Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Death Stranding viimein pikkaisen myöhässä työn alla. Myönnettäköön alkuun, että en ole ollenkaan sellaista grindaavaa tyyppiä. Täten joku tien rakentaminen tai sivutehtävänä pitsan kuljettaminen ei juuri tuota mielihyvää, eikä ajankäytöllisesti ole tyydyttävää. Siispä voi olla, että olen valinnut täysin väärän pelin itselleni.
Hienoa että annat mahdollisuuden pelille, tämä peli ei tosiaan ole kaikille ymmärrän sen vallan hyvin. Jos pahin ”koukku” pelimekaniikkaan ei ole tuossa vaiheessa vielä tarttunut missä menet niin ei se tuosta kovin paljon erilaiseksi enää muutu.

Minulle tämä teos oli jotakin maagista ja kun pelimaailma aukesi kunnolla olin aivan myyty, se vapauden määrä miten hoitaa asiat omalla tyylillä oli huumaavaa. Pelissä ei ole oikeaa tai väärää tapaa hoitaa tehtäviä, kunhan ne tulee tehdyksi. Tuo kohta missä olet menossa kesti itsellä myös pitkään, ei varmastikaan mennyt noin kauan, mutta kun perille pääsi ja tarina tuosta eteni niin muistaakseni pitkä uuvuttava matka ja käänne juonessa sai jonkinlaisen tunnereaktion ja roskia oli pahasti sitten silmissä .

Keep on keeping on ;) (peukku hymiö puuttuu foorumilta!)
 
Keep on keeping on ;) (peukkuhymiö puuttuu foorumilta!)
Kyllä tänne silti sellaisen saa, kopioimalla muualta :). Ei tosin näytä yhtä hyvältä pienen koon vuoksi. Edit. eipä saanutkaan. Pieni peukku katosi tekstin julkaisun yhteydessä.

Vaan tulipa vahvat fiilikset Poro24:n viestistä. Aikoinaan nimittäin oma seikkailu päättyi juuri tuohon mainittuun kohtaan. Sen jälkeen ole pelin pariin palannut. Yksi merkittävä apuväline oli kuitenkin käytössä (jaloissa): En muista varusteen virallista nimeä, mutta kutsutaan niitä vaikkapa voimasäärystimiksi. Sellaiset ovat aivan ehdottomia pitkille matkoille jos ei ole kulkuneuvoa saatavilla. Nopeuttavat menoa huomattavan paljon, mutta varjopuolena kuluttavat paljon virtaa. Matkalla on siis syytä olla ainakin silloin tällöin latauspisteitä.
 
Hienoa että annat mahdollisuuden pelille, tämä peli ei tosiaan ole kaikille ymmärrän sen vallan hyvin. Jos pahin ”koukku” pelimekaniikkaan ei ole tuossa vaiheessa vielä tarttunut missä menet niin ei se tuosta kovin paljon erilaiseksi enää muutu.

Minulle tämä teos oli jotakin maagista ja kun pelimaailma aukesi kunnolla olin aivan myyty, se vapauden määrä miten hoitaa asiat omalla tyylillä oli huumaavaa. Pelissä ei ole oikeaa tai väärää tapaa hoitaa tehtäviä, kunhan ne tulee tehdyksi. Tuo kohta missä olet menossa kesti itsellä myös pitkään, ei varmastikaan mennyt noin kauan, mutta kun perille pääsi ja tarina tuosta eteni niin muistaakseni pitkä uuvuttava matka ja käänne juonessa sai jonkinlaisen tunnereaktion ja roskia oli pahasti sitten silmissä .

Keep on keeping on ;) (peukku hymiö puuttuu foorumilta!)
Voe voe..tämä jäi kesken myös minulla..polttelis kyllä näiden juttujen perusteilla päivittää ps 5 versio tulille..mut onko savet tallessa, mitkä tuli 4:lla pelattua?
 
Mulla alku imaisi mukaansa mutta sitten oli aikamoista pakkopullaa välillä. Noin 35h jälkeen mielikuva pelistä vaihtui ja tykkäsin todella paljon. En muista mikä chapter oli kyseessä. Päivitys ps5 versioon kyllä kiinnostaisi mutta toista kertaa en tätä läpi pelaa vaikka hienona/erilaisena teoksena pidänkin.
 
