Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Doom: The Dark Ages

Viikonloppuna tätä pääsin pelaamaan tietokoneella PC game passin kautta ja eteenpäin liikkumisesta tuli kans mieleen Painkiller. Ensimmäisen chapterin tykitin läpi ja toistaiseksi mielestäni paras on doom 2016. Katsotaan sitten uudestaan kun saa tämän läpi. Musiikki hävisi kummallisesti taisteluiden alle, muissa se oli kantava voima räiskinnän aikana.

Tässä kannattaa kyllä laittaa musiikit asetuksista täysille, muuten ne tosiaan jää välillä aina peittoon. Laadullisesti musiikki on myös hieman nostanut tasoaan, kun on pidemmälle päässyt. Ei olla kuitenkaan vielä lähelläkään Mick Gordonin tasoa.

Joo samaa mieltä, että kannattaa nostaa musat tappiin. Ihan hyvää settiä tässäkin on vaikkei Mickin tasolle päästäkkään.

Ja ansaitusti! Aivan loistava peli jälleen kerran ID:ltä!
Pitäisi ottaa itsekin peluuseen, mutta kun Oblivionin läpipeluu vaan tuntuu kestävän ja kestävän. :)

Olen siitä outolintu, että en silloin vuonna 2016 päässyt sisään Doom (2016) peliin. Pelasin ehkä muutaman tunnin ja ei vaan lähtenyt, mutta sitten pelasin Eternalia, kun se ilmestyi ja tykästyin aivan täysin.

Id Softwarehan on sanonut, että jokainen näistä peleistä on erilainen lähestymisessään taisteluun demoneja vastaan, joten jännä nähdä uppoaako tämä uusin. Siitä ei ole kysymys etteikö pelit olisi äärimmäisen laadukkaita kaikki, mutta joku siinä vuoden 2016 versiossa tökki. Ehkä pitäisi näin Eternalin jälkeen antaa vielä uusi mahdollisuus.

7 kertaa nopeammin 3 miljoonaa pelaajaa kuin eternal.
Nopea googletus kertoi, että eternal julkaistiin maaliskuussa 2020 ja tuli gamepassin valikoimiin lokakuussa.
Tämä tuli heti julkaisussa gamepassiin joten ei mikään ihme, että pelaajia tuli nopeammin.
Vois olla "hieman" eri luvut jos tarttis maksaa se 80e jotta pääsee pelaamaan.

Olin jonkinaikaa miettinyt "uuden" Doomin (2016) testaamista, sillä pelin nopeatempoisuus kiinnosteli. Nyt Dark Ages tuli siihen saumaan kuin tilauksesta, ja yllätyin miten arcademainen peli onkin 2016 -versioon verrattuna. Eli tämähän on oikeastaan räiskinnän sijaan Returnalistakin tutuksi tulleen "japani-arcadeiden" innoittama peli, jossa erilaiset vihollisten hoidetaan heidän omia hyökkäyksiään hyväksikäyttäen. Vihollisen ammukset on värikoodattu oikeastaan sen mukaan, miten niiltä suojaudutaan yms.

En vielä tiedä pidänkö tästä, vai en. Tähän mennessä olen tykännyt räiskinnän sijaan tästä erilaisesta lähestymistavasta.

No pitihän se itsekkin laittaa hehkutuksen takia Game passin kautta tämä tulille. Vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä. Erittäin sulava pelattavuus, pyörii hyvin Series X:llä, ja on kaikenlisäksi monipuolinen vaikeusasteen säätö. Pelkästään näillä jo päästään plussan kirjoille, ja monen muun pelin olisi syytä ottaa oppia.

Sitten vielä lisäksi pelin pääpihvi, eli demonien teurastiminen on kyllä hyvin ja tyydyttävästi tehty. Pidän tuosta kivestä ja parryamisestä. Tulee tosiaan erilainen lähestymistyyli räiskinnän ja mätkinnän ohelle.

Pitääpi jatkaa pelaamista ja katsoa mitä fiiliksiä tulee. Mutta vaikuttaa jo ihan näin alussa hyvältä :)

Läpi meni. Ultra violencella pelasin ja Series X:llä. Pitää myöhemmin testata vielä miltä tuntuu PC:llä hiiri ja näppis kombolla.

Tässä omia ajatuksia:
- Päätös muuttaa gameplayn kaavaa jälleen edellisestä pelistä oli täysin oikea. Nyt tämä tuntu sopivasti tutulta ja silti erilaiselta ja jokainen trilogian peli on myös edelleen oma juttunsa, joihinka voi hyvillä mielin palata milloin tahansa.

