Nyt on tarpeeksi peliä takana ja sen verran tullut nähtyä ja koettua että voi antaa pelistä arviota.
Tätähän tuli yritettyä Switch 1 pelata kyllä kun pelikello näytti yli 20h ennenkuin aloitin viimeisimmän läpipeluun. Switch 2 peli kuitenkin nousee sulavuudessa ja näyttävyydessä niin uudelle tasolle että on suorastaan nautinto katsella sitä. Tämä on selkeästi kaunein Zelda peli mitä olen pelannut mitä tulee tekniseen puoleen mutta siinä on joitain taidetyyli ratkaisuja mistä en pidä. Lähinnä tuo Guardian tyyli mitä löytyy niin vihollisista, joka ikisestä shrinista, tornista ja kaikki pelin "luolastot" myös noudattaa samaa kaavaa graafisessa ulkoasussa. Se käy vähän väsyttämään välillä.
Äänipuolella peli on myös yhtä upea kuin graaffisesti. Upeita sävelmiä ja hyvää ääninäyttelyä läpi pelin. Olin vähän alkuun kahden vaiheilla pidänkö ääninäyttelystä Zelda pelissä mutta aika kasvoin pitämään siitä ja se toi uutta syvyyttä tarinaan.
Tarina myöskin on mielenkiintoisesti kerrottu. Link herää 100 vuoden unilta ja on aivan yhtä kysymysmerkkinä kuin pelaajakin mitä on tapahtunut. Pelissä edetään lyhyen johdannon jälkeen kylään josta saat tehtäväksi etsiä 12 paikkaa kuvien avulla pelistä ja näissä 12 paikassa näkee takauman mitä tarinassa on tapahtunut. Vain löytämällä kaikki 12 takaumaa voit saada parhaan lopun. Minulla ei ollut mitään sitä vastaan että tarina kerrottiin takaumana, se oli mielenkiintoinen ja hauska tapa oppia menneestä mutta en todellakaan pitänyt siitä että pelin tarina pitää pelkkien muutaman kuvan avulla etsiä valtavasta maailmasta. Muutenkin kun siinä saattoi kulua kymmeniä tunteja eri muistojen välillä ja ne ei tule missään järjestyksessä oli vähän vaikea saada sellaista kunnon kokonaiskuvaa tapahtumista. Pelissä on myös lukuisia muita tarinoita joita voi kokea beastien kanssa ja ihan tekemällä sivutehtäviä. Myös ihan maailmassa samoillessa voi löytää todella upeita tarinallisia hetkiä
Pelattavuus puolella peli ottaa sitten isoimman eron sarjan muihin peleihin. Valtava avoin maailma missä saa mennä mihin vaan, pelin "luolastot" eli beastit saa tehdä missä järjestykessä haluaa. Hajoavat aseet ja kilvet, lukemattomia erilaisia asukokonaisuuksia joilla hahmon erilaisia kykyjä voi parantaa tai saada suojaa elementtejä vastaan. Hämmentävän interaktiivinen maailma jossa voi tapahtua paljon mielenkiintoisia asioita ja voit ratkoa erilaisia pulmia ja etenimisiä monilla eri tavoin
Tämä on samalla todella virkistävä eron otta muihin peleihin mutta myös voi tarkoittaa sitä että kaikki ei pidä siitä näiden erojen takia. Itselläkin kesti todella kauan alkaa ymmrätää hajoavien aseiden merkitys pelissä tai stamina mittarin tärkeys.
Ne asiat joista en pitänyt pelissä on heikot luolastot jotka on kaikki täysin samannäköisiä, bossit myös kaikki näyttää täysin samalta ja ne voi myös voittaa aika samanlaisilla taktiikoilla suurimaksi osaksi. Myöskin shrinejä pitää tehdä ihan liikaa että hahmolle saa lisää healthia ja staminaa. Vaikka ne oli suurinosa todella kekseliäitä nekin kuten luolastot näytti kaikki samalta. Mielestäni niitä kuulia olis voinu lisätä ihan sinne maailmaan löydettäväksi myös vaihtelun tuomiseksi peliin. Toisaalta siellä oli myös niitä kuulia jotka vaan sai kun käveli sinne shrineen sisälle koska se työ tehtiin siinä että löysit sen shrinen, mutta eikö niitä olisi voinut antaa pelaajalle vain ilman että pitää mennä sinne shrineen sisään, ei olisi tuntunut niin toistolta.
Tarina DLC Champions Ballad oli Mielenkiintoinen tekele joka heittää pelaajan täysin erilaisen haasteen eteen josta selvityminen tuntui aluksi todella haastavalta ja jatkuvien kuolemien takia turhauttavalta. Mutta kun lähestyy asioita eritavalla ja muistaa mitä sinulla on käytettävissä tilanteiden ratkaisemiseksi ei se lopulta ollut ylitsepääsemätön haaste. Se tarjoaa myös tarinallisesti lisää syvyyttä pelin Champions hahmoille. Mutta jos odottaa jotain syvää tarinankerrontaa niin pettymykseksi jää, kyllä tässäkin DLC:ssä pääpaino on siinä avoimessa maailmassa mutta sinut asetetaan ennalta määrättyihin tilanteisiin jotka pitää ratkoa niillä keinoilla mitä peli tarjoaa.
Kokonaisuutena Switchin 2 pelikello näyttää nyt n. 100h joten siitä voi miinustaa sen 20h jotka pelasin Switch 1 ja saa peliajan jota tähän on tullut käytettyä. Tämä aika sisältää pelin tarinan, kaikki beastit, n.50 shrinea, reilu 100 korokkia, reilu parisenkymmentä sivutehtävää ja Champions Ballad tarina laajennus. Joten paljon on nähty ja koettu tämän kanssa ja en tällaisia tuntimääriä laita peliin joka ei ole mestariteos jonka kaltaisia harvemmin pelialalla tulee vastaan.
Uudenlainen Zelda peli joka on aluksi haastava ja tuntematon mutta kun annat sille aikasi se tarjoaa yhden parhaista elämyksistä joita tämä harrastus voi tarjota. Zelda sarjassa on kovaa tungosta top listoilla kun pelien laatu on niin kova ja niistä peleistä joita olen pelannut tämä nousee ehdottomasti sinne top listoille yhdessä TP, WW ja OoT kanssa.
Sen verran kova hinku päästä pelaamaan TotK:ia että tekisi mieli aloittaa heti pelaamaan mutta pakko pitää vähän väliä ettei tunnu liian samalta. Välissä voi kokea muita sarjan pelejä ja vaikka loppuvuonna katottava sitten TotK:in pelaamista uudestaan.