Mulla alku imaisi mukaansa mutta sitten oli aikamoista pakkopullaa välillä. Noin 35h jälkeen mielikuva pelistä vaihtui ja tykkäsin todella paljon.
Tekisi mieli rohkeana luottaa tähän, mutta samalla tekisi mieli poistaa peli samantien kovalevyltä.

Tämä chapteri nousee pelihistoriani ankeimpiin kokemuksiin. Jynssäät samoja vuorisia polkuja joko noutaen tai toimittaen jotain ja sitten jynssäät samaa reittiä takaisin sekunnissa käsikirjoitettujen epäkiinnostavien päätarinaan liittymättömien juonikuvioiden puitteissa. Enää en kyllä osannut hakea nautintoa yhtään mistään.

Moni on sanonut jotenkin, että kun jaksaa kaksi tai kolme ekaa chapteria, niin sitten peli avautuu ja palkitsee. Tällä hetkellä tuntuu, että juuri nuo kolme ekaa chapteria toimivat parhaiten, kun kaikki tuntui vielä uudelta ja tarpomisesta jaksoi nauttia.

On ollut niin ankeat viimeiset noin 10 tuntia tämän parissa, että olen alkanut kyseenalaistamaan koko peliharrastuksen järkevyyttä. Selkeästi kannattaisi siis varmaan lopettaa, mutta koitetaan pientä taukoa ensin. Ei anna pää periksi heittää 30 pelituntia hukkaan.
 
On ollut niin ankeat viimeiset noin 10 tuntia tämän parissa, että olen alkanut kyseenalaistamaan koko peliharrastuksen järkevyyttä. Selkeästi kannattaisi siis varmaan lopettaa, mutta koitetaan pientä taukoa ensin. Ei anna pää periksi heittää 30 pelituntia hukkaan.
Jättää kesken vaan jos ei maistu.

Tarkistin, että viimeksi olen itse käynnistänyt Death Strandingin huhtikuussa ja sitä ennenkin oli pitkä tauko. 24 tuntia pelattu ja episodi/chapter 5 läpi, eikä vaan löydy motia jatkaa. Peli on hienon näköinen, mutta ei oikein tee mitään sen lisäksi. Periaatteessa tarina maan yhdistämisestä kävellen ja paketteja kuskaten on mielenkiintoinen, mutta kun se on niin suurimmalta osin vaan sitä tarpomista.
 
Pelit jotka ei maistu niin jätetään pois. Koskee jokaisia pelejä. Turhaa ajan tuhlaista. Ei tartte siten valitella miten huonoja ne on. :D
 
Pelit jotka ei maistu niin jätetään pois. Koskee jokaisia pelejä. Turhaa ajan tuhlaista. Ei tartte siten valitella miten huonoja ne on. :D
Näinhän se on, mutta kyllä se kun johonkin peliin on pistänyt tarpeeksi paljon aikaa tai kun ostohetkellä on siitä ollut täpinöissään, niin hankala voi olla lopettaa. Vaikka se oman mielenterveyden kannalta järkevintä olisikin. :)
 
Näinhän se on, mutta kyllä se kun johonkin peliin on pistänyt tarpeeksi paljon aikaa tai kun ostohetkellä on siitä ollut täpinöissään, niin hankala voi olla lopettaa. Vaikka se oman mielenterveyden kannalta järkevintä olisikin. :)
Ja sitten on ainakin itselläni muutama peli, jotka ovat tuntuneet suorastaan huonoilta yli 10 tunnin verran, kunnes jokin on vain jossain vaiheessa klikannut, ja lopulta peli on saattanut ollakin itselleni aivan huippupeli. Ainakin Dragon Quest XI oli minulle tällainen peli. Olisi kyllä harmi, jos olisin pelin kokonaan lopettanut, kun ei vielä 15 tunnin kohdalla alkanut maistumaan. Mutta n. 20 tunnin paikkeilla tapahtui sitten jotain, ja peli alkoi vaan koko ajan imaisemaan maailmaansa paremmin. Pelasin peliä lopulta yli 200 tuntia ja tein sille boxilla kaikki mahdolliset saavutukset. Yksi parhaista peleistä, joita olen ikinä pelannut olisi siis jäänyt pelaamatta, jos olisin helpolla luovuttanut. Harvassahan ne tällaiset tapaukset toki ovat, mutta kyllä itse varsin pitkälle pelejä pelaan, vaikka tuntuisivatkin heikohkoilta. Paskoja pelejähän en sinänsä edes osta, joten paha näitä on loppuun asti pelaamatta jättää… :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos käveleminen tympii, Trikellä pääsee melkein minne vaan. Välillä pitää vähän kikkailla että pääsee vuoria ylös tai tosi epätasaisella maastolla kulkemaan, mutta sanoisin että 95% pelimaailmasta on saavutettavissa Trikellä.