- Eternaliin verrattuna peli tuntui yllättävän helpolta, jota pelasin samalla vaikeustasolla. Ihan loppupuolella tuli kuitenkin selkeä difficulty spike.

- Tuntui myös että ne "challenge" tyyliset taistelut oli lyhyempiä kuin Eternalissa. Monesti alkoi päästä vasta tunnelmaan ja sitten taistelu olikin jo ohi.

- Musiikit oli hyvät, hieman perinteisempää heviä vrt. Mick Gordonin enemmän industrial tyyliseen mäiskeeseen. Pistin merkille että moottori joka ajaa musiikkia dynaamisesti ei aina toiminut ihan moitteetta. Joidenkin isompien taistelujen aikana se esim. siirtyi takaisin ambienssiin, vaikka homma oli vielä kesken. Sitten räime taas alkoi uudestaan kun se tajusi että siellähän onkin vielä isompiakin vihuja elossa. Muutenkin tuntui että koska taistelut eivät olleet niin pitkiä, niin eri teemojen välillä vaihtelu taistelujen aikana kävi vähän turhankin hätäisesti.

- Tarina oli hyvä vaikkakin todella simppeli. Lähinnähän sen idea oli tarjota puitteet kohtauksille, joissa Doom Slayer on suorastaan koomisen karu hahmo.

Summa summarum, tykkäsin isosti. Ei ollut niin hyvä kuin Eternal omasta mielestäni, mutta silti todella hyvä.

Läpi meni täälläkin, pelasin Nightmarella ja pelikello pysähtyi aikaan 16 tuntia. Mitenkään massiivinen peli ei siis ole kyseessä, kun kaikki kentätkin putsasin 70-100 % tarkkuudella, niin 100 % läpipeluullakin peli kestää ehkä reilut 20 tuntia? Itseäni tämä ei kyllä haitannut, vaan koin pituuden olleen oikein sopiva tälle pelille. Peli kuitenkin maksaa sen 80 euroa, niin siihen suhteutettuna hinta on omasta mielestäni hieman suolainen. Game Passin kauttahan tämän tietysti saa, kuten itse tein.

Mitä peliin itsessään tulee, niin mielestäni se oli todella hyvä. Selkeästi erilainen lähestymistapa taisteluihin, jossa painotus on lähitaistelussa ja kilven hyödyntämisessä esimerkiksi torjumalla iskuja. Parry ikkuna tässä on sen verran massiivinen (jota voi myös itse säätää), että sitä ei kannata kenenkään pelätä. Itselleni tämä pelityyli ei toiminut niin hyvin kuin aiemmat, sillä pidän Doomeissa enemmän nimenomaan siitä ammuskelusta. Toki on pakko myöntää, että kyllähän se aika hyvältä tuntui ottaa kirjaimellisesti nyrkkeilyottelu massiivista demonia vastaan, jossa välillä torjut lyöntejä ja välillä isket nyrkillä naamatauluun.

Kentät ja art style olivat mielestäni pelin parhaimpia puolia, todella näyttäviä alueita, varsinkin pelin loppupuolella. Musiikeista jo onkin puhuttu, ne paranivat pelin edetessä ja olivat välillä jopa hyviä, kyllä sitä Doom fiilistä sieltä tuli. Komppaan @Badass! siinä, että välillä musiikki kuitenkin sekoili ihmeellisesti eikä aina ollut ihan linjassa sen kanssa mitä ruudulla tapahtui. Muutenkin taistelut olisivat saaneet ylipäätään kestää pidempään, sillä usein kun alkoi päästä vasta vauhtiin niin olikin kaikki vihulaiset jo kuolleita.

Tarina.. no se oli. Eipä siitä oikein muuta voi sanoa, se vei hommaa eteenpäin, mutta eipä siinä oikeastaan mitään tapahtunut koko aikana.

Kaiken kaikkiaan hyvä peli ja hieno lisäys modernien Doom pelien sarjaan. Jos on aiemmista pitänyt, niin uskon, että tästäkin tykkää. Jos taas aiemmat ei ole maistuneet, niin tästä voi silti tykätä, sillä tässä pelityyli on tosiaan huomattavasti hitaampi ja Doom Slayer on ennemminkin tankki kuin mies.

Itsekkin jatkoin tätä tuossa pari tuntia ja fiilikset ovat laskeneet.

Pelissä ei ole suoranaisesti mitään vikaa, vaan ehkä nyt tämä on itsestä kiinni. Eli vaikka pelattavuus on itsessään tosi sulavaa ja tyydyttävää, niin kyllä tuo kilven käyttö alkoi jotenkin puuduttamaan. Muutenkin iski taisteluväsymys, eikä hengähdystaukoja ole ja tarina on yhdentekevä. Tiedän, tämä on Doom, mutta silti en voi itselleni mitään.

