Nyt on noin 30 tuntia tätä takana ja saa nähdä ennätänkö saada läpi ennen kakkososan julkaisua. Ei toki haittaa vaikka en ehtisikään, sillä pakko ehkä hieman pitää taukoa, ettei vain iske ähky. Nopeasti tunteja on kyllä kertynyt, sillä tämä maistuu itselleni erinomaisesti.
En oikein tiennyt mitä odottaa tältä peliltä. Paljon olin lukenut sitä, että tämä vain vain "kävelysimulaattori" ja toiset taas sanovat tämän olevan yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä. Kaikille kommenteille yhteistä oli kuitenkin se, että tämä peli on pakko vain itse kokea. Ymmärrän nyt täysin nämä kaikki kommentit ja mielestäni ne ovat kaikki myös ihan oikeassa. Tämä on todellakin kävelysimulaattori, mutta samalla aivan huikea peli. Juuri tuo mitä
@HideoMiyamoto tuossa ylempänä kuvasi, eli se miten pelattavuus kehittyy alusta loppua kohti.
Rakastan pelejä, joissa itse luot maailmaa ja joudut pohtimaan miten voisit helpottaa elämääsi tulevaisuudessa. Samalla peli tarjoaa kokoajan lisää työkaluja, joilla peli muuttuu kokoajan. Tulee hyvin vahvasti Subnautica mieleen siitä, miten ensimmäisen kerran kulkiessa reittiä se tuntuu aivan helvetiltä, mutta matkalla rakennat siltoja ja ties mitä, jotka sitten helpottavat kulkemista tulevaisuudessa. Olen nyt kuljettanut paketteja siellä vuoristossa ja ensimmäiset reissut olivat puhdasta kidutusta, mutta nyt olen saanut rakennettua vuorille käytännössä kaikki outpostit kattavan
köysirataverkoston, jolla pääsen sekunneissa paikasta toiseen.
Pelattavuuden ohella myös maailma ja tunnelma ovat aivan viimeisen päälle, ne tekevät tähän niin paljon, kun pitkätkään jalkapatikat eivät ole kertaakaan tuntuneet tylsiltä. Visuaalisesti peli näyttää myös erinomaiselta PS5:lla. Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta, saa nähdä mihin suuntaan se vielä etenee.
Ainoana negatiivisena asiana nostaisin esiin taistelut. Kaikki ammuskelut ja nyrkkeilymatsit tuntuvat todella kankeilta ja ei kyllä selkeästi olla pelin vahvuusalueella. Onneksi tässä niitä ei hirveästi ole ja painotus onkin selkeästi enemmän taisteluiden välttämisessä. Ehkä jatko-osassa, joka ilmeisesti on toimintapainotteisempi, on tähän osa-alueeseen panostettu enemmän. Toisaalta nautin kyllä kaikista muista osa-alueista paljon enemmän, eli en juuri kaipaisi tähän edes enempää toimintaa.
Peliä aloittaessani katsoin, että läpipeluu on jotain väliltä 40-100 tuntia ja ajattelin, että mennään nyt mahdollisimman suoraviivaisesti, että ehdin kakkososan julkaisuun mukaan. Olen kuitenkin puuhaillut ihan kaikkea ylimääräistä ja rakennellut vaikka mitä, ihan vain maailmaa parantaakseni, joten saa nähdä kauanko tämä läpipeluu lopulta kestää. No, se ei haittaa ollenkaan, sillä peli on erinomainen ja aion nautiskella tästä ihan rauhassa.