Oman pelikerran päätteeksi olin kulkenut Trikellä moninkertaisesti verrattuna muihin kulkutapoihin mukaanlukien kävely.
 
Itse olen sillä kannalla pitkistä peleistä että jos ei 10 tunnissa ala peli maistumaan, niin sitten jättää vain kesken. 10 tuntia on sellainen sopiva että peli pääsee yleensä hyvin vauhtiin.

Ei mitään peliä kannata väkisin puurtaa. Kuitenkin sen pitäisi olla hauskaa tekemistä.
 
Heh, vielä tulee minulta kommenttia pelistä. Kuvitelkaa, että on vuosi 2019.

Annoin pelille jatkuvasti "vielä yhden mahdollisuuden", kunnes olikin jo 80% läpi. Sitten päätin mennä loppuun asti. 43 tuntia taisi lopulta kertyä peliaikaa.

Pidän itseäni kärsivällisenä ihmisenä. Ilmeisesti Death Strandingin inspiraationa olleen maailman hidastempoisimman tv-sarjan Twin Peaks: The Returnin olen nähnyt kolmesti. Death Stranding oli silti sellainen haaste kärsivällisyydelle johon en ole aiemmin törmännyt.

Plussia:
- Pelaan yleensä aina performance-tilassa, jos sellainen on saatavilla. Tässä kuitenkin fps näytti pysyvän koko ajan siellä 60 hujakoilla myös quality tilassa. 4k resolla kenties kaunein peli johon olen koskaan törmännyt

- Kunnianhimoinen tarina, nimekkäät näyttelijät. Pitää nostaa hattua Kojiman aivoille, että vetää sieltä tälläistä tavaraa. Taustalla kaunis idea ihmisten yhdistämisestä.

- Muutamia upeita rentouttavia hetkiä kun eteni kauniissa maastoissa Low Roarin pauhatessa taustalla. Muistan yhden kohdan jossa siinä kävellessä veti ihan herkäksi.

- Kartalta sopivan reitin etsiminen ja suunnitelman onnistunut toteuttaminen osasi olla palkitsevaa.

- Vihollisia ei tarvinnut tappaa. Välillä mukava nähdä peli ilman silmitöntä väkivaltaa.

Miinuksia:

- Peli oli liian pitkä, vaikka keskittyi enimmäkseen päätarinaan. Pelimekaniikka ei millään kantanut eikä pitänyt otteessaan näin pitkää aikaa. Toki ymmärrän, että tarkoituksena varmaankin oli, että lopussa pelaaja kokee matkan olleen pitkä ja uuvuttava. Sitä se todellakin oli. Iso osa tehtävistä oli täyttä huttua, joilla vain saatiin lisää pituutta peliin. Päätarinan tehtäviä olisi voinut supistaa reilusti, kun samaa hommaa pystyy sivutehtävinä kuitenkin halutessaan tekemään loputtomiin.

- Pomotaistelut aivan karmeita ja kankeita, aivan jokainen. Olisi pärjännyt ilmankin.

- Matkaa hidastaneet BT ja Mule kohtaamiset pääosin vain ärsyttivät. Ei tule mieleen toista peliä jossa viholliskohtaamiset ovat yhtä epätyydyttäviä

- Pelin lopetus. Tuntuu kuin olisi katsonut viisi eri elokuvan lopetusta putkeen. Juuri kun luulit lopun koittavan, niin jatkuikin vielä puoli tuntia ja tämä looppi toistui toistumistaan. Tarinan voi paketoida tiiviisti ja mieleenpainuvasti, tai sitten tunkea tällä tavalla kolme tuntia erilaista siirappia näytölle ja lopulta ei jää oikein mieleen muu kun turhautuneisuus.

Tulipahan koettua. Eipähän tarvitse enää miettiä milloinka sen Death Strandingin uskaltaisi aloittaa.
 
Tämä oli kyllä vikoineenkin (oh boy, niitä piisasi) aivan hemmetin hyvä peli. Hemmetin hyvä. Ja todellinen "mikä tässä oli hyvää, en tajua"-kandidaatti, kun odotetusti jättää sangen ison osan pelaajista kylmäksi.