Toisekseen, itselle tulee neuroosi noista kerättävistä asioista ja salaisuuksista. Kun kokoajan peli muistuttaa paljonko sinulta puuttuu kerättäviä, niin se on jotenkin tosi luotaantyöntävää. Eli voisi sanoa, että näinkin pienen mittakaavan pelissä minulle tuli se kuuluisa ubiähky. Ja tiedän että ei ole pakko kerätä kaikkea, ja tämä on minun oma ongelma, josta luulin päässeeni jo eroon.

Mutta ihan hyvä peli kyseessä mutta ei minulle. Katsotaan seuraavaksi miltä tuo Cyberpunk maistuu nykyään.

No niin! Pääsen mäki pelin pariin ku tän sai käytettynä Konsolinetistä alle 70€. Toimituksessa voi vähän aikaa kestää, jospa ne sais HDR:n kuntoon siihen mennessä kun saapuu. Kylhän ny Tuumia pitää päästä pelaamaan. \,,/

Taitaa olla bugisin Doom mitä olen pelannut, kun ei aina nuo kenttäkohtaiset challenged rekisteröidy ja muutakin pientä ärsytystä tullut vastaan. En tiedä, että onko tuo PC Game Pass versio taas jotenkin bugisempi via mikä mättää..

Taitaa olla bugisin Doom mitä olen pelannut, kun ei aina nuo kenttäkohtaiset challenged rekisteröidy ja muutakin pientä ärsytystä tullut vastaan. En tiedä, että onko tuo PC Game Pass versio taas jotenkin bugisempi via mikä mättää..
Mulla ei tullut kuin yksi bugi vastaan koko aikana PS5:lla pelatessa. Berserker niminen trophy ei rekisteröitynyt ollenkaan. Muuten ei minkäänlaisia ongelmia missään kohtaa. Sama homma kahden edeltävänkin Doomin kanssa.

Toisekseen, itselle tulee neuroosi noista kerättävistä asioista ja salaisuuksista. Kun kokoajan peli muistuttaa paljonko sinulta puuttuu kerättäviä, niin se on jotenkin tosi luotaantyöntävää.

Että voikin ärsyttää, kun joku lelu tms. jää keräämättä. :D ”Miten muka, kolusin joka nurkan ja nehän näkyvät kartassakin?!”

Että voikin ärsyttää, kun joku lelu tms. jää keräämättä. :D ”Miten muka, kolusin joka nurkan ja nehän näkyvät kartassakin?!”
Tuopa juuri. Rupesi oikeasti ärsyttämään kun yritin ekasta kentästä hakea kaikki, mutta silti jäi vain joku puuttumaa :D Miksei niiden määrää voi vain piilottaa jonkin saavutuksen taakse vaikka, en ymmärrä.

Toisekseen, itselle tulee neuroosi noista kerättävistä asioista ja salaisuuksista. Kun kokoajan peli muistuttaa paljonko sinulta puuttuu kerättäviä, niin se on jotenkin tosi luotaantyöntävää. Eli voisi sanoa, että näinkin pienen mittakaavan pelissä minulle tuli se kuuluisa ubiähky. Ja tiedän että ei ole pakko kerätä kaikkea, ja tämä on minun oma ongelma, josta luulin päässeeni jo eroon.

Mutta ihan hyvä peli kyseessä mutta ei minulle. Katsotaan seuraavaksi miltä tuo Cyberpunk maistuu nykyään.
Itse lopetin Ubisoftin pelien pelaamisen Assassin's Creed Black Flag pelin jälkeen kun pitää kaikki kerätä niin näissä peleissä sitä oli aivan liikaa että mielummin jätin sitten pelit pelaamatta :)

No jo on ensimmäisen maailman ongelmaa kerrakseen! :D Pakkoko niitä on kaikkia kerätä tai jos nyt jotain jää niin mitä sitten? Tässähän noi on helppo käydä jälkikäteenkin keräämässä.

No jo on ensimmäisen maailman ongelmaa kerrakseen! :D Pakkoko niitä on kaikkia kerätä tai jos nyt jotain jää niin mitä sitten? Tässähän noi on helppo käydä jälkikäteenkin keräämässä.
Juu on helppo käydä hakemassa. Ongelma - tai enemmänkin ärsytys kun peli iskee naamaan tulokset kentän jälkeen kuin missäkin Crash pelissä, että sulla jäi näin paljon keräämättä.

Mutta kuten sanoin, tuo on pieni asia. Enemmänkin peli ei vain jaksanut pitää koukkua.

Ylös Bottom