitä käyttänyt kun on ollut pomo edessä ja halunnut runet "nolliin" eli nostanut leveliin vaadittavaan määrään runelukeman että ei tarvitse joka kerta pomomatsin alussa juosta runelle vaan saa keskittyä taistelemiseen.
Jossain kohtaa kun tuntuu ettei ole enää merkittävämmin tutkimista, josta keräilisi samalla runeja, voisi käyttää nuo pois. Aika usein soulsborneissa tuollaiset jää käyttämättä ja niitä on valikko täynnä loppupomon jälkeenkin.
Samoin bossrunet (tms) on vielä käyttämättä kokonaan. En oikein missään soulsbornessa ole keksinyt mitä niillä tekisi. Tuntunut aina ettei mitään itselle mieluista asetta tai muuta saa niillä. Eikä ole viitsinyt sieluiksikaan muuttaa.
Olet aika lopussa menossa. Jokunen pakollinen pomo siellä vielä on odottamassa, mutta ei hirveästi enää uutta aluetta tutkittavaksi. Huom. pakollista aluetta tai pakollisia pomoja.
Löysin tosiaan sen hissin kautta uuden alueen, jonka kautta pääsin taas uudelle alueelle, joten onneksi on muutakin tekemistä vielä kuin juosta kahdelle pomolle vuoronperään yrittämään josko näkisi/oppisi vähän pidemmälle niiden liikkeitä.
Se aiemmin mainittu tympääntyminen väistyi saman tien kun taas pääsi tuohon sujuvampaan etenemiseen ja tutkimiseen. Vaikka pomot on aina olleet todella iso osa soulseja niin täytyy sanoa että Elden Ringin myötä on alkanut arvostamaan paljon enemmän sitä vapaampaa tutkimista ja seikkailemista. Sekin on toki ollut iso osa soulseja jo sen vuoksi että maailmat on yleensä niin hienosti rakennettu että jo pelkkä oikoreittien hoksaaminen tuntuu todella tyydyttävältä.
Varmaan näiden uusienkin alueiden päästä löytyy pomo tai pari mutta toivon ettei ole yhtä ärsyttävä/tylsä matka niiden luo. Niin ja yksi dungeon löytyi myös. Siis niitä, joille ne patsaat opastavat. Tai ei se löytynyt mutta se patsas löytyi, joten ainakin yksi sellainenkin on vielä käymättä. Ne on yllättävän viihdyttäviä vaikka onkin rakennettu samoista palasista. Hienoa luovuutta kyllä niissä käytetty kun saatu silti niin vaihtelevia ja jopa todella oivaltavia niistä. Saisi eräs Zelda "dungeoneineen" ottaa oppia miten tehdään visuaalisesti ja muutenkin samanlaisista rakennuspalikoista vaihtelevaa sisältöä.
Joo, pitkät juoksumatkat esim. pomoille uudelleen yrittäessä ovat sunnilleen idioottimaisimpia juttua, mitä pelikehittäjät voivat tehdä. Todella iso virhe.
Olin joskus sitä mieltä että ne kuuluvat soulseihin mutta se oli ennen kuin laittoivat Elden Ringiin ne Stake of Marikat. Nehän on juuri sitä varten siellä että vähennettäisiin lähimmältä gracelta juoksua ja sitten niitä ei käytetä aina kun voisi. Olen ehkä yhä hieman sitä mieltä että perinteisemmistä soulseista en välttämättä lyhentäisi ihan kaikkia juoksumatkoja mutta Elden Ringissä se juttu on jo olemassa joten ihmettelen että miksei sitä hyödynnetä kuin jossain kohtaa ja joskus taas sitten ei.
Tai joku checkpoint, joka on sijoitettu pakollisen "on-rails"-osion alkuun, jossa esim ensimmäinen minuutti on jotain täysin turhaa vaikkapa dialogia ennen varsinaista pelaamisen alkamista. Sitten katselet ja kuuntelet aina uudelleen sitä samaa paskaa. Anteeksiantamattomia virheitä. Ja jos teknisestä seikasta johtuvaa, niin älä sitten tee sellaista osiota tai mieti joku eri ratkaisu.
Nämä myös on kyllä rasittavia. Uudessa TMNT-pelissä on jostain syystä joka kerta opetusosio ennen kuin pääsee pelaamaan. Siis vaikka valitsee sen "continue"-vaihtoehdon. Käsittämätön ratkaisu kun tuo voisi olla vain ensimmäisellä kerralla ja sen jälkeen valikoissa tms.