Onneksi tulee jatkoa, niin ei tarvitse kuitenkaan leikitellä ajatuksella tämän uudestaan aloittamisesta.
 
Pelin loppu on tosiaan todella huono, mutta muuten Death Stranding oli ainutlaatuinen kokemus.

Lopetus varmaan Kojiman heikointa välivideota ikinä. Tosin MGS4 on pelaamatta, joten en tiedä minkä tasoisia ne meemipitkät videot on.

Kiva oli kesällä aloittaa myös pelin Directors Cut PS5:lla, mutta ei ole aikaa ollut pelata sitä pitkälle. Alussa on niin mukavaa, kun lähinnä saa vain viedä paketteja perille eikä ole liika toimintaa sekä apukeinoja rajatummin.
 
Death Stranding on aina kuulostanut siltä, että toiset saavat tästä huomattavasti enemmän irti kuin toiset, eikä tätä kyllä ihan täyteen hintaan olisi tullut kokeiltua, että kumpaan kategoriaan itse kuuluu. Kun Gigantissa tuli vastaan tämän PS4-versiota 3,49€ hintaan muutama kuukausi sitten, niin ei ollut enää vaikeata tarttua tuohon.

Vielä on jäänyt kuitenkin aloittamatta tämä, mutta tarkoitus olisi maksaa vielä tuo PS5 Upgrade. Onko tuo ihan no brainer vai kannattaako ensin pyöritellä peliä ilman tuota Director's Cut päivitystä?
 
Viimeksi muokattu:
Death Stranding on aina kuulostanut siltä, että toiset saavat tästä huomattavasti enemmän irti kuin toiset, eikä tätä kyllä ihan täyteen hintaan olisi tullut kokeiltua, että kumpaan kategoriaan itse kuuluu. Kun Gigantissa tuli vastaan tämän PS4-versiota 3,49€ hintaan muutama kuukausia sitten, niin ei ollut enää vaikeata tarttua tuohon.

Vielä on jäänyt kuitenkin aloittamatta tämä, mutta tarkoitus olisi maksaa vielä tuo PS5 Upgrade. Onko tuo ihan no brainer vai kannattaako ensin pyöritellä peliä ilman tuota Director's Cut päivitystä?
Tallennuksen siirto PS4:ltä PS5:lle on ainakin tehty niin hiton hankalaksi, joten jos on samalla tallennuksella tarkoitus kuitenkin jatkaa PS5:llä, niin itse ainakin suosittelisin sitten suosiolla aloittamaan pelin PS5-versiolla.
 
Tallennuksen siirto PS4:ltä PS5:lle on ainakin tehty niin hiton hankalaksi, joten jos on samalla tallennuksella tarkoitus kuitenkin jatkaa PS5:llä, niin itse ainakin suosittelisin sitten suosiolla aloittamaan pelin PS5-versiolla.

PS5:lla siis tuon PS4-version aloitan ihan ensimmäistä kertaa, joten mitään tallennuksia ei tarvitse siirtää. Vai siis joudunko jotain siirtelemään, jos aloitan PS4-version PS5:lla ja päivitän sen aloituksen jälkeen vasta? Sonylla kieltämättä on vähän erikoisia kuviota välillä, mutta ei kai nyt sentään mitään tuollaista?

Lähinnä siis vaan mietin, että kannattaako tuota kokeilla sen enempää rahaa tuohon sijoittamatta ja päivittelee sitten PS5-uprgradella ja Director's Cutilla, jos muuten maistuu vai onko nämä päivityksen muutokset niin merkittäviä, että niiden kanssa peli todennäköisesti toimii paremmin?
 
PS5:lla siis tuon PS4-version aloitan ihan ensimmäistä kertaa, joten mitään tallennuksia ei tarvitse siirtää. Vai siis joudunko jotain siirtelemään, jos aloitan PS4-version PS5:lla ja päivitän sen aloituksen jälkeen vasta? Sonylla kieltämättä on vähän erikoisia kuviota välillä, mutta ei kai nyt sentään mitään tuollaista?
Voi kyllä. Ja monista peleistä poiketen sen tallennuksen siirto ei ole edes suoraan päävalikosta, vaan pelin sisältä, ja siihenkin liittyy vielä omia tiettyjä reunaehtojaan. Joten en näe järkeä pelata PS5:llä PS4-versiota.
 
Ylös Bottom